MikroTik RouterBoard RB941-2nD - hAP Lite Review

rohaantje 12 mei 2015, laatste update op 3 juli 2015, 1.951 views

MikroTik RouterBoard RB941-2nD - hAP Lite

De hAP lite is een zeer net product voor zijn prijs. Zeer geschikt als AP zoals de naam al zegt.

Pluspunten

• RouterOS L4
  • 4 ethernetpoorten
  • Dual Chain
  • micro USB-powerd

Minpunten

• Wireless is niet van top kwaliteit

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
als je minder bekend bent in de Mikrotik wereld is deze review misschien wat minder geschikt.

De hAP serie van mikrotik is een nieuwe line van producten die dit jaar zijn geďntroduceerd. De eerste uitgebrachte versie van deze serie is de hAP lite. In deze review zal ik dit product reviewen in de vorm van een Acces Point.

Mikrotik hAP Lite

De hAP series
De hAP lijn die Mikrotik gaat uitbrengen bestaat uit de volgende devices:
  • hAP(2,4GHz 2 chain, 5 Fast Ethernets 1 POE-in, 1 POE-out)
  • hAP lite(2,4GHz 2 chain, 4 Fast Ethernets)
  • hAP ac (2,4GHz 2 chain, 5GHz 3 chain, 5 Gigabit Ethernets 1 POE-in 1 POE-out, 1 SFP cage)
  • hAP ac lite(2,4GHz 2 chain, 5GHz 1 chain, 5 Gigabit Ethernets 1 POE-in 1 POE-out)
Uitgebreide Specificaties
- CPU: QCA9531-BL3A-R 650MHz
- RAM: 32MB DDR
- 4 Fast Ethernets(100 mbit)
- 2x2 MIMO
- micro-USB powered(5V)
- CAPv2 compatible

Eerste indruk
De hAP zit net als alle andere producten van Mikrotik in de saaie kartonnen doos. Ook is de behuizing hetzelfde als eerdere Mikrotik producten; Een wit degelijk doosje met aan de onderkant inkepingen om het op te hangen. Verder wordt er weinig mee geleverd. De adapter en de gebruikelijke quick start guide.

Deze eerste indruk roept bij mij altijd een no-nonsense idee op. Het is wat het is. Het doet wat het doet. Geen overprised show-off! Dit vindt ik zo mooi aan dit bedrijf.

Router OS
Wat direct duidelijk wordt als je dit apparaat gebruikt; Is dat het niet een standaard Router/Acces Point is. Het apparaat werkt out-of-the box met een paar standaard instellingen. Maar al gauw merk je dat het instellen van dit apparaat niet zo makkelijk is als een standaard linksys routertje.

De functionaliteiten die het bied gaan al gauw richting de kant van de Professionele routers. Je hebt dan ook enige kennis nog van netwerken en waar de vele functies nou voor dienen. Het heeft mij dan ook een aantal maanden gekost om het hele systeem te begrijpen. Eigenlijk viel het kwartje pas nadat ik verschillende Cisco Courses had gevolgd.

Quick Set
Standaard biedt Router OS (L3/L4) verschillende quick-set instellingen. Een aantal van de quick-set opties zijn CPE, Home AP, PTP bridge en WISP AP.
Deze quick set bied zoals de naam al zegt een simpel overzicht om een basis router in te stellen. Deze interface zou je kunnen vergelijken met de instellingen van een normale router.
Mikortik Quick Set

Zoals je hierboven kunt zien kun je hier onder andere je WIFI-instellingen aanpassen. Je DHCP-instellingen maken zoals jij ze wilt en je WAN-poort configureren. Maar de wan-poort instellingen hint al naar het feit dat het apparaat veel meer kan.

Uitgebreid instellen
Zoals al eerder verteld: Dit apparaatje kan meer.

Het apparaatje komt goed uit zijn verf wanneer je hem gebruikt in een iets grootschaliger netwerk. De functie van die apparaat is vooral bedoeld als AP. Maar doordat er 4 LAN-poorten op zitten zijn de situaties waarin je deze kunt gebruiken talloos.

De situatie waarvoor ik hem hebt gekocht is eigenlijk ideaal voor dit apparaatje. Mijn thuis netwerk bestaat uit verschillende gebouwen en 2 bedrijven waar zowel LAN als WLAN verwacht wordt. Maar de afstanden tussen de gebouwen zijn te groot om meerdere CAT5 kabels te trekken. Een oplossing hiervoor is VLAN's.

We hebben centraal 1 router die al het verkeer afhandelt. Alle gebouwen op afstand zijn voorzien van een hAP of een mAP. Waarin de mAP wordt gebruikt voor alleen WLAN Acces Point. De hAP routers bieden in de gebouwen toegang tot bedraad netwerk. Zodat eventuele TV's, Desktops en andere apparatuur van een stabiele vaste verbinding gebruik kunnen maken.

WLAN management/CAPsMAN
Omdat wij 2 bedrijven op 1 locatie huisvesten was het wel gewenst dat iedereen, overal, draadloos toegang had tot het internet. CAPsMAN bied hier een zeer goed oplossing voor. CAPsMAN maakt het mogelijk om alle Mikrotik CAP devices te managen in 1 apparaat en deze toe te wijzen aan verschillende VLAN's op datzelfde apparaat.

WLAN Prestaties
De WLAN prestaties van dit apparaat zijn "Oké". Je moet niet verwachten dat deze hAP jouw hele huis van boven naar beneden kan voorzien van het snelste draadloze internet. Maar daar is hij in mijn optiek ook niet voor bedoelt.

Het apparaatje maakt het mogelijk om maximaal een 30dBm signaal ter versturen. Hierbij heeft hij 2 antenne's wat het mogelijk maakt om een dual-chain(2 MIMO) verbinding te maken.

Ik gebruik 2 hAP's. 1 In een houten huis en 1 in een betonnen huis. in het houten huis was hij krap aan genoeg om het hele huis te voorzien van wifi(het kon eigenlijk net niet). In een betonnen huis kan het echt niet.

De Mikrotik hAP maakt het voor mij mogelijk om relatief goedkoop een mooi geavanceerd thuisnetwerk op te zetten. De prestaties die hij levert voor zijn prijs zijn gewoon geweldig. Alle opties en functies werken goed en hij past goed thuis in een mikrotik omgeving.

Zoek je een goedkope acces point voor jouw netwerk dan past dit apparaatje er prima in.

Heb jij ook een MikroTik RouterBoard RB941-2nD - hAP Lite?

Ik heb een zelfde soort setup in mijn betonnen woning maar het wil nog niet helemaal lukken om het stabiel te krijgen.

Ik heb een RB450G als router en deze was eigenlijk al jaren stabiel. Nu heb ik voor boven en beneden een haplite daar aan toegevoegd en dit werkt redelijk. Ik heb echter het probleem dat eens in de zoveeltijd de router (capsman) helemaal vastloopt. Dit gebeurt volgens mij tijdens het kijken van netflix op mn mobiel.

Ik heb probeerd om local forwarding aan te zetten maar dan heb ik helemaal geen verkeer op mn wifi netwerk :'(

Wil je misschien delen van je configuratie delen zodat ik kan vergelijken tijdens het troubleshooten? Ik heb reeds een ticket bij MT Support maar dat loopt ook niet echt storm

Note: De RB450G is al vervangen