Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 4 Review

jeroenathome 19 december 2015, laatste update op 30 juni 2016, 1.865 views

Scythe Mugen 4

Een multi functionele koeler met uitstekende koelprestaties zonder hoorbaar geluid bij intensief gebruik. De montagevoet is voor alle gangbare CPU geschikt ook nieuwe de skylake wordt met aangepaste schroeven ondersteund.

Pluspunten

• Geschikt voor meerder types CPU
  • Eenvoudige montage
  • Alles wordt meegeleverd
  • Stil

Minpunten

• Bevestiging van Fan
  • Andere schroeven nodig voor skylake CPU

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Reden aanschaf
Na 6 jaar was het weer eens nodig om een nieuwe pc aan te schaffen. De aangeschafte i5-6600K werd zonder koelblok geleverd en daarom werd er gezocht naar een stille koeler met goede koel eigenschappen. Door de reviews op tweakers en de reputatie van de Mugen serie door de jaren heen werd besloten om de Mugen 4 aan te schaffen. Mede omdat deze geschikt zou zijn voor de nieuwste skylake processors. Het probleem wat deze koeler heeft wordt ook in deze review behandeld en het is na aanschaf even goed kijken of je de aangepaste schroeven hebt of de oude waar problemen mee zijn.
Meegeleverde onderdelen
Naast de handleiding, koelblok en fan worden meerdere montagestrips meegeleverd. De bevestigingsschroeven zijn niet vergeten, net als een tooltje voor het vastzetten van de schroeven. Er wordt ook warmtegeleidende pasta meegeleverd die in een klein zakje zit. Er is voldoende om meerdere keren de cpu van pasta te voorzien.
Montage
Het moederbord(ASUS Z170 Sabertooth) bevat diverse onderdelen die het monteren kan belemmeren, maar met een standaard ster(Philips) schroevendraaien is het geen moeite om bij de schroeven te komen. Persoonlijk vind ik de schroevendraaier veel makkelijker werken dan het tooltje en het voorkomt ook het te vast draaien van de schroeven.

De handleiding bestaat uit plaatjes zonder tekst en er is daardoor geen taal probleem. Het is wel even kijken welke voet de cpu heeft om de juiste instructies te volgen. Voor AMD en Intel zijn verschillende strips nodig. Wat wel eens vergeten kan worden is de beschermfolie van het koelblok. Deze is transparant en eenmaal gemonteerd valt het niet op dat de folie nog aanwezig is. Het monteren van de fan kan pas nadat het koelblok op de cpu gemonteerd is. Vanwege de lastige beugels die meegeleverd zijn is dit een nadeel. Het is aan te raden om het koelblok te monteren voordat het moederbord in de case wordt gezet. Vanwege de omvang van het koelblok en fan is het goed kijken of alles wel past. Door puur geluk paste het in mijn geval wel. De fan steekt iets over de RAM uit en de zijkant van de kast(NZXT-C340) kan nog gemonteerd worden. Er zit dan nog enkele millimeters ruimte tussen de zijwand en het koelblok.

De fan kan in snelheid geregeld worden door PWM sturing. Het is een kwestie van de stekker op de juiste aansluiting plaatsen en klaar.

Werking
Na de complete pc in elkaar te hebben gezet was de tijd om voor de eerste keer de pc te starten. Met een geopende kast was de fan niet te horen. Op volle snelheid en een stille omgeving kan je de fan horen wanneer de zij paneel niet aanwezig is. Met het zijpaneel gemonteerd is de fan op volle snelheid nauwelijks merkbaar. Een benchmark is niet gedraaid, maar de cpu wordt gebruikt voor BOINC op alle cores van de i5 en de temperatuur na een uur draaien is rond de 50C. Dat is een bevredigde waarde aangezien de fan op 50% van zijn maximale toerental draait en de overige fans ook op minimale snelheid draaien. Het uitlezen van de temperatuur en fan snelheid ging via Asus AI suite. Dit programma werd meegeleverd met het moederbord en stuurt alle fans aan afhankelijk van de temperatuur van de onderdelen.
Problemen met Mugen 4 in combinatie met skylake cpu’s
Zoals op tweakers was te lezen zijn er problemen met enkele koelers van Scythe in combinatie met skylake cpu’s van Intel.
Link naar Tweakers over problemen met scythe koelers
Link naar Scythe
Wanneer tijdens de montage de schroeven te strak worden aangedraaid bestaat er de kans dat het moederbord teveel belast wordt waardoor dit stuk gaat. Wereldwijd zijn er enkele gevallen bekend waar het moederbord kapot is gegaan. Meestal was het nadat de pc werd meegenomen naar een LAN party of naar vrienden voor een game sessie. Een advies voor het vervoeren van pc is dan ook dat het liggend moet gebeuren. Hierdoor wordt het moederbord minder zwaar belast. Het probleem beperkt zich alleen tot de mugen 4 series. Overige koelers van hebben geen last van dit probleem.

De oplossing die Scythe aanbied is om 2 schroeven te vervangen voor een aangepaste versie die je via de support aan kan vragen. Deze worden kosteloos verstuurd en binnen 3 tot 5 werkdagen kunnen de schroeven in jouw bezit zijn. De support aanvraag dient wel in het Engels of Duits te geschieden. Voor de meeste tweakers zal dit geen probleem zijn.

Op het bovenstaande plaatje is links de aangepaste versie en recht de oude. Het verschil tussen beide is minimaal en alleen aan de verdikking bij de kop is het verschil zichtbaar. Door deze aanpassing is er extra lengte bij de schroefdraad beschikbaar zonder dat de totale lengte van de schroef is toegenomen.

De pijl op het bovenstaande foto geeft aan welke schroef vervangen wordt. Om de schroeven te vervangen is een ster(Philips) schroevendraaier aan te raden. Het kan ook met de meegeleverde tooltje van Scythe maar een schroevendraaier is makkelijker. Helaas zal ook de fan verwijdert moeten worden aangezien de fan boven een van de schroeven geplaatst is. Het basis frame wat op het moederbord zit kan blijven zitten. Als het koelblok is verwijderd kan je ook de koelpasta vervangen. Scythe levert een zakje met koelpasta mee mocht je zelf niks meer hebben. Zorg er wel voor dat je eerst alle oude koelpasta verwijdert voordat je de nieuwe aanbrengt.
Hierna kan het koelblok met de aangepaste schroeven weer geplaatst worden en als laatste de fan. Het is lastig om de fan te monteren wanneer het moederbord in de case zit, maar het is mogelijk met een beetje fingerspitzengefuhl. Denk aan het stekkertje van de fan en je bent klaar.

Ondertussen worden de aangepaste schroeven standaard meegeleverd. Met dank aan Lantaarnappel voor het melden.
Ondanks de problemen die er waren met de koeler is deze koeler aan te raden voor iedereen die een stille pc wil met goede koeleigenschappen. Ook de prijs is goed te doen. Het monteren van het basisframe en het koelblok is geen probleem. Het monteren van de fan is het lastigst van alle handelingen al zal je dit niet vaak doen. Wanneer je deze koeler aanschaft is het even goed opletten of je nog de oude of de aangepaste schroeven hebt. De verdikking van de oude is ongeveer 2 mm en van de aangepaste is dit 1 mm. Met een simpele liniaal of rolmaat is het te controleren.

Heb jij ook een Scythe Mugen 4?

Misschien de moeite waard om te melden in je review dat de Skylake-schroeven nu standaard meegeleverd worden. Volgens de Scythe site al sinds januari. Ik heb deze koeler eergisteren besteld en de schroeven zaten er inderdaad bij.
Bedankt voor het melden. De review is aangepast met een eervolle vermelding. :)
Mooi uitgebreid! Kudo! Heb er zelf ook een gecombineerd met een skylake CPU. Hopelijk helpen de wat langere schroeven, want ik ben zeker van plan om mijn PC naar LAN parties te shippen :P
Wat vaak wordt vergeten is dat het het verstandig is om de kast plat te leggen tijdens het vervoeren van de kast. Door het plat leggen kan het moederbord het gewicht van de koeler beter verdragen dan bij normale opstelling.
Ah, die zou ik zeker onthouden! Bedankt voor de tip :)
ten eerste goede review!

ik had wel nog een vraagje met betrekking tot montage. Kan het koelblok alleen worden gemonteerd zoals bij jou of kan het blok ook nog 90 graden gedraaid worden. Dit i.v.m. een geperforeerde bovenkant wat de warme lucht sneller zou kunnen afvoeren. of alleen zoals die bij jou op de foto's staat?
Het is niet mogelijk om het koelblok 90 graden verdraaid te monteren. De beugels die aan de zijkant op het moederbord gemonteerd worden kunnen vanwege enkele componenten rondom de CPU niet anders gemonteerd worden. De bevestigingsstrip voor het koelblok steekt tussen de heatpipes door en dat voorkomt dat je het blok kan verdraaien.

Het is alleen mogelijk om de fan aan de andere kant van het koelblok te plaatsen doordat het koelblok een push/pull opstelling ondersteund.
ah zo, dat is dan iets minder maar niet een reden om hem niet aan te schaffen.

Bedankt voor het antwoord!
Prima review! Ik heb zelf ook de Mugen 4 in combinatie met de i5-6600. Heb de Skylake-schroeven al een maand of twee in de kast (niet de computerkast) liggen. Om bij de mounting schroeven te komen, zal ik eerst de halve computer moeten demonteren, omdat het allemaal net past in de mATX-kast (Coolermaster N200 + ASRock H170M Pro4) en het demonteren en monteren van de fan binnen de behuizing onmogelijk is door de beperkte ruimte. Ik zeul mijn computer eigenlijk nooit ergens heen en de computer zal waarschijnlijk de komende twee jaar nog op de zelfde plek staan. Is er in dit scenario haast bij om de schroeven te vervangen of kan het vervangen van de schroeven ook nog een half jaar wachten zonder dat mijn moederbord of processor naar de eeuwige jachtvelden wordt geholpen?
Zover ik het weet zijn de problemen voornamelijk ontstaan bij personen die de pc vervoerden naar LAN's. Zolang je de schroeven niet te strak hebt aangedraaid is er geen haast mee om de schroeven te vervangen.
Precies. Dan wacht ik nog wel nog wel even met vervangen tot ik de computer een keer ga uitstoffen. In ieder geval bedankt voor uw reactie.
Iemand een idee of de koeler op een mi i itx msi z170 past?
Ik verwacht geen problemen om deze koeler op het moederbord te monteren. Het is alleen goed kijken of er geen RAM reepjes zijn die in de weg kunnen zitten. Wat vaker een probleem kan zijn is de behuizing waarin alles wordt geplaatst. Deze koeler zit nu in een NZXT S340 en heb ongeveer 10 mm over tot aan het venster aan de zijkant.
Ok want op mij. Huidig systeem blazen de fans verticaal.