Specificaties Rad. HD4770 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC Review

McFlipp 9 juni 2009, 1.857 views

XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC

Pluspunten

• Prijs-prestatie verhouding
  • Volledigheid van pakket inhoud

Minpunten

• Geluidsproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Sinds vandaag (8/6/2009) de gelukkige eigenaar van deze ATi HD 4770. Hierbij mijn eerste indrukken. Mocht ik nog interessante ervaringen hebben de komende weken dan zal ik dat hierbij posten.

Reden van aanschaf
Ik was opzoek naar een kaart die mijn Asus nVidia 7600 GT kon vervangen. Deze was toch wat oud geworden en heeft o.a. geen ondersteuning voor hardwarematige H.264 acceleratie.
Uit benchmarks/reviews bleek deze een geweldige prijs-prestatie verhouding te hebben. Ik hoefde geen top of the line videokaart aangezien ik toch niet heel vaak spelletjes speel. Met deze kaart KAN je in ieder geval wel goed mee komen qua spellen en hij zou mij hardwarematig H.264 acceleratie gaan geven. Ideaal dus.

Package
De kaart kom in een redelijk formaat doos. In de doos zit uiteraard de kaart zelf, wat boekjes, cd's en nog een aantal connectoren:
- DVI naar HDMI adapter
- DVI naar VGA adapter
- Crossfire connector
- Dubbele molex naar PCI stekker
- TVout kabel

Installatie
Ik heb eerste de oude drivers verwijderd. Computer uit, kast open, oude videokaart eruit, nieuwe erin. Ging allemaal zonder problemen en zeer eenvoudig. Computer aan, nieuwste Catalyst drivers gedownload, geinstalleerd en alles werkte als een zonnetje! Totaal geen problemen dus. (i.t.t. wat ik in een andere review hier op tweakers las)

Prestaties
Ik heb tot nu toe alleen 3Dmark 2006 1.1.0 gedraaid. Als vergelijking de score van het systeem met de 7600 GT erin.

7600 GT: 3243
HD 4770: 9950

Een aanzienlijke winst dus! Ik heb het nog niet daadwerkelijk in games getest, maar ik neem aan dat ook daar een flinke verbetering waar te nemen zal zijn.

Overclocken
Heb ik nog niet geprobeerd. Misschien later nog.

Warmte en geluid
De fan snelheid wordt automatisch geregeld. Wanneer je geen spelletje speelt (3D Mark 06 draait...) hoor je hem ongeveer niet, of in ieder geval komt de fan niet bij de rest van mijn systeem uit. Echter wanneer hij warm wordt gaat de fan harder draaien en dat geeft het effect van een F16 naast je bureau. Dus ik hoop dat ie tijdens het gamen niet vaak naar die stand springt. Laat staan tijdens decoderen van een HD film!

edit: Het blijkt dat de kaart tijdens het decoderen van een 1080p H.264 filmpje de fan snelheid nooit naar 100% opschroeft en je hoort de fan dan ook niet tijdens een film kijken.

Temperaturen:
Idle (gewoon surfen, etc.): 48 graden (fan speed rond de 30%, automatisch geregeld)
Full load: Nog geen uur een spelletje gespeeld (bijv.). Zodra ik dit gedaan heb zal ik de temp posten.

Beeldkwaliteit
Nagenoeg gelijk aan mijn 7600 GT, misschien IETS beter (scherper).

Al met al tot nu toe dus een prima kaart, waar ik waarschijnlijk veel plezier aan ga beleven. Ik ben vooral te spreken over de prijs-prestatie verhouding en de inhoud van het hele pakket. Helaas valt de geluidsproductie een beetje tegen.

Heb jij ook een XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC?

Zelf ook sinds kort deze kaart, geupgrade van een powercolor ati hd3870. Erg mooi kaartje om te zien ook.

De Software:
Software was bij mij een redelijk gekloot, 9.5 wou bij mij NIET installeren, na herhaaldelijk liggen te proberen en systeem herstel te proberen wou het gewoon niet, het installeerde wel maar CCC wou niet verschijnen. Hierna heb ik dus de gemodificeerde 9.4 drivers van XFX geinstalleerd via de bijgeleverde cd, hierop zaten zowat alle mogelijke pakketjes van extra drivers die je kunt installeren van ATi en ik heb dus gewoon meteen alles geinstalleerd, toen deed hij het geluk wel goed, hoop dat ze in elk geval de ondersteuning van de hd47xx serie verbeteren in de komende updates.

LETOP: de normale 9.4 drivers ondersteunen NIET de hd47xx serie, installeren via de cd is dus een vereiste.

Benchmarks:
samen met een E8400 @ 3.6ghz heb ik in l4d zo'n ~90 fps met AA8x en AF16x op 1650x1050, verder nog niet zoveel kunnen gamen dus niet echt veel benchmarks, in 3dmark 06 haalde ik met een lichte overclock deze score: http://img15.imageshack.us/img15/9939/3dmarkf.jpg

Met overclocken geen gebruik gemaakt van rivatuner, maar gewoon via CCC gedaan, iig gaat de GPU zonder problemen van 750mhz naar 830 mhz ( maximale via CCC ) Memory daarintegen krijg ik niet hoger dan 815 mhz, dan wordt me beeld meteen helemaal oranje en kan ik de PC herstarten, volgens mij heb ik gewoon of heel veel ongeluk met heel onstabiel vram geheugen, of het ligt aan de kaart zelf, daarom wil ik weleens anderen zien die aan het overclocken zijn geweest.

UPDATE:
Mijn GTA IV benchmark, texture op medium en rest alles op very high, heb later nog wat liggen tweaken dus zal morgen even een nieuwe benchmark maken.

Statistics
Average FPS: 37.63
Duration: 35.48 sec
CPU Usage: 86%
System memory usage: 57%
Video memory usage: 94%

Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Texture Filter Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 36

geluidsproductie/temperatuur
idle zo'n 45 graden bij mij met de fan speed op ~32 procent meestal, zal binnenkort wat meer posten over de temperaturen en fan speed's als ik games zoals gta IV/hl2/l4d speel.

Al in al een heel mooi kaartje om te zien, zeker voor de prijs zijn de prestaties ook dik in orde, bijna niet hoorbaar en zeker geen heethoofd.

PS mcflipp, draai even die 2e foto van je, dat kijkt wat fijner :)

PS2: nu al zon lap tekst dat ik morgen ook maar een eigen review schrijf :P

[Reactie gewijzigd door Scrtz op 9 juni 2009 21:36]

De 2e foto is zo gedraaid vanwege de foto restricties. De maximale afmetingen zijn 1024 x 768, maar niet in verschillende orientaties! De breedte mag dus max 1024 pixels zijn en de hoogte max 768. Dit plaatje is 768 bij 1024 en dat mag dus niet, maar als je hem draait wel...
Volgens http://www.tomshardware.com/us/ verbruikt een X1950 pro 31,3W idle en 77,5W 100% load. Een HD4770 verbruikt ongeveer hetzelfde. Een HD4850 47,8 en 109,6W.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 9 juni 2009 20:10]

Mooie review die ik met twee sterren wat onderbedeeld vind. Het is niet erg lang, maar je stipt toch behoorlijk wat relevante zaken aan, daarom van mij 3 sterren (wie volgt?).

Ik zit nu nog met een Sapphire X1950 pro 512 MB. Die heb ik via CCC standaard omlaag geklokt totdat hij 3D gaat draaien. De waarden heb ik gewoon door CCC uit laten zoeken (zal dus nog wel optimaler kunnen, maar is goed genoeg voor mij).

Nu heb ik begrepen dat de 4770 niet terugklokt omdat het DDR5 geheugen dat niet goed ondersteunt, althans de kaart wordt dan instabiel, echter het overklokken moet zonder probleem kunnen (via CCC?).

Toen ik een aantal weken geleden attent werd gemaakt op deze kaart en vervolgens de uitgebreide review hier op T.Net heb gelezen, was ik er van overtuigd dat dit mijn eerste up-grade zou worden (zeker nadat mijn videokaart vastliep toen ik Cooliris draaide in Google, een erg mooie tool om beter de plaatjes in de zoekmachines te kunnen bekijken). Temeer omdat in de review naar voren kwam dat de kaart ongeveer gelijke prestaties als de 4580 neerzette. Het enige nadeel was dat hij idle niet terugklokte.

Echter nu lees ik een paar dagen geleden een (zeer matige) review van een ASUS 4850 TOP en zie dat die (hoger geklokte) kaart net boven de € 100,= kost. Ik denk dat die wel een stukje beter presteert dan de 4770.... Dus ben ik weer gaan twijfelen, want dat prijsverschil stelt ook niets voor. Wellicht dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.

Verder weet ik niet goed welke 4770 ik zou moeten kiezen. Ik zie de verschillen niet zo. Nu blijkt deze XFX een dualslotkaart te zijn, hetgeen naar mijn idee wel voordelen heeft voor de warmte in je kast. Dus vooralsnog zou ik dan voor deze variant gaan. Maar kan iemand mij wat over zijn overwegingen zeggen waarom voor een bepaald merk/type gekozen wordt? Ik ben nog geen vergelijkende review tegengekomen van de diverse 4770's die op de markt zijn, maar wellicht heb ik er hier of daar één over het hoofd gezien.

Bedankt voor je review en veel succes met je kaart.

/edit typo's en minimale aanvulling.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 9 juni 2009 20:31]

De review is erg bekropt. Ik zie dat je een stem hebt gekregen met maar 2 sterren. Betekend dat iemand de review ziet als onvoldoende. An sich, ik kan hem/haar geen ongelijk geven. Doch is je review voldoende om mij in één klap te overtuigen dat ik volgende maand deze kaart moet gaan halen. Deze kaart is mij even voorbij geglipt, en zoals ik nu wakker geschud ben is dit de ultieme entry-level game kaart.

Ik ben zelf dan een bewuste coputeraar, geen gamer. Vind het dan ook echt zonde veel geld uit te geven aan dure videokaarten. Recensies geven wel vaak een prijs prestatie weer wat voor mij eigenlijk uit komt boven nivo in prestatie, de prijs is op zich prima te doen. Maar waarom zou ik extra geld uit geven aan een GTX260 als deze XFX HD4770 estetisch gezien beter in mijn computer past en ik daarmee de helft bespaar. Gezien ik heel weinig spelletjes speel vormen andere aspecten een drijfveer voor aanschaf. Ten eerste moet de kaart het liefst zwart zijn, ten tweede koelblok dual slots zijn. Toch heb ik een zwak voor ATI, maar sinds mijn 9600XT eigenlijk zelf niet serieus een ATI meer gebruikt (ja, vanwege de kleur).

Derde hoor ik graag van je, energieverbruik. Is het je mogelijk het energieverbruik te meten idle en stressed, en dat met de 7600GT en je XFX HD4770?
Doe zelf ook eens even wat moeite, Hardware Junk. Het energieverbruik is al zo vaak getest door verschillende websites, misschien kun je eerst even zoeken. Over het uiterlijk, heb je een open kast? Anders heeft het toch geen nut om een 'mooie' kaart te kopen? Hij is trouwens erg mooi, heb hem hier thuis ook liggen, maar dat terzijde. :)

Wanneer de rest van mijn nieuwe computer binnenkomt (18 juni), zal ik een review schrijven over deze YDFC-versie van de 4770. Een goede vriend van me heeft twee 4770's (YDFC) in CrossfireX draaien; erg stil, erg koel, erg krachtig en ze gaan zeer efficiënt om met elektriciteit.

EDIT: Ik zie net 'geluidsproductie' bij negatieve eigenschappen staan. Tenzij je de koeler op 100% zet lijkt het mij dat je dit verkeerd ingevuld hebt. Open case ofzo? :?

[Reactie gewijzigd door Gojira op 9 juni 2009 03:57]

Als andere benchmarks (al is het energieverbruik niet echt een benchmark te noemen) opgezocht moeten worden in andere reviews, wat voor nut heeft deze review dan nog?
Inderdaad, het geluidsproductie gedeelte snap ik ook niet helemaal.
In mijn antec 902 hoor ik hem vrijwel niet, en hij draait constant op 45%
Wanneer ik hem op 60% zet hoor je hem een beetje blazen, maar de fan opzich maakt nog steeds niet veel geluid. Vanaf 70-80% wordt het pas storend.. Dus ik denk dat je wat aan je airflow moet doen, aangezien die van mij stressed maximaal 55 graden wordt, en ik de fan dan nog niet hoor, ook al zet ik hem op auto.

Let wel: Ik heb een Sapphire HD 4770, misschien is die standaard koeler toch stiller dan die dual slot van jou kaart? Prachtig kaartje!

[Reactie gewijzigd door ArjenIsM3 op 9 juni 2009 08:35]

Vooral je laatste opmerking over het verschil tussen de standaard en de dual slot koeler is even belangrijk. Ik had namelijk ook gelezen dat de dual slot veel stiller zou zijn en had dus ook hoge verwachtingen. Maar hij blijkt dus niet zo muisstil te zijn als door sommige mensen beweerd wordt. Het leek me zeer waardevol om dat eens kritisch aan te stippen in deze review, zodat toekomstige eigenaren van deze kaart een realistisch beeld hebben bij de geluidsproductie van de kaart.

[Reactie gewijzigd door McFlipp op 9 juni 2009 10:42]

Wie beweert dat de kaart muisstil is? Dat heb ik in geen enkele review gelezen. Ik heb gelezen dat de kaart, wanneer ie geplaatst is in een dichte case, stil is. Acceptabel stil; zo stil dat de 120mm fan van een Antec Three Hundred het geluid van twee van deze 4770's in Crossfire overstemt. En geloof mij, die 120mm casefan is behoorlijk stil (laagste stand).

Maar goed, iedereen heeft weer zijn of haar eigen vergelijkingsmateriaal, marges, etc. wat dit betreft en daarbij komt nog eens dat er heus wel verschil zal zitten tussen de exemplaren. Ik vind ze in iedergeval erg stil. :)

EDIT:
Heb je de YDLC-variant ook gehad? Anders kun je natuurlijk niet beoordelen of deze YDFC-variant met dualslot koeler stiller is of niet. ;)

EDIT2:
Shit zeg, zet dat er dan meteen bij! :D

[Reactie gewijzigd door Gojira op 9 juni 2009 19:06]

Er staat volgens mij al sinds het begin dat je hem in idle nauwelijks hoort... Alleen wanneer ie harder gaat draaien hoor je hem...
Heb sinds vorige week ook dit kaartje in gebruik mogen nemen. Ik had hiervoor een HiS HD3870, wou toch iets zuinigers/nieuwers.
Ik moet zeggen dat deze kaart mij zeer goed bevalt! games draaien toch sneller dan op de HD3870...

Geluidsproductie merk heb ik ook geen last van, maar goed, de fan slaat alleen aan bij 3d gebruik. Dit is meestal terwijl ik een game speel met ofwel de speakers aan, of een headset op. Beide keren overstemt het geluid van de games de fan wel.

Verder ben ik het zeker eens met je review, zeer nette kaart voor een erg scherpe prijs !
Het negatieve punt over de geluidsproductie slaat op het kabaal van de fan bij 100%. Tijdens het eerste rondje 3D Mark ging ie al een paar keer op 100%, dat vond ik best storend. Er staat ook dat ik hem in idle modus helemaal niet hoor overigens.

Misschien dat het nu duidelijk is. Overigens wilde ik de review er zo snel mogelijk opzetten en als ik meer ervaringen heb zal ik die erbij zetten (staat ook in de tekst). Ik heb trouwens niet de mogelijkheid het energieverbruik te meten.
mooie review,

als je later wil, kan je ook nog crossfire gaan draaien.

kun je ook de tempraturen weergeven????
Ik heb iets over de temperaturen toegevoegd! :)
door wat te spelen met profielen bij catalyst kun je je graka nog koeler en dus zuiniger krijgen, hij klokt zijn geheugen namelijk niet automatisch terug... die van mij is idle (teruggeklokt) meestal rond de 42 graden, verder kun je er dan ook een overklok profiel bij doen want de max. overklok van catalyst trekt ie makkelijk.
Stockkoelers zijn zowiezo nooit echt goed. Ik snap niet waarom je er niet er een aftermarket koeler bij heb gekocht. Voor een euro of twintig heb je veel lagere temperaturen en een stille kaart bij elke belasting..
ati hd4770 is nu niet echt een heethoofd, dus een aftermarket koeler is niet echt nodig, verder hoor je hem idd vrijwel niet in de idle stand, en qua gamen ook nog geen last gehad, iig heb ik hem nog niet gehoord met geluid ( via koptelefoon ) op dus dat zit ook wel goed.
Aangezien ik eigenlijk niet van plan ben hem over te klokken zou de stockcooler voldoende moeten zijn. Twintig euro is op de aanschaf prijs van deze kaart 22%, dat beinvloedt de prijs-prestatie verhouding natuurlijk enorm dus dat vond ik het niet waard.
Je 3dmark score is even hoog als met mijn 3870 (icm met amd 6000), dus ik denk dat je een betere cpu kunt nemen, want ik denk dat het een bottleneck is.

[Reactie gewijzigd door GZN op 9 juni 2009 19:10]

Dat weet ik, alleen een E8400 kost toch weer 140 euro... Dus ik wacht daar nog even mee.