Linksys WUSB600N Review

Belgar 5 juni 2009, laatste update op 25 april 2010, 2.807 views

Linksys WUSB600N

Pluspunten

• Compleet compatible met alle wireless banden/standaarden van dit moment
  • Goede ondersteuning vanuit RaLink

Minpunten

• groot
  • wordt erg warm

Om mijn thuisnetwerk te vernieuwen was ik op zoek naar een simpele oplosing om een aantal systemen te voorzien van 'N'-wireless. Tot nu waren de systemen voorzien van pci insteek-kaarten voor 54G.

Daar N-type PCI kaarten redelijk zeldzaam zijn en relatief duur (en mogelijk niet future compatible) heb ik voor mijn eerste bevindingen gekozen voor een USB oplossing. Na enig zoekwerk over compatabilitiet met mijn D-link router en de eerdere reviews hier (daarvoor dank) heb ik gekozen voor deze USB oplossing.

Behaalde link-snelheid is 270 mbit (effectief 25-30 mbit echt gemeten throughput door de router, was 10 met 54G) op 5 meter met een dun wandje. Qualiteit neemt wel zeer snel af.

Qua drivers wil ik absoluut de chipset-drivers van RaLink aanbevelen. De feedback die de GUI geeft en de algemene stabiliteit zijn een stuk beter dan de linksys variant. Deze drivers zijn ook prima geschikt voor gaming en hebben een consistent lage ping en stabiele trhoughput. Gebruik van zero in XP is niet aan te raden.

Niet getest op de 5Ghz band, daar mijn huidige router dit niet ondersteund.

Heb jij ook een Linksys WUSB600N?

T.o.v. de ingebouwde N-netwerkkaart van mijn Laptop Samsung R530-JT50NL haal ik op het 2.4. Ghz kanaal een snelheidswinst van zo'n 15%. USB bereikt 300Mbps en de ingebouwde netwerkkaart haalt maximaal 150Mbps. Op het 5 Ghz kanaal loopt de snelheidswinst op naar 20%.
Met mijn oude Dlink G-router kon ik daadloos zo'n 4 Gbyte per uur overblazen en nu haal ik ongeveer 14 Gbyte.. De USB stick is niet veel sneller dan de ingeboude netwerkkaart, maar door de dualband optie kan ik dit kanaal nu wel van mijn Sitecom WL-328 gebruiken.