Specificaties Laptop barebone met CPU on board - Bekijk alle specificaties

Topstar U931 Review

Speedway4 5 november 2015, laatste update op 5 november 2015, 6.072 views

Topstar U931

Voor de prijs krijg je een erg degelijke ultrabook die je makkelijk van upgrades kan voorzien. Afhankelijk van wat je doel is met de laptop is het zeker een aanrader!

Pluspunten

• Goedkoop
  • Degelijke bouwkwaliteit (voelt stevig)
  • Fijn design
  • Stille fan
  • Erg fijn aanvoelende trackpad + prettig toetsenbord
  • Makkelijk zelf te upgraden
  • M.2 slot + 2.5" Sata
  • 2 jaar garantie

Minpunten

• Afwerking
  • Batterij laadt langzaam
  • Single channel geheugen
  • Relatief zwaar: 1.42KG

Dag beste Mede-Tweakers,

Naar aanleiding van de review van Terror Factor over de PCspecialist.co.uk ultrabook, de Lafité II heb ik besloten zelf ook tot aankoop over te gaan.
Ik heb de laptop na wat zoeken in een Nederlandse webshop gevonden: www.snaaksystems.nl, hier kan je zelf laptops samenstellen, maar je kunt ook gewoon een barebone kopen. Het voordeel van de laptop in Nederland aanschaffen is de twee jaar garantie die er standaard op zit.

Ik heb gekozen voor de Topstar U931 met Core i3-6100U processor. Dit omdat het verschil tussen de i3, i5 en i7 bij Skylake vooral in de turbo boost zit (de i7 heeft wel 1MB meer cache). Mijn MacBook Air draait vaak op maar 800Mhz dus een boost naar 2300Mhz leek me genoeg (tijdens wat tests kwam ik er achter dat de Topstar U931 vaak in idle zelfs terugklokte naar 400Mhz). Als je iets meer performance wil is voor 45¤ meer de i5-6200U (die wel een turbo heeft) de gulden middenweg, de i7-6500U is 145¤ duurder dan de i3.

Specificaties
Mijn specificaties:
Core i3-6100U CPU
4GB DDR3L 1600Mhz RAM
HGST 500GB - 5400RPM HDD (Ik had helaas geen extra SSD op voorraad)

De standaard specificaties:
13,3 inch matte F-HD IPS scherm (1920x1080)
Intel® HD 520 graphics
HDD - leeg
mSATA drive - leeg
2 in 1 kaartlezer (SD & MMC)
Realtek 2 channel High Definition Audio + MIC/hoofdtelefoon Jack
Intel® C-3160 WLAN 802.11ac + Bluetooth® 4.0
1x USB 3.0 poort
1x USB 2.0 poort
1x USB C 3.1 poort
6300mAh Li-ion accu (tot 9 uur na volle lading)
Standaard EU 40W AC adapter
Toetsenbordverlichting
Toetsenbord layout: QWERTY (UK)
720P camera 30FPS

Mijn ervaring
Unboxing
De laptop zat erg goed verpakt zodat er geen schade tijdens transport kon ontstaan. Bijgeleverd was een DVD met drivers welke ik niet nodig heb gehad. Ook zaten er twee boekjes met instructies bij, altijd handig!

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is naar de prijs. Er zit een klein lelijk deukje in de bezel van het scherm dus ik moet hem nog terugsturen. Echter, als ik de laptop voor me heb staan en in mijn handen heb (optil) heb ik wel het gevoel dat het om een stevig apparaat gaat. Het deksel en de body aan de onderkant sluiten niet 100% naadloos op elkaar aan, eerder 97-98%. Ofwel, de bouwkwaliteit is degelijk genoeg. Toch ben ik erg tevreden met wat je voor je geld krijgt. Het is te vergelijken met de Asus Vivo/Zenbook UX303LA. Echter vind ik dit aluminium mooier dan dat van de Asus.
Verder voelt het trackpad erg prettig aan en typt het toetsenbord gewoon goed.

Windows & gebruik
Ik heb Windows 10 op de laptop geïnstalleerd en dat ging heel snel en simpel. Windows 10 wist elke driver zelf te installeren. Ik moest wel nog even handmatig de iGPU updaten via de website van Intel en de trackpad driver downloaden en installeren voor multi-touch.

Het eerste wat me opviel na de installatie van Windows was dat de batterij op 55% zat en Windows aangaf dat de overige 45% bijladen nog bijna 3 uur in zou nemen. Ik heb de laptop niet zonder adapter gebruikt dus kan niets zeggen over de accuduur (ik wilde hem niet bewegen i.v.m. nog terugsturen).

Vervolgens heb ik Cinebench 15, Passmark 8 en 3dMark (2013) op de laptop gezet. Dit ging allemaal vlot, af en toe merkte ik wel wat traagheid maar dat lag volledig aan de HDD. Hier over oordeel ik niet, de laptop zal met SSD gewoon vliegensvlug zijn lijkt mij. De laptop was tijdens dit niet intensieve werk nagenoeg stil.

Tijdens het benchmarken kwam ik achter het volgende viel me op dat het geluid behoorlijk goed is en het geluid overtreft van mijn MacBook Air, de speakers zijn redelijk groot. De fan is erg stil naar mijn idee, na een aantal maal 3dMark te hebben gedraaid bleef de fan redelijk stil (stiller dan mijn MacBook). De laptop werd niet voelbaar heet. Een puntje van irritatie was wel dat als de laptop belast werd de fan bij opwarming direct overschakelt naar een hoge fan snelheid, het leek alsof de fan maar 3 standen had. De MacBook bouwt de snelheid rustig op, waardoor bij middel intensieve taken de MacBook stiller is. Ook zorgt het fangedrag van de Topstar er voor dat de fan telkens kort harder blaast wat door mij dus als irritant werd ervaren. Wanneer 3dMark echter een minuut of drie aan het draaien was bleef de fan gewoon constant blazen. Bij normaal gebruik was de fan bijna niet te horen overigens.

Benchmark resultaten:
Cinebench 15:
OpenGL - 28.43FPS
CPU Multi - 243cb
CPU Single - 95cb
Multiplier score - 1.36 (herinner ik mij, ben ik vergeten op te schrijven).

Passmark 8:

Firestrike - 574
Sky Diver - 2801
Cloud Gate - 4428
Ice Storm - 39194

De scores vielen voor mij erg tegen in vergelijking met wat ik online las over de HD 520 iGPU.
De reden hier van is dat de HD 520 gebruik moet maken van het interne geheugen. Aangezien er maar één slot en geen on-board geheugen in de Topstar zit is het geheugen single-channel. Dual-channel geheugen kan zorgen voor een tot 40% toename van de prestaties.

Andere tests met de HD 520 iGPU:
Of hier:
Informatie over single-channel vs. dual-channel:

Het is erg jammer dat de CPU geen DDR3L 2133Mhz geheugen ondersteunt, dit zou mogelijk al kunnen zorgen voor een grote sprong in prestatie

Foto's:
Hier kan je een zip met foto's downloaden in full res. Ik heb met name geprobeerd de bouwkwaliteit in beeld te brengen. Voor productfoto's moet je op de productpagina kijken (en de review van Terror Factor heeft geloof ik ook wat foto's die de hele laptop laten zien).

Tot slot:
Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik wil. Ik twijfel zelf tussen de HP Envy 13 en deze Topstar als opvolger van mijn MacBook Air.
Al met al ben ik wel erg tevreden over het apparaat, alleen denk ik dat als er iets meer aandacht aan was besteed het een veel makkelijkere keuze was. De laptop is in mijn ogen zeker goed en krijgt van mij een 8. Was er echter wat extra aandacht besteed aan de fan (waarschijnlijk gewoon op te lossen in de bios), een beter laadsysteem ingebouwd en een tweede geheugenslot (waar nog wel ruimte voor was geweest) dan had ik de laptop een dikke 9 gegeven, een 9+? Daar had ik dan ook graag wel wat meer voor willen betalen en was er bij mij geen enkele twijfel geweest.

Ik hoop dat deze review mensen kan helpen met de keuze voor de Topstar U931 of Lafité II.

Heb jij ook een Topstar U931?

Goede review! De fan kan ik ook bevestigen, maar dat stoort me eerlijk gezegd niet.
Iets gradueler was inderdaad wel netter geweest :)
Heb je ondertussen een keuze kunnen maken tussen de MBA en de Topstar?
Ik heb een Zenbook UX305CA gekocht voor een hele goede prijs. Daardoor hield ik bijna 200¤ over en daar heb ik een gaming PC van gebouwd (GTX 950, i5 4570), dit heeft wel een hoop koopjes zoeken en scoren ge-eist, maar dat was erg leuk om te doen.

De topstar vind ik zelf kwalitatief onderdoen voor de Zenbook UX305CA/LA of UX303UA (die kan je in Frankrijk voor 600¤ aanschaffen en is naar mijn inziens een veel betere koop dan de Topstar aangezien die dezelfde specs bied met een veel betere kwaliteit behuizing, meer upgrade mogelijkheden en dual channel geheugen. Zoek maar op ruedecommerce.fr naar zenbook :)

De topstar had teveel minpunten mijn inziens en voor hetzelfde geld zijn er dus betere alternatieven te koop (al heb ik uiteindelijk zelf een hele andere weg gekozen).