Specificaties Laptop barebone met Intel Pentium 4405U - Bekijk alle specificaties

Lafité II - i7-6500u, 8GB DDR3 Review

Lafité II - i7-6500u, 8GB DDR3

Een zeer nette ultrabook voor nog een nettere prijs. Dit model is beschikbaar in verschillende configuraties. Wordt ook ondere andere namen verkocht, zoals topstar u931 en Chillblast Helios 2

Pluspunten

• performance
  • prijs
  • scherm

Minpunten

• afwerking

Een tijdje terug stond er een nieuwspost over de nieuwe Medion-ultrabook op Tweakers. In een reactie op die post, zei een gebruiker dat hij al een jaar zo’n laptop had. Medion zou een bestaand chassis gebruiken en rebranden. Gelukkig vermeldde die gebruiker ook waar hij die laptop had gehaald, en dat was op pcspecialist.co.uk. Dat moest ik toch eens zelf nakijken, en inderdaad, de nieuwe Medion had wel erg veel weg van de “Lafité” op PCSpecialist.

Er leek een nieuwe wereld voor me open te gaan: Een website waar je zelf laptops kan configureren, die dan nog eens érg interessant zijn qua prijs.

Ik twijfelde al een tijdje om mijn Surface Pro 3 (i7, 8GB ram, 256GB SSD) terug te verkopen en voor een goedkopere ultrabook te gaan, aangezien ik de tablet-modus van mijn Surface zo goed als nooit gebruikte. Nu had ik ook direct de vervanger gevonden voor ongeveer de helft van de prijs. Door de hoge dollarkoers kreeg ik mijn Surface ook verkocht met amper verlies, dus het pad was geëffend voor de Lafité.

Ik koos voor de Lafité i7-5500u, met 8GB ram en de goedkopere WiFi optie. Eigenlijk wou ik hem bestellen zonder hardeschijf, maar dit bleek geen optie. Ik koos voor een m.2 SSD van 256GB.

Enkele dagen later kreeg ik een mailtje dat mijn systeem geupgrade zou worden naar de nieuwe Lafité II. Hierdoor kreeg ik een upgrade naar een i7-6500u, maar moest ik mijn ingebouwde ethernetpoort inleveren. Niet direct een groot probleem: er werd gratis een USB-adaptertje voorzien.

Een week later kreeg ik echter te horen dat er problemen waren met de m.2 SSD die ik had gekozen. Na heel wat op-en-af gemail en gebel, besloot ik om de goedkoopste hardeschijf te nemen, en die te vervangen door de 256 GB SATA SSD die ik nog had liggen. De andere opties waren wisselen naar een SATA SSD, of een duurder model m.2 SSD te kiezen, maar dat zag ik niet direct zitten.
Doordat het gedoe met de hardeschijf een hele tijd duurde, kwam de Lafite een tweetal weken later aan dan oorspronkelijk verwacht.

D-Day

De Lafté zat goed ingepakt, en werd geleverd met een handleiding en driver-CD.
Op de ingebouwde hardeschijf stond een niet-geactiveerde versie van Windows 10. De achtergrondafbeelding vermeldde dat deze Windows er op stond zodat ze de nodige testen konden doen voor het verschepen.
De eerste indruk was overwegend positief. Een collega wees me direct op de gelijkenissen met een Macbook.

De laptop is uit aluminium vervaardigd en geeft een goede indruk. Hij is voorzien van een groot touchpad (met multitouch) en een mat full HD IPS scherm. Het toetsenbord (UK QWERTY) in Apple-stijl is voorzien van een backlight dat twee standen heeft, of uitgezet kan worden.
Het chassis zelf heeft een fullsized HDMI poort, een USB 2.0 en 3.0 poort, een USB 3.1 poort met type C connector, een hoofdtelefoonuitgang en een SD-kaartlezer. Voor een (gecertifieerde) ultrabook is hij wel relatief zwaar met zijn 1,42 kg, een compromis als gevolg van de prijs en flexibiliteit van het chassis.

Als je wat oplettender bent merk je wel dat er wat bespaard is op de behuizing ten opzichte van eerder genoemde Macbooks. De naden rond het schermpaneel zijn niet altijd even consistent, net als die van de undertray. De undertray valt bij gebruik niet op, maar de randen aan het paneel waar het scherm zit, doen dat wel. De randen van de undertray zijn ook wat ruwer afgewerkt, en één van de schroefjes was langer dan alle anderen, waar ik niet direct een reden voor zag. De schroefjes gaan er ook redelijk scheef in (maar trekken zich wel recht). Hier merk je dat je niet met een dure high-end bezig bent. Bij eigenlijk gebruik vallen de meeste van die issues ook niet op. Ook de meegeleverde oplader en ethernet-adapter voelen generiek en eerder goedkoop aan. Er is ook geen magnetische plug te vinden zoals bij een Surface of de Macbooks waarvan het design duidelijk geleend werd. Persoonlijk stoort deze mindere afwerking me niet, zeker niet als ik terugdenk aan de prijs.

Het scherm zelf heeft goede kijkhoeken en heeft een goede resolutie. Ook de helderheid lijkt me in orde, het is een aangenaam scherm om op te werken.
Het touchpad is zonder aparte fysieke muisknoppen, iets waar ik over algemeen niet van moet weten. Het went in dit geval echter snel, en werkt vlot. Het gaat hier om een multitouchpad (hij herkent minstens 5 drukpunten), waardoor de typiche gestures zoals scrollen en rechtsklikken door met 2 vingers te tappen, ook werken.

Het toetsenbord werkt ook aangenaam. Een mogelijk nadeel is dat het enkel in UK QWERTY te bestellen valt. Aanhalingstekens en de “@” zitten onder andere op een andere plaats. Ik kwam van een Belgisch Azerty toetsenbord en moest dus sowieso aanpassen, maar ik verwacht het redelijk snel onder de knie te hebben. Ook qua toetsaanslag enzovoort is het een leuke laptop.

Qua hardware ben ik best onder de indruk. Het is een van de goedkoopste laptops in zijn segment (mogelijk de goedkoopste?), maar beschikt toch over de laatste generatie Skylake processoren en de nieuwe USB 3.1 connector. Ondanks de stevige processor, werkt de laptop over het algemeen stil, en gaat de koeler niet nodeloos draaien (iets wat tegenviel bij mijn Surface). De geintegreerde HD 520 GPU kan ook zijn mannetje staan.

Het gebruikte ram is een enkel latje DDR3L (PC12800) van Kingston: KVR16LS11/8. Via PCSpecialist valt tot 8GB te bestellen, maar er bestaan ook (erg dure) latjes van 16GB, al is het niet zeker dat die zullen werken. Het ram is ook vervangbaar, in tegenstelling tot bij veel andere ultrabooks.

De accu is 45 Wh groot. In de praktijk levert dat 5 a 6 uur aan continuiteit op. Dit lijkt me redelijk overeen te komen met mijn collega zijn high-end XPS 13, maar komt niet in de buurt van de toppers.

Enkele benchmarkresultaten, op een recent geinstalleerde Windows 10, high performance en achtergrondprogramma’s uitgeschakeld:

3DMark
Fire Strike: 631 (665 Graphics, 4703 Physics, 236 Combined)
Sky Diver: 2892 (2756G, 3976P, 2785C)
Cloud Gate: 5050 (5935G, 3320P)

Cinebench 11.5

CPU Mark: 4527
2D Graphics Mark: 500
3D Graphics Mark: 763
Memory Mark: 1737

De GPU-test stellen me ietwat teleur, afgaande op andere online benchmarks van de HD 520, zou ik bijna 1000 punten hoger moeten zitten op Sky Diver en Cloud Gate. Nochtans gebruik ik de meest recente Intel GPU driver en staat ook het profiel “performance” geselecteerd voor de GPU.

Het chassis warmde natuurlijk op tijdens deze tests, maar dit bleef beperkt, en hij kon bijvoorbeeld zonder problemen op de schoot gebruikt blijven worden. De CPU haalde een temperatuur van 82 °C na “Sky Diver” een 5-tal keer achter elkaar gerunned te hebben.

Een ander nadeel voor de tweakers onder ons, is de erg beperkte BIOS. Er valt zo goed als niets in te stellen/aan te passen. Er is bevoorbeeld geen optie om UEFI uit te schakelen. Secure Boot valt gelukkig wel nog te disablen. Ook een PXE boot is niet mogelijk met de USB adapter, iets dat bijvoorbeeld wel lukt bij Dell computers (indien de juiste adapter gebruikt wordt, weliswaar).
In de praktijk heeft dit niet echt gevolgen voor mij, maar het was toch leuk geweest moest er meer in aan te passen zijn.

Ik ben erg tevreden met mijn aankoop. Het is een van de krachtigste systemen in dit formaat voor een erg goede prijs. Voor iets vergelijkbaar bij een andere fabrikant, kwam ik al snel 300-400 euro duurder uit.

De service van PCSpecialist was OK, maar niet geweldig. Ik had gehoopt dat ook mijn m.2 SSD gratis geupgrade zou worden naar een compatibel model, maar dit was niet het geval. Misschien lag mijn verwachting wel iets te hoog voor deze prijs. Over het algemeen kreeg ik wel snel antwoord via mail, en ze namen ook de moeite om me telefonisch te contacteren. In mijn ogen maakt de prijs echter veel goed, dus op dit moment zou ik ze wel nog altijd aanraden aan andere geinteresseerden.

De Lafité wordt trouwens ook verkocht als Topstar U931, Chillblast Helios 2 en ook op een Poolse site vond ik hem terug. Toen ik hem kocht, leek PCSpecialist de goedkoopste, maar ook de bekendste webwinkel. Tweaker Speedway4 wees me er wel op dat hij ook zonder HD en ram te bestellen viel bij de Nederlandse shop snaaksystems.nl, waardoor dat voor sommigen misschien een interessantere optie kan zijn.

Er staan detailfoto's in deze topic:
Review: PCSpecialist's Lafité II Ultrabook (i7-6500u)

Heb jij ook een Lafité II - i7-6500u, 8GB DDR3?

Hoe is de trackpad? Lijkt deze ook op de Macbook Pro? Is het ook zo'n glazig plaatje?

En weet je of je een tweede 8GB RAM latje erbij kan plaatsen? Of is er maar plek voor 1 latje?

[Reactie gewijzigd door DiscoSuperFly op 3 november 2015 14:28]

De trackpad werkt goed. De vergelijking met een Macbook durf ik op dat punt niet maken, gezien ik die dingen nog nooit uitgebreid bekeken heb.

Ik heb het ram er niet uitgehaald, maar ik vrees dat er maar plaats is voor 1 latje. Er staat een foto van de internals in het topic op GOT :)
Oke, jammer.. 16 GB is eigenlijk wel een must voor mij. Voor de rest ziet het er uit als een goede laptop! Met welke windows heb jij hem besteld? Kan je hem enkel met windows 8 of 10 bestellen? Bij PCSpecialist kan je ook kiezen voor windows 7, er staat dan in het dropdown menu op PCSPECIALIST het volgende: No Operating System Required.

Weet jij hier iets meer vanaf?

Ik heb hem naar aanleiding van de review hier besteld (570¤):

Nederlandse site waar je hem compleet kaal kan bestellen. Scheelt uiteindelijk nog meer geld. Die van mij komt morgen binnen.

Ik heb zelf een MacBook Air 2013. Daar ga ik hem ook mee vergelijken. Ik wil of deze laptop of de HP Envy 13 als opvolger van mijn MBA. Dus dan kan ik je uitsluitsel geven over het trackpad.
Nice! Ga je ook een wat uitgebreidere review doen in het algemeen? En welke versie met welke componenten heb je besteld? Heb je hem met een OS besteld, of zonder?

Ik ben ook benieuwd welke mobiele chipset er in de laptop zit (ook ivm met DDR4 geheugen)

Hij is daar inderdaad erg goedkoop. Ik kan er dan zelf nog een losse SSD en een 2,5 inch HDD bijbestellen, en ik zit nog onder de 1000 euro. makkelijk! Het enige jammere is dus die 8gb DDR3 geheugen..

[Reactie gewijzigd door DiscoSuperFly op 4 november 2015 12:05]

Ik denk dat je wat veel wil voor het geld, om eerlijk te zijn :)
PCspecialist is normaal ook goedkoper, komt het niet interessanter uit om daar de SSD/HD/ram al te bestellen ipv dat achteraf te kopen?
Ik denk dat het ongeveer op hetzelfde neer komt. Als die de i5 zou kiezen dan kan het opzich wel hoor voor onder de 1000¤. Het voordeel in NL bestellen is gewoon het gemak en 2 jaar garantie.

Ik zit zelf nog wel erg te twijfelen wat ik nou precies wil. Deze of de HP. Maar een nachtje goed over slapen.

De benchmark scores bij mij zijn trouwens ook niet echt om over naar huis te schrijven:
Firestrike 574
Sky diver 2801
Cloud gate 4428
Ice storm 39194
Als ik hier kijk:
Of hier:

Vraag me toch echt af waar dat aan ligt. Mijn MacBook uit 2013 haalt hogere scores. Erg jammer dat er nog geen enkele laptop met de nieuwe Skylake U processoren is gereviewed door tweakers!

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 5 november 2015 02:40]

Bij PCSpecialist heb je ook enkele garantieopties, maar 2j op parts kost inderdaad een stuk meer.
Ik kom op 980 euro met de hoogste garantie en m2 ssd, maar nog zonder gewone hd (eentje van 2tb stond niet bij de opties).

De 3d benchmarkscores verbazen me ook wel. Niet dat ik er in de praktijk last van heb (game eigenlijk nooit), maar toch :)
Chaosstorm zei eerder al dat het mogelijk aan het single channel geheugen ligt.
Deze bronnen bevestigen dat:

Dual-channel kan dus zorgen voor een toename tot 40% in FPS. Uiteraard geldt dit ook voor taken waar de CPU intensief aan slag moet.
'k Zou verwachten dat de meeste ultrabooks single channel zijn, gewoon omwille van het gebrek aan ruimte. De Surface 4 lijkt inderdaad dual channel te zijn.
Ja en nee. Het geheugen zit tegenwoordig vaak vastgesoldeerd (minpunt), maar dan is het vaak wel dual-channel. De Vivobook van mijn vriendin daarentegen heeft 4GB vastgesoldeerd (single) en daar zit nog een slot bij voor een enkele SO-DIMM (dan dus dual-channel).

In de Lafité is had nog wel een tweede geheugenslot gekund of in ieder geval 4GB DDR3 op het moederbord. HWinfo64 gaf volgens mij ook aan dat dit in feite mogelijk moest zijn (maar daar heb ik niet heel veel verstand van :p ).
Hey,

Ik heb hem helemaal kaal besteld met i3, dus gewoon 570¤. De reden waarom ik de laptop met i3 heb besteld is dat er bij Skylake geen verschil zit tussen de i3, i5 en de i7 U processoren buiten de turbo functie. Ik ga er vanuit dat de laptop standaard op zo een 800-1300 Mhz zal draaien, dan hou je in feite nog 1500-1000 Mhz over qua boost. Daar hebben ik en ik denk de meeste mensen met mij genoeg aan. De iGPU is bij alle processoren toch hetzelfde.

Voor mij is 8GB ruim voldoende. Zou het niet een mogelijkheid zijn 8GB te kopen en wanneer 16GB betaalbaar is te upgraden? :)

Voordeel van deze webshop is de 2 jaar garantie die er standaard op zit.
Of ik een uitgebreide review ga schrijven is nog even de vraag, als ik de laptop qua bouw niet voldoende genoeg vind stuur ik hem terug.
Hey!

Ja ik snap het helemaal. Ik zoek voor mijzelf een degelijke laptop voor mijn ZZP werkzaamheden op locatie (dus hij gaat veel mee on the road), en daarnaast doet hij dienst als muziekproductielaptop in de studio. Vandaar dat ik zelf wel zou kiezen voor de i7. Ik zou er dan zelf windows 10 op installeren en een SSD en HDD inzetten. Met een 500GB ssd en 2TB HDD kom ik net onder de 1000 euro uit met een i7 en 8gb geheugen. Niet slecht ;)

Ik wacht met smart op je bevindingen!
Hey,

Hoe is de ervaring met Snaaksystems? Ik ben ook van plan hem via deze website te kopen omdat dat een stuk makkelijker is met garantie mocht het zo ver komen.
Dag,

Ja tot nu toe helemaal prima. Het is mogelijk Wessel op elk moment te contacten via Whatsapp voor ondersteuning indien nodig. Verder heeft hij een zeer gebruiksvriendelijke handleiding voor bij de barebone laptops en wanneer je geen OS kiest maar wel een HDD zag ik dat hij zelfs een variant van Linux (Ubuntu?) voorinstalleerd.

In mijn Laptop zit een klein deukje in de frontbezel (fabrieksfout), deze moet dus terug, maar ook dat is geen probleem :)
Hoe zit het met de oplaadtijd? Ik las in een review dat dit eindeloos duurt.... En geen problemen met de fan of usb poorten? Dat schijnt ook nog wel eens mis te gaan
De laadtijd is inderdaad redelijk lang, maar heb er me eerlijk gezegd nog niet aan gestoord. Hier is hij meestal ingeplugd. Hij staat ook altijd nog aan als hij aan de lader hangt.

Qua usb of fan heb ik toch nog niets abnormaal gemerkt. Een usb docking station had wel wat kuren, maar dat is hier al met elke laptop geweest (XPS12 en 13's en ook met een Macbook), dus dat zou ik niet op de laptop steken. De bijgeleverde usb-to-ethernet doet zijn werk in ieder geval zonder problemen.
Top! Dank voor de reactie.
Nog even terugkomen op de fan, doordat Speedway4 er op wees in zijn review:
Bij licht te warm worden, slaat de fan inderdaad heel kort aan en terug af, en zo meerdere keren na elkaar.
Het was inderdaad beter geweest als hij gewoon op een lager tempo aansloeg voor langere tijd, ofwel langer bleef doorblazen zodat hij niet na 10 seconden opnieuw aan moest slaan.

Eerlijk gezegd heb ik me daar wel nog niet aan gestoord, en het kwam ook niet vaak voor (na het benchmarken deed hij dat een tijdje, bij het meeste ander gebruik slaat de fan gewoon niet aan). Het leek me ook niet direct abnormaal gedrag.
Mijn Surface 3 was veel storender. Als je niets deed begon die fan vaak op volle toeren te blazen voor een hele tijd.
Wat is de prijs dan (incl verzenden)?
ik heb 793 euro betaald incl verzending met 3y silver warranty. Dat was met een 500gb hdd.
Ik mis in je review hoe het gesteld is met de accuduur, heb je daar wat meer info over?
Dat staat er nochtans in, maar ik moet wel toegeven dat ik geen echte benchmark heb gerunned.
Batterijduur kan beter imo, ik denk dat ik 4-5 uur haal met licht gebruik, maar brightness wel op het maximum en op het 'high performance' profiel
Ah, dat had ik dan gemist. Bedankt voor de info.
Ik heb hem zonder Windows besteld, scheelde 100 euro :)
Er bestaan latjes van 16 gig, maar die kosten wel veel, en ik weet niet of de bios ermee overweg gaat kunnen. Je valt direct in een veel hogere prijsklasse als je ook dat nog eens wil :)
Ik denk dat je 3d benchmark score lager was door het single channel geheugen ;).
Hoi, hoe is de trackpad? ik heb ook een lafite ii gekocht maar ik vind dat de trackpad erg "wobbely" is heeft u dit ook? verder is het een mooi ding!! :) Trouwens wat ik bedoel met wobbely is dat hij heel veel beweecht en geluid maakt als je je vinger der maar op lecht....
t zou geweldig zijn als u reageerd! :)

Bedankt!!!!!! ;)
Over het trackpad kan ik eigenlijk niets negatief zeggen.
Ik heb wel de indruk dat mijn luidspreker soms wat ratelt, en lijk ook problemen te hebben met de videodriver (scherm dat even flikkert ofzo), maar het komt niet vaak genoeg voor om de moeite te doen om het uit te zoeken.

Ben er wel nog altijd van overtuigd dat ik voor dat geld geen betere koop had kunnen doen :)
Hoi, bedankt voor de snelle reactie!
Dan had ik nog een vraag, Heeft u dit ook wat ik hier op deze video laat zien?
Note : ik klik niet op de touchpad!

Heel erg bedankt! ;)
Hey Terror Factor,

Ik ben van plan deze laptop aan een vriend aan te raden.
Hoe zou de laptop met een i7 6500u het doen in photoshop en eventueel video bewerken?
De rendertijd zal niet heel snel zijn maar als er normaal op geedit kan worden met bijvoorbeeld vegas pro is het prima.

Ik hoor graag van je!
Daar durf ik geen echt antwoord op geven, dat zijn zaken die ik zelf nooit gebruik.
Mijn collega (een webdesigner) heeft wel een xps 13 met i7 5500u (de voorloper van deze 6500u), en die gebruikt wel dagelijks photoshop. Ik heb hem nog niet horen klagen, maar het zal vooral afhangen wat je doet met photoshop, vermoed ik.

Het blijft wel een van de krachtigere cpu's in de u-serie. Als je draagbaarheid niet wil opofferen denk ik niet dat je veel beter zal kunnen doen.