Razer eXactMat Review

Seroo 19 september 2010, 2.477 views

Razer eXactMat

Pluspunten

• groot
  • glijd echt lekker
  • dubbel oppervlak met verschillende eigenschappen
  • anti slip rubbers
  • vormgeving
  • afwerking

Minpunten

• Toch die teflon voetjes.
  • 1 rubber losgelaten na anderhalf jaar intensief en verkeerd gebruik

(Dit is mijn eerste review dus wees niet te hard :P )
Inleiding:
Het is alweer 4 maanden geleden dat ik de Razer eXactmat heb gekocht, in eerste instantie had ik niet echt een goed gevoel van Razer, ik vind vooral de styling niet mooi. Maar (altijd de grote maar) toen ik het pakketje van Muizenshop.nl binnen kreeg keurig de dag na de bestelling en goed verpakt. Maakte ik het pakje open en zag ik daar een mooie zwarte muismat met de vel groene logo's dacht ik dit is een Awesome product.

Vormgeving:
De vormgeving is erg goed, op de hoekjes zitten ong.3cm lange anti slip rubbers aan beide kanten. Deze werken er goed en er blijft weinig stof achter hangen. De muismat is ook lekker groot en ook weer niet te groot, ik weet de maten niet maar ik ben na 2,5cm met een langzame beweging met muis op dpi van 1800 aan de andere kant van mijn 22" beeldscherm. Aan de randen zit kaal aluminium dat erg mooi afsteekt tegen de zwarte mouse surface. De bovenkant is ietwat naar boven gebogen en de zijkanten naar binnen. Dat in combinatie met de naar binnen gebogen onderkant is erg ergonomisch als je hem namelijk op een rechthoekig bureau hebt staan zit het randje nooit in de weg wat soms zeer kan doen.

muis oppervlak:
De muismat heeft aan beide kanten een coating de ene kant is voor snelheid en deze is erg glad en heeft heel weinig weerstand. De andere kant is de control kant, deze is wat ruwer maar is ook niet zo ruw dat je geen snelheid meer hebt, met andere woorden de perfecte compromis. Als ik met deze kan bijv. crysis speel dan sniper ik uitstekend (pixel shooting FTW }> ) en met de speed kant speel ik vooral snel en agressief. De coating slijt tot nu toe niet ik heb hem nu 4 maanden en zie nog geen slijtplekken of weg gesleten profiel, zoals een control kant die zo glad is als de speed kant.

Verschil met een normale stoffen muismat:
De aluminium man heeft een enorm voordeel ten opzichte van een stoffen mat. Het is namelijk hard daardoor heb je geen last van hobbels en bobbels ook gaat het niet snel kapot door onder andere broertjes die eraan pulken ;) . Ook lijkt het alsof je dpi verdubbeld zowel ik met mijn MX518 als een vriend van mij met een G5 hebben het ervaart en we vonden dit geweldig. Het is zelfs zo dat ik als ik gewoon mijn huiswerk maak of zit te browsen ik mijn dpi op 800 moet zetten (ipv1800) wil ik niet de hele tijd over het beeld schieten, dit ervaar ik als een goed iets want dat betekent minder bewegen tijdens het gamen waar dit voor is gemaakt en als je jezelf eraan laat wennen kun je heel snel aanpassen en alsnog met minimale beweging browsen of even snel wat aanklikken.

Conclusie:
Deze muismat is perfect de kleur (op logo's na) is erg neutraal en de vormgeving is precies goed. Het materiaal is van zeer hoge kwaliteit en de prijs is niet extreem voor zo'n goed product. Dus ben jij een gamer en wil jij een lekker muis oppervlak twijfel niet en koop deze gewoon, je zult er geen spijt van krijgen.

Edit:// Ik heb mijn muis en muismat nu iets langer en ben er nu toch achter dat wat iedereen zegt toch waar is.
Ik merkte het eerst niet maar laatst piepte mijn muis ineens. Ik dacht eerst dat er wat onder lag. Maar na een goede inspectie kwam ik erachter dat een van mijn 6 voetjes bijna plat was. Nu is het slijten normaal maar ik vind het toch wel een beetje snel gaan. Nou zit ik in de vakanties ook 8 uur achter de pc te gamen of te surfen, maar het is wel noemenswaardig.

Edit2:// Inmiddels is een van de rubbertjes die de muismat optillen van het tafelvlak losgekomen, hier zat ik vaak met mijn arm overheen en is dus veel geschoven en bewogen, daardoor late de lijm uitgewerkt en kon je hem makkelijk verschuiven, en nu is hij weg. Ik kan dus alleen nog maar de control zijde gebruiken, maar voor de rest werkt het nog steeds heel lekker :).

Heb jij ook een Razer eXactMat?

Mij ontgaat in je zinnetje:
absoluut wat dat met de muismat te maken heeft. 1800 Dpi wil zeggen dat als je één inch verschuift op je muismat je 1800 pixels op je scherm te pakken hebt. Met jouw schermresolutie van 1680 bij 1050 gaat dit dus aardig kloppen. 2,5 Cm is bijna één inch dus bijna 1800 pixels dus ongeveer de breedte van je scherm.
Waarschijnlijk heb je er iets anders mee bedoeld, maar nu ontgaat me dus echt hoe ik hier de grootte van de muismat uit kan halen.

Zou je het volgende nogmaals uit willen leggen:
Ik snap er nu echt niets van, misschien dat een foto erbij erg verhelderend zou zijn. In ieder geval kan ik je verhaal niet "zien" op de mat die in de price watch staat aangegeven.

Als je mijn eerste opmerking leest, dan komt deze opmerking:
wel heel vreemd over. Maar er zijn vele factoren die de kwaliteit van de muis bepalen. Thy King heeft daar het nodige over geschreven in zijn review over de Logitech V220.
Ik qoute even een klein deeltje:
Als je een precieze muis wilt hebben, moet de muis beschikken over een samenspel van een aantal belangrijke (interne) specificaties: de IPS (Inch Per Seconde), de FPS (frames per seconde), de IPR (Image Processing Rate), de sensor grootte, de DPI, en het ‘deelgetal’ in Windows.
In de discussie daarna (zie de reacties) is er nog veel meer aan het licht gekomen. Wellicht dat jouw muis zich zo lekker op deze mat voelt, dat een aantal factoren pas i.c.m. deze mat optimaal gaan werken.

Je schrijft dat de muismat van aluminium is gemaakt. Dat heeft de nodige voordelen, maar loop je ook niet het risico dat als er iets opvalt je gelijk met een (onherstelbare) deuk opgescheept zit?

Als ik je review zo lees, voor € 22,= "twee" muismatten, dan lijkt hij mij niet alleen geschikt voor gamers. De prijs vond ik zeer acceptabel gezien je verhaal, volgens mij een echte aanrader.

Bedankt voor je review en...... even snel foto's bijplaatsen hè :P .

@ SouLLeSSportal
Tot voor kort wist ik het ook niet, maar polssteunen blijken helemaal niet zo goed te zijn i.v.m. de verhoogde risico op RSI.
Je kunt er meer informatie over vinden in mijn review: productreview: Kensington Memory Gel Mouse Wristrest review door Pjerry, waar geachte mede-tweaker Cassius dit onderwerp aansneed. Sindsdien gebruik ik mijn polssteun nog maar voor de helft van de tijd, want zonder polssteun vind ik het minder lekker werken.

/edit tpo's en opmaak.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 31 mei 2009 18:22]

Mjah ik vind het soms met bijvoorbeeld photoshop zwaar irritant en dan haal ik hem ook weg maar met langere gamesessies in vooral rts en langzamere games is het wel erg fijn, let wel dat deze nog geen 1,5 cm hoog is als het schuim/gel door je pols is ingedrukt. Ik ben dan ook niet erg bang voor rsi door mijn muismat :) Sommige polssteunen zijn wel degelijk te hoog en geven je pols juist een verkeerde houding doordat je die nu niet plat maar juist in een boog over de polssteun buigt.
Ik ben ook van mening dat een goede muis zorgt voor minder stress door betere bewegingen te kunnen maken. Het afknellen van bloedvaten lijkt mij imho minder te maken hebben met rsi (repetitive strain injury) dat geeft dus aan dat je door steeds dezelfde beweging te maken er last van krijgt.
De reactie van adrenalinefreak bij jou review geeft echter wel aan dat de beperking in bloedsomloop er mee te maken heeft.
Nu ben ik geen afgestudeerde dokter ofzo dus of dat wat te maken heeft weet ik niet.
Ik weet wel dat ik iig wel last krijg van mijn hand van die standaard logitech paupermuizen die je standaard bij pc's krijgt. Ik heb dan ook op stage gelijk mijn g5 en later mijn ghost muis op de pc aangesloten :)
Het is ook afhankelijk hoe je zit, hoeveel je werkt met de muis enz enz. Als het goed voelt en je geen last hebt lijkt het me geen groot probleem om een muismat te gebruiken met polssteun.
Daarbij is het tweede punt van adrenalinefreak, dat een muismat je bewegingen beperkt je eigen keuze. Kies je een kleine muismat ja, dan heb je dat wel, koop je dan toch gewoon een grote muismat zoals deze of een van de steelseries die soms halve tafels voor muismatten verkopen. :+ problem solved!

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 1 juni 2009 14:40]

bedankt ik zal zeker even aan de gang, ik heb de review geschreven zoals ik het ervaar en de technische kant heb ik mij niet zo op verdiept ik zal de exacte maten gaan toevoegen en ook even een foto, en de onduidelijkheden even beter formuleren. Ty for the tips.
ok, ik zal hem even aan gaan passen foto erbij en de maten misschien de onduidelijkheden even beter formuleren. Bedankt voor de hulp, en van de teflon voetjes heb ik nog niets gehoord. Ik heb hem ook nog maar 2 maanden dus ik zal erop letten als hij gaat krassen of piepen zal ik het erin gaan zetten. Ik heb alleen nu niet zoveel tijd i.v.m school einde van het jaar iedereen kent dat wel.

oops foutje, de eerste en de tweede werkten niet goed hij komt sowieso onderaan te staan en niet onder de reactie vaag, dus deed ik het nog een keer :S

[Reactie gewijzigd door Seroo op 4 juni 2009 21:18]

Moooie eerste review hoor.
Veel meer kun je lijkt me niet vertellen over een muismat.

Alleen zou ik hem nog eens goed controleren op spellingsfouten/ typfouten.

Ik ben ook nog op zoek naar een echte game-muismat.

edit: je geeft 5 sterren voor de prijs, maar 27 euro is toch best veel geld voor een muismat?

[Reactie gewijzigd door yannickie111 op 19 september 2010 21:19]

Ik heb hem ook al een tijdje en ben er ook erg tevreden over. De negatieve eigenschappen mag je nog wel aanvullen dat teflon voetjes de muismat wat minder leuk vinden. Deze slijten behoorlijk hard als je het vergelijkt met een gladde muismat. Verder ben ik het eens met je review.
Mooie muismat, groot genoeg en ligt goed stevig op de tafel/bureau.
Ik heb dan de polsteun er ook bijgehaald, deze heeft ook een groen logo op de plek waar je je pols legt en die slijt er in 3 dagen af gegarandeerd. Die keuze is dan ook erg slecht of het materiaal is niet goed gekozen maar welke keuze dan ook dat was wel jammer. Nu heb ik alleen een lichtgrijs logo waar voorheen groen zat. Geen ramp maar wel jammer.

Je moet hem zoals eigenlijk elke muismat wel regelmatig schoonmaken om te zorgen dat de muis lekker blijft glijden.
Verder voeg even wat foto's toe want zo doe je de muismat geen eer aan.
Wellicht kan je nog even toelichten wat je voorheen gebruikte als muismat of welke muismat je hem mee hebt vergeleken.

Kijk ook nog even naar spelfoutjes... vel groen...= fel groen uiteraard ;)
ok bedankt ik zal even kijken ik heb momenteel geen tijd maar als de vakantie begint zal ik zeker even aan de slag bedankt voor de tips, en hiervoor had ik een promotie muismat xD pruts ding.
valt mee, ik heb er nog 39 euro voor betaald.
nu heb ik 'm al wel een dikke 2 jaar, maar de anti-slip rubbertjes zitten er bij mij nog gewoon aan vast hoor.
Vind zelf de vormgeving geen 5 sterren waard.

Het zilverkleurige randje om de mat is koud en gaat na een lange poos gamen irriteren. Verder heb je nog van die voetjes aan de bovenkant waardoor de mat er ten eerste minder goed uitziet en ten tweede niet lekker is in gebruik, aangezien je je arm er over schuurt. De Razer Deathadder heeft in mijn ogen een betere vormgeving. (heb ze beide)

Verder best een aardige review :)
Ik heb hem ook, al zeker meer dan een jaar.

Werkt echt goed, en lijkt nog nieuw, geen slijtage of wat dan ook. Het houdt dus erg goed zijn waarde. Nog een voordeel is dat het met water of een vochtige doek afwasbaar is. Dus hygienischer dan die stoffen muismatten.

Grootste nadeel is inderdaad dat 'ie de voetjes van je muis rauw lust voor ontbijt. Zeker de control kant EET je teflonvoetjes op.
Ik heb er nog een liggen, zal die morgen eens op de V&A zetten voor de liefhebbers..