Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Network Space 1TB Review

kevinengelenNewbie 22 mei 2009, laatste update op 22 mei 2009, 2.045 views

LaCie Network Space 1TB

Pluspunten

• Leuk blauw led lampje. Veel capaciteit voor redelijke prijs.

Minpunten

• Ontzettend trage overdrachtssnelheid. Product is prima in staat een gigabit verbinding aan te leggen, maar heeft niet de processor om daar ook met deze snelheid informatie overheen te sturen. Gigabit verbinding is dus gewoon marketing truc!
  • Advies: Niet kopen tenzij je 50Mbps al te snel vindt!

Features Score: 3
Hieronder de communicatie met LaCie support:

Trage overdrachtsnelheid
Kevin E.
Gepost: 18 mei 2009 @ 6:31
Uw netwerkhardeschijf beschikt over een gigabit verbinding, mijn computer ook. Desondanks is de maximale gegevens onverdrachtsnelheid maar maximaal 4,9 megabyte wanneer de schijf direct in de netwerk aansluiting van mijn PC plug. Wanneer ik bovenstaande snelheid omreken van megabytes naar gigabits dan kom ik uit op een maximale snelheid van 50 megabit (8bits per byte + stop bit naar boven afgerond). Dit is echter maar 1/20 ste van het theoretisch maximum van 1000 megabit, wat ik zeker niet verwacht dat gehaald wordt. Echter 50megabit is wel heel traag.... Is mijn apparaat defect?

Medewerker Lacie:
Gepost: 19 mei 2009 @ 5:54
Geachte,
Voor dit apparaat is dit de normale snelheid. Dit is omdat hier een kleinere processor inzit zodat de kostprijs van het apparaat zo goedkoop mogelijk kon gehouden worden. Uw toestel is dus niet defect maar werkt met de gemiddelde snelheid.

Met vriendelijke groet, ... Technische dienst LaCie Benelux

Kevin E.
Gepost: 22 mei 2009 @ 2:03
Vermeld dit dan ook op de verpakking! Jullie melden nu: "The drive transfer rate will be lower depending on the LAN configuration". Niet per definitie incorrect maar zeker niet volledig. Stel voor dat jullie het volgende toevoegen: "Due to the small network processor the speed will never be higher than 50Mbps".
Ik had gehoopt op een firmware update, maar ben simpelweg misleidt. Zal product retourneren en reviews plaatsen op een aantal websites zodat andere klanten deze miskoop bespaart blijft.

Heb jij ook een LaCie Network Space 1TB?

Ik snap niet zo goed waar je je over op windt... Wat je hiermee eigenlijk zegt is dat je voor bijna geen geld een super snel apparaat wil hebben. (Dat zegt die service desk medewerker eigenlijk ook tegen je, maar jij geeft je eigen interpretatie er aan.)
Verder is dit helemaal niet vreemd ofzo. In deze prijsklasse is de geleverde prestatie redelijk gebruikelijk te noemen. Ik heb zelf een WD MyBook World Edition 1TB (klik om een echte review te zien.) Dat apparaat moest ik ook eerst flink hacken eer ik boven de 5MB/s uit kwam Zit ook een gigabit-ethernet aansluiting op. En die van mij was dan zelfs nog iets duurder.
Verder vind ik dit gewoon een onprofessionele (lees: kinderachtige) manier om je ongenoegen te uiten. Ga voor de grap eens op GoT vragen wat mensen met vergelijkbare drives voor ervaring hebben. En denk dan nog maar een keer na of je em terug wil sturen. Want voor dit bedrag, heb je niets dat daadwerkelijk ook maar in de buurt komt van de 120MB/s.
Het beste wat je kunt doen als je een apparaat wil dat vagelijk in de buurt komt van gigabit snelheden, is er zelf 1 bouwen.En dan nog mag je je handjes dichtknijpen als je 70MB/s haalt gemiddeld.
imho moet het totaal niet nodig zijn om eerst een product te hacken voor dat je het normaal kan gebruiken, dus zijn alle negatieve reviews over dat product gewoon terecht.
niet iedereen is een tweaker, slechte standaard config en software is imo altijd een negatiefe waardering over een product.

En op het vermelden van de persoons gegevens na vind ik dit een uitstekende relevante review, kwalitatief 1 ster relevantie 5 sterren, review heeft van mij er dan ook 3 gekregen
apart verhaal want ik haal 18.4MB/s schrijf snelheid. uploaden vanaf de nas gaat rond de 48MB/s volgends mij.. maja wat wil je voor 140 euri. ik ben anders erg te spreken over dit product :) tegen de tijd dat deze schijf vol is koop/maak ik wel een raid-nas.
Erg slechte review!

Dit had je van te voren natuurlijk kunnen weten voor die prijs, gigabit netwerk zit er tegenwoordig op omdat deze net zo duur zijn om te maken als 100mbit controllers en vaak ook nog beter presteren. Dit wil niet zeggen dat deze snelheid ook gehaald moet worden!
Erg slechte review!
Jep, maar wel super relevant voor aankopers
Het is algemeen bekend dat de gigabit aansluiting op en NAS voor de sier is, enkele uitzonderingen daargelaten. Dit komt elke keer weer naarvoren in elke test, en naast de trage processor is hier meestal de verouderde versie van Samba en/of linux de oorzaak van. Sommige fabrikanten presteren het zelfs om een oud model te voorzien van gigabit aansluiting en het vervolgens te marketen als een snelle gigabit NAS, terwijl het vorige model de 100Mbit niet eens vol kon krijgen.
Product review is geloof ik niet bedoeld als een klaagbank voor producten of diensten dus ik weet niet waarom je het op deze manier hebt gedaan....
Als je voorbij de aparte structuur kijkt word er behalve geklaagt over het product (en terecht) ook een duidelijk beeld gegeven van het product. Hoeveel kun je zeggen over een netwerkschijf, het belangrijkste voor de eerste indruk lijkt me de lees/schrijf snelheid. Dat staat hier duidelijk in vermeld.

Als de bedoeling van een review is om je te helpen met je beslissing om wel of niet te kopen verdient deze review 5 sterren voor de waarschuwing over de slechte service en een slecht product van Lacie.

Bedankt, ik had hem namelijk bijna gekocht. ;)

[Reactie gewijzigd door bjhansma op 22 mei 2009 11:50]

Helemaal met je eens, kwaliteit van het review 1 ster, relevantie 5 sterren review heeft van mij er dan ook 3 gekregen. omdat ik relevantie zelfs belangrijker vind dan een heel mooi geschreven review.
Dat wordt dan hoog tijd dat LaCie de verpakking aanpast, want dit is pure misleiding en consumenten misleiden is bij wet verboden.
Hier word niet echt misleid maar er word niet aan een verwachtings patroon voldaan.
Zet je altijd volledige namen van medewerkers op het internet? Ooit van Privacy gehoord?

Ik vind je reactie op de support echt heel erg kinderachtig voor jou leeftijd. Je moet nooit tegen een bedrijf gaan zeggen wat ze moeten gaan doen. Denk je dat de servicemedewerker hier iets mee te maken heeft? Dat wordt nog altijd bepaald door het hoofdkantoor. Dus stuur daar je klacht heen, niet naar een servicemedewerker die toch niets te zeggen heeft in het bedrijf. Nu ben je gewoon onmenselijk. Zou me niets verbazen als je geen reactie terug krijgt...
Helemaal met je eens
Tja, denk ook niet dat hij op een reactie terug zat te wachten, maar als de TDer goed in zijn werk is stuurt hij wel de klacht door naar de juiste afdeling.
Kiderachtig wil ik zijn email niet noemen, maar had het wel wat netter kunnen doen.
Beetje jammer van je aankoop, inderdaad, je bent op het verkeerde been gezet door LaCie.
Niet zo netjes...

Dit mag wel duidelijker vermeld worden...
|:(
Volledige namen noemen is niet echt netjes.Ook vind ik dit geen review maar een soort klaagzang. Maar goed, er zijn tweakers die door dit epistel de netwerkschijf niet gekocht hebben en dat is ook wat waard.
Een review mag je het niet echt noemen, maar aan de andere kant: als een product niet doet wat het belooft te doen ben je daar ook wel snel mee klaar.

Wat extra onderbouwing zou wel fijn geweest zijn, nu lijkt het inderdaad allemaal wat kort door de bocht. Wat niet wegneemt dat ik met m'n vingers van dat ding af zal blijven. In dat opzicht heb je bereikt wat je wilde bereiken. Waarvoor dank.

En ja: namedropping is natuurlijk not done, maar dat terzijde.