WD My Book World Edition 1TB Review

BennyU 3 november 2008, laatste update op 11 september 2009, 8.480 views

WD My Book World Edition 1TB

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Aanpasbaarheid d.m.v. Linux Hacks
  • Snelheid met downloaden vanaf de drive
  • Compatibiliteit met OS's

Minpunten

• Meegeleverde software is ruk
  • Je moet een gevorderde IT'er zijn wil je het maximale uit de drive halen (Linux kennis)
  • Snelheid met uploaden naar de drive
  • Bottleneck CPU die zorgt dat je nooit Gigabit snelheden haalt

Features Score: 5
Introductie
Ik heb deze drive enige tijd in huis dus ik kan zeggen dat hij een uptime van 80 dagen makkelijk haalt, zelfs na alle hacks. Het was een cadeautje voor mijn eigen verjaardag, en tot nog toe ben ik er erg tevreden over. Het gaat misschien niet met topsnelheden, maar voor storage werkt hij goed en stabiel.

Negatieve Reviews
Ik heb veel negatieve reviews gelezen over dit product waarvan ik denk dat ze ongegrond waren. Kijk met de standaard software die je er bij krijgt is het een beroerde opstelling. MioNet loopt te zeiken over drivers die niet geladen kunnen worden en ICS moet eigenlijk uitgeschakeld volgens mionet. Maar dit heb je dus alleen als je het CDtje gebruikt bij dit product.

Betere Resultaten
Als je gewoon je NAS schijf direct over het Netwerk aan spreekt via http, dan krijg je een veel betere interface waarin je alles kunt in stellen. De MioNet meuk moet je gewoon vergeten, daar zijn veel betere oplossingen voor en dat backuppen kan ook veel beter als met de meegeleverde software die er dagen over doet. Gewoon via FTP namelijk ... lees verder...

Hack the Planet
De WD My Book WORLD Edition 1TB is gebaseerd op een custom linux distro en kan dus helemaal gehackt worden naar jouw eigen wensen.
Je kunt via een goed uitgevoerde hack SSH aan de gang krijgen op de drive, waardoor je kan inloggen op het linux systeem dat er op staat en je er gewoon een FTP-server van kan maken. Dit maakt mijn beoordeling een stuk beter. Ik heb die hacks allemaal toegepast in de afgelopen 36 uur en dat werkt perfect. Ook al zegtie bij de SSH firmware upgrade dat het downloaden niet gelukt is, is gewoon onzin, werkt prima daarna. Je moet vervolgens via het webpanel een gewone (niet admin) gebruiker aanmaken en dan kun je daarmee inloggen via SSH om vervolgens als maar te installeren dat mogelijk is op dat linux systeempje. De Hack my MyBook World Edition pagina is hier te vinden.

Garantie bepalingen
De garantie kan wel vervallen als je gaat hacken, maar dan alleen op de software. In principe kun je als je handig genoeg bent om je drive te hacken, ook wel weer alles resetten in de originele staat en zoals het geleverd werd. Fysieke defecten blijven onder de garantie vallen tot op bepaalde hoogte voor een termijn van 3 jaar.

Ondersteuning
Via de WD site is veel info te vinden en ook zijn ze via de email goed te bereiken, maar het meegelverde boekje is echt veels te summir en daarbij via email support raden ze je ook altijd af om te gaan tweaken met de drive, wat ik een vet minpunt vind. Producenten zouden moeten inspelen op de Tweaker, zoals moederbord en processor producent dat tegenwoordig ook doen.
Wat me tegenviel aan de site was dat alle ondersteuning in de vorm van FAQs was gebaseerd op XP, terwijl Vista toch al enige tijd op de markt is.

Handleiding
De handleiding in de doos is bagger, summir en behandeld alleen het installeren en het draaien van de standaard software. Op de western digital pagina staat een uitgebreide handleiding overigens, in PDF van 54 kantjes, die ik dus op voorhand al had uitgeprint toen ik er mee aan de slag ging. Daar worden ook expert opties in vermeld zoals het direct via HTTP benaderen van je drive middels de webinterface.

Prijs Kwaliteit Verhouding
Voor de 158 euro die ik betaald heb vind ik dat ik zeker een leuk spele dingetje heb gekregen dat voldoet aan mijn eisen. De doos komt met een beknopte handleiding, maar wel weer met een ethernet kabel, een voedingskabel voor Nederlandse stopcontacten en een aparte voor aparte stopcontacten. Wat betreft de snelheid kan ik nog niet veel bijzonders melden, met het standaard samba-share systeem haal ik niet meer dan 5MB/s, maar met de FTP server die ik er op gebouwd heb haal ik tot 11MB/s. Ik ben nog aan het zoeken naar een tool die ik op de NAS kan zetten om de echte write/reads speeds te meten, maar via de hacks die ik tot nu toe ben tegengekomen zat daar geen HDBench of iets dergelijks bij.

Linux ondersteuning
WD support zelf geen Linux, wat vreemd is aangezien de drive er op draait, maar hij werkt prima onder linux systemen. Ik heb het getest met Debian Lenny en KDE4.1.2. Ten eerste kun je de Samba-shares (CIF) gewoon benaderen vanuit Dolphin of Smb4k bijvoorbeeld. Ten tweede kun je vanaf je linux box ook je SSH aanwenden om in te loggen op de drive en aanpassingen te verrichten om de boel te hacken zodat alles via FTP kan gaan bijvoorbeeld.

Update: Performance
Ik heb zelf een soort van benchmarking gedaan door realistische situaties na te bootsen en te kijken wat daar het effect van was... Ik kwam tot de volgende conclusie: De CPU is de Bottleneck. Hoe kom ik daar bij: Als ik via FTP dingen download vanaf mijn NAS gaat dat met maximaal 11 en gemiddeld 9MB/s (afhankelijk van hoe groot de bestanden zijn die je neerhaalt). Via FTP Uploaden echter, kom ik niet boven de 5,5MB/s, ik dacht eerst aan een netwerk of FTP configuratie probleem, maar dat heb ik uitgesloten.
Wat ik heb gedaan bij wijze van test, is 300GB die op de NAS staan tegelijk chmod-den naar een gewenste instelling terwijl ik aan het downloaden was vanaf de NAS. Tot ik het commando in SSH had gegeven haalde ik 10MB/s gemiddeld, toen ik de massa chmod opdracht gaf liep het terug naar 6,5MB/s.
Een andere test die ik heb gedaan is het tar-bzippen van een grote map terwijl ik aan het downloaden was, dit zorgde er voor dat ik nog maar 4MB/s kon downloaden.
Ik kan me niet voor stellen dat dit ligt aan de transfer snelheid van de schijf want een gemiddelde HD haalt makkelijk 30MB/s aan bewerkingen lezen en schrijven. Mijn conclusie is dus dat de bottleneck moet liggen bij de CPU en het beperkte beetje geheugen dat in de NAS zit. (32MB)
Ik heb een plaatje gepost met test resultaat via Total Commander en het downloaden vanaf de vsftpd server die ik op de NAS heb ge´nstalleerd ... Ik haal ECHT 9,5MB/s gemiddeld dus bij downloaden van de NAS.
(Voor mensen die het nog niet geloven: Zie de hacking guide link, en het wordt u allemaal duidelijk)

Update 2: FTP Transfer vs. Samba
Na nog wat langer testen ben ik er op uit gekomen dat ik het uploaden het beste gewoon in verkenner kan doen, dan haal ik de 4,5 tot 5MB zo'n beetje, maar het downloaden moet ik zeker met de FTP doen, want dat gaat bijna 2x zo snel. Waarom dit verschil bestaat is me nog niet duidelijk. Ik heb nog een plaatje toegevoegd waarin je een transfer ziet van een file van 379MB in beide richtingen. Ik blijf het vreemd vinden dat uploaden via FTP zoveel trager moet gaan, zelfs trager dan via Samba/CIF-share. Ik heb ook nog een plaatje toegevoegd van "top" daarin kun je zien dat de CPU zwaar wordt belast bij een FTP transfer.

Update 3: Betrouwbaarheid
20 dag non-stop uptime, is beter als mijn Vista PC, die ook 24/7 hoort te draaien. Plaatje:
http://tweakers.net/ext/f/iVs6iTkKfVNdvOioJzwayvHM/thumb.png Klik om groot te zien

• Level One 5-poort 10/100 FD Switch
  • 100Mbit Netwerk
  • Mijn systeem dat je kunt zien via mijn gallery/sys pagina
  • Windows 7

Heb jij ook een WD My Book World Edition 1TB?

Ik heb hier zelf een 500GB uitvoering staan, deze haalt een belabberde 5MB/s. Dit ligt puur aan de ingebouwde 200MHz ARM processor.
Ik denk meer dat het aan het CIF-sharen ligt, heb je al geprobeerd er een FTP van te maken? Dan haal je echt wel 11MB/s (Ik wel tenminste, en ik heb maar een 100MBit netwerk, dus misschien kan het nog wel sneller)
Volgens mij ben jij de eerste en de enige die zulke resultaten meld wat download/uploadsnelheid betreft. Waar meet je het mee, ik denk namelijk dat het niet klopt, en dat 4 to 4,5 een reeele en haalbare snelheid is met deze mybooks, met continue 5 mag je al in je handen knijpen. Dit is namelijk het grootse minpunt van de mybook. Ook al is ie niet zo snel wat dat betreft, het blijft een prima apparaat.

Bovendien je kan er vanalles op installeren, maar actieve processen gooien de cpu en geheugen gauw vol. Dus ook al staat er vanalles op, meer dan 2 programma's actief draaiend hebben trekt het apparaat al snel vol waardoor ie minder responsive wordt. Maw, je kan er zowat alles mee, alleen niet tegelijk.
Ik ben misschien een van de weinigen die de moeite heeft genomen om VSFTPD te installeren en daarmee te werken. Uploaden gaat met 3 tot 5 MB/s (gemiddeld 4MB/s) en downloaden gaat bij pieken met 11MB/s gemiddeld met 9MB/s.
Als je me echt niet gelooft wil ik wel een screendump posten van mijn FTP client die met 9300KB/s aan het downloaden is vanaf de NAS? Zeg het maar ... ik voeg het zo toe aan de review.
Dat over minder responsiveness bij meerdere processen had ik al gepost in de update van de review, maar daar heb je gelijk in.
EDIT: Screenshot toegevoegd aan de review... Check it out!

[Reactie gewijzigd door BennyU op 16 oktober 2008 19:15]

Begrijp ik het goed dat deze WD standaard geen functie heeft om als ftp server te functioneren en van buitenaf bestanden kunnen worden opgeroepen?
Ja, standaard is het een jan-de-thuisgebruikert ding wat eigenlijk alleen via Windows File Sharing te benaderen is (of met de MioNet software - waar ik dus niet zo over te spreken ben - daarmee is het wel mogelijk extern te benaderen maar ontzettend traag) maar met een beetje lezen, klein beetje linux ervaring en wat doorzettingsvermogen ... kun je er alles van maken wat je wil. (Hou er wel rekening mee dat hoe meer je d'r op installeert - vooral services e.d. - hoe trager die wordt)
Overigens, draait de mijne nog steeds, en de betrouwbaarheid kan ik nu (bijna een jaar na dato) dus best wel goed betitelen.
Trouwens, er is ook een versie met witte lampjes (zoekt en gij zult vinden) en die schijnt wel behoorlijk stuk betere transfer rates te halen. Dat had ik dan weer gelezen hier:
GoT: Hacken van de Western Digital Mybook World Edition
Interessant topic als je de aanschaf overweegt en wat te tweaken er bij zoekt :)

[Reactie gewijzigd door BennyU op 11 september 2009 15:43]

Kan je op zon Nasje ook een mediaserver draaien om content te kunnen streamen naar bijvoorbeeld je XBOX360?
Er staat een mooi linkje in de review (gelezen?) naar een pagina die stap voor stap uitlegt hoe je een MyBook kan ombouwen naar een andersoortig device. Daar staan ook 4 mediaservers tussen. Of die servers werken met de 360, durf ik niet te bevestigen maar ik kan me zo voorstellen dat dat weer op andere sites/forums terug te vinden is.
ik ben dan toch benieuwd hoe kom ik in me ftp van me schijf? en als ik inlog op me admin account kan ik 3 dingen kiezen.. wat houd dat downloader in en hoe log ik daar in want ik kan daar niet op inloggen?
Je mag zelf ook wel lezen hoor, ik link niet voor niets die Hacking Tutorial. Maargoed, omdat er blijkbaar erg veel onduidelijkheid bij je bestaat zal ik het samenvatten. Ten eerste moet je Inbreken op je NAS. Standaard is het namelijk niet de bedoeling dat je via SSH inlogt en een FTP server staat er standaard al helemaal niet op. Die moet je als je eenmaal root-acces hebt gekregen tot je NAS installeren via ipkg-pakketten, die live van internet worden gedownload en (eventueel: gecompileerd en..) geinstalleerd worden.
Goed, eerst inbreken dus:
Je gaat naar http://mybookworld/auth/chgusername.pl (vervang 'mybookworld' hier door de naam die je de NAS gegeven hebt of beter: het IP-adres) Probeer in te loggen met user: admin password: 123456 ... als dat niet lukt, lees verder:
Je was je admin wachtwoord kwijt? Mooi ik ook, want ik logde eigenlijk alleen nog via SSH in en dan heb ik root mogelijkheden wat nog meer kan als de webinterface. Kortom ik moest dit: http://www.wdc.com/en/library/usb/2779-701026.pdf ook even doornemen om er achter te komen dat de defaults terug gezet kunnen worden als volgt:
- Zet het ding helemaal uit en ontkoppel de stroomtoevoer (het plugje achter in de NAS, dus niet die uit het stopcontact, want dat wordt lastig zo...)
- Zorg dat je een paperclip hebt (of een naald, iets duns waarmee je kan prikken iig) aan de achterkant zit namelijk de "Recovery Knop" dit is een gaatje wat tussen de netwerkpoort en de voeding ingang zit.
- Steek de paperclip (of wat je hebt) in het gaatje (je voelt een lichte klik) en houd de recovery knop op die manier ingedrukt
- Steek nu de voedingskabel weer in de NAS drive, terwijl je je paperclip goed blijft induwen op de recovery knop
- Houd de paperclip even zo tot ongeveer 10 seconden nadat de lampjes van de NAS zijn gaan branden (je wel even een halve minuut wachten voordat de lampjes aan gaan)
- Het kan nu 3 minuten duren voordat hij is opgestart, maar daarna kun je gewoon inloggen met user: admin password: 123456
Ga dan dus maar meteen naar:
Waarbij 'mybookworld' de default naam is en je dat eventueel moet vervangen door de naam die je je NAS hebt gegeven. Je kunt op i.p.v. de naam direct het IP-adres van de NAS intikken hier (beter zelfs).
Op deze pagina kan je de "firmware upgraden", tussen aanhalingstekens omdat we dat echt niet gaan doen ;) Maar we doen alsof, we laden een gehackt bestand dat SSH inschakelt op de NAS. Je ziet een melding "There's new firmware available" o.i.d. en een knop "Click to Download and Install" druk op die button.
Waarschijnlijk krijg je na een tijdje een foutmelding, of iets wat zegt dat de "firmware upgrade failed" ... maar we deden tenslotte ook geen firmware upgrade, en de hack is nu als het goed is al geslaagd.
Je kunt nu via SSH je NAS benaderen door in te loggen als root met password root.
En NU begint de rest van de handleiding pas, bij nader inzien, lees dat toch maar even in het Engels, ik blijf niet aan de gang:
Lees hier verder: http://mybookworld.wikidot.com/optware
en dan hier: http://mybookworld.wikidot.com/vsftpd
Goed opletten, dan heb je die FTP-server zo draaien. Veel succes d'r mee.

(wat je verder bedoelt met "downloader" is me een raadsel overigens ... je gebruikt toch niet stiekem de CD die je bij het kreng hebt gekregen? want dat is rotzooi, die software moet je negeren.)
Heb je misschien ook benchmarks van hoe snel hij is?
Ik heb je vraag beantwoord in de review (bij kopje Prijs/Kwaliteit): Een Benchmark-systeem zou dan moeten draaien OP de NAS, en hoewel ik SSH access heb en in principe vanalles er op kan installeren, ben ik nog geen HDBench o.i.d. tegen gekomen. De pakketjes die ik er op kan installeren moeten namelijk speciaal voor de NAS gebouwd zijn. Of ik moet zelf de source van een bestaand linux benchmark tool gaan compilen op dat ding, en ik kan je vertellen dat compileren van software niet echt leuk is (kan rustig een dag duren op dat ding, daar istie ook niet voor bedoeld namelijk ... maar het kan wel)

[Reactie gewijzigd door BennyU op 16 oktober 2008 07:16]

"De CPU is de Bottleneck. Hoe kom ik daar bij: Als ik via FTP dingen download vanaf mijn NAS gaat dat met maximaal 11 en gemiddeld 9MB/s (afhankelijk van hoe groot de bestanden zijn die je neerhaalt). Via FTP Uploaden echter, kom ik niet boven de 5,5MB/s"

cpu is de bottleneck?
ik vind dat nogal een loze verklaring...
nooit aan gedacht dat je netwerk 100mbits is?
en dat je theoretische maximum snelheid dan maar 12mb/s is?

bij het uploaden zou het echter wel kunnen liggen aan de cpu
Je trekt de informatie uit zijn verband door het halve verhaal dat je quote. Ik ga verder met beschrijven dat de snelheid daalt, zodra ik een applicatie ga draaien op de NAS. Dat 12MB/s de limit is weet ik ook wel, waarom alles via Samba dan maar met 4,5 - 5 MB/s gaat kan dus voornamelijk door de 200Mhz ARM CPU verklaard worden.
Wat een hele mooie en uigebreide review! :)