Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi 5000mAh USB Powerbank - Grijs Review

FitNiX 30 september 2015, laatste update op 13 september 2016, 1.671 views

Xiaomi 5000mAh USB Powerbank - Grijs

Handige powerbank, met genoeg power, in een mooi jasje, voor weinig. Ik had al een 16000mAh, maar die is toch best groot en zwaar (350gr). Dus de 16000 in de verkoop gedaan, en deze "slim" variant gekocht. Want na 3 jaar, loopt de iPhone 5 battery wel erg snel leeg

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede prijs (¤12,42 @ 18-09-2015)
  • Meer dan genoeg power
  • Kwaliteit alu. behuizing
  • Bijna even groot als de iPhone 6s
  • Slechts 156gr

Minpunten

• Veel nep sh*t in omloop
  • Kan een iPad Air 2 mr 0,47x laden

Ik had dus al ervaring met de 16000mAh versie, maar die was voor mij toch wel een beetje overkill. Al die power heb ik kennelijk toch niet nodig. Dus, die weer in de verkoop gezet, en ondertussen bij TinyDeal.com de Powerbank 5000mAh besteld. Daar was ie op dat moment erg voordelig, en heb ik er dankzij de review van tokkko1 vertrouwen in dat ie origineel is.

Bestel proces:
• 17 sept 2015: Besteld en betaald met iDeal. Wel jammer dat "free shipping" neerkomt op ¤1,92 extra ?!? Notice: In accordance with the Non-Registered Air Mail Terms and Conditions, shipments of any items With portable power bank are deemed unacceptable Ik moet dus wel voor Registered Air Mail kiezen...
• 18 sept 2015: Mail ontvangen dat mijn order verwerkt is, en het spul verzonden is.
• 30 sept 2015: Yeah, 9 werkdagen verder, en de powerbank is aangekomen. 8-)

Is de Mi echt?
Op de product verificatie site (chaxun.mi.com) kun je controleren of je een echte Mi te pakken hebt. Op de zijkant van het witte doosje is een sticker met kraslaag te vinden, onder de kraslaag vind je een 20-cijferige code, die je op eerder genoemde site kan invullen. Je kan gewoon aangeven dat je de site in het engels wil zien. Als je een echte Mi hebt, zie je onderstaande scherm:
Zoniet, dan staat er de boodschap: Incorrect security code. Redelijk eenduidig dus.
Een andere methode, (met dank aan xtrme) is het tegelijkertijd laden en ontladen. Dit kan door de Xiaomi aan te sluiten op 220V, en een device op de 5V uitgang. Het origineel kan dit wel, imitaties kunnen dit niet. Ik heb het met de mijne getest, beide devices laden op indien ze aangesloten zijn. De iPhone laadt alleen wel langzamer op, dan wanneer de powerbank niet is aangesloten...

Gizmochina Review
En voor de echte Tweakert, is er ook van de 5000mAh een mooie tear-down review te lezen :)

Theoretische charges per device:
De opgave van de powerbank is weliswaar 5000mAh, maar, de lading is opgeslagen op 3.7V. Doordat het laden van je device gebeurt op 5V, is er een klein verlies. Xiaomi geeft aan dat de conversie ratio 93% is. 5000mAh x 3.7V/5V x 93% = 3441mAh. In de praktijk ligt het zelfs wat hoger, ergens tussen de 3500 en 3600 mAh. Voor de berekening ga ik even uit van 3500mAh.
Per device:
2,4 charges met een iPhone 5 (3500 / 1440 = 2,4)
2,2 charges met een iPhone 5s (3500 / 1558 = 2,2)
2,0 charges met een iPhone 6s (3500 / 1715 = 2,0)
1,2 charges met een iPhone 6s plus(3500 / 2750 = 1,27)
1,7 charges met een iPhone 7 (3500 / 1960 = 1,78)
1,2 charges met een iPhone 7 plus(3500 / 2900 = 1,20)
0,47 charge met een iPad Air 2 (3500 / 7340 = 0,47)

TL;DR:
- 5000 mAh (bij 3,7V)
- 3500 mAh (bij 5.0V)
- 2.1A output
- Li-Polymer batterij
- 156 gram _/-\o_
- 125*69*9.9mm (iPhone 7 = 138*67*7.1mm)

Update:
Ook m'n 2e powerbank, ook besteld bij TinyDeal is echt :)
Update:
iPhone 7 toegevoegd.

Heb jij ook een Xiaomi 5000mAh USB Powerbank - Grijs?

Ik heb zelf de 10400mah versie
en daar ook zeer tevreden mee
een andere manier om te controleren of het een origineel is of een namaak
laad hem en ontlaad hem tegelijkertijd
het origineel kan dit dus powerbank aan de lader en telefoon van de powerbank
alle nepperts kunnen dit niet
Hey, dat is een goede tip! Ik neem hem gelijk hierboven op _/-\o_
Misschien overbodig, toch gezien het er niet letterlijk in staat. Je hebt met deze 5000 mah powerbank gecheckt of het "doorladen", het opladen van de powerbank terwijl je een phone ermee oplaadt, ook werkt?

Prima review, erg compleet.
Goed punt! Het staat er niet echt duidelijk idd. Ik pas t gelijk aan :)
Geen idee meer of ik destijds getest heb, maar heb 't zojuist nog een keer gedaan. Hij laadt zowel de powerbank en de iPhone tegelijk op. Maar, de iPhone laadt wel langzamer op dan wanneer de powerbank niet is aangesloten.
Bedankt voor het testen. Ik heb zeker 5 video reviews gekeken en niet één raakte deze functionaliteit. Op de Xiaomi site vond ik het ook niet duidelijk. Dat het device dan minder snel oplaadt, daar kan ik wel mee leven. Ik vind het toch een handige functionaliteit. In een goedkope hotelkamer met 1 stopcontact kun je het zo toch beide opladen. Ik heb al z'n grootste broer. Die is handig voor vakantie, maar voor dagelijks gebruik wel erg groot. Ik ga deze erbij halen. Nogmaals dank!
No problemo! Z'n grote broer (16.000mAh) heb ik idd ook gehad, maar vond 'm echt te groot en zwaar. Zeker omdat je met deze kleine al 2x een 6s op kan laden 8-)

[Reactie gewijzigd door FitNiX op 23 juni 2016 14:44]