Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z170M-D3H Review

peter123 28 augustus 2015, laatste update op 25 september 2015, 5.313 views

Gigabyte GA-Z170M-D3H

Dit moederbord doet wat het beloofd en stabiel. Het heeft een M.2 slot op 4x PCIe 3.0 snelheid en kwalitatief goede onderdelen. De prijs tov de Z77 en Z97 vind ik stevig.

Pluspunten

• Stabiel en betrouwbaar
  • Goede overclock bescherming
  • Veel features
  • Helder geluid, 3 connectors voor 5.1
  • Een 4x PCIe 3.0 M.2 aansluiting

Minpunten

• Prijzig
  • 2 PCI slots
  • Memory Enhancement Setting verpest prestaties
  • Geen USB 3.1 aansluiting

Layout Score: 3
8 2015: 1ste versie.

Keuze
Voor mijn Intel i5 6600K zocht ik een mATX moederbord. mATX omdat ik full ATX moederborden niet benut. Ik selecteerde mijn wensen in de pricewatch en daar kwamen slechts 4 moederbord uit:
ASRock Z170M Pro4S___¤118
Gigabyte GA-Z170M-D3H_¤130
Asus Z170M-PLUS_____ ¤131
Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE ¤215
Prijzen van 1-9-2015
Er viel dus heel weinig te kiezen. Omdat ik een oude 5.1 speakerset heb was de keuze helemaal beperkt. ik heb namelijk 3 pluggen nodig voor het uitgaande geluid. De Gigabyte bleef over.

Reviews

Specificaties en features
Specificaties Gigabyte
Dual UEFI.
3 x 4 pins fanaansluitingen die in het UEFI zijn te regelen.
1 PCIe 3.0 4x M.2, 3 x SATA Express, 6 x SATA600, RAID 0, 5, 1 en 10.
2x PCI, 2x PCI-e 3.0 x 16 (16x en 4x)
Intel I219V Netwerkcontroller
6 x USB 2.0, 8 x USB 3.0, 1 x PS/2.
DVI-D, HDMI 1.4, VGA.
Realtek ALC892 met 7.1 kanalen.
Ik heb nog een oude PCI firewire insteekkaart, maar 1 PCI en 1 PCIe 3.0 4x aansluiting was mooier geweest. Verder is het vreemd dat het 2de PCIe 16x slot slechts op 4x kan werken. Ik mag hopen dat dit ook 8x kan zijn anders wordt Crossfire lastig met snelle kaarten.
SATA Express is volgens sommige websites al dood, omdat het weinig meerwaarde biedt tov SATA-600. RAID zit niet meer op de goedkopere versies van de 100 serie chipsets, alleen deze Z170 heeft het.
De Intel I219V netwerkcontroller geeft een lage CPU load. Op de achterkant zitten 2 USB 2.0 en 4 USB 3.0 aansluitingen. Helaas geen HDMI 2.0 aansluiting. Vreemd genoeg wel weer een VGA aansluiting, maar Intel heeft ondersteuning daarvoor uit de Z170 gehaald.

SSD's en SATA-600
Het probleem met de SATA-600 aansluiting was dat die de hoge snelheid van de SSD niet aan kon (max 500Mb/s). De M.2 aansluiting werkte in eerste instantie via PCIe 2.0 2x, maar dit was ook niet snel genoeg. Dit moederbord heeft een M.2 PCIe 3.0 4x aansluiting en deze geeft genoeg bandbreedte voor snelle SSD's.
edit: Heb inmiddels een Samsung SM951 in het M.2 slot geplaatst en die bevalt goed. productreview: Samsung SM951 (AHCI) 256GB review door peter123

Intel Z170 chipset
chipset Z170
Op Wikipedia kun je altijd de chipsets mooi vergelijken:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets Alle Intel chipsets
https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1151 Intel Socket 1151 chipsets
De Z170 heeft functies die de andere 100 serie chipsets niet hebben, zoals 20 PCIe lanes, en mogelijkheden tot overclocken van de CPU, het geheugen en de GPU. RAID hebben ze uit de goedkopere chipsets gehaald helaas en hij wordt op 22nm SOI gemaakt.

Uitpakken
Installatie handleiding, CD met drivers, backplate, 2 SATA kabeltjes en het moederbord zelf netjes liggend in een antistatische zak.

Gigabyte en apps
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met Gigabyte. Bij mij zijn ze nog nooit kapot gegaan, alles doet het en de borden zijn erg stabiel. Gigabyte levert apps mee die je kunt installeren vanaf bijgeleverde CD. De 2 interessante zijn:
- CFOS Speed Internet Accelerator Software: Verlaagt de snelheid voor een goede ping bij online spelletjes.
- Easy Tune: Voor het aanpassen van het BIOS. Wel opnieuw opstarten vereist.

Installeren en layout
Schroefjes, geheugen, voedingsaansluitingen, HDLED, PowerLED, PowerSW, ResetSW, front audio, USB en SATA lieten zich goed installeren. Ik prik de SSD bootdisk maar in SATA0, want dat moest ook bij de Z77. De SATA aansluitingen zitten haaks op het bord, wat ik een nadeel vind. Het bord is niet full mATX, maar iets kleiner. De schroefgaten aan de buitenzijde van het bord ontbreken daardoor, waardoor bij het aandrukken van de voedingskabel het bord behoorlijk doorbuigt. Er zit een extra gat, maar die zit niet in mijn kast. Had liever wat meer ruimte op het bord gehad met de schroefgaten.
De processor liet zich gemakkelijk installeren. Klepje open, even blazen, CPU erin, klepje dicht, koelpast erop en koeler installeren.
De videokaart installeren ging gemakkelijk. Er bleef alleen weinig ruimte over tussen de processor en de videokaart.
Het geheugen zit weer heel dichtbij de koeler, maar omdat het geheugen low-profile is past het net. De sloten waar het geheugen ingedrukt moet worden zijn aan 1 kant vast en aan de buitenzijde zit nog wel een klepje. Het is erg lastig insteken omdat het geheugen er net inpast. Je kunt niet eerst de ene kant erin drukken en daarna de andere kant, het geheugen moet er loodrecht in worden gebracht.
Er zitten 3 4 pins fan aansluitingen op het moederbord en die kunnen in het BIOS worden geregeld. Ik heb 1 fan voor de hardeschijven zitten en aangesloten op 3V via een adaptertje. Als ik de fan aansloot op het vorige moederbord, kon ik deze minimaal op 1200rpm krijgen. Op dit moederbord draait de fan minimaal 650rpm en is zo onhoorbaar geworden.

BIOS, opstarten en drivers
Het moederbord heeft een dual UEFI en geen ouderwets BIOS. https://en.wikipedia.org/...nsible_Firmware_Interface Als het UEFI corrupt is of een virus heeft, heb je nog een andere BIOS chip. Het opstarten gaat niet snel, maar er zijn verschillende opties in het BIOS om de opstarttijd te verkorten. Ik wil eerst even overclocken, dus heb fastboot nog niet aan gezet.
In het BIOS heb ik de COM en parallele poort uitgezet, die headers hadden ze wat mij betreft ook niet op het moederbord hoeven solderen.
Het geheugen werd op JEDEC specs gezet en moest ik handmatig op XPM settings zetten.
Ik vind het altijd leuk om gewoon de HD te laten voor wat het is en te kijken of de PC wil booten. Je kunt dan zien hoeveel er is gewijzigd met een Z170 chipset tov een Z77 qua drivers. De PC boot gewoon en nieuwe drivers werden vanaf de meegeleverde CD geinstaleerd. Even opnieuw opstarten en het loopt perfect allemaal. Er zal wel wat rotzooi in het register enzo achterblijven, maar dat boeit me nu niet zo. Ik heb geen onbekende hardware in de Windows hardware manager, dus alle drivers zijn geďnstalleerd.

Geheugen
Bij het overclocken van het geheugen had ik erg vreemde resultaten in de benchmarks. Alle settings nalopen, default settings laden, Beta-BIOS flashen, niets hielp. Uiteindelijk bleek het de setting "Memory Enhacement Settings" te zijn. Default staat deze op Enhanced Stability wat een 2x slechtere prestaties geeft in benchmarks. Enhances Performance en Mild OC verpest het ook. De Normale stand is de enige juiste.
http://static.tweakers.net/ext/f/vkajvuIf1N5SXUhYVkihQ7d1/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/ISNJVhhj7IIV5fuzE4yW8GuL/medium.jpg

Geluid
Audio Noise guard met LED trace path lighting en HQ audio capacitors. Hier heb ik niet zoveel verstand van, maar het klinkt goed allemaal. De Realtek ALC892 is 1 van de beste chips die Realtek kan leveren. De beperkende factor zullen mijn Logitech X-540 boxen wel zijn. Hoewel ik hier ook best tevreden over ben. Heb het idee dat het geluid meer helder klinkt dan bij de Z77.

Temperaturen en spanning
De moederbordchips lezen de temperatuur en spanningen uit en kunnen de fans sturen. Dit werkt uitstekend. De spanningen over de verschillende lijnen is goed en stabiel ook onder full-load. De voltregulatoren zitten niet meer in de CPU, maar zitten weer op het moederord. CPU-Z leest de spanning nog niet goed uit en geeft een verkeerde waarde. HWinfo klopt ook niet helemaal. Vreemd genoeg gaat het idle verbruik ook nogal op en neer.

Energieverbruik
Uitgeschakeld in BIOS: COM-poort, parallele poort, GPU in CPU.
Configuratie: i5 6600K, 1 SSD, 2x7200rpm HD, 430W voeding, AMD HD7850, 1 casefan 800rpm,
Tussen haakjes de Z77/i5 3550. Gemeten tijdens Cinebench 11.5.
  • PC uit: 2W
  • PC idle 0,8V - 0,8GHz: 40-55W fluctueert nogal. (1,6GHz 58W)
  • 25% load CPU: 1,2V - 3,7GHz 70W (1,0V 3,7GHz 68W)
  • 100% load CPU: 1,2V - 3,7GHz 96W (105W)
De Z170 chipset wordt gemaakt op 22nm SOI en heeft meer features en meer PCIe 3.0 lijntjes dan de Z77 chipset . De TDP is 6W tov 6,7W van de Z77.
De TDP van de i5 3550 is 77W. Die van de i5 6600K 95W. De idle frequentie is teruggeschroefd naar 0,8GHz tov 1,6GHz voor de i5 3450. Het idle verbruik is in ieder geval lager dan de Z77/i3550, maar 100% load scheelt niet zoveel.
http://static.tweakers.net/ext/f/LU2JVNGPs9hlAKBRGmZTneRx/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/2BzG9i9Bf76WyAVFeqV4O19e/medium.jpg

USB 3.0
Ik heb een USB 3.0 kabel vanaf de achterkant van het moederbord naar de monitor lopen. Hier plug ik nogwel eens een USB 3.0 stick in. BIOS flashen en booten vanaf USB 3.0 is nog steeds niet mogelijk. Hiervoor heb je USB 2.0 nodig.
Resultaten kun je vinden in mijn review van de Adata Superior S102 Pro. Schrijven van kleine bestanden naar een USB 3.0 stick is een probleem, maar dat ligt niet aan het moederbord, maar misschien meer aan het ontbreken van TRIM.

Overclock functies
Alle denkbare funcies zijn aanwezig om goed te kunnen overclocken. Ik heb alleen het geheugen uitgebreid getest.
productreview: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13 review door peter123
productreview: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R review door peter123

Hoewel ik nog niet alles heb getest, ben ik tevreden over het bord. Het doet wat het moet doen en werkt stabiel. Als je 3 videokaarten wilt installeren of extreem wilt overklokken is een full ATX bord misschien handig. De Gigabyte uit de BBG is een mooie pricewatch: Gigabyte GA-Z170XP-SLI
Geef je niets om overclocken of RAID, dan kun je ook voor een Intel B100 of H100 chipset gaan.
Als je dit bord ook koopt, vergeet dan niet de setting "Memory Enhancement" op Normal te zetten.

Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
productreview: Samsung SM951 (AHCI) 256GB review door peter123

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z170M-D3H?

Mooie en nette review! Misschien de zilverkleurige schroefjes vervangen met zwarte schroefjes? :D
Dank. Zwarte heb ik helaas niet liggen. Maar mijn kast is dicht, dus zie er niets van. :)
Dan heb ik niks gezegd! Voor de rest keurig. :)
bedankt voor de review, ga deze ook kopen :P
Een handige tip, voor degene die nog windows 7 willen installeren met behulp van een bestaande bootable usb: https://www.youtube.com/watch?v=ufsczv8cIeM

[Reactie gewijzigd door drbootygrabber op 6 oktober 2015 21:50]

Nette review! heeft me zeker wat verder geholpen met een mobo een beetje uit te kiezen voor mijn volgende pc. momenteel zijn er naar mijn mening niet echt veel mobo's voor de micro atx factor. deze komt zeker op het lijstje.
Mooi dat de review helpt. Er is vreemd genoeg inderdaad nog steeds niet zoveel mATX.
hey peter123, heb jij toevallig de optie 'resume by alarm' al getest? krijg het maar niet aan de praat :'(
zit wel nog steeds op de F2 bios
S3/STR aan staan in ACPI Standby State?
Die heet niet meer zo in het BIOS zie ik nu.
Krijg het ook niet 1,2,3 aan de praat.
Alle instellingen geprobeerd?

[Reactie gewijzigd door peter123 op 1 december 2015 22:29]

ja verschillende opties geprobeerd onder het 'resume on alarm' menu en ACPI opties zijn inderaad spoorloos |:(
morgen zoek ik verder :z

edit: geen succes en heb geen andere voeding momenteel om te testen

[Reactie gewijzigd door drbootygrabber op 2 december 2015 15:07]

Goede reivew, maar kan je me vertellen wat het grote nadeel is van 2 PCI sloten? Is juist een voordeel als je legacy spul zoals COM poorten er op kan zetten of een 2e netwerk kaart (niet dat iemand dat nou echt nodig heeft)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 17 januari 2016 12:22]

Beetje nutteloos voor mij. 1 is misschien wel oké, maar 2 ... Alles is al heel lang PCIe.
Goede review net en duidelijk geschreven. Weet niet of dit de juiste plek is om het te vragen maar probeer het toch ;)

Ik heb bijna dezelfde opstelling als degene die je hierboven beschrijft alleen krijg ik hem niet gestart. Hij blijft bij in een bootloop zitten. Hij start, fans gaan draaien, gele licht gaat aan en dan even later stopt hij er herstart hij zichzelf zonder dat ik iets aanraak. Dit blijft net zolang doorgaan tot dat ik de power knop volledig ingedrukt laat.
  • Intel Core i5-6600K Boxed
  • Gigabyte GA-Z170M-D3H
  • Fractal Design Define R4 Pearl Black
  • Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R
  • Corsair RM550x
  • Crucial MX200 M.2 60mm 250GB
Ik heb alle extra componenten verwijderd (zelfs zonder geheugen geprobeerd om te zien of hij gaat piepen dat hij geen geheugen kan vinden) maar zonder resultaat.

Ik weet niet of iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt,
Grt Andres
Jou schijfje staat niet op de lijst van de QVL. Laatste BIOS geďnstalleerd? BIOS in legacy mode? (dus niet secure)