Specificaties Quad core @ 3,5GHz-3,9GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5-6600K Boxed Review

peter123 30 augustus 2015, laatste update op 27 september 2015, 6.499 views

Intel Core i5-6600K Boxed

Tov de i5 3550 is vooral de GPU verbeterd. De GPU verbruikt wat meer energie, maar de CPU veel minder. De prestaties van de CPU is tov de i5 3550 gemiddeld met 15% verbeterd, met uitschieters naar boven voor bepaalde taken.

Pluspunten

• Snel
  • Koel en zuinig
  • Veel features
  • Unlocked multiplier
  • In bepaalde benchmarks sterk verbeterd

Minpunten

• Qua pure rekenkracht weinig verbeterd

In the old days kocht ik altijd een AMD CPU. AMD had de geheugencontroller in de CPU gebouwd en was mede daardoor sneller. Sinds Intel dat ook doet hebben ze het stokje overgenomen van AMD en koop ik Intel. Betere prestaties en zuiniger met energie. De eerste Intel was een E8400 waar ik zeer tevreden over was. Goede singlecore prestaties, want de meeste software maakte geen gebruik van de multicore. De opvolger daarvan was een i5 3550, daarna i7 3770K en nu al weer sinds lange tijd een i5 3450. De i5 4xxx serie vond ik te weinig meerwaarde bieden en de i5 5xxx serie heb ik maar niet serieus genomen. De op 14nm SOI gebakken Skylake leek mij een mooie upgrade omdat de i5 3450 al weer 3 jaar oud was. De ingebouwde GPU gebruik ik niet vanwege een losse videokaart, dus heb alleen interesse in het CPU gedeelte.

Keuze en reviews
reviews: Intels Skylake-platform: sneller maar niet zuiniger
Anandtech.com
Hardware.info
Guru3D
Je kunt de voordelen die in de reviews worden genoemd als volgt samenvatten:
+ Zuiniger met energie tov vorige i5's
+ Veel betere GPU
+ 15% gemiddeld betere prestaties tov de i5 3570K
+ 5% betere prestaties tov de i5 4690K
http://static.tweakers.net/ext/f/bplrKKjCGoCizdrJkJYMlEtr/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/G0mQHsC7qsdGrj4Fl9O31Csu/medium.jpg

AMD FX-serie
Dat voor mij de Intel de beste keuze is, hoeft niet voor iedereen zo te zijn. De FX serie van AMD is een 8 core en heeft geen GPU. De prestaties zijn vaak iets minder dan de Intel i5, maar niet in alle benchmarks. De CPU verstookt echter flink meer energie en wordt mede daardoor ook wat warmer. Voor gamers is het zeker een interessante CPU omdat ze vaak toch een losse GPU gebruiken en de CPU en moederborden betaalbaarder zijn, waardoor je meer geld overhoud voor een goede videokaart.

Features
  • 4K support = 4K support indicates the product's support of 4K resolution, defined here as minimum 3850 x 2160. Hier is HDMI 2.0 voor nodig welke niet wordt ondersteund.
  • Intel® Turbo Boost Technology 2.0 verhoogt de frequentie naar 3,9GHz ipv 3,5GHz als de temperatuur en load dit toelaten. Wat die temperatuur of load dan is is mij niet bekend.
  • Intel® vPro Technology Management en Remote access tools.
  • Intel® Transactional Synchronization Extensions New Instructions (Intel® TSX-NI) are a set of instructions focused on multi-threaded performance scaling. This technology helps make parallel operations more efficient via improved control of locks in software.
  • Intel® Virtualization Technology (VT-x) Versnelling voor een softwarepakket welke een fysieke PC nabootst voor x86 (32bits) machines.
  • Intel® Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d)
  • Intel® VT-x with Extended Page Tables (EPT)
  • Intel® Small Business Advantage provides small businesses with out-the-box features to enhance the security and productivity of their small business with software monitor, data backup and restore, USB port blocker, health center and wireless display.
  • Intel® Trusted Execution Technology Beveiliging tegen malware.
  • AES New Instructions Snellere encryptie en decryptie.
  • Intel® Secure Key consists of a digital random number generator that creates truly random numbers to strengthen encryption algorithms.
  • Idle States Spanning en stroomverbruik verlagen als de processor niets of weinig doet.
  • Enhanced Intel SpeedStep® Technology EIST Het dynamisch wijzigen van de spanning en frequentie. Intel geeft geen info over wanneer wat gebeurd, maar je kunt dit meten met SiSoft Sandra.
  • Thermal Monitoring Technologies Verlaagt de spanning en load op een processor als de temperatuur te hoog wordt.
  • Intel® Fast Memory Access updated Graphics Memory Controller Hub (GMCH)
  • Intel® Flex Memory Access Hierbij kun je met 2 verschillende geheugens toch dual-channel draaien.
  • Execute Disable Bit Markeert blokken geheugen waar exe bestanden niet kunnen worden uitgevoerd. Beschermd tegen injectie van code door malware
Wil je verder lezen:
Hardware Secrets over Intel Virualisatie Welke software ondersteund VT
De meeste features zijn nuttig in een werkomgeving en niet voor huis tuin en keuken gebruik.
Hyper-Threading. is alleen weggelegd voor de i7

Installeren
Het installeren is vrij eenvoudig. Klepje open, beschermkapje uitnemen, stof wegblazen, processor er voorzichtig inleggen zodat geen pinnentjes verbuigen, klepje dichtdrukken. Dat laatste moest met vrij veel kracht. Voor het aanbrengen van de koelpasta heeft iedereen wel een eigen manier, maar het komt er op neer dat er zo weinig mogelijk op moet, maar de Internal Heat Spreader wel volledig contact maakt met de koeler. Mijn ervaring met de Intel pushpins is dat deze de koeler niet goed genoeg op de processor drukken waardoor deze niet optimaal koelt. Vandaar dat ik een koeler heb gekozen met schroeven.
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Prestaties met 2130MHz CL13 geheugen
Resultaten met sneller geheugen kunnen beter zijn en een groot verschil maken.

Van 7,5 (i5 3450) naar 7,6. Windows 7 vind het geen groot verschil.

Ik heb AIDA64 gebruikt als benchmarker. Bij deze kun je direct resulaten vergelijken met andere processors. Tussen haakjes staan de metingen met de i5 3550. Deze werkt iets langzamer. (3,3-3,7GHz) http://aida64.helpmax.net/en/benchmark-guide/
_CPU Queen 33201 (33071)_______________CPU Zlib 246,5MB/s (219)________________ http://static.tweakers.net/ext/f/Tm0B9Bx02I69mUKASzdtuvvx/medium.jpghttp://static.tweakers.net/ext/f/o8ROcoWDyzpuYDcBV8x4G0b3/medium.jpg

_CPU PhotoWorxx 22893MPix/s______________CPU AES 15830MB/s____________________
http://static.tweakers.net/ext/f/P6tHjaeGGOW7VSZ9UHaVMy0h/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/gGEmUgUJfJm0OiJqWhfb4Ags/medium.jpg

_CPU Hash 3937MB/s (2819)________________FPU Julia 29569 (17234)_____________________
http://static.tweakers.net/ext/f/ro4mgkEaA82OyindinMzKsOp/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/31jyHDSrrbCNzbOxd5BSqJx7/medium.jpg

_FPU Mandel 16433 (9552)__________________________________________________________

_FPU Sin Julia 3052 (3088)_____________________FPU VP8 6509 (3556)______________
http://static.tweakers.net/ext/f/Lh9BwcqCrGDkgWeguUfKqA4s/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/UBZXTsfL9OCvEO2rU03pPWOH/medium.jpg

_Passmark__________________________________________________________________
http://static.tweakers.net/ext/f/s0AEQJHrU2JyAd98iNFg8vBz/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/keR9u6vp4XIM61EjkIO3bmz5/medium.jpg

Sisoft Sandra
Plaatjes kun je hier vinden: gallery: peter123

Cinebench 11.5
De resultaten kun je hier vergelijken http://tweakers.net/benchdb/test/730
CPU multicore: 6,87 tov 7,02 bij extrene review

Vergelijken met metingen in reviews
Je kunt de volgende metingen vergelijken met de Tweakers review Tussen haakjes staan de metingen van de i5 4670K.
Cinebench 15 Multi CPU: 608 (581) 608 bij HW.info
Luxmark 2.0 Room CPU only: 254 (225)
SiSoft Sandra geheugen bandbreedte
Integer: 30,13GB/s (19,74)
Float memory: 29,81GB/s (20,33)
Tweakers.net gebruikt 2130MHz CL15 geheugen terwijl ik 3000MHz CL15 geheugen gebruik. Vandaar het verschil.

GPU 530
De ingebouwde GPU gebruik ik niet, maar heb hem even getest. Wat opviel was dat er geen drivers te downloaden zijn van de Intel website en dat het beeld er nogal dof grijs uit zag. Ik heb vlug de HD7850 er weer in gezet.
Windows 7 prestatie index: Aero bureaublad: 7, 3D: 7.
Cinebench 11.5 OpenGL: 44,27
http://static.tweakers.net/ext/f/BmvKk3DRty2F5Sn1oMtCz8Rw/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/QTxvZIWwmOTFXMxLl3923n75/medium.jpg

Temperatuur
De temperatuur is erg afhankelijk van de gemonteerde koeler. Deze houdt de temperatuur idle op 28°C/800rpm en onder 100% load op 56°C/1000rpm. Dit was met de i5 3550 onder 100% load 50°C die 0,2GHz lager is geclockt.

Energieverbruik
Intel heeft er veel aan gedaan om Skylake zuiniger te maken. reviews: De Skylake-architectuur: de techniek achter de nieuwste processors Ik had wat meer verschil qua energieverbruik verwacht, vooral onder 100% load.

Uitgeschakeld in BIOS: COM-poort, parallele poort, GPU in CPU.
Configuratie: i5 6600K, 1 SSD, 2x7200rpm HD, 430W voeding, AMD HD7850, 1 casefan 800rpm,
Tussen haakjes de Z77/i5 3550. Gemeten tijdens Cinebench 11.5.
  • PC uit: 2W
  • PC idle 0,8V - 0,8GHz: 40-55W fluctueert nogal. (0,87V 1,6GHz 58W)
  • 25% load CPU: 1,2V - 3,7GHz 70W (1,0V 3,7GHz 68W)
  • 100% load CPU: 1,2V - 3,7GHz 96W (1,0V 3,5GHz 105W)
De TDP van de i5 3550 is 77W. Die van de i5 6600K 95W en de i5 6600 is 65W. De idle frequentie is teruggeschroefd van 1,6GHz naar 0,8GHz. Het verbruik is zowel idle als onder 100% CPU load, met 10W omlaag gegaan. De i5 3550 is wel 0,2GHz lager geclockt, dus tov de i5 3570K zal dit verschil groter zijn.
http://static.tweakers.net/ext/f/LU2JVNGPs9hlAKBRGmZTneRx/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/2BzG9i9Bf76WyAVFeqV4O19e/medium.jpg

Overclocken
Alle denkbare funcies zijn aanwezig om goed te kunnen overclocken. Ik heb alleen het geheugen uitgebreid getest.
productreview: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13 review door peter123
productreview: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R review door peter123

Tov de i5 3550 is vooral de GPU is verbeterd. De prestaties van de CPU is qua pure rekenkracht niet verbeterd, maar voor sommige specifieke taken sterk verbeterd. (CPU Hash en FPU Julia) Het energieverbruik van de CPU is idle sterk verbeterd, maar onder load minder. De CPU wordt zo zuinig dat onderdelen als het moederbord, HD's, voedingen of insteekkaarten verhoudingsgewijs meer energie nemen.
Ben je een gamer dan zou ik ook zeker het AMD kamp overwegen de FX8150 is in multicore berekeningen sneller, maar verbruikt meer energie.
Nu de i5 6500 uit is, is dit ook een voordeliger optie als je niet wilt overclocken.

productreview: Gigabyte GA-Z170M-D3H review door peter123

Onderbouwde op- en aanmerkingen zijn welkom.

Heb jij ook een Intel Core i5-6600K Boxed?

Kan je de features in een list zetten? Nu leest die alinea namelijk moeilijk.
Je geeft aan dat T.net geen review heeft, dat klopt, maar ze hebben wel de Skylake i7 aan de tand gevoeld: reviews: Intels Skylake-platform: sneller maar niet zuiniger. Wellicht kun je dus wel bepaalde zaken vanuit die review met jouw review vergelijken? :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 30 augustus 2015 14:42]

Bedankt voor je reactie. Ik zal ze in een list zetten. Is inderdaad duidelijker.
De i7 is qua prestaties slecht te vergelijken, maar zal eens kijken.
Vergelijken is wellicht een groot woord, maar je kan (zou ik dan wel met bronvermelding doen) de resultaten toevoegen aan jouw review (mits van toepassing natuurlijk), dat bedoelde ik meer. :) Dan is in ieder geval lichtelijk zichtbaar hoe de i5 Skylake zich verhoudt tot de i7 Skylake.

Overigens is Execute Disable Bit (EDB) niet het blokkeren van bepaalde executables. EDB beschermd doordat het kan aangeven welke gebieden (van het geheugen) wel uitgevoerd mogen worden en welke niet. (bron)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 30 augustus 2015 17:21]

Goed plan. Ik heb dezelfde benchmarks laten lopen en toegevoegd aan de review. Alleen de geheugenbandbreedte klopt niet.
Uit je link: "EDB allows the processor to classify areas in memory where application code can or cannot execute". Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar heb het wat duidelijker omschreven.
Leuke review! Hoe bevalt de processor in het dagelijks leven? Kleine opmerking, het stukje over de AMD FX serie komt een beetje uit de lucht vallen. Misschien kun je dat iets beter inleiden?
Als je extra benchmarks van een 6700 (i7) zoekt voor je review geef maar een seintje (via PM).
Puur gevoelsmatig heb ik het idee dat ie sneller is dan dat uit de benchmarks blijkt. Het goede geluid valt ook op. Verder niet zo heel veel. 80% van de tijd loopt ie bij mij idle.
Achteraf besefte ik mij dat ik helemaal niet naar AMD had gekeken. Dus heb er nog een stukje over geschreven, maar het staat er inderdaad wat knullig.
Voor benchmarks laat ik je weten.
Leuke review!

Ik heb net even de review bekeken van Guru3Ddie je bijgevoegd hebt.
Ik was al een tijdje aan het denken voor een upgrade(3770k), maar gezien de zeer geringe prestatieverschillen(lees: in veel gevallen is de 3770k sneller), hou ik m'n huidige rig nog wel even vast.

Ik vind het bedrag wat de upgrade zou kosten tov prestatieverschil gewoon niet te rechtvaardigen.
Misschien dat het nieuwe platform betere mogelijkheden biedt voor toekomstige software toepassingen. Maar daar blijf ik, tot die zich aandienen, nog even weg van.
Dank je.
Ik dacht: Nu krijg ik 2de hands nog aardig wat voor mijn oude setje, over 1-2 jaar misschien niet meer en toen viel de prijs wel mee. Misschien dat ze nog gaan zakken. Vooral de moederborden zijn duur.
Ik ben een groot fan van de Sabretooth lijn van Asus(Ik heb nu de Z77 editie).
Maar, zoals je zegt, is het altijd een overweging tussen wat je voor je oude rig terug krijgt, en wat de nieuwe kost. Zo doe ik het meestal ook:)

Mn nieuwe moederbord zal dan wel een SABERTOOTH Z170 MARK 1 worden:)

[Reactie gewijzigd door Payne op 31 augustus 2015 20:47]

Opzich een nette review, echter kom ik heel veel andere verschillende Intel processoren tegen waardoor ik nu niet weet waarmee je nu eigenlijk vergelijkt?

Even kort het rijtje wat ik tegen kom:

Intel Core i5 4590k (4690K bedoel je denk ik?)
Intel Core i5 3450
Intel Core i5 3550
Intel Core i5 3440
Intel Core i7 3770k

Graag een beetje duidelijkheid :)
Ik bedoel inderdaad de 4690K.
Het is inderdaad wat onduidelijk. De externe reviews vergelijken vaak de i5 3570K en de i5 4690K met de i5 6600K, maar de conclusie tov de i5 3550 waarmee ik eigen metingen heb verricht is vrijwel het zelfde. Heb het aangepast.
Het lijkt me energetisch gezien toch wel interessant als je automatische GPU-switching gebruikt :)
Bedankt voor je reactie. Uitstekend idee. Ik dacht dat de HD7850 idle ook wel zuinig was, maar ik ga het eens even testen.
edit: Het beeld van de HD7850 ziet er veel beter uit dan de Intel 530. Er zit een beetje een grouwe, grijze waas over het beeldscherm. Met kalibratie krijg ik het ook niet weg. Zwart is niet mooi zwart. Heb een LG IPS 24".

[Reactie gewijzigd door peter123 op 31 augustus 2015 19:29]

Zou je met de i5-6600k goed werken voor streamen zonder problemen voor bijvoorbeeld Twitch? Of moet je dan kijken naar de i7 variant skylake?
Zal voor elke moderne processor geen probleem zijn. Veel meer de load op de server of de bandbreedte van je internet verbinding.
Kan ik je misschien iets vragen? Ik heb nu een i7 860 maar merk gewoon dat het te traag begint te worden af en toe (ik draai veel dingen naast elkaar) is deze processor een goed alternatief of moet ik voor de grote broer (i7 6700k uit mijn hoofd) gaan? Deze prijs vind ik nét iets beter :P
Weet je zeker dat het de cpu is? Opslag te traag of te weinig geheugen wil vaak ook wel eens het probleem zijn. Kijk even bij benchmarks hoe goed deze cpu is tov die je nu hebt. Ik weet niet wat voor processen je hebt lopen, maar de i5 voldoet mij uitstekend. De i7 is natuurlijk wel sneller in multitasking.