Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

HP LP2475w Zwart Review

Thy King 22 mei 2009, laatste update op 15 mei 2010, 17.796 views

HP LP2475w Zwart

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Mooi zacht prijsje
  • Veel aansluitingen
  • Scherm ziet er goed/netjes uit
  • Knopjes en scherm menu werkt netjes
  • Quick release bevestiging monitor aan voet
  • Goede bewegingsvrijheid voet
  • Plaats vastheid voet
  • Scherm goed uitgerust qua features
  • Scherm wordt compleet afgeleverd
  • Beperkte hoeveelheid input lag
  • Beperkte hoevelheid ghosting
  • PIP ondersteuning

Minpunten

• Voet is erg instabiel
  • Kabel management systeem werkt niet
  • Voet is lelijk
  • Scherm heeft merkbare opwarmperiode
  • Knopjes op het scherm soms vage functie (autoscan bijvoorbeeld)
  • Eigenschappen paneel en HP specs komen niet overeen?
  • Contrast stukken lager dan geclaimt (800:1 i.p.v. 1000:1)
  • Het scherm interpoleert matig
  • Matige interpolatie niet goed te corrigeren door beperkte 'sharpness' instellingen

10-4-2009: Origineel
11-4-2009: Revisie 1
18-5-2009: Revisie 2
22-5-2009: Revisie 2.1

Lang geleden ben ik ooit eens begonnen met het aanschaffen van platte schermen. Ik had er tot voor kort 2, waarvan ik ook allebei een review heb geschreven: de NEC Multisync 20WGX2 en de Dell Ultrasharp 2007WFP. Maar om heel eerlijk te zijn, wilde ik altijd al een 24 inch scherm. In tegenstelling met een 20 inch scherm, krijg je op een 24 inch wel twee vensters naast elkaar, al dan niet met een beetje overlap.

De wens voor een 24 inch scherm stamt al uit de tijd van de NEC Multisync 20WGX2 (mijn eerste LCD), maar 24 inch schermen waren toen 1000 euro. En dat had ik toen niet. Zelfs toen ik voor mijn tweede LCD scherm ging (de Dell Ultrasharp 2007WFP), waren de 24 inch schermen nog steeds ver over de 700 euro. Geld wat ik ook toen niet had.

Ondertussen is er echter veel aan het gebeuren in monitorland. Alle goede panelen (PVA, MVA, IPS) zijn langzamerhand aan het verdwijnen, en worden allemaal vervangen door goedkope TN gebaseerde schermen. Tijdens het oriënteren waren goede 20 inch schermen met IPS of iets dergelijks (haast) niet meer te vinden. Zelfs in 24 inch is het tegenwoordig hard zoeken wil je geen TN hebben. De schermen die er zijn gaan snel in prijs omlaag (ze worden gedumpt), en verdwijnen dan helemaal. De gemiddelde consument heeft gewoon niet door dat ze worden genept met een TN scherm. Vooral wanneer de schermen groter worden, zijn de beperkingen van TN meer en meer zichtbaar.

Voor een snelle vergelijking voor de mensen die niet meteen overtuigd zijn van de het verschil van een IPS paneel met een TN paneel, zijn er op youtube 2 filmpjes te vinden die een directe vergelijking maken tussen IPS en TN: Filmpje 1 en Filmpje 2/Filmpje 2 HD. Voor beide filmpjes is de rechter de TN. Let wel: Filmpje 2 kan je beter het geluid uit zetten, tenzij je van heavy metal houdt. :)

De HP LP2475w productfoto
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Niet al te lang geleden ben ik toch weer eens gaan rondsnuffelen in monitorland. Er waren nu een aantal 24 inch monitoren die tegen de 500 euro aan komen, zonder weg te zakken tot de goedkope prut. De Dell 2408WFP is daar 1 van (tenminste, bij Qsix), zo ook de HP LP2475w.

Informatie en de Keuze
Wat precies de doorslag gaf van de HP over de Dell, dat weet ik niet meer, maar een ding wat de Dell wel tegen had was mijn negatievere ervaring met zijn oudere kleinere broertje, de Dell Ultrasharp 2007WFP, waarvan de kleurinstelling heel simplistisch en eigenlijk gewoon heel vaag waren.

Een andere doorslag was dat de LP2475w uit verschillende reviews goed naar voren kwam qua kleuren, features en prijs. Er is zelfs een video review van TrustedReviews, waar de HP LP2475w praktisch wordt aanbeden.

Als laatste bron in mijn onderzoek kwam ik een website tegen die heel overzichtelijk verschillende schermen in een lijst had, met de voor en nadelen op een rijtje: een topic op het forum van AnandTech. In dit topic worden verschillende eigenschappen van schermen heel duidelijk uitgelegd, zoals het verschil tussen de schermtypes, scherm eigenschappen zoals Input Lag en Response Time, etc. Ook staan er in de tekst verschillende links naar handige sites en resources, samen met dus een vrij lange lijst van verschillende monitoren met hun (verouderde) prijs, paneelsoort, voor- en nadelen. Een mooi punt om te beginnen met zoeken dus. :)

Het mag duidelijk wezen dat van de verschillende schermen rond de 500 euro prijsklasse de HP LP2475w de winnaar was. Alleen had ik nu 3 schermen ipv 2. Dus had ik ook een nieuwe grafische kaart nodig. Ik heb er eentje gekozen (een passieve Nvidia 8400GS) die de tijd mag overbruggen totdat een van de 2 andere schermen overlijdt. De HP LP2475w staat ondertussen al een tijdje voor mij, en het is dus nu tijd om deze eens te reviewen.

Nog even een korte huishoudelijke mededeling: Ik heb een deel van de foto’s geleend uit het review van de LP2475w op Prad.de, aangezien veel van de foto’s precies laten zien wat ik anders zelf handmatig moet fotograferen. Op Prad.de gaan ze ook veel dieper in op dit scherm dan ik hier thuis kan doen, daarom raad ik aan daar eens te kijken mocht je meer/andere info willen.

Inhoud van de Verpakking

De monitor wordt standaard geleverd in een goed gevulde, grote doos. ‘Goed gevulde’ in de 2 betekenissen van de term: het scherm zit goed stevig in de doos (gelukkig :)), maar de monitor wordt ook rijkelijk uitgerust met alle soorten kabels die je maar kan denken. Helaas zijn sommige van deze kabels van de standaard goedkopie kwaliteit en van standaard lengte, maar dat mag de pret zeker niet drukken. De rijke aansluitmogelijkheden die dit scherm heeft wordt aangemoedigd door een rijke uitrusting van kabels.

”De doos van de HP LP2475w””Instructies op de doos van de monitor”
”Instructies op de doos van de monitor”
Klikbaar: klik op de afbeeldingen voor grotere versie.

Ik had de doos nog thuis staan, dus ik heb er even snel een paar foto’s van gemaakt. Op de doos staan verschillende diagrammen die uitleggen hoe het scherm is ingepakt, en hoe je het scherm moet monteren. Dat laatste staat vervolgens ook in de quickguide.

Kabels meegeleverd met de HP LP2475wHandleidingen meegeleverd met de HP 2475w
Klikbaar: klik op de afbeeldingen voor grotere versie.

De volgende kabels zijn standaard meegeleverd:
  • Stroomkabel
  • Displayport kabel
  • HDMI kabel
  • DVI-D kabel
  • D-sub naar DVI-A kabel
  • USB-A naar USB-B kabel (om de USB poorten aan de computer te koppelen)
Verder is er ook nog een hoeveelheid (digitaal) papierwerk meegeleverd:
  • De handleiding
  • Een ‘quickguide’
  • Condities.
  • Driver/software/handleiding cd
Op de cd staan drivers (in de vorm van kleurprofielen; gedownload via Windows update), software (niet getest), en een complete digitale handleiding.

Verder kan er in de doos natuurlijk ook het scherm en de voet gevonden worden. Zoals gewoonlijk is, moet je zelf de monitor op de voet zetten. Alles bij elkaar weegt ongeveer 10 kilo.

Features
Specificaties
Een van de genoemde reviews (TrustedReviews) heeft een mooi overzichtelijk plaatje met daarop heel duidelijk de specificaties van dit scherm. Zonde natuurlijk om niet te gebruiken :).

De specificaties van de HP LP2475w

Uiterlijke Features
- Aansluitmogelijkheden
Heel veel dingen zijn ondertussen al opgenoemd in het plaatje met de specificaties. Maar er zijn nog een paar puntjes waar aandacht aan besteed kan worden. Denk bijvoorbeeld aan het toch wel opvallend grote hoeveelheid aansluitmogelijkheden, vooral als je bedenkt dat dit een scherm is van ongeveer 500 euro (ten tijde van schrijven). Vergelijkbare schermen zijn al bijzonder als ze de helft aan mogelijkheden bieden. Sterker nog, voor dit soort geld zie je vaak monitoren die net aan 2 of 3 aansluitingen hebben.

Ikzelf gebruik lang niet alle aansluitingen (naja, maar 1 eigenlijk) dus dit was voor mij niet van belang. Maar zo’n beetje alle soorten monitor kabels (met uitzondering van D-sub) kunnen gebruikt worden. Dat maakt dit scherm dus geschikt voor consoles, (oudere) camera’s, blue ray spelers, etc. Je zou haast zeggen dat het enige wat het scherm mist is een tv tuner. Het scherm heeft echter wel een mogelijkheid om digitaal geluid door te geven, zij het alleen via de HDMI ingang. Alle andere video ingangen hebben die mogelijkheid dus niet.

De aansluitingsmogelijkheden
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Op het plaatje zijn van links naar rechts de volgende in- en uitgangen te vinden (en 1 schakelaar):
  • Hoofdschakelaar
  • Stroomkabelaansluiting
  • Bevestigingspunt kabelslot (net rechtsonder de stroomkabelaansluiting)
  • DisplayPort
  • HDMI
  • DVI (2x)
  • SPDIF audio (links boven in de groep van 6 (rechts naast DVI))
  • S-video (linksonder in de groep van 6)
  • Composite connector (midden onder in de groep van 6)
  • Component connectoren (midden boven, rechts boven en rechts onder in groep van 6)
  • USB-B uitgang (voor connectie van de 6 USB poorten)
  • USB-A ingang (4x)
Maar dat is nog niet alles. Er zijn nog 2 USB poorten aan de linker zijkant van het scherm. Alle USB poorten hebben de mogelijkheid om het aangesloten apparaat van stroom te voorzien, zogeheten ‘powered usb ports’.

USB poorten aan de zijkant

- Quick Release
Het scherm zit vast op de voet met een quick release, zoals ook op de afbeelding hierboven te zien is. Het hendeltje wat uitsteekt direct achter de monitor is onderdeel van de quick release. Het monteren van de monitor aan de voet bestaat uit de monitor te laten zakken op de geleiderail van de voet, en het hendeltje naar de middenpositie te zetten. Daarmee zit de monitor vast aan de voet. Beide andere schermen in mijn bezit (de Dell en NEC) hebben een eigen versie van quick-lock/release, elk met hun eigen ontwerp.

”Achterkant van de HP LP2475w”
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

De quick release bestaat uit een opgeschroefde constructie op de achterkant van de monitor, over de VESA-100 mount, gebruik makende van dezelfde schroefgaten. Daarnaast is er een 2e deel op de voet zelf.

- Knoppen op het Scherm
Er zit aan de voorkant ook nog wel een eigenaardigheid, als je let op de functie van de knoppen. Je hebt je wel bekende menu knoppen, je PIP knopje, je Aan/Uit knopje. Maar helemaal links zit een knopje ‘scan’, waarvan ik nog steeds niet zeker ben wat het doet.

Knoppen op de onderrand van het scherm
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Volgens de handleiding, kan je met ‘scan’ en de ‘auto-detect’ setting aan, de verschillende inputs (automatisch) scannen. Maar wat daar het nut van is? De ‘Auto-Detect’ moet die functie toch eigenlijk zelf al kunnen opknappen? Het zit ‘m immers een beetje in de naam! :) En als je de ‘Auto-Detect’ setting uit hebt staan, kan je een ‘manual input scan’ doen, wat erop neerkomt dat als er geen aansluiting is op de input die je handmatig selecteert door stapsgewijs op scan te drukken, je scherm op standby gaat. Is wel een redelijke anticlimax.

Na wat testen is het enige wat ik kan concluderen dat als je in het scherm menu de functie ‘auto detect input’ aanzet (of nog aan hebt staan), je met scan elk van de input mogelijkheden kan laten scannen (automatisch dus). Met de ‘auto switch’ functie kan je het scherm dan ook automatisch van input laten wisselen. Deze 2 opties heb ik echter snel uitgezet, omdat het scherm met deze functies aan, elke keer als je het scherm aan zet, alle inputkanalen gaat scannen. Hierbij blijft het beeld dus zwart, en duurt het een seconde of 10 voordat je beeld hebt. Als je dus de bios in wilt, of iets wilt lezen op de bootschermen, is dat dus niet meer mogelijk. Het uitzetten van ‘auto detect input’ en ‘auto switch’ lost dit dus op, maar maakt ook de scan-knop overbodig.

De ‘Quick Select’ is gelukkig weer duidelijk. Het geeft een scherm menuutje waarmee je snel tussen de inputs kan schakelen, of ze nu aangesloten zijn of niet. Dit schakelen doe je met de menuknoppen, plus en min voor hoger of lager, en de menuknop voor selectie.

Naast de primaire functie van de knoppen hebben de ‘+’ en ‘-‘ knoppen elk nog een secundaire functie. De ‘-’ toets is bruikbaar als ‘auto adjust’, oftewel automatisch instellen van het scherm, maar dan alleen als het scherm is aangesloten met een D-sub aansluiting. Hiervoor kan dus 1 van de verloopstekkers gebruikt worden die is meegeleverd, aangezien er op het scherm zelf dus geen D-sub aansluiting zit. Mocht je op de ‘-’ toets drukken als de monitor anders is aangesloten dan met D-sub, dan gebeurt er volgens mij niet veel meer dan dat het ledje naast de power-knop uit gaat. Tenminste, soms… ??

Verder is er ook nog een reset functie op de ‘+‘ knop. Hiermee kan je, snel een’ factory reset’ doen. Eenmaal op de ‘+‘ drukken (buiten het menu) en er verschijnt een bevestigingsschermpje voor de reset functie.

- Ledje
Het ledlampje naast de power knop is ook het vermelden nog waard, want deze is op dit scherm aardig fel. Te fel, vooral als je de backlight hebt terug geschakeld naar een lagere setting. Ik heb dit opgelost door deze een paar keer aan te tippen met een zwarte merkstift. Dit blokkeert een deel van het licht, zodat het nu acceptabel is. Er is geen optie in het schermmenu om het ledje minder fel te zetten. Normaal heb ik niet veel met die led intensiteit instellingen, maar deze keer zou het goed van pas komen. De methode met de merkstift heb ik echter al meerdere keren met succes toegepast, en je ziet er dan ook niks van, tenzij je er echt met je neus bovenop gaat zitten.
Het ledje is in het scherm menu wel uit te zetten, maar mocht je het ledje wel aan willen houden, dan is er geen mogelijkheid om de intensiteit terug te draaien.

Scherm Menu
- Gewone Menu
Het scherm menu is te benaderen door op de voorkant van het scherm op de menuknop te drukken. Vervolgens krijg je een simpel menuutje wat eigenlijk wel voor zich spreekt.

Het schermmenu

Ook in dit menu, net zoals bij de Dell, mag je met 3 knoppen het menu bedienen. De knoppen van de HP reageren echter een stuk beter dan bij de Dell, en het menu zelf is ook duidelijker. Voor degene die mijn Dell 2007WFP review hebben gelezen: bij de Dell maakte ik een opmerking dat het lastig was te zien welk schermmenu setting je nu geselecteerd had door de verwarrende kleurkeuzes in het menu. Bij de HP is dit absoluut niet aanwezig, want zoals op het plaatje is te zien, is er een duidelijk kader getrokken om de geselecteerde optie.

3 Knoppen zelf is misschien wel een beetje beperkt voor het menu, maar ik heb gemerkt dat het best aardig werkt. Het enige irritante van het scherm menu is dat als je 1 setting hebt gedaan, en je terug gaat naar het hoofdmenu, het selectiebalkje altijd naar ‘exit’ springt. Als je dus meerdere dingen in te stellen hebt, ben je een eeuwigheid omhoog aan het klikken in al die (sub-)menu’s om de verschillende functies af te gaan. Dat gaat op een gegeven moment best vervelen.

Een aantal eigenschappen van het scherm kunnen worden benaderd in het menu. De toch wel irritante ‘auto detect input’ en ‘auto switch’ settings heb ik al eerder besproken. Een andere grote beïnvloedbare eigenschap is PIP (‘Picture In Picture’). De meesten zijn ermee bekend, PIP geeft de mogelijkheid om 2 inputs tegelijk naast of over elkaar weer te geven. In het schermmenu vind je verschillende instellingen om dit zo comfortabel mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om de grootte en locatie van de 2e input op het scherm aan te passen, maar ook of je ‘Picture In Picture’ wilt hebben of ‘Picture Outside Picture’; over elkaar of naast elkaar dus.

- Fabrieks Menu
De HP LP2475w blijkt ook een fabrieksmenu te hebben. Op zich niet zo verbazend, maar tot op heden had ik er niet veel van gelezen. Je komt in het fabrieksmenu door tijdens het aanzetten van de monitor de ‘menu’ knop ingedrukt te houden. Na een seconde of 5 (als je beeld krijgt dus) kan je weer loslaten. Daarna is het fabrieksmenu te bereiken door nog een keer op ‘menu’ te drukken. Hierna doemt het originele menu op, met 2 wijzigingen.

”Het fabrieksmenu

Het meest opvallende is de veranderde kleur van de selectiebalk. Normaal is deze amber/geel, in het fabrieksmenu is deze groen. Verder is in het fabrieksmenu de ‘language’ optie vervangen door een ‘service’ optie (inclusief ander icoontje). Dit ‘service menu’ laat wat eigenschappen van je scherm zien, zoals backlite uuren, firmware versie, type versie en het type paneel, en wat extra opties waarvan ik niet weet wat een aantal van hun doen.

Dankzij het servicemenu kon ik aflezen dat in mijn scherm paneeltype LPL LM240WU4 zit, met firmware versie GIG 044 (bovenstaande foto is dus niet van mijn scherm). Afgezien van het paneeltype, is de rest van de info, inclusief backlight uren in het normale menu te vinden onder ‘information’.

Innerlijke Features
Zoals ook in de specificaties is te lezen is dit scherm uitgerust met een H-IPS paneel. IPS panelen zijn een must als je voor de beste kleuren gaat. De LP2475w kan een maximum resolutie aan van 1920 bij 1200, met een verversingssnelheid van 60Hz, en een gemiddeld (geclaimd) contrast van 1000:1, en ondersteund onder andere PIP. HP heeft voor dit scherm gekozen voor een ‘wide-gamut’ scherm, wat inhoud dat het scherm een groter color space heeft dan gebruikelijk is. Hier kom ik verder op nog op terug.

Na het opzoeken van het paneeltype verkregen uit het service menu gaat het om een paneel van ‘LG display’ (vroeger LG-Phillips), met H-IPS technologie. Naast de al bekende eigenschappen zou dit type scherm de volgende eigenschappen moeten hebben:
  • Grey-to-grey snelheid van 5ms
  • Een dynamic contrast ratio van 3000:1 (een statische van 1000:1)
  • Een brightness van 400 cd/m2
  • 16,7 miljoen kleuren (8-bit)
  • 102% van het NTSC Colour gamut.
Bron: Panel brochure (PDF). Kan vragen om koreaans font, maar is niet nodig om te lezen/bekijken.

Dit is toch wel een vreemde lijst, want de gegeven specificaties van de LP2475w zeggen niks over een dynamisch contrast ratio, alleen statisch contrast. Er is ook niks in het (service)menu te vinden over dynamisch contract. Kan het zijn dat HP het niet ondersteund, maar het paneel het wel kan? Ook wordt er in de specificaties maar 92% van de NTSC color-gamut geclaimd, i.p.v. de gespecificeerde 102%. Vreemd… Speelt HP op veilig, of is er meer aan de hand?

Beeld en Beeldkwaliteit
Kleuren
Ik heb nu 3 schermen aangesloten op deze computer, en elk van deze schermen heeft een ander type IPS scherm. Ik heb een S-IPS in de Dell, een AS-IPS in de NEC (een overdrive S-IPS), en nu dus een H-IPS. Het lastigste van dat is dat geen van de 3 schermen precies dezelfde kleuren kunnen weergeven als de andere 2. Nu is de H-IPS ook nog een ‘wide-gamut’ scherm, wat inhoud dat het meer kleuren van het kleurenspectrum kan weergeven. Dit zou van invloed kunnen zijn op hoe sommige programma’s kleuren weergeven, als deze niet goed zijn ingesteld.

Van wat ik heb kunnen vinden aan informatie, suggereert dat sommige programma’s (waaronder schijnbaar Firefox) op een bepaalde manier moeten worden ingesteld om de kleuren goed weer te geven. Ook Photoshop is een van deze programma’s, maar deze schijnt het wat slimmer aan te pakken en de kleuren netjes om te rekenen naar hoe ze er echt uitzien, uitgaande van wat voor scherm je hebt. Het fijne weet ik er echt niet van, want dit is voor mij minder relevant. Mocht dit relevant zijn, is er op het Tweakers forum wellicht het een en ander te vinden.

Helaas heb ik echter geen mogelijkheid om het te testen met kalibratie apparatuur, maar op het Tweakers.net forum was er wel een topic door _ferry_ met een plaatje waarin de verschillen in kleuren is weergegeven voor verschillende programma’s. _Ferry_ heeft trouwens zelf ook een review geschreven over hetzelfde scherm; deze is hier te vinden.

De kleurverschillen in verschillende programma’s op een ‘wide-gamut’ scherm
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Ikzelf gebruik een zelf ingesteld kleuren profiel wat heel erg in de buurt ligt van de 9300K kleurentemperatuur. Ik gebruik heel weinig backlight (25% voor de HP, 12,5% voor de NEC, en 50% voor de Dell). Ik heb hier immers 3 schermen staan en ik heb al een gezond kleurtje :). Maar met de 6500K setting wordt wit gewoon diareebruin bij de HP en de NEC. Je kunt met contrast dit wel een beetje corrigeren, maar het meeste moet toch gewoon van de helderheid komen. Ik vind het gewoon geen gezicht.

Ik heb weer een beetje moeten tweaken om de kleuren op zicht een beetje bij elkaar in de buurt te krijgen, en dat is redelijk gelukt. Ik had eerder een link naar de LCD monitortest op lagom.nl gepost in mijn review van de Lenovo T61P laptop. Dezelfde heb ik dus ook gebruikt voor de LP2475w.

’Wide-gamut’
Ik heb nu al een paar keer het woord ‘wide-gamut’ gebruikt, maar tot nu toe niet echt toegelicht. Ik denk dat dit een mooie plek is. De bron van de kleurverschillen in een ‘wide-gamut’ scherm ligt aan het feit dat de meeste lcd schermen alleen een zogeheten ‘sRGB’ (‘standard Red Green Blue’) kleurenprofiel kunnen weergeven. Voor programma’s die geen rekening houden met de kleurweergave van een scherm, is dit sRGB dus een afgesproken standaard. Dit betekent dat elk programma uitgaat van de sRGB standaard. Ook alle plaatjes worden (in principe) opgeslagen in sRGB kleuren (of iets vergelijkbaars).

Maar nu komt er een ‘wide-gamut’ scherm voorbij. Een ‘wide-gamut’ scherm kan veel meer kleuren weergeven dan gedefinieerd zijn in het sRGB profiel. Dit zorgt dus voor een afwijking in de kleuren. Om dit grafisch weer te geven is er een plaatje uit de review van prad.de welke de zogeheten ‘color space’ weergeeft. Simpel gezegd geeft het figuur weer welke kleuren van het gehele spectrum de monitor kan weergeven.

Color space projectie

Op dit plaatje is duidelijk te zien wat het kleurbereik is van sRGB: de rode (middelste) lijn. De gekalibreerde ‘Color space’ van de HP LP2475w (een ‘wide-gamut’ scherm dus) wordt weergegeven met de zwarte (buitenste) lijn. Hier is dus duidelijk het verschil te zien in mogelijkheid tot kleurweergave. Mocht een programma geen rekening houden met dit ‘wide-gamut’ profiel, of stel je het scherm niet op het sRGB profiel in, krijg je dus kleurverschillen.

Waarom dan ‘wide-gamut’? Er zijn (gelukkig :)) meer kleurprofielen dan alleen sRGB, aangezien die vrij beperkt is. Deze kleurprofielen worden gebruikt in afbeelding- en videobewerking programma’s. Een aantal bekende kleurprofielen met een veel grotere (meer omvattende) ‘color space’ zijn bijvoorbeeld: AdobeRGB of NTSC. Deze ‘color spaces’ zijn veel dichter bij (of zelfs compleet?) de hoeveelheid kleuren die wij kunnen waarnemen. Een ‘wide-gamut’ scherm kan dus meer kleuren weergeven van deze grotere ‘color spaces’. HP claimt dat de LP2475w een totaal van 92% van het NTSC kleurenprofiel kan weergeven, een van de meest omvangrijke ‘Color spaces’.

Image Modes
‘Image modes’ zijn ook bekend als beeldprofielen of presetting. ‘Image modes’ is iets wat dit scherm niet heeft. Voor beeldprofielen kan je bijvoorbeeld denken aan ‘film’, ‘afbeelding’, ‘tekst’, etc. Je zou kunnen zeggen dat het niet hebben van beeldprofielen een stap terug is, maar in realiteit valt dat best wel mee. Ik zelf maak zelden tot nooit gebruik van de beeldprofielen die de Dell en de NEC wel hebben. Ik zal ze daarom op de HP LP2475w ook niet missen. Ik kan me voorstellen dat je voor verschillende professionele doeleinden andere beeldprofielen wilt, bijvoorbeeld voor foto bewerken vs. office of zo, maar nee, dit scherm zal je dan teleurstellen. Buiten professionele doeleinden denk ik niet dat het echt nodig is. Als de kleuren goed zijn, waarom zou je dan naar een ander profiel gaan, die de kleuren alleen maar slechter kunnen maken? Er is immers maar 1 soort goed wat kleuren betreft, toch? :)

Helderheid en Contrast
- Helderheid
Hier is niet veel op aan te merken. Ik heb de helderheid van het scherm ‘terug geschroefd’ naar 25%, omdat het anders pijn deed aan mijn ogen. De fabriekssettings staan op 90% backlight, en dat is gewoon veel te hoog.

- Contrast
Ook het contrast is prima, zowel volgens mijn eigen mening als de lagom.nl LCD test. Het contrast heeft een geclaimde waarde van 1000:1. Helaas ben ik geen exacte meting tegen gekomen.

Kort na het posten van de eerste versie van dit review kwam ik op een review van TFT Central over de LP2475w. Deze hadden nog wat aanvullende informatie die ik niet kan laten ontbreken, waaronder contrast informatie. TFT Central heeft verschillende metingen uitgevoerd met verschillende waarden van de backlight. De informatie staat in hun review overzichtelijk in een tabel, en in de volgende grafiek.

”Grafiek Brightness setting vs. Contrast Ratio”

Van de grafiek zijn wel een aantal dingen af te lezen. Het scherm heeft een mooi consistente contrastratio over het gehele bereik van de backlight intensiteit. Daarnaast wordt de geclaimde 1000:1 contrastratio bij lange na niet gehaald. Sterker nog, de contrast ratio gemeten ligt heel mooi rond de veel bekendere 800:1. Dit is een eigenschap die meestal bij IPS panelen te zien is. Helaas is het wel bekend dat hogere cijfertjes nu eenmaal verkopen, dus dat zou een reden kunnen zijn om te smokkelen.

In de tabel van TFT Central is naast deze interessante info ook een meting gedaan van de zwart waarde. Zoals verwacht mag worden, en is aangetoond, gaat bij een lagere backlight instelling de diepte van zwart ook omhoog (zwart wordt zwarter dus).

Inkijkhoeken
Aangezien dit een IPS scherm is hoef ik de inkijkhoeken eigenlijk niet te vermelden. Het is immers geen TN scherm, dus de inkijkhoeken zitten over het algemeen wel goed. Zo ook hier. De inkijkhoeken zijn maximaal, dus je ziet het beeld niet meteen kleur verschieten als je even gaat verzitten. Prad.de heeft van de verschillende inkijkhoeken een afbeelding gemaakt, dus die kan ik hier ook mooi posten.

De inkijkhoeken van de LP2475w

Dagelijks Gebruik
Zoals ik al vermeldde heb ik dit scherm al een tijdje voor mij staan. Tijd dus om te bespreken hoe dit scherm is om elke dag mee te leven.

- Opwarming
Een van de meer irritante dingen waar dit scherm ‘last’ van heeft is een opwarm periode van enkele minuten. In de handleiding staat dat dit opwarmen tot 20 minuten kan duren. Op zich zou dit niet zo’n probleem moeten zijn, was het niet dat dit scherm begint bij de fabriek kleurinstellingen (6500 K) als deze koud is, dus de eerste 5 – 20 minuten zijn alle kleuren erg lelijk. Langzamerhand trekt het kleurenschema dan naar mijn ingestelde 9300 K.

Ik heb hier 3 IPS schermen staan, en dit is dus de enige van de 3 met een (merkbare) opwarmtijd. Het enige wat ik zou kunnen aanwijzen als de mogelijke oorzaak is het ‘wide gamut’ gebeuren, maar zeker weten doe ik dat niet.

- Games (en Interpolatie)
Als het scherm echter opgewarmd is, wordt het een heel ander verhaal. Het is een mooi rustig beeld, met goede kleuren. Helaas heb ik het scherm niet kunnen kalibreren dus ik weet niet of het 100% accuraat is.

Aangezien de 24 inch mijn primaire beeldscherm is, die ook als enige is aangesloten op de Nvidia 8800GTS, is dit dus ook mijn gamescherm. Meerdere beeldschermen worden helaas niet ondersteund door de meeste spellen, anders had ik een veel krachtigere secundaire kaart gekocht. Maar op de HP LP2475W valt echter prima te gamen. Om de frame rate wat hoger te houden, speel ik vaak op een resolutie van 1680 bij 1050 i.p.v. 1920 bij 1200 met nieuwere spellen. Dit betekent dus dat het scherm moet interpoleren, iets wat het scherm maar matig doet!

Het is bij de HP mogelijk om in te stellen wat het scherm doet met een beeld kleiner dan de optimale resolutie. Hiervoor is in het schermmenu het ‘Image control’ submenu. Zolang het scherm werkt op 1920 bij 1200 is dit submenu niet beschikbaar. Om dit menu beschikbaar te maken, moet je 2 dingen doen: een kleinere resolutie instellen, en in het menu van de grafische kaart drivers instellen dat er geschaald wordt door het scherm (‘ use build-in scaling’ ).

Vervolgens kan je kiezen tussen ‘custom scaling’ en ‘sharpness’. ‘Custom scaling’ geeft je 3 opties: ‘fill to screen’, ‘fill to aspect ratio’, en ‘one to one’. Ikzelf heb de ‘fill to aspect ratio’ setting aanstaan. Het is echter duidelijk te zien dat niet de optimale resolutie is ingesteld. Dit kan een beetje verdoezeld worden door met de ‘sharpness’ instelling te spelen, maar voor tekst is het niet echt een succes! Ook voor spellen zie je onmiddellijk dat je een stap terug doet, wat je bij ‘one to one’ niet hebt. De ‘shapness’ instellingen zijn te beperkt om dit goed te maken, wat toch wel jammer is. De instelling die ik zou willen hebben voor ‘sharpness’ zit tussen 2 van de 5 mogelijke keuzes in.

- Films
Films kijken (in de vorm van DVD’s) is prima te doen op de LP2475w, maar met 24 inch, en een hoge resolutie wordt de dvd toch wel merkbaar gedateerd. Het ziet er absoluut niet lelijk uit, begrijp me niet verkeerd, maar het grote verschil in resolutie is te zien als je wat dichter bij zit. Lijnen zijn niet mooi scherp (randen van tafels o.i.d.). Het interpoleren van een lage resolutie maakt dit soort dingen gewoon (te?) wazig(er). De film is prima te kijken, en verder heb je er ook geen last van, maar veel hoger moet de resolutie van het scherm niet meer worden voor dvd’s.

Wat je kunt observeren aan ‘gebreken’ in het beeld van een film is dus niet het interpolatievermogen van het scherm, maar van de drivers/grafische kaart/het gebruikte programma. In het geval van films geeft het scherm alleen maar weer wat hij binnenkrijgt. Het wordt immers al op 1920x1200 verzonden. De film die je bekijkt kan dus kwalitatief erg verschillen met de keuze van je DVD programma. Mijn testfilm was in Windows media player getest. Mijn oude geliefde Powerdvd 6 kopie werkte niet op Vista.

Het scherm tijdens het afspelen van een DVD (I Robot)
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Wordt zo langzaam aan toch wellicht eens interessant om aan blue ray te gaan denken, met 1920x1200 resolutie.

- Internetten en Office
De problemen met films en spellen hebben alleen te maken met de interpolatie. Ik zal, denk ik, dus niet hoeven uit te leggen dat internetten en al die office programma’s geen probleem vormen. Het beeld is rustig, duidelijk, en uniform. Ik heb dit review immers ook moeten tikken in Word, en ik kan dankzij de 1920x1200 gebruik maken van de extra ruimte die dit geeft.

Ghosting en Input Lag
- Ghosting
Ghosting is iets wat je alleen te zien krijgt met hele snelle bewegingen. Elk LCD scherm heeft wel een beetje last van ghosting. In een poging om voor dit onderwerp wat interessants te kunnen neerzetten, heb ik zelf wat zitten proberen met een gratis ghosting programmaatje genaamd ‘PixPerAn’, maar kreeg er niet veel nuttigs uit.

In spellen en met slepen in Windows Explorer heb ik niet iets kunnen opmerken wat ook maar in de buurt komt van merkbare ghosting (als in: irritant aanwezig). Ik denk dat als je er echt specifiek op gaat zitten letten, dan zal je op een gegeven moment wel wat zal merken (elk LCD scherm heeft het immers), maar ik heb in dagelijks gebruik echt niks gezien.

Maar waar ik echter heb gefaald om met PixPerAn iets nuttigs te maken, heeft TFT Central dat niet. Ze hebben, tot mijn verrassing, al mijn schermen op de site staan: de HP LP 2475w, de NEC 20WGX2 en de Dell 2007WFP. Kan dus een mooie vergelijking geven.
”PixPerAn weergave van de HP LP2475w”
”PixPerAn weergave van de Dell 2007WFP”
”PixPerAn weergave van de NEC 20WGX2”
Klikbaar: klik op de afbeeldingen voor grotere versie.

Op de afbeeldingen kan je, naast het scherm in kwestie, een best case en worst case scenario zien. Van de 3 is duidelijk de NEC het beste. Een slechtste aanwijzen is niet zo makkelijk, de Dell en de HP zijn (voor zover ik kan zien) hetzelfde. Dat gezegd hebbende, ik heb op de Dell tijden lang spellen gespeeld, zonder ook maar eens last te hebben van ghosting. Gezien deze test hoef ik me dus geen zorgen te maken.

- Input Lag
Naast ghosting, heeft zo’n beetje elk LCD scherm in meer of mindere mate ook last van input lag, zo ook de LP2475w. Volgens verschillende bronnen op internet zou de HP een hoeveelheid lag hebben wat neer komt op 1 a 2 beelden (1/60e of 2/60e van een seconde). Ik zou dit graag zelf testen, maar ik heb bij lange na geen CRT meer. Ik heb wel nog ergens in mijn oude download bestanden een stopwatch.

Ik heb wel de Dell 2007wfp getest met een crt, en zoals ik in mijn review heb neergezet, heeft dit scherm heel weinig input lag. De input lag van de Dell 2007wfp kwam neer op 0 tot 1 scherm achter een crt (1/60e sec. max. aan lag). Ik zou dit als basis kunnen gebruiken, maar dat zal nog steeds niet veel zeggen, sinds zelfs de Dell last heeft van lag, al zij het heel weinig. Maar ik kan wel een vergelijking geven tussen de 3 schermen, rekening houdend dat de 2 20 inch schermen aangesloten zijn op een andere grafische kaart, al denk ik niet dat dit van(veel) invloed zal zijn.

Gelukkig kon het stopwatch programma met 2 grafische kaarten om gaan, want schermen klonen in Windows Vista kan dat niet.
Wat we zien is eigenlijk wat we al konden verwachten. Onderling hebben de Dell 2007WFP en de NEC 20WGX2 maar heel weinig lag. Verschillende foto’s laten een onderling verschil zien van 0 seconden, over een tijdsduur van een minuut. Het grootste onderlinge verschil is 1 scherm verder, als de 2 verversingsnelheden net asynchroon lopen. Laten we zeggen dat de NEC maximaal een half beeld achter de Dell loopt, zodat sommige foto’s dezelfde tijd laten zien, en sommige net het verschil. Uitgaande van dat alle schermen een verversingssnelheid hebben van 60 Hz, dan geeft de foto met het verschil: 0,010/(1/60)=0,01*60=0,6 beelden verschil tussen de Dell en de NEC.

Lag test foto: Dell vs NEC
Lag test foto: Dell vs NEC
Klikbaar: klik op de afbeeldingen voor grotere versie.

Als we echter de Dell met de HP gaan vergelijken, zien we ineens wat anders. Op een tijd van 32 seconden, loopt de HP 0,036 seconden achter op de Dell. Oftewel: 0,036/(1/60)=0,036*60=2,16 beelden. Dit zijn het aantal beelden dat de HP achter loopt op de Dell. De gegevens op het internet over een input lag van ongeveer 2 beelden voor de HP was dus aardig accuraat, als we er gemakshalve van uitgaan dat de Dell nagenoeg lag vrij is.

Lag test foto: Dell vs HP
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Er moet we bijgezegd worden dat dit de maximale tijd is. Het minimale verschil wat ik heb gezien is 0,014 seconde over een 29 seconden durende run. Dit komt neer op 0,84 beelden. Ook dit komt overeen met wat ‘het internet’ zegt.

Lag test foto: Dell vs HP
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Als laatste hebben we de HP vs. de NEC. Dit laatste is niet echt relevant, sinds de NEC zelf al een zekere lag heeft over de Dell. Lag komt neer op 0,023 seconde over een run time van 38 seconden, oftewel de HP loopt 1,38 beelden achter de NEC. Een iets latere meting geeft een verschil van 0,034 sec tussen de NEC en HP, oftewel 2,04 beelden.

Lag test foto: HP vs NEC

- Input Lag Test op TFT Central
TFT Central heeft alle 3 de schermen ook getest op input lag, en dus kan ik mijn resultaten mooi vergelijken met die van hun. Laten we beginnen met de ster van dit review: de HP.
Uit hun metingen van de HP vs een CRT monitor, kunnen ze melden dat de HP een gemiddelde input lag heeft van 25ms, met uitschieters naar zowel 10ms als 40ms. Dit komt neer op gemiddeld 1,5 beelden achter de CRT. Dit lag goed in de buurt bij wat ik vond, zeker als de monitoren zijn aangesloten op verschillende kaarten.

”Grafiek met gemiddelde lag waarden”
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Even kort ter vergelijking: TFT Central (en Pure Overclock) heeft voor de Dell en de NEC het volgende gemeten:
NEC: 10-20 ms aan lag.
Dell: 10 -20 ms aan lag.

Hier ligt wel een verschil in wat ik had gemeten en wat TFT Central/Pure Overclock (voor de Dell) beweert. Het kan zijn dat het verschil in aansluiten van die 2 monitoren op dezelfde kaart (één met D-Sub, ander met DVI) onderling al wat lag veroorzaakt. Zeker weten doe ik dat niet. Er kunnen meer dingen van invloed zijn.

Pixel Defecten en Backlight Leakage
Ik heb dit scherm gekregen zonder pixel defecten, maar de backlight is duidelijk er aanwezig dan de backlights van de 2 andere schermen, zelfs nu de backlight is terug gedraaid naar 25%.

Prad.de heeft ook wat tijd besteed aan het backlight prestaties van de HP. Ze hebben op verschillende punten de lichtintensiteit gemeten. Er is te zien dat het scherm bij verre van uniform is, maar dat valt niet/nauwelijks op.

Backlight bleeding: foto van het schermBacklight bleeding: foto van backlight bleeding distributie
Klikbaar: klik op de afbeeldingen voor grotere versie.

Mijn eigen ervaringen zijn over het algemeen ook positief, en merk dan ook alleen een verschil als de schermen op zwart staan. Dan is de HP toch wel het scherm met de meeste doorlating van de backlight, in vergelijking met de Dell en de NEC. Misschien komt dit door de grootte, of misschien toch het iets mindere zorgvuldige afwerking?

Na wat klooien heb ik een foto kunnen nemen van de schermen in het donker, met een zwarte achtergrond. De simpelste manier bleek een grote zwarte afbeelding te maken van 1920x1200, en deze in een lege map neer te zetten. Windows screensaver instellen op de foto-flip functie (die ene waar je een map kan specificeren), en de preview optie doet de rest. Na mijn kamer donker te hebben gemaakt komt er nog best veel licht van de 3 schermen af.

Alle 3 de schermen met zwart beeld, backlight leakage
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

De foto was genomen met een sluitertijd van 2 seconden. Ik heb helaas de camera niet helemaal stil kunnen houden (ik heb geen statief), maar de verdeling van de backlight is verder nog goed te zien. Daarnaast geeft de 2 seconden sluitertijd mooi weer hoeveel licht de schermen nog gaven! Het bureau was nog redelijk verlicht, en ik had waarschijnlijk prima een boekje kunnen lezen bij mijn schermen.

De HP gaf van de 3 het minste licht, en had de meest egale verdeling van de backlight, dit in tegenstelling tot wat ik vooraf dacht. De Dell (links) heeft duidelijk een heldere spot bovenin en rechts onder. De NEC (rechts) heeft een grote lichtere spot links midden. De HP zelf is vrij egaal, maar de linker bovenhoek is toch iets lichter. Niet iets waar je ook maar iets van merkt tijdens dagelijks gebruik, wel leuk om eens naast elkaar te zien.

Bouwkwaliteit en Afwerking
Kabels
Tot nu toe ben ik redelijk netjes gebleven over dit scherm. Alle nadelen zijn dan ook vrij klein, en het scherm zelf presteert ook prima. Maar het is toch ook wel leuk om af en toe stevige kritiek te uiten en voor jullie om die kritiek te lezen. En voor dit scherm zijn we nu bij het onderdeel aangekomen waarover ik een stuk minder ben te spreken: het kabelmanagement (en de voet).

Kort verhaal lang? Ok, het review is immers nog niet lang genoeg ;). Het systeem werkt niet en is waardeloos. Laat me het uitleggen: op de volgende foto zie je een plaatje uit de handleiding over hoe het zou moeten werken.

Kabelmanagement uitleg in de handleiding

Lijkt vrij duidelijk toch? Dacht ik ook. Je geleidt de kabel boven in de geul, en met een rubberen flap is het mooi weggewerkt in de voet, en dan komt het aan de achterkant er weer uit. Netjes, en duidelijk.

Kabelmanagement: rubberen flap
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

En daar begint de ellende. Er staat namelijk nergens aangegeven hoe de beschermingskap eraf kan, zodat je de kabels er netjes in kan leggen. De kap kan er ook niet af, tenminste, niet zonder “krak” te horen. Je kunt de kap deels loshalen, zodat je er alleen de hele dunne en flexibele kabels tussen kan leggen. Dit komt neer op de stroomkabel, en heel misschien de meegeleverde goedkopie kabels, alleen dat laatste heb ik niet getest. Ik had als eerste de stroomkabel in het kabel management systeem gehangen, en dat ging vrij makkelijk. Maar zoals op de foto ook te zien is, de DVI kabel hangt er naast.

Kabelmanagement: maximale open stand plastic kap
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Deze kabel is naast dikker ook een stuk stugger. En deze kabel weigerde mee te werken met dit slecht doordachte systeem. Het systeem trouwens ook met de kabel, die niet in de bovenste gleuf was te krijgen. Ik heb mijn handen open gehaald om te proberen de kabel netjes in het systeem te krijgen, terwijl je ook je best doet om het plastic niet te breken. Het flexibele rubber dat alles zo mooi moet wegwerken is niet flexibel op de plaatsen waar het moet (de gleuf bovenaan), en te flexibel op de plaatsen waar het niet moet (de zijkanten). Het systeem heeft onder de plastic kap geen steun of geleiding aan de draden, en daarmee hangen de stugge draden ook constant buiten de ‘kabelgeul’. De plastic kap is zelf ook niet sterk genoeg om de stugge kabels binnen te houden, dus die schiet constant open. En dan komt de kicker: als je meer dan 1 kabel per zijde erin wilt hebben, is er te weinig ruimte onderin!! Kortom: knudde, 1e klas knudde. Gelukkig heb je het kabelsysteem niet nodig. :)

De Voet
Als je dacht dat het daarmee ophield, heb je het mis. Naast het kabelmanagement is de voet ook niet naar mijn wens. Het scherm staat om het minste geringste te dansen op je bureau. Als je een boek op je bureau laat vallen, staat je monitor te schudden. Als je jezelf afzet op het bureau om op te staan, dan staat je monitor te dansen op je bureau. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De minste beweging, en de monitor staat te schudden. Zelfs onder het typen (ja, dat lees je goed!) van dit review kan je de monitor zien bewegen!! Het irriteert me zo langzaam aan mateloos. Als je een bureau hebt die een klein beetje trilling kan doorgeven, staat je monitor te dansen.

”De voet”
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

En als het nu een mooi dansje was, maar nee. Het constante ja knikken maakt je op een gegeven moment bezorgt dat de voet het elk moment kan begeven. De voeten van beide andere schermen waren veel degelijker en stabieler. Ook de voet is dus een goede misser. Ik vermoed dat om geld te besparen ze een voet hebben gepakt van een goedkoper model, die minder woog, en dat het extra gewicht het probleem geeft.

-Bewegingsvrijheid
De voet heeft de HP LP2475w gelukkig wel wat bewegingsvrijheid. Je kunt de voet in hoogte verstellen, draaien, en het scherm zelf 90 graden draaien. Een goed punt van deze voet is er ook: hij staat rotsvast op je bureau. Als je tegen de voet aan duwt of trekt, is de voet slechts met veel moeite van zijn plek te krijgen (tenzij je hem optilt natuurlijk :)).

”Bewegingsvrijheid van het scherm”

”Bewegingsvrijheid van het scherm”

Vormgeving
De vormgeving van de voet kan ik kort over zijn. Lelijk. Ik weet dat het smaak afhankelijk is, maar ik vind hem gewoon lelijk.

Het scherm zelf is echter weer heel netjes, strak en zakelijk. Er zit een dunne rand (18mm) rond het scherm, en alleen het hoognodige is te zien: het typenummer, het HP logo bovenaan, en de knopjes rechtsonder. De knopjes zelf voelen goed en degelijk aan. Het scherm is qua vormgeving en kwaliteitsgevoel een directe tegenpool van de voet die eraan vast zit. Waar het scherm prima in orde is, is de voet helaas Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Er zit helaas wel een hele lichte piep in het scherm, heel zachtjes. Zelfs als het stil is hoor je m nauwelijks. Zolang deze niet erger wordt, zal ik hier ook niks aan (laten) doen. Omdat het Dell scherm al een piep geeft als deze uit staat, heb ik een ‘master switch’ gemaakt voor een stekkerdoos waar de 3 monitoren en de reciever op staan, dus kunnen ze allemaal met 1 schakelaar uit. En dan zijn ze stil :).

De prijs heeft weliswaar niet de doorslag gegeven voor dit scherm, het heeft zeker wel meegeholpen. Het scherm is goedkoop voor wat hij te bieden heeft (het scherm dus, niet de voet :)). Ik heb al tijden zitten wachten op 24 inch schermen van deze prijsklasse met kwaliteit. Het scherm staat ten tijde van schrijven voor 544 euro in de webwinkel. Ik had het scherm gekocht voor 548 euro, wat een hele mooie prijs is, en nagenoeg dezelfde prijs als wat ik voor de NEC 20WGX2 had neergelegd in 2006.

Een conclusie. Over de voet ben ik toch teleurgesteld. Het ontwerp met het niet werkende kabelmanagement, en het constante ja knikkende scherm is gewoon slecht. De voet heeft een nette bewegingsvrijheid, en staat als een rots op je bureau. Twee weliswaar goede punten, maar het onstabiele gedrag van de voet heb je dagelijks last van, en dat weegt toch wel het zwaarst. Samen met mijn open handen voor een kabel management systeem wat niet werkt; iets wat gewoon geen moeite moet en mag kosten. De voet krijgt daarmee van mij het predicaat ‘slecht’.

Groter kan de tegenstelling haast niet zijn als ik een oordeel moet vellen over het scherm. Het scherm ziet er goed en zakelijk uit, levert goed en rustig beeld met een ‘wide-gamut’ kleuren mogelijkheid. Hierdoor verschillen de kleuren wel een beetje van de andere 2 schermen, maar de HP kan meer kleuren weergeven, dus ik kan het niet slechter noemen. Het enige echt grote nadeel aan het scherm is toch wel het opwarmen als je het scherm net aan zet, waardoor de kleuren de eerste 5 tot 10 minuten tegenvallen. Daarnaast is een wat kleiner nadeel toch wel de beperkte kwaliteit van de interpolatie. De rest is toch wel prima in orde!

De HP LP2475w in het wild
Klikbaar: klik op de afbeelding voor grotere versie.

Het totaalpakket is dus een beetje gemixt. Ik ben blij met het scherm, maar vind de voet niks. Het constante bewegen van het scherm gaat vermoeien en irriteren. Daarnaast hoop je dat de voet het houdt. Aan de andere kant, voor de prijs die ik ervoor betaald heb, heb ik wel een goed scherm voor mijn neus. Spellen zijn er prima op te spelen, films prima te kijken, etc. Eigenlijk zoals je tegenwoordig van een IPS mag verwachten. Maar er missen hier en daar toch wel een paar dingetjes.

Zou ik ‘m aanraden? Ja, maar wel zonder voet.

Bronnen gebruikt voor dit review:
- HP LP2475w review op Prad.de
- HP LP2475w review op Trusted Reviews
- HP LP2475w review op TFT central

Revisies en updates:
10-5-2009: Eerste versie

11-5-2009: Revisie 1
- Hier en daar zinnen en toon/opmaak veranderd
- Doos meer besproken
- Quickrelease toegevoegd
- Fabrieksmenu optie toegevoegd
- Andere menu instellingen besproken (PIP)
- Eigenschappen scherm aangevuld
- Paneeltype toegelicht
- Contrast besproken (TFT Central)
- Chase test PixPerAn aangevuld
- Input lag van 3 schermen ter vergelijking
- Interpolatie bij films kort besproken

18-5-2009: Revisie 2
- Stuk over interpolatie verbeterd/toegevoegd (doet ie namelijk niet)
- Spellingscontrole, kromme/foutieve zinnen verbeterd
- Paar regels over ‘auto scan’ toegevoegd
- Foto + stukje backlight leakage aangevuld
- Slechte puntjes toegevoegd
- Featureset beoordeling naar beneden bijgesteld

22-5-2009: Revisie 2.1: Fout verbetering
- Interpolatie wel mogelijk met scherm; aangevuld en getest (bedankt Systemfan)

Mochten er dingen niet kloppen: zet het AUB in de comments!

Heb jij ook een HP LP2475w Zwart?

Erg mooie review! Ik heb nu niet zoveel tijd, dus ik heb hem niet heel lang doorgelezen, maar toch even 2 puntjes van commentaar (ik heb het scherm ook):

Ik zie dat het hierboven al gecorrigeerd is en dat je aan het eind van de paragraaf nog een edit erbij gezet hebt, maar er staat nog steeds: "Er is geen optie in het schermmenu om het ledje minder fel, of uit te zetten. ", wat dus niet klopt. Misschien wel netjes om dat even te corrigeren.

Verder heb ik ook absoluut geen last van een "ja-knikkend" scherm, dus misschien is er iets anders aan jouw opstelling of iets mis met jouw voet, of ik heb gewoon geen last van het probleem natuurlijk.

Als laatste: De kabelgoot is inderdaad een beetje een gedoe om de kabels doorheen te krijgen, maar met de meegeleverde kabels werkt het na wat gepiel goed. De "krak" is ook gewoon een clipje en niet iets wat breekt of zo en hoort zo. Ik ben het met je eens dat dat erg irritant is, maar het is helaas met meer apparaten zo (faceplate van een xbox 360 bijvoorbeeld). Ik weet niet waarom je een luxere kabel gebruikt hebt, maar dat maakt met DVI echt niets uit, het is een digitaal signaal, dus heeft het 0 kwaliteitsverlies, totdat het signaal zo zwak wordt dat je enorme artifacts in het beeld krijgt, of dat het in zijn geheel uitvalt. Misschien is het dus een idee om gewoon de meegeleverde kabel te gebruiken, dan kun je het cablemanagement gewoon gebruiken. Het princiepe van het systeem vind ik mooi bedacht, maar ik ben het volledig met je eens dat het slecht is uitgevoerd.

Verder: Een erg mooie, zeer uitgebreide review. Misschien is hij zelfs wel wat té lang, maar voor mensen die van plan zijn het scherm aan te schaffen is het zeker hulpvol. Ik zal later de review nog wel verder lezen en kijken of ik daar nog op of aanmerkingen bij heb.
Dank je voor je compliment. 8-)
Als je later nog wat opmerkingen of aanvullingen hebt, wees zo vrij om ze te posten. :)
Oeps, klein foutje. Dankje, en.... gecorrigeerd. Ik doe over een paar dagen nog een spellingsronde, want ik zit me er nu een beetje blind op te staren. Tijdens de spellingsronde zal ik wel meer van dat soort kleine foutjes tegenkomen.
Ik heb wel gemerkt dat het jaknikkend gedrag wel afhankelijk is van het soort bureau wat je hebt. Ik heb een vrij groot en goedkoop Ikea bureau, die maar aan een kant (niet in het midden) gesteund wordt. Krachten op dit bureau worden niet netjes geabsorbeerd, maar laten het bureau bewegen (buigen en trillen).

Op zich niet zo'n probleem, maar de lange arm vanaf het draaipunt op deze voet zorgt ervoor dat elke beweging wordt verergerd. Daarnaast zit er in het scharnier van de voet zelf een torsieveer, dus die slaat al die bewegingsenergie op, en dan gaat het scherm dansen.
Onder het mom van: "Beter goed gejat, dan slecht bedacht". Als je een systeem maakt voor een brede toepassing, moet je rekening houden met dit soort dingen (meer/andere/bredere kabels). Doe je dat niet dan faalt je ontwerp.
Tja, de reden is zo simpel als dat ie oud is: de meegeleverde kabels zijn te kort. Ik weet dat voor een digitaal signaal het niet zo veel uitmaakt wat voor kwaliteit kabel je hebt. Maar als je zoekt naar een langere, ga je geen rekening houden met de dikte van de kabel! Trouwens, deze kabel had ik nog liggen, dus is al wat ouder ook. Nooit problemen mee gehad, ook niet in kabelmanagement systemen.
Dat is het 'm juist, ik vind het idee geniaal. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik nog: 'hey, dat is slim'. Maar dan moet het wel werken....
Té lang? Dat is de eerste keer dat ik dat heb gelezen. Maar ik kan het begrijpen.
Voor dit specifieke scherm zijn er maar heel weinig goede bronnen om informatie vandaan te halen, maar die bronnen zijn wel compleet en van relatief hoog niveau. Ik kon voor dit scherm dus ook meer bespreken en laten zien dankzij die paar reviews, en dat gelijk naast mijn eigen vindingen leggen.
Verder probeer ik altijd om het review naast informatief ook nog een tikje leerzaam te maken voor mensen met minder technische achtergrond, of die echt aan het zoeken zijn naar een goed scherm.
Ik heb geprobeerd alles zo kort en simpel mogelijk te bespreken, en nog heb ik niet alles, ondanks de lengte. Denk bijvoorbeeld maar aan wat de reviews hebben gevonden na calibratie. Al vind ik m zelf nu wel lang genoeg :D

Ik denk zelf dat ik wel een goede balans heb tussen informatie, mening, beargumentering en een beetje humor. Maar ik kan het mis hebben?

[Reactie gewijzigd door Thy King op 11 mei 2009 22:34]

Over de lengte: Ik houd persoonlijk wel van een goed, uitgebreid verhaal, ik heb voordat ik dit scherm kocht ook zeker 100 uur research gedaan over een periode van meer dan een jaar ( :X ), maar ik kan me zo voorstellen dat mensen die ff snel wat informatie over het scherm willen het te lang vinden. Maar er zijn ook beknoptere reviews van het scherm, dus wat dat betreft hoeft hij van mij echt niet korter, juist mooi dat er ook een lekker lange is. Eigenlijk ben je met deze review bijna het format van een productreview op tweakers ontgroeid, deze zou netjes uitgespreid moeten zijn over meerdere pagina's.

Ik heb helaas komende dagen nogal weinig tijd, maar daarna zal ik het echt nog wel doorlezen en aanvullingen posten, want er zijn wel nog een aantal interessante toevoegingen (geen hele grote dingen, maar aangezien de review zo mooi is, zou het zonde zijn om die paar kleine dingetjes niet te corrigeren/toe te voegen toch ;) ).
Dat is een compliment op zichzelf. :) Maar ik denk niet dat de Tweakers.net crew speciaal voor mij, en wellicht nog een select groepje anderen de hele surveyopbouw op zijn kop gaat zetten. Ik ben wel altijd bereid mee te denken mochten ze mij willen contacteren ;)

Een van de grootste reden dat ik het zo lang maak is dat als ik zelf onderzoek doe naar een bepaald onderdeel (bijvoorbeeld ten tijde van de Iphone), ik nooit een review kon vinden die precies het ene onderdeel behandelde wat ik wilde weten, meestal onder het mom van: "dat weten ze nu wel". Bijvoorbeeld: voor de Iphone was ik geintereseerd in de details van de agenda. Ik heb flink moeten zoeken om daar iets nuttigs over te vinden. Vandaar dat ik zelf dus liever wat meer onderwerpen aan tik/tip.
Ik wacht in spanning :D
Ing my King, Je presteert het keer op keer om een de facto standaard voor reviews neer te zetten. Je weet een goede mengeling te maken tussen gedegen research (daar schiet ik nog wel eens in te kort.... ;) ) mooie links, info over het product en gebruikerservaringen. Wederom met welverdiende complimenten. Één gelukje, je bent me nog niet voorbij met je karma's.
* Pjerry heeft een beetje vals gespeeld door snel een aantal simpele reviews te plaatsen :*)

Over die lengte, daar kan ik wel wat in meevoelen. Ik ontdekte vandaag toen ik met mijn mobiel aan het tweakeren was je review (op zo'n mobiel (N95) dan is tie pas echt lang ....). IK heb de review toen niet helemaal uit kunnen lezen en ging vanavond ( hè, gisterenavond) verder en ontdekte op het eind dat er al weer een revisie had plaats gevonden. Die heb ik dus niet overal gelezen. Maar terug komend op de lengte zou het misschien in jouw geval raadzaam zijn om te beginnen met een soort "management samenvatting". Even in het begin de high lights aanstippen, zodat degenen die snel wat info willen vergaren toch behoorlijk aan hun trekken komen. Verders kan een review als deze wat mij betreft niet lang genoeg zijn. Ik steek er veel van op, op een erg fijne goed leesbare manier.

Pjerry zou voor dit scherm nooit aan "blue ray" denken. Maar waarschijnlijk is het scherm wel interessant voor "Blu-Ray".

Ik zie op de foto dat je de schermen op de onderkant hebt uitgelijnd. Waarschijnlijk is het niet zo interessant met zo'n groot scherm, maar ik werk nog wel eens met erg grote spreadsheet, die ik dan over twee schermen "heen trek". Om dat goed te doen, moet je de schermen juist aan de bovenkant uitlijnen. Nu weet ik niet of jij daar ten eerste behoefte aan hebt, en ten tweede of dat wel kan om dat het middelste scherm op een andere grafische kaart zit. Er zijn overigens wel grafka's te koop die drie schermen aan kunnen sturen. Dat zijn echter niet de grafka's die nou direct om te gamen zijn ontworpen.

Als ik zo naar de quick release kijk, dan is dat geen Vesa 100 mount. Jouw Dell scherm heeft een Vesa 100 mount, en die ziet er toch echt anders uit. Waarom ik dit aanhaal is je probleem van de "ja-knikker". Voor een Vesa 100 mount zijn er allerlei opties te koop op de markt om je scherm op een andere manier te bevestigen. Één van de mogelijkheden is aan de muur. Het nadeel is dan wel dat je geen hoogteverstelling meer hebt, maar ja heb je die dan nog nodig? Verder zijn de instelmogelijkheden (draaien e.d.) ook beperkt en/of onmogelijk. Maar gezien je opstelling, kun je daar op dit ogenblik ook nauwelijks gebruik van maken.

Met drie verschillende schermen, zelfs qua merk afwijkend (hoe verzint iemand het...) zou ik toch maar eens hard gaan denken over een calibratietooltje (zie hier, hier, hier en voor erg goedkoop hier bijvoorbeeld). Als jij hem nou aanschaft, kom ik hem wel lenen.

Onlangs is er van jouw scherm nog een review verschenen. In die review wordt melding gemaakt (door het ontbreken van een A-TW polarizer) van een whiteglow. De Dell zou gezien zijn rood/paarse glans (van opzij) wel over zo'n coating beschikken. In jouw review kan ik daar niets over vinden, noch kan ik het waarnemen op de geplaatste foto van Prad.de. Herken je die whiteglow, of heb je daar helemaal geen last van?

Die opwarming vind ik overigens niet meer van deze tijd. Daar zou ik me rot aan ergeren.

Ik laat het hier (voorlopig) bij. Wellicht dat ik nog extra opmerkingen heb als ik hem nog een keer helemaal heb doorgelezen.

Keep up the good work Ben!

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 12 mei 2009 02:58]

_/-\o_
Één gelukje, je bent me nog niet voorbij met je karma's.
Tss... vals spelen is niet netjes. Ik zal een eerlijke strijd blijven voeren.. alleen moet ik nu weer wat nieuws verzinnen om te reviewen.. :D
Ik heb m ook niet geschreven met het mobieltje als leesobject in mijn achterhoofd. Dan kan ik mij voorstellen dat hij te lang is. En dat er wellicht wat veel plaatjes in staan (voor de mobiel).
Tot 3 uur wakker om op mijn review te kunnen reageren. Ik voel me vereerd. _/-\o_
Oei.. die vind ik altijd moeilijk om te maken. Het nodigd mensen niet altijd uit om het geheel te lezen. Maar ik kan er nog wel een samenvatting aan plakken als ik mijn spellingsronde doe. Dat is misschien nog wel wat ik mis.
Ik had trouwens net nog even gekeken. Dit is (nog?) niet het langste review wat ik heb geschreven. Het langste review tot nu toe (11 mei 2009) is mijn Iphone review, daar staan meer woorden in (scheelt niet al te veel, maar toch). Alleen hier staan meer plaatjes in. Ik heb nu 36 plaatjes, maar origineel zouden dat er nog meer zijn (heb er een aantal samen gevoegd.)
Dacht ik dus ook. Je ziet met dvd dat met dit soort resoluties dvd te gedateerd wordt... Of ik heb gewoon crappy drivers, of windows media players is daar te crappy voor. Ik moet nog een goede dvd speler vinden (die mij niet irriteert) die powerdvd vervangt. De niet irritante powerdvd (versie 6) werkt niet met vista.
Ik heb de schermen niet als 1 hele grote ingesteld ('spanning' (is engels, niet het NL woord :D)) (als dat nog kan in vista...), maar je kan met gemak over meerdere schermen heen slepen (niet maximaliseren). Ik gebruik het zelf nooit (vind het irritant). De reden waarom ik ze onderlangs heb uitgelijnd is omdat ik Ultramon gebruik, die op elk scherm een eigen taakbalk geeft, waarbij op elke taakbalk de vensters/toepassingen staan die op dat scherm zijn geopend (erg handig dus). Houdt wat meer orde in de chaos.Ik vind het prettig om de taakbalk op 1 lijn te houden, en ik zit met de muis meer in de lage regionen van mijn scherm, dan bovenin.
Even een quootje uit mijn review:
Het zijn 2 losse delen, 1 op de voet, 1 op het scherm, die gebruik maken van de vesa 100 schroefgaten. Je moet de quickrelease eraf schroeven óf op de vesa 100 schroeven zodat je er gebruik van kan maken.
Voor de andere schermen heb ik hier al 2 armen staan. Maar die zijn zeer beperkt in hoogte verstelling. Voordeel is wel dat deze armen maar 50 eu kosten, en dat andere computer armen al gauw dik over de 100 heen gaan. Ik ben nog aan het beraden hoe ik dit specifiek ga oplossen, ook deels omdat geld natuurlijk zorgvuldig moet worden uitgegeven. :)
Gezien de sarcasme die van de text af druipt heb je het zelf ook al door. Ze zijn gewoon veelste duur voor 3 schermen en 4 jaar kast tijd. Als een beetje betrouwbaar calibratie setje 20-30 eu was, dan vond ik het niet zo'n probleem. Maar 100+eu is te veel. Misschien kan ik m goedkoper op de kop tikken via ebay of zo.
Ik zal hier later/zo nog even naar kijken. Op het lijstje van puntjes die ik kon toevoegen voor de revisie had ik wel de coating nog staan, maar ik heb dat gedeelte uiteindelijk niet uitgezocht en toegevoegd.
Daarom heb ik het ook vermeld :D. Het is irritant, maar als je je scherm aandoet terwijl je de computer opstart, dan heb je er niet veel last van. Maar als je je scherm tussentijds uit doet (wat ik nog wel eens doe), dan zie je het meteen.
Keep up the good work Ben!
Ik wacht in spanning af! Op naar het volgende review.. als ik iets kan verzinnen.... :X

EDIT
Ik heb nog even gekeken naar dat 'White Glow", maar ik moest toch eerst even opzoeken wat het nu precies was. Zie bijvoorbeeld dit plaatje

Ik heb zelf een donker plaatje gezocht en onder een hoek bekeken. Ik kon geen verschil waarnemen tussen alle 3 mijn schermen, dus ik kan nagenoeg met zekerheid zeggen dat ze er alle 3 last van hebben.

In al die jaren dat ik IPS heb staan, is dit dus de eerste keer dat die 'white glow' mij opvalt, en dat ik weet dat ie daar last van heeft. Je zou dit dus kunnen classificeren als een 'stil gebrek'.
Ik had op mijn lijstje die coating staan als mogelijk revisie punt, maar ik heb er verder geen onderzoek naar gedaan. Denk niet of ik dit nu nog ga toevoegen, misschien in revisie 2.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 12 mei 2009 21:17]

Mooie uitgebreide review. Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor en heb de hier besproken HP al besteld. Hij is echter niet in voorraad dus het kan nog wel even duren. Toch twijfel ik nog tussen deze oudere HP en de opvolger HP ZR24w. Als de wide gamut inderdaad kleurproblemen geeft in applicaties die het niet ondersteunen dan kan ik misschien toch beter het nieuwe model kopen (die heeft een standaard sRGB gamut). Bovendien is die een stuk goedkoper en ligt het energieverbruik lager. Daarentegen heeft het nieuwe model weer minder aansluitingen en geen hdmi (wat ik een erg vreemde ontwerpkeuze vindt).

Mocht de 2475w gewoon goede kleuren weergeven in bijvoorbeeld films en games dan laat ik m'n bestelling gewoon staan. Als iemand hier ervaring mee heeft zou ik dat graag willen weten.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 15 mei 2010 05:42]

Dank je ;)

Ik gebruik mijn hp lp2475w voor zo'n beetje alles (het is mijn primaire scherm) en ik heb nog nooit iets buitensporigs opgemerkt qua kleuren. Ik heb nu 3 schermen staan, en elke drie hebben ze iets andere kleuren (helaas niks aan te doen).

Het Wide-Gamut gebeuren wat niet accurate kleuren betreft is een opmerking die van toepassing is voor mensen die echt foto's gaan bewerken of echt van correcte kleuren afhankelijk zijn. Ja, er zijn programma's die zich er wel eens in verslikken, maar de meeste hebben instellingen die dat kunnen corrigeren. Voor spellen, films, windows, internetten, etc etc, heb ik nog nooit kleuren gezien die er 'niet thuishoren' omdat het een wide gamut scherm zou zijn.
Zelfs al zou de kleuren niet helemaal 100% kloppen met een wide gamut scherm, betekent dat niet dat geel voor rood wordt uitgewisseld. Als de kleuren niet 100% accuraat zijn, dan is de kleur die wel wordt weergegeven eentje die daar heel dicht bij ligt (tenzij de programmeurs het wel een hele grote fout maken). Als je geen vergelijkingsmateriaal ziet, zal je het niet merken.

Maar als je persee toch wilt dat sRGB kleuren worden weergegeven als sRGB, dan kan je dat profiel ook kiezen uit het scherm menu.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 15 mei 2010 07:40]

Het scherm heeft inderdaad een sRGB simulatie mode, maar volgens tftcentral doet dat helemaal niks behalve het scherm wat donkerder maken, met nog steeds een wide gamut.

Als je je echt veel ergert aan het dansen van de monitor zou je kunnen denken aan een monitor arm die aan de muur gemonteerd zit, of een plankje aan de muur zetten dat net iets boven je bureau zit en daar de monitor op zetten.
Over het kabel-doorvoersysteem ben ik juist goed tevreden. Voor mijn werk leveren we regelmatig o.a. de hp monitor af en het is iets meer werk dan de kabelclips die op andere hp's zit maar daarna zit het wel een stuk mooier.

Verder een mooie uitgebreide review!
Tja, ik heb helaas hele andere ervaringen. Zoals op de foto's is te zien van het kabel systeem, gaat de stroomkabel er makkelijk in. Die deed ik ook als eerste en was binnen een minuutje klaar. Maar ik gebruik wat dikkere stuggere kabels voor het beeld, en die gaven me niets anders dan problemen. Wat ik zei in mijn review dat ik tot bloedens aan toe heb geprobeerd is echt waar, de stuggere kabel wilde niet meewerken (het systeem trouwens ook niet).

Met veel moeite, en toch wel angst dat de plastic kap zou breken, kreeg ik 1 kabel in dat geultje (bovenin) maar de kabel was te dik om erin te zakken (gewoon een kabel die in de winkel verkrijgbaar is). Ook wilde de kap niet blijven zitten. Ik vermoed dus dat het kabel systeem alleen werkt met de meegeleverde (minder stugge) kabels, maar die waren dus te kort. Ook is de ruimte voor meerdere kabels in de geleider zeer beperkt.

Na daar wat tijd aan te hebben besteedt heb ik het opgegeven, en het knudde verklaard. Gelukkig weegt het niet zwaar, maar het weegt wel mee in mijn mening.
Verder een mooie uitgebreide review!
Ik dank de uwen voor uw compliment :D

[Reactie gewijzigd door Thy King op 10 mei 2009 23:16]

Waarom probeer je dan niet een goedkopere DVi kabel ?
Keer op keer is bewezen dat de goedkopere kabels net zo goed presteren als de dure kabels; digitaal = digitaal.

Heb hier 10m kabel HDMI/DVI naar de HD-TV liggen, kostte me slechts 20 euro.
Beeld? perfect!
Zeer nette review!

Zou je misschien de RGB waarden nog ff kunnen opnoemen zo jij ze hebt ingesteld op jouw monitor en verschillen ze erg van die van TFTcentral?

TFTcentral instellingen zijn als volgt;

Monitor OSD Option Adjusted Setting

Brightness 17

Contrast 65

RGB 251 / 235 / 242
Dank je voor je compliment. :*)

Ik had voor de lol even de instellingen van TFT central overgenomen, maar dan zit je bij de 6500K instelling in de buurt. Een instelling waar bij mij wit geen wit is, maar poep bruin. Simpel te testen. Neem een witte achtergrond (word bijvoorbeeld) en pak een wit blaadje. Hou het blaadje naast je beeld, en vergelijk het.

Ikzelf ga daarom liever voor ongeveer 9300K, daar is wit een stuk witter. Samen met de test op Lagom.nl ga ik zo mijn kleurafstellingen af.

Op deze computer, met vista, en 2 video kaarten (Nvidia 8800 en 8400) heb ik het gamma voor alle beeldschermen teruggeschroeft naar 45%. Voor de HP heb ik vervolgens de volgende instellingen:

Brightness: 25%
Contrast: 90%
RGB: 194 / 217 / 215

Wit is nu aardig dicht in de buurt van het blaadje wat ik tegen het scherm hou, en de kleuren zijn levendig. Helaas kan ik niet calibreren/meten om te kijken hoe accuraat.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 12 mei 2009 17:49]

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie.

Ik ga het een en ander testen zodra ik het scherm binnen heb gekregen. (Zal waarschijnlijk deze maand nog wel worden) dus dan laat ik nog van mij horen. :)
Ik heb even snel bij je cons gekeken en zag daar de kleur en backlighting uniformiteit niet bij staan. Mijn scherm heeft een groenere kleur aan de linker kant en magenta aan de rechter, vooral te zien als je wit full screen hebt en met je oog naar de ene kant kijkt dan naar het andere. Als je het weet dat het er is zie je het.. Dit is een bekend probleem helaas.

Een ander probleem wat vaker schijnt voor te komen is dat het scherm niet waterpas te krijgen is, alleen door de voedingskabel even aan de rechterkant onder de voet te doen staat ie recht.

Verder zijn er mensen die last hebben met cleartype, dat het rood wat erg prominent is, dit kan verholpen worden met een utility in combinatie met de cleartype tuner.

Verder is bij het calibreren aan te raden contrast te verlagen van de default 90 naar ik meen 75, Dit voorkomt clipping in de highlights en geeft een betere calibratie.

De backlighting is niet uniform, vooral langs de randen is het duidelijk te zien dat het donkerder is dan het midden.

Verder is het een prima scherm en als je rekening houdt met de tekortkomingen is er in de praktijk prima mee te werken (ik bewerk foto's op dit scherm).
De reden waarom dat er niet bij staat is omdat ik daar geen last van heb. Ik heb het even getest met een witte achtergrond, zoals ik dat in mijn review ook getest heb met een zwarte. Ik heb mooi egaal wit, en ik heb ook en aardig uniforme backlight verdeling. De foto van de backlight verdeling staat in mijn review.

Het feit dat jouw scherm daar last van heeft, klinkt in mijner oren als een gevalletje 'enkeltje retour'. Je mag voor dat geld best een goede monitor verwachten. Als de kleuren niet mooi egaal verdeeld zijn over het scherm, is dat een productiefout.
Ook dit heb ik even getest met een waterpas. Het scherm staat hier perfect waterpas. Er zit een hele lichte speling in het meganisme wat het scherm 90 graden kan draaien, dus ik krijg 'm perfect waterpas.
Ook hier heb ik geen idee wat je bedoelt, want ik heb hier totaal geen problemen met cleartype. Voor zover ik het weet heb ik het uit staan (iig in IE7) want ik vind cleartype maar niks. Het verdikt je letters een beetje, maar het wordt er niet altijd beter van. Ik zie het zo prima.
Helaas heb ik geen calibratie apparatuur tot mijn beschikking, dus ik moet mijn kleuren met de oogbal doen. Ik zal dit moeten testen in spellen om te zien of het een verbetering geeft tegenover 90.
Ik heb nog geen 1 scherm gezien waarbij de backlighting volledig uniform is. Al met al heb ik met mijn scherm niet veel te klagen.
Als je de tekortkomingen bedoelt die je in deze post beschrijft, zou ik toch eens serieus over nadenken om je exemplaar retour te doen. Ik heb voor zover ik het heb kunnen testen geen een van de problemen die je beschrijft.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 23 mei 2009 18:57]

Cleartype standaard aanzetten is ook vaak niet zo mooi, je kan het gelukkig zelf aanpassen en de Cleartype instellen zoals jij het graag ziet. Cleartype ziet er bij mij iig altijd beter uit.
Sinds gisteren ben ik in het bezit van dit scherm. Alleen met jouw uitleg kon ik in het service menu komen (want ik wilde wel wat specs controleren). Dank daarvoor!

Op o.a. Hardforum.com hadden ze het of over (alleen) de menu knop ingedrukt houden terwijl de monitor wordt UITgezet(!), of terwijl de monitor wordt aangezet, maar niet daarna nog een keer op de menu knop drukken.

Ik begon al te denken aan een wijziging van de firmware op dat gebied.
Mijn exemplaar is behoorlijk nieuw.
Productiemaand: december 2009; uit Polen.
REV GIG173
F/W version GIG 077
S-L0924
Panel LGD LM240WU4

Omdat ik veel aan fotobewerking doe, ga ik hem (uiteraard) calibreren. Ik heb daarvoor al een tijdje een Eye-One Display 2 in gebruik op een TN van een laptop (dat geeft al een enorme verbetering). De EOD2 schijnt het ook heel behoorlijk te doen op de LP2475w. Ik zocht dit scherm o.a. voor z'n wide-gamut mogelijkheid (100% Adobe RGB).

Hier en daar lees ik dat eerst de nodige settings moeten worden veranderd. Ik zal me daarom eens goed gaan inlezen. Ik ben voldoende thuis in color management. De presentatie op het scherm zal er straks ongetwijfeld fantastisch uit gaan zien. Maar waar ik nog meer benieuwd naar ben, is of het eindresultaat (de fotoprint) er nog beter/mooier door wordt. En dan met name de fijnere detaillering in de zwarten. Door de conversie naar sRGB en daarna print gaat helaas weer veel van de kwaliteit verloren. Maar dat is onvermijdelijk.

[Reactie gewijzigd door Myriad op 8 januari 2010 07:04]

Ik wens je er veel succes mee. Zou je zo vriendelijk willen zijn je settings hier te posten, samen met de kleurtemperatuur (na calibratie)? :)
Goed uitgebreide review, maar wat mij betreft iets té compleet (bijna tot in het obsessieve). Persoonlijk zou ik liever een uiteenzetting zien van enkel jouw ervaringen van de sterke en zwakke punten van dit scherm. Welke kabeltjes er in de doos zitten en dat soort dingen zijn allemaal al uitgebreid op prad.de en tftcentral te lezen.

Nog wat puntjes:
- 'color space' is in het Nederlands kleurruimte.
- De tweede link van de bron-reviews is Trusted Reviews, niet 'Thrusted' Reviews. ;)

I.i.g. bedankt voor het uitgebreid delen van de ervaringen want dat is zeker nuttig voor mensen die interesse hebben in dit scherm. Bovenstaande punten zijn bedoeld als opbouwende kritiek/advies.

Ik heb trouwens een Spyder 3 Pro in de V&A staan voor 85 euro, mocht je interesse hebben. Werkt met meerdere schermen en is echt aan te raden, vooral voor een wide-gamut scherm.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 29 april 2010 14:46]

Tja, dat is iets waarmee je 5 sterren verdient. En hoe uitgebreider het is, hoe helpzamer voor de persoon die informatie zoekt. Ik schrijf reviews zoals ik ze zelf wil zien als ik info zoek.
Oeps...

bedankt voor je compliment :)
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik begon wat te twijfelen aangezien alle webshops en zelfs de HP site aangeven dat het gaat om een S-IPS paneel. Ik zie nu ook dat je firmware versie GIG 044 gebruikte tijdens het testen. Heb je de firmware in de tussentijd geupdate? Zo ja, is er een merkbaar verschil?

Ik ben bang voor een "miskoop", aangezien ik destijds €350,- heb neergeteld voor een achteraf matig en overpriced TN scherm (Samsung Syncmaster 940bf). Mede hierdoor wil ik zoveel mogelijk informatie inwinnen voordat ik een besluit maak. Op het moment ben ik een 141 pagina's tellende forumthread aan het doornemen om te zien wat de ontwikkelingen en ervaringen zijn van dit scherm. Bijna alle reviews zijn lyrisch, maar ook wat tegenstrijdig wat betreft test resultaten. Zo beweren ze bij bit-tech dat dit scherm (met H-IPS paneel) slechts 4ms input lag zou hebben. Vind ik knap, aangezien het plaatje wat ze gebruiken slechts hondersten van seconden kan aangeven... De kwaliteit van de reviews is dus ook niet overal gelijk. ;(

Anyway, nogmaals bedankt voor je antwoord. Ik ga me verder verdiepen in dit scherm. Vooralsnog lijkt het een fantastisch scherm. Misschien dat ik er wel een aparte voet bij moet kopen :D

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 14 maart 2010 10:11]

Nee, ik heb mijn firmware niet geupgrade. Het schijnt wel mogelijk te zijn, maar ik heb hier geen problemen met firmware 044, dus ik heb er ook nooit over nagedacht of opgezocht wat ik ermee kan.
Alle TN schermen voor mensen met iets meer dan 'ik zie beeld' als een eis, zijn miskopen. Er zitten wel wat verschillen tussen de TN versies in omloop, maar het blijft goedkoop spul. Ik heb zelf ook 1 TN scherm gehad, en daar heb ik ook spijt van gekregen. Het is niet zo'n enorm probleem, nu weet je wat je niet moet hebben. :)
Voor pure achtergrond informatie en een mooi opsomlijstje van schermen, fabrikanten en types, pak ik altijd dit topic erbij. De genoemde prijzen van de schermen kloppen vaak niet meer, maar het topic wordt wel af en toe geupdate. Wellicht kan je dit gebruiken voor algemene kennis, en als inspiratiebron naar verschillende schermen.
Staar je niet te blind op al die reviews, want idd, ze willen nogwel eens verschillen. Zelf focus ik altijd op dingen die ik expliciet niet wil, en de rest is bespreekbaar. Staar je ook niet te blind op die 'input lag', want tenzij het ver over de 30 ms komt zie je het toch niet. Ook niet tijdens gamen (mensen die dat wel claimen geloof ik dus niet). Hou er namelijk rekening mee dat het beeld een verversingssnelheid heeft van 60Hz, dus dat betekend dat 1/60 (oftewel 16 mili-)seconden lag maar 1 verversingsbeeld achterloopt. Iets wat mensen niet kunnen waarnemen! De meeste IPS schermen hebben ~16 ms lag. Alles wat daaronder ligt valt binnen de 'leesfout'. Kijk ook maar in mijn review, waar ik tussen mijn Dell en HP ook een lag heb van 14 ms (1 verversingsbeeld dus). Als we er van uitgaan dat de Dell zelf ook wat lag heeft, komt de HP dus om en nabij die 25 ms in het grafiekje eronder.

Kijk met die stopwatch tijden altijd naar hoe lang ze gelopen hebben. Vaak maken ze een foto in onder de 10 seconden, wat eigenlijk niet veel zegt. Ook wil lag nogwel eens varieren tussen een maximum en minimum waarde. Een goede maatstaaf is dus in de reviews de gelezen input lag een beetje te middelen.

Als je geen miskoop wilt, focus dan op bijvoorbeeld kleuren. Hou de input lag realistisch laag (onder de 30 ms zeker!), en kijk naar bouwkwaliteit, achtergrond uniformiteit, uiterlijk, en natuurlijk: prijs. Let ook op inkijkhoeken. Daar kan met ips nog wel eens een klein verschil in zitten (een soort whiteglow, zie de reactie van Pjerry en mijn reactie op die van hem). Over het algemeen, als je denkt een goed en betaalbaar IPS scherm te hebben, dan zit het wel goed.
De voet kan heel irritant worden als je dus een licht flexibel bureau hebt. Heb je een stevig bureau, dan is de voet ook geen probleem. Probeer alleen geen dikke draden in de draadgeleiders te proppen. Dat gaat gegarandeerd fout. :)
Ah, als ik uitga van dat lcd thread op anandtech, scoort de dell u2410 veelal hoger en voor mijn gebruikerstoepassing (multimedia) zelfs het hoogst. Ik had voorheen al meer gelezen over die dell, maar veelal werd de HP genoemd als beter alternatief. Beiden gebruiken overigens hetzelfde paneel.

Het is overigens niet zo dat ik ontevreden ben over de kwaliteit van mijn TN scherm. Het is alleen zo dat het maar een matig scherm is (onder de TN schermen) en ik daar eigenlijk zo'n €200,- teveel voor betaald heb. Ik ben alleen nog maar TN schermen gewend, dus kan het ook niet vergelijken.

Ik ga me nog maar weer verder verdiepen in die schermen en de voor en nadelen van zowel de HP als de Dell tegen elkaar afwegen. Jammer dat de Dell u2711 2x zo duur is, want dat scherm is eigenlijk helemaal fantastisch.
Het verschil kan 'm zitten in de gebruikte hardware achter het paneel. Of de firmware op het paneel. Maar ik heb een bruin borrelend vermoeden dat dit miniem is.
zeer nette review
ik heb hem zelf ook sinds kort en ik ervaar exact het zelfde
nog even een klein aandacht puntje je kunt de led uitzetten
management --> bezel power led --> off

[Reactie gewijzigd door Ellos op 10 mei 2009 22:20]

Dank je voor je compliment :D
nog even een klein aandacht puntje je kunt de led uitzetten
management --> bezel power led --> off
Ja, ik had dat tijdens het instellen wel gezien ja, maar ben het vergeten toe te voegen. Ben trouwens nog een paar andere kleine dingetjes vergeten. Tijd voor een revisie dus :D
Ik vind het zelf wel handig om een statusled te hebben, ze geven aan als het scherm in standby staat. Dit geeft op rare momenten aan dat er problemen kunnen zijn. Ik zou de status led toch missen als ik m uit zou zetten.
De led van de dell is niet zo fel, en die van de NEC kan je dimmen. De HP moet je dus handmatig dimmen.