Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart) Review

Thy King 3 juli 2007, laatste update op 17 november 2015, 2.575 views

Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart)

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Met aanbieding, aantrekkelijke prijs
  • Geen lag of ghosting
  • Design

Minpunten

• Kleurinstellingen
  • Knopjes
  • Menu's en menu indeling (met factory menu en zo)
  • Kabel management

Ik ben momenteel een jaar een trotse eigenaar van een NEC 20WGX2 TFT als secundair scherm bij een LG Studioworks 795SC CRT. De CRT was het visuele werkpaard van mijn computer, want alle spellen speelde ik op de CRT. Maar hij was alweer 7 jaar oud, en kreeg, ondanks dat hij het nog goed/aardig deed, wel vreemde kuurtjes en gebreekjes. Zo werd het scherm langzamerhand steeds waziger, en zat het beeld in een hoek als je de CRT aanzette (heel vreemd) waarna hij langzaam naar het midden trok als de CRT warmer werd.

Voor de NEC had ik een uitgebreid onderzoek gedaan naar TFT schermen. Ik had me verdiept in allerlei soorten gebreken en problemen die TFT's hadden zoals kleurafwijkingen, lag, banding, etc. Na het onderzoek had in een klein lijstje van kandidaat schermen, waaronder de NEC, maar ook de Dell 2007wfp. Dit laatste scherm had een half jaar geleden veel problemen met banding (het niet goed kunnen weergeven van een spectrum van langzaam veranderende kleuren, waardoor je kleurbanden gaat zien, oftewel 'banding'). Echter toen ik begin januari mij een beetje zat te oriënteren op de vervanging van de LG CRT, zag ik bij Dell.nl de 2007WFP voor 20% korting staan. Na een kort onderzoek is gebleken dat de problemen bij de eerste revisie, die werd uitgegeven rond de tijd toen ik de NEC kocht, waren verholpen. De huidige verkopen waren revisie 3, en daar werkte alles goed. Het duurde niet lang voordat ik het besluit genomen had. Een van de Dell 2007WFP's zou van mij zijn.

Algemene indruk

Na 5 dagen wachten (waaronder een weekend) kwam de Dell 2007WFP, gebracht met een UPS busje, aan bij mijn voordeur. De doos is niet al te zwaar, en het hele scherm is zeer goed ingepakt. Het enige wat ik zelf wat minder vond is dat ze de VGA kabel al aan het scherm hadden gezet, zodat ik die eerst moest losmaken (gelukkig maar een kleine moeite). Daarnaast waren het ook de standaard slechte(re) kwaliteit kabeltjes die je krijgt meegeleverd. Maar na het scherm op de oude kabel te hebben aangesloten, op zijn plek op mijn bureau te hebben gezet, en de resolutie te hebben veranderd, is het testen geblazen! Mijn bevindingen staan in deze survey. Het scherm zal het op moeten nemen tegen de NEC 20WGX2, welke nog steeds als secundair scherm dienst doet.

Featureset
Uiterlijke features
De uitrusting van dit scherm is beter dan de NEC. De Dell beschikt over 1 VGA, 1 DVI-D met HDCP support, 1 S-Video, 1 Composite, en 4 USB 2.0 port-hub. Het scherm is momenteel aangesloten op de DVI, maar de Dell kan snel wisselen tussen al de 4 input mogelijkheden met 1 van de 6 knopjes vooraan het scherm. Een bijkomend handigheidje wat overzichtelijk is, is dat het scherm met een klein verlicht cijfertje op de voorkant laat zien welke input er nu binnen komt. Meerdere inputs tegelijk zijn echter ook mogelijk met behulp van Picture in Picture (PIP), wat 2 schermen in verschillende selecteerbare configuraties tegelijk op het scherm weergeeft.
De 6 knopjes onderop zijn (van links naar rechts) 'input wisselen', 'PIP', 'Menu', '+', '-', en 'Power'. De knoppen spreken nogal voor zich. Het menu kan aangesproken worden met de 'menu' knop, en met de '+' en '-' knop kan worden genavigeerd. Helaas zijn de knopjes vrij klein, en is het navigeren van het menu soms vrij vervelend.

Innerlijke features
Het scherm zelf is een S-IPS van LG-Phillips. Al ben ik daar niet 100% zeker van. Helaas is dat met Dell altijd lastig om precies te weten welk scherm erin zit. Ook het 'factory menu' zegt niks over schermtype. Het is een revisie 3, waar naar alle waarschijnlijkheid een S-IPS inzit. Het scherm heeft een maximum resolutie van 1680 x 1050, op 60 Hz, en een contrast van 800:1 gemiddeld.

Scherm Menu
Het navigeren met drie knoppen is al minder dan met vier, maar soms reageren de knopjes niet of nauwelijks, en moet je vaker drukken. En als je het knopje te lang ingedrukt houdt, versnelt de verplaatsing van de balk van de functie zo snel dat je er voorbij schiet, waardoor je eindeloos moet klikken om weer op de gewenste stand te komen, waarbij dus soms de knopjes weigeren te reageren. Daarnaast is het in de menu's in het begin lastig om uit te vinden welke functie nu aan staat, en welke niet, want de instellingen waaruit je kunt kiezen hebben 2 kleurmogelijkheden: blauw en wit (waarvan dus 1 de kleur is van het optie-selectie-balkje.). Maar om het geheel nu even lastig te maken, staan er bij de meeste instellingen maar 2 opties. Oftewel, 1 wit, 1 blauw! Erg lastig om uit te vinden welke nu aanstaat en welke niet. Instinctief dacht ik wit. Het duurde even voordat ik een functie kon vinden met 3 opties, waarmee blauw de winnaar werd. Beetje verwarrend.

Kleurweergave, Helderheid en Contrast
Kleurtemperatuur
Kleurtemperatuur?? Nóóóóóóit van gehoord! In het hele schermmenu en zelfs het factory menu is géén instelling te vinden waarmee kleurtemperatuur in te stellen is op de standaard waarden (9300K, 8200K, 7500K, 6500K, 5000K). Dit geeft dus weer een uitdaging met het uitvinden van de juiste kleurtemperatuur. Uiteindelijk heb ik de verhoudingen genomen van rood, groen, en blauw van mijn NEC scherm, en daar, in het factory menu, instellingen op aangepast. Als je benieuwd bent hoe het schermmenu kleurinstellingen regelt, dan zijn er 4 opties: 'Normal', 'Blue', 'Red', en 'Custom Color'. Ja, je leest het goed, blauw en rood als kleurinstellingen! Blauw kwam een beetje bij 9300K in de buurt, en rood bij ongeveer 5000K. Je kunt ook zelf de kleuren instellen met 'Custom', maar ik heb in het factory menu de 'blauw' instelling zo goed en zo kwaad als het ging richting de 9300K van de NEC ingesteld. Van een toch wel hoogwaardig scherm is dit gewoon zeer teleurstellend!

Beeldweergave
Het beeld zelf is echter van uitstekende kwaliteit. Dit is dan weer een groot pluspunt, want het beeld is enorm, enorm scherp. Zelfs net iets scherper dan mijn NEC 20WGX2. Dit is enorm prettig. Nadat ik heb zitten stoeien met de kleurinstellingen, is de scherpte van het beeld toch het eerste wat opvalt. De kleuren zelf zijn anders ook niet verkeerd. Begrijp me niet verkeerd, ondanks dat de instellingsmogelijkheden voor kleuren erg mager zijn, de beeldweergave is gewoon top, welke kleurinstelling je ook instelt.

Image Modes
Een ander nadeel van dit scherm is dat er geen knop voorop zit waarmee je snel bepaalde scherminstellingen kan wisselen. Bij de NEC 20WGX2 kon je wisselen tussen 5 DV modi, welke snel waren te bereiken met een knop onder het scherm. Op de 2007WFP heb je 3 modi waar je uit kan kiezen: 'Desktop mode', 'Multimedia mode', en 'Gaming mode'. Deze 3 zijn alleen in te stellen via het scherm menu. Ze veranderen de helderheid van het beeld, maar het is op het oog een beetje lastig te zien wat ze precies doen. Multimedia modus wordt duidelijk donkerder, maar Gaming modus lijkt op het eerste gezicht niet zoveel te veranderen.

Helderheid en Contrast
Prima en prima. Nadeel is dat dit, net zoals bij de 'image modi' alleen via het scherm menu zijn aan te passen. En hierbij willen knopjes nog wel eens weigeren te reageren. Als je rustig doorklikt, is het 3 keer klikken voor 1 procent van helderheid of contrast erbij of eraf. Jammer.
Maar de helderheid en het Contrast is prima! Het is uiteraard lager dan de NEC, maar meer dan voldoende. Niks op aan te merken.

Ghosting, Lag en Twinkelingen
Ghosting in games
Ik heb de 2007WFP getest met Far Cry en Battlefield 2 en vele anderen, en heb geen enkele ghosting gezien. Net zoals met de NEC is hier prima spellen mee te spelen. Het enige is dat Far Cry hier en daar een beetje erg donker was, maar dat is een kwestie van een ingame instelling, of brightness erbij. Beelden zijn dus vloeiend.

Schermtest (schermlag)
Ik heb het scherm getest tegen mijn oude CRT (zie foto). Na de klok te hebben gebruikt kwam ik uit op een onderlinge maximaal verschil van 0.020 seconden op een runtijd van 32.824 sec (zie foto). ~[Sorry voor de slechte kwaliteit foto, maar het was avond, en de sluitertijd was erg kort, en gaf heel weinig licht voor de camera om een foto mee te maken. Na wat bewerkingen in photoshop zijn de getallen duidelijk leesbaar.] Dit betekent een vertraging van 0.000609 sec per seconde. Dit komt neer op 0.03656 seconde per minuut. Zoals duidelijk mag wezen, stelt dit niks voor.

Wat ik echter wel verbazend vind, is dat ik ook (meerdere!!) foto’s heb met 0 aan vertraging over een X aan looptijd, met als hoogste een looptijd van 30.053 seconde (zie foto). Verder is het verrassend dat het verschil van de eerst genomen test heel dicht bij de 1/60 sec ligt (=0.0166 sec). Het zou dus ook geïnterpreteerd kunnen worden als 1 verversingsbeeld achter de CRT. Ik ben zelf nogal sceptisch, en zal geen conclusie geven over deze test.

Twinkelingen
De test voor twinkelingen is uitgevoerd met 'I Robot', en met de 'image mode' voor multimedia. Ik heb weinig twinkelingen kunnen waarnemen, maar bij sommige lichte scènes in 'I Robot' is de achtergrond overbelicht. Gelukkig is het niet storend, en het is wel een scène met heel veel licht. Dit was ook de enige scènes waar het beeld wat opviel. De rest van de film was mooi en goed weergegeven. Niks te klagen of op te merken hier.

Pixel defecten en Blacklight Leakage

Dell heeft geen mogelijkheden tot pixelgarantie voor zover ik weet (ik heb er naar gezocht, maar kon het niet vinden). Ik heb hier een scherm gekregen zonder enige vorm van schade of pixeldefecten. Ook hier weer een goed puntje voor de Dell, al maak ik niet zo'n enorm probleem van 1 dode pixel.
En zoals verwacht mag worden heeft het scherm ook absoluut geen last van blacklight leakage. Op het oog ziet de blacklight er over het algemeen egaal uit, met een iets donkere rechterbovenhoek.

Bouwkwaliteit en Afwerking
Kabels
Het scherm is, zoals verwacht mag worden, zeer degelijk gebouwd. Alleen het kabelmanagement is wel wat minder. Het kabelmanagement van de Dell bestaat uit een gat in de voet waar de kabels doorheen lopen. De kabels zijn te zien vanaf de voorkant. Ikzelf vind dat geen probleem, maar het had zeker beter gekund.

De voet
De voet is praktisch vorm gegeven. Ikzelf vind de voet niet echt mooi, maar gelukkig ook niet lelijk. De verandering van de vormgeving die gezien kon worden bij de 2005FPW is een goede stap, en het geheel ziet er strak en zakelijk uit. De voet klikt in het scherm met een simpel (maar stevige) klik-lock verbinding, welke is los te maken met 1 druk op de knop. De voet geeft het scherm veel bewegingsvrijheid, met swivel, ongeveer 45 graden draaien naar links en rechts, en verstelbaarheid in hoogte. Ook de mogelijkheid voor voorover en achterover zit in de voet ingebouwd.

Schermknopjes
De knopjes zijn netjes gepositioneerd in een rijtje van 6, rechtsonder aan het scherm. De meest rechtse heeft een ledje, dat is de aan/uit knop. Links van de knopjes staan 4 led getallen, welke de momentele input aangeven. Het geheel is degelijk, en voelt degelijk aan. Bij het indrukken reageert het allemaal met een 'plastic aanhorende' klik, zoals men deze hoort bij sommige mobiele telefoontjes. Zoals eerder gemeld willen de knoppen helaas bij sommige functies in het on-screen menu de indruk geven alsof deze niet reageren. Het 3-keer klikken voor 1 procentpunt bij brightness instellingen is daar een voorbeeld van. Dit ligt echter niet aan de knoppen, maar aan de programmatuur.

Vormgeving

Vormgeving is een van de delen die compleet smaak afhankelijk zijn. Ik had dit scherm op mijn eerste lijstje van kandidaten toen ik besloot de NEC aan te schaffen. De Dell 2007WFP stond op dat lijstje omdat hij overeen kwam met de eigenschappen die ik wilde: een dunne rand, geen onnodige dikke balken, geen boxjes aan de zijkant, en een geheel strak en net design. De vormgeving van dit scherm was toen, en is nu nog steeds binnen diezelfde richtlijn. Persoonlijk vind ik het een mooi scherm. De voet ben ik neutraal over: niet echt super praktisch, maar gelukkig niet lelijk. Uiteindelijk is de vormgeving prima naar wens.

Ik kon het scherm kopen met een mooie korting, en dat maakt dit scherm zeker zijn geld waard. Eigenlijk heb ik over dit deel van de survey niet veel op te merken, anders dan dat ik tevreden was met de prijs die ik ervoor betaald heb.

Dit scherm heeft nogal aardig wat eigenaardigheden. Vooral de nogal belabberde kleuren-instellings-mogelijkheden gaven een aardige domper op de feestvreugde. Je zou toch veel beter verwachten van een professioneel bedrijf dat op alle delen van de wereld spullen bezorgd dat ze dat toch wel op orde zouden hebben. Ook de knopjes mogen wel een stuk beter reageren.

Eigenlijk moet ik zeggen dat voor het geld wat ik ervoor betaald heb, ik aardig tevreden ben met wat ik heb gekocht, maar had ik de tekortkomingen van tevoren geweten, dan had ik dit scherm laten liggen!

Meer info en reviews zijn hier te vinden.

Heb jij ook een Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart)?

Wat bedoel je met de negatieve eigenschap 'kabel management?'

Mooie, uitgebreiede review trouwens. Compliment.

Nog een vrij uitgebreide vergelijking op Tweakers.net:

[Reactie gewijzigd door Bartjebart op 3 juli 2007 21:16]

Bartsmakman heeft antwoord gegeven op je vraag. :D

Bedankt voor je compliment!
Je lust de kabels via een opening in de voet door naar de aansluitingen die aan de onderkant van het scherm verstopt zitten. Hierdoor zie je de kabels lopen en dat is dus een negatief kabel management. Hou er rekening mee dat er als snel 3 kabels lopen, stroom, dvi en vga.

Tenmiste, zo ervaar ik het.
Ik heb dit scherm ook en was verrast te lezen dat je geen backlight lekage hebt. Ik heb dat dus wel, en vrij veel ook moet ik zeggen, zou het een defect zijn?

Wat betreft het kabelmanagement, het voordeel is dat door de kabels door de poot te trekken, het scherm minder snel valt als je aan een kabel trekt. (tenminste ik weet dat dit zo werkt bij studiolampen).

[Reactie gewijzigd door ArtPhil-Flower op 3 juli 2007 23:22]

Gewoon bellen naar Dell. Voor zo veel euros moeten ze gewoon iets fatsoenlijks leveren! Had dit ook met mijn 2005FPW uit 2005.Nette service btw. Hebben ze wel meteen een nieuwe gestuurd en later de andere opgehaald.
Zelf heb ik ook dit scherm sinds een paar maandjes (aanbieding bij DELL met 3 jaar replacement service) en ben er HEEL erg tevreden over, het menu is inderdaad lastig navigeren, maar als alles eenmaal is ingesteld dan ben je gewoon klaar en hoef je het menu eigenlijk niet meer te raadplegen of te gebruiken. Ook de drie verschillende modus zoals gaming en entertainment gebruik ik niet, de standaard is al voldoende, ik game voornamelijk op dit scherm, zowel FPS als race games gaan perfect op dit scherm.

Voorheen had ik een 19" sony CPD-G400.

Met de input select aan de voorzijde (een aparte knop) kun je makkelijk switchen tussen de 4 input kanalen en zelfs Picture in Picture is mogelijk, helaas alleen DVI of VGA met S-video of Composite video en geen VGA met DVI, dat vind ik zelf erg jammer.

verder ben ik zeer tevreden over de degelijkheid van het scherm en de voet, design blijft natuurlijk een punt waar niet over valt te redeneren, vind het een van de mooiste schermen die nu tye koop is.

Complimenten voor je review!
Ik game er ook op, en daarvoor is het een prima scherm. Maar toch had ik veel beter verwacht van Dell. En daarover ben ik dus eigenlijk wel teleurgesteld.

Bedankt voor ook jouw compliment :D
Welke spellen speel je er zoal op?
Ik aas ook al lange tijd op deze monitor maar er zit toch iets in mijn hoofd wat me ervan weerhoudt om deze monitor te kopen , denk dat het de 16 m/s is.

Kan iemand me overtuigen?
Spellen wie ik veel speel : Cod2, CSS , BF2 en warsow.

Omdat Warsow heel snel is , kan iemand even testen of je daar ''Ghosting'' op aantreft.
Zou het erg op prijs stellen :D
Battlefield 2 heb ik erop gespeeld, en dat werkt prima. Niks op te merken.

Daarnaast heb ik ook de hele half-life serie erop gespeeld, company of heroes, farcry, etc. Sterker nog, ik speel er al mijn spellen op.

Dit scherm is prima voor spellen.

Prijs kwaliteit: absoluut eentje om hoog op je lijst te zetten.
Standaard kleurinstelling: aardig goed

De professionaliteit in de kleurinstellingen en scherm menu's was mijn grote teleurstelling.

Zoek op GOT naar de topics over 20+ inch schermen, daar vind je heel veel info. Er is een apart topic voor de dell 20 en 24 inch. De link staat onderaan mijn review.