Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

HP LP2475w Zwart Review

Poffertjesporem 11 april 2009, laatste update op 28 april 2010, 4.176 views

HP LP2475w Zwart

Pluspunten

• H-IPS paneel zorgt voor kleine kijkhoekveranderingen
  • Contrastwaardes
  • Kleurweergave (mits gecalibreerd)
  • Reactiesnelheid
  • Uitgebreide featureset en aansluitmogelijkheiden
  • Degelijke bouw met veel verstelmogelijkheden
  • Mat paneel
  • Configuratiemogelijkheden in OSD
  • Kabelgootjes

Minpunten

• De bekende IPS whiteglow: witte gloed over zwarte kleur onder grotere kijkhoek
  • Hoge pieptoon (boven de 15 Khz) als de monitor aanstaat (hoewel m'n oren erg gevoelig zijn)
  • Wide Gamut, dus calibreren is eigenlijk wel noodzakelijk om alles er uit te halen wat er in zit
  • Design had mooier gekund, te industrieel voor mijn smaak
  • De grote voet

Aanschaf
Voordat ik deze monitor kocht heb ik erg veel research gedaan in alternatieven. Er waren er 2 die me ook in de smaak vielen, maar zijn achteraf toch afgevallen: de Dell 2408WFP en de NEC 2490wuxi. De Dell 2408wfp scheen erge input lag problemen te hebben, en de NEC was op dat moment nog niet in Nederland leverbaar. Daarnaast is hij (nu hij inmiddels wel in NL geleverd wordt) zo'n 300 euro duurder dan deze HP. Ik kon de meerwaarde van dat bedrag niet rechtvaardigen. Vooral reviews van http://www.tftcentral.co.uk en prad.de hebben mij geheel overtuigd dat het wel goed zat met deze monitor. Nu mijn eigen indruk:

Featureset:
De monitor is een compleet geheel. Naast de nog niet eens zo ingeburgerde DisplayPort (die wel al beschouwd wordt als opvolger van DVI), heeft deze monitor ook een scala aan andere aansluitingen als HDMI, 2xDVI, S-video en composite aansluitingen. Als je een externe decoder of digitennekastje hebt zou je die er dus gewoon op kunnen aansluiten en TV kunnen kijken. Naast al dit moois is er ook een 6-ports USB hub in de monitor geintegreerd.

De OSD is ook erg compleet. Je kan erg veel aan deze monitor instellen. Helaas bevat de monitor geen Hardware LUT waarin eventuele calibratieinstellingen kunnen worden opgeslagen, maar dit kan natuurlijk gewoon met de LUT van de videokaart. Mooi is ook dat je het operatielampje van de monitor uit kan zetten, als je dit bijv. storend vindt tijdens film kijken. Verder is er nog een Picture In/Out Picture (PIP/POP) functionaliteit, die je kan gebruiken om gelijktijdig van twee inputs beeld weer te geven.

Kleurweergave
Wat kleurweergave is er ook weinig te klagen. Hou er rekening mee dat het om een Wide Gamut monitor gaat en wanneer je niet de mogelijkheid hebt om de kleuren hardware-matig te calibreren, je te maken krijgt met erg felle en verzadigde kleuren (en neon-achtige effecten voor primaire kleuren, in de zin dat ze extra lijken te gloeien). Een groot nadeel hiervan is dat in films huidskleur al snel te rood wordt weergegeven, waardoor het lijkt of iedereen de hele dag in de zon heeft liggen bakken. Sommige mensen vinden de hoge kleurverzadigng juist mooi. Het duurde een tijdje voordat ik zelf in staat was om de monitor te calibreren, en was al aardig gewend geraakt aan de overdaad aan kleur, dus zelf zou ik me er niet zo zorgen om maken eigenlijk.

Na calibratie kwam ik op een gemiddelde Delta E van onder de 1.0 uit, wat aangeeft dat de kleurrenderingprestaties van deze monitor tot een van de nauwkeurigste op de markt behoren. Niet slecht voor zo'n relatief goedkope monitor. De zwartwaarde's bleven steken op 0.16 cd/m2, wat opnieuw een goede prestatie is voor een IPS paneeltype, die voorheen bekend stond om z'n slechte zwartweergave. Wil je nog zwarter dan zou je toch voor een scherm met een PVA paneel moeten gaan zoals de Dell 2408. De Gammacurve is ook ideaal op D65 met minder dan 1% afwijking. Als het om kleurweergave gaat laat deze monitor je niet vallen!

In de meeste applicaties worden de kleuren goed weergegeven na calibratie. Toch zijn er ook nog een hoop die zich niets aantrekken van de calibratie, zoals Internet Explorer, waar de kleuren erg overtrokken blijven. Gelukkig is er firefox, die wel een optie heeft tot color management. De meeste fotobewerkingsprogramma's hebben altijd de mogelijkheid om een kleurprofiel te kiezen voor juiste kleurweergave.

Als je niet de beschikking kan krijgen over calibratieapparatuur, kun je altijd nog een ICC profiel downloaden van TFT Central, waar je tevens de beste instellingen voor je monitor kan vinden voor mooie weergave. Dit is niet optimaal, want iedere monitor en videokaartcombinatie is anders en geeft andere resultaten, maar bij mij werkte het wel om de grootste kleurafwijkingen van rood en groet kleiner te maken.

Contrast en helderheid
Voor een IPS paneel is de constrastweergave en helderheid ongekend goed. De zwartwaardes komen uit op een kleine 0.16 cd/m2 als de helderheid is ingesteld op 120 cd/m2 (de aanbovelen waarde voor prettige kijken naar een TFT scherm) even uitrekenen betekent dat, dat de contrast waarde 120/0.16 = 750:1 is.
Fotobewerken is geweldig met deze monitor. Door de hoge resolutie en goede contrastwaarde is het prettig werken en komen de foto's goed tot uitdrukking.

Het enige nadeel is dat als je de monitor niet van rechtvoren bekijkt, zwarte delen op het beeldscherm al snel een witte gloed krijgen, bekend als IPS white glow. Sommige monitoren als de Nec 2490wUXI hebben een A-TW polarizer die dit probleem verhelpt, maar die zijn gelijk een stuk duurder. De HP heeft helaas geen A-TW polarizer, maar dat kan je ook niet verwachten in z'n prijsklasse. Hoe irritant dit is, is wederom persoonlijk, maar ik stoor me er niet aan, omdat de kleur en contrast voor gewoon beeld vrijwel perfect blijft onder alle extreme kijkhoeken. Je hebt dus geen last van de irritante off-center contrast shifts van PVA en TN panelen, of van het inverse of negatief effect als je een TN paneel van onder bekijkt. Mocht je deze monitor dus ook als TV of veel voor films willen gebruiken dan is hij ideaal, want als je bijv. op je bed of op de grond zit (i.i.g. lager dan normaal) dan kan je het allemaal nog prima zien!

Ghosting
Ik heb veel soorten snelle games op dit scherm gespeeld, en hij presteert op alle gebieden even goed. Racen, shooters, RTS, films, het is gewoon allemaal geen probleem. Volgens reviews die ik had gelezen heeft het scherm een gemiddelde input lag van 25 ms. Dit is naar mijn ervaring onwaarneembaar klein. Ook zou er een kleine RTC-overshoot zijn dat zich uit als "donkere ghosting" mocht een licht voorwerp op een donkerdere achtergrond bewegen. Ik heb er hard naar gezocht, maar helemaal niets ervan kunnen waarnemen. Het werd ook wel vermeld dat die verschijnselen vooral in synthetische tests waren gevonden, waar sowieso eventuele tekortkomingen veel sneller naar voren komen. Mijn advies blijft in ieder geval: geen zorgen om maken!

Pixeldefecten
Ik heb geen pixeldefecten kunnen vinden. Het enige defect (als dat het al is) aan deze monitor is dat hij een zachte piep in de bovenste regionen van ons gehoor weergeeft. Beetje zo'n "kattenverjager"-piep. Mijn oren zijn nog erg gevoelig (voor m'n leeftijd dan :P) en de meeste mensen die ik heb gevraagd of ze hem ook konden horen, hoorden helemaal niets. Ik hoor 'm ook alleen als het heel stil is: als ik muziek aan heb staan of het weer eens wat drukker is op straat, hoor ik 'm ook niet meer, dus het valt wederom allemaal wel mee!

Bouwkwaliteit en afwerking
De monitor is erg stevig en degelijk gebouwd. Hij staat sterk op z'n voet, die eigenlijk wel wat aan de grote kant is, maar bevat wel een leuk centenbakkie ;). De monitor is in hoogte verstelbaar (ideaal!) is naar links, rechts, boven en beneden kantelbaar en kan daarnaast ook nog in portraitmode gedraaid worden als je veel documenten schrijft. Persoonlijk gebruik ik dit zelf nooit, want de resolutie en het scherm zijn hoog genoeg om twee pagina's leesbaar naast elkaar weer te geven op het scherm.
Hiernaast beschikt de monitor ook over cable-management gootjes, waarin je de kabels die naar het scherm toe lopen netjes weg kan werken. Als je dit gebruikt beperkt het wel enigszins de zo uitgebreide bewegelijkheid van de monitor, maar de kabeltjes zijn wel netjes uit het zicht. De kabelgootjes zijn weliswaar erg onhandig geimplementeerd (ik dacht in het begin dat ik m'n monitorvoet aan het slopen was toen ik kabels probeerde erin te leggen) en vrij nauw, dus veel kabels passen er niet door.

Vormgeving
Over de vormgeving ben ik wat minder te spreken. De monitor heeft nou niet een echt bijzonder design en ziet er wat mij betreft wat industrieel uit met z'n grote vierkante voet. Er zijn geen grote logo's aanwezig die irritant in het zicht liggen, alleen een klein HP logootje aan de bovenkant. Gelukkig is ook het operatielampje in de OSD uit te zetten, dus mocht je dit irritant vinden tijdens films, dan zet je 'm uit. Toch krijgt hij van mij nog een voldoende, omdat hij ook weer niet afzichtelijk is. En het gaat tenslotte toch om het beeld!

De monitor is wat duurder dan de gemiddelde 24 incher, maar nog wel een van de goedkopere in zijn klasse. Het H-IPS paneel, de vele aansluitmogelijkheden en ingebouwde USB-hub, de hoge beeldkwaliteit en instelmogelijkheden in het OSD rechtvaardigen z'n meerprijs tegenover de instap TN 24 inchers. Als je hem iets te duur vindt, kan ik alleen maar aanraden een maandje of wat door te sparen en te wachten totdat je dit scherm aan kan schaffen!

Ik kan niet anders zeggen dat ik erg tevreden ben over de prestaties van dit scherm. Hoewel hij iets duurder is dan gemiddeld, vind ik hem iedere cent waard tot nu toe. Mocht je nog meer informatie willen hebben met een aantal illustraties van het scherm, dan raad ik je aan de volgende links eens te bekijken.

TFT Central HP LP2475w review
PRAD.de HP LP2475w review

Succes!

Heb jij ook een HP LP2475w Zwart?

Wat een mooie review. Jammer dat je er niet wat (eigen) foto's bij hebt gezet, want dan was het zeker 5 sterren waard geweest (plus een nominatie in Het kleine Productreview beoordelingentopic *).

Als ik niet zelf een zeer tevreden gebruiker was van een Dell 2007FP èn niet een sterk voorstander was van twee losse schermen in plaats van één groot scherm, dan zou ik zeker voor dit scherm gaan naar aanleiding van jouw review en de fantastische linkjes die je aanbiedt (een Duitse site in het Engels, het moet niet gekker worden...... ;) ).

Recht aan de voorkant gekeken vind ik het design nog wel meevallen (lijkt ietjes op de Dell, maar wat Spartaanser). Echter de lompe voet en de dikte van het geheel zorgt dat HP echt niet een schoonheidsprijs gaat winnen. Toch jammer want er zijn genoeg voorbeelden dat het beter kan. Des te meer bevreemd het mij omdat ik door de bank genomen HP geen lelijke producten zie voeren.

Als beginnend DSLR-der ben ik erg geïnteresseerd in het kalibreren van het scherm. Ik heb wel eens begrepen dat de spulletjes om te kalibreren niet echt goedkoop zijn (Spyder 3 ca. ¤ 125 - ¤ 175,-), dus m.a.w. hoe heb jij het gedaan en heb je inderdaad dat dure spul aangeschaft (in dat geval kunnen we misschien vriendjes worden :+ ).
Je alternatief dat je aangeeft lijkt me niet echt werken. Zoals je al zegt is iedere videokaart en ieder scherm anders, dus de combinatie van die twee is al helemaal anders..... dus wat mij betreft geen alternatief.

Als je nagaat dat ik voor mijn 2007FP ¤ 520,- heb betaald, vind ik de prijs van jouw monitor, met die specificaties absoluut een aanrader. Terecht wijs je de tweakers er dan ook op om even door te sparen. Ze weten niet wat hun overkomt als ze hun TN-scherm "inruilen" voor IPS-scherm.

Ik heb een S-IPS (H-IPS is blijkbaar weer wat moderner), en ik moet zeggen dat ik van die IPS whiteglow nog nooit heb waargenomen. Wel kan ik een onder een hoek (afhankelijk van de (kunst)lichtval) een metalig rood/goudgeel glans last hebben. In het gebruik (gewoon recht voor het scherm, tot zelfs een behoorlijke afwijkende hoek is er echter geen spraken van.

Mooie review, nog even wat fotootjes erbij en dan de eeuwige roem van 5 sterren.......
Hey, bedankt voor de reactie(s)

Ik zal kijken of ik binnenkort nog wat foto's kan maken. Ik heb deze review al even tussen neus en lippen door geschreven en nog geen tijd gehad om m'n monitor weer los te koppelen en naar voren te schuiven om even wat plaatjes te schieten.

Het calibratiemateriaal heb ik van m'n werk geleend, dus ben er helaas niet zelf in het bezit van. In ieder geval voordat ik hem zelf gecalibreert had, heb ik toch wel veel profijt en verbetering gehad door het profiel van tft central te gebruiken. De kleuren waren minder knallend en huidskleuren werden minder rood. Het is niet optimaal, ik geef het toe, maar beter dan niets.

Raar dat je geen last hebt van de white glow. M'n ouders hebben een LG LCD van een paar jaar terug en dan zijn ook IPS panelen (LG.Display is zelf producent van IPS). Die hebben onwijze last van de white glow ook. Misschien heeft jouw monitor wel een A-TW polarizer, gezien z'n hogere prijs ook? De gouden gloed (of eerder paarsachtig) klinkt wel alsof dat zo is.

Ik ga proberen binnenkort wat foto's erbij te zetten!
mooie review! ik heb em zelf ook net een paar maandjes en ben er ook erg tevreden over. Het beeld is inderdaad erg goed en de ips whiteglow heb ik ook opgemerkt. De hoge pieptoon hoor ik dan weer totaal niet dus misschien ligt dit aan je exemplaar?

Heb je trouwens al geprobeerd om meerdere ingangen tegelijk te gebruiken voor pip/pop? ik merk zelf namelijk dat het beeld dan (een beetje)begint te trillen.

al met al kan ik me wel vinden in je review. good job!
keurige review!
vind m nu zeker 4 sterren waard, maar als je er een paar foto's bij plakt is ie echt een 10 waard!
ik zou het erg leuk vinden als je de gebruikte calibrator ook reviewed! Over zulke apparaten is namelijk nog weinig te vinden en je weet er redelijk wat van af zo te lezen.
Even een korte reaktie: Ik heb die DELL 2408WFP maar inputlag is nauwelijks aanwezig op mijn model, en ik heb al een ouder type. Op schermen van DELL waar deze lag wel duidelijk(er) aanwezig was kon je deze gratis ruilen met een goed exemplaar. Overigens is er nu een 2e of 3e revisie van de 2408WFP die het euvel niet meer heeft.
nou, ik moet zeggen dat ik ook tussen dit scherm en de DELL zat te twijfelen maar op de A02 revisie vind ik de lag nog wel degelijk merkbaar (dit is natuurlijk wel persoonlijk). het kan dus zijn dat jij dit niet merkt maar een ander wel.
Zeer nette review en het hielp mij over de streep om toch voor dit scherm te kiezen en ik ga deze op termijn zeker aanschaffen, waarschijnlijk als ie rond de ¤500 ligt, al wil de prijs niet echt zakken. :|

Misschien ga ik de voet wel in een andere kleur spuiten al valt ie bij mij waarschijnlijk niet echt op omdat ik een wat lichte gekleurd bureau heb. :)

Welke van de twee profielen heb je trouwens gekozen, die van TFTCentral of de user?