Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N551JQ-CN020H Review

Jumpman 21 augustus 2015, laatste update op 3 november 2016, 1.540 views

Asus N551JQ-CN020H

Deze laptop heb ik aan de klantgerichtheid van BCC te danken. Zij hadden een ASUS N551 voor ¤ 449,00 te koop staan, die ze uiteindelijk niet meer konden leveren, waarvoor ik de ASUS N551JQ-CN020H gekregen heb.

Pluspunten

• IPS LG scherm
  • Stil voor een laptop met een Intel Core i7 4710HQ
  • Makkelijk te upgraden (HDD/SSD, RAM en draaloze netwerkkaart)

Minpunten

• Afwerking
  • Behuizing minder mooi als van de N550

Intro

Na de Dell XPS 17 L702x en de ASUS N551JK-CN157H was ik op zoek naar een nieuwe laptop om mijn desktop te vervangen. Eind mei 2015 was daar opeens de BCC aanbieding een ASUS N551JQ-CN020H voor ¤449,00. Voor deze prijs toch maar weer een ASUS besteld. Als de prijs niet zo laag was, had ik denk ik niet meer voor deze ASUS serie gekozen na de ASUS N551JK-CN157H.

Geschiedenis

Zo rond 2000 ben ik mijn eigen PC's gaan bouwen, deze moesten altijd voldoen aan prijs, kwaliteit, design en zo stil mogelijk zijn. Ik was dus wat gewend. In 2012 was ik toe aan wat nieuws en was dan ook veel hier te vinden. Op de bewuste vrijdagavond in 2012 kwam er een superaanbieding van een Dell XPS 17 met recente i7, 8GB, GeForce GT 555M, IPS, 3D bril en 2 x 512GB SSD online. Ik twijfelde geen moment dit moest de desktopvervanger worden. Gamen deed ik immers sinds 2008 op de PS3, een goede videokaart had ik dus niet meer nodig. De Dell heb ik altijd met veel plezier gebruikt en was de beste laptop die ik ooit heb gehad op één ding na: De fan deze stond uit of volluit en had eigenlijk geen fijne stand. De Dell miste de ondersteuning op de Optimus technology, waardoor de GT 555M altijd gebruikt werdt i.p.v. IGP. Na enige tijd browsen sloeg dus de fan aan. Dit was dan ook de reden om de laptop eind 2014 moment van de hand te doen. Dit was overigens een bekend probleem en dit hadden alle modellen zonder Optimus. Januari 2015 er was een opvolger gevonden de ASUS N551JK-CN157H. Nadat ik de laptop ontvangen had, vielen mij meteen de strepen door het beeld op, inderdaad het IPS scherm was defect. Twee weken later ontving ik een nieuw verzegeld exemplaar, ook deze stelde mij teleur: De trackpad zat los en de koeling maakte veel meer geluid dan van het eerste model. Toen maar naar de fysieke winkel gegaan, en hier constateerde de verkoper samen met mij, dat alle modellen wel 'iets' hadden. Een losse schermbezel, een losse trackpad, of enorme backlight bleeding. Ik besloot daarop mijn geld retour te nemen.

De eerste indruk

Een doos met daarin de bekende verpakking kwam binnen. Met enige terughoudendheid heb ik de laptop eigenlijk pas zes dagen na ontvangst geopend (het was immers een hittegolf in de dagen ervoor). Het was een gesealde verpakking en alles erin was netjes apart verpakt.

Bij het exemplaar wat ik heb mogen ontvangen was een toets op het toetsenbord beschadigd en er zat een kleine kras op de onderzijde, dit direct uit verpakking.

CPU

De Intel Core i7 4710HQ Een quadcore CPU 2,5Ghz met een turbo naar 3,5 GHz. Een heelijke CPU en verassend stil in vergelijking met de Intel Core i7 2670QM die ik hiervoor in de Dell XPS 17 L702x had.

Geekbench (32bit): 10548
Geekbench (64bit): 11591
Geekbench: 11591
Passmark: 7963
Passmark (Single Core): 1876

GPU

De nVidia GeForce 845M is een leuke GPU naast de Intel IGP 4600. Verwacht niet dat je er spectaculair goed mee kan gamen op 1920 x 1080 pixels. De GPU doet het net iets beter als de GPU's in de middensegement PC's en voor Image en Video bewerking is dit wel fijn.

De nVidia GeForce 845M is wel een vreemde eend in de bijt, de GPU is een zogenaamde OEM kaart. Dit houd voor de eindgebgruiker in dat de GPU niet wordt ondersteund door de standaard nVidia drivers die je op www.nvidia.com kan downloaden. Je bent dus afhankelijk van wat de leverancier, in dit geval ASUS levert. Verwacht dus niet altijd de laatste drivers.

Nu zijn er oplossingen, door zelf het hardware ID in de driver te zetten en een unsigned installatie van de nVidia Driver te doen. Een website die dit doet is http://laptopvideo2go.com.

Inmiddels worden de drivers van de nVidia website wel geaccepteerd en heb je dus altijd gewoon up-to-date drivers tot je beschikking.

3D Mark Fire Strike 1.1 (1920 x 1080 pixels)

Overall score: 1593

Overall score: 1561
Graphics score: 1639
Physics score: 7797
Combined score: 611

Inmiddels Pro Evolution Soccer 2016 op de laptop gespeeld, dit kon op 1920 x 1080 pixels met de graphics op de hoogste stand. Verder een Sony PlayStation 4 DualShock 4 Controller aangesloten met het programma DS4Windows. Werkt perfect!

RAM

Er is twee keer vier GB RAM aanwezig in de geheugen slots. In de toekomst ben ik van plan deze te upgraden naar twee keer acht GB RAM. Het heeft geen haast en de prijzen dalen lekker op dit moment.

Scherm

Het 1920 x 1080 pixels LG IPS scherm is één van de beste in zijn klasse. Ik was al een LG IPS scherm gewend in de Dell XPS 17 L702x. Het scherm in de Dell ondersteunde overigens ook native een 120 Hz refreshrate, dit door de 3D ondersteuning. Het schem in ASUS is overigen mat, geen vervelende spiegelingen dus.

HDD

Er zit een HGST 1TB 5400 RPM in. Eem pirma HDD, maar niets bijzonders. Deze is dus vervangen voor de Samsung 840 EVO 250GB die ik nog had liggen. De HGST 1 TB gaat in een caddy op de plaats van het DVD station.

LAN

1000 Mbit, werkt prima! Er zit zo'n compact connector op, die je voorzichtig open moet klappen met de kabel. Dit had niet persé nodig geweest met deze dikte van de laptop, maar het komt het design ten goede.

WLAN

In de laptop zit een Qualcomm Atheros,

Van Wolf heb ik een Intel Wireless N 7260 gekregen (waarvoor dank!).

Webcam

Deze is ook noemenswaardig, dit is namelijk een Intel 3D Sense Camera. Deze zijn begin dit jaar door Intel geïntroduceerd. Je kan met gebaren voor het scherm bijvoorbeeld de Notebook bedienen. De applicaties die op de standaard ASUS image erbij zitten, werken verassend goed. Hoe dit zich in de toekomst functioneel weet te bewijzen in populaire applicaties en of developers de functionaliteiten gaan ondersteunen, is nu nog weinig over te zeggen.

Meer informatie is hier te vinden.

Deze laptop heb ik aan de klantgerichtheid van BCC te danken. Zij hadden een ASUS N551JB voor ¤ 449,00 te koop staan, die ze uiteindelijk niet meer konden leveren, waarvoor ik de ASUS N551JQ-CN020H gekregen heb. Hij is zijn prijs dus zeker waard! een goed alternatief voor mensen die goede specificaties willen, maar niet de prijs willen betalen voor een vergelijkbare DELL of HP laptop, waar je veelal voor merknaam meebetaald.

Note

Gezien ik niet zoveel tijd heb, plaats ik dit deel van de review (waar ik inmiddels een maand geleden mee begonnen ben) toch maar alvast. Straks is de review af en is de laptop niet meer verkrijgbaar, dan heb ik niemand met mijn bevindingen geholpen. Vragen zijn verder welkom en ik zal de review nog bijwerken, zodra ik meer heb getest.

Verder ga ik de HDD 1TB HGST in een HDD Caddy plaatsen op de plaats waar nu de DVD Drive zit. De HDD Caddy moet ik nog bestellen.

Versiebeheer

01-08-2015 Microsoft Windows 10 Pro 64 Bit NL geinstalleerd. Eerste geupdate en daarna een 'clean install' gedaan. Er hebben zicht geen problemen voorgedaan.

02-08-2015 Microsoft Office 2016 Professional 64 Bit Beta geinstalleerd. Deze werkt ook perfect.

26-08-2015 OS X 10.11 El Capitan geinstalleerd in een Virtual Machine, dit werkt verassend goed!

01-10-2015: Pro Evolution Soccer 2016 gespeeld op de laptop, zie kopje GPU. Inmiddels ook een Logitech Wireless Mouse M185 (Grijs) erbij besteld.

Heb jij ook een Asus N551JQ-CN020H?

Ik heb zelf de N551JQ-CN030H van BCC voor 449.. ben er zeer tevreden mee en ook de afwerking is super dus wat bedoel jij dan met als minpunt de afwerking? Je hebt het alleen over de ASUS N551JK-CN157H op het begin en eigenlijk vooral over geschiedenis :P.. Ik heb ook de vorige serie gehad productreview: Asus N550JV-CN270H review door Meulendijks89 heb zelf nog nooit problemen gehad met Asus laptops maar goed een slechte zit er altijd wel tussen helaas.

Daarnaast was het geen aanbieding maar een prijsfout van BCC, deze laptops zijn veel duurder normaal de CN020H kost rond de 900 en de CN030H rond de 1150.

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 21 augustus 2015 19:16]

Bij het exemplaar wat ik heb mogen ontvangen was een toets op het toetsenbord beschadigd en er zat een kleine kras op de onderzijde, dit direct uit de verpakking.

Overigens bestaat de N551JQ-CN030H niet, dus ik denk dat je doelt op de N551JB-CN030H.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 augustus 2015 09:25]

Ohja sorry foutje, Asus heeft zoveel verschillende types.. maar volgens mij is de behuizing het zelfde toch.. maar goed het is niet fijn om een beschadigde laptop te ontvangen!
Inmiddels de review verschillende keren al geupdate (vanaf nu ook met versie geschiedenis eronder). De laptop bevalt nog steeds en gebruik deze inmiddels met Microsoft Windows 10 Pro 64 Bit NL en Microsoft Office 2016 Professional 64 Bit NL. Mochten er nog vragen zijn, schroom dan niet om ze te stellen.
Ik heb ook deze laptop, bevalt prima alleen wil het met spelen van spellen maar niet lukken. Ik heb nog geen een spel goed draaiend gekregen. Nu ben ik op zoek naar drivers voor de videokaart maar deze kan ik nergens vinden. Op de site van nvidia staat deze niet tussen de modellen dus vraag me af waar jij ze vandaan hebt.. Ik hoor graag van je. Mvg Maarten

[Reactie gewijzigd door Maarten0 op 23 januari 2016 19:06]

Op de nVidia website de driver zoeken, kies dan de nVidia GeForce 840M en het juiste OS. Bij mij werkt dat perfect (De nVidia GeForce 845M is eigenlijk gewoon een snellere variant van de nVidia GeForce GT 840M).

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 23 januari 2016 21:27]