Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 240PW9ES Zilver Review

R1 18 mei 2009, laatste update op 17 november 2015, 11.455 views

Philips 240PW9ES Zilver

Pluspunten

• Mooi vormgegeven wide gamut scherm
  • goede standaard, verticaal verstelbaar en 90 gr. draaibaar
  • geen pixel defecten out of the box
  • goede software: meeste instellingen zijn vanaf de desktop instelbaar
  • kabels zijn bijgeleverd
  • goede kleurweergave maar moet nog gecalibreerd worden

Minpunten

• 'mist' hdmi, slechts dvi en vga aansluiting
  • lichte backlight bleeding in de hoeken
  • geen sRGB setting op de monitor

Inleiding en keuze

Na enkele jaren heerlijk op een 21" iiyama gewerkt te hebben gaf deze de geest en moest ik terug naar mijn good old 17" backup, een MAG. Aangezien de teruggang wel erg groot was, zat ik al enige tijd te speuren naar een goede lcd. Omdat fotografie en video een grote hobby zijn, moest het natuurlijk de kleuren van de crt benaderen. Na heel veel lezen kom je dan tot de conclusie dat TN panels daar niet goed voldoen en je voor kleur vaak uitkomt op IPS panels die ook nog eens wide gamut kleuren weergave hebben. Je kunt hier veel info vinden m.b.t. de panel soorten.

Het goede nieuws is dat er voldoende keus is in IPS panel tft's, het slechte nieuws dat ze nogal prijzig zijn. In het entry level segment rond de 500 Euro is de keus beperkt en kom je al snel uit op de HP LP2475w. Iets daarboven vind je de Dell 2408WFP en NEC. Natuurlijk is er nog meer keuze met LaCie en Eizo maar dan ga je hele andere prijsklasses tegemoet.

Kortom de HP leek de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben totdat Philips verscheen met een aankondiging eind 2008 voor hun Wide gamut IPS panel voor een zeer aantrekkelijke prijs. Nu gaan ze voor net onder de 440 Euro. In December heb ik dus toch maar de Philips besteld, ondanks dat deze nog niet direct leverbaar was. Dat was naar verwachting begin Januari, maar dat werd 3 maanden!

Features

Smart Image:
op basis van de content wordt dynamisch het contrast, helderheid, de kleur saturatie en scherpte aangepast. Ik ben nooit enthousiast van zaken die dynamisch en automatisch worden aangepast. Je kunt kiezen uit office, image viewing, entertainment of economy , allen met 1 druk op de knop. Vooral de kleurwarmte en brightness verschillen per stand. Affijn, leuk maar niet mijn ding.

Wide gamut:
door toepassing van wide gamut CCFL's zegt men 102% van de NTSC color gamut te kunnen bereiken. Ik moet zeggen dat zelfs vergeleken met mijn CRT de kleuren erg rijk en vol over komen, maar niet overdone. Uiteraard houd je wel last van het verschijnsel dat programma's die geen rekening houden met het kleur profiel, kleuren oververzadigd raken.
Voor programma's van Adobe en Nikon waar ik veel mee werk is het perfect!

Smart Contrast:
dit schijnt met name de zwart waarden te verbeteren en back light intensiteit te verminderen, maar dit moet dan wel in combinatie met Smart Image in de stand Economy. Ik merk zelf het tegenovergestelde als ik een zwart vlak display. Wellicht dat met foto/video het wel tot zijn recht komt omdat er dan meer contrast is met andere kleuren. Ik heb het dus uitgezet, en de foto beneden is dan ook met alles uit.

DVI-D en HDCP:
kortom het beschermt je tegen illegaal gedupliceerde content :Y)

Eco vriendelijk design:
is ontworpen om groen te zijn, laag verbruik, eco vriendelijk verpakt etc....

Brede Inkijk hoek:
tot 178 graden inkijkhoek en nog steeds een accurate weergave van de kleuren. Zie foto beneden, en ik moet zeggen dat het inderdaad een goede inkijkhoek heeft. Zelf zit ik er toch altijd recht voor maar handig als er iemand even mee wil kijken.

Auto beeld formaat:
je kunt hem snel instellen op 4:3 voor progsels die niet prettig werken in breedbeeld.

Smartcontrol II software:
erg handige tool om vanuit windows diverse instellingen aan te kunnen passen. De meest gangbare opties kun je hier instellen zoals brightness contrast en resolutie. In een advanced tab zijn de rgb, gamma, black level en white points in te stellen en is er een submenu voor calibratie. Verder zit er Smart image op om je instellingen te selecteren afhankelijk van je applicatie.

Highlights van de specs
  • Tilt(vertikaal) -5° to 20°
  • Gewicht met standaard 8,12Kg
  • Stroomverbruik normaal, economy en standby <90Watt, 45Watt en <1 Watt
verpakking en inhoud

De monitor werd geleverd in een grote bruine kartonnen doos (recycled ?). Uiteraard veel piepschuim en heel netjes verpakt met plasticjes, foam, en elastiekjes .
De stroomkabel, DVI-D en VGA kabel worden meegeleverd, evenals een geprinte quick start.
Op de bijgeleverde CD staan de gebruikshandleiding (pdf en HTML) , software en zelfs een ICC kleurprofiel.

Vormgeving en aansluitingen

Het scherm vind ik best strak gelijnd: dunne randen en in mat zilver gespoten. Onderop onder het logo zit een wat breder balkje met een blauwe powerled. Deze led gaat knipperen in standby en tijdens gebruik kun je hem zowel in helderheid aanpassen (4 standen) of helemaal uitschakelen.

Aansluitingen
Aan de linkerkant vind je 1x USB die wordt doorgelust vanaf de aansluiting op de achterkant. Deze kabel wordt niet standaard meegeleverd.
Aan de achterkant vind je 1x DVI en 1x VGA en uiteraard een aansluiting voor de stroomvoorziening.
Aan de ene kant is het jammer dat er geen HDMI aansluiting op zit, aan de andere kant mis ik het niet en kun je altijd nog een verloopstekkertje kopen. Speakers zitten er niet op dus daar maakt het ook niets voor uit.

OSD
Aan de voorkant vind je de OSD knopjes, Smart image knop en de aan/uit knop. Ik vind ze zelf net iets te stug waardoor je echt het scherm moet vastgrijpen terwijl je de knop indrukt; reden te meer om Smartcontrol software te gebruiken.
Over de OSD: deze kun je zelf instellen vwb positie, time-out en transparantie. Het OSD menu is logisch en overzichtelijk.

Standaard
De standaard werkt erg prettig en best soepel. Je kunt hem in iedere gewenste hoek draaien, in hoogte verstellen, kantelen en in portret modus zetten. Er zit een kabel geleider aan de achterkant om de paar kabeltjes te groeperen maar is niet hoogstaand en werkt ze dus niet weg.
Ik heb een foto bijgevoegd zodat hopelijk in een klap duidelijk is hoe je hem allemaal kunt verstellen.

Beeld kwaliteit

Kleurweergave:
Zoals eerder gezegd is dit dus een wide gamut scherm en voelen de kleuren goed aan in programma's die er rekening mee houden. Ze zijn erg vol, mooi kleurverloop en ik kan zelfs nu het verschil zien tussen een RAW foto en een sRGB-JPG! De verschillen zijn niet wereld schokkend maar je ziet verschil, of het zit tussen de oren ;). Vooral de groene kleuren lijken groener in RAW wat wel overeenstemt met het feit dat wide-gamut schermen het gebrek aan groen in sRGB opvullen.
Ik heb geen vergelijk met andere TFT monitoren, hoogstens met de LCD TV. Daarmee vergeleken zijn de kleuren tig maal beter en is het zwart ook zwart. Met mijn oude CRT vergeleken waren de kleuren daar wat fletser maar dat kan ook aan ouderdom hebben gelegen.

Wide Gamut
Houd er wel rekening mee dat alle programma's die geen rekening houden met het kleur profiel voor de wide gamut, kleuren over verzadigd over komen in b.v. webbrowsen. De meestal untagged sRGB kleuren worden dan niet 'omgerekend' naar wide-gamut. Firefox zou er rekening mee moeten houden maar ik heb dat nog niet voor elkaar.
Ook games houden volgens mij standaard geen rekening met Wide gamut en gaan uit van sRGB kleuren!
Er zijn monitoren die een sRGB setting hebben zodat je kunt switchen; deze heeft dat helaas niet.

Het probleem is dat er 8bits per kleur over de lijn gaan. Met sRGB kleuren heb je dus 24 bits aan data.
Programma's gaan uit van de standaard sRGB kleurruimte die nu dus moet worden ge-mapped op een wide gamut kleurruimte met hetzelfde aantal bits. Kortom, meer kleuren weer te geven met hetzelfde aantal bits. Dit heeft tot gevolg dat er een mismatch ontstaat waardoor ze cartoon achtig overkomen. Weet het programma dat het wide-gamut moet aansturen dan rekent hij de kleur om zodat hij in de Wide Gamut kleurruimte past.
Ik hoop dat deze jip en janneke uitleg een beetje over komt en correct is. Je kunt hier een gebruikers ervaring vinden van wide gamut schermen, inclusief uitleg.

Zwart:
Ik moet wel zeggen dat er wat backlight bleeding is aan de zijkanten ( zie foto) , maar ik vind het minimaal en met gewoon gebruik niet storend. Let wel: het is een overdreven weergave, foto genomen op 1/2 seconde sluitertijd en iso200 op een tripod in een donkere kamer

Pixel defects:
Waar ik ook erg blij mee was is dat er geen enkele (sub)pixel defect is. Ik heb dit getest met DPT, een mooie free-ware tool die je hier kunt vinden.

Kleur afwijking:
Ik heb een calibratie tool in bestelling en kan nu nog weinig zeggen over de standaard kleurafwijkingen. Als deze binnen is zal ik deze review updaten.

Kijkhoek:
Philips belooft een 178 graden inkijkhoek en hieronder heb ik een foto bijgevoegd om een idee te krijgen

Ghosting:
lastig te beoordelen, zeker ten opzichte van andere TFT's.
Vergeleken met de CRT is het behoorlijk, opgaaf van Philips is 5ms wat redelijk laag is. Als ik wat testjes doe, dan zou het best wel eens storend kunnen zijn voor een gamer. Gelukkig ben ik dat niet, dus heb ik er ook geen last van. Ik zal later nog eens wat meer gaan gamen en de bevindingen hier posten.

Lag:
omdat er vraag naar was heb ik voor de gelegenheid mijn 20kg zware CRT weer de gammele zoldertrap afgetakeld en ze naast elkaar gezet. Het beste resultaat was 1x 13ms, tegen 4x 26ms waardoor de 13ms een gelukstreffer lijkt. Kortom 26ms wat volgens tftcentral een mooie waarde onder het gemiddelde lijkt. De meesten zitten er boven, enkelen er onder. Ter vergelijk: de eerder genoemde HP en de Dell zitten op resp. 25 en 64ms.
Ik heb een referentie foto bijgevoegd wat nog een heel gedoe was in een donkere kamer zonder flits. Hij is dan ook wat donker en korrelig door de hoge ISO, maar het gaat om het resultaat toch ? 8-)

Waar voor je geld! Het is waarschijnlijk niet het beste scherm maar afgezet tegen de prijs ben ik van mening dat een 'beter' scherm vele malen duurder zal uitvallen maar niet vele malen beter zal zijn.
Qua kleurweergave vind ik het een waardige vervanging voor mijn oude CRT tegen een redelijke prijs en dat is wat mij betreft gelukt.

Het scherm is van zeer goede kwaliteit qua bouw, stevigheid, pixeluitval etc. + de kabels zitten erbij zodat je meteen van start kunt out of the box.

Ook de bijgeleverde software voldoet prima en heeft mogelijkheden te over; alleen daarvoor zou je al een aparte review kunnen schrijven. Het installeert prima op Vista 64 bit wat niet onbelangrijk is nu er langzaamaan wel een verschuiving is richting 64bits OS's.

Voor gamers denk ik niet dat het een TN scherm kan evenaren, maar dat het scherm niet zal tegenvallen als je dat in gedachten houdt. In dat opzicht heb je natuurlijk wel een best of both: zeer goede kleuren en redelijke response time en lag. Hoewel, kleuren zullen wel oververzadigd zijn in games, ofwel extra bloederig :P

Heb jij ook een Philips 240PW9ES Zilver?

Een nette review! Zeker voor je 2e.

Ik zag je reactie in mijn review staan (de HP LP2475w). Ikzelf ben dit scherm tijdens mijn zoektoch niet tegen gekomen, dus ik was vrij benieuwd wat dit precies was. Als dit scherm voor 440 euro in de winkel verkrijgbaar is, is het zeker het bekijken waard.

Ik lees in de eigenschappen dat er alleen een DVI en een D-SUB aansluiting op zitten. Dus geen mogelijkheid om op dit scherm Blue-ray films te gaan kijken (geen HDMI dus)? Dit zou als een negatief punt van het scherm gezien kunnen worden, of wellicht een opoffering om de prijs laag te houden.
(EDIT: Ik moet beter leren lezen.... Je had dit al neergezet in je negatieve punten. :))

De HP heeft nogal een beperkte mogelijkheid voor interpoleren (weergeven van lagere resoluties, opgeblazen tot maximale grootte). Je ziet onmiddelijk dat het scherm niet is ingesteld op zijn optimale resolutie, waarbij het er absoluut niet mooier op wordt. Hoe zit het met het interpoleren van dit scherm, als je bijvoorbeeld een spel in een lagere resolutie speelt? Of gaat tekstverwerken met 1680x1050?

Je maakt een opmerking in je review dat je later je review gaat updaten met je ervaringen in games. Wellicht kan je meteen testen hoe het scherm zich houdt met films, en of de 'smart image' daar enigzins verbetering in brengt. Is wellicht interessante info.

Als ik toch even wat feedback mag geven op je review zelf: Je hebt je review goed
opgebouwd, en je hebt gedegen research gedaan waar interessante links uit zijn gekomen. Maar ik mis toch wel een foto met hoe je scherm er nu eigenlijk uit ziet! (bijvoorbeeld deze Info pagina, met een aantal grote plaatjes, zoals deze). Wellicht is het een goed idee om daar nog een linkje naar te plaatsen in je review, samen met misschien een link naar een professioneel review over dit scherm voor de mensen die meer info willen.
Let echter wel op dat je review geen grote opsomming wordt, want dat leest zo onprettig. Voeg gerust een persoonlijk tintje (een positieve/negatieve ervaring bijvoorbeeld), grapje, of je gedachtengang toe over de verschillende onderdelen (wat je er van vind, wat je ervan denkt, vind je het nuttig, mis je iets, etc.). Of antwoorden op mogelijke standaard vragen verwerken in je review ('waarom heb je gekozen voor een scherm zonder HDMI??' 'wat gaf de doorslag voor aanschaf', dat soort dingen). Een andere simpele truc is feiten vergelijken tussen de tegenhangers van dit scherm. Dit soort info geeft je review veel karakter en is daarnaast ook vaak nuttig.

Veel plezier met je scherm gewenst!

edit: typefoutjes

[Reactie gewijzigd door Thy King op 24 mei 2009 00:34]

@Bull
ik zal in het topic wat foto's posten met explorer en firefox die wel rekening houdt met wide gamut; dat bedoel ik namelijk. De foto in vergelijk met de crt heb ik niet meer, was onscherp en dacht dus nutteloos.
@Sake & all : ik ga in het topic verder en tjek dit nog af en toe
@ Thy King: dank! ik kan nog niet tippen aan jou maar ik heb er eerlijk gezegd ook de tijd en het geduld niet voor ;) ik wil in ieder geval mijn ervaringen delen aangezien ik zeer tevreden ben over dit scherm en er weinig anderen met reviews zijn tot nu toe.

nog een idee hoe je meer foto's in het topic kunt hangen dan 4? ik wil het niet zelf hosten want als ik of een hoster iets aanpast of delete krijg je van die lelijke kruizen :+

vwb bluRay: ik zelf kan me niet voorstellen dat iemand dat zou willen maar ongetwijfeld dat er tweakers zijn die dat willen. Ik denk dat hij het gewoon door moet geven aangezien hij hdcp compliant is (met verloop stekker). Alleen mis je de speakers in het scherm en dat is dus ook denk ik de reden voor het 'gemis' van hdmi.

Interpolatie: goede, ik zal er aan denken tzt.

Maar dank voor al je tips!
Ik gebruik meestal http://www.plaatjesupload.nl voor het hosten van plaatjes.
Je kan ook plaatjes aan elkaar plakken zodat je 2 foto's in één plaatje hebt :)
Dit kreeg ik trouwens van Philips als antwoord op de vraag waarom de zwarte versie van deze monitor niet in Nederland te koop is;

"De kleur zwart voldoet niet aan de TCO standaarden en kan daarvoor niet in Nederland op de markt gebracht worden als een professionele monitor."

Best wel jammer maar niks aan te doen. :)

Voor wie niet weer waar TCO voor staat, hieronder een korte uitleg;

TCO stralingsnorm

TCO is een certificering voor kantoorartikelen, en vooral bekend bij computer monitors. Het geeft doorgaans informatie over ergonomie en stralingsemissie.

[Reactie gewijzigd door Bull op 30 mei 2009 01:44]

Ontstaat er bij deze monior een bromtoon bij het bijstellen van de brightness?

Ik gebruik nu een HP LP2065 en die heeft bij een brightness van minder dan 100 een vervelende bromtoon.

Ik heb wel interesse in deze monitor maar dan alleen indien deze niet die vervelende bromtoon heeft.

Met belangstelling zie ik een reactie tegemoet.

Hefrel
Op het forum hebben zowel Rafe als ik onze ervaring beschreven m.b.t. een bromtoon op verschillende brightness waarden.

Rafe
Hij maakt een zachte zoemtoon als je er met je oor bovenop zit, de fans in mijn PC zijn luider. Was me voorheen niet eens opgevallen eigenlijk.

Edit: zoemen doet ie vanaf 95-75 brightness, tussen 60 en 70 is die weer doodstil en van 55 tot 0 is de zoem weer aanwezig.
Mijn waarneming
0% is hij het beste te horen, tot op ca. 30 cm afstand.
0% t/m 60%; Na de 60% toe wordt het geluid langzaam steeds zachter.
60% t/m 79%; Niks te horen.
79% t/m 95%; Heel zacht.
95% t/m 100%; Niks te horen.
Ik ben benieuwd hoe deze monitor zich houdt in games. Die kunnen doorgaans niet met de wide gamut aan, en geven kleuren weer in sRGB... heeft iemand er ervaring mee? Ik kom met zoeken op Google niet heel veel verder op dit vlak.
Prima review! :)

Is het scherm via het OSD goed in te stellen wat betreft kleurweergave, zodat het kleurbereik van de monitor meer overeenkomt met sRGB?
Misschien een rare vraag maar zou je misschien een foto kunnen maken van het scherm op 100% brightness met een lamp ernaast, of een heldere kamer?

Ik heb nu namelijk een scherm tot 300 nits en dat is eigenlijk te weinig in een heldere kamer.
Het is de Belinea 1980 S2, mva. Leuk dat contrast van 1300:1 maar daar heb je niks aan als de brightness te laag is.
Ik vraag me dus af of 400 nits wel voldoende is.
Ik zit zelfs te overwegen een 32 inch lcd tv te kopen omdat die wel 500 nits hebben of hoger voor een lagere prijs.
Er zou ook een kantelfuntie voor de monitor op moeten ztten, dus naar voren en naar achteren. Kun je daar iets over zeggen?
Klopt, je kunt het scherm ook enkele graden (5 tot 10 schat ik) naar boven kantelen door de onderkant naar je toe te trekken, en zelfs een paar graden naar beneden, maar dat is minimaal.