Zalman CNPS9700 NT LED Review
Inleiding: Bij het aanschaffen van mijn E8400 wilde ik geen gebruik maken van de bijgeleverde stock koeler, maar ook wilde ik een "eye catcher" in mijn systeem hebben. Uiteraard dient de koeler goed te koelen en ook heel stil te zijn. Na lang gezocht te hebben naar verschillende koelers ben ik uiteindelijk gekomen op de Zalman 9700NT. Zalman: Zalman is een Koreaans bedrijf gelanceerd in 1999, sindsdien hebben ze een flink aantal koelproducten ontwikkeld. Deze producten hebben de benaming CNPS gekregen en staat voor Computer Noise Prevention System. Deze naam geeft meteen weer wat de Core business is van Zalman. Verpakking: De koeler kwam in een groene doos met...
Pluspunten
eye catcher grootte (meer koeloppervlak) koelvermogen relatief stil op 1300 RPM
Minpunten
gewicht grootte (past niet in alle kasten) prijs
Eindoordeel
Bij het aanschaffen van mijn E8400 wilde ik geen gebruik maken van de bijgeleverde stock koeler, maar ook wilde ik een "eye catcher" in mijn systeem hebben. Uiteraard dient de koeler goed te koelen en ook heel stil te zijn. Na lang gezocht te hebben naar verschillende koelers ben ik uiteindelijk gekomen op de Zalman 9700NT.

Zalman:
Zalman is een Koreaans bedrijf gelanceerd in 1999, sindsdien hebben ze een flink aantal koelproducten ontwikkeld. Deze producten hebben de benaming CNPS gekregen en staat voor Computer Noise Prevention System. Deze naam geeft meteen weer wat de Core business is van Zalman.

Verpakking:
De koeler kwam in een groene doos met doorzichtig plastic, de koeler zelf was hierdoor goed te zien.
Op de doos staat de nodige informatie en zag er goed verzorgd uit. De onderdelen waren apart verpakt in een wit doosje. Er waren geen problemen met het uitpakken.
Inhoud:
- 9700NT koeler
- handleiding in het engels
- moederbord front- en backplate + 4 schroeven
- 2 clips voor Intel of AMD + 2 schroeven per clip
- ZM-STG1 thermal grease (niet gebruikt)
- Zalman case sticker (niet gebruikt)

Zalman 9700 NT LED:
De Zalman 9700 NT LED is een CPU koeler en kan gemonteerd worden op de volgende sockets: Intel 775 en AMD AM2/754/939/940. De afmetingen zijn: 90 x 124 x 142mm. Het gewicht is: 764 gram.
De koeler bevat 3 heatpipes gevormd in een 8, hierdoor lijkt het net alsof er 6 heatpipes in zitten. Totaal koeloppervlak bedraagt: 5490 cm²
Wil je de koeler monteren op een 1336 Socket dan dien je de ZM-CS4A er nog bij te kopen.

(niet meegeleverd)
De koeler is gemaakt van 100% koper, afgewerkt met een nikkellaag. Dit geeft de koeler een donker metallic kleurtje anders dan de aluminium- of koperkleurige koelers.
100% koper kan uiteraard niet, dit zou het metaal heel zacht maken. Het is gemaakt van een legering met andere metalen voor de hardheid. Waarschijnlijk is dit zo weinig dat het alsnog het predikaat: "100% koper" krijgt.

De basis is gemaakt van koper en aluminium en heeft (net als heel veel koelers op dit moment) een glad spiegeloppervlak, dit zorgt voor een verbeterde warmteoverdracht van CPU naar koeler. Voor een optimaal resultaat dient ook de CPU een spiegeloppervlak te hebben, maar dit kan alleen als je de CPU gaat "lappen". Dit valt verder buiten de scope van deze review.
Intel raadt een maximum gewicht aan van 450 gram voor koelers, doordat deze koeler veel zwaarder is en door de vormgeving van de koeler zelf dien je de PC voorzichtig te verplaatsten. Dit maakt deze koeler misschien niet zo geschikt voor LAN party's. Maar dit zijn meer richtlijnen, de installatie (hierover later meer) is zeer degelijk en de koeler zal er niet zomaar vanaf vallen.
Voordat je deze koeler gaat aanschaffen is het wel van belang dat je bekijkt of de koeler wel in je kast past en of er genoeg ruimte is op het moederbord zelf.
[img=620]ECUBPfvr[/img]
Fan
De koeler bevat een 4pins 110 mm 2-ball bearing fan met een groene LED.
Deze draait op ±1300 RPM (19 dBA) t/m ±2800 RPM (35 dBA).
Op 1300RPM is de koeler heel stil, maar op 2800 RPM lijkt het net of een helicopter opstijgt.
[img=620]nvE1j6k7[/img]
Op de fan staat een "NVidia" sticker en kan eraf gehaald worden voor de ATI liefhebbers.
De koeler koelt verder prima, door de vormgeving kan je gebruik maken van de case fan voor een efficiente airflow in je kast.
[img=620]o48zNVpt[/img]
Accesoires
Bij de koeler wordt een flesje Zalman Thermal Grease ZM-STG1 meegeleverd.
Aangezien ik nog Arctic Silver 5 over heb, heb ik hier geen gebruik van gemaakt.
Arctic Silver 5 heeft een inwerktijd nodig voor optimaal resultaat, in de handleiding staat dat ZM-STG1 ook een inwerktijd heeft van 7 dagen.

Installatie
Voor het installeren dien je het moederbord uit de kast te halen, dit is om de backplate te monteren. Sommige kasten hebben tegenwoordig een uitsparing op het CPU gedeelte, zodat dit niet meer hoeft.
Doordat ik (bewust) een compacte kast heb genomen was de installatie niet zo makkelijk.
Ik heb weliswaar een losse moederbord tray, maar door de grootte van de koeler kon ik hier geen gebruik van maken. Ik moest de tray in de behuizing monteren en moest van daaruit de koeler erop monteren. Het monteren ervan heeft mij wat tijd gekost.
Iemand met een grotere kast, zal waarschijnlijk hier minder moeite mee hebben.
De installatie is verder heel degelijk, hoewel de fan erg groot en zwaar is heb ik niet het idee dat het er zomaar af zal vallen. Ik heb zelfs een tower model, dus het moederbord staat verticaal. Hierdoor zal je meteen denken aan de momentenwet, het draaipunt ligt bij het moederbord. Inmiddels heb ik de koeler al ±1 maand zonder problemen in gebruik, waarbij ik de PC een paar keer heb verplaatst.

Ik zou alleen niet zoveel thermal grease gebruiken, alleen op de CPU is genoeg: less = more.
Overclock
Ik heb mijn E8400 (Stepping: E0) overgeclocked naar 3,6 GHz, VCore=1,08V, Idle = 36°C.
Indien ik de CPU ga stressen met Orthos gaat de Fan naar: 1600 RPM met een temperatuur van ± 53°C. Dit is merkbaar aan het geluid van de fan.
Zonder overclock (3 GHz, VCore=1,06V) en stressed met Orthos blijft de fan keurig op 1300 RPM draaien met een temperatuur van ± 48°C.
Temperaturen zijn gemeten met Realtemp 3.00
[img=620]3OyPtZPt[/img]
Conclusie
Veel mensen zullen nu gaan roepen dat de Zalman 9700 NT te duur en overrated is.
Toegegeven er zijn momenteel betere en goedkopere koelers te krijgen, maar die zien er meestal uit als een aluminium blok met vinnen. Smaak is heel objectief, er zijn sommige die dit juist mooier vinden dan een ronde metallic koelblok, dus dat laat ik hier verder bij.
Wil je een goede koeler en ook een "eye catcher" in je systeem hebben dan is dit een geweldige koeler, enige nadeel is dat je diep in de buidel moet tasten voor een koeler-"tje".

Zalman 9700NT LED website
Reacties (9)
En nog een vraagje, waarom heb je een 12cm fan met daarop een fan adaptor met een kleinere fan?
#2) Dat is geen kleinere fan, maar ook een (korte) fanduct.
http://tweakers.net/ext/i/?UserID=113545&FotoID=3366
Het idee is dit:
http://tweakers.net/ext/i/?UserID=113545&FotoID=3535
Zie ook: productreview: Silverstone SST-TJ08B review door GoT
http://tweakers.net/gallery/sys/19522
[Reactie gewijzigd door GoT op 25 juli 2024 08:28]
[Reactie gewijzigd door m0nkey op 25 juli 2024 08:28]
- Het gewicht is: 764 gram
- Er zit "maar" 1 fan op, deze is gemonteerd op een beugel en kan losgeschroefd worden. Het is een dual ball bearing, dus een stillere fan zal je niet krijgen.
- Je kan het horizontaal plaatsen, zolang je er maar de ruimte voor hebt. In mijn geval heb ik dat niet vanwege de harde schijf die in de weg zit.
Warme lucht stijgt op, maar de opwaartse kracht valt in het niet bij geforceerde ventilatie door (case) fans. Je hebt een joekel van een luchtballon nodig om een klein mandje onderin op te tillen. Bovendien heb je een mini vlammenwerper onderin nodig om aan het temperatuursverschil te komen.
Helaas is mijn setup niet meer gelijk toen ik de Zalman 9700 NT monteerde.
Ik heb de binnenkant van mijn kast helemaal bedekt met Noise Absorbtion kit en ik heb een Asus EN 9600GT Silent videokaart.
Deze 2 modificaties zorgen voor een hogere temperatuur in de kast, waardoor het niet meer vergelijkbaar is.
Micro ATX zo te zien, ik ben op zoek naar een goede micro atx behuizing namelijk en denk nu aan de Antec nsk 3480, maar ik wil alle opties overwegen.
Alleen toen je vertelde dat de koeler toch wel zwaar was en dat je er voorzichtig mee moest zijn.
Knapte ik ervan af
Installatie is via een front- en backplate met schroeven, dus heel degelijk. Het zal er niet zomaar afvallen.
En zelfs als je alleen push pins gebruikt kunnen deze heel wat hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=N99uS5zE8I8
http://www.youtube.com/watch?v=jpNl4nvJVrk
Deze test ga ik niet doen met mijn PC
[Reactie gewijzigd door GoT op 25 juli 2024 08:28]
Zolang je niet heel erg gaat schudden met je kast, blijft alles gewoon heel.
prullenbak in, scyte mugen gaat t worden denk ik
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn