Asus EN9600GT Silent/HTDI/512M Review

GoT 3 mei 2009, laatste update op 17 november 2015, 4.949 views

Asus EN9600GT Silent/HTDI/512M

Pluspunten

• 0 dB

Minpunten

• Je dient nog wel gebruik te maken van een case fan om de videokaart te koelen, verwacht dus niet 100% fan less te zijn.

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Bij een PC hoort natuurlijk een videokaart. Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van de onboard videokaart, het was slechts een kwestie van tijd voordat ik een externe videokaart zou gaan kopen.
Aangezien ik geen die-hard gamer meer ben, heb ik mijn budget beperkt tot 100.
Silence, I frag you!
Bij de keuze was belangrijk dat het een passief gekoelde kaart zou gaan worden.
Een extra ventilator op de videokaart zou alleen maar meer geluid maken en daar zat ik niet op te wachten. Bovendien had ik al rekening mee gehouden met wat extra airflow in de kast zelf.
Aan de voorkant heb ik een 120mm 1200 RPM Papst Fan, de lucht "geleid" ik met een Fan duct verder naar de kaart toe.

Dit beperkt mijn keuze in de volgende kaarten:
- Asus EN9600 GT Silent
- Gigabyte GeForce 9600 GT Silent
edit:
Binnenkort komt Gigabyte met een 9800 GT Silent: http://tweakers.net/nieuw...ent-cell-koeling-uit.html

- Galaxy 9600GT Silent
- SPARKLE GeForce 9600 GT silent
- Club 3D 9500 GT Silent
Waarschijnlijk zijn er nog wel een aantal andere Silent 9600 GT videokaarten.
Van al deze kaarten heeft Asus de beste "look" (persoonlijke mening), deze heeft net als Gigabyte een dual slot voor een betere warmteafvoer. Gigabyte heeft dan weer een paar gevaarlijk uitziende koelvinnen die buiten de kaart uitsteken. Dit zou waarschijnlijk beter zijn voor de koeling, maar dit is echt geen gezicht. Aan de plaatsing van de koelvinnen te zien gaat Gigabyte er vanuit dat je een Fan op het zijpaneel hebt.
Qua performance zullen ze niet veel van elkaar schelen. Ik heb hiervoor geen reviews gelezen, maar die paar FPS-en verschil vind ik toch niet zo boeiend. Uiteindelijk is de keuze dan toch gevallen op de Asus EN9600 GT Silent.

Asus: Rock Solid, Heart Touching
Asus is een Taiwanees bedrijf, opgericht in 1989 door: TH Tung, Ted Hsu, Wayne Hsieh et MT Lia, sindsdien produceert Asus tal van computer onderdelen oa: moederborden, videokaarten, netwerk producten, notebooks etc. Zelf heb ik al een aantal moederborden en videokaarten van Asus in bezit gehad en deze heb ik altijd met veel plezier gebruikt. Denk daarbij aan P2 t/m Core Duo moederborden en G-Force1 t/m 9600 GT.
Qua duurzaamheid zijn het toppers. Ik heb nog nooit uitvallers gehad, de producten zijn alleen wat gedateerd, maar ik durf te wedden dat ze het nog steeds prima doen.

Verpakking
De videokaart kwam in een te grote doos met groen en zwart opdruk erop, aan de voorkant staat een vrouwelijke boogschutter afgebeeld. Aan de achterkant prijkt de nodige technische gegevens in het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Japans, Chinees en nog een paar talen, maar geen Nederlands.
Waarom het in zo'n grote doos moet weet ik zelf ook niet, als je bv een Asus moederbord koopt krijg je het in een "normale" doos.

Inhoud
In de doos zit:
- EN 9600 GT Videokaart
- een mini Speed Setup handleiding
- een heel klein instructieboekje
- Drivers op een CD
- handleiding op een CD: PDF bestanden.
- 2 convertors: DVI => D-sub & DVI => HDMI
- 1 S/PDIF kabel
- 1 molex naar PCI-E voedingkabel (neemt 2 molex aansluitingen in beslag)
- 1 S-Video naar YPbPr kabel.
"Vroegah" als je een Asus videokaart kocht kreeg je nog een "normale" handleiding, maar tegenwoordig is dat dus een .PDF bestand op een CD. Ook kreeg je vroeger nog een aantal spelletjes erbij (die je toch niet speelde), ook dat is verleden tijd.
(Die vette vingerafdrukken zijn van mij :D , ik heb er het eea eraan gemod, hierover later meer.)
Systeemeisen
Voor gebruik dient het systeem te voldoen aan de volgende eisen:
- 1 GB RAM
- Moederbord met PCI-Express slot
- windows XP / 2000 / Vista
- Voeding van minimum 400 Watt met PCI-Express connector (maar een molex naar PCI-E wordt bijgeleverd)

Specificaties:
Graphics EngineNVIDIA GeForce 9600GT
Bus StandardPCI Express 2.0
Video MemoryDDR3 512MB
Engine Clock650 MHz
Shader Clock1625 MHz
Memory Clock1.8 GHz ( 900 MHz DDR3 )
RAMDAC400MHz
Memory Interface256-bit
DVI Max Resolution2560 x 1600
D-Sub1x (via DVI to D-Sub adaptor)
HDMI1x (via DVI to HDMI adaptor)
HDTV Output YPbPr
TV OutputS-Video Composiet

9600 GT
Op de kaart zit een NVIDIA GeForce 9600GT GPU, deze ondersteunt DirectX 10 en is HDCP compliant.
Het is mogelijk om deze kaart in SLI modus in te stellen, maar ik vraag mij af of mensen die SLI gebruiken niet meteen voor 2 sterkere kaarten gaan met actieve koeling.
Deze kaart koop je vanwege de passieve koeling.

Duurzaamheid
Zoals gezegd zijn Asus producten heel duurzaam (persoonlijke ervaring, kan verschillend zijn met anderen). De Asus EN 9600 GT Silent gaat daar weer een stapje verder door gebruik te maken van duurzame componenten op de kaart.
- Solid state condensatoren
- EMI shielded connectoren
- LOW RDS Mosfets
- bedekte spoelen

VCOOL
Op deze kaart zit de exclusieve VCOOL heat sink van Asus.
Asus beweert hiermee 10C koeler te zijn dan overige kaarten, of dit klopt weet ik verder niet.
De kaart bevat 3 heat pipes vanaf de basis naar 3 delen van de koelblok: voor, midden en achter.
Waarom Asus ervoor gekozen heeft om de ribben van de koelblok op het Asus gedeelte andersom te doen is een raadsel, je zou zeggen dat het voor een betere airflow met de overige koelvinnen mee dient te gaan.
Idle temperatuur van de kaart is 40C, na kwartiertje stress testen kwam de temperatuur op 71 C.
Test is gedaan op 1024 x 768, op 1280 x 1024 haal je het minimum van 30 FPS niet.

Overclock
Dit is geen actief gekoelde kaart er zit dus geen fan op!
Overclocken van een passief gekoelde kaart zou ik niet aanraden.

Modbaarheid (Modden van de kaart vervalt de garantie !)
Tja wat valt eraan te modden aan een videokaart, uiteraard kan je de gehele koeler gaan vervangen door een ander exemplaar. Maar de "stock" koeler bevat al 3 heat pipes met de nodige koelvinnen.
Ik denk niet dat je veel meer eruit kan halen, behalve als je overgaat tot actieve koeling.
Wel heb ik nog gebruik gemaakt van Zalman ZM-RHS1, EnzoTech BCC9 Heat sinks en Arctic Silver 5.
Voor op de MOSFETS
Voor op het geheugen
Dit heeft wel wat problemen opgeleverd, omdat exact boven 1 geheugen chip een heat pipe in de weg zit. Hierdoor ontbreekt er dus 1 heat sink..
Aan de andere kant kunnen alle 4 de heat sinks er gewoon op:
Door de grootte van de heat sinks offer je wel weer een extra slot op aan de bovenkant.

De resterende koelpasta heb ik weggehaald en schoongemaakt en gebruik gemaakt van Arctic Silver 5. Hergebruik van de oude koelprut is niet aan te raden, dit lijkt meer op een kleimassa dan op een pasta.
Op de foto zie je nog de oude koelprut, dit is geen AS5, deze breng ik altijd aan op de processor en niet op de koelblok.
Voor wat extra koeling heb ik de resterende brackets in mijn kast vervangen door: Aeroslots

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Hier heb ik "slecht" ingevuld vanwege de Asus website, deze is zo slecht bereikbaar dat je er niet meer op kan komen. De enige manier om drivers te downloaden is direct op http://support.asus.com te gaan en van daaruit de drivers te downloaden. Dit probleem loopt al heel lang op de Asus website.

Games
COD4
Ik heb hiermee even Call of Duty 4 gespeeld op 1024 x 768 met alles op high.
Dit is heel goed speelbaar, ik heb verder niet gelet op het aantal FPS, dit is voor mij niet zo boeiend, zolang het maar niet heel erg "lagt".

Dead Space Reloaded
Hiermee ook op 1024 x 768 gezet met alles op high.
Wat me hier weer opvalt is dat de kaart het minder zwaar heeft, de heat pipes zijn minder warm dan COD4. Dit zal hoogstwaarschijnlijk met het spel zelf te maken hebben.

Crysis
Ook hier weer op 1024x768 gezet en loopt hier ook heel soepel.

Ik heb geen testen uitgevoerd om te kijken naar het gemeten FPS, maar ik doe dit dus meer op gevoel.
Van bovenstaande spellen heb ik ook op 1280 x 1024 geprobeerd, maar dan is de kaart wel merkbaar te traag ervoor.

100% Fan less zal niet werken met deze kaart, je moet wel iets van een Case fan in je kast hebben om de kaart koel te houden.

Maar ga je voor rust en je wilt toch wel eens een keertje een spelletje spelen, waarbij je niet heel veel FPS-en wilt zolang je een beetje normaal kan rondlopen,dan is dit de kaart voor jou.

Voor de DIE-HARD gamers die alles op max. resolutie en het max. aan FPS-en eruit willen slepen, koop een videokaart met actieve koeling, deze kaart is daar niet voor geschikt.
Tot zover mijn review over de Asus EN9600GT Silent. Op- of aanmerkingen en natuurlijk complimenten zijn altijd welkom.
Kijk ook naar mijn overige reviews: http://tweakers.net/productreview/user/113545

Heb jij ook een Asus EN9600GT Silent/HTDI/512M?

Prima review, alleen mis ik nog een ding:
Wat zijn de temperaturen van je kaart?

Mocht je niet weten hoe je dat meet, google maar eens op GPU-Z
Yep, toegevoegd aan VCool hoofdstuk, tnx.
Is het niet erg dat een mem chip niet gekoeld wordt?
Standaard (out of the box) heeft die toch geen koeling, dit is alleen extra koeling.
Evt. kan je ook een paar vinnen eraf knippen, maar het zit er pal boven. Ik moet er dan zoveel afknippen dat het toch niet zoveel zin meer heeft.
Ik weet niet wat de grootste verschillen zijn maar ik heb zelf een active cooled - Asus 9600GT met de zgn. "Glaciator"-cooler.
Deze is echter wel heel goed in staat om Crysis te draaien (1440X900 met alles op high).
Wat zijn de overige specs van je systeem?

Ik moet zeggen dat dit voor de rest een hele nette review is, en je hebt vanzelfsprekend (zal je zelf ook hebben opgemerkt) een kwalitatief uitermate goede kaart in handen.
Ben er zelf nu een jaartje blij mee (met glaciator erop dus) en zelfs in SLI kan je merken dat deze kaarten heel goed mee schalen ;)

Om niet te lang door te neuzelen: Mooie review en heel veel succes met je videokaart! (En stille pc ;) )
Overige specs: http://tweakers.net/gallery/sys/19522
Voor mij is stilte belangrijker dan alles op max. ;)
Ik ga zelfs zo ver dat ik de binnenkant van mijn kast heb bedekt met geluidsdempende matten.
Uiteraard is alles op max. kunnen zetten: _/-\o_

Ik heb een vermoeden dat mijn "volgende" PC watergekoeld zal gaan worden, maar zolang ik nog met lucht kan koelen en het geluid nog (voor mij) redelijk is, stel ik dit zo lang mogelijk uit.
Waterkoeling heeft voordelen, maar uiteraard ook nadelen.
Keurige review _/-\o_

Mooi om te zien dat er nog meer mensen zijn die met de wat "oudere" generatie kaarten werkt. Verder is de Asus kaart mooi om te zien. Maar het valt wel op dat er een best koel blok nodig is om dit beestje koel te houden...
"oudere" zou ik het niet noemen, "nieuw" natuurlijk ook niet. Dit valt onder de "medium" klasse. Net als dat ik een E8400 heb en geen I7, valt ook onder de "medium" klasse

Voor wat ik ervoor doe:
- Af en toe een game
- DivX
- MS Office
- beetje Visual Studio-en
- licht Photoshop werk
heb je ook geen I7 high end systeem of een high end videokaart voor nodig.

Het is een 9600 GT kaart, dat het al passief (sort of) kan is al heel wat. Ik had zelfs een nog veel grotere koelblok verwacht.
Hoe speeld deze kaart 1080p films af, kun je dat proberen?

Heb hier een linkje naar the bird scene van plannet earth, een van de zwaarste scenes

wil je eens proberen die af te spelen?
De Divx films die ik afspeel zijn voornamelijk nog SD.
Uiteraard zie ik heel veel HD de laatste tijd langskomen, maar die zijn voornamelijk 720. 720 kan deze kaart zonder problemen afspelen.

Dat filmpje heb ik gedownload en de videokaart kan dit ook zonder problemen goed afspelen. Ik heb even geen player om te kijken naar het aantal frame drops. maar de video wordt heel vloeiend afgespeeld.
Thanks man, zeker goede optie voor in een htpc :-)
Ik heb deze in mijn HTPC die op 1080P draait. Dit werkt zeker wel. Mooie upscaling, je weet soms niet wat je ziet, zo mooi. Echter als er heel veel snelle bewegingen in het beeld zijn dan zie je wel een miniscule vertraging in het beeld.

Verder is mijn case cooling wat minder goed dan in deze setup (ik heb 80mm in en 60mm out) en dan wordt de kaart toch wel beetje warm. Stressed komt die wel boven de 80 uit en dat maakt hem in mijn systeem niet geschikt voor spellen, misschien dat ik nog een PCI cooler erbij ga plaatsen. Bij het kijken van Blue Ray gaat het wel goed, dan komt de kaart rond 75, wat nog wel hoog is natuurlijk, maar stil is het wel.