Specificaties Small form factor, 5 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Temjin TJ08B-E Review

GoT 30 maart 2009, laatste update op 17 november 2015, 4.958 views

Silverstone Temjin TJ08B-E

Pluspunten

• compact
  • goede airflow
  • niet duur

Minpunten

• 3,5 "drive bay kan niet los, of ik heb wat gemist ?
  • kabels iets te lang, maar is geen drama.
  • fans vervangen, omdat ze niet op het moederbord aangesloten konden worden.
  • "krakende" speaker

Aangezien er helemaal geen reviews hierover zijn, schrijf ik er maar 1 :)
Dit is ook mijn eerste review, dus graag comments.
Voor meer foto's en informatie wat er in zit: http://tweakers.net/gallery/sys/19522

Verpakking
De kast kwam in een doos met opdruk verpakt in plastic met piepschuim.
Verder niks bijzonders hierover te melden.

Kast
De kast is gemaakt van Aluminium en weegt 5,5 kg.
Grootte: 195 mm (Breedte) x 381 mm (Hoogte) x 378 mm (Diepte)
De kast kan geleverd worden in zwart of zilver, ik heb voor zwart gekozen.
Drives:
- Aan/uit knop
- Reset knop
- Power LED (blauw)
- HDD LED (blauw)

Het formaat is mATX, dat houdt in dat er alleen maar moederborden in kunnen van mATX of kleiner. De kast heeft een uitschuifbaar moederbord tray voor installatie.
Verder zijn de nodige schroeven en afstandsbussen meegeleverd.
De interne speaker zit niet aan de kast vast, maar wordt er "los" bijgeleverd, wel "kraakt" de speaker enorm bij een beep, waardoor het misschien beter is om dit niet aan te sluiten.
De kast komt geleverd met 2x 120 mm Silverstone fans met molex aansluiting en kunnen dus niet direct op het moederbord aangesloten worden. Deze fans draaien op 1200 RPM en produceren: 21 dBA geluid. Aan de voorkant van de kast ter hoogte van de fan zit een stoffilter De 2 fans heb ik vervangen door 2x Papst 4412 F/2GLL (zie airflow).
Voeding wordt niet bijgeleverd.

Installatie
Compactheid heeft natuurlijk ook weer zijn nadelen: afhankelijk wat je erin stopt kan het wel eens priegelwerk worden. Ook dien je zelf creatief te werk te gaan in kabel management.

De meeste voedingen zijn van “standaard” grootte, maar er zijn ook uitzonderingen die wat dieper zijn. bij deze kast zou ik gebruik maken van de “standaard” grootte, anders heb je een groot probleem.
Installatie ervan is verder geen probleem, vast schroeven en kabels vastbinden.

Installatie van het moederbord zelf is geen probleem vanwege de uitschuifbare tray. Er worden genoeg afstandsbussen en schroeven incl. leren ring bijgeleverd. Ook worden 2 extra plastic afstandshouders geleverd wat je op de tray kan plakken.
Doordat ik een Zalman CNPS9700 NT erin wilde hebben en de kast vrij compact is zit hier het nodige priegelwerk in, maar met een beetje tijd past het er wel in.
Vanwege de grootte kon de koeler pas gemonteerd worden indien de tray in de kast zit.
Indien je de koeler monteert met de tray buiten de kast en later de tray in de kast probeert te doen gaat dit niet lukken. Met kleinere koelers moet dit natuurlijk geen probleem zijn.
De kabels zitten wel akelig dicht in de buurt van de ventilator en dienen dus goed vastgezet te worden.

Aansluiten van de front panel is verder kinderspel, al zijn de kabels iets aan de lange kant voor zo’n compacte kast.

Voor de installatie van de harddisks heb ik geprobeerd om de 3,5” bay los te halen van de kast, alleen is dit mij niet gelukt. Mocht ik in de toekomst een extra harde schijf erin willen hebben, heb ik dus een “probleem”. Dan dien ik eerst de koeler los te maken en kan de harde schijf er pas in. . https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1kJVZs9EX.jpeg
Op de foto kan je verder zien dat de onderste harde schijf “op zijn kop” staat gemonteerd. De 2 HDD’s die erin gaan hoeven niet op zijn kop.

Airflow:
Zoals gezegd zitten er 2x 120mm fans op de voor- en achterkant. De voorkant is voorzien van een stoffilter.
Dit levert een goede airflow op, maar als ze gelijk draaien en je rekent de fan van de voeding mee creŽer je een “onderdruk” in de kast. Een onderdruk heeft als nadeel dat de lucht van alle kieren en gaten naar binnen gezogen wordt en dus ook het nodige stof meeneemt. Bij overdruk gaat de lucht alle kieren en gaten uit.
Deze fans hebben een molex aansluiting en dienen dus aan de voeding aangesloten te worden. Je kan de snelheid niet aanpassen, tenzij je een fancontroller hebt.
Vandaar dat ik de fans heb vervangen voor 2x Papst fans. De achterste fan kan ik instellen mbv Q-fan op het moederbord en draait nu Ī 800 RPM. De voorste fan draait op Ī 1200 RPM. De fan van de voeding is verwaarloosbaar, ik hoor hem nauwelijks en als ik mijn hand ervoor hou voel ik bijna geen airflow. Hierdoor hoop ik een overdruk te creŽeren, waarbij de lucht via de voorkant naar binnen komt door het stoffilter heen.
(WC papier is om airflow te testen :+ )

Conclusie:
Mensen die voor mATX gaan zullen waarschijnlijk ook een kleine kast kopen, voor de compactheid. Wil je een heleboel harde schijven erin kwijt met –tig uitbreidingskaarten, dan is dit niet jouw kast.

Wil je een compacte kast, maar toch een aantal harde schijven erin kwijt kunnen met een goede airflow, dan is deze kast zeker aan te raden.

Silverstone: http://www.silverstonetek...ontents.php?pno=tj08&area=
Stock foto’s: http://www.silverstonetek...oto.php?pno=tj08&area=usa

Toekomstige uitbreidingen:
- passief gekoelde videokaart, met de voorste fan icm fan ducts ga ik hem dan “actief” koelen. Hierdoor krijg je een volgepropte kast, maar toch compact. :X

Heb jij ook een Silverstone Temjin TJ08B-E?

Nette review :)

1 puntje, je zet in je review een paar keer "zie Foto 1", je kan de foto's ook gewoon op die plek neerzetten met:

[afbeelding1]

tot en met

[afbeelding4]
Tnx voor de tip, ik heb het aangepast.
In de laatste paragraaf van 'kast' staat er dat je de standaard fans vervangen hebt door papst fans dan staat er (zie airfow). Ik neem aan dat je airflow bedoelt? :)

Verder zeer nette review :)
Nette review. Als je er een nieuwe HD in kan doen kan toch ook via de voorkant? Gewoon klepje eruit, schijf erin, klepje erop ? :)
Heb deze behuizing ook, maar heb niet het "onderdruk"-probleem waar je het over hebt: de fan aan de achterkant "trekt" alles gewoon naar buiten ...
Deze revieuw staat bij het verkeerde product, dit is niet de Evolution -E.
wat (bl) zegt is heel belangrijk. Deze review staat bij het verkeerde product!

De nieuwere tj08-E heeft usb3 / 1x 14cm fan ipv 2x12 en belangrijker (als ik naar jouw foto's kijk) is het design aan de binnenkant _compleet_ anders (nieuwe tj08-e heeft de inhoud geflipt. Kijk naar de kast met het frontpaneel _links_, dan zit bij de tj08-e het mobo rechts onderin tegen de andere zijkant aan, wat je monteerd met videokaarten dan _boven_ de cpu heatsink. Voeding zit rechts bovenin, met 5.25 dvd links bovenin. drive cage zit links onderin.

Ding schijnt te koelen als een gek met hele goede noise-levels.

Deze oude tj08 is een hele 'normale' microATX kast en niet zo'n bijzondere layout.