TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set Review

D-ThreeTestpanel 17 mei 2015, laatste update op 17 mei 2015, 3.734 views

TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set (Testpanel)

Door de meerdere ethernet-aansluitingen is deze kit ideaal voor iedereen die meerdere toestellen bedraad wil aansluiten en tegelijk ook zijn Wi-Fi bereik wil uitbreiden. Verwacht echter niet dezelfde doorvoersnelheid als een router.

Pluspunten

• 2 ethernet aansluitingen per module
  • Wired en wireless in één
  • Basisconfiguratie heel erg eenvoudig maar...

Minpunten

• jammer genoeg twee tools nodig voor geavanceerdere instellingen.

Beheerbaarheid Score: 2
INLEIDING
Voor alle duidelijkheid vermeld ik dat deze review onderdeel is van een reviewpakket dat ik heb ontvangen van Tweakers.net en TP-Link. Dit pakket bestaat uit:Deze review stond eerst bij het verkeerd product, namelijk het zeer gelijkaardige TP-Link TL-WPA4226T KIT wat gewoon dezelfde kit is maar met een extra adapter.

Dit zijn mijn eerste reviews, opmerkingen (liefst opbouwend ;)) zijn zeker welkom!

TL-WPA4226KIT
Deze kit is niet zomaar een powerline kit, beide adapters hebben twee ethernet poorten en één van de adapters (links op onderstaande foto) heeft zelfs Wi-Fi aan boord. Deze functioneert als access point met een eigen SSID en paswoord die op een bijgeleverd kaartje staan. Door echter het SSID en paswoord van een bestaande router over te nemen, kan je het bereik van je bestaande Wi-FI vergroten.

De Quick Install Guide kan volgens mij nogal wat overweldigend zijn voor niet technisch onderlegde personen: http://nl.tp-link.com/res...WPA4226_KIT_V1_QIG_EU.pdf
Maar eigenlijk is de configuratie van beide adapters is erg eenvoudig:

Na deze handeling werkt het ook gewoon :) Ook het clonen van de bestaande Wi-Fi settings is heel erg eenvoudig. Na mijn goede ervaring met WPS op de TP-Link RE200, heb ik het hier nogmaals uitgeprobeerd:
  • extender inpluggen in de buurt van de router
  • WPS knop op de router even indrukken
  • WPS knop op de extender indrukken
De snel knipperende Wi-Fi led op de extender gaat dan traag knipperen. Van zodra deze terug snel gaat knipperen is de setup geslaagd. Quick and painless!

Minder pijnloos is echter het wijzigen van de wireless settings want daarvoor verwijst de Quick Install Guide naar een programma op de TP-Link website. Eerst had ik het verkeerde programma gedownload, namelijk 'PowerLine Utility' maar het programma dat werkelijk nodig is, heet 'PowerLine Scan'. Wanneer deze laatste tool opgestart is, krijg je een venster waarin de TL-WPA4220 wordt getoond:

Klik je op de knop connect dan wordt je doorverwezen naar een web config:

Het ding heeft dus wel degelijk een IP-adres en ook door manueel dit adres in te tikken, kreeg ik de instellingen te zien. Dit IP-adres is ook toegangkelijk via mijn smartphone die wireless verbonden was met mijn router. Alleen verschijnt deze adapter om één of andere reden niet in de lijst met aangesloten device in de router? Eigenaardig.

Eénmaal je het IP-adres weet, heb je de utility in feite niet meer nodig. In de web-config kan het IP-adres wijzigen maar kunnen ook allerlei gekende handelingen worden uitgevoerd: reset, firmware update, wireless settings, ...

SNELHEID
Nu alles geconfigureerd is, is het tijd om de eerste test uit te voeren. Om eerlijk te zijn, heb ik altijd wat wantrouwig gestaan tegenover powerline extenders. Vooral eigenlijk door horroverhalen van anderen want zelf heb ik er geen ervaring mee.

Eén van mijn vooroordelen is dat die extenders traag zijn. Daarom dus onmiddellijk een test op speedtest.net via mijn laptop die aangesloten is op de ethernetpoort van de extender. De extender zit ingeplugd op de bovenverdieping, net op dezelfde plaats waar ik de test met de RE200 heb uitgevoerd.

Het resultaat is hetzelfde alsof ik rechtstreeks op de router zou aangesloten zijn. 1-0 voor de extender :P Daarom nog een test via LAN Speed Test Lite. Met deze tool doe ik een snelheidstest naar mijn Synology NAS. De NAS is rechtstreeks aangesloten op de router, de TP-Link Archer C9.
  • Een eerste test is met mijn laptop via de powerline kit
  • De tweede test is rechtstreeks ingeplugd op de router maar bij 100 Mbit om een eerlijke vergelijking te maken
  • Derde test is Gigabit
De resultaten hieronder (klikbaar):

Bij de schrijftest doet de TP-Link TL-WPA4226T KIT het goed en wordt de volledige snelheid van de 100 Mbit verbinding gehaald. Identiek dus aan rechtstreeks ingeplugd zijn op de router. De leestest doet het een pak minder, ongeveer 34 Mbps. Dit is erg eigenaardig omdat de downloadtest van speedtest.net wel een snelheid van 60 Mbps toonde! Meerdere keren herhalen van de test leverde echter hetzelfde resultaat op. Een verklaring hiervoor kan ik niet geven. De gigabit verbinding doet het uiteraard een pak beter waarbij de Synology de beperking vormt.

Wat ik me wel afvraag is wat de prestaties zouden zijn indien de powerline adapters zouden uitgerust zijn met een gigbat poort. TP-Link adverteert namelijk met "datatransmissie tot 500 Mbps mogelijk via de bestaande elektrische leidingen". Deze stelling valt nu uiteraard niet te testen.

WI-FI
Omdat de powerline extender uitgerust is met Wi-Fi, lijkt een vergelijking met de eerder geteste TP-Link RE200 voor de hand liggend.

De RE200 is een access point die draadloos verbonden is met de router, een zogenaamde Wi-Fi extender. TP-Link TL-WPA4226T KIT is ook een access point maar de verbinding met de router verloop via het stroomnet.

Net als in de test van de RE200, heb ik terug een test gedaan met mijn smartphone. Deze keer enkel op 2.4 GHz omdat de TP-Link TL-WPA4226T KIT geen ondersteuning heeft voor 5 GHz. De extender zit ingeplugd op dezelfde plaats als de RE200.

TL-WPA4226T KIT 2.4 GHz

TP-Link RE200 2.4 GHz

De downloadtest is iets beter, upload en ping zijn wel iets slechter. Maar op mijn smartphone zelf merk ik niet echt verschil tussen beide.

TEN SLOTTE...
Ik ben met vooroordelen begonnen aan deze test maar uiteindeljk moet ik toegeven dat het heel wat beter werkte dan ik had verwacht. Enkel de read-test vanaf de NAS had beter gekunnen.

Ook valt de claim van 500Mbps moeilijk te achterhalen door de aanwezigheid van 100Mbit poorten. Maar ergens valt de keuzen van TP-Link voor 100 Mbit poorten wel te begijpen, de 500 Mbps moet namelijk gedeeld worden met meerdere toestellen, zowel bedraad als draadloos.

Deze kit is dus vooral gericht op iedereen die meerdere toestellen bedraad wil aansluiten en tegelijk ook zijn Wi-Fi bereik wil uitbreiden.

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set?