TP-Link Archer C9 Review

D-ThreeTestpanel 14 mei 2015, laatste update op 16 november 2016, 905 views

TP-Link Archer C9 (Testpanel)

Een mooi ogende router met puike prestaties. Kan jammer genoeg niet aan de muur bevestigd worden maar dit zal niet voor iedereen een struikelpunt zijn.

Pluspunten

• Een pak sneller dan de router van mijn provider!
  • Mooi design maar...

Minpunten

• kan niet aan de muur worden opgehangen.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Voor alle duidelijkheid vermeld ik dat deze review onderdeel is van een pakket dat ik heb ontvangen van Tweakers en TP-Link om te testen. Dit pakket bestaat uit:Eigenlijk wou ik al een tijd een nieuwe router testen omdat ik niet tevreden ben over de huidige router die weinig instelmogelijkheden en een tergend trage interface heeft. Deze is echter niet zomaar te vervangen omdat het de Proximus b-box 3 betreft, de modem/router van mijn provider.

Het testpakket geeft biedt me dus een mooie gelegenheid om een nieuwe router te testen. Over de Archer C9 zijn reeds enkele mooie reviews te vinden. Ikzelf zal vooral vergelijken met de standaard router die de provider meelevert.

Schoonheidsfoutje
Normaal schrijf ik niet zo snel iets over het uitpakken van een product, een doos is een doos ;) Deze keer viel me echter wel iets op. In de verpakking van de Archer C9 zitten twee Quick Installation Guides, een Engelstalige flyer en een meertalig boekje. Normaal lees ik zo’n dingen niet erg aandachtig maar toevallig zag ik ‘Archer C8’ staan in het boekje.

Een klein schoonheidsfoutje :) De flyer heeft heeft het trouwens wel over de Archer C9. Ik vond het wel grappig maar uiteindelijk doet het niks af aan het product op zich.

De opstelling
De originele bedrade opstelling ziet er zo uit:

De belangrijkste toestellen zitten aangesloten op de b-box 3 die 4 LAN-poorten heeft. Mijn oude Asus router met DD-WRT wordt als switch gebruikt omdat ik nog een 5de poort nodig had. Het wireless gedeelte van de Asus is uitgeschakeld. Alle wirelles toestellen (1 laptop, 3 tablets, 2 smartphones, 1 scanner/printer en 2 internetradio’s) zijn allemaal verbonden met de b-box3 op zowel 2.4 GHz en 5 GHz. Het draadloos bereik b-box 3 voldoet, niet optimaal op de bovenverdieping maar niet problematisch.

Graag zou ik ook nog een tweede tv-decoder en mediaplayer er bij willen zetten. In plaats van gewoon uit te breiden met een switch, kan een extra router mijn andere ergernissen oplossen. De opstelling die ik in de toekomst wil, moet er dan ongeveer zo uit zien:

Eerst wou ik de b-box 3 een IP-adres laten toekennen aan de WAN-side van de TP-Link maar uiteindelijk heb ik dat niet gedaan. Het is bij de b-box 3 namelijk mogelijk dat een achterliggende router ook een PPoE sessie aan gaat. Deze krijgt dan een extern IP-adres en zo hoef ik geen tweemaal poorten te configureren.

Instellen gaat gemakkelijk, gewoon PPoE selecteren, gegevens invullen, klaar!

Firmware Update
De raad "If it ain't broke, don't fix it" sla ik meestal in de wind. Als tweaker-zijnde, heb ik dus zowat onmiddellijk gekeken of de firmware up-to-date was. De Archer C9 werd geleverd met firmware build 141112. Deze heb ik geupdated naar build 20150302 wat de laatste versie is op het moment van schrijven.

Updaten is old-skool: correcte firmware downloaden van de TP-Link website, bestand selecteren en upgrade klikken. Misschien was een melding of een knop om te controleren of de firmware up-to-date is nog net iets gebruiksvriendelijker en sneller geweest.

Interface
Wat me onmiddellijk al opviel bij het instellen van de PPoE verbinding en het updaten van de firmware is dat de interface zeer vloeiend werkt. Een verademing in vergelijking met de b-box 3. Uiteraard zijn er ook meer instelmogelijkheden enn hoewel eigenlijk niet echt speciaal, oogt de interface ook vrij fris.
Een leuke toevoeging is de Network Map . Hierop kan je erg snel en met één klik de status/config-info van de router en aangesloten devices terug vinden.

CrystalDiskMark
Zoals reeds gezegd in de inleiding, wil ik vooral vergelijken met de modem/router van Proximus. Omdat ik veel gebruik maak van mijn NAS om data op te slaan, is een snelheidswinst zeker interessant. Daarom heb ik een test uitgevoerd met CrystalDiskMark. Aantal tests is 5, de rest zijn standaard instellingen. Testobjecten van dienst zijn een Asus N73SV, Synology DS211j en uiteraard de b-box 3 en de TP-Link Archer C9.

Deze resultaten verrasten me wel. Ik had verwacht dat bij de bedrade testopstelling de Synology de beperkende factor zou vormen. Maar zowel wireless als wired scoort de TP-Link op bijna alle vlakken beter!

Omdat mijn laptop geen 5 GHz wireless heeft, is het tijd om de TP-Link T4U te voorschijn te halen en te kijken of bovenstaande resultaten nog beter kunnen:

Kortweg ja dus :) Testen met de b-box 3 heb ik niet gedaan, dat komt later misschien nog. Voor meer details over de T4U, zie de betreffende review: productreview: TP-Link Archer T4U review door D-Three

Nu ik de TP-Link Arcer C9 bijna 2 weken probleemloos aan het uittesten ben, kan ik wel zeggen dat het op vlak van bereik en snelheid een verbetering is ten opzichte van de router van m'n provider. Kan ook niet anders want dit is één van de snelste routers op de markt.

Prestaties komen uiteraard met een prijs. Maar vergelijk dit met zijn directe concurrenten met gelijkaardige specs en dan zie je dat de C9 behoorlijk gunstig geprijsd is.

Heb jij ook een TP-Link Archer C9?