Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,167Gbps met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

TP-Link Archer T4U Review

D-ThreeTestpanel 15 mei 2015, laatste update op 15 mei 2015, 1.344 views

TP-Link Archer T4U (Testpanel)

Ideaal als je een supersnelle wireless verbinding wil maar wegens zijn grootte niet zo handig voor een laptop op de schoot.

Pluspunten

• Bloedsnel!
  • USB 3.0

Minpunten

• Niet echt bruikbaar in portable devices wegens de grootte. Maar dat is voor zijn concurrenten ook zo.

Deze stick werd getest in mijn Asus N73SV laptop en vergeleken met de interne Atheros netwerkkaart. De Atheros ondersteunt geen 5 GHz, daarom werd de T4U getest op 2.4 GHz om een eerlijke vergelijking te maken.

Omdat de doos van de TP-Link T4U zo duidelijk USB 3.0 vermeldt, werd er ook nog een vergelijking uitgevoerd tussen USB 2.0 en USB 3.0 op 5 GHz. Marketinggeblaat of niet? Zo dadelijk kom je het te weten in deze korte maar razendspannende review! :P

CrystalDiskMark

Omdat zowat al mijn data op mijn NAS (Synology DS211j) staat, heb ik enkele benchmarks met CrystalDiskMark gedraaid. De resultaten vind je in onderstaande klikbare figuur.

In de random lees- en schrijftests lagen de resultaten zeer dicht bij elkaar. Het is duidelijk dat in die gevallen de netwerkkaarten niet de beperkende factor vormen. Daarom heb ik die resultaten weggelaten uit de bovenstaande grafiek.

Bij de testresultaten die wel in de grafiek staan, is er op 2.4 GHz een duidelijk verschil merkbaar tussen de ingebouwde Atheros netwerkkaart en de T4U. De laatste is in veel gevallen bijna dubbel zo snel.

Maar éénmaal ingeplugd op USB 3.0 laat de TP-Link T4U op 5 GHz zijn spierballen pas echt zien! Maar liefst 4 tot 7 keer sneller dan de ingebouwde netwerkkaart. Vaarwel USB 2.0 want deze standaard is duidelijk niet snel genoeg om deze wireless adapter bij te houden.

De T4U is duidelijk bloedsnel en waarschijnlijk vormt mijn NAS nu de beperking in snelheid. Dat zoek ik nog eens uit ;) De snelheidswinst is in de praktijk duidelijk merkbaar bij het laden van video's of grote mappen met foto's.

In vergelijking met zijn directe concurrenten hoort deze stick bij de goedkopere in de markt Maar tegelijk heeft de T4U met USB 3.0 wel een feature die niet al deze concurrenten hebben. Wat mij betreft een topper dus. Het enige minpunt dat ik kan bedenken is de grootte, wat de adapter minder geschikt maakt voor in een laptop op de schoot.

Heb jij ook een TP-Link Archer T4U?