TP-Link Archer C9 Review

EpepTestpanel 7 mei 2015, laatste update op 30 december 2015, 794 views

TP-Link Archer C9 (Testpanel)

Voor de KPN alles in één pakket houders komt deze router niet volledig tot zijn recht. (geen vlan-support). Heb de DHCP-server en de WAN-poort van de router daarom niet gebruikt. Daarmee is het feitelijk een dual band access point geworden. Het bereik is wel beter dan de KPN Experiabox v9.

Pluspunten

• Dual Band 2,4G en 5G WIFI
  • Nette management interface met redelijk wat opties
  • Goed bereik zowel 2,4 als 5G
  • Heeft een geisoleerde dual band gasten wifi mogelijkheden
  • Heeft costum firmware mogelijkheden d.m.v. DD-WRT (5G is nog niet optimaal werkend)

Minpunten

• Geen Vlan support. (Helaas niet standaard voor dit soort routers)
  • Geen beugel om router op te hangen, moet staan.
  • Prijs, de prijs van de TP-link is momenteel niet goedkoper dan de concurrentie

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Als één van de gelukkigen mag ik de een uitgebreide set van TP-link netwerkproducten testen en reviewen. (plan: TP-LINK Netwerk Testpanel - Tien testers gezocht voor thuistest)

Beschrijving
De router zit netjes verpakt in de wel bekende groene verpakking van TP-link.

De router heeft drie externe antennes met daarnaast ook nog drie interne. De externe antennes draai je er simpel op vast. De router bezit één Wan poort en vier normale LAN-poorten van ieder 1 gigabit.
Daarnaast bezit de router ook twee usb poorten, voor usb printer en removeble/centraal storage, deze zal ik beide echter niet testen. De snelheid van de usb poort ligt hier ongeveer rond de 30 mb, als we de andere reviews moet geloven. Gezien de netwerkprinter en de NAS die in bezit zijn zal ik hier geen aandacht aan besteden. Wel viel mij op dat er geen muur bevestiging mogelijkheden is. Je kan de router alleen neerzetten.

Ook het stroom verbruik van de router is niet laag, namelijk zo’n 8 watt. Dit is twee keer zoveel als een zuinige router, (heb stroomverbruik niet zelf gemeten. Deze informatie is afkomstig van andere reviews: smallnetbuilder, tweakers.net reviews)

De Instellingen
De router management pagina is alleen via een bekabelde LAN verbinding te benaderen.
De inlog pagina (192.168.0.1) is doormiddel van username: admin en wachtwoord: admin te ontsluiten.

Doordat ik niet twee dhcp servers achter elkaar wil, zal ik de wan-poort van de TP-link router niet gebruiken.
Gezien ik KPN (glasvezel) heb, waarbij gebruik wordt gemaakt van [url="Zie voor meer informatie over het KPN router Vlan gebruik: www.netwerkje.com/eigen-router"]verschillende vlan[/url], kan helaas de KPN router (KPN Experience box v9) hier worden vervangen. Hierdoor kan ik de routing mogelijkheden van de TP-link niet goed testen. Vlan is namelijk een functie waar deze router TP-link met stock firmware geen ondersteuning voor biedt. Op een later moment zal ik een alternatieve firmware installeren, te weten DD-WRT. Deze router wordt sinds de laatste drie beta firmware ondersteund en hier zit al ik het goed begrepen heb wel vlan support in. Maar hier zal ik wanneer in de toekomst op terug komen .

Als eerste start een de wizard die je door vier essentiële stappen loodst:
-Tijd
-Wan
-Wireless
-Samenvatting

Als de wizard is afgesloten en je komt in het reguliere scherm.
voor het bijna volledige menu zie deze screenshots

Daarna heb ik eerst de firmware geüpdate naar Archer_C9_V1_150302. Wees ervan bewust dat de router een volledige reset krijgt. Je kan alles nog een keer instellen. :-)

Je hebt een basis tabblad en een geavanceerd tabblad.

De help functie is redelijk uitgebreid en geeft uitleg met de betreffende instelling die in het scherm genoemd staan.

Wel valt op dat de te kiezen 5G kanalen beperkt zijn: alleen kanaal 36, 40, 44 en 48 de overige kanalen 5G zijn niet geïmplementeerd omdat de router eerst moet concluderen dat deze kanalen niet bezet zijn. Deze DFS functie zit naar mijn mening nog niet in de router.
Verder zijn de functies gelijk aan de 2,4G wifi instellingen..

De nat boost kan je uit of aanzetten, gezien ik de volledige functionaliteit wil, i.v.m. poort forwarding etc, heb ik deze uitgezet. Helaas is hierna wel een reboot nodig.

Heb IP v6 uit gezet, zover ik weet ondersteund kpn dit nog niet.

Test opstelling:

Om de maximale snelheid te meten zal ik de metingen verrichten tussen twee punten in huis, de NAS, en de verplaatsbare laptop. De nas staat ook in de meterkast en is doormiddel van een enkele LAN kabel verbonden met de TP-link Archer c9.
Heb bestanden via nas-performance tester verplaatst. (http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance) en via een ouderwetse command-line is de ping bepaald op iedere locatie.

De test apparatuur:
-Synology DS415+ met twee hdd van 4 tb in raid 1
-Laptop Toshiba P50T met Intel Haswell 4200U processor, 750gig hdd (5400rpm) en met zowel een Lan aansluiting als een intel 7260 wifi kaart. Nog geen 5G en AC ondersteuning helaas. Met windows 8.1 als OS van de laptop
-TP-Link Archer C9.
-TP-link Archer T4U, (Dual band usb stick)

De router staat in de meterkast in de gang tegenover de trap naar boven, de trap loopt door naar de 2e etage ook wel zolder genoemd.
Het huis, uit 1999, is een twee onder een kap woning, waarbij de hal zich tussen de woonkamer en keuken bevind. (ingang van woning zit aan de zijgevel bij de garage.)

Er zal worden getest op 3 locaties, voor de meterkast +_ 1 meter afstand, 1e etage studeerkamer en op 2e etage zolder.

Bedraade lan-verbinding
-Laptop Qualcomm Atheros AR8171/8175 PCI-E Gigabit Ethernet netwerkkaart (LAN) 1000Mbps, 113,48 mb/s schrijven (upload), 117,06 MB/s schrijven (download), ping tussen de 0 en 1 ms.

WIFI
Locatie voor meterkast, ongeveer 2 meter
2.4G netwerk
-Laptop 4200U met Intel 7260: 144mpbs 10,69 mb/s schrijven (upload), 8,42 MB/s schrijven (download), ping tussen de 1 en 3 ms.
-Laptop 4200U met Archer T4U: 144 Mbit, 11,80MB/s Schrijven (upload), 14,63 MB/s Schrijven (download), ping tussen de 1 en 2 ms.

5G netwerk
-Laptop 4200U met Archer T4U: 866 Mbit, 3,70 MB/s Schrijven (upload), 32,62 MB/s Schrijven (download), ping tussen de 1 en 4 ms, gemiddeld 2 ms

Locatie Studeerkamer 1e etage (3,60 omhoog en 2 meter zijwaarts)
2.4G netwerk
-Laptop 4200U met Archer T4U: 130 Mbit, 9,60MB/s Schrijven (upload), 10,22MB/s Schrijven (download), ping tussen de 1 en 2 ms.

5G netwerk
-Laptop 4200U met Archer T4U: 325 Mbit, 18,26MB/s Schrijven (upload), 28,41MB/s Schrijven (download), ping tussen de 1 en 6 ms, gemiddeld 2 ms

Locatie Zolder 2e etage (6,60m omhoog en 4 m zijwaarts)
2.4G netwerk
-Laptop 4200U met Intel 7260: 26 en 52 mpbs , 2,32mb/s schrijven (upload), 2,59 MB/s schrijven (download), ping tussen de 1 en 6 ms, gemiddeld 2ms
-Laptop 4200U met Archer T4U: 7 en 29 Mbit, 2,03MB/s Schrijven (upload), 1,44MB/s Schrijven (download), ping tussen de 2 en 7 ms, gemiddeld 4ms.

5G netwerk
-Laptop 4200U met Archer T4U: 6 en 12 Mbit, -mislukt- Schrijven (upload), -mislukt- Schrijven (download), ping tussen de 1 en 5 ms, gemiddeld 2 ms. Bereik is te slecht.

Voor de KPN alles in één pakket gebruikers komt deze router niet volledig tot zijn recht met zijn firmware zoals die momenteel geleverd wordt door TP-link. Heb de DHCP server en de WAN-poort van de router niet gebruikt. Daarmee heb is het feitelijk een acces point geworden. Wel heb ik het vermoeden, dat met custom firmware zoals met DD-WRT firmware veel (Vlan) beperkingen overwonnen kunnen worden. Vaak is echter het bereik en snelheid van de Wifi minder goed als die van de stock (tp-link) firmware.

Het menu van de router is goed uitgewerkt en voelt netjes afgewerkt aan, de opties in de router zien er logisch en bruikbaar uit. Daarnaast is de help functie netjes uitgewerkt. Helaas ontbrak voor mij zoals al eerder gezegd de Vlan ondersteuning.

Het bereik is beter dan die van de KPN Experiabox v9. (Had op zolder geen Wifi bereik.)
De TP-link Archer C9 heeft 5G met de maximale snelheid van de eerste generatie AC als netwerk protocol. Zoals altijd in de computer industrie zijn, staat men weer aan de voor avond van de volgende (2e) generatie AC netwerk apparatuur. Of deze router 135 euro waard is, mag iedereen voor zichzelf uitmaken, maar het is zeker geen slechte koop.

Heb jij ook een TP-Link Archer C9?