Specificaties 92mm diameter met 22,8dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-U9S Review

Noctua NH-U9S

Net als alle andere Noctuas een steengoede koeler met een heerlijk mountingsysteem (iets waar ik nog steeds echt vrolijk van kan worden). Goede afwerking, goede ondersteuning, alleen ietwat aan de prijs.

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Veel accessoires
  • Prima mounting system
  • Goede koeling
  • Laag geluidsniveau

Minpunten

• NIet heel goedkoop
  • Klein prestatieverschil met de D9L.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Eerder heb ik al eens gekeken naar een Noctua NH-U12S en NH-U14S koeler, koelers met respectievelijk 120mm- en 140mm-fans. Nu heeft Noctua ook het kleine broertje uitgebracht, de NH-U9S. Deze koeler, zoals de naam al doet vermoeden, is geschikt voor 92mm fans, en daarmee een stuk kleiner dan zijn broertjes, maar verder wel met een vergelijkbare featureset en kwaliteit

Specificaties

SocketsIntel
LGA2011
LGA1150/1155/1156
AMD
AM2(+), AMD3(+), FM1, FM2(+)
Hoogte125mm
Breedte95mm
Diepte65mm (zonder fan), 95mm (met fan)
Gewicht524 gram (zonder fan), 618 gram (met fan)
MateriaalKoper (basis en heatpipes)
Aluminium (koelvinnen)
Nickel afwerking
Heatpipes4
Garantie6 jaar
FanspecificatiesNF-A9 PWM
Max rotatiesnelheid2000rpm (1550rpm met LNA)
Min rotatiesnelheid400rpm
Max airflow78.8 m/h (62,2m/h met LNA)
Max geluidsdruk22.8dB(A) (16.3db(a) met LNA)
Power12V, 1,2W
AccessoiresLow-Noise Adapter (LNA)
NT-H1 koelpasta
SecuFirm2 Mounting kit
Antivibratiepads en clips voor een 2e fan
Metalen casebadge

De verpakking

Iets dat mij vaak bij producten wat minder interesseert is de verpakking. Als het spul maar degelijk verpakt is, dan vind ik het vaak wel prima, en echt warm voor alle 'unboxing video's' waar mensen soms helemaal lyrisch van worden doen mij vrij weinig. Maar voor deze Noctuakoelers moet ik toch echt maar eens een uitzondering gaan maken. Want meteen bij het openmaken valt op dat het spul gewoon heel degelijk verpakt is.

In een kartonnendoosje zitten de mounts voor de AMD- en de Intelsockets, apart verpakt in een plastic zakje, zodat duidelijk is wat waarbij hoort. Verder heb je een zakje met kabeltjes, koelpasta en een casebadge.

De koeler zelf is niet verpakt in schuim, wat bij de meeste koelers wel het geval is, tenminste, degene die ik tot nu toe in m'n handen heb gehad. In plaats daarvan is er gebruik gemaakt van een handige kartonnen constructie waar de fan ingevouwen is.

Installatie

Het monteren van de koeler is vrij eenvoudig. Noctua heeft een mountingsysteem voor hun koelers waarbij je vrij gemakkelijk de koeler kunt monteren, en deze ook een groot aantal sockets ondersteunt. De U9S is geschikt voor onder andere LGA2011, LGA115x en AMD sockets. De manier van monteren is allemaal gedaan volgens hetzelfde principe, maar uiteraard zijn er wat verschillen.

Voor deze review heb ik de koeler gemonteerd op een LGA2011, gezien ik deze koelers ook gebruikt heb tijdens mijn X99review en op een AMD FM2+bord.. De D9L is gemonteerd op het AMDbord, op de LGA2011 heb ik de U9S gemonteerd, maar gezien de montage eigenlijk hetzelfde is, leek me het voor het overzicht makkelijk beide te laten zien.

Het verschil tussen de U9S en de D9L is het gebruik van verschillende mounts, namelijk de NM-IMB2 of NM-IMB3 mounts. Het verschil tussen deze is slechts een kleine afstand tussen de mountingbrackets van de koeler. Omdat Intel sockets vierkant zijn maakt het niet uit welke koeler je erop monteert, bij AMD bent je wel gebonden aan een bepaalde richting (die in beide gevallen de lengte richting van het moederbord is, waardoor de airflow niet gehinderd wordt door bijvoorbeeld een videokaarT).
LGA 2011
Bij de LGA2011 worden de meegeleverde schroeven op de hoekpunten van de socket geschroefd. Er is geen backplate voor nodig, omdat de LGA2011socket al voorziet in schroefpunten voor koelers.

Als eerste worden er 4 schroeven gemonteerd op de socket, waarop de 2 brackets kunnen komen voor de koeler.

De 2 brackets worden met duimschroeven vastgezet. Het handige hiervan is dat je de mogelijkheid hebt om de koeler makkelijk een kwartslag te draaien, mocht dat airflow technisch handiger uitkomen.

De koeler schroef je met 2 schroeven vast op de brackets. Het voordeel van deze manier is dat je het moederbord nooit ondersteboven hoeft te houden om de koeler te monteren, wat zeker bij LGA115x nog wel eens het geval is met de grotere koelers. Daarnaast is de montage op deze manier erg toegangelijk, als de fans er niet opzitten dan zit niets de 2 schroeven in de weg, waardoor het monteren binnen een paar minuten gedaan is.

Als laatste worden de fans erop geklikt met de meegeleverde metalen klipjes waarmee de fans aan het koelblok vastgezet worden. Deze kun je ook wat hoger plaatsen als dat nodig is voor heatsinks van geheugen die te dicht bij de socket zitten.

AMD
Bij de AMDsockets wordt gebruik gemaakt van de standaard backplate van AMDmoederborden. Dit moet wel een metalen backplate zijn, sommmige zijn van plastic die met klipjes vastzitten, en daar kun je de schroeven niet in vastschroeven. Mocht je geen metalen bracket hebben dan heeft Noctua een prima service waarbij ze die gratis toesturen op vertoon van je aankoopbon. Voor een eerdere review had ik er eentje aangevraagd, en toen duurde het een dag of 4 voordat ik die binnenhad vanuit Oostenrijk.

De standaardbracket schroef je los, zodat je alleen de metalen backplate hebt.

Om ervoor te zorgen dat de koeler op de juiste afstand wordt bevestigd, plaats je de afstandsbusjes boven de schroefgaten van de backplate.

Vervolgens worden er 2 kleine brackets opgeschroefd met schroeven die standaard passen op de backplate.

Op deze brackets zit schroefdraad waarop de koeler gemonteerd kan worden. Voor AMDsockets is het niet mogelijk de koeler een kwartslag te draaien, zoals wel kan bij Intel sockets. Intel sockets hebben de schroefgaten precies in een vierkant zitten, bij AMD is dat niet het geval.

Nadat de koeler is gemonteerd hoef je enkel de fans er nog maar op te klikken en je bent klaar.

Benchmarks

Om wat zinnigs te zeggen over de prestaties van de koeler heb ik een aantal benchmarks gedraaid, en deze koeler naast nog een aantal andere gezet, en daarbij ook verschillende fanconfiguraties gebruikt, om te zien wat de verschillen zijn met een andere fanconfig.

Alles is gestest op een MSI X-Power X99 in combinatie met een Intel Core i7 5620K. Ik heb deze MSI Xpower gebruikt omdat deze beschikt over OCGenie, wat vrij gemakkelijk de CPU overclockt, en hierbij de Vcore een eind omhoog zet.

De tests die ik heb gedaan zijn de temperaturen met het systeem in idle, tijdens het draaien van een render in Blender en het stresstesten door middel van OCCT Linpack.
De koelers die ik heb getest
Noctua NH-D9L – in single-, dual- en triplefan setup.
Noctua NH-U9S – in single- en dualfan setup
Noctua NH-U14S – in dualfan setup
Noctua NH-DH15 – in dualfan setup

De omgevingstemperatuur tijdens de tests was ~20 C. Ik heb hier helaas geen dure climatecontrol in m'n hok, dus de temperaturen kunnen altijd iets fluctueren, maar meer dan een graad of heel misschien 2 is dat niet geweest.

idle

U9S - single 77 C
U9S - dual 72 C
U14S - dual 59 C
DH15 - dual 58 C

De U9S kost op het moment zo'n 50 euro, dat is net ietsje duurder dan de D9L waarmee ik deze vergeleken heb, maar het scheelt niet meer dan een paar euro. De prestaties zijn redelijk gelijkend, alleen is de D9L soms net een graadje beter, maar die is ook weer net een tikje groter. Al met al ontloopt het elkaar niet veel, en zijn beide koelers prima waar voor hun geld. Ze zijn aan de prijzige kant, maar daar krijg je ook wel een fijne, stille koeler voor terug.

Tot slot

Net als alle andere Noctuas is deze koeler prettig om te monteren, erg goed voorzien in accessoires om het ding te kunnen monteren en gewoon goed is afgewerkt. Het punt van discussie blijft de kleurstelling van de fans, die niet bij iedereen in de smaak valt, maar zelf heb ik daar niet zo heel veel problemen mee.
Echt heel goedkoop zijn de koelers niet, maar tel erbij op dat je 6 jaar garantie krijgt, Noctua prima ondersteuning levert in mijn ogen met het beschikbaar stellen van mounts voor oudere en nieuwe sockets en je krijgt wel echt waar voro je geld.
Een ander nadeel dan de ietwat hoge prijs, en misschien het minieme prestatieverschil tussen de U9S en de D9L kan ik me dan ook niet bedenken.

Heb jij ook een Noctua NH-U9S?

Netjes deze review ! mooie foto s.... aansluitend een vraag [misschien even gemist] welk geheugen heb je op deze setup ? Hp of Lp ? en was het geen probleem icm deze koeler ?

:) _/-\o_
Netjes deze review ! mooie foto s.... aansluitend een vraag ~[misschien even gemist] welk geheugen heb je op deze setup ? Hp of Lp ? en was het geen probleem icm deze koeler ?

:) _/-\o_
low profile is het wel het makkelijkst, omdat je dan de airflow sowieso niet in de weg zit. maar high profile lukt op zich ook wel, omdat de koeler niet zo heel breed is, past er altijd nog wel een fan op, zonder dat het het geheugen in de weg zit.
Wat voor voltage en welke kloksnelheid draai je in de OC modus?
Ik heb deze ook nog in de kast liggen was idd een goed koelertje.
Gebruik nu deze:
pricewatch: Noctua NH-U14S
En die koelt toch net ff wat beter.
Goede review.
Wel opvallend dat de temperaturen van de NH-D9L iets lager zijn dan de NH-U9S bij jou terwijl ik bij alle andere reviews die ik gelezen heb juist de NH-U9S het iets beter doet dan de NH-D9L.
Als je puur naar de prestaties kijkt scoren zowel de NH-U9S als de NH-D9L niet echt bijzonder maar als je bedenkt dat dit kleine koelers zijn worden ze toch heel interessant als de ruimte beperkt is.