TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set Review

RagaBaSHTestpanel 3 mei 2015, 849 views

TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set (Testpanel)

Erg verrast door dit setje. Heel veel functionaliteit, die ook echt allemaal werkt. Instellen is wel moeilijker dan de rest van het TP-Link assortiment.

Pluspunten

• powerline is erg snel!
  • Snel 2 UTP poorten zonder draden trekken
  • combi Powerline & WIFI!
  • Werkt ook voor IPTV van glashart (glasvezel HDTV).

Minpunten

• 2 verschillende programma's nodig voor beheer
  • wifi functie soms vergeten bij verplaatsten stopcontact

Beheerbaarheid Score: 3
Full Disclosure
Dit review is onderdeel van een serie reviews vanuit een testpakket dat ik van Tweakers.net heb ontvangen.
Andere reviews:
TP-Link Archer T4u - productreview: TP-Link Archer T4U review door RagaBaSH
TP-Link Archer C9 - productreview: TP-Link Archer C9 review door RagaBaSH
TP-Link RE200 - productreview: TP-Link RE200 review door RagaBaSH

Verpakking
De inhoud van de AV500 Powerline Kit (specifiek de TL-WPA4226KIT) is lekker volledig. Je krijgt er 2 UTP kabels (Cat 5e) bij, ook zit er een mini CD-ROM de management utilities bij. De kit bestaat uit 2 verschillende powerline adapters. En module met een stopcontact passthrough, zodat het geen stopcontact kost (model TL-PA4020P) en een module met WiFi range extender ingebouwd (model TL-WPA4220).

Installatie
Installatie lijkt op het eerste gezicht eenvoudig. Je plugt de modules in, en met de “pair” knop vinden ze elkaar. Op deze manier is het simpel om van punt a naar punt b te komen.
Hierna wordt het lastiger. Wil je bijvoorbeeld de WPA4220 gebruiken om je WiFi netwerk uit te breiden, moet je hopen dat je WPS synchronisatie goed lukt. Zo niet, dan moet je via een management programma de Powerline module in je netwerk vinden (alleen wired!) en via die utility naar de web-console om de nodige instellingen te veranderen.
Van wat ik begrijp is het mogelijk om tot 16 Powerline modules in 1 netwerk te plaatsen op basis van deze kit.

Gebruik
In gebruik is de set eigenlijk best stabiel. Ik heb hem op 2 wijzen gebruikt. Eerst als uitbreiding van mijn internet-netwerk. Hierbij was het mogelijk om mijn bureau, wat in een soort “wifi-dead-zone” ligt, goed te verbinden. Ook het gemak van 2 UTP poorten op de modules, maakt dat het eenvoudig wordt om vaste apparatuur (NAS’en, spelcomputers, mediaplayers) ook een vaste aansluiting te geven. In mijn tests met het gehele TP-Link pakket was de powerline verbinding net iets stabieler, mits wired.

De tweede use-case is om mijn IPTV module (Amino A140) van mijn glasvezel-abo mee aan te sluiten. In eerste instantie gaat dit prima, met een stabiele verbinding. Toch merkte ik nog een aantal haperingen. Ik heb dit een dag of 2 bekeken, en onderzocht of en wanneer dit optradt.
Eigenlijk was hier geen andere logica aan te geven, dan dat ik TV aan het kijken was.

Een ander issue dat ik opmerkte was dat mijn internet Wifi verbinding om onverklaarbare reden soms wel verbond maar geen internet had. Pas na 2-3 dagen bracht ik deze twee dingen samen…
Ik had de range extender nog ingesteld op mijn thuisnetwerk. En sommige devices verplaatsten ad-hoc de verbinding van de router naar de extender, met verbroken verbinding als gevolg, en storende tv er bovenop.
Gelukkig was dit met een herconfiguratie (via een windows applicatie, webapplicatie en reboot….) snel opgelost. De kwaliteit/stabiliteit van de verbinding is nu super, geen hapering meer gehad (anders dan wat glashart door de lijn gooit).

Wifi Range Extender
De range extender werkt in B/G/N modus, enkel op de 2.4Ghz band. Voor uitgebreide speedtests zie mijn review van de Archer C9.

De range extender functionaliteit maakt gebruik van dezelfde console als de RE200, maar heeft minder functies. Dit is op zich een gemiste kans. Denk hierbij aan het koppelen met een netwerk, maar de extender een ander SSID laten broadcasten, zodat je bewust op de extender kan aansluiten.

Eigenlijk ben ik super blij met deze set. Ik ben van plan er een 2e amino bij te kopen en een extra powerline adapter, om zo ook boven de volle range kanalen te krijgen (ipv nu een 30-tal kanalen via DVB-C over coax, met alleen NPO 1/2/3 in HD).
Als uitbreiding van mijn netwerk zou ik deze set minder snel aanschaffen. Hij is duurder dan een enkele range extender, die meer instelmogelijkheden biedt, met beter bereik (in mijn geval).
Wel is deze set erg handig als je een wifi AP wil hebben op een plek waar je met je router helemaal geen bereik hebt. Bijvoorbeeld in een schuur achter in de tuin oid.

Heb jij ook een TP-Link TL-WPA4226KIT-AV500 Powerline Wi-Fi set?

Ik heb dit toestel nu 3 maanden om mijn zolderkamer te voorzien van (Wifi en ethernet (ps4) Eerste maand werkte hij perfect. Wifi gekloond van thuisnetwerk zodat ik niet telkens mijn verbinding moest veranderen als ik met mijn smartphone/laptop verhuisde van beneden naar boven. Maar sinds 2 maanden wel een ongemak ondervonden:

Af en toe (gemiddeld 1x per week) konden mijn toestellen (laptop, smartphone, tablet) wel verbinding maken maar had ze geen toegang tot het internet. Was snel verholpen door de ontvanger effe uit te trekken en terug in te steken. Maar sinds 2 dagen is het zelfs niet meer te verhelpen! Ontvanger stuurt nog wel een signaal uit maar geen enkel toestel kan toegang maken tot het internet. Vermoed dus dat het ergens aan de instellingen ligt en dat dit wel te verhelpen is met een volledige reset maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad!

Zag dat je hetzelfde issue hebt gehad alleen staat er thuis geen range extender die voor de storing kan zorgen.