Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,167Gbps met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

TP-Link Archer T4U Review

RagaBaSHTestpanel 25 april 2015, laatste update op 3 mei 2015, 750 views

TP-Link Archer T4U (Testpanel)

Prima toevoeging om een niet-WiFi device op een AC-netwerk te krijgen. Voor mobiele devices (laptop/2-in-1) ongeschikt vanwege zijn grootte. Werkt niet zonder extra drivers te installeren op Win7. Bijgeleverde software doet z'n werk maar is eigenlijk niet goed genoeg.

Pluspunten

• Goed bereik
  • Goed gevulde retailbox

Minpunten

• Groot!
  • Pianolak zwart
  • werkt niet out-of-the-box op Windows 7

Full Disclosure:
Dit review is onderdeel van een serie reviews vanuit een testpakket dat ik van Tweakers.net heb ontvangen.
Andere reviews:
TP-Link Archer C9 - productreview: TP-Link Archer C9 review door RagaBaSH
TP-Link AV500Kit - productreview: TP-Link AV500 Powerline WiFi Kit review door RagaBaSH
TP-Link RE200 - productreview: TP-Link RE200 review door RagaBaSH

Verpakking
De inhoud van de retailverpakking relatief groot en volledig (zie foto 1 en 2).
In de verpakking zit naast de T4u een USB 3.0 verlengkabel, een mini-CD met drivers en applicatie, quick start guide en wat extra handleidingen.

Het eerste wat opvalt is hoe groot de T4u is (zie foto 3).

Installatie
Na het plaatsten van de stick gaat Windows automatisch op zoek naar drivers, deze vindt hij niet.
De T4u werkt niet out of the box. Zowel Windows 7 als Windows 8.1 kunnen niet out-of-the-box overweg met de T4u. Mijn Windows 8.1 laptop is een bedrijfslaptop, waardoor ik geen eigen drivers of applicaties kan toevoegen. Ik heb dus getest met mijn oudere Win7 laptop.

De applicatie die bij de T4u hoort was snel ge´nstalleerd en herkende de stick direct. Tot zover geen enkel probleem.

Eerste gebruik
Ik heb de stick getest op een bestaande Wifi-N router (de TP-Link TP WR-814N) die enkel op 2.4Ghz werkt. Deze router heeft een redelijk bereik, maar op mijn bureau (zo’n 8 meter van de router, met 3 betonnen muren er tussen) wordt de snelheid gehalveerd en is de betrouwbaarheid ook veel lager.

Speedtest
Voor 3 situaties heb ik benchmarks gedraaid via speedtest.net – waarbij de voor de testserver een vaste server is gekozen.
  • 1. HP Probook 4330s – Interne Wifi (Wifi-N modus) – locatie Bureau 8 meter van router (3 muren)
  • 2. HP Probook 4330s – Interne Wifi (wifi-N modus) – Locatie Eettafel 2 meter van router (1 deur)
  • 3. HP Probook 4330s – TP-Link T4u (wifi-N modus) – locatie bureau 8 meter van router (3 muren)
Resultaat is
Test - Gem. Down (Mbps) / Gem. Up (Mbps)
  • Test 1 - 23,8 / 15,4
  • Test 2 - 49,7 / 30,9
  • Test 3 - 41,9 / 42,6
Ook nam de ping tussen tests af van gemiddeld 100+ (1 en 2) naar 8 (test 3)

Dit zijn gemiddelden van 5 tests herhaald binnen 5 minuten van elkaar.
Zeker situatie 1 en 3 vergeleken (zelfde PC, zelfde plek, zelfde router, andere netwerkkaart) laat de impact zien van de T4u.

5Ghz band
Ik heb deze tests herhaald met de nieuwere TP-Link Archer C9 dual-band AC-router, een TP-Link RE200 range extender en een TP-Link AV500 Powerline + Wifi extender kit. En de resultaten zijn vergelijkbaar. De interne Wifi kaart doet het prima, maar de plek in het huis is erg bepalend voor de prestaties. Ook neemt de Ping gigantisch af met de T4u in gebruik.

Ik heb geen (extra positieve) effecten ondervonden van het gebruik van de 5Ghz band via de T4u.

Wel merkt ik dat als zowel de interne Wifi als de T4u actief zijn op mijn laptop, ik via de TP-Link utility geen 5Ghz AP’s herken. Dit was te verhelpen door de interne Wifi te disabelen. Maar erg gebruikersvriendelijk is dit niet.

Software
De bijgeleverde software doet zijn werk prima, maar blinkt uit in simpelheid. De interface kent zeer weinig instelmogelijkheden (maar wel weer zaken als een Soft AP). Wat bijvoorbeeld mist is het kunnen toevoegen van een netwerk waarvan de SSID broadcast uit staat.

Een prima manier om (bestaande) hardware uit te breiden naar Wifi-AC. Ik denk wel dat de T4u vooral geschikt is voor een desktop systeem, waarbij een ver uitstekende USB-stick minder een probleem is als een laptop, die toch wat vaker verplaatst wordt.
Ook visueel is het ontwerp en design wat achterhaald, en vooral groot. De piano-lak zwarte afwerking past toch echt meer bij de TV’s die een jaar of 3-4 geleden werden geleverd. Maar goed, ik ken niemand die een Wifi USB-Stick specifiek op zijn looks uitzoekt.

Heb jij ook een TP-Link Archer T4U?

Het lijkt mij logischer om met de Archer C9 te testen, nu geef je aan dat 5ghz geen effect heeft... Niet vreemd met een Router welke het niet ondersteund
5Ghz is natuurlijk met een compatible router (de C9) getest.
Ah je hebt zo'n kit gewonnen.

Ben benieuwd naar je Archer C9 review.
En zo'n Wifi USB ding wat kan je ervan verwachten, tsjah hoeveel streams ondersteund die?