TP-Link Archer C9 Review

RagaBaSHTestpanel 27 april 2015, laatste update op 3 mei 2015, 619 views

TP-Link Archer C9 (Testpanel)

Mooie router met veel features. Enkele "extra" features komen wat minder uit de verf hierdoor. Wel erg mooie software en zeer eenvoudig in installatie.

Pluspunten

• Mooi design
  • Veel aansluitingen oa. printserver, fileserver.
  • 5Ghz band geeft echt meer snelheid
  • Sterk verbeterde software t.o.v. eerdere TP-Link producten

Minpunten

• fileserver heeft trage doorvoersnelheid
  • niet aan de muur te hangen door vaste standaard
  • bereik netwerk minder dan verwacht

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 2
Full Disclosure
Dit review is onderdeel van een serie reviews vanuit een testpakket dat ik van Tweakers.net heb ontvangen.
Andere reviews:
TP-Link Archer T4u - productreview: TP-Link Archer T4U review door RagaBaSH
TP-Link AV500Kit - productreview: TP-Link AV500 Powerline WiFi Kit review door RagaBaSH
TP-Link RE200 - productreview: TP-Link RE200 review door RagaBaSH

Verpakking
De inhoud van de verpakking van de Archer C9 is standaard voor een wifi-router. Zie foto 1.
In de verpakking zit de router zelf, een korte netwerkkabel, de 3 antennes, een externe voeding, een installatie CD-ROM en een aantal installatiehandleidingen.

Installatie
Het eerste wat op valt bij de installatie van de router is dat deze door de vorm niet aan de muur te bevestigen. Op zich geen probleem, maar wel lastig als je zoals ik altijd je routers aan de muur hebt geschroefd. (zie foto 2)
Het uiterlijk van de router is wel mooi genoeg om hem ook in het zicht neer te zetten. Al weet ik niet hoe hinderlijk de blauwe indicatielampjes zijn (hij staat bij mij gewoon nog in de meterkast).

De Archer C9 is out-of-the-box aan te sluiten op een bestaande internetaansluiting. Er is geen modem aanwezig, dus die moet je van je ISP gebruiken. Ook zijn er geen VOIP voorzieningen op de router. Hij heeft wel een hoop andere functies, die ik later zal bespreken.

Gebruik
Bij het installeren moet je even goed de achterkant van de router fotograferen, want daar staat de default inlogcode voor de Wifi-netwerken op. Out-of-the-box zijn zowel de 2.4Ghz als de 5Ghz band geactiveerd. Ook vind je achterop de inlogcode voor het web-based instellingenpaneel (al is admin/admin iets makkelijker te raden).

Het instellingenpaneel kent 3 modi
1. Quick setup
2. Basic
3. Advanced

Standaard kom je op de “Basic” pagina terecht. Hier wordt een kaart van je router en je thuisnetwerk getoond. Erg netjes en prettig (zie foto 3). Elk van de items is klikbaar en laat een samenvatting zien (bijv. de 8 wireless clients geeft een tabel met naam, IP en MAC).
Via de menu items links zijn de andere functies is Basic Mode aan te passen.

De menu’s zijn eenvoudig, en goed te begrijpen. Ook fijn is dat de router bij het instellen van de gasten netwerken (beschikbaar op zowel 2.4Ghz als 5Ghz, individueel aan/uit te zetten) automatisch de beste versleuteling gekozen wordt (WPA2-PSK / AES).
In de geavanceerde modus is ook voor gastennetwerken in te stellen wat de beschikbare bandbreedte is, en binnen welke tijden het netwerk beschikbaar is.

De geavanceerde modus geeft een grote hoeveelheid extra opties, die voor een groot deel ongemoeid gelaten kunnen worden. Wel zijn er eenvoudige settings voor port-forwarding, port triggering, instellen van een DMZ, parental controls.

Tot slot is het mogelijk onder de geavanceerde settings om de Wifi te koppelen aan een enterprise class Radius systeem.

Fileserver
De router heeft één USB 3.0 port (aan de zijkant). Hier heb ik 2 verschillende externe schijven aangesloten. Een oude Seagate 160GB met USB 2.0 aansluiting. Hierop bewaar ik een kopie van al mijn foto’s. De ingebouwde mediaserver kan de foto’s eenvoudig ontsluiten.
Ook zit er een standaard SMB/Windows Share drive in, en een FTP.

Helaas is de windows share en de FTP totaal ongeschikt om naar een (deze?) USB 2.0 drive bestanden over te schrijven. Een folder met nieuwe foto’s ( < 1GB) via SMB-share gaf een indicatie van ca. 19 uur aan. Via de FTP was het iets sneller, maar de overdracht kwam niet boven de 2500kbps. Toch niet wat je verwacht van een wifi netwerk dat een verbonden snelheid van 150Mbps+ toont.
Ook met een USB3.0 drive (1TB Toshiba drive), haal ik via FTP (FireFTP in een FireFox browser) niet boven de 5000Kbps.
Dit is prima als mediaspeler om de content te streamen naar een TV, iPad of ander device, maar het is duidelijk geen vervanger van een NAS.

Snelheid
Ik had 2 belangrijke redenen om deze nieuwe apparatuur te willen testen: 1. Bereik en 2. Snelheid.
Nu is het lastig om binnen de vrije tijd die ik heb veel real-world metingen te doen, dus heb ik me beperkt tot het doen van metingen met Speedtest.net. Hiermee kan ik door meerdere metingen te middelen in ieder geval een goed gevoel krijgen van de impact van een andere router, een range extender en een range extender over Powerline.
Ik heb in totaal 6 opstellingen getest op 4 afstanden van de router. Op elke afstand heb ik per opstelling 5 metingen gedaan. Dit alles met een iPad Air 32GB. Ik heb de tests ook gestart met een Win7 laptop, maar de resultaten waren dusdanig gelijk, dat ik hier omwille van de tijd mee ben gestopt.

Opstellingen:
1. “oude” router TP-Link TL-WR841N – 2.4Ghz band – geen Range Extender
2. Nieuwe router TP-Link Archer C9 – 2.4Ghz band – geen Range Extender
3. Nieuwe router TP-Link Archer C9 – 2.4Ghz band – Range Extender TP-Link RE200
4. Nieuwe router TP-Link Archer C9 – 2.4Ghz band – Range Extender TP-Link AV500*
5. Nieuwe router TP-Link Archer C9 – 5Ghz band – geen Range Extender
6. Nieuwe router TP-Link Archer C9 – 5Ghz band – Range Extender TP-Link RE200

*De AV500 ondersteund enkel de 2.4Ghz band, dus kon deze niet op 5Ghz band testen.

Afstanden:
1. 2 meter van router (=meterkast) – eettafel vlak achter de deur naar de hal
2. 10 meter van router – werkplek/bureau, in een uitbouw. Ca. 3 stenen muren, waarvan 2 oorspronkelijk buitenmuren. Hier heb ik ook de Range Extenders in het stopcontact geplaatst.
3. 15 meter – 5 meter buiten de uitbouw/plek 2.
4. 25 meter – achterkant van de tuin. 15 meter van de uitbouw/plek 2.

Voor de 2.4Ghz band had ik het kanaal voor de beide routers vast op 11 staan.
De Range Extenders heb ik het kanaal automatisch laten kiezen (kwam uit op 1 in beide gevallen).
Voor de 5Ghz band heb ik het kanaal vast op 48 gezet.
Voor de RE200 is de kanaalkeuze weer op auto gezet.

Alle metingen bij Speedtest zijn via 1 vaste testserver gegaan, om zo variatie hierin als verklaring voor snelheidsverschil weg te nemen.

Voor de nieuwsgierigen: Meetresultaten beschikbaar via http://1drv.ms/1zfhmhg
Grafiek van resultaten in foto 4.

Het bereik van de C9 is in vergelijking met mijn oude WR841N prima. De resultaten qua verbinding zijn iets minder, maar in de praktijk merk ik dit snelheidsverschil niet. De metingen zonder Range extender zijn ook gemaakt op een koude start van de router. Wellicht maakt dit iets uit. Ik verwacht namelijk wel dat alle metingen die op 2m gedaan zijn met een directe verbinding op de router zijn gegaan (ipv op de range extender).

Op mijn werkplek met ik een duidelijk verschil tussen 2.4Ghz en 5Ghz. De 5Ghz band is stabieler, beter qua bereik en sneller. Ik denk dat je hier duidelijk de meerwaarde ziet van een minder druk bezet spectrum.

Vreemd genoeg gaf de C9 buiten helemaal geen bereik, waar mijn oude WR841N nog gewoon goed bereikbaar was. Ik heb dus zonder range extenders geen tests kunnen doen. Ik verwacht dat de verbeterde prestaties op korte(re) afstand ten koste gaan van het totale bereik.

Met Range Extenders is de snelheid buiten echter wel veel beter. De AV500Kit met 2.4Ghz range extender doet het duidelijk beter op 25 meter dan de RE200 op de 2.4Ghz band. Met name de upload houdt deze lang goed. Enige verklaring die ik hier voor kan geven is dat ik de RE200 niet volledig goed heb ingesteld. Maar ik kan de verkeerde instelling niet vinden.

Ik vind de TP-Link Archer C9 erg prettig in gebruik. De softwareinterface is simpel, snel en overzichtelijk. De 5Ghz band geeft verlichting precies op dat punt waar het moet. Jammer is het dat het bereik naar buiten slechter is dan verwacht, gelukkig zijn de TP-Link range extenders niet heel duur en sluiten goed op elkaar aan.

Ander minpunt is dat het design niet meer toestaat dat je de C9 aan de muur hangt.

Qua aansluitingen is de C9 ruim bemeten. 2 USB aansluitingen (USB 2.0 voor printer, USB 3.0 voor storage), 5 netwerkpoorten (1x WAN, 4x LAN). Ik moet zeggen dat de fileserver wel handig is voor makkelijk delen van films door het thuisnetwerk, jammer dat de doorvoersnelheid eigenlijk te laag ligt voor een NAS.

Heb jij ook een TP-Link Archer C9?