Samsung 850 EVO 1TB Review

svenmeij 20 april 2015, laatste update op 20 april 2015, 2.174 views

Samsung 850 EVO 1TB

Prima SSD voor een goede prijs.

Pluspunten

• Degelijke uitstraling
  • Software op CD meegeleverd
  • 5 Jaar garantie en 150TBW zijn zeer hoog voor een consumer SSD

Minpunten

• Geen MAC software, waardoor extra features niet beschikbaar zijn

Mijn MacBook Pro Mid 2010 begon erg traag te worden. Na de afweging: nieuwe laptop of HDD vervangen door een SSD heb ik voor het laatste gekozen.

Na flink lezen heb ik gekozen voor de Samsung 850 EVO 1TB. Ik heb voor Samsung gekozen omdat ze met hun 3D V-NAND flink voorlopen op de concurrentie (volgens de reviews die ik heb gelezen). Door deze techniek hanteert Samsung ook een lange garantieperiode voor een 'budget' SSD: 5 jaar of 150 TBW (Total Terrabytes Written), wat neerkomt op gemiddeld 81GB per dag schrijven.

Ik heb ook getwijfeld over de Samsung 850 PRO 1TB, maar gezien de leeftijd van mijn laptop denk ik niet dat ik het snelheidsverschil erg ga merken. De TLC(Triple Level Cell) van de SSD vond ik in het begin nog een puntje, maar na veel lezen lijkt Samsung het nu goed onder controle te hebben. Ik heb geen negatieve punten gelezen over TLC in de 850EVO, behalve dat het langzamer is dan MLC (waar de Pro gebruik van maakt). De problemen met TLC die ik wel tegen kwam gingen over de 840EVO. Deze serie heeft performance degradatie problemen. De 850EVO lijkt deze problemen niet te hebben. Het V-NAND geheugen en de controller zijn hetzelfde als de 850PRO ook gebruikt. De 850EVO lijkt daarmee meer op een 850PRO dan op de 840EVO.

Ik heb eerst een volledige copy gemaakt van mijn huidige harddisk met DiskDuper! for Mac. Daarna heb ik de HDD verwijderd en de SSD erin gestopt. Dit was belachelijk simpel in mijn laptop. Onderkant losschroeven, harddisk losschroeven uit zijn rubberen ophanging, SSD plaatsen en in omgekeerde volgorde weer alles vastmaken. Als je jezelf niet vertrouwd kan je altijd even op ifixit kijken hoe het moet.

De laptop startte op zonder enige problemen en dit was echt supersnel. Dit is van minuten naar ca 20 seconden gegaan. Een verademing.

Als laatste heb ik TRIM aangezet. Het nadeel bij een Mac is dat Apple alleen TRIM aanzet voor Apple SSD drives. Voor 3rd party drives (zoals Samsung) is officieel geen TRIM support. Na het lezen van verschillende vergelijkingen ben ik tot de conclusie gekomen dat TRIM wel belangrijk is om aan te zetten. Hier is wel software voor, maar sinds Yosemite maakt Apple gebruik van KEXT-signing: het OS accepteert alleen gesignde drivers. En om TRIM aan te zetten moet een driver 'gepatched' worden. Dus de KEXT-signing moet uit gezet worden. Dit is een potentieel risico om 2 redenen:
- Je OS accepteert na de wijziging malicious drivers, en
- Als KEXT-signing weer aangezet wordt boot je laptop niet meer op.
Het is wel altijd mogelijk om op te starten in Recovery Mode en daar de KEXT signing weer uit te zetten of de driver te vervangen door de originele. Dan doet de SSD het ook, alleen heb je geen TRIM support meer.

Met de Trim-enabler software van Cindori heb ik TRIM aangezet.

Ik werk er nu een paar weken mee en de laptop is weer prima en kan weer een paar jaar mee. Alle applicaties starten weer direct en zelfs zware processen als Windows 7 in een VirtualBox draait prima en start binnen een aantal seconden op.

Het enige minpunt van de SSD vind ik dat Samsung de Magician Software alleen voor Windows beschikbaar heeft gesteld. Met deze software kan je onder andere de hardware encryptie op de SSD aanzetten.

Heb jij ook een Samsung 850 EVO 1TB?

Meer advertenties

Trim kun je uitlaten. Die samsung regelt z'n eigen hagje wel zonder trim functies. Gewoon +/- 10Gb vrij laten en dan komt dat wel goed. Kan ik je melden als lang gebruiker van SSD's in Macs.

Wist je btw dat je via de diskutility ook in 1x je hele disk kunt klonen naar de SSD? Dit scheelt zalig veel tijd en gedoe. =)

De 840 / 850 evo series zijn (ondanks?) met hun TLC flash trouwens prima betrouwbaar.
Op basis van dit artikel: http://www.tomshardware.c...ok-pro-ssd-trim,3538.html heb ik toch besloten om TRIM aan te zetten.

Die DiskUtility is een goeie. Nu je het zegt weet ik het inderdaad. Het voordeel van SuperDuper! is dat die wel bestanden overslaat waarvan OSX zegt dat je ze beter niet kan kopieren.
Opzich interessant, maar na elke update staat het weer uit. Omdat ik elke maand welk een paar mac's naar SSD overzet (en dit gaat alleen maar meer worden) ben ik gaan kijken bij klanten wat het verschil nu eigenlijk is. Nul komma Nul. Dus meh :|
Ik ben zelf ook niet heel blij met het aanzetten van TRIM, omdat dit zorgt dat de laptop na een update niet meer wil opstarten. Heb jij het over langere tijd getest? Of is het wat je van klanten terug hoort? Gaat de ssd niet eerder stuk, doordat hij minder goed alle cellen gelijkmatig belast? In mijn beleving zorgt TRIM voor een langere levensduur door betere garbage collection en gelijkmatigere belasting van de NAND cellen
Het was elke keer weer drama op minstens 4 mac's bij klanten. Dat was ik best wel zat. Mijn eigen SSD zit er nu een goede 3 jaar in en al 2 daarvan zonder trim. Opstarttijd nog steeds onder 12seconden en 100% Health.
How about this? nieuws: Samsung komt eind april met nieuwe fix voor 840 EVO-ssd's. Je spreekt jezelf beetje tegen, je zegt dat Samsung de TLC issues (met de 840 EVO dan wel) onder controle heeft, maar ook dat je geen problemen erover gevonden hebt. Waarom zouden ze de issues dan onder controle moeten hebben :)

Hoe dan ook, veel bang voor de buck, ik heb zelf een 1TB 840EVO en heb wl het TLC issue, maar dataloss heb ik nog niet gehad.Elke keer na refreshen van de data kan ik er weer een maand tegenaan.
Vandaar dat ik schreef: nu goed onder controle. De 850 EVO is al bijna een jaar uit en ik heb geen issues gelezen als met de 840 EVO.
Klopt, maar dan moet je wellicht schrijven zoals je nu zegt geen issues met 850EVO gelezen. Is ongeveer hetzelfde TLC geheugen als in de 840EVO, echter voor de rest compleet andere SSD.

m.a.w. ik snap prima wat je bedoelt maar het staat er beetje onduidelijk.Overigens heb ik ook nog een 850EVO 120GB, daarmee heb ik de TLC issues van de 840EVO ook niet gezien na twee maanden in gebruik. Dus ik denk dat je veel en lang plezier hiervan gaat hebben :)
Eens. Ik heb de review iets aangescherpt op dit punt.
In Yosemite is een extra TRIM tool juist niet meer nodig. Tenminste, sinds 10.10.4.
Open Terminal en geef het commando: sudo trimforce enable
Geef je wachtwoord in, reboot, klaar.
Er staat bovenaan nog steeds. "Geen MAC software, waardoor extra features niet beschikbaar zijn"

Is dat nog up to date? Ik heb een My book pro van western digital. Ik wil die 2 caviar black's eruit halen en er 2 van deze in zetten (of andere).

Kan iemand me vertellen hoe het nu zit, ik lees veel tegenstrijdigheden.