Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

KiswumTestpanel 12 april 2015, laatste update op 30 juli 2015, 15.855 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart (Testpanel)

Deze futuristische telefoon ziet er niet alleen goed uit, hij is ook zeer snel. Samsung is weer terug waar ze met de 1e Galaxy mee moesten beginnen. Gebruik maken van robuuste materialen die ze in die tijd al in de Samsung S8500 gebruikten. Metaal en glas is de perfecte combi!

Pluspunten

• Futuristisch uiterlijk
  • Fantastisch scherm
  • Erg hoge DPI waarde van het scherm
  • De camera app start erg snel op
  • De camera is bijna volmaakt
  • De snelste smartphone die ik heb mogen testen
  • High end materiaal zoals glas en aluminium
  • Mogelijkheid tot draadloos laden via 2 verschillende standaarden

Minpunten

• Geen SD-kaart ingang
  • Niet meer waterdicht
  • De accu kan maar 1 - 1,5 dag mee
  • Edge, biedt momenteel nog te weinig functionaliteit
  • Veel apps zijn niet te verwijderen, alleen uit te schakelen
  • De telefoon is erg prijzig

Logo_nl

Achtergrond

Changelog:
14-07-'15: Kleine aanpassing bij het gebruikte opslaggeheugen en een tip toegevoegd voor de capacitieve knoppen.
13-04-'15: Kleine aanpassing bij; de GPS instellingen, plaatje v.d. Galaxy vergelijking en het toetsenbord.
12-04-'15: 1e versie van de review online gezet

Om de review sneller te laten laden, heb ik gebruik gemaakt van thumbnails. Je kunt de foto's en plaatjes vergroten door erop te klikken.

Samsung is op 1 maart 1938 in Taegu (Korea) opgericht. In de beginjaren richtte het bedrijf zich vooral op de export. Vis, groente en fruit werden voornamelijk naar Bejing/Peking verscheept. Na verloop van tijd is het aanbod verbreedt en investeerden ze in hun eigen graanmolens en snoepautomaten. Er werd geïnvesteerd in textiel, verzekeringen, beveiliging en in winkels. Eind jaren '60 voegde Samsung de onderdelen, elektronica en scheepsbouw toe aan hun portfolio.

Leuk om te weten:
De naam Samsung betekent letterlijk: 3 sterren.

Het eerste elektronische product dat Samsung op de markt bracht, was een (zwart-wit) tv in 1970.
Deze P-3202 werd samen met Sanyo ontwikkeld.

In 1988 heeft Samsung haar eerste mobiele telefoon op de markt gezet, de SH-100.
Hier zijn nog 19 onbekende feiten van Samsung te vinden.

Inhoud

De keuze van de telefoon
Specificaties van de telefoon
Mijn 1e indruk
Basis functies van de telefoon
De camera
Productfoto's van de telefoon
Benchmarks
Extra informatie en links

Naar_bovenVolgende

26 jaar na de SH-100, lijken de huidige telefoons totaal niet meer op de telefoons van toen. Samsung is inmiddels beland bij haar 6e generatie van Galaxy S telefoons. Samsung heeft de Galaxy S6 Edge op zondag 1 maart 2015 aangekondigd. Dat was op de vooravond van de Mobile World Congress (MWC) in Barcelona.
Met de codenaam Project Zero, heeft Samsung aangegeven dat men vanaf het nul-punt is begonnen. Zij zien dit als een geheel nieuwe telefoon en niet als een directe opvolger van de S5. Als een buitenstaander, zie ik deze telefoon als een speciale Samsung S6 "glazen huis" editie. Het lijkt erop dat Samsung er een blender bij heeft gepakt en hier de Galaxy S5 + Galaxy Note Edge in heeft gestopt. Vervolgens hebben ze dit goedje in een glazen mal gegoten en is daar de S6 Edge uitgekomen.
Zoals het er nu op lijkt, heeft Samsung heel veel mensen enthousiast gemaakt. De S6 en S6 Edge gaan als warme broodjes over de virtuele toonbank.

Deze review is gebaseerd op Buildnummer G925FXXU1AOCV, met Android 5.0.2.

Ter vergelijking, heb ik hier nog de evolutie van de laatste Galaxy S modellen. De Edge heb ik niet meegenomen in deze vergelijking, alleen de normale S6.
SpecificatiesGalaxy S4
Adviesprijs 2014: ¤699,-
Nu ¤399,-
Adviesprijs 2015: ¤699,-
Nu ¤679,-
Scherm4,99" 1920x1080 (~441 ppi)5,1" 1920x1080 (~432 ppi)5,1" 1440x2560 (~577 ppi)
Chipset32bit Qualcomm APQ8064T, Snapdragon 60032bit Qualcomm MSM8974AC, Snapdragon 80164bit Samsung Exynos 7420
CPUQuad-core 1.9 GHzQuad-core 2,5 GHzOcta-core 2,1 GHz + 1,5 GHz
GPUAdreno 320Adreno 330Mali-T760
RAM2 GB2 GB3 GB
SD kaartMicro SD t/m 64GBMicro SD t/m 128GBGeen
Camera13MP + 2MP16MP + 2MP16MP + 5MP
GPSGPS, A-GPS, GLONASSGPS, A-GPS, GLONASS, BeidouGPS, A-GPS, GLONASS, Beidou
Vingerafdruk scannerNeeJa, veeg mechanismeJa, druk mechanisme
WaterdichtNeeJaNee
Gewicht130g145g138g
Formaat136,6 x 69,8 x 7,9 mm142 x 72,5 x 8,1 mm143,4 x 70,5 x 6,8 mm
Accu2600mAh2800mAh2550mAh

Keuze
Naar_bovenVolgende

Op Tweakers zag ik een oproep staan waarin vrijwilligers werden gezocht, om de nieuwe Samsung Galaxy S6 een avondje uit te proberen. Uit alle inzendingen zou men 60 gebruikers een uitnodiging sturen voor dit speciale event. Voor een aantal mensen zou er tevens de kans zijn om de telefoon 2 weken lang aan de tand te voelen.

Een aantal dagen voor het event, kreeg ik een aangenaam mailtje vanuit Tweakers. Ik was namelijk uitgekozen om deel te nemen aan het event! Ik moest alleen nog even bevestigen dat ik zou komen. Er werd me ook gevraagd om een motivatie te geven, waarom ik 1 van de telefoons zou moeten winnen.
Hier een gedeelte van mijn motivatie:

Twee jaar geleden ben ik begonnen met het uitgebreid reviewen van smartphones. Na het reviewen van diverse Chinese telefoons en 1 Japans toestel zou het nu tijd kunnen zijn om te bekijken hoe goed Koreanen telefoons kunnen bouwen.

De laatste 2 Samsung telefoons die ik in mijn bezit had, daarvan draaide er 1 op Bada (Samsung Wave) en 1 op Windows Phone (Omnia W). Met mijn achtergrond van diverse telefoon OS'en, weet ik wat men graag zou willen zien in een telefoon. Het is nu alleen nog de vraag of Samsung weet wat wij in Nederland graag zouden willen zien.
• Komt deze telefoon in de buurt van mijn eigen onderzoek die door bijna 650 Nederlanders is beantwoord?
• Is deze telefoon, qua specificaties, op alle fronten beter dan het huidige aanbod?
• Hoe voelt de telefoon aan, ligt het lekker in de hand?
• Is de camera beter dan die van mijn Sony Xperia Z3 Compact?
• Wat voelt sneller aan, de UI van Sony of Samsung?
• Is het menu intuïtief ingedeeld en kunnen andere merken leren van Samsungs aangepaste Android variant?
• Als de S6 Edge aanwezig is, wat zou je dan met de knoppen aan de zijkant van het frame kunnen doen?
• Wat heeft de S6 wat andere telefoons niet hebben? Wat nog belangrijker is, wat hebben andere merken wat de S6 juist niet heeft?
• Kan Samsung mij overtuigen om de Z3c weg te doen en de komende jaren met een S6 rond te laten lopen?

Dankzij mijn motivatie ben ik 1 van de 10 gelukkige winnaars geworden. De winnaars kregen echter niet de gewone Galaxy S6, maar de Galaxy S6 Edge!

Specificaties

Globale prijs tijdens de review:¤849,-
2G Netwerk:GSM 850/900/1800/1900 MHz
3G Netwerk:WCDMA 850/900//1900/2100 MHz
4G Netwerk:FDD-LTE 1800/2100 MHz
Simkaart:Nano-SIM
Formaat:142,1 x 70,1 x 7 mm
Gewicht:132g
Scherm type:Super Amoled capacitieve touchscreen, 16M kleuren, Corning Gorilla Glass 4 (voor en achter)
Scherm formaat:1440 x 2560 pixels, 5,1" (~577 ppi)
Multitouch: 10 vingers
Infrarood:Ja
NFC:Ja
Vingerafdruk scanner:Ja
USB:Micro USB v2.0 (MHL), USB On-the-go, USB host
Camera (back):16 MP (16:9) 5312x2988 pixels, F1.9 aperture, autofocus, LED flash
Opties:Geo-tagging, touch focus, optische beeld stabilisatie, Automatische HDR, burstmodus, panorama, gezichtsherkenning en automatisch volgsysteem, achteraf scherpstellen
Video:UHD 4K, 3840x2160@30fps, touch focus, HDR, gezichtsherkenning, filmen met LED verlichting, versnelde film opnames, dual video opname
Camera (front):5 MP 2592x1944 pixels
Opties:Geo-tagging, touch focus, gezichtsherkenning, achteraf scherpstellen, Automatische HDR
Video:QHD 2560x1440 pixels
Opties:Dual-video call
OS:TouchWiz / Android 5.0.2
Chipset:Exynos 7420
CPU:Cortex-A57 (64bit), Quadcore 2,1 GHz & Cortex A53 (64bit), Quadcore 1,5 GHz
GPU:Mali-T760
Sensoren:Snelheidsmeter, afstand, gyroscoop, nabijheid, kompas, licht, hartslag, Sp02
Berichten:SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM, RSS
Led kleuren:Blauw, Rood, Groen, Oranje, Geel, Cyaan, Wit en Violet

- Agenda, wekker, foto/film editor
- Exchange mail
- Smart stay
- Voice memo/belcommando's (S-Voice)
- Voorspellende tekstinvoer / Swype invoer
- Actieve ruisonderdrukking
- Wi-fi Display

1e_indruk
Naar_bovenVolgende

Unboxing video van de telefoon:

De doos is erg klein en daardoor net iets groter dan de telefoon zelf. Bij het openen van de doos, zie je de telefoon in een plastic beschermhuls liggen. Onder de telefoon ligt een kartonnen hoesje met documentatie en een pin om de tray van de simkaart te verwijderen. Onder de documentatie zijn 3 compartimenten zichtbaar.
Één vakje is bestemd voor de USB kabel. Naast dat vak, is de snellader te vinden. Het derde vak is voorzien van een bedrade headset.

De inhoud van de doos:
• 1 x Samsung Galaxy S6 Edge smartphone
• 1 x Snellader
• 1 x USB kabel
• 1 x Headset
• 1 x Pin voor de simkaart-tray
• 4 x Documentatie

Door het gebruik van glas en aluminium voelt de telefoon koud en erg licht aan. Dit vind ik een goed teken. Dat betekent namelijk dat er luxe materialen zijn gebruikt, die je bij een high end smartphone mag verwachten. Er zijn op Tweakers diverse gebruikers geweest die de rand van de telefoon scherp/storend vinden. De rand valt inderdaad op en je merkt dat het niet aansluit met de rest van de telefoon. Dit vind ik zelf niet storend en het is tevens niet belemmerend voor de functionaliteit van de telefoon. Ik hoef de telefoon ook niet anders vast te houden dan mijn voorgaande telefoons. Er zijn geen kraakjes te horen of spleetjes te zien tussen het frame en het glas. Het enige wat je hoort is de stabilisator van de camera. Dat onderdeel moet namelijk vrij kunnen bewegen. Dit is nodig om de trillingen goed op te kunnen vangen als je de camera gebruikt.

De voorkant van deze telefoon ziet er bijzonder uit. Soms lijkt het helemaal zwart te zijn en in bepaalde belichting lijkt het donkerblauw te zijn. Bovenaan het scherm zie je een notificatie led, licht sensor, 5MP camera en de speaker om mee te bellen. Onderaan zie je 1 hardware knop en 2 capacitieve knoppen. Samsung gebruikt haar knoppen net even anders dan andere merken op de Europese markt. Dit kan ervoor zorgen dat je even moet wennen als je van een Sony naar Samsung overstapt. Heb je hiervoor bijvoorbeeld een Xiaomi gebruikt, dan zal je geen verschil voelen in functionaliteit.
Van links naar rechts zie je: Recent, Home en de Terug knop. De capacitieve knoppen hebben een trillende feedback en zijn voorzien van achtergrond verlichting. De verlichting kan niet samen met het scherm aan blijven staan, maar valt al na 2 seconden uit. In voorgaande Samsung telefoons was dit eenvoudig via de instellingen aan te passen. Het is erg jammer dat Samsung deze optie niet beschikbaar heeft gesteld in de huidige release. De hardware/home knop heeft een goed feedback en bevat een vingerafdruk scanner. Je kunt het scherm ontgrendelen door de knop in te drukken of je vinger er 1 seconde op te leggen.

• De rechterkant van de telefoon is voorzien van de aan/uit knop.
• De linkerkant van de telefoon is voorzien van 2 individuele volume knoppen.
• De onderkant van de telefoon heeft een 3,5mm hoofdtelefoon ingang, USB 2.0 poort, microfoon en een luidspreker. Aan weerszijde zijn kunststof inkepingen in het aluminium frame aangebracht voor de antennes.
• Aan de bovenkant van de telefoon bevinden zich de nano simkaart houder, infrarood poort en een microfoon. Net als aan de onderkant, zijn bovenop de telefoon ook kunststof inkepingen aangebracht.
• Op de achterzijde van de telefoon vind je de 16MP camera, LED verlichting en een hartslagsensor.

Deze tekening is te vinden op pagina 6 van de digitale handleiding

De voor- en achterkant van de telefoon is voorzien van Corning Gorilla Glass versie 4. Dat is het meest krachtige glas dat Corning momenteel levert voor telefoons. Door het ontwerp van de telefoon is het niet mogelijk geweest om de telefoon te voorzien van een verwisselbare accu en een SD kaart ingang. In tegenstelling tot de voorganger (Galaxy S5), is deze telefoon niet waterdicht. De telefoon is hierdoor niet geschikt om in een vochtige ruimte te gebruiken.

Basis

Ontbrekende features
In vergelijking met andere (Europese) smartphones of voorgaande modellen mis ik een aantal features die ik wel handig/noodzakelijk vind.

- One hand mode / 1 hand modus/.
De S5 en S6 hebben een even groot scherm. Bij de S6 mis ik echter de mogelijkheid om het toestel volledig met 1 hand te kunnen bedienen. Meer info onder het kopje "Hoofdscherm".
- Verlichting capacitieve knoppen.
Bij de meeste high end telefoons is het laten verlichten of uitschakelen van de capacitieve knoppen, de normaalste zaak van de wereld. Als deze knoppen kunnen worden verlicht, dan verwacht ik ook dat je dit via een instelling altijd kunt aanpassen. Helaas is dat met de huidige versie niet mogelijk.
- Note Edge features.
Bij de Note Edge waren een aantal toepassingen zichtbaar die je kon gebruiken voor de Edge functionaliteit. Op dit moment zijn deze oude functies niet aanwezig, maar alleen een aantal nieuwe. Meer info onder het kopje "Edge".

OS

De telefoon is geleverd met Android 5.0.2 en release/buildnummer G925FXXU1AOC1. In de kleine 2 weken dat ik de telefoon heb getest, is er 1 software update bij mij binnen gekomen. Deze nieuwe release G925FXXU1AOCV, heb ik op 9 april gedownload en enkele dagen getest voordat ik de review online plaatste.
De S6 Edge is voorzien van 32GB opslaggeheugen. Van de 32GB is 6,75GB in gebruik door het systeem en tevens is er bijna 400MB in gebruik door de standaard geïnstalleerde applicaties. Out of the box houd je ongeveer 25GB opslag over, om alles mee te kunnen doen. Het is jammer dat het geheugen niet meer uitgebreid kan worden met een SD kaart. Let er dus goed op dat je een S6 (Edge) koopt met genoeg opslaggeheugen of je moet gebruik maken van online opslag in de "cloud".
Van de aangegeven 3GB is er maximaal 2,6GB werkgeheugen te gebruiken. Het is tegenwoordig voldoende, maar met Android 5 en Touchwiz houd je niet meer dan 1GB over. In de praktijk houd je van de 2,5GB ongeveer 430MB werkgeheugen over. Tijdens de testperiode heb ik geen haperingen kunnen ontdekken. De telefoon gaat dus goed om met haar resources. De telefoon sluit apps onzichtbaar af als het geheugen vol zit. In de praktijk kun je echter vrij veel apps (>10) open hebben staan, voordat er apps uit het geheugen verdwijnen.

Geheugen

Applicaties

Op de telefoon is niet veel bloadware aanwezig. Ik heb begrepen dat dit een erg gewilde wens is voor veel Samsung gebruikers. Het is echter wel jammer dat de meeste voor-geïnstalleerde apps niet verwijderd kunnen worden. Deze applicaties kunnen alleen maar worden uitgeschakeld. Onder deze applicaties vallen installers van Facebook inc. (Facebook, Messenger, Instagram en Whatsapp). De meegeleverde apps van Samsung zelf zijn onder andere: Samsung Go, S Health, Smart Manager en een eigen appstore. Volgens geruchten is het vanuit Google verplicht om een rijk gevulde portefeuille mee te leveren op Android smartphones. Deze telefoon wordt geleverd met 16 verschillende Google applicaties zoals: Google+, Gmail, Chrome, Hangouts en Youtube. Tevens worden er een aantal Microsoft applicaties meegeleverd. De Microsoft applicaties kun je gemakkelijk uitschakelen als je er niets mee van plan bent.
Wat ik bij telefoons op de Europese markt erg jammer vind, is dat je de rechten van applicaties vaak niet kunt verwijderen. Een voorbeeld hiervan is de benchmark app AnTuTu. Deze app hoeft voor mij geen toegang te hebben tot mijn camera, het is dan ook jammer dat zoiets niet uitgeschakeld kan worden.

Applicaties

S Health
Om mijn lichaam en geest in goede conditie te houden, heb ik de app S Health even getest. De stappenteller en de hartslagmeter lijken accuraat te zijn. Met de telefoon in de hand testte ik of mijn stappen goed werden geregistreerd. Zowel de normale als mijn ninja-stealh-modus stappen, werden netjes geregistreerd.
Ik heb ook mijn hartslag meerdere malen getest en deze komt overeen met de werkelijkheid. Ik heb het hart van een actieve sporter, maar het lijf van een sport-kijker. Mijn normale hartslag ligt rond de 70bpm en dat kwam ook naar voren in de testen.
De app lijkt me een nuttige toevoeging, om je geest en lichaam in gezonde conditie te houden.
S_Health

Hoofdscherm

De telefoon is voorzien van een appdrawer, met apps achter een hoofdmenu. Standaard zullen alle apps op het hoofdscherm worden geplaatst, tenzij je dit handmatig uitgeschakeld. Je kunt het hoofdscherm overzichtelijk houden door gebruik te maken van widgets en mappen waar je apps in kunt plaatsen.
Je kunt het notificatiescherm tevoorschijn halen door van bovenaan het scherm naar beneden te schuiven.
Dit scherm is verdeeld in 5 secties:
1: Hier zie je de tijd, datum, een knop om de snelkoppelingen aan te passen en een knop naar de instellingen.
2: Hier zijn 5 snelkoppelingen zichtbaar.
3: Hier is een slider aanwezig om de achtergrond verlichting in te stellen en een knop om dit automatisch aan te laten passen met de omgeving.
4: Hier vind je "S Finder" (laat je een opdracht zoeken op je telefoon en evt. op het internet). Hier vind je ook "Snel verbinden" (snelkoppeling om media op je tv te tonen).
5: Hier vind je alle notificaties en informatie over draaiende apps (zoals de muziekspeler).

Hoofdscherm
Instellingen

Eenvoudige modus
Vanuit de "instellingen menu" kun je je telefoon omtoveren naar een vereenvoudigde stand. Deze launcher zou ideaal kunnen zijn voor mensen die maar een beperkt aantal applicaties willen gebruiken. Het kan ook een uitkomst zijn voor kinderen en ouderen die alles simpel willen houden. Hieronder zie je de screenshots van deze ingebouwde launcher.
Eenvoudig

Bij veel premium smartphones is het sinds kort mogelijk, om het scherm te verkleinen zodat je de telefoon met 1 hand kunt bedienen. Ik gebruik deze functie regelmatig bij diverse Xiaomi telefoons. Je telefoon bedienen via de "1 hand modus" was bij de Galaxy S5 en Note 4 al mogelijk. Het is echter wel vreemd dat het nu niet meer mogelijk is op de S6. Ik hoop dat deze functie nog wel terug zal komen via een software update.

Hier een voorbeeld bij een Galaxy S5

Verbindingen

De telefoon ondersteunt de standaard verbindingen zoals Wifi, GPS en Bluetooth.

Wifi:
De telefoon is voorzien van een Wifi module met de mogelijkheid om te verbinden met de A/B/G/N/AC netwerken. De verbinding met de routers is goed en stabiel. Hij werkt niet alleen op 2,4GHz, maar ook op het 5GHz netwerk. Zowel thuis als op het werk kan ik zonder problemen verbinding maken. Ik heb wifi gebruikt om foto's te uploaden en om films vanaf mijn NAS te streamen. Als de router vlak bij het raam is geplaatst, dan kun je er vanaf zo'n 70 meter nog steeds mee verbinden.

GPS:
Het was even zoeken, maar ik heb de GPS uiteindelijk gevonden. De instellingen voor de GPS liggen verborgen onder "Privacy en veiligheid" -> Locatie.
Om de GPS snel in-/uit te schakelen, kun je via het notificatiemenu een snelkoppeling toevoegen. In het "instellingen menu" is de snelkoppeling ook te vinden onder het kopje "Snelle instellingen".
GPS-Instellen

GPS werkt binnenshuis vrij snel en binnen 10 seconden kun je starten met navigeren. Buiten werkt de GPS nog sneller en heb je binnen enkele seconden al een fix waarmee je kunt navigeren.

Dit zijn de instellingen die je kunt gebruiken, de namen spreken voor zich.
Alleen GPS:
Wi-Fi en mobiele netwerken:
GPS, Wi-Fi en mobiele netwerken:

Bij het opstarten van een GPS applicatie, zal je buiten de deur binnen enkele seconden een goede en stabiele verbinding kunnen maken. Ik heb de app Sportstracker gebruikt om mijn afgelegde routes op te slaan. De GPS bleef erg goed binnen een straal van 5 meter van mijn afgelegde route. De gerapporteerde snelheid leek erg accuraat en er waren geen vreemde snelheidspieken te zien.
GPS

Thuis 1
Thuis 2
Buiten 1
Buiten 2

Bluetooth:
Bluetooth werkt precies zoals het zou moeten. De telefoon werd direct door mijn autoradio herkend en het afspelen van muziek gaat zonder problemen. De contacten van mijn telefoon worden zonder problemen herkend en ik ben via de microfoon in de auto goed verstaanbaar. Met mijn Jabra headset heb ik de muziekspeler getest en het geluid is van goede kwaliteit. Uiteraard kun je ook gebruik maken van tethering via Bluetooth. Dit kan interessant zijn voor apparaten waarbij er geen wifi hotspot mogelijk is, zoals een autoradio.

NFC

De NFC chip zit ongeveer in het midden van de telefoon. Als je hiervan gebruik maakt, dan moet je het scherm ontgrendelen en de telefoon tegen de tag aanhouden. Het voordeel van NFC is dat je ermee zou kunnen betalen, maar je kunt ook acties aan NFC tags koppelen. Vanaf de Sony Xperia S, ben ik een voorstander geworden van NFC in combinatie met NFC tags. Er zijn speciale programma's zoals "Tasker", die ervoor kunnen zorgen dat je telefoon bepaalde acties automatisch uitvoert. Op basis van je locatie kan bijvoorbeeld Wifi en Bluetooth worden in-/uitgeschakeld. Als je in de auto stapt, dan kan het dus zijn dat het profiel nog niet wordt geactiveerd omdat je nog in de buurt van je huis/werk bent.
Door middel van NFC tags kun je ervoor zorgen dat je bepaalde handelingen activeert op het moment dat jij zou willen.
Helaas levert Samsung bij een telefoon van deze prijs geen NFC tags mee. Tevens ontbreekt software om tags mee in te stellen of uit te lezen. Hierdoor heb ik gebruik gemaakt van bestaande Sony tags en de software van Sony. De programma's die ik heb gedownload zijn: Xperia SmartTags en Smart Connect. Het lijkt erop dat SmartTags eerst geïnstalleerd moet zijn, voordat je gebruik kunt maken van NFC tags in Smart Connect.

Smart Connect in de praktijk:
Via je telefoon configureer je wat een tag moet uitvoeren bij een 1e en 2e aanraking.
Hier is een voorbeeld als je hem naast je bed zou gebruiken:
Als je de telefoon tegen de tag houd dan zal de functie "Slapen" worden ingeschakeld.
Uitschakelen van Wifi, Bluetooth, data verbinding en het geluid.
Als je uit bed stapt, dan zet je de wekker uit, haal je hem over de tag en dan wordt alles weer ingeschakeld wat je nodig hebt.

In mijn geval heb ik een NFC tag in de auto geplaatst.
Het doel van de NFC tag is als volgt ingesteld: Activeren van Bluetooth (als deze nog niet aan staat) en een WIFI hotspot opbouwen voor de autoradio.
Je ontgrendelt het scherm en als je de telefoon tegen de tag houdt, dan worden de 2 voorgeprogrammeerde acties uitgevoerd.
Als je op plaats van bestemming bent, dan haal je hem weer langs de tag en dan wordt de Wifi hotspot afgesloten en Bluetooth eventueel uitgeschakeld.
NFC

Met het onderstaande filmpje krijg je een goed beeld wat de kracht van NFC tags zou kunnen zijn.

Bellen

De provider die ik heb gebruikt was T-Mobile. Tijdens het testen had ik geen enkele keer een slechte verbinding op het netwerk. Het bellen gaat zonder problemen en de handsfree functie is gemakkelijk in te schakelen tijdens een telefoongesprek. Als ik de handsfree functie activeer, ben ik luid en duidelijk te horen aan de andere kant.
Het is erg gemakkelijk om een persoon op te zoeken of te bellen vanuit je telefoonboek. Je kunt gebruik maken van "Smartdialing". Door een naam met T9 of een gedeelte van het telefoonnummer te gebruiken, kun je je contact opzoeken. Uiteraard kun je ook gebruik maken van de app contacten om een naam of telefoonnummer op te zoeken.

Beltonen

Er zijn een hoop verschillende beltonen en notificatie geluiden beschikbaar voor de telefoon. Je kunt tevens gebruik maken van je eigen MP3 muziek als beltoon. De beltonen kunnen erg hard worden gezet. Waarschijnlijk kun je de telefoon zelfs nog horen als je in een volle kroeg staat.
Om jezelf te ontdoen van al het geluid, kun je de telefoon in "flightmodus" of op "stil" zetten. Als je telefoon op stil staat, dan ben je aangewezen op de kwaliteit van de trilfunctie. De trilmotor is sterk genoeg om hem door een hoesje heen te kunnen voelen.

Muziek speler

Voordat je van je muziek kunt genieten, kun je ervoor kiezen om een eigen folder op je telefoon aan te maken. Zo heb ik de folder "Music" aangemaakt en hier 3 verschillende albums in gezet. Deze folders heb ik via de telefoon vanaf de NAS gedownload. In 1 van deze mappen heb ik een album met .Flac bestanden gezet. Deze zijn ongeveer 25-40MB per stuk. Op de telefoon konden de nieuwe muziekbestanden niet direct worden afgespeeld. Je moet zelf een afspeellijst maken om de nieuwe bestanden af te kunnen spelen. Het afspelen van de .MP3 en .Flac bestanden ging daarna zonder problemen.
Je kunt de muziekspeler vanuit een widget of app opstarten. Daarna kun je hem in het notificatie menu vinden en in de lockscreen. De muziekspeler ziet er erg goed uit en bevat voldoende functies.
Muziek
Muziek

Toetsenbord en browser

De telefoon is voorzien van een toetsenbord uit de koker van Samsung/Touchwiz. Het toetsenbord voelt goed aan en kan in diverse formaten worden gezet. Je kunt gemakkelijk talen toevoegen die je daarna d.m.v. de spatiebalk kunt wisselen. Je kunt gebruik maken van "Swype" bewegingen voor alle ingestelde talen. Het toetsenbord is snel, gemakkelijk te bedienen en is erg accuraat. Tijdens het swypen is het me opgevallen dat de telefoon soms vergeet om de spatie toe te voegen. Ik heb hierin nog geen patroon kunnen vinden, maar het gebeurd bij diverse applicaties. Als je overschakelt naar een andere app, dan is het probleem niet in die andere app aanwezig. Als je even later weer terug gaat, dan kan het probleem soms al weer verholpen zijn. Ik ga er vanuit dat dit gewoon met een software update opgelost kan worden.
Toetsenbord

Op de meeste nieuwe Android telefoons, zal je Google Chrome als internet browser tegenkomen. Samsung levert tevens haar eigen browser mee. Ik heb zelf geen voorkeur voor de browser, ik gebruik gewoon de browser die wordt meegeleverd. De browser van Samsung ziet er overzichtelijk uit en bevat standaard zaken zoals tabbladen, favorieten en het biedt de mogelijkheid om pagina's op je homescreen te zetten. Er is niets op de browser aan te merken, hij reageert namelijk snel en zonder problemen.
Browser
Browser

Edge functionaliteit

Verlichting
Je kunt aangeven of je een visuele notificatie wilt hebben bij inkomend gesprek of bericht.

Personen
Je kunt 5 "favoriete" personen een eigen kleur geven. Als je je telefoon met het scherm naar beneden hebt liggen, dan kun je zien door welke kleur/persoon je wordt gebeld. Op het moment dat je wordt gebeld kun je 3 dingen doen.
1. Het gesprek aannemen door de telefoon naar je oor toe te brengen.
2. De telefoon negeren en door laten rinkelen.
3. Een automatisch bericht naar de beller laten sturen door je vinger op de hartslagsensor te zetten (bij je LED flitser). Ik heb de instellingen voor deze berichten niet kunnen vinden en hierdoor kun je het dus niet aanpassen. Het automatisch verstuurde bericht dat mensen nu zouden ontvangen is: Ik kan de oproep nu niet aannemen. Ik bel zo snel mogelijk terug. -Verzonden vanaf mijn Galaxy S6 Edge.

Informatiestroom
Het activeren van deze Edge functie blijkt in de praktijk niet altijd even goed te werken. Deze functie activeer je door op de zijkant van boven naar beneden te swypen. Doordat dit pas na 1,5 seconde wordt geactiveerd, kan het zijn dat je blijft swypen totdat de informatie in beeld komt.
Je start in eerste instantie met het volgende in beeld van links naar rechts:
Info over het weer/maan, temperatuur en stad. In het midden is de klok zichtbaar. Aan de rechterzijde het tijdstip van de wekker en de accu capaciteit.
Als je naar beneden scrolt zie je de instelbare nieuwsberichten/feeds.
Als laatste zie je de openstaande meldingen.

Nachtklok
Je kunt op gezette tijden, ervoor zorgen dat je de klok en de wekker in beeld heb staan. De weergave van deze informatie is voor maximaal 12 uur in te stellen. Het is dus niet mogelijk om de klok 24 uur lang te laten weergeven aan de zijkant van je scherm. Deze weergave wordt geactiveerd op het ingestelde tijdstip en verdwijnt na de ingestelde tijd.

Momenteel is de Edge vooral een gimmick. Het is jammer dat Samsung niet meer tijd hierin heeft gestoken of de oude functionaliteit heeft overgezet.
Edge

Note (4) Edge functies die maar voor een klein gedeelte beschikbaar zijn op de S6 Edge:

Camera-test

Foto's

De kwaliteit van de foto's die je overdag maakt zijn werkelijk fantastisch! Het is erg lastig om een slechte foto te maken via de automatische instellingen. Met de Pro instellingen kun je veel meer aanpassen en kun je bijvoorbeeld fantastische close-up foto's maken. Samsung geeft aan dat de camera app in 0,7 sec wordt gestart en dat je in 0,3 sec. een foto kunt maken. Wellicht is het mogelijk als je de perfecte belichting hebt en de camera niet hoeft te focussen. In de praktijk kun je beter 2-3 seconden aanhouden om een foto incl. focus goed af te kunnen drukken. De avondfoto's zijn heel erg goed, mits er nog wat verlichting om je heen is. Als ik de nachtfoto's vergelijk met de Z3 compact, dan zijn de foto's van Samsung veel te donker. Dit komt mede doordat er geen nachtmodus aanwezig is. Het tweede minpunt dat ik wil aanstippen is dat de burstmodus van de camera standaard aan staat. Hierdoor komt het regelmatig voor dat je meer foto's maakt dan de bedoeling is. Met deze burstmodus kun je overigens maximaal 30 foto's maken per sessie. De snelheid daarvan is vergelijkbaar met andere high end telefoons.
De Frontcam is erg goed, je kunt hiermee uitstekende foto's maken. Je kunt zelfs een groepfoto maken met een soort panorama shoot. Door je vinger op de hartslagsensor te leggen, kun je eenvoudig een foto maken van je zelf. De camera is erg geschikt om selfies te maken met daglicht of in de duisternis.

Filmen

De telefoon is in veel situaties de perfecte kandidaat om mee te filmen. Je kunt kiezen uit een aantal scenario's om te filmen. Je kunt onder andere slowmotion video's maken of filmen met een 4k resolutie. Als je bezig bent met een opname, dan kun je de opname pauzeren om vervolgens even later weer verder te gaan.
De LED flitser is heel erg sterk. Hierdoor kun je in het donker meer vastleggen, dan met veel andere telefoons mogelijk is. De kwaliteit van de frontcam is erg goed. Filmpjes maken of videobellen, het is allemaal goed te doen. Ik denk dat deze telefoon 1 van de beste frontcams heeft die momenteel beschikbaar is.

Score van de camera
• Er is geen nachtmodus aanwezig, hierdoor zijn foto's donkerder dan bij concurrenten
• Burstmodus is niet uit te schakelen
• Op het gebied van hardware, is het jammer dat de camera uitsteekt.

• De kwaliteit van de foto's is in bijna alle gevallen perfect voor een smartphone.
• De camera app start erg snel op.
• Filmen met slowmotion werkt erg goed.
• Extra opties voor de camera zijn gemakkelijk te downloaden.
• De telefoon focust erg snel op objecten.

Video voorbeelden

Video voorbeeld vanuit de auto

Nacht video, zonder LED

Nacht foto's

Zonder flits
Met flitser

Panorama foto's

Ik heb gelezen dat de telefoon geschikt zou zijn om tegen de zon in te fotograferen. Dit is een test die ik normaal gesproken nooit uit zou voeren, maar hier zjin wat test foto's.

Tegen de zon in

Naar_bovenVolgende

De telefoon is voorzien van een 2600 mAh accu. Als je geen zware applicaties draait, dan zou je er nèt geen 2 dagen mee kunnen doen. Bij mijn testen zet ik bijna alles aan: wifi, Bluetooth, 2 Gmail accounts, 2 Hotmail accounts, Facebook, LinkedIn, Buienalarm en Whatsapp. Als ik 1 simkaart gebruik, dan red ik het van 07.00-23.00 uur met nog 40% over op mijn accu. In de meeste gevallen kun je er dus zo'n 35 uur mee werken. Het is jammer dat het niet goed mogelijk is om er 2 dagen mee te werken.
Voor mij is het een must dat ik er, met mijn verbruik, er gemakkelijk 2 dagen mee moet kunnen werken. Als een budget telefoon dit haalt, dan mag je dat ook van een high end telefoon verwachten.
accu

Scherm
Naar_bovenVolgende

Als je de telefoon voor de eerste keer aan zet, dan zie je dat je te maken hebt met een bijzonder scherm. De witte letters op de achtergrond zorgen ervoor dat deze tekens uit het scherm lijken te komen. Door het gebruik van een Super Amoled scherm, is zwart ook echt zwart. De kleuren zien er zeer goed uit en het scherm kan vrij helder worden gezet. Je kunt de helderheid met een schuifbalk aanpassen en je kunt de verlichting automatisch laten aanpassen. Ik heb de telefoon vooral getest met de automatische instellingen. Hierbij had ik geen problemen om het beeldscherm in direct zonlicht te bekijken. Het scherm kan vanuit diverse hoeken goed worden bekeken.

Vergelijking
Naar_bovenVolgende

Hier is een vergelijking tussen de Xiaomi Mi Note met een 5,7" scherm.

Productfotos

Benchmarks
Naar_bovenVolgende

De scores van de S6 Edge zijn hoog, heel erg hoog. De 2e in de test is de Sony Xperia Z3 Compact met een Qualcomm Snapdragon 801 en een 2,5GHz Quadcore processor.
Dit was de snelste telefoon die ik heb getest!

Benchmark

De PDF handleiding (06/04/15) is hier te vinden

Reviews
Review Galaxy S6 Edge van PhoneArena

Tips
Als je gebruik wilt maken van de verlichte capacitieve knoppen, dan kun je de app "Galaxy Button Lights" van "NotQuiteInsane" gebruiken. In deze app kun je aangeven of je de achtergrondverlichting van de knoppen, altijd, een aantal seconden of helemaal niet aan wilt hebben staan.

Eindscore
• Geen SD-kaart ingang.
• Niet meer waterdicht.
• De accu kan maar 1 - 1,5 dag mee.
• Edge, biedt momenteel nog te weinig functionaliteit.
• Veel apps zijn niet te verwijderen, alleen uit te schakelen.
• De telefoon is erg prijzig.

• Futuristisch uiterlijk.
• Fantastisch scherm.
• Erg hoge DPI waarde van het scherm.
• De camera app start erg snel op.
• De camera is bijna volmaakt.
• De snelste smartphone die ik heb mogen testen.
• High end materiaal zoals glas en aluminium.
• Mogelijkheid tot draadloos laden via 2 verschillende standaarden.
• NFC en 4G maken de telefoon toekomst bestendig.

Naar_bovenVolgende

Laat ik beginnen met het beantwoorden van deze vragen:
1. Komt deze telefoon in de buurt van mijn eigen onderzoek, die door bijna 650 Nederlanders is beantwoord?
• Hij komt erg dicht in de buurt van de perfecte telefoon. Hij voldoet echter niet aan de volgende top 5 wensen: Mogelijkheid voor een externe SD en een prijs tussen de ¤300,- en ¤399,-.
Wat is eigenlijk (te) goed?: Het QHD scherm (= dus een hogere belasting voor de accu).
Dat betekent dat hij met 6 van de 9 punten, voldoet aan de (gemiddelde) eisen van de NL Tweaker.
2. Is deze telefoon, qua specificaties, op alle fronten beter dan het huidige aanbod?
• Ja, als je kijkt naar de echte hardware, dan overtreft hij alle telefoons die momenteel beschikbaar zijn. Een kleine kanttekening is dat de accu die minder is dan directe concurrenten. Ondanks dat, zijn de prestaties uit de kleine accu wel erg goed.
3. Hoe voelt de telefoon aan, ligt het lekker in de hand?
• Ik heb vooral de Samsung Edge in mijn handen gehad en ik vind dat deze prima in de hand ligt. Ik vind hem niet te glad of te scherp.
4. Is de camera beter dan die van mijn Sony Xperia Z3 Compact?
• Ja, op bijna alle punten is deze beter. Helaas ontbreekt de nachtmodus in de software. In bepaalde gevallen is de Z3c beter in staat om foto's in het donker te maken.
5. Wat voelt sneller aan, de UI van Sony of van Samsung?
• Ik vind dat ze beide net zo snel aanvoelen. Beide interfaces werken zonder enige lag.
6. Is het menu intuïtief ingedeeld en kunnen andere merken leren van Samsungs aangepaste Android variant?
• Het menu zit goed in elkaar, er zijn niet teveel submenu's om ergens te komen. Het is wel vreemd dat sommige zaken niet goed te vinden zijn zoals: het in/uitschakelen van de GPS (deze is verborgen bij de privacy instellingen).
7. Als de S6 Edge aanwezig is, wat zou je dan met de knoppen aan de zijkant van het frame kunnen doen?
• Met de "knoppen aan de zijkant" kun je momenteel wel iets, maar het heeft nog niet echt een toegevoegde waarde (zie het kopje "Edge" in deze review). Veel functies/snelkoppelingen van de Note Edge zijn (momenteel) niet beschikbaar op de S6 Edge.
8. Wat heeft de S6 wat andere telefoons niet hebben? Wat nog belangrijker is, wat hebben andere merken wat de S6 juist niet heeft?
• In dit geval heeft de Edge een scherm die informatie aan de zijkant kan weergeven. De S6 heeft als voordeel dat de telefoon erg snel is in de benchmarks. Tevens vind ik het draadloos opladen een toegevoegde waarde.
Er missen in de software nog wel bepaalde zaken die hopelijk in toekomstige updates worden toegevoegd. Qua hardware mis ik alleen een SD kaart en waterdichtheid.
9. Kan Samsung mij overtuigen om de Z3c weg te doen en de komende jaren met een S6 rond te laten lopen?
• De telefoon kan nog geen 2 dagen op 1 acculading en is niet volledig met 1 hand is te bedienen. Voorlopig heeft de Z3c meer belangrijke voordelen, dan nadelen ten opzichte van de S6 Edge.
De huidige retailprijs van de telefoon ligt op zo'n ¤849,-. Ik vind de prijs erg hoog voor een smartphone. Een goede prijs van een high end smartphone moet wat mij betreft onder de ¤549,- blijven.
De snelheid van de telefoon is erg goed/perfect. Er zijn echter een aantal zaken waarin Samsung zichzelf nog kan verbeteren. De telefoon had iets dikker mogen zijn. Waarom? Simpel, zodat er een SD-kaart en een dikkere (verwisselbare) accu in had gekund. Met een beetje geluk kon de telefoon zelfs waterdicht worden gemaakt en bleef de camera netjes binnenin de behuizing. Ten slotte steekt de aluminium rand aan de zijkanten een stukje uit. Optisch is dat jammer, ik denk echter ook dat het een functionele reden heeft. Het nadeel van een goed aansluitende frame, is dat de telefoon dan te glad zou kunnen zijn. Tevens kan deze rand stootjes opvangen als de telefoon zou vallen.
Daarover gesproken. Ik heb mijn telefoon per ongeluk op straat laten vallen vanaf heup/fietsstuur hoogte. De telefoon heeft het overleefd, het enige wat je ziet zijn enkele kleine krasjes in het aluminium frame. Het glas heeft aan de voor- of achterkant geen schade opgelopen.

Qua design is de Samsung Galaxy S6 Edge erg speciaal. Je hebt het gevoel dat je met een prototype te maken hebt, die in productie is genomen. Hij ziet er futuristisch uit en voelt echt aan als een vlaggenschip. Samsung heeft zichzelf en veel concurrenten dubbel en dwars overtroffen!
Het prijsverschil van ¤150,- ten opzichte van de S6 is te begrijpen, maar je krijgt er weinig interessante functies voor terug. Samsung zou voor de Edge functionaliteit veel meer extra's moeten bedenken. Als je twijfelt tussen de S6 Edge of de S6, dan biedt de S6 momenteel meer waar voor z'n geld. Als je kiest voor stijl en een unieke telefoon, dan is de S6 Edge een zeer goede keuze.
Op dit moment krijgt de telefoon een dik verdiende 4,5 sterren.

4,5_sterren

Naar_boven

Wat vind jij de beste review van april? Kies uit 1 van de onderstaande reviews en breng je stem uit, in het daarvoor bestemde topic op Tweakers

Heb je nog vragen of heb je opmerkingen. Stuur me een bericht of plaats een reactie.
Wil je discussiëren over deze telefoon, dan kun je daarvoor het beste in dit topic terecht:
[Samsung Galaxy S6] Ervaringen en Discussie

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?

Top review gozer! Ik mis alleen foto's van de steak :+
Foto's van de steak? Tja helaas heb ik die overheerlijke steaks niet meer gegeten. Dit doe ik wel bij mijn volgende bezoek aan Tweakers :)
Haha, ik ook, en dan draag ik meteen een slabbetje :)
Zeer mooie review! ;) Ik heb hem gisteren gekocht. Ik vind wel dat hij soms warm wordt net onder de lens. Heb jij dit ook zo ervaren?

Alvast bedankt!
Hij wordt inderdaad warm, maar nimmer heet. Dit verschijnsel merk ik wel vaker bij telefoons van glas of aluminium/metaal.
Ik heb dit overigens ook gemeten met CPU-z.
Van 45 graden tot 66 graden voor de cpu en 27 - 29 graden voor de accu. Het vreemde is eigenlijk dat de cpu op dit moment (idle), net zo warm is als tijdens een Antutu benchmark (45 graden).

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 18 april 2015 18:08]

Beste reviewer

Dank je wel! Ik had een iPhone 6 met een lederen cover en heb nooit gevoeld of hij warm werd door die cover. Ik ga maandag een cover doen rond de s6 edge en dan zal mij dat ook niet meer storen.

Ik lees in het vervolg graag meer review van je. Nog veel succes met reviewen!
hey gast volledig met je eens op je review...
heb zelf het toestel ook en ben er heel tevreden van, tot nu..
mijn galaxy besloot blijkbaar om vanacht vast te lopen om 00:48 en dat is nu dus het enige wat ik krijg op mijn scherm ( mijn nachtklok op dat uur) verder kan ik er niets mee doen geen enkel knop neemt een bevel aan en als ik naar mezelf bel springt ie recht op voice mail.
nog een rede wrm een verwijderbare baterij handig is ;-)
ja wachten nu totdat ie plat is en dan hopen dat het terug in orde is want ik kan vndg niet naar de winkel...
niet dat die nietsnutten van "..." er iets van afkennen maar soit.
Probeer hem te herstarten. Dat kan (uit mijn hoofd) door power + volume down, 10sec in te houden.
Succes!
hielp ook niet had ik getest
het enige wat ik kon doen is wachten tot mijn batterij plat ging, dit heeft een mooie volle dag geduurd xp en dan heb ik hem in de lader gestoken en hij deed alsof er niet was gebeurt.
Zo! Tweakers kan deze review zo even CTRL-C / CTRL-V overnemen en op de frontpage gooien! Topper! +3
Bedankt voor het compliment! Als Tweakers de onderliggende BB code nodig heeft, dan hoor ik het graag ;)
Zeer mooie en uitgebreide review, ben blij dat ik niet de edge versie heb gehaald aangezien er niet echt een toegevoegde waarde aan zit.

Eindhoven de gekste
Design laat zich niet in waarde vertalen
Nette review!
Leuk om te weten:
De naam Samsung betekent letterlijk: 3 sterren.
Waar zag ik dat eerder? }>
Bedankt! Door de feitjes op het event ben ik gaan zoeken naar info over de Samsung. Dat jij dit in je monitorreview had staan, was ik helemaal vergeten en zag Ik pas weer toen ik het onderwerp had geschreven, dit is dan ook gewoon louter toeval. Het blijkt gewoon dat we het beide interessante info vonden :)
Mooie review. Ik zit met het volgende,

Sony z2 heb ik nu, wachten op de z4? Of over o samsung ?
Ik zou even wachten op de specs en leverdatum van de Z4. Daarna kun je altijd nog beslissen om te wachten of om voor de S6 te gaan. Met een beetje geluk brengt Sony iets nieuws en interessants op de markt.

Succes met je keuze!
Wow, wat een top review Herman!! Dat Samsung en Tweakers je maar snel mogen trakteren op een Bali XL :)
Haha, bedankt!
Dat zou al een reden zijn om op en neer te rijden naar Amsterdam. De steaks van Loetje zijn voortreffelijk :D
Eén woord: Nice! _/-\o_

Weer behoorlijk wat tijd in gestoken! Super goed bezig. Toch meer dan één woord 8)7 .
Het kostte me vooral bloed, zweet en tranen. Oh nee wacht, dat klopt niet, het kostte me vooral tijd en veel korte nachten. Het bracht echter wel een leuke ervaring op en hopelijk een eerlijk advies :D

Dank u :)
Ik blijf de de prij toch wel vrij hoog vinden alleen voor een curvd rand.
zou eerder voor een normaalen s6 gaan
Ik zou daar ook eerder voor kiezen ;)

Zie conclusie: