Inleiding
Ik was in het bezit van de Creative Gigaworks T20. Een set die nieuw uit de doos me eerst teleurstelde. Na de inwerkperiode (die bijna een jaar duurde) was ik pas (redelijk) tevreden over het geluid. De lagere tonen waren echter afwezig, het bleef bij opgepompte middenbereiktonen. Het geluid was niet vlak (bij sommige muziekstukken hoorde je sommige midden-lage tonen doordreunen) en had zijn ups en downs. Je hoorde duidelijk dat er zwakke drivers gebruikt waren, die de luidsprekers niet juist stuurden en overal waar mogelijk trucjes toepasten om een goede klank te weergeven. Het waren geen slechte 2.0 luidsprekers, maar je zou beter af zijn met een 2.1 set van dezelfde prijs.
Tot zover een korte review van mijn oude set

.
Je merkt dus dat ik niet 100% tevreden was en ik startte mijn zoektocht naar een kwaliteits-2.1 set. Het was Augustus 2008. Het neusje van de zalm, de Razer Mako, lag ver boven mijn budget (niet iedereen koopt even een 2.1 voor 400 euro

). De Logitech Z4 was meer iets voor mij, maar het feit dat het middenbereik het liet afweten hield me tegen.
Toen zag ik de nieuwe Creative Gigaworks T3, een set dat eind oktober 2008 zou uitkomen. Volgens previews zou Creative niet kijken naar het geld, maar alles uit de kast halen om een audiofiele 2.1 set te fabriceren met de beste materialen. Dat vond ik de moeite om te wachten, ondanks het weer een Creative set was als mijn oude T20. Februari 2009 heb ik de knoop doorgehakt toen ik deze set aan 150 euro kon bemachtigen....
Eerste indruk, afwerking en bouwkwaliteit
De set zat mooi verpakt in een opvallende doos, de 2 kleine luidsprekers zaten in een aparte kartonnen doosje, met daaronder de SLAM-bassmodule, omringd door piepschuim en een anti-statische zak. De glanzende materialen randen van de bassmodule en de 'Creative'-naamplaatjes op de 2 luidsprekers waren bedekt met een plastiek bandje om ze tegen krassen te beschermen in de fabriek of tijdens vervoer. Alles was dan ook in perfecte 'toonmodel'-staat, nergens een krasje of afwerkingsfoutje te bekennen!
Alles voelde ook erg solide aan, stevig gemonteerd en prachtig vormgegeven. 5/5 voor afwerking en bouwkwaliteit dus! Creative heeft ook gedacht aan praktisch gebruik van de set. De kleine luidsprekertjes hebben een zware, stabiele voet (uit aluminium denk ik) met daaronder een antisliplaag. Ook de compacte en stevige volumeknop heeft zo'n antisliplaag.
Geluidskwaliteit
Voordat ik de set zijn definitieve plek bij de pc zou geven, plaatste ik hem een dagje bij de tv om er een filmpje op te kijken. Ik had zeer hoge verwachtingen (bijna Razer Mako verwachtingen) en die werden vervuld! Wat mij onmiddelijk opviel was het middenbereik. Dat overtrof zelfs mijn 3 jaar goed ingewerkte en precies afgestelde T20, terwijl deze T3 rechtstreeks uit de doos kwam en nog niet ingewerkt was! Dat was veelbelovend!
De bass die ik nooit had was nu ook eindelijk aanwezig. Ik ben geen fan van die zware dreunen en heb daarom het bassknopje (op de achterkant van de bassmodule) op 30% staan. Dat vind ik een ideale stand. Voor mensen die wat meer power willen kan het dus ook nog een stuk omhoog, maar voor een ideale harmonie tussen de luidsprekers en de subwoofer is 30% uitstekend. De SLAM-bassmodule, die volgens zijn naam minder 'gerommel' maar een meer precieze bassweergave hoort voort te brengen, voldoet helaas niet aan de verwachtingen. Het 45hz gebied is sterk overpowered, en kan irriteren bij het muziek-luisteren omdat het bij sommige songs irriteert. Lager dan die 45hz stopt het dan ook, het (erg) diepe 'laag' dat vooral bij films of dance-platen van toepassing zijn ontbreekt dus een beetje. Aangezien het bass-knopje niet veel aan de sterke 45-50hz verandert is een equalizer op de pc wel handig voor de mensen met een geoefend oor.
De versterker voor het geheel zit verwerkt in de subwoofer.
De luidsprekers dan: Deze zijn full-range speakers en zouden zelfs zonder bassmodule goed presteren. De kapjes kunnen verwijderd worden (net zoals bij mijn oude T20 en de T40 uit Creative's Gigaworks-reeks). door de kapjes te verwijderen verandert er natuurlijk niet aan de geluidskwaliteit, het is puur persoonlijk wat je het mooiste vindt. Deze compacte luidsprekers, die amper 15cm hoog, 7cm breed en 9cm diep zijn kunnen echt wel verassen. Na de inwerktijd van een paar weken klonk het geheel hemels. Mensen die je nieuwe set komen bezichtigen zullen willen zoeken waar die echte luidsprekers nu wel zitten "dat zijn die kleine dingen toch niet die ik hoor?"

. Het middenbereik is uitstekend, en wordt aangevuld door de bassmodule (als je de bassknop volledig op 0 zet, zal je namelijk toch wat middenbereik missen). Bij deze luidsprekertjes moet ik toch bij een minpuntje komen: Ze kunnen hoog gaan, echt hoog gaan. Op het eerste gedacht zou je zeggen "En dan? Is een groter bereik niet beter?", (subjectief:) niet echt nee. De hoogste tonen zijn hoorbaar geworden, en die kunnen soms schel zijn bij een hoog volume.
Over het algemeen is de geluidskwaliteit zeer goed. Plopjes gelijk bij de Logitech Z4 zijn hier onbestaand. De set kan tot een zeer hoog volume gaan en heb hem nog geen enkele keer horen kraken of ruis horen produceren. Zelfs op maximaal volume is er 0,0 ruis te horen! Erg kwalitatief materiaal is hier dus gebruikt.
De volumeknop
Het volumeknopje verdient een aparte ondertitel. Ik vind het de beste volumeknop van alle 2.1 sets die er bestaan! Ik heb vele sets gepresenteerd gezien in winkels en foto's op internet, maar geen enkele volumeknop is zo ergonomisch, praktisch, simpel en gelijkertijd aantrekkelijk vormgegeven.
Je kan er je headset en een extra audiobron op aansluiten (zoals een mp3-speler). Het blauwe lampje is piepklein en stoort niet (die oude T20 was net een spot

). Het compacte bolletje laat zich bedienen door de draaibare bovenhelft, die van een soort rubber?-achtig materiaal lijkt te zijn zodat elke lichte aanraking genoeg grip heeft om de volumeknop te doen draaien. De basis blijft echter mooi staan door de anti-sliplaag. De knop draait soepel en is zeer precies. om de set uit te zetten is er geen knopje of klik bij het draaien, wanneer je de knop dichtdraaid zal je merken dat de laatste 15% iets stroever draait, zodat je weet dat je de set aan het uitschakelen bent. Als je de knop volledig dichtdraait blijft het 3 seconden stil totdat je de bassmodule een 'klik' hoort voortbrengen. Een klik die van een inwendige schakelaar lijkt te komen, nu staat de set uit.
Die klik in de bass komt van de "Low Standby Power-technologie" van Creative. Deze is; dat in standby, al het overbodig stroomgebruik wordt beperkt tot een minimum. De bass zet zich dus volledig uit! Gedaan met de zware aan/uit-knop op de achterkant van de bassmodule (wat deze T3 dus ook niet heeft)! Als je je ouders of vrouw wilt overhalen om je een nieuwe 2.1 set te laten kopen, heb je dus het argument dat deze zuiniger is dan je oude set en je stroom bespaart!
Conclusie
Als je op zoek ben naar een 2.1 set, en de Razer Mako ligt buiten je budget, dan moet je deze Creative Gigaworks T3 zeker zwaar overwegen.
Deze set is niet een van de goedkoopste met een prijs van 150 - 200 euro, maar is het geld echt waard. De geluidskwaliteit is beter als die van de Bose Companion 3 en zelfs Companion 5 (ondanks deze set gebouwd is naar voorbeeld van de Companion 3), die een pak meer kosten. Bij de 45-50hz tonen is de subwoofer nogal overpowered, maar dat een beetje tweaker spreekt de equalizer van de pc dan wel even aan. Bovendien kunnen sommige luisteraars deze tonen wel ideaal vinden. Enkel een geoefend oor zal er zich aan storen. Dit subwoofer-minpunt kan echter niet op tegen de superieure sattelietspeakers die echt zeer helder en zuiver spelen. Bouwkwaliteit is uitstekend, afwerking kan niet beter, qua aansluitingen is het echter vrij standaard en was een s/pdif ingang gewenst. Voor film/gameweergave geef ik een 4/5 omdat een 5.1 set toch dat extra geeft voor films en games.
Update 04/04/11
Heb me ondertussen een DAC aangeschaft (Maverick Audio Tubemagic D1) en digitaal verbonden met de pc dmv een toslink kabel. Deze is dan verbonden met rood/witte stereokabeltjes met de T3. Hierdoor is het gebrek van een digitale ingang opgeheven aangezien de T3 nu een superieur analoog signaal krijgt zoals weinig andere digitale sets zelf het digitaal signaal naar analoog moeten omzetten voor de speakers mee te voeden. Het geluid uit deze DAC verschilde amper van wat er uit mijn pc kwam (de SupremeFX X-Fi is ook niet bepaald slecht) maar de bewuste DAC heeft ook aparte uitgang van een ingebouwde buizenversterker wat wél een stuk beter klinkt en een vooral warmer en muzikaler geluid geeft.
Het resultaat is er vervolgens wel zeker! Het geluid is warmer en geeft een meer 'live' gevoel. Vooral instrumentenwerk zoals bij jazz doet het beter. Ook vocals zijn minder scherp en dus aangenamer. Bij het laag-gebied merken we ook veel voller geluid. Helaas is de overpowerede 45hz er nog, maar nu bijgestaan door warmer laag uit de hogere frequenties. Met het bass-knopje (T3) op minimaal is het geluid mooi gebalanceerd.
-Frequentieweergave: 30hz - 20000hz
-Vermogen: 2x 15watt + 50watt (RMS)
-Driver luidsprekers: 2"
-Driver subwoofer: 6,5"