Creative Gigaworks T3 Review
Inleiding Ik was in het bezit van de Creative Gigaworks T20. Een set die nieuw uit de doos me eerst teleurstelde. Na de inwerkperiode (die bijna een jaar duurde) was ik pas (redelijk) tevreden over het geluid. De lagere tonen waren echter afwezig, het bleef bij opgepompte middenbereiktonen. Het geluid was niet vlak (bij sommige muziekstukken hoorde je sommige midden-lage tonen doordreunen) en had zijn ups en downs. Je hoorde duidelijk dat er zwakke drivers gebruikt waren, die de luidsprekers niet juist stuurden en overal waar mogelijk trucjes toepasten om een goede klank te weergeven. Het waren geen slechte 2.0 luidsprekers, maar je zou beter af zijn met een 2.1 set van dezelfde prijs. Tot zover een korte review van mijn oude...
Pluspunten
Geluidskwaliteit Zuiver geluid (totaal geen plopjes, gekraak, ruis,... te bekennen) Bouwkwaliteit Praktisch gebruik (stevige stabiele voetjes) Volumeknop
Minpunten
Op hoog volume kunnen hoge tonen schel klinken Geen digitale (s/pdif) ingang? 45Hz-gebied sterk overpowered, niet weg te filteren met de bass-knop, dus equalizer op pc aanwenden. Lager dan de zwaar overpowerede 45hz is weinig meer te horen. Diep laag blijft dus afwezig
Eindoordeel
Ik was in het bezit van de Creative Gigaworks T20. Een set die nieuw uit de doos me eerst teleurstelde. Na de inwerkperiode (die bijna een jaar duurde) was ik pas (redelijk) tevreden over het geluid. De lagere tonen waren echter afwezig, het bleef bij opgepompte middenbereiktonen. Het geluid was niet vlak (bij sommige muziekstukken hoorde je sommige midden-lage tonen doordreunen) en had zijn ups en downs. Je hoorde duidelijk dat er zwakke drivers gebruikt waren, die de luidsprekers niet juist stuurden en overal waar mogelijk trucjes toepasten om een goede klank te weergeven. Het waren geen slechte 2.0 luidsprekers, maar je zou beter af zijn met een 2.1 set van dezelfde prijs.
Tot zover een korte review van mijn oude set
Je merkt dus dat ik niet 100% tevreden was en ik startte mijn zoektocht naar een kwaliteits-2.1 set. Het was Augustus 2008. Het neusje van de zalm, de Razer Mako, lag ver boven mijn budget (niet iedereen koopt even een 2.1 voor 400 euro
Toen zag ik de nieuwe Creative Gigaworks T3, een set dat eind oktober 2008 zou uitkomen. Volgens previews zou Creative niet kijken naar het geld, maar alles uit de kast halen om een audiofiele 2.1 set te fabriceren met de beste materialen. Dat vond ik de moeite om te wachten, ondanks het weer een Creative set was als mijn oude T20. Februari 2009 heb ik de knoop doorgehakt toen ik deze set aan 150 euro kon bemachtigen....
Eerste indruk, afwerking en bouwkwaliteit
De set zat mooi verpakt in een opvallende doos, de 2 kleine luidsprekers zaten in een aparte kartonnen doosje, met daaronder de SLAM-bassmodule, omringd door piepschuim en een anti-statische zak. De glanzende materialen randen van de bassmodule en de 'Creative'-naamplaatjes op de 2 luidsprekers waren bedekt met een plastiek bandje om ze tegen krassen te beschermen in de fabriek of tijdens vervoer. Alles was dan ook in perfecte 'toonmodel'-staat, nergens een krasje of afwerkingsfoutje te bekennen!
Alles voelde ook erg solide aan, stevig gemonteerd en prachtig vormgegeven. 5/5 voor afwerking en bouwkwaliteit dus! Creative heeft ook gedacht aan praktisch gebruik van de set. De kleine luidsprekertjes hebben een zware, stabiele voet (uit aluminium denk ik) met daaronder een antisliplaag. Ook de compacte en stevige volumeknop heeft zo'n antisliplaag.

Geluidskwaliteit
Voordat ik de set zijn definitieve plek bij de pc zou geven, plaatste ik hem een dagje bij de tv om er een filmpje op te kijken. Ik had zeer hoge verwachtingen (bijna Razer Mako verwachtingen) en die werden vervuld! Wat mij onmiddelijk opviel was het middenbereik. Dat overtrof zelfs mijn 3 jaar goed ingewerkte en precies afgestelde T20, terwijl deze T3 rechtstreeks uit de doos kwam en nog niet ingewerkt was! Dat was veelbelovend!
De bass die ik nooit had was nu ook eindelijk aanwezig. Ik ben geen fan van die zware dreunen en heb daarom het bassknopje (op de achterkant van de bassmodule) op 30% staan. Dat vind ik een ideale stand. Voor mensen die wat meer power willen kan het dus ook nog een stuk omhoog, maar voor een ideale harmonie tussen de luidsprekers en de subwoofer is 30% uitstekend. De SLAM-bassmodule, die volgens zijn naam minder 'gerommel' maar een meer precieze bassweergave hoort voort te brengen, voldoet helaas niet aan de verwachtingen. Het 45hz gebied is sterk overpowered, en kan irriteren bij het muziek-luisteren omdat het bij sommige songs irriteert. Lager dan die 45hz stopt het dan ook, het (erg) diepe 'laag' dat vooral bij films of dance-platen van toepassing zijn ontbreekt dus een beetje. Aangezien het bass-knopje niet veel aan de sterke 45-50hz verandert is een equalizer op de pc wel handig voor de mensen met een geoefend oor.
De versterker voor het geheel zit verwerkt in de subwoofer.

De luidsprekers dan: Deze zijn full-range speakers en zouden zelfs zonder bassmodule goed presteren. De kapjes kunnen verwijderd worden (net zoals bij mijn oude T20 en de T40 uit Creative's Gigaworks-reeks). door de kapjes te verwijderen verandert er natuurlijk niet aan de geluidskwaliteit, het is puur persoonlijk wat je het mooiste vindt. Deze compacte luidsprekers, die amper 15cm hoog, 7cm breed en 9cm diep zijn kunnen echt wel verassen. Na de inwerktijd van een paar weken klonk het geheel hemels. Mensen die je nieuwe set komen bezichtigen zullen willen zoeken waar die echte luidsprekers nu wel zitten "dat zijn die kleine dingen toch niet die ik hoor?"

Over het algemeen is de geluidskwaliteit zeer goed. Plopjes gelijk bij de Logitech Z4 zijn hier onbestaand. De set kan tot een zeer hoog volume gaan en heb hem nog geen enkele keer horen kraken of ruis horen produceren. Zelfs op maximaal volume is er 0,0 ruis te horen! Erg kwalitatief materiaal is hier dus gebruikt.
De volumeknop
Het volumeknopje verdient een aparte ondertitel. Ik vind het de beste volumeknop van alle 2.1 sets die er bestaan! Ik heb vele sets gepresenteerd gezien in winkels en foto's op internet, maar geen enkele volumeknop is zo ergonomisch, praktisch, simpel en gelijkertijd aantrekkelijk vormgegeven.
Je kan er je headset en een extra audiobron op aansluiten (zoals een mp3-speler). Het blauwe lampje is piepklein en stoort niet (die oude T20 was net een spot

Die klik in de bass komt van de "Low Standby Power-technologie" van Creative. Deze is; dat in standby, al het overbodig stroomgebruik wordt beperkt tot een minimum. De bass zet zich dus volledig uit! Gedaan met de zware aan/uit-knop op de achterkant van de bassmodule (wat deze T3 dus ook niet heeft)! Als je je ouders of vrouw wilt overhalen om je een nieuwe 2.1 set te laten kopen, heb je dus het argument dat deze zuiniger is dan je oude set en je stroom bespaart!
Conclusie
Als je op zoek ben naar een 2.1 set, en de Razer Mako ligt buiten je budget, dan moet je deze Creative Gigaworks T3 zeker zwaar overwegen.
Deze set is niet een van de goedkoopste met een prijs van 150 - 200 euro, maar is het geld echt waard. De geluidskwaliteit is beter als die van de Bose Companion 3 en zelfs Companion 5 (ondanks deze set gebouwd is naar voorbeeld van de Companion 3), die een pak meer kosten. Bij de 45-50hz tonen is de subwoofer nogal overpowered, maar dat een beetje tweaker spreekt de equalizer van de pc dan wel even aan. Bovendien kunnen sommige luisteraars deze tonen wel ideaal vinden. Enkel een geoefend oor zal er zich aan storen. Dit subwoofer-minpunt kan echter niet op tegen de superieure sattelietspeakers die echt zeer helder en zuiver spelen. Bouwkwaliteit is uitstekend, afwerking kan niet beter, qua aansluitingen is het echter vrij standaard en was een s/pdif ingang gewenst. Voor film/gameweergave geef ik een 4/5 omdat een 5.1 set toch dat extra geeft voor films en games.
Update 04/04/11
Heb me ondertussen een DAC aangeschaft (Maverick Audio Tubemagic D1) en digitaal verbonden met de pc dmv een toslink kabel. Deze is dan verbonden met rood/witte stereokabeltjes met de T3. Hierdoor is het gebrek van een digitale ingang opgeheven aangezien de T3 nu een superieur analoog signaal krijgt zoals weinig andere digitale sets zelf het digitaal signaal naar analoog moeten omzetten voor de speakers mee te voeden. Het geluid uit deze DAC verschilde amper van wat er uit mijn pc kwam (de SupremeFX X-Fi is ook niet bepaald slecht) maar de bewuste DAC heeft ook aparte uitgang van een ingebouwde buizenversterker wat wél een stuk beter klinkt en een vooral warmer en muzikaler geluid geeft.
Het resultaat is er vervolgens wel zeker! Het geluid is warmer en geeft een meer 'live' gevoel. Vooral instrumentenwerk zoals bij jazz doet het beter. Ook vocals zijn minder scherp en dus aangenamer. Bij het laag-gebied merken we ook veel voller geluid. Helaas is de overpowerede 45hz er nog, maar nu bijgestaan door warmer laag uit de hogere frequenties. Met het bass-knopje (T3) op minimaal is het geluid mooi gebalanceerd.
-Frequentieweergave: 30hz - 20000hz
-Vermogen: 2x 15watt + 50watt (RMS)
-Driver luidsprekers: 2"
-Driver subwoofer: 6,5"
Reacties (37)
De Creative Gigaworks T3 staat iets verderop en kan ik dus ter plekke vergelijken (thuis linkt het toch altijd iets anders).
Ik vind (zoals in mijn review staat) de Creative Gigaworks T3 beter als de Companion 3.
Bij de Companion 3 vind ik dat het geluid last heeft van het plastieken omhulsel, en minder 'dynamisch' klinkt dan de T3.
Over de Companion 5 kan geruzied worden. Naar mijn mening ligt de T3 dicht bij de Companion 5 qua geluidskwaliteit, maar ik vind de Companion 5 toch nét beter.
Ja in de review spreek ik over "beter dan... en zelfs de Companion 5", maar achteraf gezien moet ik toegeven dat de Companion 5 wel iets beter is.
Nu de prijsklasse ligt wel ver uit elkaar, vooral de Companion 3 mag je links laten liggen door de teleurstellende kwaliteit en de veel te hoge prijs. Misschien is de Razer Mako 2.1 ook een betere optie dan de Companion 5.
Klopt het dat je de bass nooit 100% uit kan zetten?
Hoewel de geluidskaart niet veel hoeft te doen want hij is digitaal met een toslink kabel verbonden met de DAC, van daaruit vervolgens met die wit/rode kabeltjes.
- De geluidskwaliteit is beter als die van de Bose Companion 3 en zelfs Companion 5 (ondanks deze set gebouwd is naar voorbeeld van de Companion 3), die een pak meer kosten.
Heb je die ook beluisterd dan? Bose heeft over het algemeen een hele hoge kwaliteit en super geluid. En vond de Bose companion 5 erg overdonderend in de winkel.
Zelf dacht ik eraan ooit nog eens een Bose setje te kopen voor mijn pc, maar heb nu al 8 jaar een Altec Lansing ATP3 en geeft nog steeds super geluid en ben er zeer tevreden over
Ik vind ze zwaar 'over-priced'. Ze geven geen slecht geluid, maar voor dat geld zouden ze beter moeten kunnen.
sorry gozer overdonderend schel zou je bedoelen???Heb je die ook beluisterd dan? Bose heeft over het algemeen een hele hoge kwaliteit en super geluid. En vond de Bose companion 5 erg overdonderend in de winkel.
nog niet eens een kleine bass in die set.....
bose heeft goed helder geluid maar wil je iets met meer bass erin dan raad ik je bose sterk af
ik gebruikte vorig jaar nog 1 van de betere logitech sets...
Veel plezier iedereen met zijn of haar soundje......
Ik heb hem ondertussen een jaar, en ben er nog steeds tevreden over.
Voor mensen met een goed oor kan ik dit wel nog kwijt:
Na veel experimenteren met de equalizer op mijn pc, ben ik tot de conclusie gekomen dat de bass rond de 45 hertz een beetje over-powered is. Helaas kan ik met de equalizer enkel 31 hertz en 62 hertz bedienen. 31 hertz wijzigen geeft weinig verschil in het geluid, en met 62 hertz schaad ik die tonen dan weer, die wél in orde zijn.
Maar het blijft een klein kritiekpunt. Een set die over de gehele lijn echte 'vlak' kan presteren zal ook wel een pak meer kosten.
Mooie review, ik heb deze 2.1 set gister besteld en krijg ze morgen (waarschijnlijk) binnen.
Nadat ik deze review heb gezien ben ik zeer geinteresseerd geworden in deze speakers en zo gek veel is er niet te vinden, maar wel dat alle reviews goed tot uitmuntend beoordeeld worden.
Ik heb deze speakers eigenlijk gekozen omdat ik echt veel naar muziek luister en deze (volgens tha internet) erg goed zien op het gebied van 2.1 pc muziek speakers.
Ik ga zelf een unboxing filmpje op youtube zetten, omdat ik deze nergens kon vinden en ik persoonlijk vind video review/unboxing erg belangrijk.
Super bedankt voor deze goede review!
Justin.
Aan de poster boven mij - Bose en kwaliteit / goed geluid gaan niet samen. ga je eerst maar eens inlezen.
Als ik die kleine speakers zie, kan ik niet geloven dat daar een bas uit kan komen. De review is wel goed vind ikDeze zijn full-range speakers en zouden zelfs zonder bassmodule goed presteren.
Ik ben geen ster in Nederlands, maar is het niet de gewoon "de bas" ipv "de bass"?
Dat is zeker juist Nederlands
Uit die kleine speakers komen ook niet veel lage tonen, de subwoofer is vereist.
Maar ze kunnen toch met vele 2.0 sets concureren (indien ze apart zouden kunnen werken, want hun signaal komt uit de subwoofer gelijk bij ieder andere 2.1 set)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn