Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 240GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus R556LA-DM838H Review

Dersan 2 maart 2015, laatste update op 2 maart 2015, 3.187 views

Asus R556LA-DM838H

Asus heeft een goede laptop gefabriceerd voor het doel waar ik op zoek naar ben. Ideaal voor het uitvoeren van office taken, browsen en series/films kijken.

Pluspunten

• Standaard SSD
  • Mat FullHD scherm
  • Afwerking

Minpunten

• Behuizing kan IETSje meeveren
  • Geen bluetooth
  • Geen 5Ghz

Goed, mijn 4 jaar oude HP laptop welke ik destijds uit de budgetbak van de Mediamarkt heb gevist was al een tijdje bezig met overlijden. Lang op zoek geweest naar een vervanger, waarmee ik weer een aantal jaar met plezier office taken en browsen zou kunnen uitvoeren.

Het werd een lange zoektocht, aangezien ik het budget zo rond de 600 had gesteld. FullHD scherm was een vereiste voor mij, SSD gewenst en geheugen zou in ieder geval uit moeten kunnen breiden tot 8GB. Het liefst zou ik deze zaken standaard erin hebben, of ze moesten makkelijk in te passen zijn. Sommige laptops zijn erg lastig open te halen, en ik zou het mijzelf slecht vergeven als ik een gloednieuwe laptop niet meer netjes in elkaar krijg.

Uiteindelijk toen mijn oude laptop het echt niet meer uithield de pricewatch: Toshiba Satellite L50-B-1W7 besteld. Deze kwam echter met een kromme behuizing binnen, en kon niet worden vervangen met een ander exemplaar aangezien deze uitverkocht was.

Rond die tijd kwam ook deze pricewatch: Asus R556LA-DM838H in de pricewatch, waarna mijn interesse was gewekt. Ik kon hem tevens bekijken bij de lokale paradigit, dus daar een bezoekje aan gewijd. Ik was meteen redelijk overtuigd en heb de laptop meegenomen.

Tweakers.net heeft over deze serie laptops ook een review geschreven, te weten reviews: Asus R556: eerste benchmarks met Broadwell-U. Dit is echter een ander model uit deze serie, en heeft tevens een ander scherm.

Qua bouwkwaliteit kan ik mij niet echt vinden in deze review. Ik vind het toetsenbord juist erg prettig werken, het kan inderdaad iets veren, maar hier heb ik met typen weinig last van en dit is een punt dat volgens mij bijna elke laptop in deze prijsklasse heeft. Verder is de laptop gebouwd van een soort stevig geborsteld kunststof. De achterkant van het scherm is niet echt in te drukken. Touchpad is glad, hier moet ik nog wel even aan wennen. Lijkt verder wel accuraat en is voorzien van een soort semi knoppen.

De laptop is door de i5, welke eigenlijk overkill is voor mijn gebruik, en de SSD erg snel. De 8GB geheugen gebruik ik op dit moment ook niet, maar is het met oog op de toekomst waarschijnlijk wel een goede keuze.

Het matte scherm vind ik erg prettig. Ik ben echter geen expert in monitors/schermen, dus hier kan ik niet echt veel zinnigs over zeggen. De helderheid is voor mij in ieder geval ruim voldoende. Het contrast en kleurechtheid zal waarschijnlijk niet echt goed zijn vergeleken bij IPS schermen, maar dit is eigenlijk niet iets wat mij opvalt of stoort. Backlightbleeding zou mij wel storen, maar hier heb ik geen last van.

Geluid maakt deze laptop niet tot nauwelijks. Ik heb tot nu toe de fan denk ik 2x gehoord.

Grootste nadelen van deze laptop zijn het ontbreken van 5Ghz WIFI en bluetooth. Bluetooth heb ik nog nooit gehad, maar had toch wel handig kunnen zijn voor externe apparatuur. 5Ghz Wifi is voor mij geen vereiste.

Verder zitten er 2 usb 3.0 poorten, 1x USB 2.0, een full size HDMI en een VGA poort in deze laptop. Op de plaats waar normaal een DVD drive zit bevindt zich een klepje, ik vermoed dat ik hier een caddy in zou kunnen drukken maar ik heb dit nog niet nodig en heb geen zin om de laptop open te maken. Op internet kan ik hier ook niets over vinden.

Conclusie:

Ik ben blij en tevreden met mijn aankoop. Ik hoop hier nog een aantal jaartjes van te kunnen genieten.

Heb jij ook een Asus R556LA-DM838H?

Could you please tell me the model of the wifi card?

Is the battery removable?

Have you tried to boot linux?

Thank you!
I smell a Qualcomm Atheros Wi-Fi card.