YouLess LS110 energiemeter Review

trm0001 11 februari 2015, laatste update op 22 januari 2016, 7.336 views

YouLess LS110 energiemeter

De Youless is een typisch product dat veel waar voor zijn geld geeft. Bij mij zijn geen echte nadelen naar boven gekomen anders dan dat je je er heel even in moet verdiepen.

Pluspunten

• Veelzijdigheid
  • Prijs/Prestatie
  • Kostenbesparing

Minpunten

• kleine installatie drempel voor minder technische mensen.

Kwaliteit Score: 5
Tot mijn verbazing is er blijkbaar helemaal nog geen review over de Youless......... :?
Even in de Pen klimmen dan maar......

Wat is de Youless ?

De Youless is een stroomkosten meter die je aansluit in de meterkast om daar centraal het verbruik van het hele pand bij te houden en vast te leggen. Het uitlezen van de gegevens kan via een netwerk op vele manieren. Hij kan elektra registreren maar ook gas. Zowel via oude als nieuwe meters.
Een andere functie is bijvoorbeeld het bijhouden van de PV stroom productie.

De Youless bestaat uit een slimme combinatie van voordelige hardware en slimme software.
De sensor in de Youless pikt signalen op van ofwel de leds van een moderne stroommeter of de reflectie van de draaischijmeter. Hij zend dan een signaaltje uit via het netwerk waardoor elders het verbruik kan worden geregistreerd.

Hoe werkt de Youless ?

De Youless registreerd de totale hoeveelheid kilowatt uren die er via de meterkast worden opgenomen vanaf het lichtnet. Door bij een draaischijfmeter bij te houden hoe vaak deze draait weet hij hoeveel electriciteit er verruikt word op dat moment. Door dit over langere tijd bij te houden kunnen individuele apparaten worden waargenomen. Bijvoorbeeld een grootverbruiker als wasmachine / oven / vaatwasser e.d. maar ook de koelkast kan zichtbaar worden.

Wat kan de Youless ?

Doordat de Youless dus bij kan houden hoeveel er verbruikt word in huis kan daardoor zichtbaar worden waar sluipverbruik zit, hoeveel dit is en waar je dus makkelijk kan besparen op je energie en stroomkosten.

Extra mogelijkheden:

Er zijn ook een aantal extra mogelijkheden waardoor de Youless nog effectiever word dan hij al is.
1 daarvan is een gratis account bij bidgely waardoor je via die weg gratis grafieken krijgt van je dagverbruik en langer. Dat ziet er dan zo uit:

Wat kost de Youless ?

De Youless kost 79 euro per stuk en daar komt nog iets aan verzendkosten bij.

Waar te koop ?

Bij de Youless shop zelf:

Eigen ervaring:

De installatie viel erg mee maar een aantal van de extra zaken die ook mogelijk zijn met de Youless zaten wat tegen. Denk daarbij aan het maken van grafieken in office.

Mijn eigen ervaringen met de Youless zijn verder erg positief. Ik was al vrij ver met stroombesparing in huis maar de Youless heeft de laatste puntjes op de spreekwoordelijk "i" gezet.

Mijn eigen Youless aan de ouderwetse draaischijfmeter (met tape ipv klitteband):

Resultaat tot dusver:

Voor mijn situatie ben ik ruim 65 procent kilowatt uren minder kwijt dan 10 jaar geleden.
Die verdienste is niet alleen van de Youless, maar de Youless heeft wel de meest lastige verbruikers eruit weten te pikken. Daardoor voor mij dubbel en dwars het geld waard.

Meer informatie:

Er is hier op Tweakers een heel actief forum draadje van Youless gebruikers, je vind dat hier:
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Je kan daar heel veel leren over de Youless maar je kan er evt ook vragen stellen over nieuwe functies of problemen. Lees wel eerst even de eerste posts door zodat je niet naar de bekende weg gaat vragen.

Meer informatie over Serieus Energiebersparen vind je hier:
Serieus elektriciteit besparen

Youless als bedrijf:

Youless is als organisatie aanspreekbaar en heb je een redelijk verzoek dan zullen ze zeker trachten iets voor je op te lossen of mogelijk te maken.

N.B. op dit moment komt de Youless niet voor in de Tweakers PriceWatch. Dat is niet terecht aangezien de Youless gewoon te koop is bij Youless:

Heb jij ook een YouLess LS110 energiemeter?

Hier nog wat leuke gimmicks als je usb gevoedde apparaten zoals je smartfoon wilt monitoren:

Live stroom verbruik checken: http://www.portablepowers...pow-usb-power-monitor-v2/

Stroomverbruik meten en opslaan: http://www.portablepowers...ium-usb-dc-power-monitor/

Dankzij het monitoren ontdekte ik niet alleen dat mijn Galaxy S4 sneller laadt als het scherm uit staat (1.2A ipv 1.75A),maar ook dat mijn accu niet meer 2600Mah laadde.Er ging maar 2000Mah in.
Het vermoeden dat mijn telefoon minder lang mee ging op een lading werd hiermee bevestigd.
Mooi!

gebruik je alleen bidgely of ook andere software?
Ik gebruik voornamelijk bidgely. Dat is voor mij genoeg om mijn dagelijks verbruik te zien, waar er uitschieters zitten en welke apparaten daar voor verantwoordelijk zijn.

Naast de Youless gebruik ik ook nog een brennenstuhl 231 stopcontact stroommeter om spul met extreem laag verbruik te meten zoals de Odroid U3 & Raspberry Pi (sub 5 Watt):
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties review door trm0001
productreview: Odroid-U3 review door trm0001
Op de draaischijfmeterfoto is te zien dat je de Youless hebt bevestigd met Sellotape. In mijn ervaring is dat geen lang leven beschoren (kleverige laag droogt uit en laat los van kunststoffen). Hoe lang zit het al zo vast bij jou en waarom werkte het bijgeleverde montagemateriaal van Youless voor jou niet?

[Reactie gewijzigd door aardvark op 19 februari 2015 11:02]

Het is mijn eigen manier van bevestigen omdat ik mijn Youless gebruikt heb aangeschaft via de V&A.
Toen zat er geen klitteband bevestiging meer bij die je er standaard bij nieuwkoop wel bij krijgt.

Youless heeft aangeboden om gratis vervangende klitteband toe te zenden maar dat is niet nodig, dit zit al jaren en blijft ook nog wel vele jaren goed zitten. Maar toeggeven, ergens tussen de 10 en 20 jaar zal het plakband wel een keer uitdrogen en loslaten. Het zit overigens opmerkelijk strak. :*)

Ik zal wel tzt de review aanpassen met een foto zoals de bevestiging is bedoeld.....
Aha, hergebruik is heel duurzaam, dat spreekt me wel aan. En erg welwillend van Youless om ook dan service te verlenen, goed om te weten.

Dank voor je vlotte reactie & natuurlijk ook voor het schrijven van de review (al kende ik het forumtopic over de Youless al).

[Reactie gewijzigd door aardvark op 19 februari 2015 11:08]

Kun je iets meer vertellen over hoe een youless 'de meest lastige verbruikers er uit weet te pikken'? Hij meet toch gewoon je verbruik maar niet wat/wie dat verbruikt?
ik gok dat dat op 'zelf goed onderzoeken' terecht komt; als jij een piek ziet, dan weet je wat de gebruiker is (bijv. de wasmachine die je zelf net aangezet hebt) óf je gaat zoeken welke gebruiker bij die piek hoort (bijv. met je oor tegen de koelkast om te luisteren of die net aangesprongen is).
Er zijn ook apparaten die je stroomverbruik koppelen aan apparaten door middel van verbruikskenmerken, zoals Smappee. Deze zijn wel iets duurder dan de Youless.
Heb je op deze manier geen problemen om de "B" meterstand af te lezen? Zo te zien blokkeert het kastje het zicht daarop. Lijkt me wel lastig om hem elke keer los te moeten halen als je de meter af wil lezen. Natuurlijk kan je het ook in de software zien maar dan moet je op 100% betrouwbaarheid vertrouwen, bovendien komt de meteropnemer ook wel eens langs en die zal daar geen genoegen mee nemen.

Ik dacht om die reden meer aan de EM6600 van Eminent, die is goedkoper (40 euro) en werkt met een draadloze Z-wave stick. Ook heeft hij een hele kleine sensor die je op je meter kan plakken en dan een los kastje voor de zender. Maar ik heb hier geen reviews van gevonden helaas, het is natuurlijk een analoog iets om dat zwarte streepje te herkennen op een draaischijfmeter dus ik twijfel bij de precisie als je bijvoorbeeld de meterkast open hebt staan en er licht bij komt. En de youless is een redelijk bekend produkt waarvan wel bekend is dat het goed werkt. Lastig :)

Overigens gebruik ik nu een Efergy Elite Classic meter die met zo'n spoel werkt die om de fasedraad zit die je huis binnen komt, en dan een RTL-SDR dongel om het signaal te ontvangen op de Raspberry. Dat werkt ook wel maar het is niet erg precies, ik zie altijd minder verbruik dan op de meter en bij lage belasting heeft hij weinig 'resolutie'. Mijn meterkast zit buiten dus ook daarom is draadloos prettig.

Bedankt voor je review in elk geval want ik was net naar dit soort produkten aan het kijken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 april 2016 03:41]

Ik had inderdaad een merkwaardig gedrag: Op sommige momenten op de dag werd het verbruik '0'. Mijn huishouden kennende was dit onmogelijk. Uiteindelijk kon ik het correleren aan de zon inval in de meterkast :)
Ik heb nu het transparante deel afgetaped met zwarte gaffertape. Nu is de signaal-ruisverhouding weer netjes en het signaal over de dag stabiel.
Verder vind ik het een zeer leuk dingetje. Ik wil alleen nog een soort dedicated power over ethernet kabeltje maken zodat ik geen netwerkaansluiting en stopcontact in mijn meterkast hoef te fabriceren