Brennenstuhl PM 231 E Review

trm0001 13 februari 2015, laatste update op 13 februari 2015, 4.676 views

Brennenstuhl PM 231 E

Uitstekende Stroommeter tegen een heel erg scherpe prijs. Zoals alle stroommeters die ik ken heeft ook deze een te klein scherm met te kleine letters wat uitlezen lastig maakt.

Pluspunten

• Nauwkeurigheid (achter de komma)

Minpunten

• Scherm is klein en lastig te lezen
  • Onnodig groot

Kwaliteit Score: 5
Woord vooraf:

Deze review gaat over de:
Brennestuhl Primera line PM 231 E Stroommeter.

Hier op TNET bekend als:
De Energie power meter met klok en meetfuncties.

Doel:

Aangeschaft vanwege de betaalbare en nauwkeurige mogelijkheid om achter de komma te meten.

Tegen een laag bedrag nauwkeuriger kunnen meten dan met de voorheen gebruikte Cresta's.

Aanschaf:

Gekocht bij Redcoon voor slechts 11 euro per stuk (2 gekocht):

Hardware:

Verpakking:

Boven:

Onder:

Gebruikt icm:

De Pure 1 Watt Wekker/Klok Radio.
Mijn 30 jaar oude wekker radio van Sony
De Raspberry Pi B+
De ODROID U3:
productreview: Odroid-U3 review door trm0001
Etc.

Prestaties:

Wanneer je bedenkt dat deze stroommeter slechts 11 euro kost dan vallen de prestaties erg positief uit.
Niet alleen krijg je voor dat geld volgens diverse meetinstituten heel erg nauwkeurige metingen maar is hij bovendien in staat om dat ook nauwkeurig achter de komma te doen en tot 2500 Watt.

Voorheen (met de Cresta) was dit betaalbaar niet goed mogelijk tenzij je zelf aan de slag ging en precies wist waar je op moest letten bij aanschaf en qua veiligheid.

Nauwkeurigheid:

Omdat ik zelf helaas niet de mogelijkheden heb om zelf goed geijkt te kunnen meten ben ik daarvoor afhankelijk van externe "reviews". Hieronder een aantal links en gegevens die een indruk moeten geven hoe goed of slecht de Brennenstuhl 231 is:

Om een lang en voornamelijk Duits verhaal kort te maken:

De Brennestuhl 231 zit in de topklasse tav laagste meet afwijkingen en inzetbaarheid.
De gemiddelde netto afwijking is lager dan 5 procent gemeten tussen de 0,1 en 1500 Watt.
Alleen onder de 0,1 Watt rond de Brennestuhl 231 af naar 0,1 Watt omdat dit de grens van het meetbereik is. Hou je daar rekening mee dan is de netto gemiddelde afwijking minder dan 5 procent.

De externe beoordelingen lopen uiteen van meest gunstige product tot "Sehr Gut".

De EMU-Check & Voltcraft Energy logger 4000 doen het nog beter maar deze hebben 2 nadelen:
Beiden kosten ruim 5 keer zo veel als de brennenstuhl.
De Emu-check heeft alleen een ongeaarde stekker aansluiting waardoor hij veel niet kan meten.

N.B. verwar de Brennenstuhl 231 NIET met de 230 aangezien deze laatste VEEL slechter meet !

Bijzonderheden:

Metingen nauwkeurig achter de komma voor slechts 11 euro.

Minpunten:

Het gaat mis bij de handleiding die klopt op bepaalde punten gewoon niet of is incompleet.
Zo staat er nergens in de handleiding dat je het back-up batterij bakje moet openmaken en het stukje plastic tussen de cellen moet verwijderen om hem in feite te activeren. Dat is ronduit slordig. Zie:

Verder is een gemis wat bijna alle stroommters hebben (en zeker in deze klasse) een goed afleesbaar scherm. Het scherm is niet verlicht, erg klein met bovendien veel te kleine letters. Het scherm is slechts marginaal beter leesbaar dan de oude Cresta's die ik nog heb. Op de derde foto lijkt het scherm goed afleesbaar maar dat is wel een Macro foto met een forse Flits........

Ook kun je met een stroommeter als deze slechts beperkt meten.
Voor een veel allesomvattender maar ook veel minder nauwkeurig overzicht is de Youless bedoeld:
pricewatch: YouLess LS110 energiemeter

Externe Links:

Hanleiding:

Zijn er speciale verzoekjes voor metingen of anders, dan hoor ik het graag.

Heb jij ook een Brennenstuhl PM 231 E?

Ik zou daarom willen dat Tweakers grootste TV-recensent (Sim Kranenburg) daar nadrukkelijk werk van maakt. Radioverbruik van TV meten.
Onder de veronderstelling dat je beseft dat TV/Radio/Sat vrij ver van deze review af staat.

Stel dat je een ander combinatie van TV toestel en Sat receiver kan kopen die bv 20 Watt verstookt ipv 25, dan scheelt dat bij een heel jaar 24 uur aan staan slechts een tientje aan stroom. Op een totale aanschafprijs van 1000/2000 euro ? (1 tot 0,5 procent dus bij altijd aan)

Ik ga er dan vanuit dat je beseft dat 25 Watt totaal voor de Sat receiver + TV al bizar weinig is.
Nog niet zo heel erg lang geleden verbruikte een 1 TV dat al in standby.........
Satelliet is niet grootste boosdoener (scheelt 4W).
Ik verbruik 21W als ik DVB-T gebruik. Zonder los kastje (de tuner zit in de TV). Met passieve antenne (stukje coax-kabel met gestript uiteinde).
Dan fungeert de TV als een ouderwetse radio als ik zo'n kanaal selecteer. Beeld is uit. Enkel verschil is dat radiosignaal digitaal is.

Het kost geen kapitaal aan stroom, maar ik vind 21W nodeloos veel tov 0,5W voor DAB.
Een moderne koelkast kan met minder toe.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 16 april 2015 13:19]

IMHO is een specifieke TV energie verbruik vraag hier niet op zijn plaats:
Serieus elektriciteit besparen
Prima. Mijn excuses, echter:

je verbruiksmeterreview verwijst naar: Odroid-U3review Daar staat: "Zijn er speciale verzoekjes dan hoor ik het graag."

Ik ging er van uit dat dat op verbruiksmetingen sloeg...
Vandaar mijn reactie hier: Ik ben wel ge´nteresseerd in verbruiksmetingen van TV in "radio-stand"..

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 16 april 2015 22:41]

Behapbare verzoekjes tav deze Brennenstuhl natuurlijk :F
Ik kan immers nooit alles in huis hebben wat alle tweakers hebben.....
Een TV met een radiostand + motor Sat heeft niet iedereen.
Gloeilamp verzoek = OK.
Revisie V 2.312 van een exotisch app. onder omstandigheid X = niet OK.
Ik ben wel ge´nteresseerd in verbruiksmetingen van TV in "radio-stand".

Voorbeeld (ik vind dit soort verbruik best wel hoog):
TV (met in gebouwde tuners dus) in radiostand gemeten. Betreft een recente Sony KDL32W705. Alleen radio over de satelliet met TV in standaardinstelling consumeert ca 25W op DVB-S.

-Satelliet radio vergt 4W extra boven DVB-T. Ik denk dat dat komt van de diseqc enzo. Ik kies dus DVB-T.
-Ik kan kiezen voor Eco "hoog" Ŕn "radiodisplay uit". Het allerlaagste verbruik is dan 16W.

Zet ik het 'radiodisplay' aan, dan komen er af en toe wat 'zeepbellen' in zwartwit voorbij drijven. Deze luxe vraagt slechts 2,5W extra.
Ik kan ook de Eco uit zetten. Ik merk dan geen visueel verschil, maar verbruik dan nog eens 2,5W extra. Zo kom je met standaardinstelling op 21W op DVB-T voor radioontvangst via TV.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 27 maart 2015 22:46]

Helaas heb ik geen TV met Radiostand dus dat kan ik dan ook niet meten.......

Het meetbereik wat jij aangeeft zou de Brennenstuhl prima moeten meten.
(ook bv 2,5 Watt erbij ga je ook echt nauwkeurig terugzien)

Tussen de 16 en 25 Watt acht ik weinig voor Sat radio luisteren met de TV (half) aan.
Zet maar eens een stereo installatie aan, dan krijg je een heel ander verbruik......
Klopt: m'n stereo doet iets van 35W, en dan staat ie niet hard. In feite is hij al een paar keer stuk gegaan door de warmteontwikkeling. Rondom soldeerpunten ontstaan scheuren.

Ik vind 20 a 30 Watt eigenlijk veel te veel voor een achtergrondmuziekje. Het kan met 2 a 3 Watt ook.
Daarom meten en rondbazuinen. Is goed voor milieu en uiteindelijk hebben TVverkopers (als ze het zuiniger maken) weer iets om mee te schermen.

Je Brennenstuhl doet het (zeker gezien zn lage prijs) uitstekend om kleine verbruiken te meten. Stapjes van 0,1W daar heb je echt wat aan.
Dank voor je testverslag!

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 16 april 2015 11:40]

Een achtergrondmuziekje kan al op een batterij en dus op 0,5 Watt oid:
4 tientjes DAB op batterij bij Wehkamp.

Via de Sat gaat dat niet lukken dat vergt nu eenmaal een behoorlijke signaal versterking.
Zeker met een draaibaar systeem komt daar nog meer verbruik bij.
Naast de Sat receiver nog versterking via de TV/Audio en 25 Watt totaal is echt netjes.
Overigens is 35 Watt bijzonder weinig voor echt audio spul.

Ik ben ook van het groene kamp maar er zijn wel grenzen aan wat er nu kan......
Beetje magere review. Ik mis eigenlijk het belangrijkste: hoe goed doet hij het?

Ik had iets verwacht als in: "ik heb een 40W gloeilamp, de meter geeft XX Watt aan"
"Ook heb ik een telefoonlader van XX Watt, volgens de meter gebruikt deze XX Watt, zoals te zien is meet hij dus ook kleine belastingen prima."

Verder nog met wat moeilijke belastingen (schakelende voeding, TL-lamp e.d.) testen en kijken of de resultaten dan kloppen met wat je zou verwachten.

En waren er nog alternatieven waar je tussen twijfelde?
Oja en ook wel interessant (en prima te meten aangezien je er toch twee hebt), wat gebruikt de meter zelf aan stroom :P ?

Verder een beetje veel enters. Je kunt ook werken met h1, h2, h3 enzo.
En jump / anchor-tags, kun je gelijk een kleine inhoudsopgave in het begin maken :P
Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/ubb

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 11 februari 2015 10:50]

Hoi Thinkpad,

Jammer dat je mijn review niet goed genoeg vindt.

Helaas zijn mijn mogelijkheden beperkt om uitgebreide reviews te schrijven wegens ziekte en hierdoor een chronisch tijdgebrek. Jij krijgt o.a. nog een DM reactie over energiebesparing.
In dat straatje past imho ook het doel van deze review: betaalbaar nauwkeurig meten.

Tav die nauwkeurigheid heb ik helaas niet zo gek veel mogelijkheden. Opgegeven waardes van fabrikanten gebruiken als ijkpunten acht ik een slecht idee. Ook ontbreekt het trm0001 aan geijkte meetapparatuur om zaken zeker te stellen. Wel zal ik wat stukjes van Duitse en Zwitserse meetinstituten invoegen zodat mensen toch een beter idee hebben hoe goed de brennenstuhl is.

Het in serie schakelen is volgens de handleiding gevaarlijk en kan tot schade lijden.
Dat doe ik dus maar even niet.

Woord van de Chief-Editor:
Er zal op speciaal verzoek gekeken worden of er lay-out technisch ruimte is voor verbetering. ;)

EDIT: Externe Reviews tav nauwkeurigheid toegevoegd !

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 13 februari 2015 08:10]

Thanks voor je review! (Al even geleden maar nog steeds relevant)
Inmiddels zijn zowel Redcoon als Afuture gestopt dus de prijs is inmiddels >20 euro, maar bij amazon.de heb ik hem van de week nog gekocht voor 10 euro ;)
Dank voor je review, ik heb er een besteld en ga er ook mee aan de slag.