Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Elephone G4 Zwart Review

krissie100 22 december 2014, laatste update op 23 december 2014, 801 views

Elephone G4 Zwart

Met een prijs van +- 70-80 euro is er naar mijn idee niks beters te krijgen dan deze Elephone G4. Deze telefoon is uitermate geschikt om cadeau aan iemand te doen, omdat de telefoon een echte allrounder is.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • HD scherm
  • Batterij
  • Android 4.4
  • ART

Minpunten

• Batterij
  • (te) weinig opslag
  • Matige WIFI
  • Matige bluetooth
  • Geen notificatieled

Veel lees- en kijkplezier gewenst ;)

1. Inleiding
7. Foto / video
8. Accuduur
9. Benchmarks
10. Conclusie

Mocht je meer informatie en ervaringen over dit toestel willen lezen, dan verwijs ik je naar de review van medetweaker Quad.
Ik koop al jaren goedkope Chinese telefoontjes, zo heb ik ook een review geschreven over de Elephone G6, heb eigenlijk maar heb nog nooit spijt gehad van een telefoon, en dat is ook deze keer absoluut niet het geval, voor het geld presteert hij enorm goed. De quad core MTK6582 laat de telefoon soepel aanvoelen en is hierdoor vergelijkbaar met een Moto G qua prestaties. De telefoon draait ook al keurig Android 4.4.2 en runtime ART doet het goed.
Ook wil ik Gearbest bedanken, want door hun heb ik deze review kunnen maken.

De Elephone kwam binnen in een mooie vuilniszak en eenmaal open kwam daar weer die zeer mooie doos van Elephone tevoorschijn.

In de doos van de G4 trof ik als eerst bovenop de telefoon zelf aan. daaronder zat de rest: Silicone case, micro-usb kabel, 1A lader, extra screenprotector, een mooi instructieboekje van Elephone zelf.
Dit dus:

De vormgeving van de telefoon is simpel, maar goed, en heeft wat weg van de OnePlus One. Het toestel voelt goed en stevig aan en ligt erg goed in je hand, waardoor je hem haast niet voelt. Helaas is de achterkant wel erg glad, gladder dan de Elephone G5 en G6, maar met de silicone case is dat geen probleem meer, maar dan is de G4 wel weer wat dik. De silicone case zit goed en beschermd de telefoon goed, voor én achter, alle openingen zitten erin en dus goed bruikbaar.
Achterkant
De telefoon is op de achterkant erg simpel, een klein speakertje onderin en boven in de hoek de camera plus de flitser.

Volumeknoppen
De volumeknoppen doen het goed en geven goede feedback. De positionering is ook gewoon goed te noemen.

De powerknop, De onderkant
De Powerknop zit in tegenstelling tot de Elephone G6 wel op de juiste hoogte vind ik en scoort op dit punt beter dan de G6.
De onderkant is ook eveneens simpel en valt weinig op aan te merken, zoals je ziet zit er een microfoontje en de micro-usb poort, die dus aan de onderkant zit net naast het midden, en dat is wel grappig. Hij zit namelijk op een rare plek, net naast het midden wat er nogal vaag uitziet.
Aan de bovenkant zit de 3.5mm plug.

Camera
Eveneens simpel, maar absoluut niet lelijk, maar gewoon prima, kraakt verder niet.

Het gebruiksgemak van de telefoon is op software gebied goed te noemen, alles reageert goed. Wat ook handig is is het double tap to wake, wat de Elephone G6 ook heeft, maar in tegens stelling tot de G6, waarbij het vaak four taps to wake is is het bij de G4 een stuk beter, eigenlijk gaat het altijd in één keer goed en zit je erin. Wat wel een nadeel is is het weinige ruimte op de telefoon, hierdoor krijg je al snel gezeik dat je de app niet kunt installeren omdat je geen ruimte meer hebt. Eigenlijk is de telefoon hierdoor alleen maar geschikt voor mensen die alleen bellen/sms'en, whatsappen en af en toe een internetpagina bezoeken en niet voor de mensen die voor elk ding een app willen installeren en al helemaal niet voor de gamers onder ons.
Dan nu op het gebied van het plaatsen van de sim dan wel micro sd, dat gaat vrij makkelijk. wat het wel lastig maakt is dat het in "meerdere" verdiepingen zit waardoor je even goed moet kijken hoe het erin moet. Iemand anders had last van een niet passende sd kaart, maar daar heb ik bij mijn model geen last van gelukkig.

De hardware is uiteraard low/mid end, vanwege het weinige opslagruimte, een zuinige, niet supersnelle processor, maar wel dat HD scherm dat iedereen zo graag wilt.
De telefoon loopt vooralsnog soepel en nog geen enkele crash gehad na 3 weken. ART draait er dus goed op. De MTK6582 is een zuinige processor, hierdoor kan er ook een relatief kleine batterij in, verdere bevindingen over de batterij zie je in dat gedeelte van de review. De gamers zullen niet erg warm worden van deze telefoon, vele games kan hij wel aan, maar je moet er geen GTA of Asphalt mee spelen. Het scherm vind ik prima voldoen, het scherm is goed scherp en in de buitenlucht prima af te lezen. Dit komt natuurlijk vooral door die 293 pixels per inch. qua kleurweergave had het beter gekund, want de G6 geeft een mooier kleur weer, maar het is absoluut niet slecht, integendeel. Als je er geen telefoon naast legt zal het je waarschijnlijk geeneens opvallen. Aanrakingen en swypes worden goed waargenomen door het scherm en je hoeft niet hard te drukken.

Ten eerste zal ik beginnen met de aanwezige banden die de telefoon heeft.
De banden die de telefoon ondersteunt zijn:
2G:GSM:850/900/1800/1900MHz
3G:WCDMA:850/1900/2100MHz
Dit houdt meteen al in dat de Elephone G4 helaas geen 4G ondersteunt wat voor sommigen toch een behoorlijk nadeel zal zijn.
Maar ook ondersteund hij niet volledig de 3G, hij mist namelijk de 900MHz band, dat veel Chinese telefoons missen, waardoor je in gebouwen een minder goede internetverbinding zal hebben.
Het bereik zelf is goed van de telefoon en heeft altijd minimaal 2 streepjes bij T-Mobile.
De bel kwaliteit is gewoon goed alleen had het volume iets hoger gemogen van mij.

De bluetooth is erg matig bij de g4, Ik heb er een koptelefoon op aangesloten die 10m bereik zou moeten hebben, maar na 3 meter begon het al te haperen terwijl ik daar bij de G6 geen last van had, iets om rekening mee te houden dus.

De wifi ontvangst is eveneens wat aan de matige kant, de G6 presteert hier een stuk beter. De G6 heeft eigenlijk altijd wel 1 of 2 streepjes meer, helaas, maar ze moeten natuurlijk ergens op bezuinigen.

De GPS werkt, wat je al een wonder kan noemen bij zo'n goedkoop toestel. Een fix duurt erg lang, bijna 1 minuut en de ontvangst is ook matig zoals je ziet, weinig satellieten in beeld op een bewolkte dag.

Net zoals bij de review van de G6 zal ik kort over de camera zijn: kijk er maar naar ;)
De meegeleverde camera app is standaard maar voldoet, wel schokt de camera wat als je de telefoon beweegt.
De kwaliteit van de camera is matig, maar voor deze prijs voldoende vind ik.

Deze eerste twee zijn genomen in het donker
Zoals je ziet zijn deze foto's een stuk korreliger dan de foto's die de G6 schiet bij schemer/donker.

Niet om voor warm te lopen zoals je ziet, maar voor 70 euro mag je al blij zijn dat je geen wazige vlek ziet maar ook wat details. :)
De foto's zijn overigens klikbaar(maar dat raad ik je niet aan ^^)

De accuduur van de G4 is redelijk goed te noemen, met dagelijks gebruik haal ik normaal 4 uur screen-on time over een hele dag en PCmark, een battery benchmark weet er zelf bijna 5 uur uit te proppen aan één stuk door. Met de batterij kom je dus normaal gesproken de dag wel mee door.
Maar, helaas zuigt de batterij behoorlijk wat op in stand-by, dus 2 dagen zal je met dit toestel eigenlijk nooit halen. Helaas, maar ik denk dat door een software optimalisatie hier nog wel wat aan gedaan kan worden.

Antutu

Quadrant

Geekbench 3

Vellamo

GFXBench

Voor deze prijs ga je niks beters vinden op het moment, maar als je wat meer geld hebt zou je beter kunnen gaan voor wat meer opslag. Ook de WIFI en de Bluetooth houden niet over, daarentegen krijg je wel een prima functionerend toestel met een goed HD scherm.

Ik wil Gearbest nogmaals bedanken voor deze mooie telefoon.
G4YL voor wat korting

Heb jij ook een Elephone G4 Zwart?

Goede review. Ik heb dezelfde telefoon gekocht voor mijn vrouw en die is er dik tevreden over. Waar je wel even op moet letten is het plaatsen van de micro-sd. Dat ging bij ons toestel zeer moeizaam. Elephone heeft trouwens aangekondigd dat er een Lollipop-rom voor de G4 aankomt maar chinese telefoonmakers zijn op dat vlak niet echt te vertrouwen dus 'don't hold your breath ;) Als het toch gebeurt is dat wel mooi meegenomen.

Het toestel wat wij ontvingen was al geroot dus ik heb er gelijk het Xposed framework op gezet plus wat modules. Werkt gelijk een stuk beter.
Lollipop zou inderdaad mooi zijn, maar verwacht het inderdaad maar niet. Welke modules bij xposed heb je?
Bootmanager en gravitybox zijn wel de belangrijkste. Nog een paar kleine andere maar die weet ik zo snel even niet.