Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Elephone G4 Zwart Review

Quad 27 november 2014, laatste update op 13 december 2014, 3.219 views

Elephone G4 Zwart

De Elephone G4 is op papier een echte budgetkiller, een toestel wat budgettelefoons naar een compleet nieuw niveau brengt. Hoewel het scherm niet goed is wat het weergeven van de kleuren betreft is het hebben van een HD resolutie wel erg fijn.

Pluspunten

• Zeer lage prijs welke tussen de ¤75 en ¤90 ligt
  • De hardware icm de prijs
  • Android 4.4
  • 720p voor deze prijs
  • ART ipv Dalvik

Minpunten

• LCD scherm is niet de beste wat het kleurweergave betreft
  • 4GB interne opslag
  • Batterijduur is gemiddeld

Elephone G4 - low-budget op een nieuw niveau

Banner

Een quadcore processor, 720p IPS scherm en 1GB werkgeheugen in een smartphone voor onder de ¤100 euro, is dat mogelijk? Elephone denkt blijkbaar van wel en dat hebben ze laten weten met de introductie van de Elephone G4. De Elephone G4 is een smartphone welke bij de meeste webshops verkocht wordt voor een prijs welke tussen de $90 en de $110 ligt, omgerekend tussen de ¤75 en ¤90 euro. In deze review laat ik je kennis maken met het budgetmodel de G4 en probeer ik erachter te komen of de G4 zijn prijs waard is, en of er geen addertjes onder het gras verstopt zijn.

Inhoudsopgave
Unboxing
Bij het ontvangen van het toestel zit het geheel verpakt in een standaard pakketje zoals gewend bij Chinese bestellingen, weinig poespas en stevig genoeg voor internationaal transport. Zodra ik het pakket uitpak valt het strakke maar eenvoudige verpakking van de telefoon op, zwart met rode accenten en zilverkleurig logo en tekst, eenvoudig maar sjiek.
Pakketje! QuickStart Pandawill Bovenkant doosje
Bij het openen van het doosje ligt bovenin de telefoon verstopt, in dit geval ligt hij met het scherm naar onder, een verstandige keuze gezien het transport niet altijd even goed gaat. Als ik het toestel eruit haal vind ik eronder nog de nodige accessoires en een quick-start guide.

Bovenzijde verwijderd Overzicht
  • 1280*720 pixels
  • FM-radio
  • 8.0MP back camera, 1.3MP front camera
  • Wi-Fi B/G/N, Bluetooth 4.0, GPS
  • 148 x 75 x 8.3mm (LxBxH)
  • 158 gram
  • Android 4.4
Uiterlijk en eerste indruk
Zodra ik de Elephone G4 vast pak heb ik het gevoel dat ik met een vrij solide toestel te maken heb, hij ziet er prima uit, de chromen omlijsting geeft wat extra's en de telefoon ligt lekker in de hand. Ondanks de grootte van 5" voelt de telefoon vrij compact aan. Het witte backcover is van kunststof en is redelijk glad in de hand maar de grootte van het toestel biedt voldoende grip om hem niet uit de hand te kunnen laten vallen of glijden.

Aan de onderzijde vind ik een micro-USB aansluiting en daarnaast een microfoon ingang. Aan de rechterzijde bevindt zich de aan/uit knop en rechts de volume knoppen. Boven op het toestel zie ik een 3,5 millimeter jack waarop je oordopjes of een speaker kunt aansluiten.
Onderkant Elephone G4 Powerbutton Elephone G4 http://tweakers.net/ext/f/b38u2NR1h3JQvgJY3W5xlKDF/thumb.jpg Achterzijde Elephone G4

Op de achterkant zit linksboven de 8MP camera met LED flitser en rechtsonder bevindt zich de speaker. Als ik de backcover verwijder zie ik de 2050mAh accu liggen en heb ik toegang tot de SD-kaart, SIM 1 en SIM 2. Let er wel op, er kan een stickertje op de contactpunten van de accu liggen, zo ook bij mijn exemplaar te zien is, deze moet je dus eerst verwijderen alvorens je het toestel kan opstarten.
Batterij Simkaart sloten

Bij het eerste keer aan zetten van het toestel zie je het scherm oplichten en het logo van Elephone verschijnen, het opstarten zelf is vrij snel gebeurd en binnen een aantal seconden zit je al binnen Android. Zodra je het scherm unlockt zie je direct dat Elephone een icon pakket heeft toegepast binnen Android, bijna alle standaard iconen zijn namelijk aangepast naar iets wat een beetje lijkt op MIUI. Na een klein beetje spelen kom ik tot de ontdekking dat het toestel ook al geroot is, SuperSU staat al geïnstalleerd en verder is Android zo'n beetje standaard zoals je het ook vindt op een Nexus device.

Hardware en prestaties
De hardware van de Elephone G4 is vrij generiek te noemen, veel Chinese toestellen zijn uitgerust met een MediaTek processor gecombineerd met 1GB werkgeheugen en een 720P of qHD scherm, en dat is bij de Elephone G4 niet anders. Het hart van het toestel is de MediaTek MT6582, een quadcore van 1.3Ghz welke gebaseerd is op het wat zuinige maar langzamere Cortex A7 chipset maar wel snel genoeg voor de niet veeleisende gebruiker. Het geheugen is met 1GB ook ruim voldoende waarmee je zonder problemen kunt multitasken. Waar ik wel tegenaan loop is het beperkte 4GB interne opslag waarvan slechts 900MB beschikbaar is voor apps, gelukkig is er een mogelijkheid tot uitbreiden van je geheugen met een SD kaart maar met applicaties die per se op het interne geheugen geïnstalleerd moeten worden loop je de kans dat deze snel vol loopt (klik & klik. De grafische pracht en praal wordt door de Mali-400 GPU aangestuurd, deze staat bekend als zuinig maar levert weinig prestaties, je zal geen spelletjes als Real Racing 3 kunnen draaien maar simpele spelletjes gaan zonder problemen.

Ik heb een aantal benchmarks gedraaid op de Elephone G4, hieronder zie je de resultaten die afgezet zijn tegen een OnePlus One en een Cubot GT99. Een echte vergelijking met de OnePlus One kan ik niet maken, daarvoor is het verschil in hardware, software en prijs te groot. Maar het is wel handig om snel te kunnen zien in hoeverre een Elephone G4 de OnePlus One bij kan benen. De Cubot GT99 is een ideale tegenstander, deze heeft grofweg dezelfde specificaties en zal namelijk ook door de Elephone G4 vervangen worden.

Antutu Quadrant Geekbench 3

Ik heb op alle drie de toestellen AnTuTu, Quadrant, Geekbench 3 en 3DMark voor het grafische werk gedraaid. Aangezien de Elephone G4 concurreert met de Cubot GT99 zijn de resultaten van de OnePlus One niet echt relevant, het is wel interessant om te zien of een toestel van ¤75 een toestel van ¤300 (of ¤450 en hoger) kan bijbenen en of de uitspraak die je veel hoort bij Chinese toestellen, "ja maar, je krijgt vaak hetzelfde of soms beter voor veel minder geld!" ook een beetje toepasbaar is op de Elephone G4.
Benchmarks

Als ik kijk naar de onderlinge verschillen is het niet verwonderlijk dat de OnePlus One op alle fronten ruim beter is, wat 3DMark betreft, het mag duidelijk zijn dat de Mali400 GPU in de Elephone G4 niet voldoende is om 3D spellen vloeiend te kunnen spelen. Lichte spellen gaan prima maar zodra je Real Racing wilt spelen heb je kans dat deze niet eens start. Zoek je een toestel om mee te gamen dan moet je de Elephone G4 links laten liggen. De Cubot GT99 presteert zelfs nog een stukje langzamer dan de Elephone G4, wat mij vooral verbaasd is het verschil bij Quadrant, de MediaTek MT6589 in de Cubot GT99 zou eigenlijk niet zo zeer langzamer moeten zijn, daar wordt namelijk het verschil gemaakt onderling, maar op basis van de bovenstaande statistieken durf ik wel te stellen dat de MT6582 wel gemiddeld 10% tot 15% sneller is dan de vorige generatie MediaTek MT6589, en dat voor minder geld.

Schermkwaliteit en kijkhoeken
Het scherm wat in de Elephone G4 zit is een IPS LCD scherm met een resolutie van 1280 bij 720 pixels. Het scherm is niet gelamineerd waardoor het er als ware niet op je telefoon ligt maar is wel erg helder en goed zichtbaar in de buitenlucht.
Al vanaf het aan zetten van de telefoon viel het mij op dat zwart vrij licht was en niet volledig zwart, voornamelijk in de rechterbovenhoek en linksonder, als je de foto's bekijkt zie je het ook dat zwart verre van zwart is, en dat de weergave gewoon niet goed is en dus zeer flets. Zet je het toestel op de laagste helderheid komt het een beetje in de buurt maar dat is het dan ook wel. Het scherm laat dus veel licht door en dat is ook te zien bij de rode kleur, het is vrij helder maar in het midden neigt het meer naar oranje toe en komt het flets over.

Is het allemaal zo ernstig in de praktijk? Nee, in de praktijk zie je er niet veel van terug, witte webpagina's zijn gewoon wit en zwarte balken in een filmpje is zwart voor zover je het kan beoordelen. Ik heb deze kleurfouten niet als storend ervaren.
Zwart Wit Rood Groen Blauw
Patroon-1 Patroon-2 Zwart close-up linksonder Zwart lage helderheid

De kijkhoeken zijn overigens prima, de kleuren zijn wat donkerder als je het toestel onder een sterke hoek van de zijkanten bekijkt maar boven en onder zijn ze prima. Het was beter geweest als het scherm gelamineerd was maar voor deze prijsklasse is het dik in orde.
http://tweakers.net/ext/f/XrBqAe8MpFiS3DTRbbHk0wjd/full.jpg http://tweakers.net/ext/f/fh0BapBlzkcule5khor2iFo5/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/grh2cErK1lfOzeXPwHS1GiDG/thumb.jpg

Met 293 pixels per inch zit de Elephone G4 in het middensegment, het is niet zo hoog als een HTC One M8 maar ook weer niet zo laag dat het pixels tellen is zoals op een toestel met qHD resolutie op 5". Ik vind het persoonlijk een goede keuze om deze resolutie te gebruiken, het scherm is wel waar je telkens tegenaan kijkt en bijvoorbeeld met het bekijken van filmpjes op YouTube is de 720p resolutie toch scherper en aangenamer te kijken dan 480p (SD kwaliteit).

Het touchscreen is een 5-points multitouch screen en lijkt op het eerste gezicht prima weg te typen. Geen last van ghosttouches en mijn vingers worden accuraat geregistreerd.
5-point multitouch

Camera
De Elephone G4 heeft een 8MP camera aan de achterkant en een 1.3MP camera aan de voorkant voor de #selfies. Nu verwacht ik voor de prijs geen fantastische plaatjes maar wat ik wel belangrijk vind is dat wat ik op de foto gezet heb enigszins terug te zien is op de foto. De camera-app die meegeleverd is blinkt niet uit in het aanbieden van diverse opties, zo ontbreken bijvoorbeeld het focus-effect en het maken van panorama shots. Het installeren van Google camera verhelpt het ook niet en het zal vermoedelijk aan de hardware liggen, er moet toch ergens op bespaard worden.

De foto's die ik met het toestel heb kunnen maken zijn in mijn ogen van prima kwaliteit, let wel, voor wat het toestel kost. Het kan natuurlijk veel beter maar gezien mijn verwachtingen en prijs is dit prima in orde.

Waar ik wel tegenaan loop is de resolutie van een video-opname, deze is maar maximaal 480p waar ik wel 720p had verwacht. Het is laag maar ook hierbij geldt opnieuw dat gezien de prijs er ergens op bespaard is en in dit geval is het de camera.

De frontcamera heb ik niet bijster veel over te vertellen, veel gebruik ik het niet maar in omgevingen waar voldoende licht is kan je er zonder problemen mee uit de voeten, zodra het donkerder wordt valt het onderwerp weg in duisternis.

Hier ga ik nog een foto-album plaatsen zodra ik over meerdere en diverse foto's en video's beschik
Connectiviteit
Een belangrijk punt van discussie als het gaat over Chinese smartphones is het of de GPS nu wel of niet werkt. Hier kan ik gelukkig redelijk kort over zijn, ja de GPS werkt prima, er worden voldoende satellieten gevonden en de fix is met maximaal 10 seconden vrij snel te noemen. In een korte test met Sygic heeft de Elephone G4 mij prima bij kunnen houden waarbij de Wi-Fi en data uitgeschakeld zijn. Een klein vervelend puntje is wel dat Google Maps crasht zodra deze geopend wordt, ik heb nog niet uit kunnen zoeken waar het aan ligt, maar daar kom ik nog op terug.
GPS

Op het toestel ontbreekt Wi-Fi ook niet, het ontvangst is prima hoewel het niet super is maar voor de normale gebruiker en thuisomgevingen zal het voldoende zijn. Ons huis heeft echter geen gewapend beton e.d. dus straling gaat soepel door de muren, hoe het toestel daar mee om kan gaan kan ik dus niets over zeggen.

3G verbinding is goed te noemen, bij het aan en uit zetten van mobiel data is de verbinding snel hersteld, helaas ondersteund de Elephone G4 geen 4G, wat niet verwonderlijk is voor deze prijsklasse, maar is 3G dus prima geschikt.

Bluetooth heb ik niet echt kunnen testen, ik heb zo snel even een headset kunnen verbinden met het toestel en dat is vloeiend gegaan.

Het belangrijkste punt is dat de GPS werkt, en dat is gelukkig wel zo wat natuurlijk een enorm pluspunt is voor een toestel van rond de ¤75.

Batterij
Bij de Elephone G4 ontvang je een batterij met een capaciteit van 2050mAh, wat redelijk weinig lijkt waar de meeste mainstream telefoons een batterij meekrijgen met 2300mAh of meer. Echter moet je niet vergeten dat de hardware wat in de Elephone G4 gestopt is vrij zuinig is, de MediaTek MT6582 staat bekend om zijn zuinigheid en als ik het vergelijk met telefoons in dezelfde prijsklasse zoals de Leagoo Lead 3(S) is de capaciteit zelfs iets meer dan gemiddeld, waar de concurrentie over het algemeen zelfs 1600mAh heeft.

Op het moment van schrijven van de review kan ik nog niet echt duidelijkheid verschaffen in hoeverre de capaciteit voldoet voor een gebruiker. Maar gebaseerd op de huidige ervaringen zal je met de Elephone G4 de dag met gemiddeld gebruik wel door komen. Ben je een zware gebruiker dan kan het zijn dat je aan het einde van de dag het toestel aan de lader moet leggen.

Update
Na een tweetal weken is het duidelijk geworden dat de batterij voor een zuinige gebruiker voldoende is, echter ook als je hem constant in de standby laat moet je het toestel 's avonds aan de lader hangen, dat vind ik persoonlijk teleurstellend.

Ik heb hieronder een tweetal screenshots geplaatst welke je een indruk kunnen geven van de batterij, deze statistiekjes zijn in mijn ogen redelijk betrouwbaar omdat het uiteindelijk overeenkomt van wat er dagelijks met het toestel gebeurt zoals mijn moeder hem gebruikt.

Batterij statistieken Batterij statistieken

Software
Eén van de redenen waarom ik voor de Elephone G4 heb gekozen was namelijk het draaien van Android 4.4.2. Deze staat standaard erop geïnstalleerd en wordt out-the-box geroot geleverd. Elephone heeft ervoor gekozen om er niet al te veel veranderingen toe te passen, de iconen zijn het enige wat aangepast is, voor de rest is Android 4.4.2 standaards zoals deze geleverd worden uit China. De taal was ingesteld op Engels, deze is te veranderen naar het onder andere Nederlands, Nederlands(België) en vele andere (exotische) talen. Het wisselen tussen apps gaat zeer vloeiend, er zijn nauwelijks haperingen waar te nemen en alles lijkt prima op elkaar afgestemd te zijn.
Android 4.4 Android 4.4 Android 4.4

Wel een puntje van kritiek is het niet compatibel zijn met ART, zodra ik DALVIK wijzig in ART gaat het toestel herstarten en compileert hij de apps, maar de software op de Elephone G4 lijkt hier niet mee om te kunnen gaan met als gevolg een constant crashende launcher, Google Documents en ook PlayStore services crasht constant.

Update
Nadat Krissie100 mij attendeerde dat bij hem ART wél werkte heb ik vandaag nogmaals ART geprobeerd in te stellen, en na een aantal crashes ben ik erachter gekomen waar het aan ligt, het ligt aan het feit dat apps direct gecompileerd worden er dus meer ruimte nodig is voor de apps, deze was niet meer beschikbaar (< 1MB) en dat veroorzaakte dus crashes.

ART werkt, en lijkt vrij stabiel te zijn, wat dus mijn eerdere kritiek teniet doet, maar het interne geheugen blijft een crime, deze is echt té weinig.

Op het toestel staat de app Elephone Service, hiermee zou Elephone je meer support kunnen bieden etc. Ik heb de app uitgeschakeld omdat het mij niet nodig lijkt. Verder is de PlayStore standaard aanwezig, maar apps als YouTube, Google+, Books en andere Google apps dienen handmatig geïnstalleerd te worden.

Zoals bij veel Chinese smartphones is ook bij de G4 de zogenaamde gestures aanwezig. Hiermee kan je, wanneer het scherm uit staat, o.a. je toestel wakker kloppen, camera oproepen door een O te tekenen, de zaklamp aan te zetten door een V te tekenen en nog een paar. Ook zijn de mogelijkheden in en uit te schakelen. Persoonlijk vind ik het 'double tap to wake' zeer prettig, en staat dan ook standaard in geschakeld.
Gestures Gestures

Slot
Vorig jaar zou ik uitgelachen zijn als ik zei dat het mogelijk is om een telefoon aan te schaffen met een quadcore processor, 1GB werkgeheugen en een HD display voor een schamele ¤75 euro. Nu is er natuurlijk her en der op bespaart maar is het ook een belangrijk gemis? Of zijn er te ernstige besparingen? Als ik kijk naar wat de Elephone G4 op papier biedt is het echt een budgetkiller, een toestel wat budgettelefoons naar een compleet nieuw niveau brengt. Hoewel het scherm niet goed is wat het weergeven van de kleuren betreft is het hebben van een HD resolutie wel erg fijn, de SoC kan het prima aan en in apps zoals YouTube is het voordelig voor de kwaliteit van de videoweergave die simpelweg veel scherper is dan qHD.

Ook is er duidelijk gesneden in de kwaliteit van de camera, ik had er geen hoge verwachtingen van en hoewel deze wat het maken van foto's betreft wel waar gemaakt zijn is het toestel niet geschikt om er video's mee te produceren gezien de maximale VGA resolutie van 480p.

Gebruikers die niet al te veel te besteden hebben en een toestel zoeken die in zijn of haar budget past, prima kwaliteit biedt en lekker snel aanvoelt dan heb je aan de Elephone G4 een juiste koop. Ik raad je wel aan om direct een MicroSD kaartje erbij te bestellen aangezien het interne geheugen van 4GB te beperkt is.

Change log
13-12
Batterij-statistieken toegevoegd
10-12
ART succesvol in kunnen stellen
27-11
Review online

To-Do list
  • Foto album creëren
  • Video uploaden

Heb jij ook een Elephone G4 Zwart?

Goede review. Ik heb de mijne inmiddels besteld rond de 11de van deze maand. Was een aanbieding voor 67 euro bij focalprice. Ik heb ook naar andere gekeken maar dit leek me een prima budget toestel voor de matige gebruiker die ik ben.

Maar wat bedoel je met ART en DALVIK?

Ik kom van een Galaxy Gio af dus voor mij een mooie opstap. :)

[Reactie gewijzigd door junglebeast op 27 november 2014 18:36]

Dat is het ook wel, ik heb hiervoor een Doogee DG310 getest, maar deze heb ik vrij snel verkocht en deze Elephone G4 is absoluut beter dan de Doogee DG310.

Wat betreft ART: http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Runtime
Ik denk dat daar een prima uitleg te vinden is, je kan het instellen op je telefoon via de ontwikkelaars opties.

Niet noodzakelijk, maar was denk ik wel prettig geweest.
Hij staat op +2 maar hij verdient een +3. Als je de plaatjes groter had gemaakt dan leek de review al een stuk langer en had je sowieso +3 gehad. Ik vind de review +3 waard omdat hij op zijn eigen manier heel erg goed is.
Niet veel mensen zouden namelijk een gokje wagen om deze telefoon te kopen. Echter denk ik dat er door jouw review een heel hoop nieuwe mensen interesse hebben gekregen in dit product.
Een +2 of +3 maakt niet zoveel uit, in mijn ogen probeer ik het informatief te houden en een beeld te creëren van het toestel. Reviews die een +3 verdienen zijn echt van een andere kwaliteit en niveau.

Ik zie dat het toestel bij veel shops nu voor ¤70 te krijgen is, het bedrag wat mij ook gekost heeft.

Met een beetje zoeken kom je een eindje.
Hey Quad,

Op basis van deze review heb ik de G4 ook gekocht :) Hij doet het prima, afgezien van het touchscreen. Dat reageert niet erg lekker; je moet vrij hard drukken (harder dan normaal) om een registratie te krijgen. Ervaar jij dit ook? Als ik Google vind ik slechts één gebruiker die hetzelfde probleem heeft.

Gr,
Koen
Zit er niet nog een screenprotector erop? Ik heb persoonlijk geen problemen of irritaties gehad met het touchscreen, deze werkt hier prima. Ik denk dat je een pechmodel hebt.
Ik ben bang dat als ik harder ga pellen het glas van het paneel loskomt, dus de screenprotector lijkt me uitgesloten... Dan ga ik Pandawill maar eens vragen of ze hem willen wisselen. Ervaar je bij het typen (vrij vlot) geen enkele vertraging of gemiste aanslagen?
Ik heb hier net als Quad ook geen last van, touchsrceen reageert prima en typen op het toetsenbord gaat vloeiend.