Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Elephone G6 Wit Review

krissie100 7 november 2014, laatste update op 9 november 2014, 3.119 views

Elephone G6 Wit

De Elephone G6 is een prachtige smartphone. De telefoon heeft een prachtig scherm, mooi design en de prijs maakt dit toestel echt een geweldige bang for buck telefoon. De meeste nieuwste games zijn ook prima te spelen op dit mooie apparaat.

Pluspunten

• Scherm
  • Design
  • Alles loopt soepel
  • Notificatie led in alle kleuren
  • Verwisselbare accu
  • Bouwkwaliteit
  • Vingerafrukscanner

Minpunten

• Accuduur
  • Wat stof tussen kiertjes
  • Telefoon biedt weinig grip

Veel lees- en kijkplezier gewenst ;)

1. Inleiding
7. Foto / video
8. Accuduur
9. Benchmarks
10. Conclusie

Ik ben al sinds enige tijd eigenaar van deze Elephone G6. Het model draait op een octa-core SoC van Mediatek, de MT6592 die draait op maximaal 1.7Ghz. De telefoon draait op Android 4.4.2 met een kleine eigen schil van Elephone er over heen. Ik bezit al langere tijd meer "Chinaphones" en Deze zal ik in deze review dan ook soms vergelijken met de G6. Hij is te koop voor ongeveer 115-120 euro bij de Chinese Webshops, waaronder bij CooliCool voor 117 euro.

Ik heb het pakje binnengekregen in een mooi pakje van DHL, eenmaal open kwam er een mooi doosje van Elephone tevoorschijn, en ik moet zeggen, dat doosje ziet er luxe uit ;)

Wie heeft die stikker daar geplakt?... :)
Toen ik het doosje eenmaal opende kwam meteen al de telefoon tevoorschijn in een zakje, maar ben toen eerst naar de accessoires gegaan om het spannend te houden, kwam toen een lader(1A), een micro-usb kabel, Engels boekje, en een extra screenprotector tegen. Gelukkig geen oortjes, want die zijn meestal toch prut, dus een goed besparing in mijn ogen.
Dit dus:

Vormgeving vind ik persoonlijk erg goed gelukt en ziet er behoorlijk luxe uit, zeker voor de prijs.
Het toestel houdt lekker vast door de bolling, maar de achterkant is wel wat aan de gladde kant en had dus wel wat stroever van mij mogen zijn.
Foto's spreken voor zich lijkt mij:
Achterkant
Waar meteen het rode detail bij de camera en de vingerafdrukscanner op valt. Ook zie je de mooie brede speakergrill, waar helaas maar op één plekje daadwerkelijk de speaker zit.

Volumeknoppen
Deze zitten op een mooie hoogte waardoor je ze goed kan indrukken.

De powerknop
Deze knop vind ik erg laag zitten waardoor je je duim helemaal moet buigen, dit had naar mijn idee een stuk makkelijke gekund.

De onderkant
Zoals je ziet zit daar een erg luxe tekstuurtje wat niet alleen luxe aanziet, maar ook aan voelt.
Ook de microfoon zit daar en die functioneert goed.

De bovenkant
Ook hier zie je weer de luxe afwerking en de 3.5mm plug voor de oortjes, die zit dus op een goede plek aan de bovenkant van de telefoon.
De micro-usb uitgang zie je ook, en persoonlijk vind ik het prettig dat die op de bovenkant zit, simpelweg omdat ik dat gewend ben.

Camera en vingerafdrukscanner
Ook dit vind ik er weer mooi uitzien, Mooi aluminium met daarin onder elkaar de camera, flitser en de vingerafdrukscanner.

Toen ik de telefoon kreeg heb ik meteen de simkaart in de telefoon gestopt, hiervoor moet je even de achterkant er vanaf halen, maar dat is zo gebeurd, daarna kan je met wat goed zoeken zien waar en hoe de simkaart er in moet. De batterij daarna er in gestopt en daar gaan we ;) .
De telefoon aangezet en heb toen maar als eerst de taal op Nederlands gezet, waardoor het grootste deel in het Nederlands staat, en zoals ik al zei, het grootste deel, helaas dus niet alles waar sommigen zich misschien aan gaan irriteren, zoals bij de instellingen de gesture controls en als je lang op de homeknop drukt zie je de "used" en "available" ram staan, wat dus helaas niet vertaald is.
Een ander minpunt aan het gebruiksgemak is de zogenaamde "double tap to wake" functie, zodat je met 2 keer kloppen het scherm kan aan zetten, maar helaas gat dit niet goed, als je van de slaap af wilt walen gaat dat niet lukken met de eerste 2 klopjes maar pas bij de tweede 2 klopjes, waardoor deze functie behoorlijk minder is geworden.
De vingerafdrukscanner vind ik daarentegen wel weer goed werken, gewoon rustig met je vinger over de scanner en in 90% van de gevallen gaat dat helemaal goed.

Met de hardware wil ik graag beginnen met de CPU.
De SoC, een Mediatek MTK6592 Octa Core die draait op maximaal 1.7GHz.
Hij is gebaseerd op Cortex-A7, wat meteen al duidelijk maakt dat het in ieder geval geen High-End telefoon is maar meer een mid-range telefoon die je voor een mooie prijs koopt.
Nu dan de prestaties van de octa core op 1.7GHz, in gebruik voelt de telefoon gewoon goed en snel aan, apps openen snel, van de ene app naar de andere app gaat snel, internet pagina's laden binnen enkele secondes en de meeste games zijn goed af te spelen zonder (al te veel) lag dankzij de GPU die erbij zit, namelijk ARM MALI-450MP, die gewoon goed presteert bij games. Hierdoor is deze telefoon qua snelheid eigenlijk voor iedereen wel geschikt.

Het scherm is een HD scherm met dus 1280 bij 720 pixels wat het scherm gewoon erg goed maakt, al is het natuurlijk geen FHD. Het scherm heeft een erg goede kleurweergave valt mij vooral op, heb meerdere telefoons en beeldschermen thuis en die van de Elephone G6 ziet er echt goed uit, wit is ook echt wit vind ik, zeker in vergelijk met bijvoorbeeld de Elephone G5 en de leagoo Lead 1, waarbij de eerste een rozig scherm heeft en de tweede een behoorlijk blauw scherm heeft.
De kijkhoeken zijn ook erg goed dankzij het IPS paneeltje dat gebruikt is.
Ook de aanraakgevoeligheid van het scherm is gewoon erg goed te noemen en reageert goed op aanrakingen.

Ten eerste zal ik beginnen met de aanwezige banden die de telefoon heeft.
De banden die de telefoon ondersteunt zijn:
2G:GSM:850/900/1800/1900MHz
3G:WCDMA:850/1900/2100MHz
Dit houdt meteen al in dat de Elephone G6 helaas geen 4G ondersteunt wat voor sommigen toch een behoorlijk nadeel zal zijn.
Maar ook ondersteund hij noet volledig de 3G, hij mist namelijk de 900MHz band, dat veel Chinese telefoons missen, waardoor je in gebouwen een minder goede internetverbinding zal hebben.
Het bereik zelf is goed van de telefoon en heeft altijd minimaal 2 streepjes bij T-Mobile.
De bel kwaliteit is gewoon goed alleen had het volume iets hoger gemogen van mij.

De GPS is erg goed, snel een fix en raakt die tijdens het navigeren ook niet kwijt.
De fix duurt wel langer bij Qualcomm telefoons maar is voor mij nog steeds snel genoeg, eigenlijk altijd binnen 30 seconden.

Over de camere zal ik kort zijn: kijk maar wat je er van vindt ;)
Wel wil ik nog een ding zeggen en dat is dat de flitser niet fel genoeg is om in het donker genoeg licht te maken en de front camera is gewoon een leuke front camera die goed werkt.

Deze eerste twee zijn genomen in het donker

De accuduur is zo als het lijkt prima, hij staat nu al 4 dagen achter elkaar op stand-by met nog 40%, wel is de kalibratie nog niet zo goed waardoor af en toe nog rare sprongen kan maken, ook in gebruik de de batterij prima en haal dan bij mijn gebruik 4.5 uur scherm tijd over een hele dag en heb dan nog zo'n 30% over.

Screenshots volgen nog.

Antutu

Quadrant

Geekbench 3

Vellamo

GFXBench

Deze telefoon vind ik een goed toestel waar wel wat kleine foutjes in zitten zoals de vertalingen en de double tap to wake, voor de rest echt een prachtig scherm en een snelwerkende telefoon, maar mist helaas wel wat banden al heb ik daar weinig last van.

Heb hem zelf gekocht bij CooliCool.com voor 117 euro.

Heb jij ook een Elephone G6 Wit?

Bezit zelf ook de Elephone G6 in het wit .
En ben erg blij mee.
Accu duur is niet super maar bij mij genoeg om de dag door te komen met zo een 15% over.
Ben erg te spreken over het scherm erg scherp.
En voor de prijs kan je zeker geen bult vallen.
Ben ook in het bezit van een mlais pro note (Elephone p2000) en deze twee komen kwa prestaties erg over een.
Veel mensen geloven de prijs niet als ze even met de telefoon gespeeld hebben.
Komt erg in de buurt van een highend telefoon.

Dus wil je een mooie goed werkende telefoon met wat kleine schoonheids foutjes dan moet je voor deze gaan.

Mvg
Beste Bass 343,

Ik overweeg dit toestel als een backup toestel, alleen schrikt het me af dat hij geen volledig 3g ondersteund en volgens de originele review is het bellen ook niet vlekkeloos goed? (volume)

Kan je misschien hier bij helpen, kan hij toevallig ook redelijke foto's maken in het donker? :)
Mooie review! Ik ben zelf toestellen gewend van 4.7 inch. Is deze niet wat log en groot? Qua gewicht is hij volgens mij wel lekker licht. En de GPS functioneert dus gewoon naar behoren? Dat is namelijk mijn grootste ergerpunt van mijn huidige Jiayu G4S.

En je hebt het over de acuuduur dat hij na 4 dagen standby nog op 40% zit. Hoe zit het bij intensiever gebruik?
Inmiddels is hij bij 5 dagen stand-by leeg, ik ga nu pcmark draaien een soort battery benchmark en daar komt een resultaat uit.
Gps werkt idd prima, in ieder geval voor autonavigatie, voor het hardlopen schijnt mediatek teveel heen en weer te bewegen waardoor je veel meer hebt gelopen dan in werkelijkheid
Mijn telefoon was trouwens ook al geroot. Dus daar hoefde ik niks meer aan te doen.

[Reactie gewijzigd door krissie100 op 8 november 2014 17:28]

Ok, nou ik ben benieuwd. Inderdaad bang for buck dit toestel.
De eerste paar dagen haalde ik meestal zo'n 4,5 uur screen on time over een hele dag: 6:00 tot 10:00 en had dan nog 20% over zei die
Maar zo goed als de g4s op het gebied van accu zal deze niet zijn ;)

[Reactie gewijzigd door krissie100 op 8 november 2014 18:46]

Hey ik heb een vraagje: Hoeveel RAM geheugen heeft hij over bij gebruik bijvoorbeeld van whatsapp?
Hoi Krissie,

Vroeg me af of de telefoon je nog steeds bevalt? Wat zijn je ervaringen na wat langer gebruik? En dit is misschien een rare vraaag, maar zijn de home buttons enzo verlicht? Ik vind het altijd irritant als dit niet het geval is, is helaas bij een hoop toestellen wel zo.
Hey ;)
Ik heb nog nooit een telefoon gezien waarin de buttons zo fel verlicht zijn ;)
koud wit licht komt er uit.
ben er nog steeds erg blij mee, maar een puntje is toch wel de batterij, haal met mijn gebruik vaak het einde niet(afwisseling games/browsen) meestal 3 uur screen on time hierdoor.
voor de rest erg tevreden, wel een dingetje wat niet boeiend is :)
Het Elephone logo achter op de telefoon zijn meerdere stickers waarvan er eentje niet goed zat, dus heb nu een halve Elephone ^^.
maar erg blij met hem.
Ik vind de batterijduur erg belangrijk. Niks vervelenders dan het einde van de dag niet halen. Misschien een idee om de de chip te underclocken op 1Ghz? Is ie waarschijnlijk een stuk zuiniger.
Tja, das dan ook weer zonde vind ik ;)
Maar zal het even testen ;)
Ik vind 'm qua uiterlijk op de OnePlus One lijken :)

Kun je dit toestel ook (eenvoudig) rooten zónder gevaar voor de garantie?

[Reactie gewijzigd door born4trance op 27 januari 2015 02:48]

Er is zelf op het forum van elephone veel support voor custom roms, die kun je HIER vinden (forum sectie alleen voor G6)