Aerocool DS 200 Black Edition Review

Foritain 10 december 2014, laatste update op 26 mei 2017, 1.325 views

Aerocool DS 200 Black Edition

De Aerocool DS 200 is daadwerkelijk "Dead Silent", maar die stilte gaat wel ten koste van de koelprestaties. Van buiten zeer indrukwekkend met het matte soft-touch materiaal, een mooie LED fan controller, en een strakke cover voor een optical drive. Van binnen daarentegen is het weer een beetje gewoontjes.

Pluspunten

• Mooi materiaal aan de voor- en bovenkant. Mat, zacht, chic.
  • Mooie en handige LED fancontroller voor 3 fans en met 3 standen.
  • Een case-matchend klepje voor je optical drive, zo simpel, maar het ziet er zo veel beter uit!
  • Accessoires pakket keurig: 2 ventilatoren, een extra mesh cover voor de bovenzijde, een 3.5" externe bay bracket, schroefjes in individuele zakjes, stoffilters op de intakes.
  • Binnenwerk biedt ruimte aan flink wat componenten, en bouwen is prima.
  • Bouwkwaliteit solide, en in combinatie met dempende materialen is de DS 200 uitzonderlijk stil.
  • Leverbaar in vele kleurtjes.
  • Best veel case en features voor je geld.

Minpunten

• Stilte komt met een prijs: maximale koeling uit fabriek beperkt. SLI uitgesloten zonder investering in extra koeling, en zelfs een R9 290(x) zal vermoedelijk al wat extra adem kunnen gebruiken.
  • Interieur een beetje gewoontjes. Mist wat moderne handigheidjes en afwerking om door je "window" een nog mooiere build te zien.
  • De prijs is dan wel redelijk gezien wat hij biedt, maar de DS 200 speelt desondanks in een klasse gevuld met stevige concurrenten.

Review: Aerocool DS 200

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Aerocool.com.tw

Een tijdje terug had ik een review gemaakt van de Aerocool DS Cube, een behuizing die ik inmiddels in veel builds heb gebruikt omdat het gewoon een verdomd mooi ding is. Voor mij een succes dus, en Aerocool lijkt er ook zo over te denken want na de DS Cube hebben ze nu ook de DS 200 op de markt gebracht. Waar de Cube dus.. jawel.. een kubus is, is de DS 200 een ATX Toren met wat klassiekere afmetingen, maar wel overduidelijk geïnspireerd door zo’n kubus-vormige broertje.

Net als de DS Cube komt de DS 200 in tal van kleurstellingen: Zwart, Groen, Blauw, Oranje, Rood, en Wit. De zijpanelen zijn echter altijd zwart, waar die bij de DS Cube ook nog optioneel meegekleurd waren. Normaliter zal je tussen de 90 en de 100 euro kwijt zijn om er één aan te schaffen. Hij is in zowel gesloten vorm als met window leverbaar, en het andere zijpaneel is eventueel ook los bij te kopen als je later van gedachten wisselt voor ongeveer 17 euro.

De specificaties en features van de Aerocool:

De naam doet het al vermoeden, en het eerste wat in de features staat geeft het ook aan: Het gaat bij deze behuizing om stilte. Dit moet gebeuren door een combinatie van dikke panelen met een extra dempende laag er op.

Wat de DS Range echt herkenbaar maakt is het materiaal, wat Aerocool als “Leather Coated” beschrijft, en een soort van soft-touch kunststof is. Dit hebben we eerder gezien bij de DS Cube, maar ook bijvoorbeeld de BitFenix Phenom.

Echt anders dan de DS Cube komt de DS 200 met een fancontroller met temperatuur readout en 4 snelheids standen. Hier zitten standaard 3 aansluitingen op, die je eventueel met splitters uit kan breiden zolang je onder de 30W blijft, ze raden zelf aan max 25W te verbruiken, wat nog altijd een stevig aantal gangbare ventilatoren is. Wat we Aerocool vaker zagen doen is niet te zuinig zijn met USB poorten, en 2x USB 3.0 en 2x USB 2.0 op het frontpanel is dan ook keurig.

De afmetingen maken de DS 200 een stevige, maar geen overdreven grote ATX mid-tower. mITX tot en met ATX borden passen, maar EATX en andere grotere types zijn uitgesloten. 2 5.25” externe bay en een 3.5” externe bay via een adapter waren te verwachten, en ook de hoeveelheid harde schijven is in lijn met zijn formaat.

Beperkingen voor de CPU koeler zijn niet zo spannend, 170mm laat de meeste modellen passen. Grafische kaarten is iets krapper, want 290mm geeft weliswaar de ruimte om hele dikke high-end kaarten te plaatsen, maar je moet wel even goed controleren of jouw kaart past.

Koeling is mogelijk in de vorm van 2x 240 of 280mm radiatoren, of je kan het bij maximaal 5 ventilatoren houden, waarvan je er twee bij krijgt. Ze doen gelukkig niet geheimzinnig over de specs van de ventilatoren, wat sleeve bearing modellen zullen zijn met wederom de focus op stilte boven extreme airflow.

De verpakking is eenvoudig, maar stevig genoeg.

Eenmaal uit de verpakking is het weer genieten geblazen, want de materialen zijn wederom dik in orde. Het zachte gevoel is top, maar de uitstraling is gewoon echt iets anders en helemaal keurig. Het voelt allemaal weer solide en degelijk aan ook, wat dat betreft geen klagen.

Bovenop vinden we de ruime hoeveelheid aansluitingen en de fancontroller en de LED temperatuur weergave. We kunnen hier drie ventilatoren op aansluiten, met zowel 3-pin, 4-pin, en Molex aansluitingen, en deze op lage, middel, of hoge snelheid zetten. De LED weergave is ook erg leuk, en kan ik tal van kleuren worden ingesteld. Eventueel kan je hem ook Fahrenheit laten weergeven als je dat leuk vindt, of iemand een hartverzakking wilt geven als hij/zij denkt dat het om X graden Celcius gaat. Net als bij de DS Cube krijg je bij de DS200 ook een extra mesh top paneel om te gebruiken wanneer je ventilators of radiatoren boven in de behuizing plaatst.

Ook maar even een gifje van de kleurtjes van de fancontroller:

De zijkanten zijn van opvallend stevig staal, en gezien dit de “windowed” variant is zien we een venster op een vrij klassieke wijze. HDDs en voedingen vallen niet op, maar je processorkoeler en grafische kaart zijn duidelijk in beeld.

Achterop de behuizing vinden we een klassieke layout met 7 PCI-e slots en wat gaten voor externe waterkoeling die je dagelijks in builds ziet (*ahem*).

Het lijkt allemaal vrij traditioneel vanaf de andere kanten, en de DS 200 moet het echt van het materiaal van de voor- en bovenzijde hebben. Dit materiaal is echter werkelijk keurig en chique om te zien, en maakt het een duidelijk anders dan andere behuizing dan we veelal zien in dit segment. Wat uitstraling betreft echt geen klagen.

Aerocool doet er nog een schepje boven op als we de extra’s bekijken. Niet alleen zitten de schroefjes netjes in individuele zakjes verpakt, maar.. een cover voor een optische drive is inbegrepen! Concurrenten, letten jullie alstublieft een beetje op: Hier wordt ik gelukkig van. Ik weet het, optische drives zijn “zo laatste eeuw”, maar ik zie ze vaker wel dan niet, en dit maakt een build met optical gewoon veel mooier om te zien. Nu is het voor de zwarte variant nog niet eens heel hard nodig, maar bij de gekleurde behuizingen komt het goed van pas. Ook aluminium behuizingen zouden dit gewoon standaard erbij moeten hebben, maar helaas komt dat niet goed door bij een aantal fabrikanten. Ook een 3.5" bay adapter voor kaartlezers is inbegrepen.

Wanneer je de panelen verwijderd zien we overal weer het geluidsdempende materiaal zitten. Binnen in de behuizing lijkt het wel redelijke traditioneel. Zee van ruimte voor ATX moederborden, voeding er onder, en wat HDD ruimte aan de voorkant. Traditioneel is niet per definitie iets mis mee, maar er zijn wel voorbeelden te vinden binnen dezelfde prijsklasse die aan het binnenwerk wat meer aandacht besteden en bijvoorbeeld een PSU-cover toevoegen.

De interne bouwkwaliteit lijkt verder redelijk in orde, niet uitzonderlijk, maar ook niets om over te klagen. Wel opvallend zijn de HDD kooien, die specifiek voor 2.5” of 3.5” drives zijn ingericht. Ook de PCI-e covers zijn zoals we mogen verwachten herbruikbaar. Tool-less oplossing voor de externe bays zijn ook niet bijzonder goed of slecht, ze houden een optische drive wel vast.

Aan de andere kant zien we dat de kabels allemaal netjes zwart zijn, en dat de meeste gaten van rubberen grommets zijn voorzien. Ook hier is het allemaal wat klassiek in de zin dat er geen SSD montage plekken zijn of andere leuke features. Kabelmanagement ogen zijn er genoeg, al is de ruimte voor het kabelmanagement zelf niet dusdanig ruim dat enige planning overbodig is.

Het inbouwen van de Aerocool DS200 is ook niet het meest spannende evenement van het jaar. Typische ATX toren zonder echt opvallende interne elementen, oftewel een eitje. ATX moederbordje schuif je er zo in, harde schijven in de bays gezien er geen verstopte plekken zijn, en ook een processorkoeler installatie is geen punt gezien de ruime uitsparing achter het moederbord. Het is wel aan te raden je voeding op je moederbord aan te sluiten alvorens je grote koelers installeert, want echt heel groot is de DS 200 van binnen niet rondom een grote processorkoeler. Stevige towers zoals deze Cooler Master Hyper 612 ver 2 passen meer dan makkelijk in de hoogte gezien de 170mm ruimte voor koelers, en ook lange voedingen zijn geen punt. Deze Gigabyte HD 7950 WindForce 3 past in elk geval eenvoudig genoeg.

Kabelmanagement is niet bijzonder ruim, maar zolang je niets over de dikste kabels van de voeding kruist ook niets om je echt zorgen over te maken. Wel is een ATX of uATX bord met een volle breedte aan te raden om kabelmanagement wat mooier te maken voor wanneer je door het venster kijkt. Het venster zit relatief ver naar achteren, dus je zal het normaal niet zien, maar mocht iemand vanaf de andere kant kijken is het gewoon even mooier.

De koeling is iets waarbij de Aerocool DS Cube niet boven de massa uit kon komen vanwege de langzaam draaiende ventilatoren en relatief gesloten constructie. Dat leidde daar tot een toename van 5 tot 7 graden van de interne temperatuur ten opzichte van mijn CM Silencio 652S benchmark-kast (voor grafische kaarten), en een vergelijkbaar resultaat zag ik bij de DS 200 terug komen. Nu is dat een stevig verschil, maar het hoeft eigenlijk niet relevant te zijn afhankelijk van wat je in gaat bouwen. De Gigabyte HD7950 die je hier op de foto zat kwam met die toename bijvoorbeeld op net geen 70 graden tijdens stress testen, en dat is totaal geen spannende temperatuur. Als ik die lijn door zou trekken met de resultaten van andere grafische kaarten dan zou je er normaliter van uit kunnen gaan dat een enkele grafische kaart als een GTX 770 / 970 of minder, of een R9 280X met een degelijke koeler ook geen probleem mag zijn. Voor SLI of Crossfire setups met dergelijke kaarten zal een extra investering in wat ventilatoren verstandig zijn, of bijvoorbeeld overstappen naar waterkoeling. Hetzelfde gaat op voor R9 290 of R9 290X kaarten, die zelfs in een ruimte met airconditioning nog heet kunnen worden.

Daar tegen over staat zoals we hadden verwacht dat de DS 200 een uitzonderlijk stille behuizing is. Niet alleen is hij van zichzelf erg stil, maar hij dempt interne geluiden ook opvallend goed en laat werkelijk niets over van de gebruikte componenten. In combinatie met een handig te bedienen fancontroller om zelf te schakelen tussen stilte en meer koeling (als je extra ventilatoren plaatst die wel flink kunnen blazen, want de stock koelers zijn zelfs op volle toeren verre van luidruchtig) maakt het de DS 200 een heerlijk beestje in de praktijk, want voor een mid-end systeem (Als je een GTX 970 mid-end wilt noemen) met een enkele GPU heb je mogelijk meer aan stilte dan aan die paar graden winst. Als je op zoek bent naar een onhoorbaar systeem is de DS200 in elk geval een solide basis.

Ook een echte stap vooruit voor ‘de praktijk’ is de toevoeging van stoffilters bij de intake aan de voorzijde. De DS Cube had een filter onder de voeding, maar de voorzijde was niet gefilterd. Bij de DS 200 is de voeding uiteraard nog stof-vast, maar ook de voorkant is dit keer meegenomen. Een goede stap!

Met een prijs die richting de 100 euro gaat dan worden er verwachtingen geschept, en op een aantal fronten voldoet de DS 200 daar ook aan. Zo is het materiaal dik bovengemiddeld en het geeft de behuizing een algeheel chique uitstraling die z’n prijsklasse wel eer aan doet. Het prijsverschil met de DS Cube van 10 tot 20 euro klinkt ook wel redelijk als je er een leuke fancontroller voor terug krijgt, meer inbouwopties hebt, en ook stoffilters aan de voorzijde er bij hebt gekregen.

Nu zijn stoffilters wel iets wat je verwacht in deze klasse, maar een volwaardige fancontroller met temperatuursensoren is iets waar je zo 20 tot 30 euro aan kwijt bent als je dit los koopt, wat de DS 200 een echte meerwaarde geeft in het prijssegment. Tevens is het één van de stilste ATX torens, en met z’n materiaal en o.a. drive-bay-cover mag hij ook zeker gezien worden en is hij ook erg uniek tussen de reeks aan kunststof, aluminium, en alu-look behuizingen. Toch steekt er iets, want als ik de grofweg even dure Phanteks Enthoo Pro bekijk, dan zien we dat je voor hetzelfde geld toch een veel luxer interieur kan krijgen voor je geld en dat de DS200 wat interieur betreft stil in de tijd is blijven staan.

Het zal dus echt om de soft-touch uitstraling en een voorkeur voor stilte, en eventueel de wens van een fancontroller, moeten gaan om de prijs als ruim voldoende te beoordelen. Anders is het redelijk, maar voor die bijna 100 euro is de keuze echt reuze met tal van behuizingen waar ook veel voor te zeggen valt.

Ook in het donker maakt de DS 200 een mooie indruk

De Aerocool DS 200 laat een hoop gevoelens achter. Veel positief, maar zeker niet uitsluitend positief. Om te beginnen zijn de koelprestaties gezien de focus op stilte en demping beneden gemiddeld; nog altijd voldoende voor een redelijk dikke game computer op basis van 1 stevige grafische kaart (mits het degelijk type is, en geen AMD R9 290(x) heefthoofd ), maar voor zwaardere systemen waar in een ATX toren wel ruimte voor is kom je koeling te kort. Je vraagt je dan af of je dan niet beter een kleinere case kan pakken als je hebt bij 1 GPU houdt, of je zal richting waterkoeling moeten gaan en/of moeten investeren in extra koeling als je per se zwaarder wil. Het maakt de DS200 fabrieks-af wat lastig te plaatsen.

Een ander minder positieve element is dat Aerocool met het venster en de interne layout eigenlijk stil is blijven staan in 2008. Alsof ze met een gesloten versie begonnen, en voor de “Windowed” versie maar even een gaatje hebben geknipt. Geen leuke SSD montage achter het moederbord, geen mooie voeding-cover om wat je van je build door het venster ziet een beetje chiquer te maken; het is allemaal een beetje gewoontjes vanaf de zijkant en van binnen. Hoewel er weinig echt mis mee is kan ik er ook niet warm van worden, en dat terwijl de concurrentie laat zien dat het zeker wel leuker kan tegenwoordig. Ook Aerocool heeft met de DS Cube al laten zien dat een beetje interieur design best binnen hun kunnen zit. Het maakt de ‘’closed’’ versie van de DS200 voor mij de meer waarschijnlijke optie, want als je serieus wil gaan showen met je luxe high-end build zijn er behuizingen die met een luxer interieur een handje helpen.

Toch krijg je veel behuizing voor je geld, want de Aerocool DS 200 is echt heerlijk (compleet) stil, heeft ruimte voor een flink aantal componenten, is goed uitgevoerd met stoffilters op alle intakes, heeft ook een keurig frontpanel en een bijzonder leuke (en volwaardige) fan-controller met temperatuursensoren en verschillende LED-kleuren, en waar ik zelf dolgelukkig mee ben: een optical drive cover in de stijl van je behuizing. Het kost Aerocool misschien een eurotje (waarschijnlijker: 20 cent), maar zodra een optische drive een harde eis is dan is de DS 200 spontaan nog interessanter. De uitstraling van een budget optical in het voorpaneel is waar menig behuizing bij mijn builds bij af is gevallen, en de DS200 scoort daar punten. Bij de zwarte variant maakt het nog niet zo veel uit, maar bij de gekleurde alternatieven is die toevoeging goud waard. Hoewel de standaard koeling niet heel stevig is voldoet hij wel voor een beetje degelijke single GPU, en je kan je ook ruim extra ventilatoren plaatsen, of zelfs kiezen voor waterkoeling in de vorm van maximaal 2x 240 of 280mm radiatoren. Daarnaast is het materiaal van de voor- en bovenzijde bijzonder chic om te zien en ook lekker vinger bestendig, je systeem zal er van buiten in elk geval helemaal keurig uit zien. Hopelijk spreken de foto's op dat vlak voor zich.

De DS200 is een leuke aanvulling aan het assortiment. Ik neig zelf toch stiekem een beetje meer naar de DS Cube, ondanks dat die niet veel goedkoper is, minder componenten kan huisvesten (maar heeft jouw build echt meer dan 1 GPU en 4 harde schijven?), en zowel een stoffilter, de optical drive cover, als de fancontroller mist. De combinatie van vele leuke kleurtjes en verschillende kleuren en soorten zijpanelen past in mijn ogen iets beter bij een hippe opvallende kubus dan een de klassieke ATX toren, wat in de praktijk ook wat bijval kreeg gezien ik inmiddels vele DS Cube builds heb gemaakt op verzoek (Waarbij ik overigens louter positieve opmerkingen kreeg over de behuizing). Dat is echter een kwestie van smaak, en zowel deze zwarte DS 200 als de gekleurde DS 200 varianten (ik heb ze op Gamescom allemaal kunnen bekijken) zijn ook stuk voor stuk leuke en opvallende behuizingen en een goed (misschien wel beter) alternatief voor de Cube. Als je een chique stille en degelijke ATX toren wil combineren met een leuk kleurtje heb je niet veel keus, wil je ook nog een optische drive netjes verwerken heb je helemaal weinig keus, en ik zie dus wel zeker een leuk stukje markt weggelegd voor deze DS 200.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Aerocool DS 200 Black Edition?

Vraagje, heeft de meegeleverde optionele mesh top cover ook een filter of is het echt alleen mesh?

Ps. Mooie review ;)
Dat is een grove mesh met daarachter een typische dichtere stoffen-anti-stof laag.

productreview: Aerocool DS Cube Pink Windowed review door Foritain

In deze review is het wat beter zichtbaar, zit nu gek te kijken dat ik geen degelijke mesh-top foto in deze review heb staan!

En dan vooral deze foto's
Bedankt voor de super snelle reactie _/-\o_ .
Ik zat namelijk te denken (voor als ik binnekort mn pc ga bouwen) om dan aan de bovenkant een intake fan te installeren, maar ik wou niet dat die het stof wat op mn kast komt te liggen mn kast in zuigt XD. Het stof filter zou dat voor een groot deel tegen moeten gaan :) .
Van buiten vind ik dit echt een geweldige case om te zien en jouw foto's doen het uiterlijk van de case ook echt eer aan. Ook leuk met die foto en gif van de temp sensor en fan controller. Je zet de behuizing goed in beeld en hebt gewoon weer een erg mooie uitgebreide review geschreven.

Wat voor behuizing gebruik je eigenlijk zelf? Of gebruik je om de zoveel tijd een andere?
Dank je wel Mister "reviewer van de maand", een hele moie reactie :)

Ik heb tal van systemen staan. Mijn normale vaste pc zit in een CM Silencio 652S. Zou een Phanteks Enthoo Luxe worden, maar gezien we wat gaan verbouwen aan het huis bestaat de kans dat dit nu een mITX buildje gaat worden op termijn. Wie weet, ik verander graag :D Dame heeft een SST RV05, werk pc'tjes zitten in tal van "whatever in de aanbieding was", etcetera.
Prima review weer van Foritain, waarbij alle belangrijke aspecten van deze interessante kast uitgebreid aan bod gekomen zijn.
Complimenten!

Op de foto's valt me op dat het zwart van de DS 200 in daglicht/kunstlicht er eerder grijs dan zwart uitziet, zeker als je dat vergelijkt met het diepe zwart op de foto die je in het donker hebt genomen. Was me eerder ook al opgevallen bij de videoreviews van de zwarte DS 200.

De zijpanelen zijn echter altijd zwart, waar die bij de DS Cube ook nog optioneel meegekleurd waren. Voor zover ik weet gaat dat alleen op voor het witte model van de DS Cube. Ik vind dat wel jammer, want ik had liever de zijpanelen steeds in dezelfde kleur gezien als de hoofdkleur.

Dat leidde daar tot een toename van 5 tot 7 graden van de interne temperatuur ten opzichte van mijn CM Silencio 652S benchmark-kast (voor grafische kaarten), en een vergelijkbaar resultaat zag ik bij de DS 200 terug komen. Dat lijkt inderdaad best mee te vallen, maar wat is dan de absolute interne temperatuur? Ik lees altijd dat je de systeemtemperatuur niet boven de 40 graden moet laten komen om de levensduur van je interne componenten niet te verkorten.

Je hebt bijna niets gezegd over de temperatuursensor. Is dat omdat je daar in de praktijk niet veel aan hebt?

..maar voor zwaardere systemen waar in een ATX toren wél ruimte voor is kom je koeling te kort. Je vraagt je dan af of je dan niet beter een kleinere case kan pakken als je hebt bij 1 GPU houdt, of je zal richting waterkoeling moeten gaan en/of moeten investeren in extra koeling als je per se zwaarder wil. Het maakt de DS200 fabrieks-af wat lastig te plaatsen.

Een heel terechte conclusie. De koelprestaties zijn t.o.v. de Cube jammergenoeg weinig verbeterd. Als je dan toch voor een kleinere kast wilt gaan is de DS Cube in principe de voor de hand liggende keuze, maar die mist dan weer een aantal features die de DS 200 net wat interessanter maakt. Het mooiste zou zijn als Aerocool over een jaar met de DS Cube 2 komt, inclusief het stoffilter, de optical drive cover, de fan controller en de temperatuursensor van de DS 200!

[Reactie gewijzigd door choogen op 13 december 2014 15:13]

Allereerst, dank!

Op je vragen:

- Mbt het zwart op de foto's. Dat is grotendeels een bewuste keuze omdat je anders gewoon een mat zwart vlak hebt, door iets meer licht te laten vallen kan je in elk geval wat details zien. Kleurrijke behuizingen maken het eigenlijk makkelijker. Ik kan nu niet echt zeggen dat dit zwart minder donker is dan andere kunststof cases, dus denk dat het ook in videoreviews wat vertekend. Had van de week ook weer een zwarte DS Cube gemaakt, staat mij ook niet van bij dat ik het iets anders vond dan "zwart".

- Verdorie, ik dacht zeker te weten dat er ook geheel gekleurde DS Cube's waren, maar je hebt inderdaad gelijk. Of misschien dat ik een pre-production foto in mn gedachten had zitten ergens. Inderdaad een onjuiste aanname van mij :)

- 40 graden is wat Intel als veilige standaard noemt voor hun mobo's, en ik heb een sterk vermoeden dat dat een hele veilige keuze is om zo gezeur te voorkomen. Er is helaas geen degelijk onderzoek te vinden (of althans, ik heb het niet kunnen vinden) over de gevolgen van interne temperaturen op lange termijn, en er doen vooral veel geruchten hun ronde waar mensen m.i. iets te eenvoudig maar waarheid van maken. Vanuit mijn eigen perspectief zeg ik altijd dat ik sinds S775 geen defect moederbord meer heb gezien wat geen DOA was (en die gingen om tal van redenen defect), en ik bouw flink wat in tal van cases met mindere en betere koeling. Feit is dat ik gewoon geen zekerheid kan geven, er geen degelijk onderzoek is om om te bouwen, en ik dus een beetje mijn eigen gevoel moet volgen met wat verstandig is. Vandaar half-vage adviezen met een lichte neiging naar het veilige als "dat ik het bij single GPU zou houden, dan wel voor waterkoeling zou gaan om warmte direct uit te blazen in een case als deze."

Daarnaast maakt het soort componenten wat je in bouwt ook nog een flink verschil. Ik moet dan ook op een gegeven moment een streep zetten onder wat er wel in komt, en wat geen onderdeel van de review is.

- Mbt de temp sensoren. Ik blijf het een beetje als speelgoed zien (bij niet OC of zeer high-end builds), dan wel als noodoplossing om te zien of er iets echt niet goed gaat. Ze zitten er, je kan ze plakken waar je het leuk vindt. Ik heb mij laten vertellen dat tussen CPU en RAM een mooi punt is om te meten, maar meer weet ik er ook niet van. CPU en GPU hebben toch interne sensoren (en HDDs soms/vaak?) en in mijn eigen builds ga ik voornamelijk daar van uit. Maar goed, dat ben ik :)

- Mbt de DS Cube 2. Yes please! Je kan natuurlijk wel meer koeling in een DS200 kwijt, dus als je zwaardere systemen maakt, en extra investeert in koeling, zal hij de DS Cube wel achter zich laten. Maar fabrieks-af inderdaad wat ik al zei. Een DS Cube 2, met front filter, optical cover en fancontroller lijkt mij super gaaf! Wel wat dingen om over te denken: Een optical kan een dikke CPU koeler in de weg zitten, die paar mm van de cover gaat ten koste van CPU koeler ruimte. En fan-controller moet ook ergens kwijt, boven op gaat ten koste van de 240mm radiator optie... dat wil je ook niet :D
Dank je wel voor de uitgebreide antwoorden en de goede punten die je hebt gemaakt.
Voor mij altijd heel leerzaam om je reviews en reacties te lezen. Keep up the good work!
Dank dank, en will do :D Komen nog veel mooie dingen aan natuurlijk!
Schattig, al die merken die de Define serie van FD kopiëren, en telkens minder goede producten maken :P

Overigens vind ik het uiterlijk behoorlijk lijken op iets wat Bitfenix alweer jaren maakt: pricewatch: BitFenix Shinobi Window Zwart

Goede review, dat wel.
Dank dank. Materiaal is in elk geval vergelijkbaar met BitFenix en hun SoftTouch. Geen schande, het is mooi spul.

Begrijp de vergelijking met de Define Series niet zo goed, ik vind ze totaal niet op elkaar lijken? Overigens vind ik (sommige) Fractal cases erg mooi, maar om het nou echt innovatie te noemen? Ik vind het meer een merk van een (zeer, afhankelijk van de serie) degelijke uitvoering dan echte innovatie. De meeste merken kijken wel een beetje af (R5 heeft Phanteks-stijl klitteband pre-cablemanagement etc, klinkt als iets kleins, maar is verdomde prettig), en strakke ATX torens kan je natuurlijk maar tot een zekere hoogte innoveren. DS Cube vond ik persoonlijk echt een goede ontwikkeling: Stil, mooi materiaal, veel inbouwopties, leuke formfactor (Al zijn kubussen niets nieuws) en de DS 200 is meer een broertje daar van dan welke ATX toren ik ook ken.
Ik merk zelf wel dat sinds de R2 en vooral vanaf de R3 opeens veel meer strakke, stille kasten op de markt zijn gekomen, vaak rond dezelfde prijs, maar vaak minder koel of minder stil. Vooral om NZXT kan ik gniffelen, de H2 was echt een regelrechte kopie van de R2, en was niet echt goed, en de H440 lijkt weer in veel dingen op de R4.

Softtouch materiaal vind ik zelf wel erg prettig, vind het eigenlijk wel jammer dat dat niet op de R4 zit, de bovenkant is wel wat stroef, maar zo'n ST laagje zou zeker mooi staan.
Strakke kasten bestaan natuurlijk al veel langer dan Fractal zelf. Ik heb echter ook het gevoel dat de vraag naar strakkere / stillere kasten toe is genomen, zeker nu nieuwe generaties hardware stiller en zuiniger zijn, en je ook "stil" kan overclocken, gamen, etcetera. Sowieso is er een grote verschuiving geweest van "krachtiger, meer vermogen" naar "efficienter".

SoftTouch vind ik zelf ook mooi, al blijven er genoeg die het niets vinden en enkel aluminium willen. Gelukkig genoeg te kiezen tegenwoordig :D

Mbt die modellen. H440 en R4 ken ik beide wel aardig :D Vind ook die niet echt op elkaar lijken. Zwart en een toren, daar houdt het voor mij wel op. Echt weg van de H440 ben ik niet, H630 heeft mooier materiaal en is echt absurd stevig, S340 laat leuke dingen zien met het interieur, maar de H440 zit er een beetje tussen in, maar ontbreekt de koeling die je bij die case zou hopen te hebben icm een mooi SLI systeem om te showen.. Op zich geen schande overigens, maar ook zo'n gevalletje "lastig te plaatsen".