Aerocool DS Cube Pink Windowed Review

Foritain 14 augustus 2014, laatste update op 26 mei 2017, 2.333 views

Aerocool DS Cube Pink Windowed

De Aerocool DS-Cube is een mooie toevoeging aan het kubus-segment. Met stevige panelen, mooie materialen, flink wat inbouw opties (inclusief waterkoeling), een lage geluidsdruk en een reeks aan kleurstellingen is het uitstekende keuze. De beperkte maximale airflow kan soms wel een punt zijn, en ontbrekende front-stoffilters zijn dan weer jammer.

Pluspunten

• Maakt indruk met mooie en stevige materialen.
  • Uitstekende afwerking
  • Mooi egaal gespoten
  • Binnenwerk passend meegekleurd
  • Mooie positie window
  • Ruim voldoende inbouwopties voor HDDs, lange GPUs en hoge luchtkoelers.
  • Waterkoeling mogelijk dmv 240mm of evt 120mm rad
  • Optische drive of fancontroller (5.25") bay, en externe 3.5" bay zijn ook bruikbaar icm waterkoeling.
  • Stil. Zowel stock ventilatoren als demping van componenten
  • Twee top covers meegeleverd (closed en mesh)
  • Kabelmanagement
  • In veel kleurstellingen leverbaar

Minpunten

• Stock en maximale airflow is wat beperkter vanwege vrij gesloten constructie en stille/langzaam draaiende ventilatoren.
  • Geen stoffilters bij front intake.

Review: Aerocool DS Cube

- Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Aerocool.com.tw
Prijzen en Levertijden

De Aerocool DS Cube is een behuizing waar ik al lange tijd naar uit keek, maar de kans om er mee aan de slag te gaan kwam lange tijd helaas niet. Veel alternatieven passeerden de tafel alvorens er van de één op de andere dag maar liefst 2 DS Cube’jes in aantocht waren!

Cube/Kubus behuizingen lijken zeer populair getuige de vele topics er over, en het lijkt erop dat de grote fabrikanten dat ook door hebben; er zijn inmiddels flink wat nieuwe modellen op de markt gebracht de laatste maanden in deze minder hoge, maar veelal iets bredere vormgeving. Aerocool betreedt het cube-segment met de DS Cube, waarbij de DS staat voor “Dead Silent”. Met het motto “Nothing but SIlence and Elegance” scheppen ze in elk geval een zekere verwachting. Als liefhebber van wat strakkere behuizingen in elk geval een fijne stap van Aerocool, die vooral bekend stonden om de wat meer ‘opvallende gamer behuizingen’.

Een andere trend die je duidelijk ziet is het op de markt brengen van behuizingen in meerdere kleuren, waar voorheen het grootste deel toch enkel in zwart, en heel soms nog eens wit of zilver te krijgen was. Aerocool gooit het over een andere boeg, en brengt de DS Cube in veel kleurstellingen op de markt, zowel met als zonder windowed zijpanelen. Het zijn er werkelijk te veel om op te noemen, maar voor het hele overzicht kan je hier een kijkje nemen. Voor de liefhebbers van de uitstraling, die toch liever een grote toren willen, Aerocool heeft inmiddels ook de DS 200 gelanceerd, een grotere broer van deze behuizing die ik ook zeker ga proberen te testen.

De DS Cube is in aardig wat kleurtjes te koop.

Maar zo ging ik dus van nul DS Cube’jes, naar twee. De wit/zwarte variant met gesloten panelen, en de roze variant met een window. Uiteraard zijn anders dan de kleurstelling en de window de behuizingen gelijk, en zo zullen de reviews dan ook grotendeels hetzelfde zijn. Bij het posten van de tweede DS Cube (ik begin met de Roze, de Witte volgt later) zal ik aangeven welke hoofdstukken veranderingen bevatten. Mocht je je afvragen waarom een roze? Omdat de dochter van een vriend graag een roze pc wilde hebben. Na het maken van de review wordt deze behuizing door hem van een mooie passende build voorzien.

Voor ik aan de review begin wil ik graag kort mijn review ‘filosofie’ uitleggen. Ik maak reviews om een realistisch, duidelijk, en compleet beeld te geven van de producten. Zo wil ik toekomstige kopers zo goed en correct mogelijk te informeren over de producten in kwestie zodat zij met vertrouwen een aankoop kunnen doen en niet voor verrassingen komen te staan. Omdat stock foto’s van veel producten vaak ver van de realiteit staan probeer ik met een flinke dosis foto’s het product goed in beeld te brengen, en foto’s worden dus nooit bewerkt, bijgekleurd, of op andere vergelijkbare manieren aangepast. Ik vind het belangrijk om enthousiast aan de slag te gaan met producten, maar mogelijke overwegingen moeten uiteraard duidelijk aan bod komen. Zoals altijd sta ik open voor suggesties om de reviews aan te passen cq te verbeteren.

De specificaties van de Aerocool website:

Een ietwat beknopte lijst van specificaties, dus ook het featureoverzicht er maar even bij gepakt.

De behuizing is van 0.8mm staal gemaakt, wat zeker bovengemiddeld is. Het is niet ongebruikelijk dat mensen denken dat kubus behuizingen echt klein zijn, maar wat afmetingen betreft is de DS Cube zeker geen kleine case, maar is hij wel een stuk lager dan de gemiddelde tower, en een stuk breder. De extra breedte zorgt dan ook voor mATX compatibiliteit in horizontale ligging, al is het plaatsen van een mITX bord ook prima mogelijk.

Wat de inbouwopties betreft kan je 1 externe 5.25” bay benutten met een optische drive of fancontroller, en is er ook 1 externe 3.5” bay aanwezig voor bijvoorbeeld een cardreader. Deze ruimte kan eventueel ook voor een extra interne 3.5” HDD gebruikt worden. Binnenin is plaats voor 2 2.5” drives zoals SSD’s, en 2 3.5” interne harde schijven. Die laatste kunnen uiteraard ook weer voor 2.5” drives gebruikt worden.

De wat ruimere afmetingen geven als voordeel dat de meeste high-end componenten zullen passen. Zo kunnen we grafische kaarten van 320mm kwijt, of zelfs 350mm als we de voorste ventilator er uit halen. De processorkoeler mag maximaal 190mm zijn, wat ruim meer is dan alle gangbare top-end koelers. Mocht je het echt gek maken zou je zelfs een 200mm model kunnen plaatsen, mits je geen ventilatoren of radiator onder de montage plaatsen aan de bovenzijde hangt.

Juist laatste optie (ventilatoren boven in plaatsen) lijkt voor deze case erg prettig: De indeling heeft tot gevolg dat naast de standaard aanwezige 200mm ventilator voor, en 120mm ventilator achter, enkel boven in de behuizing ruimte is voor extra koeling. Je kan daar 2 ventilatoren kwijt in verschillende opstellingen, of gebruik maken van een 240mm radiator. Op de exacte mogelijkheden kom ik zo terug.

Over het frontpanel valt weinig te klagen. 2x USB 3.0, 2x USB 2.0 moet voor de meeste gebruikers ruim voldoende zijn. Mijn hoop dat meer cases SD kaart lezers bevatten lijkt vooralsnog geen realiteit te worden.

Tijd voor de behuizing! De dozen van de DS Cube’s zijn eenvoudig, maar stevig genoeg. Met duidelijke stickers weet je in elk geval of je de juiste kleur hebt ontvangen.

De DS Cube zelf is m.i. een pracht van een behuizing. Smaken verschillen, en ook de kleurstelling is persoonlijk, maar het materiaal maakt een zeer goede indruk. Aerocool noemt het leer, maar “SoftTouch” zoals we bij andere kasten zien is een aardige vergelijking. Het is mat, erg vingerafdruk bestendig (nou ja, niet met je vette vingers aan electronica zitten he) en ziet er gewoon luxe uit. De kleur is zeer effen, dus je ziet geen vlekjes of verkleuringen (als je iets op de foto lijkt te zien is dat het gevolg van de verlichting in huis en van buiten en/of shaduwen van andere objecten). Het is lastig te vergelijken met echte vol aluminium behuizingen of te stellen wat beter is, maar de wow-factor bij het uitpakken is zeker aanwezig.

De zijpanelen zijn van staal, en dus niet van het zachtere materiaal gemaakt. Wel zijn de panelen opvallend dik/stevig, wat de DS Cube ook een algeheel keurige uitstraling geeft. Je zal hem zeker niet goedkoper schatten dan dat hij is. Bij dit roze model vinden we aan de zijkant een window van een redelijke kwaliteit plastic, niet heel bijzonder, maar wel ruim voldoende. De window komt in tegenstelling tot wat we vaker zien niet in een smokey-uitvoering, maar is volledig transparant.

De achterkant geeft ons al een kijkje aan de binnenzijde, waar we ook meegespoten elementen zien. We zien duidelijk dat het moederbord horizontaal in de behuizing komt, dat de voeding er onder in komt te zitten, en dat we 4 expansie sloten hebben wat eventueel SLI/CF opstellingen mogelijk zou kunnen maken. Duimschroeven op alle panelen zijn een mooie plus, en de fanatieke volgers van mijn reviews zullen misschien ook een kleine deja vu ervaren: De onlangs geteste Xigmatek Aquila had namelijk een wel heel vergelijkbare achterkant.

Maar daar over straks meer. Eerst even wat details op de foto. De afwerking van de behuizing is absoluut een compliment waard. Aan de voorkant zien we een 5.25” en 3.5” bay. Voldoende voor een optical, fancontroller en/of cardreader, of eventueel wat extra harde schijf ruimte. Hoewel ik eenvoudige zwarte opticals in het zicht niet altijd erg geslaagd vind, heeft de DS Cube dermate veel zwarte elementen (Zoals de zijkanten) die het gebruik van externe 5.25” devices als een prima optie houden. Wanneer je ze niet gebruikt is het een plus dat de afdek plaatjes heel erg strak sluiten en aansluiten.

Het logo van Aerocool is onderin wel te herkennen, maar is bijzonder klein en bescheiden gehouden. Je ziet hier ook dat aan de zijkanten (Randen) van het gekleurde voorpaneel, over de hele lijn van de computer, geventileerd is.

Aan de bovenkant zien we een mooi meegespoten paneel, waar bij veel concurrenten zwarte roosters worden geboden. Aerocool krijgt hier dikke punten van mij, want zij geven direct zowel een gesloten als een open paneel mee. De laatste komt uiteraard goed van pas wanneer je boven in de behuizing ventilatoren of waterkoeling plaatst, maar de eerste voorkomt stof wanneer je daar niets plaatst, en zal voor een groep mensen toch de betere uitstraling geven bij hun systeem welke de extra koeling niet nodig heeft. Maar smaken verschillen, en het zwarte bovenkantje ziet er ook zeker wel leuk uit. Dat je de keuze hebt zonder zelf losse panelen te hoeven bestellen vind ik zeer goed bedacht.

Alle aansluitingen bevinden zich ook aan de bovenkant. De aan/uit- en reset schakelaar, een bescheiden ledje, en de audio aansluitingen aan de ene kant. En 2 USB 2.0 en 2 USB 3.0 aansluitingen aan de andere kant. Meer dan prima, en ook hier zien we de nette afwerking van deze elementen. Echt keurig.

Het hele ontwerp vind ik compliment waardig, want hoewel de behuizing wat vormgeving relatief rustig oogt (behalve deze kleur dan…) zie je toch veel leuke details wanneer je er wat langer naar kijkt. Een voorbeeld zijn de randen tussen de gekleurde en zwarte panelen, maar ook de lijn langs de zijkant aan de onderzijde geeft het geheel toch een extra nette uitstraling.

Aan de onderkant zien we wederom een keurige uitvoering. De behuizing staat op 4 stevige rubbertjes om glijden tegen te gaan, en hoewel je de onderzijde niet veel zal zien ziet het er toch keurig uit. De voeding heeft in elk geval genoeg ruimte om frisse lucht aan te zuigen door de wat hogere positie van het frame.

Naast de behuizing zelf vinden we nog enkele accessoires in de verpakking. Een handleiding (met o.a. Nederlandse uitleg), voldoende schroeven die vanuit de fabriek al gesorteerd zijn in losse vakjes, voldoende tie-wraps, een speakertje, en een USB3.0->2.0 stekker in het geval dat jouw moederbord geen interne USB 3.0 header heeft. Ook dit ziet er allemaal keurig uit.

Bij het verwijderen van het zijpaneel merk je direct dat het kwaliteit van het staal wel goed zit, hij weegt aardig, en voelt lekker stevig aan. Binnenin de behuizing wacht je een leuke verrassing, want het geheel is bijzonder leuk meegespoten. De combinatie van zwart met een enkele kleur spreekt meerdere bezoekers hier in huis direct aan, en ik vind het zelf ook erg geslaagd. Hoewel het van buiten een hele andere behuizing is om te zien valt hier wederom op dat het frame van binnen gelijk is aan de Xigmatek. Zo is de indeling tot op het laatste detail gelijk, al zullen straks wel enkele noemenswaardige verschillen naar voren komen dus blijf even hangen... Gek is het overigens niet, want veelal komen producten van verschillende behuizingen-bouwers (deels) uit dezelfde fabrieken.

Direct in beeld zitten 2 3.5” HDD trays met een tool-less en gedempte montage. Deze kunnen overigens ook voor extra 2.5” drives worden gebruikt. Kleine rubbers tussen het plastic en de HDDs zijn een kleine moeite, maar maken soms toch een aardig verschil.

Net als de buitenkant is ook de binnenkant echt uitstekend gespoten. De uitsparing onder het moederbord tray is beperkt, maar gezien wij het moederbord sowieso van onderen niet kunnen benaderen maakt het weinig uit.

Aan de andere zijde, achter de voeding en ook uit het zicht, zitten de twee specifieke 2.5” drive montage plaatsen. Met rubbers hang je deze daar in hun rekje.

Bovenin, aan de voorzijde, zijn de bays voor de externe drives ook mooi meegespoten. Deze kunnen naast extern gebruik uiteraard ook prima voor interne drives gebruikt worden, de 3.5” bay schroef je bijvoorbeeld zo een extra harde schijf in voor een totaal van 2x 2.5” en 3x 3.5”. Dit hele blok is eventueel ook eenvoudig met een paar schroefjes te verwijderen om ruimte te maken voor dikkere watergekoelde oplossingen.

Hoewel het interne frame gelijk is aan de Xigmatek, is de bovenkant flink anders. De “carrosserie” om het zo maar te zeggen, is een stuk ruimer aan de bovenkant. Hierdoor kan je bijvoorbeeld 240mm radiatoren gebruiken, zonder dat je je optische drive of full-size fancontroller op hoeft te geven. Je kan zelf kiezen of je de radiator of de ventilatoren boven op de montageplaat legt, beide is een prima oplossing en past in combinatie met een 5.25” device. Bij de Xigmatek was er aan de bovenzijde een stuk minder ruimte wat het combineren van een 5.25” drive en stevige 240mm waterkoeler onmogelijk maakt. Hoewel een push-pull combinatie met een 240mm radiator en 4 ventilatoren niet past zonder de optische bays weg te halen, zou je eventueel wel kunnen kiezen deze 5.25” device te behouden en 3 ventilatoren op je radiator te zetten; een 3e ventilator past namelijk prima achter je 5.25” device.

De DS Cube is een relatief eenvoudige behuizing om te bouwen. Na het verwijderen van de twee zijpanelen kan je eenvoudig overal bij zonder moeite te hoeven doen. Enkel bij het plaatsen van grote waterkoelers kan je het jezelf even iets makkelijker maken door de ODD bays tijdelijk er uit te schroeven.

Moederbord plaatsen gaat uiteraard kinderlijk eenvoudig, en na het plaatsen van dit ITX bord zie je direct al de ruimte om straks wat kabels door te laten lopen. Gebruik je een groter mATX bord, dan zie je een paar cm naar links ook een vergelijkbaar gat zitten om in dat geval te gebruiken. Het vast schroeven van het moederbord is ook geen probleem, het top cover tijdelijk er af halen en je werkt in een praktisch open frame.

Voor alle duidelijkheid, mATX past dus ook eenvoudig, zoals je op deze foto kan zien. ATX borden zijn echter uitgesloten.

Een normale ATX voeding schuif je onder het moederbord. Deze Cooler Master G550M is 140mm lang, en de totale ruimte tot aan de HDD trays is ca 195mm. Als je een beetje comfortabel je kabels wil laten draaien en kunnen benaderen zou ik adviseren een voeding van maximaal 160mm te gebruiken, zo kan je in elk geval nog een beetje er tussen met je vingers, en kan je de voeding ook nog enigszins eenvoudig uit de behuizing schuiven.

Een klein minpuntje vind ik dat niet alle kabels mooi zwart gespoten zijn, terwijl juist al het andere spuitwerk zo bijzonder goed is. Waar Aerocool zo hard hun best heeft gedaan om een super strakke zwart/kleur kleurenstelling te maken vind ik dit toch een beetje zonde. Je ziet ze normaliter gelukkig niet of nauwelijks, maar het had net even mooier gestaan.

2 SSDtjes kunnen normaliter eenvoudig met de rubbers aan de achterzijde van de behuizing, maar ook de 3.5” trays kunnen voor SSDs worden gebruikt. Deze Plextor is niet onaardig om te zien, en mag dan ook gewoon in de grote tray. Bij het plaatsen/veranderen van de HDD opstelling zijn de 3.5” trays tevens iets makkelijker te gebruiken dan de ruimte naast de voeding, waar we straks wat kabels gaan ‘dumpen’.

Zo begint het een beetje samen te komen. GPU komt later nog, en ook de roze gekleurde custom loop waterkoeling staat nog in de schets-fase, maar hoe de indeling in elkaar zit moet duidelijk zijn.

Uiteraard wel leuk dat wanneer je met specifieke kleuren aan de slag gaat, dat je enkele andere elementen op de build af stemt. Zo had ik via een leuke actie van CD-ROM-LAND een goed passende ventilator gewonnen, kwam meteen leuk van pas!

Kabelmanagement komt normaal gesproken in de vorm van wat ruimte tussen de moederbord tray en het zijpaneel, en een aantal gaten om de kabels naar de benodigde locaties te sturen. Met een wat minder gebruikelijke indeling zal er ook een andere oplossing moeten komen, zoals bij de DS Cube het geval is. Kabelmanagement is grotendeels wel aanwezig, maar vereist wel enige planning.

De gaten om de meest forse kabels direct uit het zicht te laten verdwijnen zijn in elk geval in orde. Interne USB 3.0 kabels zijn in de meeste behuizingen wel erg stug, maar het resultaat valt te overzien. Sleeven helpt natuurlijk wel voor wat extra’s. Voordeel met deze indeling is dat een grote grafische kaart praktisch het hele moederbord en alle bekabeling uit het zicht haalt (wanneer je door de window kijkt).

De voedingskabel voor de processor moet helaas wel over het moederbord heen, maar met een beetje zwarte kabel (die weg valt tegen het zwarte paneel), of met een stevige GPU dus, zie je daar ook niet veel meer van.

Het mooie van de indeling is dat je een gigantische ruimte hebt onder je moederbord. Dit vak zit geheel verborgen (ook met de windowed variant), dus je kan hier als je wil heel lui te werk gaan, en zelfs met een niet modulaire voeding prima uit de voeten. Zeker prettig om vlot toch een leuk en luxe resultaat te halen.

Bij het terug plaatsen van het paneel komt een m.i. groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld de Aquila: Je kan enkel in het bovenste compartiment kijken, je ziet niets van de voeding, en eventueel de kabels die daar tussen te zien zijn, en dat ziet er net even beter uit dan wanneer de window wat lager had gezeten. De kabels die je aan de rechter zijde op de foto ziet kunnen uiteraard flink strakker langs de zijkant geplaatst worden, maar de build zal nog enige tijd in progress zijn voordat er iets permanent vast wordt gezet. Je kan dan een compacte kolom vormen die recht van boven naar beneden loopt, en praktisch uit het zicht verdwijnt. Gelukkig zijn de dikke kabels wel mooi zwart uitgevoerd, waardoor je er uiteindelijk weinig van ziet dat enkele dunnere kabeltjes nog een kleurtje hebben.

Hoewel het niet noodzakelijk is lijkt het er wel op dat deze behuizing ideaal is in combinatie met een langere grafische kaart met een mooi model koeler er op, welke je dan geheel en duidelijk in beeld hebt, althans als je de windowed variant overweegt.

Bij een mITX bord niet van toepassing, maar bij een mATX bord welke verder tot aan je window loopt kan het wel eens nodig zijn om aan de onderzijde een kabeltje of 2 van het frontpanel aan te sluiten. Tussen het zijpaneel en je moederbord is zeker voldoende ruimte om een USB header of een frontpanel aansluiting te laten lopen.

De koelmogelijkheden in de DS Cube zijn relatief eenvoudig samen te vatten. Standaard krijg je een 200mm ventilator aan de voorzijde, een 120mm ventilator aan de achterzijde. Uiteraard kan je de ventilator aan de voorzijde vervangen door een kleiner model (120mm of 140mm), en de ventilator aan de achterkant kan je eventueel vervangen door een 140mm model. De reeds aanwezige ventilatoren passen in elk geval goed binnen de kleurencombinatie, want ze zijn geheel zwart uitgevoerd.

Stock ventilatoren zijn in de regel niet de paradepaardjes van de fabrikanten (al zijn de stock fans van de meeste case bouwers best prima te noemen hoor), dus het is aardig om te zien dat Aerocool in elk geval met vertrouwen de volledige specificaties geeft van hun stock ventilatoren:

De stock ventilatoren doen exact wat je mag verwachten van een product met de naam “Dead Silence”. Zoals de snelheden doen vermoeden zijn de ventilatoren vooral stil. Helaas heeft dat wel gevolgen voor de airflow die niet bijzonder krachtig is. Is het een probleem? Voor de meeste builds niet. Ik stel het wel vaker: Je moet een flink ‘heet’ systeem hebben voordat het gros van de degelijke behuizingen echt in de problemen komt. Vaak staren kopers zich blind op grafiekjes van koelprestaties zonder zich af te vragen wat ze nu echt nodig hebben. Juist een focus op maximale koeling die mensen niet benutten zorgt in veel daadwerkelijk gebouwde systemen voor een onnodig hoge geluidsproductie, zonder dat hun systeem daadwerkelijk beter werkt en/of blijft werken door die paar graden minder. Toch moet ik stellen dat de balans, zeker met de gesloten top cover, bij de DS Cube wel wat verder dan gebruikelijk richting stilte hangt dus enig nadenken over wat bij jouw build past is wel verstandig.

Hoewel een mid-range kaart zeker niet voor problemen zal zorgen zou ik in elk geval adviseren bij een AMD 280X of hoger de temperaturen in de gaten te houden, en dan mogelijk overwegen een stevigere ventilator aan de achterzijde erbij, of ventilatortje of twee aan de bovenzijde erbij te plaatsen. Hoewel de voorzijde ook wel wat extra ‘oomph’ kan gebruiken zijn grotere ventilatoren aan de voorzijde prijziger, en zal dat normaliter pas je laatste aanpassing zijn.

Een voordeel van de DS Cube ten opzichte van bijvoorbeeld de BitFenix Phenom mITX is overigens wel dat een grafische kaart in het eerste PCI-E slot ook niet direct tegen het zijpaneel zit, maar in elk geval een beetje de warmte om zich heen kwijt kan. Het gevolg is dat wanneer je de airflow vergroot, je GPU daadwerkelijk en direct noemenswaardig van zal profiteren. Een exhaust-stijl koeler op je grafische kaart is overigens ook een zeer geschikt idee voor deze behuizingen en iets om te overwegen bij echt zwaardere GPU’s als je de gesloten top cover wilt behouden. Hoewel SLI en CF setups in theorie zouden passen zet ik daar echter wel mijn vraagtekens bij. Je houdt dan namelijk twee high-end kaarten dicht naast elkaar, en de ‘onderste’ kaart zit ook nog eens direct tegen het zijpaneel. Dat in combinatie met een zeer gesloten behuizing is, zelfs zonder het daadwerkelijk te kunnen testen, zeker iets waar ik vraagtekens bij moet zetten.

Maar even terug naar meer realistische builds in een dergelijke case: Vooral de extra ruimte aan de bovenkant is interessant. Je kan uiteraard beginnen met het geventileerde top filter te plaatsen, want zelfs zonder actieve ventilatie zal dit de behuizing wat extra adem geven en enkele graden afkoelen. Met één of twee extra 120mm of 140mm ventilatoren en een flink rooster veranderd de situatie uiteraard aanzienlijk. Onder het rooster kan je overigens kiezen om ze op of onder het montage-staal te leggen of hangen. Boven op past aan de achterkant een 120mm of 140mm en aan de voorzijde enkel 120mm model, onder op past zowel voor als achter een 120mm of 140mm model.

Hoewel praktisch elke luchtkoeler (200mm mits je geen ventilatoren aan de bovenkant onder de montage gaten hebt zitten) kan plaatsen zijn deze kubus cases toch mooie kandidaten voor waterkoeling. Luchtkoeling, wederom vooral met een gesloten top cover, leunt meer op de airflow in de behuizing, waar je bij waterkoeling alle hitte direct naar boven de behuizing uit blaast. Uiteraard kan een 120mm radiator aan de achterzijde ook, maar vooral de 240mm optie aan de bovenzijde maakt een build met de DS Cube toch echt af. Zo hoef je je geen moment zorgen te maken of je Intel i5, i7 of AMD 8xxx met dikke overclock z’n warmte kwijt kan. Dat je een 240mm radiator met 2 ventilatoren (of zelfs 3) kwijt kan met een optische drive is natuurlijk erg fijn, en als die optische drive je een zorg zal zijn kan je prima een 4-fan push-pull setup kwijt: Blazen maar.

Langzaam draaiende ventilatoren, stevig staal, en een gesloten constructie. Daar mee kan je de rest van dit hoofdstuk wel invullen. Mocht het niet helemaal duidelijk zijn: De DS Cube is stil.

De ventilator aan de voorzijde valt niets op aan te merken wat betreft de geluidsdruk; je moet er dicht op gaan zitten om hem te horen. De ventilator aan de achterzijde is ook zeker prima stil, maar het verschil met werking op 7V is wel waar te nemen in een zeer stille omgeving, bijvoorbeeld als je het systeem in de nacht in een slaapkamer aan zou laten staan. Gezien je voor wat eenvoudigere/mid-end builds toch met enkel een zucht en een scheet voldoende koeling hebt kan je met deze guide die ventilator op 7V zetten om hem echt helemaal stil te houden:

Daar heb je natuurlijk een molex adapter voor nodig, dus het is fijn dat Aerocool er standaard eentje op zowel de achter- als voor ventilator heeft zitten.

Stille werking is een zeer gewaardeerde feature, en daar scoort de DS Cube dus goed mee. Ook wanneer je het gesloten beestje omtovert naar een meer koeling-focussed beest door de gesloten top cover te vervangen door de geventileerde (en je plaatst wat (stille) ventilatoren) heb je nog altijd profijt van de stevige materialen en de gedempte HDD ophanging. Wat dat betreft is de ervaring van de geluidsproductie niet minder dan wanneer je het gesloten paneel gebruikt. Over de geluidsproductie valt niet te klagen.

Bij het uitpakken viel mij het stoffilter onder de voeding direct op. Deze is eenvoudig te benaderen vanaf de achterkant. Waar je normaliter wat meer onder je behuizing moet tasten is het bij de DS Cube net even eenvoudiger het filter uit de behuizing te halen vanwege de iets hogere plaatsing.

Tijdens het bouwen en bij de nadere inspectie kwam ik tot de realisatie dat Aerocool verder weinig aan filtering gedacht lijkt te hebben. Het geventileerde paneel aan de bovenzijde heeft een mesh met een stevig gat, en heeft daaronder een schuimlaagje. Deze houdt wel wat tegen, maar dergelijke materialen zijn niet ideaal om goed schoon te houden als je het vergelijkt met een ‘echt’ stoffilter. Gezien je aan de bovenkant van behuizingen ventilatoren normaliter naar buiten laat blazen is dat overigens nog niet eens een echt punt.

Wat de voorkant betreft is het filteren op stof een ondergeschoven kindje. Hoewel er slechts fijne ventilatiegaten aanwezig zijn, wat in de praktijk wel wat voorkomt, is er van echte filters geen sprake. De beperkte airflow van de ventilator aan de voorkant zal het stof zeker niet van de grond af zuigen, maar handmatige schoonmaak op z’n tijd zal wel nodig zijn. Toch een beetje jammer in een tijdperk waar filters bijna niet weg te denken zijn.

Wat de prijs betreft zit de DS Cube niet verkeerd. De meeste directe concurrenten (degelijk ogende Kubus-cases) zijn grofweg even duur of iets duurder, en hoewel de vele concurrenten hun eigen voor- en nadelen hebben verdient de DS Cube zeker een plekje in het speelveld. Wat koeling betreft loopt hij iets achter, maar wat betreft geluidsproductie en afwerking kan hij de strijd eenvoudig aan.

Hoewel je voor een paar tientjes een leuke (m)ATX toren in huis haalt staan deze kubus behuizingen nu eenmaal iets hoger in de markt gepositioneerd. Toch zal ik niet stellen dat je enkel voor de maatvoering betaalt: vooral de uitstraling, afwerking, en materiaalkeuze van de DS Cube geven je het gevoel dat de behuizing voor je snuffert inderdaad minimaal 70 a 75 euro had mogen kosten. Het prijsverschil tussen de window en closed versies, en de verschillende kleuren, is praktisch nihil, dus ook een voorkeur voor een bepaald sub-type mag de pret niet drukken.

Zoals vaker nog enkele foto's voordat we naar de conclusie gaan. Eerst even wat foto's in het donker met wat standaard huiskamer verlichting, daar oogt het roze namelijk nog net even harder en een tikketltje meer rood.

En dan nog een paar bij daglicht. Zo zie je dat de kleur best afhankelijk is van het omgevingslicht

Laat ik meteen de kanttekeningen uit de weg helpen: Vooral het ontbreken van volledige, uitneembare, filtering vind ik jammer. Hoewel ik zelf niet zou weten hoe ze dat zouden moeten implementeren is het toch iets wat je in de meeste behuizingen in deze prijsklasse terug vindt. De maximale koelprestaties lijken iets meer op een bewuste keuze van Aerocool (ten gunste van de geluidsproductie), en zal per build beoordeeld moeten worden of aanpassingen nodig zijn, maar dat de ventilatie langs de voorzijde (in combinatie met de plaatsing van de front fan) beperkt is kan een leek van te voren ook wel redeneren. SLI of CF setups van -very-high-end kaarten lijken mij echt te ver gezocht. Ook meer gangbare kaarten als een 280X of 290(x) zullen een extra ventilatortje in de DS Cube wel waarderen, al zal ook dat niet strict noodzakelijk zijn.

Wat de koeling betreft is er echter ook wel een tegenargument: voor wat meer bescheiden builds voldoet de stock koeling toch wel, je kan altijd (en zonder consequenties voor je optical drive of fancontroller) twee extra ventilatoren aan de bovenkant van de case kwijt, en de geluidsproductie is door de gesloten constructie van stevige materialen absoluut top en complimenten waard.

Verder hebben we aan de plus-kant nog een hele lijst: Uitstekende compatibiliteit met lange grafische kaarten en hoge cpu koelers, prima inbouwmogelijkheden, kabelmanagement in orde, een prima prijs, zeer degelijke bouwkwaliteit, een keurig meegespoten (en gekleurde) binnenzijde , een prima frontpanel, een gesloten –en- geventileerd bovenpaneel meegeleverd, een mooie set aan accessoires, en een window die er keurig uit ziet en een mooi gepositioneerd is (als je een windowed versie koopt natuurlijk).

Maar dan het (althans voor mij) hoogtepunt: De uitstraling. De afwerking is ab-so-luut top, de kleine details aan het ontwerp zijn uitstekend uitgewerkt, en het materiaal is niet alleen hartstikke mooi om te zien maar is ook lekker vinger bestendig en zonder enige vorm van oneffenheden uitgevoerd. Smaken verschillen, en of je een kleur mooi vindt of niet moet je zelf bepalen, maar de materialen en afwerking staan voor mij buiten discussie.

Ook het concept “kleur” verdient van mij een plekje in de conclusie, want de mogelijkheid om de DS Cube in vele kleuren te bestellen is erg fijn als je een systeem binnen je kamer wil laten passen. Zo kan je een geheel zwarte en geheel witte versie kiezen, maar ook een variant met witte voorkant, maar zwarte zijkant. Wanneer je voor een kleurtje kiest zal dat net als deze roze variant in combinatie met zwarte elementen (zoals zijpanelen) zijn, maar ook dat zie ik zelf enkel als een plus. Wanneer je namelijk een component in de externe 5.25” of 3.5” plek plaatst zal dat normaliter zwart zijn en met de zwarte elementen misstaat het dan zeker niet.

Ik moet het toegeven, ik was eigenlijk al verkocht toen ik deze behuizing uit de verpakking haalde, en dat gevoel kwam geen moment in het geding. Met de looks, materialen en afwerking is de Aerocool DS Cube voor mij een keeper, en als het enige gevolg is dat je hem een keertje vaker moet schoonmaken… so be it, dat is hij zeker waard.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Aerocool DS Cube Pink Windowed?

Ik ga jouw profiel bookmarken. Wat een leuk ding en wederom een geweldige review. Ik denk niet dat dochterlief een roze wil, maar een hip gekleurde pc zal ongetwijfeld in de smaak vallen. Met de nieuwe Sims voor de deur is een leuk nieuw game systeem een overweging. Het huidige systeem werkt nog maar toont inmiddels zijn leeftijd. Mag ik jou lastig vallen met wat vragen en eventueel hulp met het samenstellen? Om te beginnen ben ik benieuwd hoe jij deze behuizing ziet in verhouding tot een ander hip model, de bitfenix prodigy of neos?
Dank je :D Roze zal zeker niet voor iedereen zijn, en ik kijk zelf ook erg uit naar de andere kleurtjes. Mocht je hulp willen en kleur x willen, wil ik daar natuurlijk graag bij helpen, dan heb ik ook weer wat te doen! ;)

Met betrekking tot de BitFenix Prodigy en de Neos, de laatste is overigens toevallig, want daar heb ik net een build mee gedaan, maar die is toch duidelijk een stap minder dan deze DS en de Prodigy (en is dan ook een stuk goedkoper). Ik denk dat je je niet blind moet staren op prestaties, want voor een beetje gangbare build maakt het allemaal zo weinig uit dat je gewoon kan kiezen voor welk model je leuk vind (tenminste in dit geval, waarbij beide cases echt prima zijn).

Nadeel van de mITX Prodigy is dat een dikke grafische kaart direct tegen het zijpaneel zit. Je hebt wel andere zijpanelen tegenwoordig die je kan bestellen, maar dat brengt wat extra kosten mee. De Prodigy M (mATX) komt naar mijn weten binnenkort ook in nieuwe kleurtjes uit, dus je zou eventueel daar op kunnen wachten. Ik vind het beide prima cases, maarmijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het materiaal van de DS Cube over staal en mesh. Net zoals de Phenom bijvoorbeeld ook die mooie materialen heeft, maar die heeft geen optical bays wat wellicht een overweging is?

Dus wat voor een build overweeg je, met het antwoord op die vraag kunnen we beter adviseren, maar de kans is zeer groot dat je gewoon uit kan gaan van welke jij het mooiste vindt. Als dat de DS Cube is zie ik weinig belemmeringen.

Voor heel specifiek advies mbt een build is het een idee om het forum een bezoekje te brengen, daar zal je meer specifieke input krijgen, maar een algemene vraag kan natuurlijk altijd.
Anders dan Sims zal er niet veel op gebeuren, investeren in dure en warme game kaarten zit er absoluut niet in. Een intel core i5, 8 gigabyte aan geheugen en een grote SSD. Dat is het wel. Jouw eerdere review heeft mij aan het denken gezet om alsnog een iets zwaardere kaart als een R9 270X of zelfs R9 280 in de planning te zetten, al zal 200 euro wel de grens zijn. Maar als ik het goed begrijp komen nieuwe grafische kaarten binnen een maand uit? Wat is wijsheid? Wachten?
Een DS Cube is dan zeker geen probleem. En wat is wijsheid? Ik probeer altijd aan te houden dat wachten enkel zinvol is wanneer je niet direct iets nieuws nodig hebt, of wanneer je met enige zekerheid weet dat er iets nieuws voor de deur staat. De nieuwe kaarten zullen in eerste instantie niet goedkoop zijn, maar de huidige gen wel wat kunnen drukken. De Intels zijn redelijk prijsvast en ook onlangs vernieuwd, dus het grootste risico wat je loopt met een aanschaf vandaag is dat je grafische kaart over een maand of twee een paar tientjes goedkoper is, of dat je iets meer GPU prestaties kan halen voor hetzelfde geld, maar dat verhaal zet zich ook na September/October door, wanneer de geleidelijke prijsdalingen van GPUs zich door zullen zetten.

Voor een mid-end build? Tja, Sims 4 komt begin September uit, als je er plezier van wil hebben zou je een weekje of 2 kunnen wachten op meer nieuws en enige zekerheid over de nieuwe generatie GPUs, maar m.i. kan je met een dergelijke mid-end build beter gewoon plezier gaan hebben met de game dan je te veel zorgen maken over wat er allemaal gaat veranderen / nieuws op de markt komt.

edit: gaan wel een beetje OT hier. Anders wil ik best in DM wat praten over wat verder handig is met een systeem, of je kan een topic aanmaken op het Destop advies forum. Wat deze review betreft, voor single-GPU ga je hier zeker een leuke build van kunnen maken ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 15 augustus 2014 08:14]

Ik ga jouw advies volgen. Einde van deze maand ga ik jou wederom lastig vallen om een mooie wenslijst te maken. Ik ben je dankbaar.
Geen probleem natuurlijk :D Als je een budget geeft en een eisenlijstje wil ik wel een leuk lijstje voor je maken, maar ik merk het wel? :)
Bedankt voor je reactie en suggesties. In mijn herinnering kon ik via de PriceWatch geen PSU lengte invoeren, maar dat blijkt toch gewoon mogelijk. Qua GPU zou het op dit moment inderdaad gaan om een enkele videokaart, maar het lijkt me wellicht handig om de voeding op de groei te kopen (later mischien toch SLI, wellicht in weer een andere behuizing). Misschien volstaat daarvoor een 650Watter ook nog wel en is 750W echt overkill.

Weet jij toevallig of een exhaust-stijl GPU alleen beschikbaar is van Nvidia? In de PW zie ik die niet meer staan voor de GTX 780, zelfs niet voor een nieuwer model als de GTX780Ti. Zouden ze wellicht al uitverkocht zijn?
Ik zie de opmerking "misschien later toch SLI" vrij veel, maar in de praktijk zie ik meer builds waarbij de overkill 700-1000W voeding nooit daadwerkelijk voor 2 GPUs gebruikt wordt. Ik zou er goed over na denken of je het echt wil gaan doen.

Zowel stock AMD als stock Nvidia koelers zijn exhaust stijl volgens mij (Bij recente modellen), maar in de regel kunnen (Vooral AMD) stock koelers toch niet op tegen 3rd party, en zelfs in een behuizing waarbij je zou verwachten dat een dergelijke koeler het beter doet valt het resultaat vaak tegen. De Nvidia stock koelers zijn inderdaad vaak prijzig in de aanschaf, wat het wederom minder interessant maakt

pricewatch: Point of View GeForce GTX 780 3GB

Dit is eventueel een exhaust blower, en bizar goedkoop.. hm. Ik zou persoonlijk eerder voor de meer populaire oplossingen gaan, en simpelweg een paar tientjes investeren in extra ventilatoren als de temperaturen nog iets gedrukt moeten worden.
Goed punt over "misschien later toch SLI", ik denk dat ik in de praktijk inderdaad niet zo snel een tweede kaart haal. Dus kan ik nog iets bezuinigen op de voeding in mijn systeem.

Ik wist niet dat het effect van een exhaust stijl GPU uiteindelijk behoorlijk beperkt is. Goed ook om te weten dat je ongeveer hetzelfde kan bereiken door een paar casefans te installeren.

Inmiddels denk ik er over om de GTX 780 die ik oorspronkelijk in gedachten had te vervangen door de gloednieuwe GTX 970, die namelijk een veel lagere TDP heeft (wat tot een minder grote warmte-ontwikkeling in mijn systeem zou moeten leiden dan met een GTX 780.)

Hoe wist je trouwens dat bijv. deze Point of View GTX 780 kaart een exhaust blower heeft? Er bestaat daar toch geen filter voor in de Pricewatch, nietwaar? Of kijk je alleen naar de foto om te zien of er fans op gemonteerd zitten?

[Reactie gewijzigd door choogen op 22 september 2014 13:45]

Het effect van exhaust is op zich wel aanwezig, maar het probleem is dat de meeste 'betere' top blowers an sich beter zijn, dus zelfs met een wat mindere airflow blijven de temps vaak wat lager dan bij een exhaust. Directe vergelijkingen zijn helaas lastig te vinden, zeker voor een specifieke case. Ik denk sowieso dat de 970 een slimme beslissing is waarbij je eigenlijk al niet hoeft te investeren in extra koeling, maar dat voor een tientje of wat later altijd nog kan overwegen.

En er is naar mijn weten geen filter voor, maar je kan het wel zien aan het design van de ventilator, die POV is net als stock koelers een exhaust-blower, waarbij populaire Asus/MSI/Gigabyte/etcetcetc over het algemeen dat niet zijn.
Okay, bedankt voor alle interessante info. Ik kan je verder alleen maar aanmoedigen door te gaan met het schrijven van zulke goede reviews!
Tweakers, Neem deze man eens aan als review schrijver !!!!!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Wedden van wel, ik denk dat je meer reviews schrijft dan sommige andere mensen hoor, ze worden misschien nog niet super veel gelezen, maar dat verandert wel. Ik vind ze heel goed! Dus doe zo verder, het is een plezier ze te lezen!
Fouritain je doet geweldig werk en ik ben fan van je manier van schrijven en de hoeveelheid foto's van goede kwaliteit, ga zo door.
Dank je wel, en ik ga zeker door. Blijf ze volgen he :D
Complimenten voor de uitstekende review van deze Aerocool behuizing. Volgens mij de eerste op Tweakers, zeer uitgebreid en met veel foto's!

Ik zit zelf al heel lang met het plan in mijn hoofd om een high end game systeem samen te stellen op basis van deze prachtige case die in zoveel coole kleuren beschikbaar is. Wat mij betreft hebben echte design cases in een "small form factor" de toekomst. Vreemd dat computerzaken als Paradigit en MyCom daar niet wat meer op inspelen met bijvoorbeeld hun kant-en-klare systemen. Ben er zelf nog niet over uit welke kleur ik zou willen nemen (zwart, wit, blauw, of zwart/wit).

Ook zou ik er waarschijnlijk een GTX 780 in willen zetten, maar dan moet ik waarschijnlijk kiezen voor een rear exhaust referentie-kaart, die toch wat meer lawaai maakt dan de non-reference modellen. Ik kies voor een rear exhaust (hete lucht wordt naar buiten geblazen), omdat de GTX 780 toch aardig wat hitte zal genereren en volgens meerdere reviews de Aerocool DS niet de allerbeste koelingprestaties levert. Natuurlijk zou ik ook een waterkoeling kunnen overwegen, maar dat maakt het allemaal toch weer wat ingewikkelder en kostbaarder. Heb je nog tips voor me in dit opzicht?

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar dat nieuwe model van Aerocool (de genoemde DS 200), alhoewel dat natuurlijk een veel grotere kast is.

Is dat trouwens een CoolerMaster 550M PSU die je er in hebt zitten? Het viel me op dat het over het algemeen lastig is om gemakkelijk informatie te vinden over de lengte van de verschillende type PSU's, terwijl dat bij deze case juist van essentieel belang is. Voor deze case raadt Aerocool natuurlijk zelf een maximum lengte van 160mm aan, maar meen ik dat er daar vanaf een wattage van 750W niet zo heel veel van te vinden zijn.
Dank je wel. Ik heb inmiddels een DS Cube staan met een R9 280 van Club 3D, en die kwam op 77 C onder Furmark met enkel de stock koeling. Wat warmer dan in mijn test-Silencio 652, maar nog altijd echt prima. Exhaust-stijl kan inderdaad geen kwaad, maar een extra fannetje of 2 zal vermoedelijk ook genoeg zijn.

De DS200 schrok ik zelf van op Gamescom, ding is smaller en best wel opvallend hoog. Wel gelijke materialen, maar het verloor voor mij een beetje het 'leuke' van de Cube. Ik hoop er wel binnenkort mee aan de slag te gaan, maar dat zal pas volgende maand zijn -op zn vroegst-.

Voeding lengtes is toch prima te achterhalen overigens? Pricewatch heeft ze er meestal wel in staan. Ik gebruikte 2 voedingen van 140mm, maar 150mm kan ook wel. 160mm past vast, maar dan zou ik niet voor modulair gaan. Grote vraag is: waarom 750W? Ga je een 780 in SLI draaien in die DS Cube? Dat lijkt mij wat optimistisch met de koeling. Enkel een 780 kan een 550Watter prima aan. Een CM V550, of V650 eventueel opties?

En tja.. ik hoop ook dat ik mensen kan inspireren leuke systemen neer te zetten. Vind het ook jammer dat je veel van het leuke spul waar ik mee aan de slag ga enkel via webshops, of soms zelfs uit het buitenland moet bestellen....
Mooie uitgebreide review!

Maar ik heb nog een paar vraagjes.
Mijn systeem gebruik ik alleen voor wat surfen en niet voor zware toepassingen zoals games of videobewerking. Dus een videokaart heeft mijn systeem niet, alleen een onboard.
Ik neem aan dat dan de warmte afvloeiing een ondergeschikt iets is?

Verder heb ik een voeding van Be quiet Pure Power met de afmetingen breedte 150mm hoogte 86mm en diepte 160mm.
In de comments staat dat deze voeding wel zou passen alleen dan moet het geen modulaire zijn. Dat is deze voeding nou juist wel. Maar kan je vertellen waar dan de bottleneck zit?
Dank je wel :)

Koeling loopt dan wel wat achter op anderen, ook systemen met een GPU zijn best te doen. Heb inmiddels aardig wat DS Cubejes in elkaar gezet. Geen reden tot bezorgdheid met een GPU-loze bak iig.

De reden waarom in specs vaak staat 'xx mm' in combinatie met 'niet modulair', is dat modulaire aansluitingen soms langer zijn, zeker als je ze na PSU-montage wilt inpluggen heb je wat extra ruimte nodig, maar ook in gebruik verlies je vaak zo een centimetertje aan de aansluitingen.

Kijk je naar de foto's dan zie je dat de G550M, die 140mm diep is, niet gek ver van de HDD cage zit. Als je 2 centimeter verliest hou je weinig over, tel daarbij je modulaire aansluitingen op en het wordt heel krap. Misschien dat het wel net aan te passen is, maar dat Aerocool het niet kan aanraden, en ik het niet kan beloven, lijkt mij wel vanzelfsprekend.
Bedankt voor je snelle antwoord.

Ja daar was ik al bang voor dat de voeding het probleem gaat worden met deze behuizing.
Zo heeft elke kast natuurlijk wel wat, maar ach, het zoeken naar de juiste en mooiste kast is al een beetje voorpret.
Vreselijke kleur zeg. Wordt je niet moe van het internetten of spelletjes spelen zelf, dan wordt
je het wel van deze kast.
Niks voor mij!~!
Deze kast gaat naar een meid van 7, dus die smaak zal net even anders liggen ;) Maar inderdaad gelukkig dat er veel kleurtjes zijn voor verschillende smaken. De zwart/witte review volgt ook binnenkort, maar gezien de case goed bevalt hoop ik nog meer kleuren toe te kunnen voegen in de toekomst
Ik denk dat mijn vriendin van 29 ook behoorlijk onder de indruk zal zijn, haha. Ik zou best een roze machine voor haar willen bouwen, maar ik vrees dat mevrouw liever voor een roze PS4 oid zal gaan. :P

Zou het te doen zijn om hiervoor componenten met roze accenten te vinden? Dingen die in het oog springen, zoals een gpu koeler en koelvinnen op het geheugen?

Prachtige review weer! Thanks!
PS4 pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Desktop gaming for life! \.o./

Roze accenten valt niet mee om te vinden. Ventilatoren lukt wel, en daarmee dus ook luchtkoelers. Waterkoelers zal je moeten gaan voor custom loops met roze water, of iets met een RGB-led feature (NZXT Kraken) om hem op roze te zetten (Al zie je die leds gezien de ligging bijna niet).

Ik ken zelf geen roze GPU's, maar als je die geheel zwart houdt en voor wat roze fans/water gaat, kom je volgens mij zonder echt moeite te doen heel ver.

Hoe gaat het met je Stackertje trouwens? :D
"Desktop gaming for life! \.o./"

Helemaal mijn idee! :)

Het stackertje bevat inmiddels een fancontroller met rode LED's en twee rode LED CM JetFlo fans (wat een teringherrie zeg! :) ) en er hangt een bijpassend Ducky Shine toetsenbord aan, maar veel verder ben ik er nog niet mee gekomen. Ik speel momenteel alleen Diablo III en dat draait geweldig op mijn oude hardware, dus ik stel inhoudelijke upgrades nog even uit. Beetje oppervlakkig kastje dus. Veel bling, weinig inhoud. ;)
JetFlo'tjes wel beheersen he, anders is het echt extreem inderdaad :D

Maar leuk te horen!
Hoi,
Eerst en vooral bedankt voor de mooie review.

Ik heb een vraagje over de verluchtingssleuven, en de plaatsing t.o.v. de top-fans.

Ik heb alle reviews al doorgenomen, maar het is me niet duidelijk hoe de lucht van de verluchtingsgaten aan de randen bovenaan de kast binnenkomt. (In het geval dat de mesh er niet op zit).

Zitten die gaten gewoon bovenin de kast ter hoogte van de zijpanelen, en gaat de lucht rechtstreeks naar binnen/buiten langs de zijkant?
Of is de kast binnenin langs de bovenkant gesloten en moet deze lucht eerst (horizontaal) door de ruimte voorzien voor fans/radiator passeren?
Als je ventilatoren aan de bovenzijde plaatst (of een radiator o.i.d.) dan zal je echt het mesh willen plaatsen, er zal best iets van lucht langs het dichte paneel geperst kunnen worden, maar dit is zeker niet ideaal of de bedoeling.

Met het gesloten bovenpaneel zal je enkel een voor-naar-achter airflow willen maken.

Er komt nog een review van de Wit/Zwarte en de geheel zwarte variant aan, en een review van de DS200, blijf het erg mooie cases vinden.