Transcend USB3.0 4-Port hub Review

rens-br 9 december 2014, laatste update op 13 juni 2017, 1.272 views

Transcend USB3.0 4-Port hub (Product gekocht)

USB-hub doet gewoon wat hij moet doen. Opladen gaat snel en prima. Bestanden kopiėren gaat goed en onafgebroken. Prima ding dus!

Pluspunten

• DC-Adapter kabel is 1.5mtr
  • Hub erg klein
  • Strak en mooi in het zwart

Minpunten

• Bijgeleverde USB-Kabel is maar 40 cm
  • Driver voor 'snelladen' lijkt niet te werken.

Features Score: 4
Dit is pas mijn 2e uitgebreide review op tweakers, mochten er nog op- aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag. Dit kan via de DM of in de reacties hieronder.

Inhoudsopgave

Verpakking en Inhoud
Uiterlijk en aansluitingen
Bouwkwaliteit
Prestaties en praktijk

Na de aankoop van mijn Asus Transformer T100 kwam ik erachter dat 1 USB-Poort toch wel onhandig is. Gebruik de Asus namelijk ook als desktop via een extern scherm, USB naar ethernet adapter en losse muis en toetsenbord. Er moest dus een USB Hub komen. Om toch gebruik te kunnen maken van de volledige snelheid van de USB 3.0 poort wilde ik graag een USB 3.0 Hub.

Na rondgekeken te hebben in de Pricewatch is mijn keus gevallen op de Transcend 4-Port USB Hub. Ik ben tot deze keus gekomen door de prijs en uiterlijk. Het was de goedkoopste USB-Hub in de Pricewatch en mijn Asus is zwart, dus wilde graag een zwarte Hub hebben.
Ik was nog wel aan het twijfelen omdat er op tweakers 2 negatieve reviews staan die deze hub afschermen als waardeloos. Vanwege de prijs het risico toch wel willen lopen. In deze review is te lezen of ik net zo negatief ben als de heren voor mij of dat ik een stuk positiever ben.

Verdere specificaties en productinformatie

Verpakking en Inhoud

Na 2 dagen lag het pakket op de deurmat en kon de ´unboxing´ beginnen. Het viel me op dat op de zijkanten van de doos de zijkanten van de hub te zien zijn. Hierdoor is het product wat je gekocht hebt meteen te zien, erg leuk gedaan.

Na het openen van de doos zitten er verschillende onderdelen in, zoals hieronder te zien is op de foto:

Dit is er te zien op de foto:
  • USB 3.0 kabel
  • AC-Power Adapter
  • Warranty Card
  • Transcend reclame boekjes
  • De Hub zelf
  • De doos

Uiterlijk en aansluitingen

Bij het openen van de doos was het mij eigenlijk al meteen opgevallen hoe klein de hub eigenlijk is. De afmetingen zijn 2 x 5 x 8 cm. Verder is hij netjes uitgevoerd in mat zwart plastic. Dit uiterlijk heeft echter wel als nadeel dat het veel stof aantrekt.

Op de bovenkant staan de tekst en logo van Transcend, verder is staat er nog USB 3.0 HUB.
Aan de voorkant zitten 3 USB 3.0 poorten
Links zit nog een USB poort, dit is de 'Sleep-and-charge port'. Dat wil zeggen dat er altijd spanning op staat ongeacht of de computer aan / uit staat.
Rechts zitten geen aansluitingen
Op de achterkant zit de standaard AC-poort en de poort voor de USB kabel. Dit is een standaard micro USB-B aansluiting, mocht de kabel dus kapot gaan, is deze eenvoudig te vervangen voor een andere.

Verder zit er links boven elke USB-poort een blauwe led die gaat branden als er iets is aangesloten. Dit is een subtiel blauw ledje en je hebt er dan verder ook geen last van.

Bouwkwaliteit

De hub is zoals al gezegd uitgevoerd in plastic.
Op het eerste gezicht lijkt het prima in elkaar te zitten. Geen openstaande naden of kieren, een opstaande randen en geen krassen.

Verder zijn de bijgeleverde accessoires ook van prima kwaliteit. USB-kabel is bijvoorbeeld erg dik.

Terug naar inhoudsopgave

Prestaties en in de praktijk

Na het aansluiten van de USB-hub wordt hij meteen herkent in Windows. Drivers lijken niet geļnstalleerd te hoeven worden.

Het meten van de synthetische snelheden van de Hub is voor mij helaas erg lastig. Ik heb nog maar weinig USB 3.0 apparatuur die te gebruiken zijn om de snelheid te meten van de Hub. Wat ik wel heb gedaan is een aantal praktijk tests.
Deze testen bestaan uit:
  • Kopiėren van bestanden van en naar een externe usb 2.0 harddisk
  • Downloaden van bestanden via mijn USB naar ethernet adapter
  • Gebruiken van een via usb aangesloten muis en toetsenbord
  • Opladen via de 'Sleep-and-charge port' zonder en met laptop
  • Switchen tussen USB-power en AC-Power
Bij de eerste drie testen is de vergelijking gemaakt tussen de losse USB-poort op mijn Asus en de hub. Hierbij werden geen merkbare verschillen waargenomen. Het downloaden en kopiėren van de bestanden ging even snel en de muis en het toetsenbord hadden ook geen merkbare vertragingen.

Het laden van mijn telefoon ging merkbaar sneller via de 'Sleep-and-charge port' dan de normale usb poort. Dit is ook logisch de normale USB-poort stuurt max 500mA uit en de 'Sleep-and-charge port' maximaal 2A. Hier moet wel bijgezegd worden dat het nog schijnbaar nog sneller gaat met een speciale driver die te downloaden is op de transcend website. Deze driver heb ik gedownload, maar geen hogere laadsnelheid kunnen ontdekken.

Verder heb ik de usb-poorten nog gebruikt met en zonder AC-adapter. Het switchen gaat helaas niet naadloos. Als je de AC-adapter erin/eruit haalt dan verliest de hub zijn connectie met Windows voor een aantal seconden. Dit is erg onhandig als er bijvoorbeeld bestanden wordt gekopieerd. Verder is het zonder AC-adapter onmogelijk om meer dan 1 externe harde schijf aan te sluiten die extern gevoed moet worden. Een 2e harde schijf wordt dan niet meer herkent, dit komt doordat de USB-poort van de Asus niet genoeg vermogen kan leveren om twee externe harde schijven te voorzien van energie.

Terug naar inhoudsopgave

Na het gebruiken van de USB-hub ben ik positief verrast. Hij is klein, compact en mooi en ook de prestaties zijn prima. Ik heb gelukkig niet dezelfde problemen als sommige andere kopers die een review hebben achter gelaten. Kopiėren gaat snel en stabiel en opladen is dik in orde.

Al met al dus een prima ding voor nog geen 25 euro!

Terug naar inhoudsopgave

Heb jij ook een Transcend USB3.0 4-Port hub?