Roccat Kave XTD Stereo Review

Foritain 13 november 2014, laatste update op 26 mei 2017, 2.457 views

Roccat Kave XTD Stereo

Deze headset bleek een echte uitschieter. Een hele fijne pasvorm, comfortabel na uren gebruik, een uitstekende geluids- en opnamekwaliteit, en een kick-ass uitstraling. Voor ons één van de beste headsets in een lange tijd en zijn prijs dik waard.

Pluspunten

• Past zich uitstekend aan op je hoofd, en blijft ook na uren erg comfortabel
  • Uitstekende geluidskwaliteit
  • Geluidskwaliteit van Low tot Mid tot High keurig in balans en geen segment doet de anderen te kort
  • Zeer goede opnamekwaliteit
  • Mooie "Gamer" uitstraling
  • Voelt stevig en degelijk, en ook de afwerking is keurig
  • Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • Op de kleinste afstelling ook echt klein, dus geschikt voor kinderen en dames. Kan uiteraard ook erg groot worden afgesteld.

Minpunten

• Het is hard zoeken naar zaken om over te klagen. Enkel als je een surround headset wilt zal je moeten uitwijken naar bijv. de 5.1 versie.

Features Score: 3

- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ ROCCAT.org

Wederom tijd voor een headsetje. De ROCCAT (Ja, daar gaan we weer.. capslock!) Kave XTD Stereo werd onlangs uitgebracht als een upgrade over de oudere Kave series, en een broertje van de Kave XTD 5.1 Digital. Een, de naam zegt het al, echte Stereo headset dus, maar de verschillen zijn iets groter dan enkel Stereo versus Surround. Hoewel ik recentelijk veel headsets gezien heb met een USB aansluiting en ingebouwde geluidskaart, is de Stereo weer een echte 3.5mm headset waarbij ik beter gebruik zou moeten kunnen maken van de geluidschips in onze Game PC’s.

ROCCAT zet deze headset op de markt met als prioriteiten: Geluidskwaliteit, degelijkheid, en comfort. Logisch natuurlijk gezien het de primaire elementen zijn die een goede headset maken, maar geen echte gekkigheid of vreemde marketing kreten komt naar voren op de productpagina. ROCCAT maakt in de regel geen goedkope spullen (getuige het 40 euro kostende Hiro muismatje, welke overigens wel heel lekker is), maar met een adviesprijs van 80 euro, en een vanaf prijs van 70 euro op de Nederlandse markt, lijkt de prijs wel mee te vallen voor een headset gebaseerd op 50mm drivers (speakers). Uiteraard was ik zeer benieuwd of de headset de beloftes waar ging maken.

De specificaties en features van de ROCCAT website:

De basis van de headset vormen de twee 50mm speakers met een impedantie van 32 Ohm. De specificaties zeggen helaas soms niet gek veel, dus de praktijk zal het ons leren. ~50mm is wel wat we in de betere headsets in deze prijsrange terug vinden, al zijn er voldoende te vinden met een kleinere speaker.

Met een gewicht van 305 gram is het niet de lichtste headset, maar als de flinke constructie ziet zou je hem nog een stuk zwaarder verwachten. De kabel is 2.5 meter lang en bevat een in-line control, aan het uiteinde bevinden zich 2 3.5mm aansluitingen voor de audio en de microfoon. De microfoon zelf is “noise-cancelling”.

Met 3.5mm aansluitingen is deze headset uiteraard niet operating-system afhankelijk.

De ROCCAT Kave XTD Stereo is aardig verpakt. Wellicht wat jonge-gamer gericht maar het ziet er allemaal keurig uit. Het blauwe ROCCAT thema zien we in de verpakking al terug komen.

Naast de headset zelf zit er niet veel in de verpakking, enkel een handleiding (important document…wut?). Wat direct op valt is de blauwe kabel, want die maakt een leuke en unieke indruk. De in-line control zit ongeveer een halve meter van de oorschelp en ziet er prima uit en voelt ook prima. Deze bevat een microfoon-mute-knop en een volume draaiknop.

De headset zelf ziet er in mijn ogen fantastisch uit. Ze spreken over een “Robuust” design, en zo voelt het ook zeker aan. Het materiaal ziet er keurig uit en is grotendeels mat uitgevoerd met enkele glanzende elementen, en in typische ROCCAT stijl zien we opvallende (maar m.i. niet te overdreven) prints op de oorschelpen zelf. De microfoon is overigens eenvoudig afneembaar als je dat zou willen. Dat de Kave XTD Stereo op gamers zicht zie je er aan af, maar ik kon geen negatieve opmerking bedenken bij het uitpakken.

De headset is niet inklapbaar voor transport, maar wel erg goed verstelbaar. De oorschelpen kantelen en draaien een beetje om naar je hoofd te staan, maar wat vooral op valt is dat de headset in de kleinste stand ook echt klein is. Dames met een heel klein koppie, of kinderen, zullen bij veel headsets merken dat de oorschelpen een beetje op de oren hangen, maar van alle tot dusver geteste headsets kan de ROCCAT Kave XTD Stereo duidelijk het kleinst worden afgesteld. Met grote hoofden ook geen zorgen, want de maximale stand is ook echt fors en zelfs met mijn 1.96 en stevige knar heb ik nog flink ruimte over in de grootste stand.

Er is gekozen voor textiel earpads en niet voor faux-leer, of echt ‘stof’. Ziet er keurig uit, en het voelt ook lekker aan. De kussentjes geven genoeg mee zonder weer te zacht te worden, de balans lijkt lekker in orde.

De headset was echt een positieve uitschieter wat het uitpakken betreft, want de afwerking, kwaliteit in de handen, en de uitstraling zijn echt dik in orde voor een headset in deze klasse.

Die positieve ervaring zette zich eigenlijk in alle praktische toepassingen voor. Om te beginnen zat deze headset beter dan alle voorgaande modellen op het hoofd van mijn vrouw vanwege de optie om iets kleiner afgesteld te kunnen worden dan de eerder geteste headsets. Dat is voor mij uiteraard geen voordeel, maar ook op een groter hoofd en met grotere oren zit de Kave XTD Stereo ook echt subliem. Nu zijn wij beide niet heel gevoelig dat wij snel last krijgen van een headset, toch kan ik stellen dat deze headset het eerste model onder de 100 euro is welke minstens even goed zit als mijn oude Sennheiser PC360, zo niet beter. De druk op de oren, voornamelijk aan de bovenkant bij de bril, is net iets minder en zelfs na uren met het ding op in huis rond te lopen (wat wij allemaal wel niet doen voor reviews..) waren er geen irritaties. Niet alleen is druk laag, maar het voelt gewoon alsof de headset goed om je oren zit; er is niet even snel gekozen voor een super licht gewicht om hem zo maar minder druk te laten veroorzaken. Hij mag dan wel fors er uit zien, in gebruik voel je daar niets van terug.

De opnamekwaliteit van de Kave XTD Stereo microfoon is ook opvallend helder, en hoewel ik van geen enkele “noise cancelling” headset van de laatste jaren echt warm ben geworden (laten we eerlijk zijn, herrie in de achtergrond doen ze allemaal geen .. aan) valt het resultaat positief uit. Helder, duidelijk, geen geruis of gekraak, en je klinkt ook redelijk als jezelf in opnames, en niet als jezelf in een onderzeeër. Meer dan dik in orde.

De geluidskwaliteit van een headset als deze is deels afhankelijk van de geluidskaart of chip welke je hem op aan sluit, en in ons geval is dat een Gigabyte Z87X-UD3H (Realtek ALC898) en een ASRock Z97 Extreme 7 (ALC1150). Degelijke geluidschips, maar geen dure versterker of geluidskaart. De geluidsbeleving zodra je begint te testen spreekt echter boekdelen, want dit is simpelweg geweldig te noemen. Het geluid is ook keurig in balans (De balans tussen Lows/Mids/Highs), en klinkt zowel helder als vol. Geen van de segmenten klinken alsof ze te kort schieten. Hoewel de bass ook goed en echt meer dan voldoende / keurig aanwezig is, is het geen model met een overdreven zware bass-weergave wat sommigen wel aan lijkt te spreken. Begrijp mij niet verkeerd: Deze headset kan ook echt stevig knallen.

Die geluidservaring blijft ook echt super positief bij zowel gamen, films, als muziek. Uiteraard moet je relativeren en beseffen dat flink duurdere headsets met een focus op muziekweergave, zoals mijn oude Sennheiser PC360 (Die hangt half uit elkaar helaas, maar het geluid werkt nog..) als het op pure muziekbeleving gaat een stapje voor zijn. Ik maak die vergelijking met mijn oude beestje wel vaker, maar ik moet bij deze headset zeggen dat de ROCCAT er bijzonder dicht bij in de buurt komt, en voor de helft van het geld. Dusdanig dicht dat het enkel de gelegenheid is om ze direct naast elkaar te leggen dat je er echt wat van kan zeggen. Als het om game-prestaties gaat, en ROCCAT richt zich primair toch op de gamers, is het verschil simpelweg nul te noemen, en dat is gewoon fantastisch.

De headset heeft (zichtbaar) een gesloten constructie, en hoewel textielen earpads in de regel wat minder omgevingsgeluid dempen dan faux-lederen modellen merk je daar in de praktijk weinig van. Hij dempt geluiden van buiten aardig, en tijdens op een beetje lekker volume gamen stoor je mensen die direct naast je zitten ook niet of nauwelijks. Of je dat als voor- of nadeel ziet mag je uiteraard zelf bepalen.

Vergeleken met headsets die ik eerder heb gereviewd durf ik ook te stellen dat deze echt als winnaar uit de bus komt. De Ozone Onda Pro legt het op elk front tegen de ROCCAT af, de CM Storm Sirus-C verliest het op all-round geluidservaring en zijn hoge gewicht is niet voor iedereen ideaal, maar blijft wel interessant als je vooral om vette Bass geeft. Als ik naar de goedkopere headsets kijk die prijs-prestatie technisch ook in orde waren, zoals de SteelSeries Siberia RAW Prism, de Ozone Strato Evo, en de BitFenix Flo, dan moet ik stellen dat als je die paar tientjes extra budget kan vinden, de ROCCAT Kave XTD Stereo die extra investering echt waard is, want het is een flink verschil wat je echt duidelijk hoort en voelt. De BitFenix Flo verdient daar bij wel een positieve kanttekening als zijnde een super-light headset die ook voor onderweg gemaakt is, en dus eigenlijk geen directe concurrent is.

Nog een paar foto's, en een kleine teaser van een review-to-come

Als je al het voorgaande hebt gelezen weet je al waar we gaan uitkomen, want mijn ervaring met de ROCCAT Kave XTD Stereo was louter positief. Nu zijn wij bij ons thuis best wel een beetje verwend met leuke hardware, maar dat neemt eerder van tijd tot tijd wat enthousiasme weg dan dat het producten helpt. Als je vrouw je vervolgens elke game sessie herinnert aan het feit dat deze headset zo geweldig klinkt en zo lekker zit (zij heeft wat meer game uurtjes dan ik) dan zegt dat voor mij een hoop, en ik kan die ervaring ook enkel bevestigen.

Valt er iets over te klagen? Eigenlijk niet. Lange kabels die niet gevlochten zijn moet je altijd voorzichtig mee zijn dat je er niet te veel met je stoel over rolt, maar veel verder kom ik niet. Als je liever een surround headset wilt zou dat een overweging kunnen zijn, maar daar is de 5.1 versie voor en dat kan je de Stereo editie niet kwalijk nemen. Het is bijzonder hard zoeken naar mogelijke overwegingen.

ROCCAT is mijn ervaring nooit een prijsvechter geweest. Ook mijn ervaring met de Kone XTD Optical onlangs was bijzonder positief, maar het prijskaartje was er wel een beetje naar. Met de Kave XTD Stereo koop je ook absoluut een ROCCAT in de zin dat er duidelijk veel aandacht is besteed aan de uitstraling van het beestje, en dat hoe hij bij je opstelling op tafel ligt minstens even belangrijk is als de prestaties zelf. Smaken verschillen, maar om te zien maakt de Kave XTD Stereo indruk met zijn materialen, stevige gevoel in de hand, en de kleine extra’s als de prints op de oortjes en de blauwe kabel. Toch kan ik niet zeggen dat je dit keer voor die uitstraling een beetje extra betaald, want als ik het top comfort (zowel wat pasvorm betreft als wat comfort na uren gamen) en de top geluidsprestaties vergelijk met de eerder geteste concurrenten dan heeft hij een geweldige prijs-prestatieverhouding, en zou hij zelfs zonder die dikke gamer-look een aanrader zijn voor het geld.

De ROCCAT Kave XTD Stereo is voor mij een uitblinker in zijn prijsklasse, is de meerprijs ten opzichte van de eerder gereviewde headsets in de 50-60 euro klasse voor mij dik waard, en doet niet of nauwelijks onder voor flink duurdere modellen. Ik review het liefste producten waar ik zelf enthousiast van wordt, en zelfs binnen die categorie van producten waar ik echt erg gelukkig mee was is deze headset nog een echte uitblinker.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Kave XTD Stereo?

Weer een erg mooie review, elke keer blijf ik me verbazen over de mooie foto's.
Ik was zelf al erg benieuwd naar deze headset. Stoffen pads vind ik zelf fijner dan suede of leer dus dat is in mijn ogen een groot pluspunt. Deze headset zou wel een mooie aanvulling zijn voor mijn set.
Dank je :D Die foto's is altijd een tricky punt, het ene product maakt het je makkelijk, het volgende kost je een avond en dan ben je nog niet gelukkig. ROCCAT maakt het wat dat betreft wel erg makkelijk ;) Al zijn kleinere producten wat eenvoudiger dan ATX behuizingen.
Hm, je maakt het wel erg aantrekkelijk om van hoofdtelefoon te switchen. Ik maak ruim een jaar gebruik van een Razer Carcharias. Ooit op de gok gekocht, omdat 'ie altijd in de best buy guides vermeld werd, maar hij is nooit 100% bevallen. Altijd last van ruis door de USB-aansluiting, kleinste stand net iets te ruim voor mijn hoofd. (Wel mooie groene LEDS. :P)
Volgens mij is de Kave XTD een goede vervanger, als ik je review zo lees.

Is de microfoon van de Kave XTD verstelbaar, of zit 'ie op een vaste positie?

Edit: laat maar. Ik zie het al op je foto's. :P

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 14 november 2014 11:08]

De mic is zowel kantelbaar als geheel te verwijderen ;)

Gezien jij niet klein bent sta ik gek te kijken dat jij zegt dat de Charhciariiracsas niet klein genoeg afgesteld kan worden. Ik ken hem niet, maar dat klinkt wel apart. Deze gaat echter duidelijk een stapje kleiner dan de anderen in mn reviewlijst, dus ik maak mij geen zorgen.

LEDs.. tja.. ergens leuk, maar ik weet niet of het kan in combinatie met 3.5mm aansluitingen?
Mooie review, fijn dat het ding je bevalt :)

Ik heb zelf korte tijd de Kave met surroundgeluid gehad, maar die vond ik eerlijk gezegd niks. Het surroundgeluid was nauwelijks surround te noemen, en de bass-rumble die erin zat maakte meer bijgeluiden dan bass. Hopelijk is de stereo-variant veel beter :)

Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Sennheiser HD 598, maar die is totaal niet vergelijkbaar natuurlijk. Het is een stereo-koptelefoon die op muziek is gericht. Ik merkte van de Kave dat hij wel geschikt was voor games vol actie en stampende ontploffingen, dat komt met de HD 598 minder goed naar voren.

Veel plezier met je koptelefoon!
Ik heb van de oude Kave wel wat wisselende berichten gezien inderdaad, maar ik kan mij er met deze ervaring niet in vinden, dus ik ga er van uit dat ze wel eea hebben aangepakt. Helaas ken ik de oude Kave niet goed om te kunnen oordelen. Na het posten wat andere reviews opgezocht, en dat lijkt daar ook wel terug te komen.

Ik denk wel dat mensen soms het verschil tussen game- en muziek headsets wat onderschatten. Er zijn headsets die inderdaad goed in balans zijn, zeker binnen een bepaalde prijsklasse, maar geweldig in A =/= geweldig in B. Deze Kave XTD Stereo is redelijk in balans wat dat betreft, maar ik zie ze geregeld die tijdens gamen prima klinken, maar bij muziek te kort schieten. Helaas een kwestie van moeten ervaren want in de getallen/specs zie je het vaak niet af.
Dat klopt helemaal.

Wat vaak ook nog vergeten wordt is de inspeeltijd. Bij koptelefoons voor muziek is het echt een noodzaak, maar voor deze headset zou het ook nog flink verschil kunnen maken. Zie mijn review, mijn koptelefoon is na ruim 100 uur inspelen veel beter geworden dan toen hij net uit de doos kwam.
Ik moet zeggen dat ik het bij gaming headsets nog niet echt heb gemerkt, en de worden hier echt dagelijks uren getest voordat er iets wordt geschreven (een nieuwe headset -> direct overal voor gebruiken). Eigenlijk zou ik een keer twee dezelfde moeten halen, 1 100 uur inspelen zonder te beluisteren, en ze dan direct naast elkaar testen.
Dat zou inderdaad het mooist zijn :)

Aan de andere kant hoeft dat niet nodig te zijn. Ik heb twee Sennheiser-koptelefoons, beide klonken net uit de doos niet anders dan een koptelefoon van 20 euro, en pas veel later werden ze heel duidelijk hoorbaar steeds beter.
Alleen wanneer het verschil niet zo voor de hand ligt, moet je het echt naast elkaar vergelijken.

Voor als je interesse hebt: Sennheiser IE 8 en Sennheiser HD 598.
Ik ga een keertje 2 dezelfde headsets met/zonder inspelen naast elkaar leggen.. ben benieuwd. Kreeg wel een hartverzakking van die prijs van de IE 8, ongelofelijk. Maar als niet audio-freak vraag ik mij af of dat voor mij gemaakt is.

Nu wel even de gelegenheid een paar dagen met dit te spelen:
pricewatch: Bowers & Wilkins P3 (Zwart)

Zal nog wat headsets aan die DAC hangen en kijken of dat de investering nu waard is bij gaming headsets.. zoals deze Kave. Ding kost natuurlijk 3x meer dan de hele headset, maar goed...
De IE 8 is elke cent waard. Mijn exemplaar was wel gebroken na 2 jaar, maar lijm deed wonderen. Elke dag geniet ik van muziek alsof ik in de zaal zit. Maar dan gewoon op mijn stoel op kantoor. Ideaal.

De B&W P3 is een erg mooi apparaat. Kost ook wat, maar dan krijg je ook wat. Ik heb hem ook eens mogen beluisteren. Zonder jouw mening daarover te willen kleuren, is dit mijn mening ;)

De pasvorm vond ik niet geweldig, maar ik ben geen fan van on-ear koptelefoons. Het geluid is gebalanceerd en er is genoeg bass, daardoor is de balans misschien een beetje scheef. Hij is ook lang niet zo ruimtelijk als de Sennheiser HD 598. Maar dat is dan ook een ander soort koptelefoon, maar wel eentje die hetzelfde kost. De P3 heeft weer weinig geluidslekkage, wel zo prettig voor anderen in de zaal.

De Silverstone EB-serie ken ik niet, maar de specs beloven wat. Een DAC is echt beter dan een standaard geluidschip in je pc of laptop.
Het neemt echter wel ruimte in, dus als je hem alleen voor beter geluid uit de pc gebruikt, kan ik je aanraden om ook eens de Asus Xonar te bekijken. Ik gebruik naar volle tevredenheid de Xonar DX in mijn pc.

Het nadeel van zo'n DAC is meteen dat de koptelefoon goed moet zijn. Je hoort meteen wanneer die door de mand valt. Bijvoorbeeld klinken meegeleverde iPhone-oortjes eigenlijk niet beter met zo'n DAC dan met de iPhone zelf. Limitatie van de koptelefoon. De B&W P3 mag alleen maar beter worden met DAC er tussen, alleen al omdat een gewone koptelefoonuitgang te zwak is.
Voordeel van bijvoorbeeld de ASRock Z97 Extreme 6 zo zijn dat die moederbordjes juist wel dergelijke headsets moeten kunnen aansturen, en dan ook met een beetje kwaliteit. Maar ja, om iedereen op hun blauwe ogen te vertrouwen ;)

Vandaar dat ik de gelegenheid om hem (de dac en de headset) even te kunnen testen erg waardeer, want je moet het gewoon ervaren vermoed ik. Ik weet wel wat, maar pro-audio is niet echt mijn hoek, dus meer ervaring moet ik bewust opzoeken. Game headsets is gewoon een heel andere categorie, ondanks dat het beide 'speakertjes' zijn..

Als het een succes is dan wil ik zeker wel een betere geluidskaart/DAC halen, maar dan per definitie wel extern zodat ik niet aan 1 systeem vast zit.
Je moet het inderdaad gewoon ervaren. Sommigen horen het verschil toch niet, maar toen ik voor de gein van wat spaargeld een Sennheiser IE 7 had gekocht, was ik verkocht. Wat een verschil. En later kwam de IE 8, een betere geluidskaart, en zo verder.

Ik gebruik nu voor mobiele audio de IE 8 dus, in combinatie met een Fiio X3. Een review daarvan is in de maak :) Die X3 had ik toevallig eens gevonden als mooi alternatief voor de mobiele DACs die vele honderden euro's kosten.
De geluidskwaliteit van de X3 is erg vergelijkbaar met die van de Silverstone die je noemt, wellicht nog iets beter. In elk geval anders, want in de Silverstone zit een DAC van Texas Instruments, in de X3 eentje van Wolfson. Die hebben een ander geluidskarakter, maar zijn allebei goed.
Waarschijnlijk stuur ik mijn Astro A40 terug en koop ik deze, na jou review te hebben gelezen. :D

Liefst wil ik een headset met hele goede mic, en de Astro A40 te hebben gehoord op YouTube ben ik daar niet echt over te spreken en heb ik een beetje spijt de Astro A40 te hebben besteld en die ook flink stuk duurder kost.

Heb jij toevallig de Astro A40's gehad?

ps. Ik heb ze nog niet binnen omdat Paypal er zo lang over doet.
Astro A40 zegt mij helaas niets, kan ik je niet mee helpen. De dame heeft deze headset al die tijd in gebruik en is er nog helemaal weg van. Geluidsopname is zeker bovengemiddeld goed vergeleken met andere headsets die hier passerden, maar komt uiteraard wat te kort als je gaat vergelijken met wat Sennheiser in hun 150e+ modellen stopt. Praktisch helemaal prima natuurlijk, maar ik ga er van uit dat je geen voiceovers gaat doen voor zakelijk gebruik ;)
Hallo,

Was van plan deze te kopen, jammer genoeg kwam ik 5 euro te kort.
Ik zag er erg naar uit deze te kopen maar helaas. :(

Ik heb de Asus Strix Pro kunnen bemachtigen voor maar 65 euro.
Hopen dat die mij bevalt, en anders even door sparen voor de Roccat Kave XTD Stereo.
Strix Pro voor 65 euro? Dat is wel een mooie prijs. Ik moet die nog een keer goed ervaren, maar normaliter zou die toch nog boven deze Kave gepositioneerd moeten zijn (~100e vs ~80).

LAat maar weten hoe het bevalt!
Idd, ik dacht te mooi om waar te zijn, de koper had hem ook op marktplaats staan en was 9+ jaren actief dus ik heb het maar gedaan.

Nou ja ik heb een mic test online gezocht, en ben ik niet echt goed over te spreken.
Maar dat kan ook liggen aan hoe die persoon de mic heeft gepositioneerd.
Ik ga deze toch maar bestellen, Asus Strix Pro viel mij wat tegen.

De bas is zeer weinig aanwezig, bass boost maakte het niet echt beter dus heb ik em verkocht.

Alleen zit ik te twijfelen tussen deze en de Solid 5.1.
Ik heb de nieuwe Kave XTD 5.1 net binnen. Maar nog niet getest.
Ik hoorde dat Solid 5.1 beter is dan XTD 5.1 en goedkoper.

Heb de XTD Stereo al besteld, die zal morgen binnen komen.

Ben toch wel benieuwd wat je van de XTD 5.1 vind.
XTD 5.1 analog overigens, weet niet of dat nog uit maakt. Ben benieuwd wat jij van de Stereo vindt :D Dame is er nog helemaal blij mee iig.
Heb em 2 dagen in gebruik, geluid valt mij beetje tegen, ik ben bang dat ik toch een geluidskaart moet aanschaffen.

Alweer verneem ik dat er geen bass in zit, het is wel punchy.
Deze heeft een relatief vlakke curve, als in geen overdreven bass zoals sommige modellen hebben, maar redelijk in lijn met de klasse. Er zijn wel modellen met meer bass, maar dan lever je op andere vlakken toch weer in.

Gezien het een stereo headset is, heb je al met de eq zitten spelen? Ik heb hem nu naast mij liggen icm een SST EB01-E, maar ik kan er toch weinig slechts over zeggen.

Gevalletje sterke voorkeur voor een zware bass, de HyperX Cloud biedt dan niet (veel) meer, dan kom je bij iets uit als de Sirus-C die echt een woofer er in heeft.

Ik kan binnenkort zeggen of de 5.1 meer bass heeft, zal er iig goed op letten.
Overdreven bass hoef ik ook niet persee, maar ik wil wel dat het goed knald.

Lange tijd geleden had ik Asus ROG Vulcan, die heeft echt goede gebalanceerde sound met sterke bass.