Cooler Master HAF 932 - Reviews

Specificaties Tower • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF 932 Review

Tarabass 16 maart 2009, laatste update op 17 maart 2009, 2.616 views

Cooler Master HAF 932

Pluspunten

• Ruimte
  • Koeling
  • Kabelmanagement
  • Uiterlijk
  • Compleetheid van de levering

Minpunten

• Schroefloze verbindingen voelen niet altijd solide aan
  • Voeding bovenin plaatsen onhandig, ruimte had beter benut kunnen worden
  • Gewicht

Ook ik ben overgestapt naar dit monster van een kast. En dat in de positieve zin van het woord natuurlijk. Na wat reviews gelezen te hebben, en wat rond gevraagd te hebben her en der, uiteindelijk de beslissing genomen. Daar moet ik bij vermelden dat ik wel genoodzaakt was. Ik had een 8800gtx eXTreme gekocht, welke niet in mijn oude kast paste. Doordat de HDD's in die kast in de lengte liggen, en ik vier van de vier plekken in gebruik had, kwam ik in lengte een halve centimeter te kort. Dit betekende dat ik mijn bracket met HDD's los heb moeten halen en naar voren moest zetten, maar een losse bracket met vier harde schijven is verre van ideaal. En natuurlijk was dit een mooi argument om mijn vriendin over te halen dat een nieuwe kast echt noodzakelijk was.

Ik heb de kast via internet gekocht, gebruikmakend van de adviezen van de geroemde pricewatch. Na een paar dagen stond de gigantisch grote doos voor de deur. Ik had de afmetingen natuurlijk nauwlettend in de gaten gehouden in verband met de videokaart, maar als zo'n doos eenmaal voor je neus staat dan sta je toch nog even te kijken. Wat mij ook opviel was het gewicht. Met een gewicht van dik 13 kilo is hij niet licht te noemen. Dit komt mede door het gebruikte materiaal; staal. Natuurlijk drukt dit de prijs, maar voor zo'n grote kast brengt dit wel het nodige gewicht mee. Daarom ook de beoordeling voor 'Bouwkwaliteit en afwerking' op goed gezet. De afwerking is dik in orde, maar liever had ik aluminium gezien in plaats van staal.

Na het uitpakken van de kast viel mij gelijk de compleetheid van het systeem op. Hij komt met heel veel schroefjes, vier poten maar ook vier wielen. Over materiaal dus niets te klagen. Ook komt de kast met een handige layout welke je kan gebruiken om de moederbord-pootjes die je in de kast moet schroeven op de goede plek te zetten. Dit scheelt veel tijd en paswerk, erg handig dus. Vooral ook omdat de kast Micro-ATX / ATX / E-ATX moederborden ondersteunt, wat erg veel gaatjes in het chassis betekent. Wat ook opvalt is dat de kast en air- en waterkoeling ondersteunt. Hiervoor zijn boven in de kast twee gaten gemaakt waar de slangen doorheen getrokken kunnen worden. Ook is het zo gemaakt dat je er voor kan kiezen op die plek je voeding te plaatsen. Deze kan dus én boven- én onderin geplaatst worden. Wat wel jammer is, zeker gezien de ruimte die er is, is dat als je er voor kiest je voeding bovenin te plaatsen er geen plaats meer is voor de standaard ventilator (dus ook zeker niet voor een radiator). Deze zul je er dus uit moeten halen wil je voor deze optie kiezen. Ook is de backplate voorzien van een gat, waardoor je zonder het moederbord eruit te halen je CPU-koeler kan vervangen als deze door en door is. Dit is zo geplaatst dat voor elk moederbord er genoeg ruimte is. Ook is dit gat netjes afgewerkt met een rubberen rand, om scherpe randjes te voorkomen. Al met al een erg complete kast dus, met erg veel mogelijkheden, en je kan gelijk aan het werk.

Eenmaal de kast opengemaakt en op zijn zij gelegd valt de hoeveelheid ruimte die in de kast aanwezig is erg op. Een standaard ATX-bordje is na inbouwen ineens veel kleiner geworden. Door de grote oppervlakte heb je erg veel ruimte om je hardware in te bouwen, maar ook genoeg ruimte om met veel hardware de airflow niet te verslechteren. Ook is er genoeg ruimte om al je kabels weg te werken. Iets wat de airflow ook erg tegemoet komt, maar ook een nette en schone indruk achterlaat. Door de strategisch geplaatste gaten in de kast kan je elke kabel op de beste manier door de kast trekken. Ook hier zit zelfs een uitleg over in de doos. De kast is zo breed, laten we zeggen anderhalve cd-romspeler, dat bijna geen enkele CPU-koeler niet gaat passen. Ook zal je niet gauw meemaken dat je twijfelt of het wel gaat passen, je weet dat dat wel gaat lukken.

De kast is erg vakkundig uitgemeten. Elk onderdeel, elk hoekje en elk gaatje is te benutten. En vaak ook op meerdere manieren. Het provisorisch inbouwen van sommige onderdelen is niet nodig, en ook de kabels van bijvoorbeeld fancontrollers zijn compleet weg te werken. Net zoals met de buitenkant zit het met de vormgeving van de kast wel goed. Er is echt over nagedacht, en dat ga je echt merken bij het installeren van je computer. Je kan echt alle kanten uit, en de kast is op verschillende manieren in te delen. Wil je waterkoeling dan is hij er helemaal klaar voor, wil je luchtkoeling dan is het ook daarvoor de ultieme kast. De buitenkant is ook erg praktisch. De power en resetknop zitten bovenop, net zoals een bakje voor bijvoorbeeld je mp3-speler of datastick. Dit is mooi afgewerkt met een rubber matje, waarachter een gat zit om je waterkoeling bij te vullen. Mooi weggewerkt dus. De fan aan de zijkant is echt groot, en daarboven is nog ruimte voor een raampje. Dat geeft een mooi effect als de computer eenmaal klaar is en voorzien is van licht etc.. Van binnen en van buiten een erg functionele maar ook erg mooie kast, met alles erop en eraan.

Ook is over de manier van het plaatsen van hardware nagedacht. Veel componenten zoals je pci-kaarten, cd-romspelers en harde schijven zijn zonder schroeven in te bouwen. Nadat je het moederbord geplaatst hebt, kan de schroevendraaier dus even weg. Die heb je pas weer nodig om de voeding vast te zetten. Harde schijven zitten in sleetjes die je met een handomdraai vast klikt, cd-romspelers zitten met een druk op de knop vast of juist los, en pci-kaarten worden met een soort hendeltje op zijn plaats gezet. Loshalen gaat ook erg makkelijk. Het inbouwen van de hardware was dan ook erg gemakkelijk. Als het moederbord er eenmaal inzit is er nog ruimte genoeg, zelfs met alle componenten op het moederbord geplaatst is er nog ruimte genoeg om overal bij te kunnen. en de voeding in te bouwen en de kabels te trekken.

Een kanttekening in deze is wel dat niet alles even solide aanvoelt. Bij het aandrukken van de cd-rombekabeling bijvoorbeeld heb je het gevoel dat de speler los zit. Ook de pci-kaarten zitten niet allemaal even vast. Ik heb daarom mijn E-mu 1212M ook vastgezet met schroefjes. Gelukkig kon dit, en heb ik meer vastigheid bij het pluggen en unpluggen van kabels die ik af en toe moet verwisselen. Ook zitten standaard harde schijven, zo lijkt het, niet helemaal klem in de railtjes die hiervoor bedacht zijn. Ze hangen wel in rubberen ophanging maar kunnen iets heen en weer bewogen worden. Voor mijn raptors was dit echter geen probleem omdat die wat breder zijn. Als de kast eenmaal staat is dit geen probleem, maar ik wilde het wel even melden.

Qua modgehalte valt er weinig aan de kast te veranderen. Voor lichtbalkjes etc. is genoeg plaats, maar voor zagen in metaal etc. niet. Maar wie wil dat ook met een kast die eigenlijk gewoon af is. Natuurlijk zal de één zeggen dat hij verschrikkelijk is, en vind de ander hem erg mooi. Smaak is dan ook relatief, en valt niet over te twisten. In ieder geval is Cooler Master geslaagd en hebben zij hun doel bereikt. De airflow waar het allemaal om te doen is, is erg goed. Sommige onderdelen zijn dik 10 graden kouder dan in mijn oude kast. De koeling is zelfs beter met de zijpanelen dicht, dan wanneer je ze openzet. Het geluid van de drie grote fans is trouwens niet geruisloos, maar met een fancontroller is dit goed in te stellen. Iemand die deze kast koopt zit daar ook niet op te wachten natuurlijk, voor die personen is warmte de grootste vijand. Die aanval heb je in ieder geval gewonnen met deze kast.

Heb jij ook een Cooler Master HAF 932?

Reviews door de redactie

Mooie review.

Is deze kast qua grootte een beetje te vergelijken met een Stacker?
Stacker -> (H)536x(D)638x(W)250mm
HAF932 -> (H)560 x (D)564 mm x (W)243

De stacker is dus wat langer, terwijl de HAF932 weer wat hoger is. Al denk ik dat de lengte van een stacker mede wordt bepaald door de lang doorstekende zijpanelen. Ik denk dat het niet veel scheelt maar dat de HAF932 toch een groter werkgedeelte heeft.
Je voeding bovenin plaatsen onhandig een minpunt? Als je hem onderin legt heeft die veel betere airflow, en kan je boven nog een radiator neergooien. Lijkt me eerder logisch als onhandig dat die niet bovenin moet.

Voor de rest erg goede review, duidelijk en fijn om te lezen ^^

[Reactie gewijzigd door germania op 16 maart 2009 22:20]

Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar je hebt de opties om de voeding onderin en bovenin te steken. Doe je hem echter bovenin (zou je dat willen) dan moet de fan boven in de kast eruit, en is er sowieso geen ruimte meer voor een radiator. Zouden ze het gat voor de voeding twee centimeter naar beneden (of meer) hebben gedaan dan zouden beiden passen. Ik vind het een groot voordeel dat je zelf mag kiezen, maar heb zelf de voeding lekker onderin hoor ^^

Ik heb deze een maande geleden besteld bij Salland. Heb hem nog altijd niet maar ik vind ook dat die voeding bovenaan eerder handig is. en waarom zou je je voeding bovenaan steken ? Je hebt onderaan plaats genoeg en je CPU word beter gekoeld door die 240mm fan erboven.
Heb deze geweldige kast al een tijdje en ik ben het grotendeels eens met je review. Wat het gewicht betreft. Daarom heb ik de wieltjes er onder gezet ;)

De temperatuur is inderdaad gezakt t.o.v. mijn oude Thermaltake Xaser VI MX kast. Het best is het te merken bij de chipset temperatuur, die is zeker zo'n 10 graden koeler dan in de Thermaltake.
Goede duidelijke review maar probeer wat met dikke kopjes Daar knapt de layout van op.

Verder lijkt me het een mooie kast maar ik houd van stilte (daarom heb ik de Tacens SagittaII Tower, ongeveer even groot, maar met een 400mm fan.)
zeer goede review.
raad je voor deze case een fancontroller aan? of is een softwarematige oplossing ook genoeg om het geluid te minderen?

[Reactie gewijzigd door dudemvp op 20 mei 2010 21:26]

Ik gebruik zelf altijd een fancontroller, dus kan je niet vertellen of een softwarematige oplossing ook afdoende is. Daarnaast heeft een fancontroller meerdere opties en vind ik het makkelijker bedienen :)
Als ik zo vrij mag zijn te vragen welke fancontroller jij gebruikt?
ik ben namelijk op zoek naar één maar weet niet goed wat voor iets handig is voor deze case.
Ik heb sinds kort de Scythe Kaze Master Pro 5.25 erin zitten, maar in principe functioneert elk fatsoenlijk controllertje wel. Hiervoor had ik een Aerogate II, die deed het ook goed. Echter heeft die een klein fannetje die voor extra koeling zou moeten zorgen maar alleen maar lawaai produceerde. Ga dus voor een fanloze solide fancontroller ;)
Ok bedankt voor de goeie uitleg :)