Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Tacens Sagitta II Tower Review

artificial_sun 17 maart 2009, laatste update op 19 mei 2015, 2.987 views

Tacens Sagitta II Tower

Een mooie grote tower met een gave uitstraling, en voldoende features. Jammer dat er weinig kabelmanagement mogelijk is.

Pluspunten

• De super stille 400mm fan
  • Het inbouw gemak
  • Mooie glanzende zwate voorkant (natuurlijk Smaak)
  • Nerdelandse, duidelijke handleiding
  • Reserve delen voor de controller

Minpunten

• Screwless 5,25" beugels voelen fragiel
  • Plaatsing Front I/O
  • Leesbaarheid van LCD onder een hoek
  • LEDs van de controller blijven branden als de pc uit staat
  • Kabelmanagement

Al tijden ben ik gecharmeerd door het merk Tacens, het merk is nog redelijk onbekend hier (het komt uit Spanje) maar timmert aan de weg. Tacens is het Latijnse woord voor stilte en daar zijn hun producten dan ook op gericht. Daar verwacht ik dus veel van. Ik ben al tijden op zoek naar een nieuwe PC/laptop maar omdat ik hem nog niet echt nodig heb, heb ik lang gewacht met een beslissing. En die is nog niet gemaakt nu :+ . Maar om mezelf toch iets cadeau te doen heb ik alvast een behuizing gekocht. Mijn keuze is gevallen op de Tacens Sagitta II Tower. De redenen daarvoor zijn:
- 400 mm Fan
- De Fan controller
- Het tower model heeft een binnenwerk naar mijn wens (de Sagitta II Extreme niet)
- Design
- En ik was benieuwd of het merk mijn verwachtingen waar konden maken.
Ik heb dit samen gekocht met de Tacens Ventus Ice 12cm Fan. (clickable voor review)

Ik wil hiermee een eerlijke mening geven, daar heb je meer aan dan die groene balkjes!
http://img22.imageshack.us/img22/5426/sagittaiiside.th.jpg http://img27.imageshack.us/img27/7259/sagittaiifront.th.jpg http://img9.imageshack.us/img9/1502/sagittaiiside2.th.jpg
Fotos klikable voor vergrotingen op imageShack

Features
De feature lijst heb ik zo van de site gekopieerd:

• Piano mirror coating
• Full tower server case
• Innovative Sagitta II multifunction touch-panel with complete monitoring, automatic or manual fan speed control, alarms and power/reset functions. you can move it up or down in the front 11x 5 1/4 bays for maximun flexibility
• New ultra-silent world biggest side fan, 40cm and more than 250cfm with just 12db noise level includes tacens antivibration system
• HDD sliders for easy and fast installation
• High-end aluminium case-feet with antivibration pad for noise reduction
• Watercooling support with rear rubber holes
• Screwless 6 x 5 1/4 bays and side panel thumbscrews for easy and fast installation
• Front e-sata, hd audio & AC97, mic and 2 usb connectors
• Net Weight 9,5 Kg
• Dimension (H*W*D) 534 x 208 x 482 mm
• Cooling System:
• - Front 140 x 140 x 25 mm (Optional)
• - Side 400x400 Tacens Aura Pro
• - Rear 140 x 140 x 25 mm (Optional)
• Material Chassis 0.8 mm SECC
• Drive Bays 18 (16 free):
• - External 11 x 5.25”, 1 x 3.5”
• - Internal 6x3.5” , 3x3.5" (with adaptors)
• Motherboards: Micro ATX , ATX & Extended ATX

Eerste indruk/inhoud verpakking
Toen de postbode mijn pakketje kwam overhandigen was ik toch verast over het formaat van de doos. De doos is volledig bedrukt met afbeeldingen en gegevens. De kast zat geklemd tussen 2 eps delen (expandable polystyreen, piepschuim dus) en aan de kant van de grote fan zat een dikke laag epe (polyetheen schuim). Ook zit er nog een zak omheen, dus over het algemeen zal er niets mee gebeuren. Ik had alleen een laagje epe verwacht tegen de voorkant van de kast (op de fan controller), deze kant zit namelijk bovenin met alleen een paar centimeter (3~5cm) lucht tussen kast en doos.

Na de kast uit de doos gehaald te hebben, zag ik dat bijna alles geassembleerd was. De fan controller zit in de 5e en 6e 5,25” bay maar is op de gewenste hoogte te plaatsen. In principe kunnen er 6 5,25” drives screwless vast gezet worden, als je ze twee aan twee onder ťťn klem zet (aan iedere kant ťťn). Ik gebruik echter maar een drive en die zet ik met twee klemmen vast. De front I/O zit ook netjes gemonteerd met kabels die lan genoeg zijn om onder in de kast te komen, lang zat dus. De audio kabel bevat twee connectors 1x HD en 1x AC97. De PCI afdekplaatjes zijn met klemmen en schoefjes vast gezet.
In de kast zit nog een doosje met diverse schroefjes, de snel-montage strips voor de hdd's, afstandsbusjes, tie-wraps, een reserve pennetjes en reserve sensors voor de fan controller. Daarnaast zit er een handleiding in 8 talen bij, waaronder Nederlands.

Kwaliteit en afwerking
Over het algemeen is de kwaliteit van de kast goed te noemen. Hij is stevig, het plaatwerk is dik genoeg en stevig, ook zitten er geen scherpe randen aan. Het enige waar ik minder over te spreken ben, zijn de screwless 5,25" bevestigingen en de PCI snelsluitingen. Ze zijn erg plastic en voelen fragiel aan. De strips voor de montage van hdd's voelen wel stevig en solide aan. Onder de kast zitten goede rubber voeten waardoor er totaal geen trillingen hoorbaar zijn.

De voorkant van de kast is hoogglans zwart en erg mooi, de afdekplaaten zitten er netjes in en zijn eenvoudig te verwijderen. De front I/O zit 18cm van de voorkant af, dat vind ik opzich wel wat minder maar het kan hiet niet anders omdat er een 3,5" bay helemaal bovenin zit.

Modden zal goed gaan door het stevige materiaal, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Voor mensen die vloeistofkoeling prefereren is dit natuurlijk een ideale kast, want met een waterblok op de cpu worden de omringende chips ed. normaal niet gekoeld. Maar de grote fan blaast daar ook overheen dus het zorgt alsnog voor een extra koeling. Tacens heeft hier rekening mee gehouden en hebben gaten gemaakt voor vloeistof slangen, de twee gaten zijn ongeveer 3cm groot. Ze zijn met rubber afgewerkt zodat ze altijd redelijk afsluiten.

Inbouw
De Tower is gebruikt voor mijn huidige systeem. Dat bestaat uit een MicroATX mobo, 2 hdd's, DVD-RW en voeding. Daarbij heb ik nog een Tacens Ventus Ice 12cm fan aangeschaft. De MicroATX mobo is gemakkelijk in te bouwen op de E-ATX backplate 8)7 , gewoon een kwestie van de afstandsbusjes in de juiste gaatjes draaien en het mobo erop schroeven. De DVD-RW was zo gemonteerd met de screwless bevestigingen. De voeding wordt in deze kast ondersteboven gemonteerd, deze zit namelijk boven de 3,5" rekken. De airflow van onder zou te veel geblokkeerd worden. Het monteren van de hdd's ging bij mij echter niet zo gemakkelijk.....
Omdat ik nog met een oud systeem bezig ben moest ik IDE kabels gebruiken. Alles wat ik had was echter niet lang genoeg om bij de hdd's te komen aan de kant van de fan (wat de normale inschuif kant is). Ik heb daarom een 3,5"rek om moeten draaien zodat de kabel recht naar beneden kan hangen en lang genoeg is. Dit wat gelukkig gewoon een kwest van een paar schroefjes.

De fancontroller
De fancontroller op dit systeem is een LCD touchscreen. Het geeft informatie over 4 temperaturen in de kast (CPU, VGA, HDD en Systeem), deze sensors moet je zelf plaatsen en vereist wat creativiteit (tapen klemmen lijmen? :9 ) maar ze zijn wel netjes gelabeld. Je kunt schakelen tussen Celcius en Farenheid. Bij een bepaalde (instelbare) temperatuur komt er een alarm. Er zijn 4 fans (max 0,5A/6W per fan) te regelen van 60-100%, dit is te doen met het pennetje (of je dikke vingers) op het schermpje. Als de controller een temperatuur alarm krijgt of geen fan snelheid terug krijgt wordt de snelheid maximaal gezet. Er kunnen 3 drie-pins fans aangesloten worden en ťťn vier-pins van de CPU, daar zit ook een signaal doorlus aan voor op de mobo header (zodat de toeren in de pc uit te lezen zijn).
Op het touchscreen zitten ook de aan/uit en reset functie. Daarnaast zit er ook een lock functie op het scherm. Het is heel goed afleesbaar van voren, maar schuin van boven (>45o) is minder duidelijk. En bij een nog grotere hoek wordt gewoon onleesbaar(het lijkt alsof alles in het beeld brand). Als de PC uit staat blijven er twee witte LED's branden op de contoller. De voeding komt van een megeleverd verlengstuk van de 20/24pins aansluiting.

De 400mm Fan
De grote fan is de belangrijkste feature van deze kast. De 13 witte bladen draaien met 400 toeren rustig rond en veroorzaken een airflow van 250CFM (425 m3/h). Hij is zo stil dat ik het verschil niet merk of hij wel of niet draait, zelfs als ik de rest van de fans minimaal zet. Dit is te danken aan de lage draaisnelheid en de stevige montage. De fan heeft een molex aansluiting en is zonder kleine mod dus niet aan te sluiten op de controller. Dit is waarschijnlijk gedaan omdat het opgenomen vermogen bij 12V eigenlijk iets te hoog (7W) is voor de contoller, in het boekje wordt het echter alleen afgeraden en niet verboden. Wat mij betreft is het niet nodig en kan de mod dus wachten, ik hoor de fan toch niet 8)7 .
Een nadeel kan zijn dat de fan de ruimte stofzuigt, gelukkig is de fan aan de binnekant vlak. Er kan dus met een simpele mod en een groot stuk fiter makkelijk een oplosssing voor gemaakt worden.

Ik was blij verast toen ik de doos open maakte zowel door het design en de fan. Ik vind het een geweldige kast die een echte toevoeging aan mijn kamer is. De kwaliteit van de kast zelf is zeer goed en een genot om in te bouwen. De grote fan is lekker stil en waait lekker door de kast . De fancontroller is een leuk speeltje maar is wel zinnig, hij onthoud de instellingen(ok als hij echt stroomloos is geweest) dus je begint altijd met een stille pc.

Tacens voldoet dus echt aan m'n verwachtingen, en levert een fantastisch product af. De kast krijgt van mij een hele dikke 8. Een 9 is voor de docent }:O en een 10 voor god :+

19-05-2015
Ik heb de kast naag eens helemaal gedemonteerd en mijn build er opnieuw ingemaakt.
Ik heb de review maar even aangepast aan de nieuwe tweakers indeling.

Heb jij ook een Tacens Sagitta II Tower?

De binnenkant van deze kast ziet hetzelfde uit als de Sharkoon Rebel 12 (§ 89). Die had ik gauw weer teruggestuurd, omdat die slecht afgewerkt was. Schroefjes die scheef gingen, zijplaten die er slecht op gingen. En het metaal zag er krassig uit. De buitenkant moet mooi zijn, maar de binnenkant ook...

Verder lukte het me niet om mijn videokaart en andere pci-hardware in de sloten te krijgen.
Recht naar beneden drukken lukt niet, want de metalen dingen waar de zwarte klemmetjes aan vast zitten zaten gruwelijk in de weg.

Zijn deze problemen bij deze kast ook opgevallen? Zag het niet staan, maar misschien dat je wat herkent. Of is deze kast wel beter afgewerkt?

Maar verder veel plezier met deze kast natuurlijk :)
Het binnenwerk van deze kasten zijn inderdaad gelijk. :/ Ik heb echter weinig problemen gehad.
- Ik heb ook een afstands busje gehad dat scheef ging, maar ik kon hem er zo weer uit en opnieuw recht indraaien.
- Zijpanelen heb ik totaal geen problemen mee, gewoon schuin onderin zetten (ik kan zelfs het paneel open laten hangen) wel zo ver mogelijk naar achter. Dan naar boven dichtklappen, naar vooren schuiven en klaar. (ik vind dit een beter systeem dan andere kasten die ik thuis heb staan. Daar zijn de zijpanelen zo zwabberig, en van deze star.
- Geen last van krasserigheid :)
- De klemmetjes voor PCI sloten vind ik vind ik ook wel dubieus (dat staat ook in het verhaal) maar ik had geen moeite om dingen in te bouwen. Mischien dat als je je mobo 1mm naar lings of rechts had geschoven was het wel gelukt(schroefgaten hebben genoeg speling).

Ik ben aan het tweijfelen om de binnenkant zwart of hoogslans wit te spuiten iemand ideeŽn 8-)

Ik heb even wat reviews ed. gezocht van de Rebel12 en ik lees over slechte koeling :? verder is er niet veel info over te vinden.
Fijn te horen dat deze kast toch beter is afgewerkt dan de Sharkoon Rebel 12 :)

Over de koeling; http://www.alternate.nl/h...Behuizingen&l2=Toebehoren

Met deze fan frame moet dat wel goed zitten. Je zou er bijvoorbeeld 2 Š 3 kunnen kopen.
Kost geen drol 8-) bij Alternate. Mooie rode 12 of 14 cm koelertjes erbij en je hebt een pracht kast :9
Bij jou kast zit natuurlijk ook nog die grote zij-fan. Kwa koeling moet het wel goed zitten.

Nog ff over de pci/agp klemmetjes. Heb inderdaad geprobeerd het MoBo te verschuiven, maar helaas lukte het daarna nog niet om hardware knap in de sloten te schuiven.
Kan natuurlijk zijn dat die kast een ontwerp fout had |:(

[Reactie gewijzigd door Plakjekaas op 18 maart 2009 13:09]

Die rebel fan frame zit standaard in mijn kast om aan de voorkant een fan te plaatsen. En he moet natuurlijk geen rode fans gebruiken in deze kast maar mooie Tacens Ventus (pro/ice/ice pro) fans. Die hebben het zelfde design als de grote fan en de ice vesies hebben witte LED's

Ikzelf heb een Ventus Ice erinzitten en hij is echt stil en de LEDs geven een mooi effect. Ze hebben zelfs een gesleefd kabeltje. Ik wil er graag een review over schrijven maar hij komt maar niet in de pricewatch (al een aantal x geprobeerd).

Zie hier de fan.
Mooie kast, kende het merk niet. Ziet er goed uit, leuke review ook. Mooi compleet met die foto's erbij. Wat mij opvalt met dit soort kasten, en dan specifiek de screwless verbindingen, is dat het allemaal fragiel aanvoelt. Ook ik vind dat van mijn HAF 932, en dat is iets wat je toch niet echt verwacht van de wat duurdere kasten. Jammer, want dat kan volgens mij best beter. Maar ik ben dan ook geen kastenbouwer :p
Dat fragile plastic is volgens mij een algemeen probleem. Het is trouwens nog maar de vraag of het echt zo fragiel is als wij denken, bij mij is er nog niets kapot, bij jou wel?

En ik denk dat als ik, mijn nieuwe inhoud heb ik lekker ga schroeven :P Dat is voor mij eigenlijk zondigen want ik werk (stage) in de kunststof industrie O+

Jou review is ook niet mis, ik zou alleen wat kopjes gebruiken (net zoals ik :+ ). dat is overzichtelijker, (en je geeft jezelf meteen een schopje omhoog ;)
Mag ik vragen wat er allemaal in het pakket zit zodra je deze prachtige kast uit pakt?
De fancontroller en front I/O zijn voorgemonteerd. In de kast zit in een doosje de bevestigingsspullen voor de optische drives, afstandsbusjes en harddisk bevestiging. Daarnaast zitten er plakkers bij voor de termometers en wat tie-waps dacht ik.
En hoe connect je de ventilators aan de frontpannel? Hoe doe je dat met het zijpanneel? en hoe werkt dat? Loopt dat bijv. via het moederbord of is het een direct systeem?
Ik weet niet of het nog zin heeft maar:
De fans connecteer je aan het front paneel, daar zitten kabels aan met contrastekkers.

De fan aan het zijpaneel heeft een gewone molex aansluiting dus die connecteer je direct met de voeding.

Het frontpaneel kan 1 toeren signaal naar het mobo terug sturen.
Een goede lekker lezende review. ;)
Nette geÔllustreerde review.
Zo'n 400mm fan geeft wel een industriŽle look :+

Verder nog twee typo's die je er misschien nog uit kan halen:
IkN de kast zit nog een doosje met diverse schroefjes....
De grote fan is de belangrijdKste feature
Bedankt Wouter, vanacht om 1 uur zag ik die foutjes niet meer. Dus ik ben blij dat je me er op attendeerd.
En die industriŽle look klopt wel een beetje, gelukkig geen industriŽle sound :D .

Als er nog opmerkingen zijn hoor ik het wel, het is namelijk mijn eerste review. En het is toch pas m'n 6e edit in 8 uur :X

[Reactie gewijzigd door artificial_sun op 17 maart 2009 08:58]

Is dat display ook uit te zetten? D.w.z., ik kijk 's avonds vaak TV en heb dan geen zin een fel display in m'n ooghoeken te blijven zien :)
Nee dat is helaas niet mogelijk (naar mijn weten). Als de PC aan staat heb je idd een mooi lampje in je kamer. En helaas als de pc uit staat ook, die leds aan de zijkant blijven branden (net als het lampje van een optische muis ed.)

Dit vind ik ook een van de mindere punten, (die ik nu ga toevoegen ;) bedankt voor de herinnering)
Hmmm, tsja, da's dan een reden om deze behuizing niet te kopen. Ik heb een hekel aan verplichte lichtshows, vandaar dat ik ook nooit de Power- en HDD-leds aansluit :)

Als dit display uitschakelbaar was, was dit een pracht van een behuizing. Maar om die display gewoonweg niet aan te sluiten zodat het 's avonds en 's nachts donker blijft, da's erg jammer want dit is echt functionaliteit die je dan mist.
Als je een voedingsslof met schakelaar tussen de voeding en het stopcontact aansluit dan gaat hij zeker uit als je die uitschakeld. De leds blijven branden omdat de computer nog steeds voorzien wordt van spanning, ook al staat hij uit.
Het leverd je dan ook nog voordeel op, want je voeding gebruikt dan echt geen stroom meer.
Ja dat snap ik 8)7 ik gebruik de switch op mn voeding voor hetzelfde effect, (dat doe ik altijd al vanwege mn muis).

Maar toch bedankt :)
Sorry voor de vele edits maar ik was een stukje over de vloeistof slang ingangen vergeten. 8)7
Heb de kast zelf ook al enkele weekjes.

Het enige minpunt dat ik bij het inbouwen van mijn systeem ervoer was het omslachtige systeem om mijn hard disks in te bouwen.
Eerst moest ik er 2 ijzers op schroeven en deze rubbers moeten dan in de kast zelf nog eens vastgeschroefd worden. Extra veel schroeven dus.

Voor de rest ervaar ik exact dezelfde temperaturen in mijn case als met mijn vorige (altijd open staande) case.

Qua uiterlijk is deze case uiteraard leuk en ook het lcd scherm is een aardige toevoeging.
Dan denk ik dat jij de gewone Sagitta II hebt en niet de tower. Hier schuif je ze er zo in.
Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt. kan hem NERGENS meer vinden.. :(