Tacens Ventus Ice, 120mm Review

artificial_sun 19 maart 2009, laatste update op 19 mei 2015, 2.745 views

Tacens Ventus Ice, 120mm

Mooie fan met een hoge aairflow en weinig geluid. Bouwkwaliteit zeer goed, in 2015 draait hij nog steeds goed.

Pluspunten

• Hoge airflow Laag geluid
  • Gesleevede kabel
  • Zwart/witte kleuren combinatie met LED's geven een apart effect

Minpunten

• Geen

Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Geluid (min) Score: 5
Omdat ik een nieuwe computer behuizing wilde hebben heb ik de Tacens SagittaII Tower gekocht.(clickable voor review) Hierin zit een 400mm fan en er is nog plaats voor 2 12/14cm fans. De Tacens Ventus fans hebben hetzelfde design dus de keuze was snel gemaakt. Er zijn verschillende Ventus fans, namelijk de Ice, de Pro en de Pro Ice. Pro betekent dat er een PCI plaatje bij zit met fan regelaar, en de Ice heeft witte LED verlichting. De Ice heb ik dus aan geschaft (pro had ik niet nodig vanwege de in mijn kast gebouwde fan-controller).

Specs
De speclijst heb ik zo van de site gekopieerd:

• 12 cm fan
• 16 aerodynamically designed blades for higher air pressure and airflow
• Antivibration system
• New Tacens fluxus pro bearing
• Rated Voltage: 12VDC
• Operating Voltage: 10.2-13.8VDC
• Air Flow: 50 CFM
• Static Pressure: 0.034 Inch-H2O
• Input Current: 0.2 A (MAX)
• Input Power: 2.4W
• Speed: 1000 RPM+- 10%
• Noise: 12 dB
• Weight: 130grams
• Operating Temperature: -10ºC to + 70ºC
• 4 White LEDS

Eerste indruk/inhoud verpakking
De verpakking van de fan beloofde al veel goeds. De fan zat namelijk niet verpakt in een onhandige blitser, maar in een echt doorzichtig plastic doosje. Je ziet in het doosje de fan zitten en de belangrijkste specs staan op de voorkant. Op de achterkant staan wat plaatjes en uitgebreide specs.

In het doosje zit de fan met een gesleevede kabel met 3pins fan connector. Daarbij zit een 3>4pins molex kabeltje, waarvan de molex stekker een male en female kant heeft en dus doorlusbaar is. Tegen het trillen zitten er een soort schuimrubber zelf klevende ringetjes bij, deze plak je op de fan om trilling overdracht naar de kast te voorkomen. Daarnaast zitten de 4 standaard schroefjes.

Kwaliteit en afwerking
De kwaliteit van de fan zelf is zeer goed. De fan is netjes in balans, er zitten geen plastic giet restjes aan en voelt zeer stevig aan. De 50cm lange kabel is volledig gesleeved met een soort nylon o.i.d. Dit geeft een hele nette afwerking. De ledjes zitten netjes achter meegevormde glaasjes, en geven een mooi licht effect.
Ook de meegeleverde accessoires zijn degelijk en netjes afgewerkt.

Inbouw
Voordat ik de fan ging inbouwen heb ik eerst de trillingsdempende ringetjes op de fan geplakt, dit kun je ook op de kast plakken maar ik vond de fan zelf verstandiger. Daarna is het een kwestie van de fan voor de gaten houden en schroeven maar. Of dit makkelijk of moeilijk gaat zal voornamelijk aan je kast en je schroevendraaier liggen ;) .

Geluid en airflow
Over het geluid kan ik kort zijn, ik hoor niets. Het maakt niet uit op ik de fan op 1000rpm of 600rpm laat draaien maar er komt geen geluid vanaf. Misschien dat je op 10cm wel iets hoort maar op een afstand van 30cm voel je alleen wind.

De airflow van de fan vind ik zeer goed, ze geven 85m3/h op bij 1000rpm op 12V. Ik weet niet of hij het haalt maar hij brengteen heel stuk meer lucht op dan mijn veel sneller draaiende Coolermaster 8cm fan. Met mijn fan controller heb ik daarna de fan terug geschroefd naar 600rpm maar hierbij is de airflow nog steeds erg goed.

Tacens presteert hiermee echt boven m'n verwachtingen, en levert een fantastisch product af. De fan krijgt van mij een hele dikke 9. Ik kan hem aan iedereen aanraden.

19-05-2015
Review aangepast naar nieuwe review indeling tweakers
De fan draait nog steeds als een zonnetje

Heb jij ook een Tacens Ventus Ice, 120mm?

Anoniem: 317417
9 oktober 2009 15:20
Hoe bouw je die fans aan je frontpanel in deze kast? ik ben geinteresseerd in de tacens sagitta II tower en wil dus graag ook 2 fans erbij, naast de grote fan die aan de zijkant zit. Hoe schakel je deze 3 fans aan je frontpannel?
Ik heb van Scythe een fan houder incl fan gekocht om hem in te bouwen. De grote fan kan eigenlijk niet op het panel, die trekt iets te veel stroom eigenlijk. En je zult er een andere stekker aan moeten zetten wil je het wel doen.
heb hem zelf ook in de side window van mijn Antec 900 echt super fan je hoort niks en is nog mooi ook als hij draait
Ik heb mijn hele kast vol hangen met deze dingen, alleen dan wel de normale uitvoering en niet de Ice en ik hoor ze dus echt helemaal niet. Het enigste wat je hoort is een beetje de luchtverplaatsing maar dat is logisch, voor de rest een super fan! :D
Had al een tijdje interesse in deze fans. Heb er net 4 besteld voor in mijn Antec P182
te plaatsen. Bedankt voor de mooie review, heeft mij uiteindelijk overtuigd. :)