Specificaties 8,9" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

HTC Nexus 9 Wifi 32GB Zwart Review

Coffee 7 november 2014, laatste update op 10 november 2014, 5.380 views

HTC Nexus 9 Wifi 32GB Zwart

De Nexus 9 is een zeer vlotte tablet met een goed formaat. Voor films is de 4:3 verhouding erg jammer, maar in het algemeen gebruik komt dit juist goed van pas

Pluspunten

• Tegra K1 Denver
  • Prachtig QuadHD scherm
  • Met 2 duimen typen in portrait modus
  • De beste android tablet?
  • Android Lollipop

Minpunten

• De Batterij gaat maar 1 dag mee (zwaar/continu) gebruik
  • Maximaal 32 gb
  • LTE is nog niet uit
  • LTE wordt zeer prijzig
  • Android Lollipop

Inhoudsopgave

- Real-World Performance
Geluid
Connectiviteit

Nexus 9 Review

De Nexus 9 (hierna ook wel N9 genoemd), de eerste Android tablet met een 64-Bit processor. Op het eerste gezicht is het erg snel. Helaas merk ik na een paar dagen al dat 2gb ram wel erg weinig is, maar het scherm is prachtig. Al met al een mooie tablet voor een mooie prijs (met dure upgrades)

Gebruik
Typen met 2 duimen is erg makkelijk als Je de tablet in portret modus houd. het typt lekker en snel. Zelf heb ik Zoals gewoonlijk meteen SwiftKey erop gezet omdat deze een erg uitgebreide functionaliteit bied.

Ook is het mogelijk de tablet met 1 hand vast de houden en met de andere te bedienen. Helaas wordt hij, als je dit in landscape modus probeert wel erg zwaar.
het kan natuurlijk heel goed zijn dat dit aan mij ligt. Want deze Nexus 9 is de eerste tablet die mij het de moeite waard leek, en is daarom de eerste tablet die ik gekocht heb. Hierdoor ben ik niet meer gewend dan het vast houden van een smartphone, en die zijn extreem licht in vergelijking.

Tegra K1 Denver
De N9 is de eerste tablet uitgerust met een Tegra k1 denver cpu/gpu. Ook al heeft deze cpu maar 2 cores (op 2.5gHz), zal deze met gemak elk ander android apparaat verslaan in zowel performance als in benchmarks. Zowat het eerste wat ik deed toen ik deze tablet bezorgd kreeg was het installeren van geekbench en AnTuTu.

In Geekbench (die nog niet geoptimaliseerd is voor 64 bit) was de score eigenlijk teleurstellend, dat is in vergelijking met andere android apparaten, want hij scorede toch bijna 1/4 van mijn i7 quad-core Macbook pro uit 2012. Al zal Geekbench wel binnenkort een update moeten uitvoeren. Want hij herkent de hoeveelheid L1 en L2 cache niet (wordt aangegeven als 0 kB).

De uiteindelijke score: 1763 Single Core. 2934 Multi Core; 32-Bit.
Nu moet ik deze score wel een beetje toelichten; Nvidia heeft in de Denver variant een technologie toegepast die binaire code vertaalt naar Denver's binaire code. Als dit eenmaal gedaan is wordt deze code tijdelijk opgeslagen in de L1 of L2 cache van de SoC, zodat dat erna niet weer hoeft te gebeuren. Na meerdere keren Geekbench te draaien kwam ik op deze score. Klik hier voor meer over deze optimalisatie.

Met AnTuTu Benchmark is het mij gelukt met de N9 de hoogste benchmark te halen die er is (#1 in de top 20). Op het moment van de benchmark stond ik nummer 1,met ongeveer 300 punten meer dan de Galaxy Note 4 (die 8 cores heeft!).

De uiteindelijke score: 55853; 64-Bit
Bijna het zelfde riedeltje als bij Geekbench, behalve dat AnTuTu's benchmark veel langer duurt, meer code bevat en niet alles al geoptimaliseerd in de cache opgeslagen kan worden.

Stroom verbruik

tijdens het zogenoemd "herstellen van back-up" uit de servers van Google bleek de batterij achteruit te gaan, terwijl deze in het stopcontact zat. Bij het herstellen van de back-up werden zo'n 150 apps gedownload en geďnstalleerd. Daarom sta ik hier niet van te kijken.

Bij normaal gebruik zal de N9 je de hele dag laten genieten van muziek, video's, artikelen en games. Hierbij staat bluetooth uit (al kan dit toch aan blijven staan, aangezien het bluetooth 4.1 weinig energie trekt i.c.m. Bluetooth Low Energy), en de beeld helderheid ergens in het midden.

Edit: Na een dag veel de tablet gebruikt te hebben heb ik nog 5% over (een dag van 18 uur) .
Edit 2: Toch vindt ik de batterijduur tegen blijven vallen. Ik hoop er snel een update beschikbaar komt. Ik schat op dit moment een screen-on tijd van 4-6 uur te hebben eer de batterij er mee ophoudt. Daarbij laat ik alleen wifi continu aanstaan (en heeft deze tablet natuurlijk geen 4g). De LTE versie van deze tablet zal dan nog minder meegaan. Omdat deze ook een LTE radio moet aansturen op de dezelfde batterij.

Power save modus
Zodra de tablet onder de 15% zakt vraagt deze zelf aan of je de Power save wilt instellen. Hierbij worden de notificatie en menubalk rood en ondoorzichtig, wordt de processor omlaag geklokt en worden veel animaties uit geschakeld. In deze modus kon ik nog ongeveer drie kwartier de tablet gebruiken. In deze tijd heb ik het stuk over de powersave getypt en nog wat mails gecheckt. De tablet lijkt wel in een keer veel trager!

Snelheid

het is duidelijk dat de N9 in de benchmarks het snelste Android apparaat van het moment is. Maar hoe vertaald dit zich naar "real-world performance"?

Real-World Performance:
Op deze vraag kan ik maar een kan ik een heel makkelijk antwoord geven. Android 5.0 Lollipop 64-Bit draait zo soepel dat ik bijna zou denken dat het een iOS apparaat is. Niet eerder heb ik Android zo zien schijnen.
Edit: Na een aantal dagen de tablet gebruikt te hebben ben ik iets bijzonder irritants tegengekomen. De launcher en het toetsenbord wordt wel erg snel uit het geheugen geladen (om ram vrij te maken), als ik vervolgens controleer hoeveel ram er nog over is, dan is dit nog zo'n 300mb. Dus helemaal niet nodig om dat te doen. Eigenlijk begrijp ik niet waarom android er voor kiest de launcher en het toetsenbord uit de ram te verwijderen. Deze 2 zorgen namelijk voor een groot deel voor de gevoelssnelheid. Als je dan op home drukt en zo'n 10 seconden moet wachten tot je launcher geladen is raak je erg snel aan het idee dat je tablet traag is. Ookal is dit niet zo; in ieder geval zo lang je binnen één applicatie blijft is hij razendsnel. Het lijkt mij (en de kans is groot dat het ook gewoon zo is) dat android gewoon niet genoeg geoptimaliseerd is voor de K1 en 64 Bit, het grootste deel van de tijd is de tablet razendsnel, maar dit is niet consistent (en erg irritant).

Temperatuur
De N9 kan warm worden, maar niet zo warm dat dit in mijn ogen een probleem is. Ja; je voelt het, maar je moet nu niet verwachten dat het voelt alsof je aan het gamen bent op een laptop op je schoot. Hij wordt dus warm, maar niet zó dat het irriteert of erf opvalt. Om de hoogst mogelijke temperatuur te behalen heb ik 3dMark gedraait en na afloop gevoeld hoe warm deze was. De temperatuur zou ik lauw noemen.

Geluid

HTC Boomsound:
De ingebouwde front-facing speakers werken als geadverteerd. De 2 kleine full range speakers zorgen ervoor dat je een mooi stereo effect krijgt. Helaas ben ik wel al een keer of twee tegengekomen dat ik de tablet zo hield dat het geluid onderdrukt werd.

3,5mm Jacket:
Oei! Al zal dit voor sommige niet gelden, voor mij is dit een vrij serieus probleem; de 3,5mm Jacket geeft namelijk een behoorlijke hoeveelheid ruis. Deze ruis stopt logischerwijs zodra je het geluid hard genoeg zet, of meer dan een aantal seconden het scherm niet aanraakt (waarbij de DAC adapter uit gaat).

Connectiviteit

WiFi
Als enige mobiele apparaat dat ik in huis heb is de nexus 9 instaat draadloos mijn volledige connectie te maxen bij een speedtest. Andere mobiele apparaten komen niet boven de 30-40 Mbit/s, maar de n9 haalt met gemak 90 Mbit/s. Helaas ben ik na minder dan een week gebruik al een wifi probleem tegengekomen; het bleek (zonder dat ik daar reden toe kon vinden) ineens tot na een Power cycle (van het gehele apparaat) niet mogelijk wifi netwerken te joinen.

NFC
Het is erg lastig de daadwerkelijke plek van de nfc chip in de tablet te vinden. Een pasje ertegen aan houden gaat nog prima. Alleen het overzetten van bestanden via Android Beam is mij tot nog toe niet gelukt.

Bluetooth
De N9 ondersteund Bluetooth 4.1, wat betekend dat accessoires makkelijker via bluetooth verbinding kunnen maken met het internet dan voorheen. Verder is het gewoon bluetooth (denk ik?).
Een leuke software feature is Smart Lock, hiermee kan je, zodra je in de buurt komt van een bluetooth apparaat de code op je tablet uit zetten. Zelf heb ik dit ingesteld met mijn Nexus 5, zodra ik dus in de buurt ben van mijn tablet is deze gemakkelijk de openen.

En verder...

LED
Aan de bovenkant van de tablet, net links van het midden, wordt het aluminium onderbroken door een stuk doorzichtig plastic. Ik verwacht dat dit stuk plastic aanwezig is om als led te dienen, maar dat deze nu niet aangedreven (kan) worden.

Meer?
Denk je er aan een N9 aan te schaffen maar weet je het nog niet zeker? Ik wil graag andere onderdelen testen of antwoord geven op je vragen!

Binnenkort zal ik de review updaten met een uitleg waarom Android Lollipop beide als plus en als min komt te staan, zal ik wat tekstverbeteringen doorvoeren en zal ik wat extra content toevoegen.

Changelog:
Maandag, 10 November 2014.
  • Inhoud toegevoegd
  • Stuk over temperatuur toegevoegd
  • Update over de snelheid van de tablet (met name RAM)
Vrijdag, 7 November 2014.
  • Eerste release
  • stuk over Power save toegevoegd
Nog toe te voegen aan review:

- Scherm
- lollipop
- camera
- De beste android tablet
- ...

Heb jij ook een HTC Nexus 9 Wifi 32GB Zwart?

Ik heb deze ook sinds vrijdag. Raar punt tegengekomen:
Toen ik er video's op ging zetten en er nog 4 GB ruimte over was begon hij te klagen over te weinig ruimte, kon ik bepaalde functies niet meer doen, play store crashte, es explorer en andere apps waren verdwenen etc.

Ook rebooten hielp niet.

Hoeveel moet je vrij houden en waarom moet je zoveel GB's vrijhouden? Ik had gehoopt gewoon de 32 GB vol te kunnen zetten.

Hans
Ik zou erg uitkijken voor het vol, of overladen van je tablet met data.
Dit gebeurde bij een andere gebruiker van een telefoon: Samsung Note Emmc Brick
Dus het is goed dat je gewaarschuwd wordt, voor het echt misgaat.
Waarom heb je Android lollipop als minpunt staan? :?
Dat zal ik zo snel mogelijk duidelijk maken! (in de review)
Of een OS fijn is of niet. Is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Maar vooral voor de 'tweaker' of privacybewuste consument heeft lollipop wel wat nadelen:Verder is het material design anders, dat wordt over het algemeen positief ontvangen, maar je hebt ook mensen die zich storen aan:
  • Kinderlijk design.
  • Lage informatiedichtheid door keuze 'grote' iconen en tekst (gedeeltelijk veranderbaar)
  • centrale rol google diensten in user interface.
Maar of je je aan al bovenstaande zaken stoort, is dus sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 10 november 2014 11:18]

Hyperlinks kan je makkelijk als volgt maken: [url=<hier plak je de url zonder haakjes>] omschrijving [/url]
Zie ook hier voor meer informatie.
Bedankt, ja, dat begrijp ik, maar hoe link je naar onderdelen van je review (zodat de Browser naar dat onderdeel springt)?
Dan moet je bij dezelfde bron zoeken naar anchor en jump.
Van een kop maak je een anchor en in de inhoudsopgave verwijs je daarnaar met de jump.

Inhoudsopgave
[jump=Inleiding]Inleiding[/jump]

[anchor=Inleiding]Inleiding[/anchor]
<de tekst van de inleiding>

[Reactie gewijzigd door Opinion op 9 november 2014 06:58]

zijn mooie scores, ze verslaan mijn samsung notepro in ieder geval, maar 8,9 is niet erg groot en ik vind juist het groote scherm icm films juist zo lekker. Ik zelf zit met Antutu rond de 40000 geen idee hoe die dat precies berekend met die 8 cores?

Verder leuke review

Was ff benieuwd en heb geekbench even gedraaid.

Ik kom op singlecore op 926 en op multicore 2677, Geekbench gebruikt de 4 1,9ghz cores en niet de 4 1,3ghz cores erbij, of dit de score omlaag brengt?

[Reactie gewijzigd door Jeroen10 op 7 november 2014 18:16]

Nee, want de tablet gebruikt voor krachtige prestaties nooit alle 8 de kernen bij elkaar.
Het ene set aan cores is bedoeld voor hoge prestaties, het andere set voor bij minder power-demanding gebruik, waarbij de accuduur dus gespaard kan worden door een setje cores die minder energie slurpen; maar dus in 't algemeen minder prestaties kunnen leveren...

Althans, dat is wat ik van de technologie die Samsung toepast begrepen heb.
Volgens mij is dat in bijna alle gevallen waar, maar ik hoorde dat er scenario's zijn (weet alleen echt de bron niet meer) waarin alle cores gebruikt worden.
Het lijkt me niet dat dat de scores omlaag gooit, maar iig niet omhoog!
Heb jij trouwens last van lightbleeding en klikgeluiden bij de speakers?
Van die klikkende speakers heb ik Gellukig geen last, maar helaas wel -een beetje- van de lightbleeding. Al is dat niet zo erg dat ik er iets van zie bij normaal gebruik, maar alleen als het scherm zwart en toch aan staat.
Een qHD scherm is iets anders dan een quad HD scherm. ;)
qHD stands for Quarter High Definition and is a display resolution of 960x540 - one quarter of 1080p Full HD (1920x1080).
Haha, heel erg bedankt, ik zal het meteen aanpassen!
Ik heb verhalen gehoord over het extreem opwarmen van de CPU. Zou je daar aandacht aan kunnen besteden?
Ondertussen heb ik een stuk over de temperatuur geschreven. Zoals ik daar ook zeg ben ik niet een extreem opwarmen van de CPU tegengekomen, al wordt 'ie wel warm.
Nette review.

Ik denk ook na over een Nexus9, mijn grootste probleem (Wat ik kan voorzien) is dat er niet al te veel storage ruimte is, en er kan geen SD kaart in.

Hoe is jouw ervaring met de hoeveelheid ruimte?
Tsja, ik heb een 16gb nexus5. Opzich is de hoeveelheid redelijk. Je hoeft niet continu na te denken over hoeveel je nog over hebt, maar eens per 2 maanden moet je wel je foto's op je pc zetten.
Ik heb nu een iPad3, die is 64 GB. Maar dat is al niet al te veel. Wel staan er wat films op voor mijn dochter.
En met een Tablet ga je denk ik bijna geen foto's maken, daar heb je een telefoon voor :-)
Klopt, maar aangezien ik deze tablet pas met heb (hij is nog geen week uit) kan ik nog niet echt veel zeggen over de opslag. Zelf heb ik (nog) geen films op de tablet staan. Wel gebruik ik Netflix om er toch films op te kijken. En dat werkt met de boomsound speakers toch erg goed!
Hi Coffee,
Dank voor de reacties !!
nog één vraagje, jij geeft aan dat er 150 Apps werden geďnstalleerd vanuit de backup. Dit zijn vermoedelijk apps van je telefoon.
Staan deze 150 apps er nu nog op? en hoeveel ruimte heb je nu vrij??
Ik heb ongeveer 110 apps geďnstalleerd (gok ik) en das bij elkaar 7 gb.

Aangezien er van de 32 al 7 wordt gereserveerd heb ik nu 15 gb over
Top en bedank voor alle antwoorden.
Nu moet ik nog even de keuze maken tussen een Nexus9 of een Samsung Galaxy Tab 10 S
Ik heb de 32 GB zwart versie aangeschaft en weer retour gestuurd.

Bleeding, warmte, jammer en niet in deze prijsklasse behorend.

Wifi instabiel, uitval om de minuut (ik lees daar meer klachten over) en dat was niet acceptabel.
Zelf heb ik geen problemen met wifi en/of uitvallen. Wel is de tablet al 2 keer compleet vast gelopen zonder duidelijk reden.