Huawei Ascend P7 Zwart Review

Mindpower 29 oktober 2014, laatste update op 14 november 2014, 18.114 views

Huawei Ascend P7 Zwart

De Huawei Ascend P7 is een prima smartphone. De telefoon heeft een fantastisch scherm, fraai design en ook nog goede camera's. De P7 is een echte allrounder. Je hebt een mooie high-end smartphone voor een scherpe prijs. De P7 is minder geschikt voor fans van de beste (nieuwe) 3D games.

Pluspunten

• Scherm
  • Design
  • Unlockscreen
  • Thema's
  • Snelheid van intern geheugen
  • Alles werkt soepel
  • Handige en nuttige meegeleverde tools
  • Dun

Minpunten

• Achterkant van glas
  • Achterkant glad
  • Oplader met maximaal 1A
  • Minder geschikt voor Full-HD 3D games

Veel leesplezier bij deze gebruikerservaring. Voor het leesgemak heb ik wat kopjes gemaakt. Wanneer je bij de inhoudsopgave op de kopjes klikt, ga je naar het specifieke onderdeel van deze review.

1. Inleiding
8. Media
9. Accuduur
10. Benchmarks
11. Conclusie

Sinds half september ben ik de bezitter van een Huawei Ascend P7. Het huidige topmodel van Huawei is een 5 inch telefoon, die draait op Android 4.4.2. Huawei heeft verschillende versies van deze telefoons uitgegeven en ik beschik over de versie Huawei Ascend P7-L10. Deze versie is de Europese en beschikt over de normale Android Play Market. In deze review zal ik dan ook stilstaan bij alle aspecten die je van mijn voorgaande review gewend bent.

De Huawei Ascend P7 is zoals gezegd het huidige topmodel van Huawei, maar de prijs is veel lager dan alle huidige topmodellen en daarnaast nog lager dan bijna alle topmodellen van de vorige generatie. De prijs is momenteel rond de ¤300,-- en dat is nog ruim ¤25 lager dan de populaire Nexus 5. Daarom leek het mij interessant om te zien of deze P7 een goede prijs kwaliteitsverhouding heeft en of de Huawei wel aanvoelt als een topmodel.

Specificaties Huawei Ascend P7

Persoonlijk heb ik al best wel veel ervaring met Huawei toestellen. Zo heb ik de Huawei Ascend G700 en De Huawei Ascend G6 4G gereviewed. Klik op de linkjes om deze reviews te bekijken. Hierdoor heb ik wat ervaring met Huawei toestellen en kan ik naar mijn idee ook een goed beeld geven tussen de verschillende telefoons.

Toen ik de telefoon in ontvangst mocht nemen, was de telefoon verpakt in een wit doosje met goudkleurige letters. Dit doosje is kenmerkend voor de meest recente telefoons van Huawei. Wanneer je het doosje openmaakt zie je meteen de telefoon. Boven de telefoon ligt nog een papieren strook, die dienst doet als zegel. Wanneer je het zegel verwijdert, kan de telefoon uit het doosje worden gehaald.

Telefoon met het doosje

In het doosje zitten verder een reisoplader (meer hierover onder het kopje accuduur), micro-USB kabel, standaard oordopjes (helaas geen in-ear) en een pinnetje om de klepjes van de SIM-kaart te openen en het Micro-SD-slot. In de doos zit geen batterij, aangezien deze vastzit in het toestel.

In de doos

Zo gauw de telefoon uit doosje is valt de vormgeving van de telefoon meteen op. Huawei heeft voor de P7 gekozen voor een 5inch telefoon, met ronde hoeken en een glazen achterkant. De telefoon oogt chique. Bij het vasthouden voelt de telefoon goed aan en ligt deze prettig in de hand. De achterkant is wel helemaal glad, maar toch heb ik grip aan de achterkant van de telefoon. Door de ronde onderkant kan je telefoon ook prettig vasthouden. Verder heeft de telefoon ook nog een luxe aluminiumrand die aan drie kanten van het toestel loopt.

Voorkant

Op het eerste gezicht oogt de telefoon zeker mooi, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat de verschillende onderdelen en aansluitingen praktisch zijn geplaatst. Daarom zal ik vanaf de bovenkant van de telefoon de verschillende kanten van de P7 bespreken.

Bovenkant
Zoals gezegd loopt er een aluminiumrand over de zijkanten van het toestel. Deze zilvergrijze geborstelde rand loopt ook over de bovenkant van de P7. Aan de bovenkant bevinden zich een groot rond gat en een klein rond gaatje. Het grote gat is voor de 3,5mm aansluiting van je headset. Onder het kleine gaatje is de ruis onderdrukkende microfoon geplaatst. Deze is vooral handig wanneer je handsfree wilt bellen en je de telefoon rechtop hebt staan.

Linkerkant

De zilverkleurige rand bedekt ook beide zijkanten van het toestel. Aan de linkerzijkant is geen fysieke knop geplaats. Het enige wat je ziet is een inkeping. De inkeping maakt onderdeel uit van het voor het design. Aan de rechterzijkant is er ook een kleine inkeping, maar aan deze kant bevinden zich ook alle uitstekende knoppen. Van boven naar beneden bevinden zich hier de volumeknop, de stand-by-knop, de inkeping voor de Micro-SD kaart en de micro-SIM-kaart. Alle klepjes liggen mooi in het toestel en zowel de klepjes als knopjes, zijn van hetzelfde zilvergrijze materiaal als de rand. De volumeknop is één knop. Wat verder opvalt is dat de stand-by-knop (of aan/uitknop) in een klein kuiltje ligt, hierdoor weet je deze knop ook snel in het donker te vinden en is deze goed in te drukken. De volumeknop werkt goed en reageert snel. De stand-by-knop werkt ook naar behoren.

Rechterkant, foto wat groot zodat alles goed is te zien

De onderkant van het toestel is licht bollend. Huawei noemt het een waterdruppeldesign. Het gebruikte materiaal is hier van plastic. Door de bolling ligt de telefoon prettig in de hand. In het midden van de onderkant is de mini-USB-aansluiting geplaatst.

Onderkant zichtbaar, van links naar rechts: Sony Xperia Z, Huawei Ascend P7 en de Samsung Galaxy S5

De voorkant, waar het scherm zit, is anders ingedeeld, dan dat ik bij de meeste telefoons gewend ben. Zo is het logo aan de onderkant geplaatst, waar bij de meeste telefoon die aan de bovenzijde zit. Bijna de gehele voorkant is trouwens bedekt met glas, met uitzondering van een inkeping aan de bovenkant, waar zich de oorspeaker en frontcamera bevindt. Het toestel heeft geen fysieke knoppen en net zoals bij de Nexus 5 worden de knoppen op het scherm weergegeven.

P7 naast G6

De achterkant is zoals gezegd van glas. Ter hoogte van het midden bevindt zich een zilver Huawei-logo. Onderaan staan nog wat keurmerken (CE) in het donkergrijs. In de linker bovenhoek bevindt zich de camera en de flitser. Bij het gebruik van de camera is het opletten dat je hand niet voor de camera zit. In de linkerbenedenhoek bevindt zich de speaker.

Achterkant is spiegelend

Achterkant P7(links) naast G6 (rechts)

De telefoon is aan de achterkant extreem vlak. Daarnaast is deze ook nog eens best wel glad. De telefoon heeft wel grip in je hand, maar glijdt wel mogelijk weg als deze op een glad hellend oppervlakte ligt. Hierdoor is het voor sommige mensen handig om een hoesje bij deze telefoon te kopen. Wat verder nog opvalt en soms echt wennen is, is dat het logo aan de onderkant van het scherm zit. Bij de meeste telefoons die ik heb gehad zit deze aan de bovenkant. Doordat deze aan de onderkant zit hou je de telefoon wel eens bij het ontgrendelen op ze kop. Maar ik denk wel dat je op den duur hieraan gewend raakt.

Verschillende designs v.l.n.r.: Sony Ericsson Neo V, Huawei Ascend G6 4G, Sony Xperia Z, Huawei Ascend P7, Samsung Galaxy S5, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S3

Verschillende designs met wat kleur. v.l.n.r.: Sony Ericsson Neo V, Huawei Ascend G6 4G, Sony Xperia Z, Huawei Ascend P7, Samsung Galaxy S5, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S3

Toen ik de telefoon kreeg was deze volledig leeg. Daarom heb ik eerst de telefoon opgeladen. Na het opladen was de telefoon klaar voor gebruik. Als eerste heb ik met het meegeleverde kroonpinnetje de Micro-SIM-kaart en SD-kaart geplaatst. Door het palletje in het gaatje van de twee gleufjes te steken springt deze open. Dit ging vrij eenvoudig. Het is misschien ook mogelijk om de telefoon als Dual-SIM te gebruiken. Om dit te doen, kan je een nano-SIM in de geheugenkaartgleuf plaatsen.

Aan het begin kun je kiezen welke vormgeving je wilt gebruiken

Na dit gedaan te hebben, heb ik de telefoon opgestart. Na het geven van mijn account, Wi-fi netwerk en andere zaken, werd de telefoon geoptimaliseerd. Na deze optimalisatie is de telefoon klaar voor gebruik. De telefoon draait op Android 4.4.2. met daaroverheen de eigen Huawei-schil. De versie van de schil is Emotion-UI 2.3. De bedoeling is dat in november versie 3.0 wordt gelanceerd van de Emotion-UI, voor de Huawei P7. Voor de Chinese L00 versie is de schil al beschikbaar.

De Huawei-schil was voor mij niet onbekend, aangezien ik al verschillende Huawei toestellen heb gehad. Het bijzondere van deze skin is dat deze verschillende live achtergronden heeft. Net zoals bij voorgaande Huawei toestellen is het mogelijk om verschillende thema’s in te stellen. Hierbij veranderen de meeste standaardpictogrammen van formaat of heeft het scherm totaal andere kleuren. In totaal zijn er momenteel negen verschillende thema’s in te stellen.

Thema één

Het startscherm, wanneer je de telefoon uit stand-by haalt, is mooi vormgegeven. Het is namelijk mogelijk om van de zogenoemde magazine achtergrond te gebruiken. Bij deze achtergrond krijg je telkens een andere foto te zien. Deze foto’s, moet ik toegeven, zijn haarscherp en heel kleurrijk. Dit zorgt ervoor dat de telefoon voor veel mensen direct een eyecatcher is. Vanuit het ontgrendelscherm is het mogelijk om direct naar de camera te gaan. Daarnaast kan je ook nog, door middel van je vinger vanaf de onderkant van het scherm naar boven te bewegen, vier standaardapplicaties ontgrendelen. Dit zijn de agenda, spiegel, rekenmachine en de zaklamp.
Tools op het vergrendelscherm

Wanneer de telefoon in stand-by is gegaan en het scherm uit is, kun je alleen met de aan-uitknop het scherm aankrijgen. Dit komt, doordat er geen fysieke knoppen meer zijn. Wanneer je de aan/uitknop indrukt, kom je in het vergrendelscherm. Voor de vergrendeloptie kun je verschillende schermen kiezen. Zo is het mogelijk om een code in te voeren, gezichtsherkenning, patroon, wachtwoord, Huawei’s vergrendelscherm of geen vergrendeling.

Vergrendelscherm

Zoals bij de voorgaande Huawei telefoons, is het beheersen van het energieverbruik, extreem belangrijk. Dit is logische keuze, aangezien er een full-HD scherm in zit en de telefoon niet buitengewoon dik is. Zo krijg je meermaals de melding dat je bepaalde intensieve apps kan sluiten. Deze melding krijg je als je deze apps lang gebruikt (half uur). Soms betekent dit, dat je de melding tijdens het gebruiken krijgt. Daarom kun je er voor kiezen om bepaalde apps te beschermen tegen het waarschuwingsscherm of deze waarschuwing helemaal uit te zetten.

Het scherm ontgrendelen door over het scherm te bewegen

In het algemeen is het energiegebruik ook terug te dringen, door voor verschillende processor modes te kiezen. Zo is het mogelijk te kiezen voor normaal, slim (evenwichtig) en Ultra. Bij ultra gaat het scherm op donker en kan je alleen nog maar gebruik maken van berichten en de telefoon. Hierdoor gaat volgens Huawei de accu bij minder dan 10% langer dan 24 uur mee.

Thema twee

Een andere optie en hier had ik niks over gelezen is de ROG-technologie, Wanneer je in het menu naar energiebesparing gaat, kun je kiezen voor meer opties. Bij deze opties kies je voor instellingen en daar staat dat je, de stroom-intensieve apps-prompt, kan aan- en uitschakelen. Maar ook is het mogelijk om ROG-technologie te gebruiken. Voor deze optie moet je de telefoon opnieuw opstarten. Toen ik even wat zoekwerk had gedaan, kwam ik erachter dat ROG er voor zorgt dat de P7 in plaats van 1920X1080 pixels, terug geschaald wordt naar 720X1280 pixels. De mensen die dit gedaan hebben zijn er wel tevreden mee. Het bespaart de batterij, maar ook wordt de telefoon ietsje minder warm als je deze zeer intensief gebruikt.

ROG-technologie

Zelf was ik ook wel benieuwd naar deze ROG-technologie. Daarom heb ik gekeken wat het ROG-effect was op de prestaties in de benchmark. In de Antutu-benchmark maakte dit geen verschil. Wel is overal te zien dat de telefoon nu een andere resolutie heeft. Dit zie je zowel in de gegevens, maar je kan ook ietsje beter de pixels onderscheiden.

Informatie over de P7wanneer ROG aanstaat

De hardware heb ik opgedeeld in het scherm, de CPU, de GPU en de verige hardware. Per onderdeel zal ik de specificaties geven, maar zal ik ook proberen dieper in te gaan wat het voordeel en nadeel is van de keuzes die zijn gemaakt.

Hardware P7

Beeldscherm
Als eerste het scherm. De meeste mensen die het scherm van de P7 zien, zijn erg onder de indruk. Het scherm oogt helder en mensen vinden dat de rare blauwe Android-kleur ontbreekt. Het verwonderlijke is wel dat de Huawei juist veel blauw toegevoegd heeft aan het scherm (zie review Tweakers). Wanneer je het scherm nog steeds te rood of te blauw vindt. Is het een leuke mogelijkheid om het scherm warmer of blauwer te maken. Dit kun je doen bij de instellingen van het scherm.

gifje met kijkhoeken

Het gebruikte scherm is een IPS-LCD paneel. De gebruikte resolutie is 1920X1080 pixels. Het is dus een Full-HD scherm. Door het gebruikte 5 inch scherm kom je uit op 440,6 pixels per inch. Hierdoor zou je geen pixels meer moeten kunnen zien. Dit is inderdaad ook het geval. Wanner je naar de app-tegels kijkt kun je geen pixels onderscheiden. Het scherm heeft verder goede kijkhoeken. Zo is het mogelijk om vanaf ruim vijf meter te zien dat het scherm aanstaat en ook zijn de pictogrammen nog te zien. Daarnaast is het scherm ook in vol zonlicht goed te lezen. Dit is zeker een sterk punt van deze Huawei.

CPU
De gebruikte CPU is een wat bijzondere keuze. De gebruikte CPU is een Hisilicon Kirin 910T (28mm), Quad core 1,8 Ghz. Deze processor is van het type A9 structuur. Dit houdt in dat de processor vooral goed moet zijn in weinig batterijverbruik. Daarnaast zal de processor volgens ARM er voor moeten zorgen dat er ook flink gepresteerd moet kunnen worden. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van Thumb-2 Technology om instructies beter in te delen, om zo het werkgeheugen te ontzien.

Informatie CPU en beeldscherm

De gebruikte processor is alleen te vinden in de Huawei Ascend P7. Het kleinere broertje, de Kirin 910, die op 1,6Ghz geklokt is, is nog te vinden in een aantal andere Huawei toestellen en de HP Slate Tab 7 Ultra.

GPU
Net zoals bij de meeste smartphones is de GPU verbonden aan de CPU. De gebruikte GPU is een MALI-450. Deze GPU ontwikkeld door ARM is een al wat oudere GPU. De GPU is ook te vinden in de Mediatec 6592 Octa. Deze GPU is bijvoorbeeld gebruikt in de Samsung Note 3 replica Googphone N3+. De GPU zelf is ontwikkeld door ARM. ARM beweert dat de GPU zelfs goed werkt met 2K en 4K beeldschermen. De klokfrequentie van deze chip is 650Mhz. Bij de resultaten van de benchmark zal blijken wat dit nou waard is.

Overige Hardware
De overige hardware van de P7 bestaat uit 2GB DDR3 intern geheugen. Hiervan wordt 800mb standaard gebruikt en is er meer dan 1000MB beschikbaar om applicaties te laten draaien. De 800MBis best veel, waarschijnlijk doordat de skin best wel zwaar is, maar toch is er ruimte genoeg om verschillende applicaties naast elkaar open te hebben.

Instellingen voor de verschillende communicatiemiddelen

De telefoon beschikt verder over Near Field Communication(NFC), GPS, Wi-Fi, 4G/LTE en Bluetooth. De Bluetooth werkt goed. Apparaten worden snel gevonden en het bereik is ook goed. Verder beschikt de telefoon over 16GB opslaggeheugen. Dit kan nog verder worden uitgebreid met een Micro-SD-kaartje van maximaal 64GB. Het Micro-SD slot kan misschien ook gebruikt worden als Dual-SIM slot, alleen dan moet je wel een nano-SIM hebben. Wanneer je Dual-SIM gebruikt, kun je geen extra geheugen plaatsen. Wel is er voor de Dual-SIM een verandering in de software nodig aan gezien het Europese model dit niet standaard heeft.

In het onderdeel bereik en gebruik bespreek ik de kwaliteit van het telefoneren, het bereik van de 3G en de aanwezige 4G. Daarnaast zal ik stilstaan bij de GPS.
Als eerste de telefonie. Het bereik van het toestel is in mijn geval goed. Heb enkel bij Station Amsterdam Bijlmer Arena problemen gehad met mijn Vodafone netwerk, maar dat heb ik bijna altijd. Verder was ik altijd bereikbaar. Het aantal streepjes varieerde wel veel, maar dit is niet ten koste gegaan van de belkwaliteit.

Instellingenmenu van de P7 (links) en de G6(rechts)

Op rustige plekken wil ik nog weleens via de speaker bellen. Dit is goed mogelijk met de Huawei Ascend P7. Daarnaast is het ook nog mogelijk om tijdens het bellen mensen in de wacht te zetten of een groepsgesprek te houden. Dit werkte ook perfect.
Het mobiele internetten verloopt ook vlekkeloos. Zo kan ik overal op 3G en wordt er waar mogelijk opgeschaald naar H+. Dit werkt zeer soepel. Bij voorgaande toestellen heb ik meegemaakt dat het wisselen hier tussen voor haperingen zorgde maar dat is bij de Huawei P7 niet het geval. Snelheden die worden behaald op H+ variëren van download bijna 5mb per seconde en upload rond de 1mb per seconde. Dit is met een Vodafone scherp abonnement. 4G werkt ook gewoon goed.

Resultaten speedtest

Het Wi-Fi bereik is vergelijkbaar met de Huawei Ascend G6 4G. Snelheden die bereikt worden in huis variëren van tegen de 50mb upload en download per seconde (woonkamer) tot 35mb download en 30mb upload per seconde op zolder. Wi-fi punten worden snel gevonden. Wel is het verstandig om bij het eerste gebruik je instellingen aan te passen wanneer je Wi-Fi wil inschakelen. Standaard staat namelijk ingesteld dat, als de telefoon stand-by staat, Wi-Fi wordt uitgeschakeld. Dit kan je veranderen naar altijd inschakelen.

GPS
De GPS werkt eigenlijk perfect. GPS-satellieten worden snel gevonden. Richtingen kloppen en ook de locatie is goed en nauwkeurig. Wanneer je GPS inschakelt is er binnen twee seconde een locatie. Dit maakt niet uit of je in de trein, de auto of in huis bent. De telefoon zou je dus zeker ook als navigatie kunnen gebruiken.

Een belangrijk onderdeel waarbij Huawei zich probeert te onderscheiden is de camera. Met name de frontcamera is een paradepaardje van Huawei. Momenteel zijn er merken die hier ook op aan het inzetten zijn, maar wanneer je de telefoon wil met de scherpste resolutie frontcamera, moet je nog steeds bij de Huawei Ascend P7 zijn. Het is trouwens ook bij de camerafunctionaliteit te zien dat het Huawei om energie besparen gaat. De camera gaat namelijk na verloop van tijd uit, wanneer je de camera niet gebruikt, om zo de batterij te sparen.

Met de frontcamera kan er zelfs Full-HD gefilmd worden. In deze onderstaande samples zal ik zowel de hoofdcamera (13MP), de camera aan de voorzijde (8MP) en de video kwaliteit van beide camera’s testen. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk verschillende scenario’s te verzorgen, daarom zie je een grote diversiteit aan plaatsen en landen. Vanwege vragen op het forum heb ik ook nog de audio kwaliteit van de videocamera aan de achterzijde getest.

Specificaties camera achterkant
De gebruikte lens in de camera is een 13,51MP lens. De naam van de lens doet bij sommige mensen misschien wat belletjes rinkelen. De naam van de lens is Sony IMX 214 sensor. Dit is dezelfde lens als in de One Plus One (al zeggen sommige bronnen dat dit niet klopt). De lens zou op zich 4K moeten kunnen filmen, maar dat is niet het geval. De lens zelf heeft 13,51MP en beschikt over een dubbele flitser (BSI). De lens beschikt over HDR technologie om zaken scherper te maken, maar hiervoor is wel genoeg licht nodig. HDR zorgt ervoor dat objecten scherper afsteken en er beter onderscheidt is tussen objecten op verschillende afstanden. Voor meer informatie over de lens, zie dit bericht van Sony.

Specificaties frontcamera
De frontcamera is een 8MP Blue Glass met een 5 laags lens. Het Blue Glass moet voor scherpte zorgen. Helaas heb ik niet kunnen achterhalen waar de frontcamera lens vandaan komt. Wel zag ik op veel websites staan dat de lens 720P kan filmen, maar dit is ook Full-HD. Hierdoor kun je ook voor een video call scherpe beelden afleveren.

Kwaliteit camera achterkant
Als eerste heb ik op verschillende plaatsen foto’s gemaakt. Hierbij heb ik geprobeerd om ook foto’s in het donker te maken, maar hier hapert de camera wel. De foto’s bij daglicht geven wel een scherp beeld. Verder heb ik ook nog wat foto’s binnen in gebouwen genomen.
De Buitenfoto’s heb ik vooral genomen om de kleuren te laten zien en details. De kleuren komen goed overeen en de details zijn ook goed zichtbaar. Door de autofocus die snel werkt kan je zeker scherpe foto’s maken.

Buitenfoto tijdens wat grauw weer, klik op foto voor 13MP versie (ISO: 64)

Ook macrofoto’s geven geen probleem. Wel is het belangrijk om niet in te zoomen aangezien er alleen een digitale zoom op het toestel zit.

Macrofoto paddenstoel (ISO:85, geen flits)

Macrofoto 2 (ISO:64, geen flits)

Het foto’s zelf maken gaat enorm snel. Tijdens de periode dat ik het toestel heb, ben ik op een beurs geweest. Op deze beurs was een kleine expositie en werden er een onderzoek gepresenteerd naar trends. Hierdoor liepen er veel mensen foto’s te maken met hun telefoon. Wat opviel is dat de Huawei snel focuste en ook snel een volgende foto gemaakt kon worden. Andere toestellen waren soms tot wel drie seconde langer bezig. Onderstaand wat binnen foto’s met verschillende kleuraspecten

Kleur 1 (ISO:86, zonder flits)

Kleur 2 (ISO:73, zonder flits)

Kleur 3 (ISO:87, zonder flits)

Kleur 4 (ISO:92, zonder flits)

Daarnaast heb ik hier ook gebruik gemaakt van de modus om foto’s te maken met de action-functie. Je kan namelijk wanneer het scherm uitstaat, een foto maken door de volumeknop tweemaal naar beneden te drukken. Hierbij is het leuk om te zien hoe snel de foto gemaakt werd. Huawei beweert zelf dat het mogelijk is om 1,2 seconde een foto te maken, maar ik kwam meestal uit tussen de 1,3 en 1,5 seconde. De kwaliteit van deze foto’s is best goed te noemen.

action-modus met foto van tekst (ISO:77, zonder flits)

Foto’s maken in opkomende duisternis waren geen probleem. Zo is er op onderstaande foto, genoeg details te zien. De foto is zelfs nog iets lichter dan de werkelijkheid. Het schemerde namelijk al best aardig.

foto in schemering (ISO: 498, zonder flits)

In het donker zonder weerkaatsende objecten, heb je eigenlijk niets aan de camera. Met name objecten op grote afstanden geven geen beeld. Dit is natuurlijk niet verwonderlijk, maar hier werkt het speciale Blue Glass niet verbeterend. Wanneer er wat extern licht beschikbaar is, is het wel mogelijk om een redelijke foto te maken in het donker.

Foto genomen in het donker bij straatlicht, klik op foto voor 13MP versie(ISO:926, Flits)

BSI-sensoren, die voor een dubbele flits zorgen, geven vaak problemen. Dit was bij de P7 al veel minder dan bij voorgaande Huawei ’s. Zo als ook de onderstaande foto, aantoont. Wel is het zo dat in het echt donker, zonder extern licht er een flinke weerkaatsing wordt gegeven.

BSI flitstest (ISO: 1598, Flits)

Natuurlijk heb ik ook weer een standaardopstelling gemaakt van een binnen foto. De eerste binnen foto is bij daglicht. De tweede binnen foto is gemaakt in het donker. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk kleuren te gebruiken. De onderste van de drie foto’s is trouwens een foto in het donker met HDR aan. De HDR-sensor is veel beter dan, die van de Huawei Ascend G6 4G, die gaf namelijk alleen een zwarte plek.

Opstelling bij daglicht (ISO:160, zonder flits)

Opstelling in het donker, met flits (ISO:64)

Opstelling in het donker, zonder flits, met HDR (ISO:2400)

Frontcamera
Met de frontcamera heb ik verschillende selfies gemaakt. In het donker is dit vrij lastig, maar bij daglicht krijg je haarscherpe selfies. Bij de selfies kan je gebruik maken van de lachdetectie, schoonheidsfilters en kan je een watermerk laten aanbrengen in de foto. Bij het maken van een selfie, wordt je trouwens telkens gewezen waar je moet kijken voor de perfectie selfie.

Frontcamera in het donker (ISO:2398, geen flits mogelijk)

Selfie , klik op de foto voor de 8MP versie (ISO:165, geen flits mogelijk)

Overige functionaliteit
Bij beide camera’s is het nog mogelijk om foto’s mooier te maken of achteraf te bewerken. Hier heb ik geen gebruik van gemaakt, maar wel even gekeken hoe dit werkte. Het zag er vrij eenvoudig uit en je ziet een voorbeeld hoe de foto gaat worden. Daarnaast is het met de camera aan de voorkant nog mogelijk om een groepsselfie te maken. Met de camera op de achterkant is het mogelijk om een 390 graden panoramafoto te maken. Onderstaand een voorbeeld van zo’n panoramafoto.

Klik op foto voor een vergroting

Video

Voor dat je begint met filmen met de P7, is het belangrijk om eerst te controleren of er wel Full-HD gefilmd wordt. Dit geldt zowel voor de front- als achterkantcamera. Bij de filmpjes wordt automatisch gebruik gemaakt van HDR en het is ook mogelijk om automatische beeldstabilisatie aan of uit te zetten. In de Sony IMX 214 sensor zit ook een ruisonderdrukker.

Het eerste filmpje is een buitenfilmpje bij daglicht. Het is gemaakt met de frontcamera. Bij het maken van deze filmpjes is het trouwens wel belangrijk om op te letten dat je de telefoon niet op zijn kop houdt. Vooral wanneer je de omgeving wil laten zien.

frontcamera Full-HD

Het tweede filmpje is genomen met de camera aan de achterkant. Op het filmpje sta ik langs een weg. Een heikel punt met de camera is wel het inzoomen, dit kun je beter achterwege laten.

Camera achterkant 1080P, druilerig weer

Het laatste filmpje wat ik buiten heb gemaakt is opgenomen in het donker. Er zijn goed details waar te nemen, maar het is wel belangrijk om niet te snel met je camera rond te draaien. Het is trouwens wel aardig om te vermelden, dat het mogelijk is om meerdere filmpjes te maken bestaande uit een stuk. Je kan dan namelijk de filmmodus aan laten staan en telkens op het stop of opnemen knopje drukken.

Filmpje camera achterkant 1080P

Als laatste onderstaand nog wat geluidstestjes. Op het GOT-forum waren er namelijk wat vragen over de opnamekwaliteit van het geluid. Voor deze test heb ik gebruik gemaakt van een Earson Bluetooth Speakerbox. Het enige wat ik merkte is dat de camerabeeld wat gaat schokken van de bas. Het geluid zelf wordt wel gewoon goed opgenomen. De muziekkeuze is misschien wat vreemd, maar ik heb vooral geprobeerd om wat uiterste te zoeken.

Test 1:R&B

Test 2: elektro met beat

Test 3: film klassiek

Media bestaat voor een groot gedeelte uit de muziekspeler, de fotogalerij en de FM-radio. Als eerste zal ik de FM-radio behandelen. Als laatste noem ik nog wat andere tools. Een mooi punt is dat er weinig vooraf geïnstalleerde apps op staan, zo heb je geen Facebook, Twitter of andere sociale media vooraf geïnstalleerd op je telefoon staan. Natuurlijk staan wel alle apps van Google op de telefoon.

FM-radio
Samsung heeft in zijn topmodellen besloten geen FM-speler meer te gebruiken. Huawei gaat nog wel steeds door met de FM-speler en deze ziet er bij de P7 er ook nog grafisch mooi uit. De radio zet je aan door een hoofdtelefoon aan te sluiten. Wanneer je dit gedaan hebt kun je gebruik maken van de radio. Als eerste gaat de radio zoeken naar kanalen. Het zoeken duurt ongeveer tien seconde. Daarna is het mogelijk om te scrollen tussen de frequenties, maar je kan ook direct naar de juiste frequentie, in het keuzemenu gaan. In het keuzemenu is het ook mogelijk om een timer in te stellen. Hierbij kan je kiezen tussen snoezen van 1 tot en met 60 minuten.

FM-radio

Wanneer je favoriete radiokanalen wil hebben, zal je ze zelf moeten benoemen. Het benoemen van kanalen kun je doen bij de instellingen, maar Huawei heeft zelf ook de mogelijkheid gegeven om favorieten direct in het eerste venster te plaatsen. Hierdoor heb je altijd je vier favorietekanalen bij de hand. Een min puntje voor mij is dat het eerste geluidsniveau van de radio al best wel hard is. Graag had ik gezien dat er nog één of twee geluidsniveaus tussen het volledig dimmen van het geluid en het laagste geluidsniveau waren geplaatst.

Muziek
De muziekspeler is dezelfde speler als van de Huawei Ascend G6. De speler is op zich wel functioneel, maar had ietsje logischer ingedeeld mogen worden. Het belangrijkste is wel dat de muziek afgespeeld wordt en gevonden wordt. Het is nog mogelijk om nummers te bundelen in type muziek en je kan zoeken op album, artiest en nummer.

Galerij
De galerij is qua design hetzelfde als het design van de G6. Het puntje van kritiek wat ik toen had was dat er geen apart kopje was voor video’s. Dit is gelukkig wel zo bij de P7. Verder zijn de foto’s in te delen op album, tijd, locatie en mensen(gezichtsherkenning). De Galerij werk soepel en er kan snel doorheen gescrold worden.

Overige tools
Naast de bovengenoemde media, biedt de Huawei Ascend P7 nog wat bijzondere tools. Zo is er de wekker(werkt prettig), de zaklamp, het notitieboekje(boodschappenlijstje), geluidsrecorder, spiegel en vergrootglas. Bij de meeste tools kun je nog wat zaken veranderen. Zo is het mogelijk om de spiegel stil te zetten of mee in te zoomen. Bij het vergrootglas is het mogelijk om het licht aan te zetten. Het vergrootglas is op zich wel grappig, maar alleen functioneel als je niks bij je hebt om iets te vergroten in het donker. Maar je zult het net zien dat je in het donker bent en een vergrootglas nodig hebt…

Meegeleverde tools

Connectie
Om verbinding te maken met andere afspeelapparaten of opslag, kan je gebruik maken van Bluetooth, maar ook van de meegeleverde USB-kabel. Wanneer je connectie maakt met je computer, moet je eerst nog aangeven wat je wilt delen met de pc. Zo kun je alleen afbeeldingen delen, maar ook alleen data van de SD-kaart of interne opslag. De dataoverdracht naar de pc verloopt niet heel snel. Voor het schrijven van 2,5GB (naar SSD) heeft de telefoon tien minuten nodig. Het is daarom verstandig, wanneer je een kaartlezer hebt, deze te gebruiken voor de SD-kaart.

De accuduur is waarschijnlijk lang het belangrijkste zorgenkindje geweest voor de makers van de Huawei Ascend P7. Huawei wilde namelijk een dunne telefoon maken, maar dit gaat ten koste van de batterij. Hierdoor zitten er in de software van de telefoon vele zuinigheidsfoefjes. Of deze allemaal nuttig zijn is natuurlijk de vraag, maar toch kun je er gebruik van maken. Gelukkig zijn de meeste zaken op energiebesparing ook uit te zetten, maar er zijn er ook genoeg die je kunt aanzetten. Neem bijvoorbeeld de al genoemde ROG-technologie.

Bij dit kopje accu zal ik het hebben over de batterijduur (in verschillende omstandigheden), de accubesparing applicaties en de meegeleverde reisoplader. De accu heeft trouwens een capaciteit van 2500mAh. De batterij is niet te verwijderen. 2500mAh is niet heel veel, maar het is voor een 5inch telefoon nog redelijk. Er zijn namelijk telefoons die 5 inch scherm hebben en over een kleinere accu beschikken.

Gemiddeld accuverbruik bij verschillende scenario's

Als eerste de accuduur in verschillende omstandigheden. In het eerste scenario heb ik de telefoon zeer intensief gebruikt. De telefoon heb ik dienst laten doen als navigatie, verschillende benchmarks gedraaid en veel mee gebeld en WhatsApp gebruikt. In dit scenario houdt de telefoon het wanneer je dus ongeveer vijf uur actief het scherm aan hebt staan, ongeveer acht uur uit. Dit is net niet voldoende voor een hele dag.

In het tweede scenario heb ik veel gebeld, geïnternet en meerdere berichten verstuurd (drie uur intensief gebruik op een dag), houdt de telefoon het ongeveer 24-uur uit, voordat deze opnieuw opgeladen moest worden. Wanneer je weinig gebruik maakt van de telefoon, ongeveer 1,5 uur per dag, moet het zeker lukken om de twee dagen te halen. De batterij verliest in stand-by wel ongeveer 1,5 procent accu per uur.

Stroomverbruik en opladen

De belangrijkste stroomverbruiker is het scherm. Deze zorgt voor een kwart tot veertig procent van het verbruik. Wat opvalt is dat het besturingssysteem en de schil ook een grootverbruiker zijn. Deze zorgen samen voor 30 procent van het verbruik.

Eerste dag weinig gebruik/ tweede dag zwaar gebruik

Het verbruik is trouwens op verschillende manieren terug te brengen. Zo is er de telefoonbeheer-app. Bij deze applicatie wordt er gekeken naar stroom verbruikende processen, maar ook naar het afsluiten van applicaties die veel werkgeheugen gebruiken. Om het energieverbruik nog verder terug te dringen kun je ook nog kiezen om de processor langzamer ter laten draaien.

Telefoonbeheer applicatie

Huawei biedt ook nog de ultieme besparingsmogelijkheid. In de modus Ultra gaat de telefoon namelijk op zwart en werken alleen nog berichten, contacten en de telefoon. Volgens Huawei moet je wanneer de accu tien procent is, het nog minimaal 24 uur in stand-by uithouden.

Ultramodus

De meegeleverde reisoplader verbaasde mij wel. Huawei heeft namelijk gekozen voor een 1Ampere reisoplader. Dit is vrij weinig. Vooral wanneer je nagaat dat opladen nu ongeveer 4,5 uur in beslag neemt. De meeste toptelefoons hebben minimaal een oplader van 1,5Ampere. Het opladen verloopt bij mij ook wat vreemd, bij de eerste dertig procent wordt er niet heel snel geladen, de dertig tot vijftig procent gaat wel vrij snel en hierna gaat het vrij evenredig. Normaliter gaat het eerste deel veel sneller. Dit komt door de Li-on-kamertjes-technologie. De batterij wordt wel in dezelfde tijd opgeladen als verwacht, maar het is wel wat vreemd.

Natuurlijk heb ik de reisoplader getest en het lijkt er op dat de accu van de P7 maar 1 ampère aan kan. Het vermogen die de meegeleverde reisoplader leverde was 0,99A. Wanneer ik een Samsung twee ampère reisoplader gebruikte (met de Samsung USB-kabel), leverde deze ook maar 0,97A. In de Samsung telefoon haalde deze wel gewoon bijna 2 ampère.

Accu test met een ampèremeter. De witte reisoplader is de meegeleverde

Bij dit onderdeel benchmarks zal ik uitgebreid stilstaan bij verschillende benchmarks. Dit zijn zowel benchmarks die grafisch zaken testen, de processorsnelheid en twee internetbenchmarks. Elk benchmark heb ik driemaal uitgevoerd, om zo een zo valide mogelijk resultaat te krijgen.
De volgende benchmarks heb ik getest, Nenamark2, Antutu 5.1, GFXBench, AndEBench, 3DMark, Sunspider en Peacekeeper. Per onderdeel zal ik de resultaten bespreken.

Nenamark2
Deze benchmark is al sterk verouderd, maar toch is het een leuke benchmark om te doen. Het muziekje is namelijk wel prettig en de benchmark is snel uit te voeren. De behaalde resultaten zijn als verwacht het hoogst haalbare in deze benchmark. De scores lagen tussen de 59,1 en 59,3. Het formaat wat de benchmark aangeeft is wel aardig. De gebruikte resolutie is 1794X1080. Dit komt door de digitale navigatiebalk onderaan het scherm. Dit betekend dat de afmeting van de balk 126X1080 pixels groot is.

score Nenamrk2

Antutu 5.1
Antutu gaf aan het begin wat problemen toen ik deze wilde testen. De benchmark liep telkens vast. Na een update vanuit Antutu werkt deze weer goed. Antutu test de CPU, GPU, geheugen en lees en schrijfsnelheid van de opslag. De behaalde scores waren 29106, 29303 en 29486. Deze scores zijn vergelijkbaar met HTC One die 27832 punten scoorde. Wanneer je het gaat vergelijken met de HtC One M8 dan zijn er wel grote verschillen. De CPU is ongeveer 35% minder. Op het grafische vlak is het verschil zelfs groter dan 50%, in het nadeel van de Huawei Ascend P7. Wat wel opvalt is dat het interne geheugen eigenlijk alle toestellen de baas is. Deze scoort meestal 2500 punten, waar andere toestellen maar 2000 punten halen.

Score Antutu

Score in tabelvorm

GFXBench
De versie die gebruikt is voor de test, is 3.0.23. GFXBench is met name een grafische benchmark. Zo wordt er een HD-test uitgevoerd hoe snel en met hoeveel frames het filmpje getoond kan worden. In de T-rex Full-HD test werden gemiddeld 12,3 frames gehaald. De scores varieerde tussen de 687 en 694. De scores ligt meer dan de helft onder de Nexus 5. Hier is toch duidelijk te zien dat de Nexus 5 op grafisch gebied vele malen verder is.

Score T-Rex HD

Het enige waar de P7 ruim de helft beter is, is in de Driver Overhead test. Hier scoort de P7 1687 punten en de Nexus 5, maar 528. Wel is duidelijk te zien dat de grafische chip redelijk oud is. De drivers van de P7 zijn dan wel weer optimaal ontwikkeld, zoals ook blijkt uit de Driver Overhead test.

Score Driver Overhead

AndEBench
De AndEBench(versie 102333) test de rekenkracht van de processoren. Je kan invoeren met hoeveel kernen je wilt gaan testen. Voor deze benchmark, heb ik driemaal de test gedaan met 1, 2 en 4 processorkernen. Naast een Native score wordt er ook een Java-test gedraaid. De resultaten van de enkele kern waren goed (3336, 3368 en 3365). In de Java-test werden resultaten behaald van 204, 205 en 200. Deze scores zijn meer dan het dubbele van de Snapdragon 400. Hierdoor blijkt dat er met de CPU wanneer je een enkele kern gebruikt, wat bij veel processen het geval is, de P7 prima vooruit kan.

Score enkele kern

De scores bij het gebruik van twee kernen zijn een verdubbeling bij de Native score (6720, 6698 en 6725)en een bijna verdubbeling bij de Java-test(385, 384 en 379). Wanneer alle vier de kernen worden ingeschakeld en er dus het maximale van de processor wordt gevraag, is de score in de Native 13317, 13280 en 13305. Bij de Java-test wordt een score behaald van 557, 612, 583. In deze laatste Java-test zijn er vrij ruime verschillen te zien. Ook is te zien dat er ‘relatief’ bij een enkele kern, betere prestaties worden geleverd in de Java-test.

Score bij het gebruik van twee kernen

Score bij gebruik van de vier processorkernen

3DMark
De laatste normale benchmark is 3Dmark. De gebruikte versie is 1.3.1439. Voor de eerste installatie krijg je een flinke update (+500MB), dus open de applicatie pas als je Wi-Fi hebt. In deze benchmark wordt zowel de GPU als de CPU getest. De behaalde score wordt berekend op ongeveer 85% GPU en 15% CPU. De behaalde scores waren 7430,7427 en 7425. De scores van de CPU liggen ruim boven de 12.500 maar de scores van de GPU liggen rond de 7000.

De score van de P7 in de 3DMark, Ice Storm Ultimate

De benchmark ziet er trouwens mooi uit, maar het is niet mogelijk om het toestel goed te vergelijken. De P7 is namelijk delisted door Futuremark. Huawei zou namelijk hebben vals gespeeld, door de telefoon te boosten tijdens een benchmark. De prestaties zouden dus tijdens normaal gebruik lager zijn, maar zelf heb ik niet het idee dat er ergens haperingen zijn.

Sunspider 1.0.2.
Sunspider berekent Javascripts in een webbrowser. Er worde een aantal formules meerdere malen opgelost. De snelheid bepaalt de uitkomst. Dus hoe korter de tijd van de berekening des te beter is de score. De resultaten worden gegeven in milliseconden. Voor deze test heb ik drie browsers gebruikt. De gebruikte browsers zijn: Firefox (Beta, 34.0), Chrome (versie 38.0.2125.102) en de eigen Android browser(versie: 30.0.0.0 Mobile Safari). Bij elke browser heb ik deze test driemaal uitgevoerd. De scores waren voor de Firefox browser 1180m, 1163ms en 1161ms. Chrome bleef dicht in de buurt en haalde betere scores van 1130ms, 1114ms en 1135ms. De Android browser haalde een tijd van 1619ms, 1632ms en 1632ms. Chrome en Firefox zijn dus het beste geschikt voor het bereken van Javascripten.

Resultaten Sunspider van links naar rechts: Firefox, Chrome en Android-browser

Peacekeeper
Peacekeeper is de volgende web-benchmark. In Peacekeeper worden HTML5 scripts beoordeeld en Java-testjes gedaan. Hoe hoger de score des te beter is de browser geschikt om een prettige internet ervaring te bieden. Natuurlijk speelt de snelheid van de telefoon ook nog mee. Wederom zijn alle testen per browser driemaal uitgevoerd. Aangezien ik bij de Huawei Ascend G6 4G gezien had dat de Android browser zeer goed scoorde, ben ik begonnen met deze te testen. De behaalde scores waren voor de P7; 684, 713 en 747 punten. Deze scores zijn vergelijkbaar met de G6 4G. Als tweede heb ik Firefox getest. De behaalde scores waren 568, 588 en 528. De scores zijn een stuk lager, omdat Firefox altijd al meer moeite heeft met deze test. Wel zijn de scores al ruim beter dan in voorgaande reviews.

Resultaten Peacekeeper v.l.n.r.: Android, Firefox, Chrome, de resultaten van Chrome zijn extreme hoog

Chrome is een verhaal apart. Van Chrome wordt namelijk beweert dat deze in de Peacekeeper geboost wordt tijdens het benchmarken. Dit las ik op Anandtech. Uit de scores blijkt dit ook wel te kloppen. De scoren waren 778, 894 en 878. Dit is bijna even hoog als de scores van de Ipad vierde generatie. Wel durf ik de conclusie te trekken dat Chrome op dit moment de beste browser is om te gebruiken op de Huawei Ascend P7.

Na al deze bevindingen, resultaten en testen, is er bijna een einde gekomen aan deze review. Wat nog rest is de conclusie. Zelf ben ik zeer te spreken over de telefoon. De vormgeving is goed. De telefoon ziet er mooi uit. De telefoon ligt fijn in de hand. Het scherm ziet er goed uit. De camera werkt goed en de meegeleverde software en instellingen zijn over het algemeen nuttig. Zelfs de prijs is goed te noemen. Natuurlijk zijn er wat nadelen, zo is de onderkant extreem glad, waardoor deze makkelijk ergens vanaf glijdt. De processor is al wat verouderd en loopt deze grafisch wat achter de feiten aan.

Persoonlijk is deze telefoon voor mij wel een ideale telefoon. Ik heb tijdens het gebruik geen haperingen of vertragingen in het gebruik gehad. De belkwaliteit was goed en ik kon zowel binnen als buiten goede foto’s nemen. De videokwaliteit vond ik soms wat donker, maar dat komt misschien ook door de weersomstandigheden. De telefoon wordt na zeer intensief gebruik wat warm, maar ik vond dit niet storend. Ik game niet op mijn telefoon, dus grafische kracht is voor mij iets minder belangrijk. Wel heb ik nog even een game uitgeprobeerd. De3D game(Police Car Racer) en deze draaide soepel. Doordat de telefoon ook nog een update krijgt naar de nieuwste schil (Emotion-UI 3.0) kun je ook nog flink los gaan met de verschillende thema’s.

Zelf zou ik de telefoon aanraden aan mensen die een goede allround-telefoon willen, met een goede front- en achter camera. Zakelijk is de telefoon ook nog te gebruiken met een Dual-SIM (wanneer de versie L00 of L10 met software aanpassing). Ook voor gebruikers die veel hun telefoon vasthouden is de dikte en vormgeving een pluspunt. De telefoon is trouwens ook een goede vervanger voor mensen die een eenvoudige Android willen of overstappen van een Iphone.

De telefoon is minder geschikt voor mensen die de beste grafische games willen spelen, zowel nu als over een jaar. Ook voor mensen die extreem veel onderweg zijn en geen mogelijkheid hebben om de telefoon op te laden, kan de accu een breekpunt zijn. Wel biedt Huawei de ultra-energie-modus. De prijs van de telefoon is zeker in orde. Momenteel ligt de prijs rond en onder de ¤300. Al is de LG Nexus 5 en LG G2 (momenteel) qua prijs een grootte concurrent.

Afsluitend wil je een telefoon met een extreem goede accu, de beste GPU en ook zeer snel de nieuwste Android, dan is de Huawei Ascend P7 minder geschikt voor je. Wil je een visueel en functioneel ontworpen telefoon, een helder Full-HD scherm, een krachtige CPU, snel intern geheugen, mooie thema’s en de beste front-camera dan is de Huawei Ascend P7, zeker het overwegen waard.

Na deze uitgebreide gebruikerservaring is er nu echt een einde gekomen aan deze review. Hartelijk dank voor het lezen van de review. Hierbij wil ik ook Huawei bedanken voor het beschikbaar stellen van het toestel. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Mis je nog bepaalde onderdelen, plaats een reactie of stuur een DM. Zoals ik namelijk al vaker gezegd heb: Een review is namelijk nooit helemaal af.

Heb jij ook een Huawei Ascend P7 Zwart?

Een gooi naar review van de maand! Ziet er erg overzichtelijk uit. Als tip nog misschien bij de accuduur, een klein balk grafiekje. Maar een +3 van mij!

Ps: Ik heb zeker nog niet alles gelezen ;), maar dat komt nog wel goed ^^

[Reactie gewijzigd door pieter vs op 30 oktober 2014 00:42]

Heb bij de accu een tabel toegevoegd. Het is een lijndiagram geworden ;)
Aah top! Dit waardeer ik _/-\o_
Dank je wel voor het mooie compliment :)

Heb zojuist nog een screenshot geplaatst van de accuduur. Zal morgen kijken of ik een mooi grafiekje kan maken.
Onvoorstelbaar uitgebreid, goed leesbaar, interessant en leuke review! Daar kunnen de professionals van verschillende sites een puntje aan zuigen! Dank voor het plezierige lezen!
Bedankt voor je reactie. Voel me vereerd met het compliment. :)
Goede en erg diepe review.
Heel erg informatief. Van mij ook een +3.
Dank je wel voor de mooie woorden en score :)
+3, zeer goed geschreven stuk. zet me aan het twijfelen. ik twijfel nu tussen de P7 en honor 6.

wil zelf wel de dual sim model, wellicht moet ik het bestellen via china, tenzij jij een linkje hebt hoe je software matig de NL versie kunt aanpassen om er een dual sim van te maken. .
Heb geen ervaring met de Honor 6, maar heeft een aantal voordelen en nadelen.

Als ik van de L10 versie de software verandering had om er dual-SIM van te maken, dan had ik deze in mijn review gepost ;)

Het is trouwens gezegd tijdens de introductie van het toestel, dat er softwarematig een Dual-SIM van de L00 is gemaakt. .
Prachtig mooie review heeft me over de streep getrokken. Twijfelde tussen de p7 en de honor 6 maar prijs/kwaliteit heeft me laten kiezen voor de p7. En nu ook nog 50,- euro cashback komt de p7 op 225,- euro :) :)
Dank je wel voor deze mooie woorden. Veel plezier met de telefoon :)
Wat een super review... Je ziet goed dat je er veel tijd in hebt gestoken.

[Reactie gewijzigd door blauwester op 1 november 2014 11:31]

Schitterende review, je hebt me bijna overtuigd! :)
Bedankt,, mocht je nog wat willen weten, mag je het altijd vragen :)

[Reactie gewijzigd door Mindpower op 1 november 2014 23:46]

Ik had nog een vraagje in verband met de duurzaamheid van het toestel:
* is het makkelijk om krassen in het glas van het toestel te krijgen?
* is het glas erg breekbaar?
en nog iets:
* is het toestel niet traag vergeleken met andere telefoons?

Bedankt in ieder geval!
Zal je vragen puntsgewijs beantwoorden:

1: krassen glas(achterkant): Het is denk ik heel goed mogelijk. Zelf heb ik nog geen krassen veroorzaakt, maar ik denk wel dat je iets voorzichtiger moet zijn met deze smartphone, dan een smartphone met een kunststof achterkant.. Voor meer informatie kun je op zoek gaan naar video's met scratch testen.

2: Het glas is breekbaar, maar ik heb me P7 per ongeluk wel eens laten vallen (75cm) op een plavuizenvloer en ik zag geen barsten of krassen.

3: Zelf merkte ik geen vertraging. De enige vertraging die ik heb gemerkt, is wanneer een nieuwe thema wordt verwerkt. Zie je in twee seconde dat alle pictogrammen worden veranderd. Wanneer deze twee seconde voorbij zijn, draait de telefoon weer als een trein.
Heel erg bedankt, ik denk dat, wanneer ik de P7 zal kopen (wat ik waarschijnlijk ook zal doen), dat ik dan best een cover mee zal bestellen (en eventueel ook een screenprotector, want ik dacht dat voor en achterzijde van het toestel op dezelfde manier, met hetzelfde materiaal opgebouwd waren, tenzij ik me vergis).
Heel erg bedankt! :)

PS: ik vergat dit te vermelden: je review verdient een +3, proficiat! :D

[Reactie gewijzigd door Lodewijk95 op 3 november 2014 16:55]

Dank je wel voor de +3 :*)

Het is inderdaad wel verstandig om een hoesje mee te bestellen (of van bijvoorbeeld Ebay). Mocht je een zandkorrel over de achterkant van je telefoon schuren, dan zie je denk ik wel een klein krasje. Al kan je ook krassen krijgen van zand op een kunststof achterkant.

De achterkant heeft trouwens een extra laagje glas ten opzichte van de P6. De voorzijde heeft trouwens Gorilla Glass 3.
Ik heb toch nog een vraagje: heeft u ooit met Xperia telefoons gewerkt, (ik bedoel bijvoorbeeld de Sony Xperia Z1 en Sony Xperia Z1 Compact), en zo ja, welke van deze (de Ascend P7 meegerekend) zou u dan aanraden?
Alvast bedankt! :)
Zeg maar je, hoor ;)

Zelf heb ik nog nooit met een Sony Xperia Z1 gewerkt, wel met de voorloper de Xperia Z. Het probleem met de Sony Xperia Z is dat het beeldscherm hele slechte kijkhoeken heeft. De Z1 heeft al betere kijkhoeken, maar is volgens de meeste reviews toch nog te flets. Het voordeel wat de Xperia Z1 heeft is een betere processor.

De Sony Xperia Z1 Compact is moeilijk te vergelijken met de Ascend P7. De Z1 Compact heeft ook een betere processor, maar is natuurlijk een stuk kleiner. Wanneer je een kleiner formaat smartphone wilt, is de Z1 Compact misschien wel de beste telefoon qua prijs/kwaliteitsgebied.

Wanneer je trouwens twijfelt over een toestel, zou ik even langs een winkel (bijvoorbeeld Media Markt) gaan en de smartphones gewoon even testen en voelen.
ok, dankjewel!
zijn kijkhoeken dan zo belangrijk? Want ik denk dat het meestal niet de bedoeling is dat je buren op de trein bijvoorbeeld meelezen met je berichten :p
maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Qua processor: je zei dat de P7 alle taken gemakkelijk afhandelt, dus is een betere processor eigenlijk niet echt nodig zeker?
En bedankt voor de goeie tip, dat zal ik zeker eens doen!
Kijk als je van plan ben om de beste en nieuwste 3D-games te gaan spelen, nu en over twee jaar, dan is de P7 misschien een mindere keuze.

Daarnaast is de P7 natuurlijk ook nog eens bijna 9 maanden nieuwer dan de Z1. Wat bij een verkoop kan meespelen.

Wat betreft het meelezen van buren, mensen houden vaak het scherm ietsje gedraaid (is mijn ervaring; gaat automatisch) en als dan het scherm slechte kijkhoeken heeft, kan je buurman het niet goed zien, maar zie jij het scherm ook nog eens slecht. :*)
Daar heb ik spijtig genoeg nog geen tijd voor gehad, maar dat komt nog wel (ik heb mijn keuze dus nog altijd niet gemaakt)!
Het beste is toch rustig een keuze maken. Mocht je nou nog vragen hebben...laat het weten. :)
Ja, een prachtige review,waar menig smartphone gebruiker iets aan heeft.
Ik heb een ding gemist, wat is de accubesparing, als ik de ROG-modus gebruik, in plaats van de full-HD modus?
Zulke reviews mogen ze wat mij betreft meer maken!!

Ger
Weer een mooi compliment :)

De accubesparing met ROG heb ik nog niet getest, maar heb zojuist mijn telefoon opnieuw opgestart. Draai nu wel twee/drie dagen ROG en zal dan een update geven, wat er veranderd in het energieverbruik.
Update na twee dagen ROG (720p)...Heb twee scenario's kunnen testen. Eerste dag heb ik weinig gebruik gemaakt van smartphone (scherm: 1 uur gebruikt, wel wat meer gebeld dan normaal). De batterij kwam na bijna 23 uur gebruik uit op 68%. Dit is ietsje meer dan wanneer het scherm Full-HD staat. Tweede dag ietsje minder dan gemiddeld gebruik (scherm: 2 uur en 10 minuten aan, veel bellen, benchmark) Na 21 uur 53%.

Denk dat de ROG-modus best interessant is als je de telefoon intensief gebruikt. Scheelt in mijn geval tussen de 10 en 20% van de accu. Wat betekend dat bij gemiddeld gebruik de telefoon het bijna 48 uur moet gaan uithouden.
Dom vraagje; die afbeelding van je vergrendelscherm (Huis bij de gracht/water) is die ook ergens als losse afbeelding te vinden?

Erg nette review verder!
Afbeeldingen staan op de Huawei Ascend P7 in een mapje.

De afbeelding zelf is uitsnede van deze afbeelding
+3-Hoer... Nou hier kijk eens, :D
Bedankt voor de +3, maar snap de combinatie met het woord daarna niet echt :?
Beetje mooie review schrijven zodat je +3 krijgt. Jongeren humor.