Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Ascend G700 Zwart Review

Mindpower 6 februari 2014, laatste update op 5 februari 2015, 23.969 views

Huawei Ascend G700 Zwart

De Huawei Ascend G700 is een strak vormgegeven dual-SIM telefoon waarmee je onbezorgd op één accu de dag doorkomt. De G700 loopt soepel door de zuinige 1,2GHz Quad-core processor en 2 GB interne geheugen. Positieve kenmerken zijn het 720p scherm en SD-slot. Minder geschikt voor het maken van mooie foto's.

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • Kijkhoek
  • Prijs / kwaliteit
  • Stabiliteit
  • Accuduur
  • SD slot
  • Dual-SIM
  • FULL HD filmen

Minpunten

• Matige fotokwaliteit
  • Slechte frame rate bij alleen belasting GPU
  • Geen 4G

Voor het leesgemak heb ik een inhoudsopgave gemaakt. Er kan op de kopjes van de inhoudsopgave geklikt worden, waarbij je naar het betreffende onderdeel gaat.

Update 07-02-2014: Stukje bij Foto/video toegevoegd met daglicht/donker buitenfoto’s

Update 02-04-2014: Stukjes over thema's (gebruiksgemak), gps (bereik en gebruik) en een vernieuwde Peacekeeper benchmark toegevoegd.
Verder enkele stukjes in de inleiding aangepast. Dit is trouwens de finale update, omdat ik binnenkort een (high-end) toestel krijg.

1. Inleiding
8. Media
9. Accuduur
10. Benchmark
11. Conclusie

Sinds enkele week ben ik in het bezit van de Huawei Ascend G700 Black. Deze telefoon heb ik gekocht omdat ik wel was uitgekeken op mijn vorige telefoon, de Sony Ericsson Neo V, waar ik ook een review over heb geschreven. klik op deze link om deze review te lezen. Al een klein tijdje was ik op zoek naar een vervanging van deze telefoon. Graag wilde ik een goedkoop midrange toestel, maar die wel betere specificaties had dan de Neo V. De Neo V had een aardig scherp scherm met een degelijke resolutie (854 X 480). Toch hebben een groot aantal midrange toestellen een mindere resolutie dan de G700. Tot vorige week mijn oog viel op deze telefoon. De telefoon heeft op alle vlakken betere specificaties en was ook nog te koop voor een zeer scherpe prijs. Vooral door de mogelijkheid van ¤50 cashback komt deze telefoon ruim onder de ¤200,--. De cashback geldt trouwens nog tot eind april, klik hier om naar de website van cashback toe te gaan. .

De volledige naam van mijn toestel is Huawei Ascend G700-U10. De U-10 staat voor de Europese versie. De G700 draait op Android versie 4.2.1. Voor de aankoop ben ik nog wel even de telefoon wezen bekijken. De telefoon lag goed in de hand en alle software liep vrij soepel. Tijdens deze snuffelfase heb ik ook nog gekeken naar de Motorola Moto G, maar deze was kleiner, had geen Micro-SD slot en ik vond de G700 er ietsje mooier en strakker uitzien. Voor de kleur van het toestel heb ik gekozen voor een zwarte editie waarbij er ook voor een witte versie gekozen kan worden.

Specificaties Huawei Ascend G700

De telefoon zit in een klein doosje. Wanneer je het doosje openmaakt. Zie je meteen de G700. Op de G700 zit alreeds een screenprotector. Onder de telefoon zitten een oplader met een micro USB kabel, oordopjes die in het oor gelegd worden (helaas geen in-ear), een snel opstarten boekje en een 2150 mAh accu. Op de accu staat een groot Huawei logo, waarbij de accu voldoet aan het laatste Chinese veiligheidsprotocol voor telefoons wat in oktober 2013 is ingegaan. Bij de telefoon is geen geheugenkaartje bijgeleverd, omdat de telefoon zelf al beschikt over een interne 8gb opslag.

Het doosje waar de G700 inzit

Bijgeleverde accessoires

De eerste indruk die ik kreeg van de telefoon is dat deze er strak vormgegeven uitziet. De telefoon lijkt aan de voorkant qua formaat en vormgeving op de Sony Xperia Z, de G700 is alleen drie millimeter langer. Het voorpaneel ligt over de gehele voorkant onder een glasplaat. Waarbij er een glimmend metaalachtige rand ietsje uitsteekt. Het scherm ligt niet geheel in het midden, maar iets naar boven, waardoor er aan de onderkant ruimte is voor de drie touch screen Android-knoppen. Aan de bovenkant staat in zilverkleurige letters de naam HUAWEI. Aan beide zijkanten is onder de glasplaat een kleine rand van ongeveer drie millimeter.

Het glaswerk is schadebestendig, maar zover ik kan vinden is het geen Gorilla, Asahi Glass of Dragontail glas. Aan de bovenkant van het glas zijn enkele openingen. In deze openingen bevinden zich van links naar rechts de frontcamera, de oorspeaker, nabijheidssensor en het meldingen indicatielampje. Deze front camera beschikt over een 1,3 megapixel camera.

Telefoon in doosje, bubbel is een schaduw

Aan de onderkant van de telefoon bevinden zich de micro USB-poort en de microfoon. De Micro USB -poort ligt vrij diep in de behuizing. Aan de rechterzijkant van het toestel bevindt zich de aan-uit-knop. Aan de linkerkantzijkant is de volumeregelaar te vinden. Deze volumeregelaar is verwerkt in een enkele flexibele knop. Aan de bovenkant van het toestel bevindt zich de 3,5 millimeter jack voor de headset.

De achterzijde van het toestel is gemaakt van plastic. Dit zorgt ervoor dat de G700 vrij ligt is. Het plastic is heel mat zwart. Aan de achterkant bevinden zich van boven naar beneden de geluidsensor met ruis onderdrukking, de achterzijde camera, de flitser en geheel onderaan aan de linkerkant zit de luidspreker. De camera aan de achterzijde beschikt over 8MP BSI en kan Full HD filmen (1920 X 1088). Onder het kopje foto/video zal ik meer vertellen over de kwaliteit van de camera.
Het toestel zelf ligt goed in de hand. De achterzijde van het toestel is vrij glad, maar er zit een bepaalde structuur in waardoor je grip op de achterkant krijgt. Wanneer ik de telefoon met een hand vast hou kan ik bijna de gehele telefoon bestrijken met mijn duim. Alleen de linker onder en rechter bovenhoek zijn wat moelijker te bereiken. Wanneer ik de telefoon in het midden vast heb en ik wil de terug-knop intoetsen, corrigeer ik mijn grip op de telefoon iets naar beneden waardoor dit wel mogelijk is. Wanneer ik dan weer de bovenste statusbalk naar beneden wil scrollen corrigeer ik mijn hand weer iets meer naar het midden toe. Hierbij vermeld ik dat ik zelf qua grote normale handen heb (wat is normaal ;)?). Als laatste wil ik nog noemen dat de telefoon qua gewicht fijn aanvoelt.

Achterzijde toestel

Voor het eerste gebruik wordt aangeraden om de telefoon volledig op te laden. De accu die los is meegeleverd kan worden geplaatst, door de achterkant van de behuizing open te maken. Ter vergelijking met De Neo V ging dit zeer eenvoudig. Aan de linkerzijkant zit een klein opening en door hier onder te gaan en een hefboom te maken kan de telefoon worden opengemaakt. Voordat de accu geplaatst kan worden is het eerst verstandig om de MicroSDHC kaart en SIM kaart(en) te plaatsen. De accu wordt namelijk voor de simkaartlezers en de optionele microSDHC kaart lezer geplaatst. De telefoon moet dus uitgeschakeld worden om een microSDHC kaartje te verwijderen. In tegenstelling wat tot op een aantal websites staat beschikt de G700 over normale SIM kaartlezers, dus geen microsim, wat voor mij goed uitkwam. Zoals boven aangegeven beschikt het toestel over een dual-SIM mogelijkheid. In deze review gebruik ik maar een sim kaart. Mocht er vraag naar zijn dan wil ik de dual-SIM functionaliteit natuurlijk op een later moment met alle plezier voor jullie testen.

Na het opladen is de telefoon klaar voor gebruik. De telefoon wordt geleverd met de mogelijkheid om de Nederlandse taal te gebruiken. Na het opgeven van het wachtwoord van de SIM en de data synchronisatie is de telefoon klaar voor gebruik.

Vergrendelscherm: bovenaanstaat een kruisje en geen service wat komt doordat de tweede SIM niet is geplaatst

Nadat het scherm is uitgegaan, is het alleen mogelijk om via de aan-uit-knop het scherm uit zijn stand-by te halen. Na dit gedaan komt men terecht in het vergrendelscherm. Omdat de telefoon beschikt over Android 4.2.1 kan er vanaf het vergrendel scherm gekozen worden om direct naar berichten, telefoon, camera of naar het menu te gaan. Hierbij is het even wennen dat het camera icoon bovenaan staat en menu onderaan, maar het ontgrendelen gaat vrij vloeiend. Aardig om te weten is dat de camera-app na ongeveer een seconde gereed is voor gebruik. Helaas is het niet mogelijk om voor andere vergrendel widgets te kiezen zoals bijvoorbeeld de internet widgets.

Er zijn verschillende mogelijkheden om tussen tabbladen te scrollen

In het menu wordt er gewerkt vanuit de Huawei schil (Emotion UI). Het belangrijkste van deze schil is dat deze geen aparte menu heeft waar alle applicaties worden weergegeven. Alles staat dus op het home screen of in themamapjes. Na enig gebruik went dit zeer snel. In totaal kunnen er negen home screen bladen worden aangemaakt. Wanneer deze vol zijn of je wil het scherm meer organiseren is het mogelijk om de widgets of applicaties in mappen bij elkaar te plaatsen. Dit gaat zeer eenvoudig door een widget of app in te drukken en wanneer de mogelijkheid er is om deze te verplaatsen kan de widget op een andere widget gezet worden waardoor er een map wordt aangemaakt.

Home screen

Het aardige aan de Huawei schil is de mogelijkheid om snel een aantal instellingen binnen één veeg en klik te veranderen. Dit kan door de bovenste statusbalk naar beneden te vegen en hierna op widget icoontjes te klikken. In deze grafische vormgegeven, maar beperkte instellingen is het mogelijk om snelle veranderingen toe te passen. Daarnaast is er natuurlijk ook de uitgebreide mogelijk om via de instellingen-knop op het home screen of het schuificoontje in de statusbalk de instellingen te veranderen.

Verkorte instellingen

Update thema’s
Na verschillende vragen ga ik ook even in op de thema’s die beschikbaar zijn op de Huawei. Een leuke toevoeging in de software zijn de instelbare thema’s. Met deze thema’s kun je verschillende achtergronden, vergrendelschermopties en app-vormpjes gebruiken. Door de mogelijkheid om onderdelen van thema’s te gebruiken kun je eindeloos variëren in het gebruiken van de thema’s. Zo is het mogelijk om voor stripachtige pictogrammen of klassieke afbeeldingen te kiezen, waarbij je wel voor een strakke vergrendelschermafbeelding kiest. Hieronder heb ik enkele screenshots gemaakt van de verschillende thema’s.

Thema CleanHuawei

Thema Colorful Style

Thema Merry Christmas

Zelf vind ik de thema’s wel grappig, maar heb zelf meer een voorkeur naar een strakke vormgeving. Mocht je het leuk vinden om je (elke week) te onderscheiden met je telefoon, kan dat zeker door steeds maar weer een nieuwe thema te kiezen. Op de onderstaande afbeelding zie je trouwens ook de twee icoontjes die MauvL in zijn vraag bedoeld.

Thema’s persoonlijke voorkeuren Colorful Style

Einde update thema’s

De hardware die gebruikt is voor de Huawei Ascend G700 bepaald voor een groot gedeelte het verschil tussen een instap, midrange en highend toestel. Daarom zal ik per stukje hardware bekijken wat de G700 te beiden heeft. Ik zal beginnen met het scherm, gevolgd door de CPU, de GPU en daarna de overige kenmerken.

Het scherm van de G700 kenmerkt zich door zijn grootte. Het scherm is 5 inch met een resolutie van 720 X 1280 (HD Ready). Het scherm heeft een IPS paneel. De resolutie is vergelijkbaar met de Samsung Galaxy S3 of de Moto G. Het scherm beschikt over een pixel dichtheid van 293,7 pixels per inch. Qua helderheid scoort de telefoon goed. De helderheid staat automatisch vrij laag, maar dat is nog steeds helder. Bij de laagste helderheidsstand is het scherm goed leesbaar.

Bovenaanzicht links G700 rechts Sony Xperia Z

Onderaanzicht met zicht op mini=USB

Zijaanzicht

Scherm in vergelijking met de Sony Xperia Z (maximale helderheid)

De hoogste helderheidsstand is zeer helder, waardoor de telefoon ook buiten goed te gebruiken is. De kijkhoeken van de telefoon zijn goed te noemen. Wanneer ik mijn hoofd op 1 meter afstand van de telefoon plat op mijn bureau leg, zijn de pictogrammen duidelijk zichtbaar en kan ik de achtergrond waarnemen van mijn telefoon. Vanaf vijf meter is ook nog duidelijk zichtbaar dat de telefoon aan staat waardoor het scherm zeker een positief aspect is van deze telefoon. De kleurweergave van het scherm is prima. De meeste kleuren worden op het oog goed weergegeven alleen wit heeft een iets warmere tint. Waardoor het scherm goed is in combinatie met de prijs die je voor het toestel betaald.

Leesbaarheid scherm bij verschillende kijkhoeken

De gebruikte CPU in de telefoon is een Cortex ARMv 7.rev 2. Deze processorserie kenmerkt zich door zijn lagere snelheid, maar ook door zijn lage energieverbruik. De processor maakt gebruikt van een quad-core aansturing. De Cortex ARMv 7 wordt bijvoorbeeld ook als onderdeel van een processor gebruikt in highend toestellen om deze zuiniger te maken zoals bijvoorbeeld de nieuwe Samsung Note Neo 3. De gebruikte chip hiervoor is de Mediatec MT6589. Deze chip is voor de G700 geklokt op 1,2 GHz. Deze chip is ook gebruikt in andere toestellen zoals de Acer Liquid E2 die ook op 1,2 ghz is geklokt, maar ook in de Acer Liquid S1 deze is op 1,5 GHz geklokt. Hieruit blijkt dat de processor qua kloksnelheid niet op de maximale processorsnelheid draait. Qua snelheid in het dagelijkse gebruik merk ik hier weinig van. Ik zie geen haperingen, maar onder het kopje benchmark zal ik ingaan of er wel een verschil zichtbaar is.

De gebruikte GPU is een PowerVr SGX544. Deze vijf serie SGX GPU is een populaire chip geweest voor verschillende wat oudere telefoons en tablets zoals Iphone 4 en Samsung tablets. Nog steeds is de chip terug te vinden in met name midrange producten. De SGX544 is laatst wederom geüpdatet en wordt daarom omschreven als een stabiele chip die geschikt is door het gebruiken van OpenCL, Direct X 10.1 en Renderscript. In de benchmarks zal getest worden wat het resultaat is van de grafische kracht van deze GPU chip.

Overzicht hardware

Andere hardware in de G700 is onder andere 2 GB DDR3 geheugen. Hierdoor is de telefoon vrij rap in gebruik en heb ik nog geen haperingen gezien bij normale handelingen, zoals snel scrollen tussen schermen of het openen van applicaties. In de telefoon heb ik een SD kaartje geplaats; een Sandisk 16 GB klasse 10 UHS-I. Andere hardware zoals opladers en speaker zal ik bespreken onder het kopje accuduur en multimedia. Intern beschikt de telefoon over 8GB geheugen, van deze 8GB is er 5,9GB beschikbaar voor eigen gebruik. Bluetooth is ook beschikbaar op de telefoon en hiervoor wordt Bluetooth versie 4.0 ondersteund.

Nog steeds is een belangrijk onderdeel van de telefoon het goed kunnen telefoneren en internetten. Als eerste zal ik ingaan op het belgemak. Voor het bellen maak ik gebruik van Hollandsnieuwe die gebruik maakt van het Vodafone netwerk. Hierna sta ik stil bij het stukje internet en Wi-Fi ontvangst.

Het bereik van telefoonmasten voor deze telefoon is normaal te noemen. Hierbij is In vergelijking met mijn vorige telefoon weinig verschil te zien. In de Randstad is het bereik buiten goed te noemen. Hier heb ik het maximaal aantal streepjes. In huis heb ik variërend van waar ik mij in huis bevindt één tot vier streepjes. Het telefoneren verloopt in huis goed en is er weinig last van ruis. Buitenshuis werkt de telefoneerfunctie ook naar behoren. Zelfs in Den Haag tussen de overheidsgebouwen was de verbinding goed en kon er een telefoongesprek gevoerd worden.

In een rustige omgeving is het goed mogelijk om via de speaker optie te telefoneren. Tijdens de speakergesprekken was ik goed te verstaan en was er weinig ruis. De persoon aan de andere kant was ook redelijk te verstaan, maar klonk wel een tikkeltje mechanisch. De ruis door het gebruik maken van de speaker was nihil.

Bovenkant telefoon met 3,5mm aansluiting

Voor het internetten is het belangrijk om te vermelden dat de Huawei Ascend G700 geen 4G/ LTE ondersteund. Voor mij is dit geen probleem, aangezien mijn abonnement 4G niet ondersteunt. Het internetbereik van deze telefoon is normaal te noemen. Het mobiele bereik hiervoor is voldoende om normaal te kunnen mobiel internetten. De mobiele internetsnelheid die ik in huis heb varieert van 1mb tot ongeveer 3,5Mb per seconde en uploaden gaat met ongeveer 1 Mb per seconde. De praktische snelheid volgens het netwerk is tussen de 3 en 6 Mbps en het lijkt ongeveer te kloppen met wat de telefoon levert.

Het Wi-Fi bereik van de telefoon is goed te noemen. Zelf heb ik sporadisch Wi-Fi aanstaan en bij het gebruik ervaar ik geen problemen. De telefoon werkt in combinatie met de router. De gemiddelde snelheid komt overeen met de downloadsnelheid van andere mobiele apparaten. Daarnaast ervaar ik geen problemen met het via Wi-Fi bijwerken van Google Play. Bij mijn vorige telefoon waren hier in eerste instantie problemen mee, maar na een firmware-update kon ik hier ook gebruik van maken. Het downloaden in de Play store verloopt soepel, maar ook het bijwerken van de applicaties en instaleren is in enkele secondes gebeurd.

Update gps
Vanwege wat vragen over de gps, schrijf ik wat over mijn ervaring met gps op de G700. Hierbij zal ik ook benoemen hoe snel de gps-locaties werden gevonden. Voor het zoeken naar je locatie gebruik ik trouwens niet mijn netwerklocatie, maar alleen de gps-satellieten. Gps heb ik nu enkele malen in verschillende scenario’s gebruikt. De meeste keren als routenavigatie in de auto. Wanneer ik de gps in huis opstart duurt het ongeveer vijf à tien seconde voordat de gps-locatie is gevonden. Wanneer ik de gps in de auto start is de locatie binnen drie seconde gevonden. De locatie is ongeveer op twee meter nauwkeurig, wat voor mij voldoende is. In de auto is de gps goed te gebruiken als routenavigator, de gps is hiervoor nauwkeurig genoeg.

Verder heb ik ook nog de gps getest in een natuurgebied in Nederland en in de stad. In het natuurgebied was de GPS al lopend snel gevonden en de locatie was nauwkeurig te noemen. Onder het lopen werd de locatie duidelijk getoond en wanneer ik op een kruispunt ging staan stond ik volgens Google Maps ook echt op het kruispunt. Ook heb ik de gps al lopend gebruikt als navigatie in de stad. De satellieten werden in ongeveer drie seconde gevonden. Hierbij werd de locatie duidelijk getoond en wanneer ik de telefoon draaide, wist de gps welke kant ik op keek. Hierbij heb ik ook de proef op de som genomen of dicht op elkaar liggende straten en steegjes problemen zouden geven. Dit was gelukkig niet het geval en ik ben dus wel te spreken over de nauwkeurigheid van de gps.

Einde update gps

De Huawei Ascend G700 beschikt over een 8 megapixel camera met een dubbele LED-flitser. Het gebruik van een dubbele Led-flitser zou de kwaliteit van foto’s die genomen zijn in het donker sterk moeten verbeteren. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van BSI, wat staat voor Back-illuminated sensor. Deze BSI zorgt voor een digitale verbetering van foto’s die in een donkere omgeving zijn genomen. Beide toevoegingen moeten ervoor zorgen dat foto’s in een donkere omgeving zijn genomen een goede kwaliteit vertonen en vrij scherp zijn. Deze hardware schept natuurlijk hoge verwachtingen voor foto’s die onder deze omstandigheden genomen zijn. Of het werkelijk goede foto’s oplevert heb ik voor jullie getest.

Helaas moet ik constateren dat de fotokwaliteit van de tijdens daglicht buiten genomen foto’s bijzonder slecht zijn. De foto’s zijn korrelig, blokkering en er zijn weinig details te onderscheiden. Op het forum van Tweakers is gesproken dat de camera app van Huawei zelf slecht functioneert, daarom zal ik binnenkort proberen om mooiere buiten foto’s te schieten.

Update Foto/video
Zoals eerder gezegd is een review nooit af, maar ik had niet verwacht toen ik deze review ging schrijven dat er na één dag al een update zou volgen. Aangezien mijn eerste buitenfoto’s buitengewoon slecht waren, heb ik vandaag nieuwe foto’s genomen. De buitenfoto’s heb ik genomen met de voor geïnstalleerde foto-applicatie en CameraMX. Als eerste zal ik wat vertellen over de genomen foto’s bij daglicht, gevolgd door de buitenfoto’s die ik in het donker heb genomen.

Daglicht
De vorige keer dat ik de foto’s had genomen, had ik snel wat foto’s achter elkaar genomen en waarschijnlijk is het hier misgegaan. Voor de eigen camera app is het voor zover ik het kan beoordelen nodig om een halve seconde langer het camera-icoontje vast te houden om een goed gefocuste foto te maken. Je ziet namelijk wel dat er wordt gefocust, maar ik heb het vermoeden dat het langer duurt voordat de focus werkelijk wordt toegepast.

Als eerste heb ik foto’s gemaakt met de Android applicatie. De foto’s zien er nu beter uit, maar ik vind de kwaliteit nog steeds wat korrelig. Zelfs bij het langer concentreren op één object worden er nog geen scherpe foto’s gemaakt. Klik op de foto's om de grotere versie te zien.

Android Camera applicatie

De volgende foto is gemaakt met de Camera MX app. Deze foto’s zijn iets scherper, maar niet heel veel. Wel is er een opvallend kleurverschil zichtbaar. De buiten foto’s die gemaakt zijn met CameraMX geven beter de kleuren weer. De foto’s die gemaakt zijn met de eigen camera applicaties zijn iets fletser.

CameraMX

Donker
De foto’s die in het donker zijn genomen, zijn bij regenachtig weer gemaakt. Bij het maken van foto’s met een lichte achtergrond is de flitser gebruikt. Als eerste zijn foto's gemaakt met de Android Applicaties gevolgd door CameraMX.

Android Camera applicatie donker

De foto’s verschillen qua donkerheid niet heel veel. Op beide foto’s is wel wat kleur zichtbaar en op de CameraMX foto is iets meer detail zichtbaar. Wel is het opvallend dat er vrij diep de straat in gekeken kan worden. Bij mijn vorige toestel bleef alles waar niet op gefocust was donker en op deze foto’s is zelfs het gebouw in de verte nog zichtbaar.

CameraMX applicatie donker

Goed om te vermelden is nog wel dat als je meerdere foto’s wil maken met de CameraMX applicatie het grote beeld niet wordt ververst. Hierdoor is het nodig om eerst de applicatie af te sluiten voordat je weer live beeld hebt. Wel is het mogelijk als het beeld blijft hangen om nog andere foto’s te maken, waarbij je wel ziet dat de focus wordt gebruikt. Een ander opvallend detail is de grote van de foto’s/ De foto’s die gemaakt worden met de CameraMX applicaties zijn ruim de helft kleiner in data dan de normale foto applicatie. Het mindere data gebruik kan verklaard worden dat de foto’s direct als JPG worden opgeslagen.

Aan het eind van de review zijn de vergrootte versies zichtbaar van de buiten gemaakte foto’s

Einde update

Binnen foto’s waarvan sommige in het donker staan hieronder. Voor deze foto’s is bij de bovenste foto gebruik gemaakt van Huawei’s eigen camera app en de foto daaronder van de Camera MX app. Mocht iemand een persoonlijke goede gratis camera app kennen dan wil ik daar een foto hiervan onder plaatsen, zodat gekeken kan worden wat de beste kwaliteit foto oplevert. De kleurweergave van de foto’s zijn redelijk alle verschillende kleuren zijn goed zichtbaar en zien er bij daglicht representatief uit.

Huawei foto app dag

CameraMX app dag

Vanwege de vele hardware en software mogelijkheid om foto’s te maken in het donker heb ik dit getest. Hierbij heb ik enkele foto’s van dichtbij genomen. Op de binnen foto’s is duidelijk te zien dat de belichting goed is, al is er soms wel een lichte vlek aan de linker onderkant van de foto’s te zien. De buiten foto daarentegen blijven vrij donker, dit kan verklaard worden door het bereik van de flitser wat natuurlijk niet vergeleken kan worden met een echte camera. In een donkere omgeving is een object op maximaal tien meter afstand van de camera redelijk te onderscheiden op de gemaakte foto’s. De onderstaande twee foto’s zijn gemaakt in het donker gemaakt met de meegeleverde camera app en de MXcamera app.

Huawei foto app nacht opstelling

CameraMX app nacht opstelling

Naast de foto kwaliteit heb ik de videorecorder getest. De videocamera kan Full HD filmen op 1920 X 1088. De kwaliteit van het gefilmde is redelijk. Het is goed mogelijk om iets vast te leggen, maar de camera heeft veel moeite met focussen. Het focussen duurt meestal ongeveer twee seconden en in enkel gevallen merkte ik dat er helemaal geen auto focus werd toegepast. Waarna lichtgevende objecten werden gefilmd merkte ik ook dat de omgevingskleur veranderde of een rode gloed kreeg. Over het algemeen is de filmfunctie leuk om even snel wat vast te leggen in een hoge resolutie met zelfs 50 of 60 opname per seconde, maar ik zie de G700 niet als een vervanging van een fototoestel of videocamera.

Onder media versta ik het gebruik van de muziekspeler, de FM-radio, de speaker en de galerij waar de afbeeldingen worden opgeslagen.

Als eerste bij het onderdeel media heb ik de muziekspeler bekeken. De muziekspeler is eenvoudig in gebruik. Je kan zelf liedjes kiezen, speellijsten maken, kiezen op genre, artiesten of albums. Wat ik wel nog als storend ervaar is dat de muziek die ik op mijn SD-kaart had staan niet gezien werd en hierdoor niet opgenomen werd in de afspeel lijsten. Na even op internet gekeken te hebben, ontdekte ik dat je de telefoon via de mini-USB eerst aan de PC moet koppelen, wat het probleem met het niet zien van de muziek verhielp.

Vergrendelscherm wanneer er muziek wordt afgespeeld

Als tweede de FM-radio. De FM-radio kan alleen gebruikt worden in combinatie met een hoofdtelefoon. Wanneer de hoofdtelefoon aan de telefoon gekoppeld is, is het ook mogelijk om de radio via de speaker af te spelen. Het ontvangst van de radio is redelijk. Zelf merkte ik dat het uitmaakt voor de ruis welke kant de 3,5 mm jack was ingestoken, wanneer ik aan het snoer draaide van de oortelefoon merkte ik duidelijk een verschil van wel of geen ruis. De FM-radio is verder handig in gebruik en er kan direct gezocht worden naar kanalen, waarbij de kanalen in een shortlist worden opgeslagen. Door deze zoekoptie is het niet nodig om van het ene kanaal naar het andere te zoeken, maar kan er bijvoorbeeld direct van frequentie in de 800 naar 1000 worden gegaan. De opgeslagen kanalen worden in de shortlist niet met naam genoemd, wel is dit handmatig in te stellen. Wanneer je het kanaal beluisterd wordt de naam van het radiostation wel getoond op het hoofdscherm. Een extra optie bij de FM-radio is om eenvoudig geluid op te nemen. De kwaliteit van het geluid is goed, wanneer er iets met lichte ruis is opgenomen is er wanneer de opname wordt afgeluisterd niks meer van de ruis te horen.

De speaker zelf is gemonteerd aan de achterkant van de telefoon. Dit heeft als nadeel dat wanneer de telefoon plat ligt op zijn achterkant (scherm naar boven) de muziek voor ongeveer een kwart gedempt wordt. De speaker zelf heeft soms moeite met harder geluid, maar over het algemeen produceert de speaker vrij veel geluid.

De fotogalerij op de telefoon is vrij kaal, maar wel praktisch. De foto’s zijn te ordenen op app, screenshots en filmpjes en op datum. Vanuit de galerij app is het mogelijk om direct naar de camera te gaan. Een beetje vreemde optie in de galerij app is om een diavoorstellingen te laten zien van de foto’s De foto’s worden bij de dia weergave enkele secondes getoond waarbij er zachtjes wordt ingezoomd om een overgang naar de volgende foto te creëren.

Een sterk punt van de G700 is de zuinige accu. Zoals bij de hardware vermeld beschikt de telefoon over een zuinige processor waardoor de telefoon het vrij lang volhoudt. Zelf heb ik de telefoon met verschillende scenario’s getest. Zo heb ik de telefoon intensief gebruikt maar ook getest als de telefoon minder veel wordt gebruikt. Als extra heb ik in deze review de meegeleverde adapter getest.

De telefoon gaat bij weinig gebruik( telefoon twee uur per dag actief) lang mee. Bij het volledig opladen is na bijna drie dagen gebruik 25 procent van de accu beschikbaar. Dit betekent dat de telefoon het een compleet weekend moet kunnen uitzingen zonder opgeladen te worden. Bij dit zuinige gebruik heb ik zelf nog foto’s gemaakt (met en zonder flits) meerdere korte gesprekken gevoerd en applicaties bijgewerkt.

Telefoon op batterij en activiteitsduur

Bij intensiever gebruik gaat de telefoon behoorlijk lang mee. Bij intensiever gebruik bedoel ik dat de telefoon zes uur per dag actief wordt gebruikt voor meerdere langere gesprekken, actief internetten en ondertussen muziek luisteren. De telefoon verliest in een dag dan ongeveer 30% van zijn accu. De schermhelderheid heb ik bij deze toepassing op automatisch staan en dit is voldoende helder om binnen en buiten de telefoon te kunnen gebruiken.

De grootste accupost is de aansturing van het grotere scherm. Deze maakt ongeveer vijftig procent van het accuverbruik uit. Het stand-by (in combinatie met non-actief) staan van de telefoon is juist een relatief kleine accuverkwister, per uur verbruikt de stand-by modus maar tussen de 0,10 % en 0,25% van de accu. Hierdoor kan je de telefoon opladen voordat je naar bed toe gaat en wanneer je de volgende dag opstaat, is er maar twee procent van de accu verlopen en begin je de dag met een nagenoeg volle accu.

Accuverbruik bij minimaal gebruik telefoon

De meegeleverde (reis)adapter/oplader van de accu kan een kracht opbrengen van 5v 1A (ampère). De G700 beschikt over een batterij van 2150 mAh, wat in theorie betekent dat de accu van de G700 in iets meer dan twee uur is opgeladen. De 1A oplader is voor de G700 voldoende. Ter vergelijking: ik heb ook een Samsung Note 10.1 die over een 5v 2 ampère oplader beschikt. Deze zou dus in theorie 2000 mAh van een accu kunnen opladen. Alleen dat is voor deze tablet vrij weinig, omdat de Note 10.1 een accu heeft van 7000 mAh. Hierdoor duurt het opladen van de Note 10.1 minimaal 3,5 uur.

Voor een telefoon is dan weer een 2 ampère oplader vrij veel, maar deze worden wel gebruikt voor bijvoorbeeld de Sansung Galaxy S4. De Sony Xperia Z gebruikt een 5v 1,5A oplader. De Moto G beschikt over een 5v 2A oplader alleen deze oplader wordt niet standaard meegeleverd. In het midden segment wordt vooral gebruik gemaakt van vergelijkbare opladers zoals in bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S3, deze beschikt ook over een 5v 1A oplader. Er zijn verder midrange telefoons met mindere opladers zoals bij de Sony Xperia L die een v4 0,85A adapter meegeleverd krijgt.

In de praktijk duurt het opladen van de G700 van 5% naar volledig geladen ongeveer vier uur. In drie kwartier wordt ongeveer 35% accu geladen en in anderhalf uur 70%. Hierbij is het bij de accu goed te zien dat deze tot 90% weinig energieverlies heeft en dat de accu ongeveer 1000 mAh geladen wordt per uur, Boven de 90% wordt de Li-on batterij langzamer opgeladen.

In dit benchmark gedeelte zullen verschillende zaken getest worden. Als eerste zullen meerdere CPU en GPU benchmark-programma’s worden gebruikt. De gebruikte applicaties zijn hiervoor Nenamark2, AnTuTu, AndEBench, GFXbench 3.03, 3DMark en Quadrant Standard. Naast deze CPU/GPU benchmarks heb ik nog twee webbrowsertesten gedaan met de programma’s Sunspider en Peacekeeper.

Nenamark2
De eerste benchmark is de Nenamark2 wat een GPU Benchmark is. Nenamark2 is gericht op OpenGL-ES 2.0. De benchmark is al wat ouder en is daarom een mooie opwarmer voor deze testsectie. In de Benchmark wordt een gemiddelde van getoonde frames per seconde gemeten. In deze Benchmark worden verschillende kleuren gebruikt, schaduwen, diepte objecten en water. De Nenamark Benchmark heb ik driemaal uitgevoerd. De maximale score in deze Benchmark is 60 frames per seconde. De G700 haalde drie keer ongeveer 42 frames. In vergelijking met een Samsung Galaxy SIII (die een gelijke schermverhouding heeft) is er een duidelijk verschil zichtbaar deze behaalde een score van bijna 55 frames per seconde.

Nenamark2 score

AnTuTu
De tweede Benchmark is de AnTuTu Benchmark versie 4.1.7. Deze Allround Benchmark test zowel de GPU, Cpu als het interne geheugen. De Benchmark is in totaal drie keer uitgevoerd waarbij er een stabiele score wordt behaald van rond de 13670. Dit is voor mij opvallend omdat bij de meeste apparaten die ik wel eens getest heb met deze Benchmark continue verschillende scores kreeg. Blijkbaar is de G700 een telefoon die een stabiele performances kan leveren. Al kom de performance wel overeen met een midrange telefoon, zoals blijkt uit de onderstaande afbeelding waar de vergelijking met de Samsung Galaxy S III wordt gemaakt.

Screenshot tijdens de AnTuTu Benchmark

Vergeleken met S3

Wel is het goed om te vermelden dat de score die behaald is dicht tegen de toch hoger geprijsde Huawei Ascend P6 aan ligt. De stabiliteit van de G700 blijkt ook uit de stabiliteitstest die uitgevoerd kan worden in de AnTuTu benchmark. Bij deze benchmark is er tijdens een actief proces weinig temperatuur verschil (22-23 graden) en in de stabiliteitstest is er minder dan 2% schommeling te zien in performance.

Stabiliteitstest

AndEBench
De derde geteste Benchmark is AndEBench versie 1605. Deze CPU Benchmark test de maximale rekenkracht van de processor. In deze test heb ik zowel de rekenkracht getest van de gehele processor als per enkele kern. Voor beide onderdelen is er drie keer een benchmark uitgevoerd. Hierbij worden afzonderlijke resultaten geven van de Native berekening als de snelheid van een Java berekening. Bij gebruik van alle kernen haalt de G700 een score op het onderdeel Native van minimaal 6363 en een maximale score van 6460. In vergelijking met de resultaten van de Moto G is de score gedeeltelijk hoger. De Java berekening vallen namelijk wel lager uit dan de Moto G. De scores bij de java berekeningen zijn minimaal 316 en maximaal 324. De Java berekening lijkt bij Huawei nog de mindere CPU krachtmeter te zijn aangezien de Huawei Ascend P6 eerder hier niet goed op scoorde. De behaalde score van 324 is bijna 20 punten minder dan de score van de Moto G.

Alle kernen in gebruik

Per enkele kern ligt de processorscore in deze test ietsje boven de Moto G. De score per kern die wordt behaald is minimaal 1641 en maximaal 1664 bij de Native berekening. De drie scores van de Java berekeningen per enkele kern liggen dicht bij elkaar en zijn 94, 95 en 96 punten. In vergelijk met de Moto G is dit een verschil van ongeveer vijf procent aangezien de Moto G gemiddeld 100 punten scoorde per kern.

Enkele kern in gebruik

GFXBench 3.0
GFXBench 3.0 (versie 3.0.4) is een vrij recente GPU Benchmark. Deze Benchmark is de opvolger van de GLBenchmark 2.5. Voordat deze Benchmark gebruikt kan worden is het eerst nodig om 257MB aan materiaal te downloaden, waardoor het aan te raden is om deze app te installeren wanneer je toegang hebt tot Wi-Fi. GFX geeft de mogelijkheden om verschillende Benchmarks uit te voeren hierbij heb ik gekozen om alle testen twee keer uit te voeren. Met name omdat een enkele benchmark meer dan tien minuten in beslag neemt. De score in deze test valt wel sterk tegen. Er wordt in beide testen een score behaalt van 155 punten, wat neerkomt op gemiddeld 5,2 frames per seconde . In de T-Rex test worden er maar 4,5 frames per seconde getoond. Deze uitslag toont aan dat de aanwezige grafische chip de MediaTec 6589 met de PowerVr SGX544 goed om weet te gaan met het energieverbruik, maar daar tegenover gezamenlijk geen prestatie weet te leveren.

Score T-rex HD

3DMark
Als een na laatste CPU/GPU benchmark is Ice Storm Unlimited getest. Deze benchmark van 3Dmark (Futuremark) is er speciaal op gericht om zowel de CPU als GPU te testen. Deze test heb ik in totaal twee keer uitgevoerd. De verwachte score is 2540. De drie scores die ik behaalde waren 2530, 2525 en 2529. De score valt vrij laag uit, dit kan verklaard worden doordat de GPU maar een score behaald van ongeveer 2100 en de CPU ruim 8000 punten behaald. Door de verschillende wegingsfactoren is de gezamenlijke score dus ruim lager dan bijvoorbeeld de score van de Moto G die een score behaalde van ruim 4481. Wanneer naar de verschillen tussen de twee telefoons wordt gekeken, blijkt dat de grafische score van de Moto G ruim twee keer zo hoog (4411), maar de rekenkracht is wel een kwart lager (6610).

Uitslagen 3DMark met daaronder de CPU en GPU kracht

Quadrant Standard
De laatste CPU en GPU Benchmark is Quadrant Standard versie 2.1.1. Deze benchmark is al wat ouder, maar nog steeds een goede mogelijkheid om te zien hoe de telefoon scoort op verschillende onderdelen. Deze benchmark heb ik drie maal uitgevoerd. In deze benchmark worden scores behaald die rond de 4000 punten liggen . In vergelijking met de Samsung Galaxy S3 die ruim 1500 punten meer haalt is dit verschil vooral te verklaren door de GPU.

Quadrant geeft de specifieke resultaten onder aan het scherm

Browsertesten
Voor mij maakt internetten en het web afstruinen een belangrijk onderdeel uit van mijn mobiele telefoniegebruik. Voor het internetten maak ik eigenlijk nooit gebruik van de voor geïnstalleerde Android browser, maar wel van de Firefox Beta of Chrome browser. De Android browser zal ik in deze test wel meenemen voor de goede orde. Waardoor er per test drie resultaten zijn bij zowel de Sunspider als Peacekeeper benchmark.

Sunspider 1.0.2.
Voor de eerste browsertest gebruik ik Sunspider 1.0.2. De 1.0.2. versie is de opvolger van de veelgebruikte 0.9.1. Deze test is ideaal voor het bereken van Javascripts. De berekeningen worden in de Sunspider browser alreeds vijf keer getest, maar toch zal ik driemaal per browser de test uitvoeren. In deze test is een lagere rekentijd in milliseconden beter. Als eerste heb ik de Firefox (versie 27.0)browser getest. Deze browser kan de berekeningen uitvoeren in ongeveer 1400 ms. De Chrome browser (versie 32.0.1700.99) kan de berekeningen zelfs nog sneller uitvoeren deze komt iets boven de 1300ms uit. De eigen Android browser scoort beter dan ik had verwacht. De behaalde score is maar iets hoger dan de score als de Firefox browser. De resultaten over het geheel genomen zijn redelijk te noemen. Een HTC One doet er iets meer dan 1000 ms over om deze benchmark uit te voeren, waarbij er dus ongeveer een verschil is van 300ms per uitgevoerde ingewikkelde javascript berekening.

Resultaten Sunspider Firefox

Resultaten Sunspider Chrome

Resultaten Sunspider Android Browser

Peacekeeper
Peacekeeper is een Javascript benchmark die speciaal is gerciht op HTML5, in deze browsertester worden verschillende Javascripts gebruikt om de performances van de browser te testen. Aangezien de test vrij lang duurt heb ik van elke browser maar twee testen uitgevoerd. Bij deze Benchmark is het belangrijk om het scherm wat langer te laten branden, aangezien de score beïnvloedt wordt als de telefoon in stand-by modus gaat. De resultaten in de eigen browser zijn redelijk te noemen in vergelijking met andere midrange toestellen. Zo worden er scores behaald van 526 en 541 . Dit is hoger dan de score van de Moto G. De resultaten van de Chrome browser zijn nog beter te noemen en die scores zijn 541 en 550.De Firefox browser scoort in vergelijking met de Chrome browser en Android browser opvallend laag. De behaalde scores waren tweemaal 397. Deze Firefox score kan mogelijk verklaard worden door de Beta versie, aangezien de score ruim 150 punten minder is.

Resultaten Peacekeeper Android Browser

Resultaten Peacekeeper Chrome Browser

Resultaten Sunspider Firefox Browser

Update Peacekeeper
Persoonlijk was ik zeer verbaasd over de grote afwijking van de Firefox browser in de Peacekeeper test. Daarom zal ik nu nogmaals deze test uitvoeren om te zien of er nog steeds grote verschillen zijn of dat het verschil is toe te schrijven was aan de gebruikte versie van de Firefox browser.
Als eerste heb ik Firefox getest. Voor deze test heb ik gebruik gemaakt van Firefox Beta versie 29.0. Vanuit de resultaten blijkt dat de lage scores inderdaad gedeeltelijk zijn te verklaren aan de vorige versie van Firefox. De behaalde scores zijn nu na twee keer testen 495 en 488. Dit is nog wel ruim lager dan de score van de Chrome en de eigen Android browser. Wel is dit een verbetering van bijna 100 punten.

Voor het juiste beeld heb ik ook nogmaals de Android en Chrome browser getest. De Android browser scoort nu tweemaal 535. Dit is hoger en lager dan de score van de vorige keer, maar het is goed om te zien dat er eigenlijk geen performance verlies is na drie maanden gebruik. De Chrome browser is ook een paar versies opgeschoven (versie: 33.0.1750.170). De nu geteste versie scoort in de eerste test 545 punten. In de tweede test wordt een score van 548 punten behaald van. De score van de Chrome browser is ongeveer gelijk aan dan de score van de testen in februari.

Van links naar rechts de hoogste score van de Firefox, de Android en de Chrome browser

Over het algemeen is de browser performance sterk toegenomen voor de Firefox browser. Wel is er nog wat werk te doen bij Firefox. Verder is het goed om te zien dat de scores in deze benchmark aantonen dat de telefoon niet veel prestatie heeft verloren na drie maanden.

Einde update Peacekeeper benchmark

Over het geheel genomen blijkt uit de verschillende benchmarks dat de G700 een redelijke CPU heeft, maar een zeer matige GPU. Qua rekenkracht stelt de telefoon in vergelijking met sommige Android telefoons niet teleur wat ook blijkt uit de Sunspider en Peacekeeper benchmark. Wat wel opvallend was dat tijdens alle testen de telefoon niet heel warm werd.

Nu alles in ogenschouw te hebben genomen en uitgebreide testen volgt hier de conclusie. In de inleiding heb ik aangegeven deze telefoon vooral wilde testen of deze midrangde telefoon goede prijs/prestatie-verhouding heeft. Qua vormgeving is de telefoon vrij mooi, al moet je we van een matzwarte achterkant houden. De telefoon is eenvoudig in gebruik en presteert stabiel. Met name de accu gaat lang mee. Een ander belangrijk pluspunt is het scherm. Het scherm heeft goede kijken dankzij de goede kijkhoeken.

Natuurlijk kleven er minpunten aan deze telefoon. Zo is de eigen camera-app korrelig te noemen en zijn de foto’s niet van hele goede kwaliteit. Al is het wel goed mogelijk om foto’s in een donkere ruimtes te maken. Een ander minpunt is de GPU en met name dan het onvermogen om een grafische prestatie te leveren die specifiek op de GPU gericht zijn. Bij andere midrange telefoons is dit vaak een probleem, maar bij de G700 is dit nog sterker zichtbaar. De gebruikte CPU scoort wel weer beter ten opzichte van andere midrange telefoons en in de browsertesten scoorde de G700 naar behoren.

Over het geheel genomen is de G700 geschikt voor mensen die een telefoon willen hebben met een goed scherm, veel internetten en belfunctionaliteiten gebruiken en niet te veel willen betalen voor een telefoon. De telefoon is minder geschikt voor mensen die kwalitatief veel foto’s willen maken en de nieuwste games op hun mobiel willen spelen. Het is wel aardig om te vermelden dat de telefoon inclusief cashback de goedkoopste HD ready telefoon in Nederland. Waarbij de prijs van de telefoon op ongeveer ¤175,-- uitkomt. In vergelijking met de Moto G heeft de Huawei Ascend G700 een groter scherm, uitbreidbaar geheugen, dual-SIM en wordt de telefoon met een adapter geleverd. De Moto G heeft daarentegen wel een betere GPU en de nieuwste Android-versie.

Als laatste wil ik iedereen die deze telefoon wil gaan aanschaffen er op wijzen om niet te vergeten de cashback van ¤50 te gebruiken. Verder is er nog steeds de mogelijkheid om gebruik te maken van de 3 X 3 smartdeal. Bij deze deal (gratis voor eerste 100.00 registraties in Benelux) krijg je onder andere drie jaar pick-up en return garantie. Kijk wel even voor de voorwaarden hoe je gebruik kan maken van beide acties door of op de cashback site te kijken of de 3 X 3 Smartdeal.

Nu is er dan echt een einde gekomen aan de review. Bedankt voor het lezen en ik stel het zeker op prijs als jullie je waardering uitspreken. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Mis je nog bepaalde onderdelen, zie je foutjes of wil je bepaalde onderdelen beter uitgelicht zien, laat het dan gerust weten, want een review is nooit echt af.

Heb jij ook een Huawei Ascend G700 Zwart?

Mooie review! Heb zelf ook dit toestel en heb geen spijt deze aankoop. Hiervoor een HTC Desire HD gehad en deze was aan vervanging toe. Had eerst de HTC one op mn verlanglijstje staan, maar had het geld er niet voor over...dit toestel ligt lekker in de hand en het scherm heeft een mooi beeld. Wel lastig om er een mooi bijpassend insteekhoesje bij te krijgen... Heb er met de cashback ¤180,- voor betaald, echt veel telefoon voor weinig geld!
PS zie dat jij een ander vergrendeld scherm hebt dan mijn toestel,andere icoontjes..
Dank je wel vind het ook een mooie telefoon voor een mooie prijs :D

Je kan de thema's trouwens veranderen door op het icoontje thema's op het home screen te klikken. Wanneer je hier op klikt, kan je kiezen uit zeven thema's die allemaal verschillende icoontjes hebben.

Ben nu trouwens bezig met een update en zal onder het kopje gebruiksgemak hier binnenkort wat over schrijven.

[Reactie gewijzigd door Mindpower op 7 februari 2014 18:03]

Dat thema's en widgets veranderd kunnen worden dat wist ik al ;) , alleen wordt het het ingestelde thema niet veranderd op mijn vergrendelscherm..... :?

Rectificatie heb de instelling hiervoor al gevonden :*)

[Reactie gewijzigd door cwchiang op 7 februari 2014 20:03]

Oh bij mij wordt het wel automatisch aangepast als ik op een thema klik in de map thema's.

Zie wel dat er een verschil is in de werking van 'huidge thema aanpassen' wat onderaan het scherm staat of door gewoon op het plaatje van een thema te klikken.

Ga dit morgen even goed uitzoeken wat het verschil tussen is.
Wat een enorm goede review. Mijn complimenten :)
Dank je wel :)
Zal kijken of ik morgen nog wat buiten foto's in de review kan plaatsen.
Wauw mooie review. Heb toestel ook net een week, gekocht met BTW actie van MM. Bevalt inderdaad prima. Vervanger voor een Wolfgang AT-AS45IPS. Dual sim was een must voor mij en had geen zin om iets in china te kopen. Zeker met de cashback en de BTW actie was dit voor mij een makkelijke keuze (<150 euro).
Heb er zelf de Nova launcher op gezet wat ik toch prettiger vind werken dan de standaard launcher van Huawei. Maar moet toegeven dat ik het niet echt een kans heb gegeven.
Bedankt voor de tip om de achtergrond van lock screen te wijzigen, had al lang gezocht maar niet gevonden :D .
Heb er overigens dit hoesje bij gekocht. Erg mooi, past perfect:

[Reactie gewijzigd door Mr.SiniSter op 9 februari 2014 00:15]

tip: een hoesje kan veel goedkoper:
ebay: g700 flip
tip: een hoesje kan veel goedkoper:
ebay: g700 flip
Heb zelf gekozen voor een TPU hoesje, omdat ik graag het scherm direct zie.
Ben nog wel aan het wachten op het hoesje omdat ik het besteld heb tijdens het Chinese nieuwjaar. Het is trouwens wel leuk om te zien dat het aanbod en keuzes aan hoesje voor de G700 op Ebay zijn toegenomen.

[Reactie gewijzigd door Mindpower op 10 februari 2014 10:36]

Had het gezien maar geen zin om te wachten :9
Beste Mr. SiniSter

Bedankt voor deze mooie woorden :) Heb ooit zelf gekeken naar deze Wolfgang, maar heb toen gekozen voor mijn Sony Ericsson Neo V. Heb je trouwens gekozen voor de witte G700?

[Reactie gewijzigd door Mindpower op 10 februari 2014 10:26]

Die wou ik eerst nemen omdat deze 10 euro goedkoper was. Mocht uiteindelijk de zwarte voor die prijs omdat wit er niet meer was.
Dan heb je het toestel helemaal voor een scherpe prijs. Vond de 3X3 deal trouwens ook fijner en zekerder dan de garantie die je hebt op een toestel uit China en natuurlijk ook ten opzichte van vele andere toestelen die gewoon hier op de lokale markt verkocht worden.
Inderdaad een hele goede review _/-\o_
Heb de G700 ook en min of meer dezelfde ervaringen als Mindpower.
Aanvullend wellicht: ik gebruik wél de dual-sim mogelijkheid en ook dat gaat / werkt prima.
Dit is een topreview. En op basis hiervan heb ik 'm gekocht.
Vooral om de dual sim. Ik had dat ooit geprobeerd met een Samsung Duos, maar dat was een mager stukje techniek: single core 1Ghz en 512 Mb geheugen. Werkte dus niet.

Maar het inregelen van dual sim deed Samsung toch veel beter dan Huawei.
Ik kan het instellen op 'altijd vragen', dus voor het kiezen van een telefoonnummer aangeven met welke simkaart dat moet.
Bij sms verzenden doet-ie dat niet.
Ook vind ik het niet automatisch doorzetten van de gegevensverbinding een misser. Ik gebruik 3G op kosten van de baas.... tot ik het simkaartje uitschakel (vakantie, weekend...).

Niet echt handig.
Op één van de tabbladen staan 2 app icoontjes: SIM 1 Toolkit en SIM 2 Toolkit. Maar als je die wil gebruiken zegt-ie "App niet geïnstalleerd" (?)

Verder top telefoon. Had ik niet verwacht.
Beste MauvL,

Bedankt voor deze extra aanvulling. de apps met SIM 2 Toolkit werkte bij mij ook niet, dacht dat dit was omdat ik maar één sim kaart gebruik :)

Trouwens als ik het goed begrijp gaat internet automatisch over naar de 'back-up SIM-kaart' als je de zakelijke SIM uitsckakelt? Heb je dan trouwens geen problemen met het verliezen van de internetconnectie als je in het buitenland bent? Dan ga je namelijk ook over naar een andere aanbieder?

Trouwens erg leuk om te lezen dat medetweakers overgegaan zijn op de koop en ook nog eens voor het grootste gedeelte eens zijn met mijn ervaring :+

[Reactie gewijzigd door Mindpower op 25 maart 2014 22:00]

Altijd leuk om te horen dat de review goed wordt ontvangen :)
Bedankt trouwens voor deze nuttige ervaring over de dual-SIM.
Goede review! ( Overigens kun je onder 10. even kijken naar het plaatje want er staat "Benchamark". Verder ook nog wat typo's d's t's etc maar daar lees ik wel over heen )

Ik zit momenteel te denken over aanschaf met name vanwege de Dual Sim en Accuduur.
Vraag:
Heb je op het 5" scherm geprobeerd ebooks te lezen en zo ja: Hoe beviel dit?
Dank je wel voor de positieve feedback, stom dat ik er zelf overheen had gekeken, heb het gelijk veranderd.

Heb net even geprobeerd om ebooks te lezen, maar ik vond het niet optimaal. Als je het scherm verticaal houdt, is het wel mogelijk, maar ik vind het een stuk minder dan e-readers. Wat het wel beter maakt is om je de schermhelderheid op de laagste stand te zet.

[Reactie gewijzigd door Mindpower op 11 februari 2014 09:20]

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de gps van deze telefoon is
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de gps van deze telefoon is
Deze vraag had ik gelukkig al verwacht :) en ben van plan er bij de volgende review een stukje over te schrijven.

Heb de gps al enkele keren gebruikt als routenavigatie. Voor de navigatie heb ik Google Maps gebruikt. Het navigeren ging goed, de locatie werd buitenshuis snel gevonden in binnenshuis duurt het soms net een paar seconden langer. Vidaducten, kruispunten of knoopppunten waren geen probleem voor de navigatie. Als extra ondersteuning van de gps kun je kiezen om mobiele netwerklocaties en Wi-Fi netwerken te gebruiken, van deze optie maak ik geen gebruik van.

De locatiebepaling is naar mijn mening nauwkeurig. De locatie wordt op ongeveer drie meter bepaald, waarbij het mogelijk nog nauwkeuriger kan als je kiest om de Wi-Fi netwerken en mobiele netwerken ter ondersteuning te gebruiken.
Ik ben ook zeer tevreden over de G700, vooral de accuduur is een zeer sterk punt bij dit toestel.
Hiervoor was ik in het bezit van een Xperia P, en die was vaak na een halve dag al zo goed als leeg.
De G700 kan ik de hele dag gebruiken, en dan nog raak ik niet onder de 50%.
Gisteren op pad met m'n broertje met Samsung S3, telefoons beide vrij veel gebruikt. De mijne stond op 54%, die van hem op 10%.

Als ik niet veel speel met het toestel red ik het makkelijk 3 dagen.

@Waldpiek: Navigatie gaat hier ook goed, gisteren in de stad gebruikt en ging zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door unfor op 15 februari 2014 11:48]

Bedankt voor dit praktijkvoorbeeld. Nuttige aanvulling van de review.
Goede review! Wat voor mogelijkheden bied de dual sim optie. Kun je bijvoorbeeld bewust met de ene sim bellen? Of 1 van de twee sims uitschakelen?
Beste MittaM,

Bedankt dat je het als een goede review ervaart. Zoals in de review staat heb ik de dual-SIM nog niet getest. De ervaring van anderen is wel positief zoals de ervaring van Wijbro hierboven.
Wel heb ik het natuurlijk even voor je nagekeken wat er in de handleiding over staat :*)

In de handleiding staat dat je een SIM-kaart kan uitschakelen. Daarnaast kun je een voorkeurs-SIM instellen voor spraakoproepen, berichten en gegevensverbinding.
Top bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb uitgebreid gespeeld met de dual-sim in Australie en het werkt vlekkeloos. Je kan per contact aangeven met welke sim je wilt bellen.
@Mindpower
Complimenten voor de uitgebreide review.
Zelf heb ik inmiddels 5 Dual Sim Androids versleten over de afgelopen 5 jaar. (na meerder gewone dual sim telefoons) Vanaf 2001 en Android vanaf 1.5.
Wat bij allen de bottle neck is, is het geheugen. (altijd vol..) (naast de slechte camera's natuurlijk)
Mn huidige toestel heeft volgens de specs 1GB RAM, 1GB 'phone memory' en 4GB intern. Ik heb er een 16GB SD in gedaan.
Gevolg is dat de 4GB interne gewoon leeg blijft. Is dat bij de G700 met SD ook zo?
Anders gezegd hoeveel geheugen heb je nu daadwerkelijk beschikbaar voor installatie van Apps en en App-data. Dus niet voor foto's en filmpjes, want die gaan natuurlijk gewoon keurig naar de SD. En ook zonder de truuc van verplaatsen naar SD van apps en app data toe te passen. Want de meeste apps kunnen maar een deel of helemaal geen gebruik maken van SD.

[Reactie gewijzigd door floriszz op 17 februari 2014 12:31]

Beste Floriszz,

De G700 beschikt over 8GB interen opslag. Van deze 8GB wordt een gedeelte gebruikt voor androidsysteem en de de Huawei-schil. In totaal is ongeveer 5,9 beschikbaar voor eigen gebruik. De telefoon heeft verder 2GB werkgeheugen, wat er bij mij voor zorgt dat de telefoon altijd zijn werk doet en niet vastloopt.

Trouwens wanneer je gebruik maakt van een SD-kaart is het mogelijk om onder de instellingen, de opslaglocatie te bepalen. Je kan er dan voor kiezen om je muziek, foto's of downloads automtatisch op te laten slaan in het interne opslaggeheugen of de SD-kaart.

[Reactie gewijzigd door Mindpower op 17 februari 2014 16:31]