Revoltec Alu Book II Collectors Edition Review

TERW_DAN 15 maart 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.061 views

Revoltec Alu Book II Collectors Edition

Pluspunten

• design
  • compleetheid
  • goede USBperformance

Minpunten

• tegenvallende firewireperformance

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb een tijd geleden een Revoltec Alubook II Collectors edition gewonnen in een casemodwedstrijd met m'n knuffelkubus.

De Revoltec Alubook II is een witte 3.5” behuizing die overweg kan met S-ATA harde schijven. Deze kan verbonden worden door zowel USB, Firewire als eS-ATA, waarmee het ding dus op zo'n beetje ieder systeem aangesloten kan worden.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3phRm8cjP.jpegDe Alubook II

Features
De Alubook II wordt erg compleet geleverd. In de doos vinden we naast de behuizing met bijbehorende schroefjes een USBkabel, een firewirekabel, een eS-ATAkabel en de adapter om de harde schijf te voorzien van stroom. Verder wordt er nog een eS-ATAbracket meegeleverd, waarmee een interne S-ATApoort omgezet kan worden in een externe variant. Dus zelfs al biedt je computer geen onboard eS-ATA mogelijkheid, dan is het toch prima mogelijk om er gebruik van te maken als er maar een interne poort vrij is en er plek is achterin de kast voor een standaard slotplaatje, of een andere plek om deze in te schroeven.

Als laastste vinden we nog een voetstukje in de doos, waarmee de hdd rechtop gezet kan worden en een poetsdoekje om bijvoorbeeld vingerafdrukken van de behuizing af te poetsen.
Onderop de drive zitten kleine witte rubberen voetjes, zodat deze krasvrij ergens opgezet kan worden. Bovenop de behuizing zitten kuiltjes van dezelfde grootte, zodat de drives stapelbaar zijn als je er meerdere gebruikt.
Achterop vinden we naast alle aansluitingen voor de kabels ook nog een knopje waarmee de disk aan en uitgezet kan worden.

Installatie
Het installeren van de drive is echt doodsimpel. De S-ATAschijf kan gewoon op de controller worden geklikt en vervolgens met vier schroeven aan de onderkant worden vastgezet. Er zitten geen losse kabels in de behuizing, op die van de ledjes na, die los kunnen raken of kunnen zorgen voor een aansluiting die niet 100% is. Het aansluiten van de externe kabels is ook totaal geen probleem.
Het inbouwen van de losse bracket is ook niet bijzonder moeilijk, een kwestie van een schroefje in de kast vastzetten voor het slotplaatje en de kabel op een S-ATAconnector vastprikken.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmbvyBKgDiB.jpegDe interne S-ATAaansluitng

Ik heb de drive onder windows Vista getest en daar zijn verder geen losse drivers voor nodig. Zowel op USB, eS-ATA en Firewire wordt de hdd direct herkend bij het inschakelen van de harde schijf.

Benchmarks.
Niet alleen bieden de 3 verschillende aansluitmogelijkheden kans om het op veel verschillende systemen aan te sluiten, het biedt ook de mogelijkheid om een zo snel mogelijke verbinding tot stand te brengen.
Doorgaans is USB aan de trage kant, gemiddeld haal ik niet meer dan zo'n 20 tot 25MB/s met eerdere controllers die ik heb gehad. Met Firewire haalde ik normaal eerder iets van 40MB/s en met eS-ATA was vaak de disk de beperking, waardoor ik op zo'n 60MB/s zat.

Maar hoe presteert deze behuizing. Ik heb het gemeten door middel van HDtune, andere benchmarks liepen om onverklaarbare reden vast als ik de disk probeerde te benchen met firewire, ook al werkte de aansluiting verder perfect en had ik geen problemen met bestanden overzetten. De waardes zijn geverifieerd door onder Vista wat data te kopiŽren en kijken wat hier de transferrates waren.

De testsetup bestaat uit m'n eigen vertrouwde systeempje. Een Gigabyte GAX48-DQ6, met E8400. Ik heb een interne Seagate 500GB 7200.10 disk in de behuizing geduwd en ter verificatie heb ik bestanden gekopieerd vanaf een RAID 5 array bestaande uit 7200.11 750GB disks aan een Areca 1220, zodat de externe disk zeker de bottleneck was.

De resultaten die ik haalde waren als volgt.
Revoltec Alubook II - minimum read.
USBhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb3.gif 28,0 MB/s
Firewirehttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr3.gif 31,0 MB/s
eS-ATAhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp3.gif 37,6 MB/s

Revoltec Alubook II - maximum read.
USBhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb3.gif 31,0 MB/s
Firewirehttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr3.gif 33,3 MB/s
eS-ATAhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp3.gif 65,4 MB/s

Revoltec Alubook II - average read.
USBhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb3.gif 30,1 MB/s
Firewirehttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr3.gif 32,9 MB/s
eS-ATAhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp3.gif 58,6 MB/s

Opvallend vond ik zelf de goede USBperformance, maar de stuk mindere Firewireperformance. De resultaten met eS-ATA waren wat ik had verwacht. Bij zowel USB en Firewire was de benchmark eigenlijk 1 constante lijn, waarbij het duidelijk was dat de schijf sneller kon. Bij eS-ATA was duidelijk te zien dat het eerste stuk van de schijf een stuk sneller was, omdat de grafiek daar naar beneden donderde. Dat zien we ook in de grafiekjes, waar de minimum snelheden vrij dicht bij elkaar liggen, maar de gemiddelden en maxima een stuk verder uit elkaar liggen als we USB en Firewire afzetten tegenover eS-ATA

stroomverbruik.
Ik heb ook nog even gemeten wat de schijf verbruikt in idle, read en write. De resultaten liggen in elk geval gelijk, ongeacht hoe de disk is aangesloten, of de verschillen zijn dermate klein dat ze niet gemeten kunnen worden.

Revoltec Alubook II - stroomverbruik.
idlehttp://tweakers.net/g/table/graph/pb2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pb3.gif 11,3W
readhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pgr3.gif 11,5W
writehttp://tweakers.net/g/table/graph/pp1.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp2.gifhttp://tweakers.net/g/table/graph/pp3.gif 13.1 W

Ik heb zelf niets hoeven te betalen en de schijf staat momenteel niet in de PW met een prijs vermeldt. Een rondje google leert me dat de prijs tussen de 40 en 50 euro ligt, afhankelijk van waar deze gekocht. Op zich niet slecht, als je bedenkt dat schijven die beschikken over meerdere aansluitingen vaak een stukje duurder zijn dan schijven met enkel een USB connector. Zeker als je bedenkt dat alle kabels en een extra bracket worden meegeleverd.

De disk zit er leuk uit, werkt prima en snel en het stroomverbruik is erg acceptabel. Doordat er verder geen fans worden gebruikt is hij ook lekker stil.

links
productpagina van Revoltec

Heb jij ook een Revoltec Alu Book II Collectors Edition?