Silverstone Argon AR06 Review

Foritain 16 oktober 2014, laatste update op 26 mei 2017, 2.136 views

Silverstone Argon AR06

Stevige koelprestaties voor z'n compacte formaat, praktisch stil op lage toeren, maar aanwezig op hogere toeren. Hoewel het totaalplaatje klopt, is de prijs stevig. De bouwkwaliteit is in orde en de installatie eenvoudig. Een interessant product om in de gaten te houden, zeker als de prijs nog wat zakt.

Pluspunten

• Goede prestaties, zeker voor z'n maatje.
  • Kan met high-end (i5/i7) CPU's overweg, of een G3258 met stevige OC.
  • Lekker compact; niet hoog, en ziet ook geheugen en je pci-e slot niet in de weg
  • Constructie ziet er prima degelijk uit.
  • Stil op lage(re) toeren
  • Eenvoudige en snelle installatie

Minpunten

• Zou een paar euro goedkoper mogen...
  • ... of kan wat kleine extra's gebruiken om de huidige meerprijs beter te verantwoorden
  • Niet heel luid, maar wel hoorbaar op volle toeren. PWM functie gebruiken dus.

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Silverstonetek.com

Enige tijd geleden bracht SilverStone de ML07 HTPC behuizing uit, gebaseerd op het frame en binnenwerk van de Raven RVZ01 (check die review hier), maar dan met een wat elegantere uitstraling dan de op gamers gefocuste Raven. Uiteraard moet daar een koelertje bij, en SilverStone bracht kort daarna toevallig ook twee nieuwe low-profile koelers uit: De Argon AR05 en AR06.

De AR05 is een 36.7mm hoge koeler gebaseerd op twee heat-pipes. De AR06 is een stukje forser met een hoogte van 58mm en vier heat-pipes. Met 83mm ruimte in de behuizing is de AR06 dan de logische keuze, dus zo gezegd zo gedaan, en wederom tijd voor een nieuwe review.

Om te beginnen de specificaties van de SilverStone website:

De SST-AR06 maakt gebruik van vier koperen heatpipes van 6mm doorsnede per stuk en aluminium koelvinnen, die combinatie van koper en aluminium vinden we in praktisch alle degelijke koelers terug. Hij is compatible met alle recente AMD sockets, echter voor Intel machine’s enkel met Socket 1150, 1155 en 1156. Socket 775, 1366 en 2011 vallen buiten de boot, al is dat laatste gezien de afmetingen geen grote verrassing. SilverStone geeft ook aan dat de koeler normaliter bedoeld is voor processoren met een TDP van maximaal 95W, alhoewel zwaardere processoren mogelijk zijn wanneer je behuizing een uitstekende airflow heeft.

Met een hoogte van 58mm is het duidelijk een product gemaakt voor compacte behuizingen, en met een 92mm ventilator als basis is de gehele koeler uiteraard niet gek groot.

De ventilator bevat een “rifle bearing” lager-type met een levensduur van 40.000 uur. Dit type lager is kwalitatief redelijk, maar niet echt high-end. Dit soort is wel uitermate geschikt is voor horizontale plaatsing wat bij HTPC’s en Small Form Factor (SFF) pc’s vaak het geval zal zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de ook veel voorkomende sleeve bearings die bij een dergelijke plaatsing vaak nog veel sneller slijten dan de specificatie. De ventilator is een PWM model welke van 1200 tot 2500 RPM draait waarbij hij tussen de 20 en 28.3 dBA zou moeten maken.

De verpakking is prima van kwaliteit en van aardig stevig karton. Het geheel in kleur uitvoeren is ook niet onaardig.

In de doos vinden we de SilverStone AR06 “snug as a bug”. De beschermlaag aan de bovenzijde zou ietsje dikker mogen, maar het koelblok zelf zit lekker stevig ingepakt.

In de verpakking krijgen we een tube met wat koelpasta en de mounting schroeven voor Intel en AMD. Geen backplates deze keer.

De koeler zelf maakt een efficiŽnte indruk omdat het praktisch geheel koelvinnen zijn. Geen loze ruimtes of grote vaste oppervlaktes; het enige wat je van voren ziet zijn koelvinnen. Deze vinnen zijn relatief dun uitgevoerd, wat je wel merkt wanneer je ze in je handen hebt, maar ze voelen niet kwetsbaar aan. De heatpipes ogen stevig, zeker gezien de geringe afmetingen van het geheel lijken het hele forse dingen. De wit-met-blauwe ventilator maakt het herkenbaar een SilverStone en valt weinig op aan te merken. We zien dat de ventilator overigens goed vastgeschroeft zit en van een mooie zwarte sleeve is voorzien. Van mij mag het laatste stukje van de kabel echter ook wel gesleeved worden.

Aan de onderzijde zien we dat de koperen heatpipes direct contact maken met de processor, of zoals SilverStone het noemt: “Heat-pipe Direct Contact (HDC) Technology”. Hier zien we wederom duidelijk dat de solide elementen beperkt zijn, en dat de AR06 vooral uit dunne koelvinnen bestaat.

Naast de Intel stock koeler zien we dat hij iets, maar niet gek veel groter is, vooral de dikke heatpipes maken een mooi contrast, maar ook de oppervlaktes van de koelvinnen zijn duidelijk groter. Dat mag ook wel natuurlijk, want we geven er toch zo 40 euro aan uit. (Excuses voor de donkere foto’s, het was inmiddels laat)

De AR06 inbouwen is zo eenvoudig dat het eigenlijk geen eigen header vereist, maar om toch maar een beetje structuur in de reviews te houden: We beginnen met de schroefjes in de mounting clips te draaien. In dit geval zie je de Intel mounting clips gebruikt, bij AMD werkt het hetzelfde maar hebben de clips simpelweg een andere vorm.

Met de AR06 zelf op z’n rug zien we de schroefgaten waar we de clips op moeten monteren. Vervolgens schroeven we deze vast.

Een druppel koelpasta op de processor, plaats het koelblok op het moederbord, en draai vanaf de achterzijde van het moederbord de laatste schroefjes aan. Erg makkelijk dus.

Eenmaal op het moederbord zien we dat de AR06 het geheugen en het PCI-e slot niet in de weg zit.

HTPC-stijl, oftewel low-proffile koelers, en goedkopere tower-processorkoelers worden in eerste instantie op de overclockbare Intel Pentium G3258 getest. Deze Anniversary Edition Pentium chip heeft dus een unlocked multiplier, en via het Asus H81i-PLUS mITX moederbord is zowel deze als het voltage vrij in te stellen.

In een standaard setting is het geen heethoofd, maar met een kleine boost naar 3.5GHz / 1.0V komen we aardig in de buurt van stock Intel Core i3 prestaties en warmteproductie. Als stevigere overclock setting gebruik ik 4.2GHz / 1.25V om de koelers wat harder aan het werk te zetten en zo verschillen tussen verschillende producten beter in kaart te brengen.

Overige punten:
- De kamertemperatuur ten tijde van testen is altijd 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open test bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place small FFTs (maximum heat). Een bijzonder zware belasting welke in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 15 minuten stabiel blijft.
- Bij het passeren van 70 graden Celcius (AMD) of 90 graden Celcius (Intel) faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot echt kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overclocken, ook met zeer krachtige koeloplossingen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overclocks kan bereiken.

De grafieken passen zich nu tevens automatisch aan nadat nieuwe koelers worden getest, het kan dus zijn dat je resultaten ziet van alternatieven die niet worden besproken, hou daar svp rekening mee

Eerst even de idle temps.

Saai…. Dus zetten we de processor aan het werk op 3.5GHz.

Hier zien we wat verschil met de stock koeler, maar nog niet echt een reden om deze AR06 op een eenvoudige Pentium of Core i3 te gebruiken. Het verschil met de grotere en duurdere NH-L12 is beperkt. Tijd voor wat meer druk: 4.2GHz en 1.25V:

Hier begint de stock koeler helaas aardig in de problemen te komen, en bereiken we het punt dat een investering in een losse koeler wel nodig is. Hoewel temperaturen in de 80 geen serieus probleem zijn, zullen deze in een compacte behuizing met beperkte airflow flink kunnen toenemen (dit kan zo maar 15-20 graden zijn in een zeer compacte mITX behuizing). Hier komt de investering in een degelijke koeler dus eindelijk goed tot zijn recht. De SilverStone AR06 zit een mooie 15 graden onder de stockkoeler, wat een flink verschil is. De vergelijking met de Noctua NH-L12 is wel interessant; deze koelt nog iets beter heeft de bouwkwaliteit als voordeel en is op volle toeren iets stiller dan de AR06, maar is ook een flink stuk groter en hoger waardoor hij in veel behuizingen niet past (Waaronder de CM Elite 110 en de SST ML07 in deze review), en daarbij ook nog eens ca een tientje duurder. De prestaties lijken in elk geval in verhouding te staan tot de prijs.

De geluidsprestaties van de AR06 zijn ook prima in orde. 1200 RPM als minimum deed mij vermoeden dat hij niet stil genoeg zou zijn, echter dat bleek geen punt. Zowel in de ML07 als een build met de SilverStone Sugo SG08-Lite waar een AR06 in zit doet je met je snuffert in het systeem moet zitten om wat te horen, en dan is de BeQuiet System Power 7 300W nog beter hoorbaar dan de ventilator. Mocht je niet bekend zijn met dat model, dat ding is bij dergelijke lage belastingen gewoon prima stil. Daarnaast haalt hij ook in de behuizingen hogere snelheden en een lagere temperatuur dan de stock koelers. De geluidsproductie op volle toeren is een stuk hoger, zeker ook omdat kleinere (92mm) ventilatoren een andere toon afgeven dan hun grotere broers (vuistregel: hoe groter de ventilator hoe rustiger de geluidsproductie wordt ervaren), maar met een redelijke PWM instelling in je bios kom je een heel eind.

Vergeet ook niet dat de krachtigere ventilator van dergelijke losse koelers in een behuizing in de regel een nog groter gat slaan ten opzichte van de stock koelers; zo liep de temperatuur van de G3258 op 4.2 GHz met de stock koeler in een zeer compacte CM Elite 110 direct (in secondes) op richting de 100 graden C waardoor ik de test direct moest stoppen, de AR06 zette daar een keurige 81-81 C neer na een lange test-sessie met de bijzonder zware small FFT test.

De SST AR06 in de CM Elite 110

Zolang het bij eenvoudige office of typische HTPC taken als films streamen blijft zal de AR06 uiteraard geen momentje hoeven te zweten, ook niet in die compacte behuizing met minimale ruimte om de processor heen, en ook tijdens wat game benchmarks blijft de koeler zowel stil als houdt hij de chip koel op deze 4.2GHz. Dat is vanuit een praktisch oogpunt wel prima, en is geeft ook perspectief voor gebruik van quad-cores, al zal overclocken van een i5 of een i7 in een mITX behuizing met deze koeler wel hoog gegrepen zijn.

En daar zien we de AR06 in de eindbestemming: de ML07. Zal ik binnenkort ook een reviewtje van maken, leuk ding dat.

Uiteindelijk doet de AR06 het zeker niet slecht. Hij slaat een groot gat met de Intel stock koeler, en ten opzichte van z’n duurdere en grotere concurrent in deze test lijken de koel- en geluidsprestaties wel in orde gezien het prijsverschil. Omdat de SilverStone AR06 een stuk kleiner is lijken die prestaties extra knap, want het is een zeer compact ding; de NH-L12 zet wel iets betere resultaten neer, maar in low-profile mode is deze nog altijd hoger, een stuk groter in de andere dimensies, en zijn de temperatuurverschillen eigenlijk minimaal.

Toch heeft de AR06 een zwakke plek, met een prijs van 40 euro is hij iets duurder dan het gros van de populaire low-profile koelers (van vergelijkbare hoogte) die normaliter tussen de 25 en de 35 euro zitten. De rifle bearing ventilator van SilverStone is redelijk, en iets beter dan bijvoorbeeld de sleeve bearings van Scythe, zeker bij horizontale plaatsing wat je mag verwachten bij low-profile builds, maar voor het bedrag zou een nog betere lager moeten kunnen. Voor 40 euro zou je wellicht ook iets van extra’s of een luxe verwachten, maar daar is het totaalpakket relatief karig; een low-noise-adapter was wellicht leuk geweest om de maximale toeren een beetje te beperken zonder de bios in te hoeven duiken.

Het is dan ook een beetje zoeken naar de meerwaarde. De prestaties zijn absoluut goed, en je krijgt deze prestaties zonder dat je koeler je werkgeheugen of PCI-E slot in de weg zit zoals bijvoorbeeld bij de Scythe Big Shuriken het geval is. Al vraag ik mij tegelijkertijd af hoe waarschijnlijk het is dat een HTPC build grote ram heatsinks zal gebruiken dat dat echt een punt zal zijn. Een andere mogelijkheid is dat je net als ik in builds vaak zo veel mogelijk hetzelfde merk aan wil houden, of dat de kleurstelling je aan staat, zo is deze kleurcombinatie goed te combineren met de losse ventilatoren van SilverStone die ook in wit/blauwe kleurstellingen te krijgen zijn. Wit/blauw zal niet voor iedereen zijn, maar het is zeker herkenbaar SilverStone, en in een witte of zilveren build staat het zeker niet verkeerd.

Het is niet de eerste keer dat ik met een product zit die het goed doet en net wat aan de dure kant is, en dan kan je eigenlijk twee kanten op: Of je krijgt iets wat je direct overtuigt dat het een meerprijs waard is, of je zou graag zien dat het product iets goedkoper is. In dit geval kom ik niet van het gevoel af dat de SST AR06 eigenlijk minimaal 5 euro goedkoper zou moeten zijn om de prijsbewuste Nederlandse massa meer aan te spreken. SilverStone laat vaker zien dat ze een weinig agressieve prijsstrategie hebben, zo zagen we dat hun Tundra waterkoelers het ook goed deden maar dat je ook stevig betaalde voor het design, en ook de behuizingen zijn soms (lang niet altijd) wel eens aan de prijs ondanks de gemiddeld zeer goede uitvoeringen daar. Maar bij de Tundra krijg je een duidelijk indrukwekkende en luxe waterkoeler, en bij de behuizingen krijg je dan een super oogende behuizing waar je dagelijks tegen aan kijkt. Uit ervaring geven mensen daar eenvoudiger wat extra aan uit dan aan luchtkoelers die het moeten hebben van degelijke all-round prestaties. Ik vrees er voor dat de mogelijke kopers deze aanschafsprijs toch als voldoende reden zullen zien om deze links te laten liggen, wat wel jammer is gezien de prestaties maar ook simpelweg realiteit is.

Een paar handige extra's, een gebruikservaring waar je u tegen zegt, of een uitstraling waarvan je zegt: "deze MOET je hebben" zouden reden genoeg zijn om de SilverStone AR06 een top-product te maken, dan wel zou de prijs wat moeten zakken om het een koeler te maken waar je simpelweg niet omheen zou kunnen voor je HTPC build. Zonder die elementen blijft de AR06 hangen op een: "prima koeler, maar met een stevig prijskaartje."

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone Argon AR06?

Ik ben zelf ook aan het experimenteren met deze koeler en heb er inmiddels een Noctua NF-A9x14 PWM op gezet en het resultaat is best interessant. Koel vermogen blijft vrijwel hetzelfde maar dan met 300 RPM minder en merkbaar stiller. Jammer genoeg nog steeds niet sterk genoeg om een i7-6700K voldoende koel te houden voor overklokken, maar op stock kloksnelheden net binnen de grenzen.

Zit te denken om volgende maand een Thermalright AXP-100 Muscle te proberen, mits het past. Jammer genoeg geen low profile versie van 12 CM Noctua's.

[Reactie gewijzigd door Nick Boots op 3 mei 2016 19:02]

Zou mij niets verbazen dat het met een degelijke fan een heel stuk beter werkt inderdaad! Maar LP + OC, tja. een heel klein beetje zal wel lukken, of gewoon een stevige boost op 4 cores, maar LP koelers combineer je vaak met kleine cases met minder airflow, dan neemt het potentieel snel af.
Foritain _/-\o_ _/-\o_

Hij was weer lekkker !!!
je weet wel koffie, koekje, Foritain
deze koeler kan je niet gebruiken als je een i5-3570k wilt gaan overclocken, op stock gaat echter prima
Top! Bedankt!
Deze koeler zou het weleens kunnen worden. Ik wacht nog even af wat de prijs gaat doen.
Dank je, beeeetje laat deze reactie, maar goed :D

Wat is het uiteindelijk geworden?
Een koperkleurige Cooler Master waarvan ik het type niet kon vinden met een 12 cm wit/zwarte fan van Fractal :P
Hij gaat echter wel vervangen worden voor een Mugen 4 PCGH die ik voor slechts 25 euro nieuw heb kunnen kopen, alleen zie ik er tegenop om m'n pc uit elkaar te moeten halen.

Het overgebleven budget mag nog naar een koeler met het thema "groen" *hint hint* haha :P

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je nou toch m'n comment zag :+
De comment hieronder bracht mij terug naar deze review :D

Nu zit ik hard te denken... koeler... thema groen....? Damn,
Haha, dat had ik ook. Ik denk dat het maar een gedeeltelijk witte wordt en dat ik iets groen spuit.
Niet dat ik hem vaak ga zien, maar met groene schijven, groen RAM en een groen moederbord is het een kleine moeite :+
Oei, prestatie tabbelen zijn verdwenen ;(