Specificaties HTPC, 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone RAVEN RVZ01 Review

Foritain 7 april 2014, laatste update op 7 april 2014, 5.217 views

Silverstone RAVEN RVZ01

Pluspunten

• Uitsteklende kwaliteit en afwerking
  • Flinke inbouwopties, High-end Game pc's tot flinke HTPCs mogelijk
  • Eenvoudig en frustratie-vrij inbouwen
  • Veel en handige extras
  • Goede filters, eenvoudig schoon te houden
  • Prima koeling en koel opties
  • 2 stock ventilatoren die ook nog eens erg stil zijn
  • Prijs is redelijk voor wat je krijgt

Minpunten

• De totaalprijs van een build kan hoger oplopen ivm de beperking tot SFX voedingen en slot-loading optical bays
  • Geen SD kaartlezer of mogelijkheid daartoe.
  • Frequent ombouwen kan door modulaire structuur wat meer tijd vragen

Review: SilverStone Raven RVZ01

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productpagina

Met de aankondiging van SteamOS en de SteamBox was het natuurlijk wachten op de lancering van een flinke hoeveelheid mITX behuizingen die als toekomstig PS4/Xbox/HTPC vervanger zou moeten gaan functioneren. Met SteamOS ondertussen in een publieke beta test was het voor mij enkel nog even zoeken naar een case die de juiste uitstraling had om als huiskamer-game-pc van de toekomst te worden. Eigenlijk wilde ik voor die build iets wat toch een beetje iets van een console weg had. Toen de release van de SilverStone Raven RVZ01 kwam was het voor mij direct duidelijk: Dit wordt mn doe-het-zelf SteamBox.

Of deze case met SteamBox als doelstelling op de markt is gezet durf ik niet te zeggen, maar dat het een game-y uitstraling heeft mag duidelijk zijn. En ook de inbouwopties lijken op een game-systeem gericht: Een dubbel-slot grafische kaart, meerdere harde schijven, en flinke koelopties. Met een prijs van 90 euro is het zeker geen budget-case, al zal een officieele SteamBox ongetwijfeld vele malen prijziger worden dan een DIY build op basis van deze case. Desondanks zal de Raven voor dat bedrag natuurlijk moeten laten zien dat het meer is dan een leuke behuizing die toevallig iets van consoles weg heeft.

Helaas liep ik tijdens mijn SteamOS experiment tegen een flink aantal issues aan. Niet onverwacht gezien het een beta OS is, echter mijn intentie was om van deze review een echte SteamBox review te maken om er een bijzonder tintje aan te geven. Het resultaat was (helaas) dat ik alsnog vrij vlot naar een Windows installatie ben overgestapt om gewoon los Steam te draaien, en heb besloten de SteamOS experimenten op een rustiger tijdstip meer aandacht te geven. Uiteindelijk heb ik maar besloten om het case-review deel dan los te splitsen, en mijn SteamOS ervaringen in een toekomstig (en mijn eerste) Tweak-blog te gaan verwerken gezien die ervaringen natuurlijk los staan van een productreview. SteamOS verhaal to be continued!

Voor ik aan de echte review begin vind ik het nog van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de SilverStone website:

Dit is niet mn eerste review van een SilverStone product, maar mijn allereerste case uit de Raven series. Bij het bezoeken van de website valt direct op dat deze serie een andere categorie is; de klassieke en rustige witte paginas van bijvoorbeeld de Sugo series moeten plaats maken voor een aparte Raven site in een donkerdere en wat meer stoere stijl. SilverStone staat vaak bekend voor luxe HTPC cases, maar de Raven series is duidelijk gericht op computer-fanaten.

Om te beginnen met de afmetingen. 14 liter is natuurlijk niet zo gek veel, maar de Raven is echter met 382mm breed en 350mm diep niet extreem klein te noemen. Als je hem in je huiskamer wil controleer dan even dat 'ie in je kastje past. De case is overigens in zowel horizontale als verticale positie te gebruiken, mocht je bijvoorbeeld een staande pc mooier vinden. 3.71kg is zeker niet zwaar te noemen, verplaatsen zal je geen hernia bezorgen. De kast komt verder met een audio en microfoon aansluiting, en 2 USB 3.0 poorten op de voorkant.

De Raven is een mITX case (DTX past mocht je dat nog hebben, is echter praktisch van de markt verdwenen) die ruimte biedt aan een flinke reeks componenten. Zo kan je er 3 2.5" SSDs of HDDs in kwijt, naast een traditionele 3.5" HDD. Een optische drive is mogelijk in de vorm van een slim-slot-loading bay. Grafische kaarten met een maximale lengte van 330mm passen, oftewel praktisch elke. De grafische kaart kan een enkel of een dubbel-slotter zijn, met een maximale breedte van 149mm (wederom, praktisch elke). Om de maximale hoogte van de case te beperken wordt de grafische kaart door middel van een inbegrepen riser op zijn kant geplaatst, je hebt daar zelf niets extras voor nodig.

Aan het koelingsfront komt de Raven RVZ01 met 2 standaard 120mm ventilatoren. Deze draaien op 1500RPM en maken dan maximaal 18dBA (wat in de regel fluisterstil zou moeten zijn). Met een maximale CPU koeler hoogte van 83mm zijn tower-koelers uitgesloten, maar is ruimte zat om alle (ook high-performance) low-profile koelers te gebruiken met de standaard aanwezige 120mm case-fan recht boven de cpu in tact. Alhoewel ik in deze build geen waterkoeling ga gebruiken heb ik wel even getest of een 120mm closed-loop setje mogelijk is, dat past gewoon prima. In dat geval zal je enkel de stock ventilator even willen verplaatsen naar het andere plekje; je krijgt 2 120mm ventilatoren, je kan er eventueel een maximum van 3 kwijt.

Naast het bovengenoemde geeft de productpagina ook aan dat er een montage-gat zit om een Laing DDC pomp te monteren, wat aanduidt dat zelfs custom waterkoeling mogelijk is. Ook biedt de case de mogelijkheid om 2 Kensington sloten te bevestigen, mocht je echt dubbel-bang zijn dat iemand er met je mooie systeem van door gaat. Klinkt misschien gek, maar er zijn voldoende omgevingen waar een Kensington slot een mooie plus is!

Als laatste is het belangrijk rekening te houden met de voeding afmeting. De Raven RVZ01 biedt ruimte aan SFX formaat voedingen, let daar dus even op. Mocht je je afvragen of dat geen beperking is voor een game-systeem; met een kwaliteitsvoeding van 450W (zoals ik hier ga doen) is het draaien van een extreem dikke grafische kaart als een GTX 780 Ti geen probleem (al moet ik het zelf met 'slechts' een GTX 770 doen, 780 Ti's zijn dure speeltjes...). Er zijn overigens ook gewoon 600 of 650W voedingen te krijgen in de SFX maat, dus wat dat betreft eigenlijk geen probleem.

Het uitpakken

Genoeg ge..kletst. Tijd om aan de slag te gaan. Ook de verpakking maakt het direct duidelijk dat dit een ander soort SilverStone behuizing is dan ik tot nu toe heb gebruikt. Zwart, vlammen, noem maar op.

Bij het openen van de case verwelkomt deze leuke text je. Het klinkt wellicht wat overdreven, maar ik kwam er al snel achter dat die text erg correct is! Ook erg opvallend was dat de case niet in plastic zit, maar in een soort textiel-zwarte hoes. Maakt in elk geval een luxe indruk zo. (Verder zie je de handleiding al, en een product-overzicht van SilverStone).

En daar is het beestje zelf. Het is absoluut een opvallend ontwerp, en ik kan het console gevoel niet uit mn hoofd krijgen. Direct valt op dat de afwerking gewoon 100% in orde is, SilverStone zal bekender zijn om hun aluminium cases, en de Raven RVZ01 heeft kunststof voor en zijpanelen, maar ze zien er uitstekend uit, en voelen ook echt stevig aan. Prima eerste indrukken.

Aan de voorkant zien we de opvallende horizontale (tenminste, als je de case horizontaal plaatst) strepen, het Raven logo, de audio, microfoon, en 2 USB 3.0 poorten, en uiteraard de aan-/uit schakelaar en resetknop. Ook de keuze voor de slim-slot-loading optical drive geeft een leuk resultaat.

Aan de zijkant valt het design wederom lekker op. Veel roosters om ventilatie mogelijk te maken zijn een plus voor high-performance systemen, maar in plaats van gewoon veel gaatjes te maken, valt de Raven op met zijn wat sportief afgewerkte deels-open panelen.

Achter zien we de plaats waar het moederbord straks komt, met een ventilatie-rooster net boven het i/o paneel, en het rooster en 120mm stock ventilator direct boven de cpu. De plek voor de grafische kaart zien we er naast, en ook de aansluiting voor de voedingskabel (die intern is doorgelust) is zichtbaar.

Het paneel aan de bovenkant heeft dus een rooster direct boven de cpu, en de ventilator zelf ziet er ook aardig en in elk geval goed passend uit. De keuze voor een dunne ventilator zorgt uiteraard dat er voldoende ruimte over blijft voor een stevige HTPC CPU koeler of een flinke radiator als onderdeel van waterkoeling.

Wanneer je naar de binnenkant kijkt begrijp je de text eerder op de doos. Dit wordt een interessante case om te bouwen! Voor de lezers die ook mijn review van de SST Sugo08-Lite hebben gezien zal het wellicht niet als verrassing komen dat ook de Raven RVZ01 zeer modulair is ontworpen. Gelukkig is de handleiding uitstekend, en legt alle stappen duidelijk en in detail uit.

Alhoewel flink modulair, kan je direct al enkele inbouwopties zien. Zo zien we ruimte voor een 3.5" HDD direct boven de voeding, 2 2.5" drive plekken naast het moederbord (op de GPU bracket), het 3e 2.5" plekje is pas zichtbaar wanneer je de GPU bracket verwijderd. En het GPU bracket valt direct op dat het een ingebouwde PCI-Express riser heeft.

Eerst maar leeg beginnen. Zodra je de voeding-bracket verwijderd zie je daar het ventilatierooster voor de voeding onder, en ook de doorgeluste voedingskabel is te zien.

Wanneer je dan het GPU bracket verwijderd begint het geheel een beetje duidelijk te worden, en bereik je ook de 2e stock ventilator, die dus op je grafische kaart gericht staat. Ook het plekje voor de 3e (optionele) 120mm ventilator komt zo in beeld, en geeft je dus de ruimte om je grafische kaart nog extra te koelen.

Nog even terug naar het bracket zelf. Ik noemde het al de GPU bracket, maar het is natuurlijk iets meer dan dat. Het is een GPU bracket, een GPU Riser, maar ook het optical-bay bracket, en het bracket voor 2x 2.5" drives.

Zodra je alle onderdelen en extras op tafel legt is het een aardige collectie (en de ventilatoren en het kleine 2.5" bracketje zit overigens nog in de case zie ik). Naast de interne onderdelen krijg je ook nog een mooie selectie extras met o.a. voldoende schroeven, rubberen voetjes (Voor zowel horizontale als verticale plaatsing) en zelf plaatsbare dragers om te zorgen dat grafische kaarten niet in het slot hangen.

Ook een mooie fan-splitter ontbreekt niet, een ongebruikelijke maar zeker leuke extra.

Met ruimte voor 3 ventilatoren is het natuurlijk fijn dat je 3 stoffilters erbij krijgt. Deze zijn magnetisch, maar ook eventueel vast te schroeven.

Een extra stukje pci-riser krijg je er ook bij en is nodig om straks de grafische kaart te plaatsen.

Standaard zit het Raven logo voor horizontale plaatsing op de case, maar voor wanneer je de case verticaal wil plaatsen krijg je er ook een extra logo bij. Dit logo is iets anders gebogen om te zorgen dat het er bij zowel horizontale als verticale plaatsing mooi uit ziet.

Uitstekende indrukken bij het uitpakken: Een mooi en kwalitatief hoogwaardige case, met een flinke stapel extras er bij. Tot zo ver niets te klagen!

Inbouwen

Voor ik aan het echte inbouwen begin even een paar fototjes van wat apartere componenten die in deze case worden gezet. Om te beginnen de slim-slot-loading optical drive. Mocht je een DVD of Blu-ray speler-brander willen zal je er dus 1tje moeten zoeken. Blu-ray branders in deze vorm zijn prijzig, maar een DVD Brander is voor minder dan 2 tientjes te vinden. En ze zijn inderdaad echt dun...

Een slim-slot-loader heeft echter ook een speciaal kabeltje nodig (eurotje of 6-7), sommige drives hebben die erbij in de verpakking, maar zorg dat je dat altijd even checkt. Zoals je ziet doet deze kabel niets anders dan een Molex van je voeding omzetten naar prik voor je optical drive, en het sata deel van de kabel gaat gewoon je moederbord in als elke andere optical drive of HDD.

Dan even naar de voeding. Er is wel wat keuze binnen het SFX voedingen segment, echter wanneer je een flinke grafische kaart wilt gebruiken heb je natuurlijk wel wat vermogen nodig en ook voldoende PCI-E aansluitingen moeten aanwezig zijn. Zodra je de filters op 450W of hoger zet blijft er eigenlijk bar weinig over, je kunt kiezen tussen SilverStone en... SilverStone. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de ST45SF-G, een Gold-rated, volledig-modulair, 450W voeding. Voor een tientje of 2 minder moet je het doen met Bronze en niet-modulair, of voor dezelfde prijs kan je een 600W model kiezen met een Zilver-rating.

Helaas heb ik niet de hardware in huis om een voeding met voldoende diepgang te reviewen, maar ik wil toch even in gaan op deze voeding. Op HWI liep deze voeding een award mis vanwege een hoge geluidsproductie, echter in mijn praktijkervaring was de voeding in idle gewoon niet te horen, en zelfs onder zware load lastig waar te nemen. Geluidsoverlast is natuurlijk wat je absoluut niet wil in een huiskamer-PC, maar daar van is ook echt geen sprake. JonnyGURU, toch een respectabele site op het gebied van voedingen, heeft er ook een uitgebreide review van.

In elk geval voor mij belangrijk: Zuinig, volledig modulair om onnodige kabels te besparen, en een 6+2 en 6 pin aansluiting voor een stevige GPU.

En dan aan het echte bouwen beginnen. Eerst maar het mITX bordje er in, ruimte zat, dus gaat eenvoudig. Er is geen uitsparing voor een backplate, dus als jouw koeler een backplate gebruikt plaats deze dan voordat je het moederbord plaatst. (ook niet zo gek, gezien een uitsparing een gat in de case zou maken ;) )

De voeding gaat in het bracket, en vervolgens terug de case in direct naast het moederbord.

Ik ga er zelf geen gebruik van maken, maar om het toch even te tonen; een 3.5" HDD kan je direct boven de voeding plaatsen.

Naast de 2 2.5" drives op het GPU-bracket kan je er ook op deze plek 1tje kwijt.

Dan maar even kijken naar het GPU bracket. Om te beginnen gaat de optische drive hier in.

Alvorens de grafische kaart in het bracket kan moet eerst even het risertje op de kaart geschoven worden.

Vervolgens de kaart het bracket in, om te voorkomen dat de zware kaart in het PCI-E slot hangt krijg je er 2 steuntjes bij om je kaart op te leunen. Uiteraard plaats je die straks in de case onder de GPU, echter ze zijn dan amper te zien. Op deze foto zie je hem aan de linker-onder-kant van de grafische kaart, die gaat straks natuurlijk ondersteboven, maar gebruik ik nu even voor de foto en om te zorgen dat hij ook op deze manier niet te veel door hangt.

Eenmaal terug in de case zorgt het GPU-bracket dat je nog maar weinig kan zien, wel zie je nu al handige 'paden' om straks kabels te kunnen laten lopen, zoals de kabels van de optische drive.

Nu kunnen we de HDDs plaatsen. 7 en 9mm drives passen, echter de HDD die ik voor deze build had liggen was nog dikker (iets meer dan 1 cm), en paste helaas niet. Dit is een ongebruikelijke maatvoering, en ligt dus niet aan de case, maar hier door liep ik zelf toch enige vertraging op. Om de review-fotos af te kunnen maken maar even een SSDtje in 1 van de 2 plekjes geplaatst.

Zo begint het langzaam vorm te krijgen. Helaas dat ik dus nog even op een nieuwe HDD moest wachten (Op dit moment was ik nog overtuigd om met SteamOS te gaan werken, wat een flinke HDD vereist).

De modulaire opbouw maakt het bouwen van de Raven RVZ01 eigenlijk gewoon heel eenvoudig. Geen gepriel of gepriegel, alles lijkt goed doordacht, is goed toegankelijk, en zit stevig in elkaar. En we hebben het hier toch over een vrij compacte case met flinke inbouwopties. Again, so far so good...

Kabelmanagement

Bij de experimenten met SteamOS liep ik tegen wat issues aan die mij voorlopig even terug op Windows hebben gezet. Omdat hierdoor de uiteindelijke build heroverwogen moet worden heb ik natuurlijk niet alle kabeltjes keurig weggewerkt (Ga mijzelf niet nog meer werk bezorgen eh), mocht je je dus afvragen waarom de build intern niet keurig afgewerkt is.

Tijdens het inbouwen gaf ik al aan dat de case goed doordacht is, en hetzelfde geldt voor de handleiding. Meestal vermeld ik wel kort of een handleiding prima of juist te matig is, maar in dit geval verdienen de handleiding-schrijvers een complimentje (en niet omdat het toevallig op een mooi materiaaltje is geprint!). Niet alleen het bouwen wordt stap-voor-stap beschreven, maar bij elke stap, indien van toepassing, staat ook vermeld hoe je de benodigde kabels kan laten lopen. Een ervaren bouwer zal er weinig interesse in hebben, maar zelfs met een flink aantal builds achter de rug was het toch een handig steuntje in de rug.

Daarnaast heeft de Raven ook nog wat extra voordelen: De case is klein, maar er is naast de voeding een mooie hoeveelheid loze ruimte waar je alle kabels mooi samen kan binden. Vanuit die ruimte trek je de nodige kabels naar de juiste plekken zonder dat je kinderhandjes nodig hebt om ergens tussen te wurmen. Ook is een bijkomend voordeel dat die ruimte op geen manier van belang is voor de airflow, zowel de processor als grafische kaart worden zo niet beinvloed.

Uiteraard kan je de kabels niet helemaal laten verdwijnen, daar is de case te klein voor. Maar ze verstoren de airflow niet, en het is frustratie-vrij. Dat lijkt mij gewoon meer dan voldoende.

Koeling

Je hebt totaal ruimte voor 3 120mm ventilatoren, waarbij je er dus standaard al 2 krijgt. 1tje zit direct boven de processor, de andere 2 zitten direct op je grafische kaart. In de horizontale opstelling, waarbij gebruik van de meegeleverde voetjes natuurlijk wel handig is, zuig je zo via de onderkant frisse lucht aan om de kaart te koelen. Ik zit nog in de test-fase met dit systeem, maar tijdens een uurtje of 2 gamen bleef de grafische kaart keurig stil met enkel de 1 stock ventilator er op gericht. Oftewel de kaart bleef met stock-fan-profile dusdanig koel dat de ventilator niet hard aan de bak hoefde, in elk geval niet harder dan als dezelfde kaart in een flinke ATX behuizing. De aparte interne ruimte voor de grafische kaart, met de optie voor 2 dedicated ventilatoren, lijkt dus een grote plus. Het idee dat een grotere ruimte/kast beter voor de koeling is dan een degelijke airflow is natuurlijk ook onjuist.

Echt veel gamen ben ik nog niet aan toe gekomen, maar na een sessie Diablo 3 (leuke game geworden overigens met de expansie..) kwam de kaart niet boven de 76 graden uit, met het standaard fanprofiel van deze Gigabyte GTX 770 Windforce 3. Op die temperatuur staan de ventilatoren op ca ~50%, oftewel er is nog flink meer koeling vanuit de grafische kaart mogelijk als dat nodig was geweest. Deze resultaten liggen overigens aardig op lijn met de prestaties van deze kaart in een gangbare ATX behuizing, dus dit is een uitstekend resultaat.

De processor wordt in tegenstelling tot de grafische kaart juist van boven gekoeld. In de foto kan je zien dat er momenteel een stock koeler op zit, het is nog even kiezen welke koeler het gaat worden, of dat er toch nog waterkoeling in komt. Praktisch elke HTPC koeler gaat gewoon passen, en krijgt extra hulp van de stock case ventilator. Zo lang je zorgt dat je de intake aan de bovenkant niet helemaal dicht zet zal je geen problemen hebben met high-end processoren als je kiest voor een krachtige koeler zoals de Big Shuriken, NH-L9, of PH-TC90LS.

Je ziet het enkel als je direct door de gaten aan de zijkant kijkt, maar er is aardig wat ademruimte aan de zijkanten

Voor de echte overclocker kan je natuurlijk waterkoeling gaan plaatsen. Custom waterkoeling moet mogelijk zijn (maar is geen onderdeel van deze review), en er zitten zelfs mounting holes voor een custom-loop pomp (specifiek de Laing DDC). Mijn inschatting is echter dat de fijne ruimte voor kabelmanagement dan toch aardig af zal nemen, en een modulaire voeding in dat geval wel een plus zal zijn. Ruimte om slangen aar de grafische kaart te sturen is er in elk geval wel, maar je zal heel creatief te werk moeten gaan om alles mooi te doen passen, een leuke uitdaging voor een echte fanaat wellicht? Waarschijnlijker en praktischer schat ik een closed-loop systeem, waarbij je met een dikke 8 centimeter tussen je cpu en de top van de behuizing een aardige 120mm oplossing kwijt kan. De enige closed-loop 120mm koeler die ik nu had liggen is een Seidon 120V, en die past zonder enige moeite. Een variant met een iets dikkere radiator zal ook nog wel passen, echter een setup met 2 ventilatoren in push-pull zal intern erg krap worden, je zal de tweede ventilator vermoedelijk dan toch echt buiten de case moeten hangen.

Hoe dan ook. Voldoende koelmogelijkheden voor een stevige game-processor en een dikke grafische kaart, en twee standaard ventilatoren die het geheel tot dusver keurig koel houden, geeft aan dat de Raven het ook op dit onderdeel goed doet.

Geluidsproductie

Wederom een geventileerde case bij mij op de tafel, en ook nu zal de goede koeling de geluidsproductie niet helemaal ten goede komen. De praktijk viel echter erg goed mee. De voorkant van de Raven is namelijk gesloten, en de airflow speelt vooral achter in de case zijn rol. Zelfs met een Intel stock koeler was het resultaat in idle een praktisch stil systeem.

Ook de stock ventilatoren spelen hierbij een mooie rol. Ondanks dat ik niet in staat ben te testen of de geclaimde 18dB correct is, ze zijn inderdaad in de praktijk gewoon prima stil.

Tijdens het gamen bleef de grafische kaart op praktisch onhoorbare setting staan, maar de Gigabyte Windforce 3 koeler is dan ook uitstekend. Helaas kan hetzelfde niet worden gezegd van de Intel stock koeler, deze is toch echt hoorbaar wanneer hij toeren begint te maken. De case doet in dat geval toch wel iets positiefs met zijn dichte voorkant en indeling, maar ik ken geen case die een stock koeler op toeren acceptabel doet klinken (en ik ken ondertussen aardig wat geluidsdempende cases..). Dit is echter inherent aan de gekozen koeler, en dus niet aan de case zelf. Mijn advies is simpel: wil je een stil systeem, koop dan een mooie processorkoeler en een grafische kaart met een degelijke 3rd party koeler er op. De behuizing zelf doet het in elk geval best goed, en de stock ventilatoren zijn ook echt prima om zelfs in een stille high-end build gewoon te behouden.

Stoffilters

Zoals je eerder op de foto zag krijg je 3 stoffilters bij deze case. Gezien je 3 ventilator plekjes hebt lijkt dat dan ook gewoon prima. Het leuke aan deze filters is dat ze magnetisch zijn, oftewel je klikt hem eenvoudig waar je wilt, en verwijderd hem ook weer zo om hem te reinigen. Veel makkelijker kan je het niet wensen! Uiteraard is het met deze filters wel zo handig om de 3 120mm ventilatoren als intakes te gebruiken, waarbij ze met een overdruk warme lucht door de niet gefilterde ventilatiegaten elders (zijkant, achterkant) de lucht afvoeren. Nu is dat ook eigenlijk het handigste met deze indeling, de meeste HTPC koelers zuigen tenslotte frisse lucht van boven aan, en ook grafische kaarten zuigen meestal via de ventilatoren lucht het koelblok in. Zonder enige moeite zitten de 120mm ventilatoren dus eigenlijk fabriek-af al goed.

Het enige argument wat je tegen deze magneet-filters zou kunnen bedenken is dat het wellicht de uitstraling iets beinvloed, of dat het met schroefjes er net wat steviger uit zou zien (en je kan ze eventueel gewoon vast schroeven). Mocht het je echt dwars zitten kan je ze natuurlijk ook aan de binnenkant tussen de case en ventilatoren plaatsen, maar dan zal het schoonmaken wat lastiger zijn. Persoonlijk zie ik niet hoe het beter had gekund, dus ook op dit punt ben ik gewoon 100% tevreden. Het is effectief, en vooral lekker handig in de praktijk

Prijs en alternatieve opties

Een interessante header voor deze case. mITX en HTPC cases zijn er natuurlijk zat, dus hoe staat de Raven RVZ01 z'n mannetje in de markt? Eigenlijk heel eenvoudig: Met uitstekende prestaties, kwaliteit, en een heel unieke uitstraling.

Laten we eerlijk zijn, voor 90 euro kan je best wat kiezen. Onlangs had ik bijvoorbeeld een review gemaakt van de bloedmooie SilverStone SG08-Lite, en ik kon echt weinig aanmerken op die case, en ook daar kon een dikke grafische kaart zonder problemen prima in. Ondanks dat ze grofweg in dezelfde prijsklasse spelen kan ik ze toch niet als echte concurrenten zien; de Raven is gewoon een heel ander en zeer uniek beestje. Het schreeuwt gaming, SteamBox, of zelfs luxe console. En een case met een dergelijke uitstraling die ook nog eens kwalitatief top is is gewoon zeldzaam.

Ik kan dus een riedel alternatieven noemen op het gebied van inbouwopties, koelprestaties, of wat dan ook, maar het lijkt gewoon zonde tijd. Ik kan ook zeggen dat je vergelijkbare inbouwopties kan krijgen in een goedkopere behuizing, maar ook dat zal iemand die het spontaan warm krijgt van deze case weinig kunnen schelen. Zie je deze case en krijg je net als ik het gevoel dat je hier een huiskamer-game-pc (SteamBox of niet) van –moet- maken, dan volstaat het te weten dat je gewoon een product krijgt wat zijn prijs en beloftes meer dan waar maakt.

Eerst nog wat fotos, een mooie behuizing als deze mag natuurlijk even wat aandacht!:

Ik heb inmiddels een aantal erg mooie cases kunnen testen, en de fanatieke volgers zullen ongetwijfeld enig enthusiasme van mij bij sommige reviews hebben opgemerkt. Mocht het nog niet duidelijk genoeg zijn, ik ben echt heel enthusiast geworden van de RVZ01. Toen ik de press release zag wist ik al dat dit mijn SteamBox case moest gaan worden, en vanaf het moment dat hij binnen kwam ben ik geen seconde ontevreden geweest. Van het uitpakken tot het bouwen, tot het resultaat als hij eenmaal onder je TV staat, het is gewoon top.

Als er al wat te klagen is dan is het een gevolg van duidelijke en logische keuzes. SFX voedingen zijn inderdaad wat duurder dan ATX, maar anders had de case een stuk hoger uitgevallen dan de gemiddelde console. Slim-slot-loaders zijn niet veel duurder als je het bij DVD houdt maar Blu-ray branders kosten al snel een stuk meer, echter wie wil er nu een lelijke grote optische drive in het zicht? Iets vergelijkbaars gaat op voor de diepte van de case, 350mm, het zal wellicht net te diep zijn voor sommige situaties. Echter als een case wilt maken voor een echte high-end grafische kaart zal je al snel uit moeten gaan van kaarten van 30cm of langer. Regelmatig verbouwen van de componenten kost wat tijd omdat je wat meer schroeven moet verwijderen om bijvoorbeeld bij de GPU te komen, maar deze zwaar-op-brackets-wegende-opbouw maakt het inbouwen nu juist zo heerlijk gemakkelijk. Nog zo'n punt is de materiaalkeuze; Dat de voor- en zijkant van kunststof (althans, kunststof panels op een stalen frame) zijn klinkt misschien goedkoper of 'minder' dan aluminium, maar als je dit design wilt leveren kan je natuurlijk weinig anders dan een materiaal kiezen wat dit mogelijk maakt. Ik zou deze zaken eigenlijk dan ook liever geen nadelen willen noemen, maar eerder 'overwegingen'; zaken waar je van te voren over na wilt denken of jij dit zelf wilt of niet. Tekortkomingen zijn het in elk geval niet.

De SilverStone Raven RVZ01 is vooral lekker uniek, erg mooi, goed afgewerkt, uitstekend doordacht, past een echt high-end systeem, komt met een mooie set extras, blijft koel met een prima stock koeling setup, blijft ook stil en is gewoon all-round verdomd indrukwekkend. De Raven RVZ01 laat net als de recente SG08-Lite zien dat SilverStone op de goede weg is om echt mooie producten op de markt te zetten. Het is gewoon een uitstekende case, die lekker bouwt, ruimte biedt voor een breed scala aan systemen, en je het gevoel geeft dat je een echt A-kwaliteit product hebt gekocht. Ik kan niets anders zeggen dan dat de RVZ01 gewoon een absolute aanrader is.

Zoals altijd nog wat hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/htQSygd4fDc2ACcm7gh6Ibkq/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/WivhtDlqSrmfJTjZVuLawAwt/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Lrxg3t9zZOwfcgqsQwbNX4sK/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/xnR9BbBtkeCPxC6dDdkmWVzK/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone RAVEN RVZ01?

Perfecte review :) geeft mooi beeld van wat je eigenlijk mag verwachten van deze case!
Super review deze kast staat hoog op mijn verlanglijstje ;)
Nette review en prachtige case .
Is de case stevig genoeg om een monitor op te plaatsen ?
Vraag is of je dat wil doen. Een beetje monitor zal geen probleem zijn zolang je de ventilatie niet afdekt. Maar met zn niet geringe diepte lijkt mij het resultaat met een monitor er op niet heel strak?
Is dit de vervanger van jou ML05? Zo ja is inderdaad heel wat meer "game ready" :p Heel mooi ding in alle geval!
Is een heel ander beestje zo he :D Zelfde moederbordje, maar daar houdt de vergelijking ook wel op. Bevalt iig erg goed, jij blij met je ML05? :D
Hoi,

Ja heel blij. Past goed in de huiskamer! Wat ik wel een groot gemis vind is stof filters. Deze ga ik er wel nog eens bij bestellen denk ik. samen met 2 stille 80mm fans. Kwestie van de airflow een beetje te kunnen controleren.
Er zit een filter bij toch aan de bovenkant, of vergis ik mij? Neem aan dat je die als intake heb gebruikt overigens. Dan 2x 80mm als outtake en je hebt geen extra filters nodig.

Wat zijn je temps atm?
Temps zijn OK. Volgens het moederbord zijn de temps van de AMD A6-6400k rond de 40 (Er zit ook geen aparte case fan in). Ja momenteel zuigt ie nog langs boven in maar wanneer hier een optical drive komt moet ik de lucht langs opzij aanzuigen.

Maar maakt niet uit, stof filters zijn nu niet ZOO duur :p maar die verdomde Noctua 80mm fans zijn dat wel! :p
Heb deze case ook gekocht, noem hem nu al liefkozend: mijn kleine monstertje :9

dit ding smeekt om gemod te worden, als je de gpu bracket dumpt en een flexibele pci riser gebruikt krijg je ruimte genoeg om er een 240 mm radiator en reservoir in te proppen 8-)

1 klein minpuntje echter, het zij paneel aan de gpu kant is echt niet mooi afgewerkt. op de plaatsen waar de mobo risers gepuntlast zijn zitten er aan de buitenkant oneffenheden die duidelijk zichtbaar zijn door de lak heen .
was dat bij jouw review exemplaar ook het geval ?
Klein monstertje klinkt lief :D Al is ie, zoals je al zegt, best ruim en als je handig bent kan je best wat moois er in prutsen.

Afwerking zijpaneel was bij mij gewoon in orde, dat soort dingen vallen vrij snel op met een beetje verlichting er op. Ik merkte wel dat de tooling bij de ML07 (zelfde chassis) minder was dan bij de RVZ01, maar SilverStone gaf zelf ook aan dat dat inderdaad correct is.
Nette review, man! Ik ben op het moment niet op zoek naar een nieuwe case, maar bij een volgende build overweeg ik om een m-ITX mobo te kopen en dus ook een m-ITX case. Tot nu toe heb ik daar vooral 'tower' uitvoeringen van gezien en deze case ziet er dan ook erg goed uit en vooral ook de temperaturen zijn heel netjes voor zo'n krappe, kleine case. De review gaf mij ook veel opheldering over vooroordelen die ik had. Zo had ik nooit gedacht dat de gpu voldoende koeling zou krijgen, maar het tegendeel is bewezen. Ik heb helaas totaal geen ervaring met custom water koeling, maar zou dat eigenlijk wel willen uitproberen met deze case. +3 voor een uitstekende review!
Dank je voor de reactie! Ik denk dat er wel meer zijn die de stap van compact -> slechte airflow maken, terwijl dat niet terecht is. Dat er veel compacte cases zijn met beperkte airflow draagt daar natuurlijk aan bij.

Als je echt met een custom waterkoeling aan de slag wil gaan zou ik er wel even goed over nadenken. Er zit een montage voor, en het is technisch wel te doen, maar zoals ik in de review ook aan geef vraag ik mij soms best af hoe je het allemaal moet doen passen. Als je eigen waterkoeling maken een doel is, zou ik beginnen met een build waar je wel gewoon een beetje de ruimte hebt om het te doen. Aan de andere kant, ik ben nu eenmaal niet de meest geduldige, als je het een leuke uitdaging vindt om er lekker mee aan de slag te gaan hoop ik natuurlijk op wat leuke fototjes en een buildlog? :D
Hallo,

Ik heb deze kast gisteren gekocht, maar die van mij heeft aan het zijpaneel wat je er niet af kunt halen 7 'zeshoekige stempels', deuken in de kast eigenlijk. Ik weet niet of dat normaal is? Ik vroeg me dus af of die van jou dat ook had.
Zou je misschien een foto'tje kunnen posten, want ik kan niets zien wat lijkt op wat jij beschrijft. Ik heb die kast hier niet maar ik heb wel alle oorspronkelijk genomen foto's hier bij mij (veel meer dan je in de review ziet) en ik zie op de zijpanelen echt niets geks.
Ik overweeg de Silverstone ML07B te nemen, i.v.m. de wat zakelijker uitstraling. Zoals jij in je review vertelt, kan een 450 watt voeding makkelijk met de Geforce 780Ti overweg. Waar baseer je dit op? Ik ben namelijk van plan een R9 290 te plaatsen en ben bang dat de voeding deze kaart niet trekt. Ik ben al op zoek geweest naar de 600 watt variant, maar hier is zeer moeilijk aan te komen. Verder een zeer nette review!
ML07 staat hier inmiddels :) Review volgt nog, maar zal even duren voordat die af is.

Een 290 met een 450W voeding is inderdaad erg, zal je toch een 600W variant adviseren op te zoeken ben ik bang. Maar waarom geen GTX 970 of iets dergelijks? Lijkt mij een mooi alternatief?

Met een R9 290 kwam ik onder load ook niet bij de 450W in de buurt overigens, dus het -kan- wel, maar met pieken van 400W (icm i7-4770k) vind ik een 450W voeding voor mn gevoel net even te krap aan,
Theoretisch moet het idd kunnen. Ik maak ook gebruik van een i5 4690, maar met een tdp van 84watt maakt dit niet uit. Met 250w voor de R9 290 houd ik nog 116w over voor de rest. Het kan theoretisch idd. De keuze voor de 290 is simpel, een nieuwe gesealed laat ik voor 225,- niet liggen. Trouwens het adviesverbruik van de 770 ligt ook op 230w.
Met een 770 en 4770k onder load zat mijn daadwerkelijke verbruik (bij muur gemeten) op 275-280, met pieken van ca 300, das toch een flink stuk minder in werkelijkheid dan een r9 290 gebruikt. Het hoeft inderdaad niet per se, maar ik hou het zelf altijd liever wat veiliger al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust (is ook wat waard he :D)

en 225 voor een gesealde 290 is zeker interessant :D
Inderdaad mee eens, toch waag ik de gok. In reviews heb ik namelijk vergelijkingsmateriaal gevonden waar een systeem met een I7 3890K processor, GeForce 770 en R9 290 bij Battlefield 4 onder max instellingen 360-400watt verstoken.

Mijn systeem wordt gebaseerd op een MSI B85 gaming itx, Intel I5 4670, Samsung 256gb EVO ssd en de Radeon R9 290. Ik denk dat deze build aanzienlijk minder verbruikt dan veel gebruikte testopstelling en met een I7 3890K.

Volgens mij heeft een dergelijk voeding het hoogste rendement bij 80% load vr de voeding, in dit geval bij 360watt. In theorie moet dit dan geen enkel probleem zijn.